Dat is niet waar, je krijgt alleen het diploma van het "laagste" niveau waarin je eindexamen doet. Ik werk op een reguliere vo-school, maar ik heb hier regelmatig leerlingen van bijvoorbeeld vmbo-kader die eindexamen Engels doen op havo, of havisten die vwo Natuurkunde doen. Die krijgen dan wel respectievelijk een kader- of havo-diploma, maar een mooie aantekening erbij op het diploma etc. Soms helpt het ze met vrijstellingen op een vervolgopleiding.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:15 schreef Phaidra het volgende:
[..]
je kan alleen niet op verschillende niveaus eindexamen doen in NL.
Waaruit trek je de voorbarige conclusie dat ik geen kinderen heb?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:27 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Dit topic is met name bedoeld om advies te vragen over onze kinderen. Niet voor discussie over wat Hb precies is en of labels nodig zijn. Die discussie komt wel vaker terug, maar het voegt voor de users hier niets toe. Wil je hierover een discussie voeren, dan kan je beter terecht bij Mensa. Je hebt toch zelf geen kinderen? Wat doe je dan in OUD?
Je zegt er in dit topic niets over. Maar aangezien andere mensen hier (best wel persoonlijke) zaken over hun kinderen vertellen, zou het netjes zijn oftewel ook iets over je eigen kinderen te vertellen, als die HB zijn, of anders gewoon niks te zeggen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:51 schreef matspontius het volgende:
[..]
Waaruit trek je de voorbarige conclusie dat ik geen kinderen heb?
Ik maak zelf wel uit of ik iets daarover zeg of niet - laat dat even heel duidelijk zijn. Daar ga jij niet over. En ik zou voorzichtig zijn met voorbarige conclusies trekken!quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:57 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Je zegt er in dit topic niets over. Maar aangezien andere mensen hier (best wel persoonlijke) zaken over hun kinderen vertellen, zou het netjes zijn oftewel ook iets over je eigen kinderen te vertellen, als die HB zijn, of anders gewoon niks te zeggen.
Er is nogal een verschil tussen LPA’s, ook binnen een stad. Wij hebben al 6 jaar contact met onze LPA, we houden diegene op de hoogte van hoe het gaat (ook al het goed gaat) en van extra afwezigheid. Deze LPA gaat daar heel relaxed mee om. De LPA die we daarvoor hadden, schermde gelijk met allerlei maatregelen. En dat wordt helaas nog steeds gedaan hier in de gemeente. Terwijl het dus ook anders kan.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:41 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze niet echt een keus in het maken van melding bij de leerplicht, als een kind te veel afwezig is. Als het goed is, maakt zo'n leerplichtambtenaar zich vervolgens ook juist sterk in je te helpen je kind wél onderwijs te laten genieten en is het niet zo straffend als de term impliceert.
In gesprek met zo'n leerplichtambtenaar zei zij ooit tegen ons dat ze baalde van de functienaam en liever leerrechtambtenaar had geheten.
Ja klopt inderdaad, dank voor de aanvulling.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:46 schreef Jentin het volgende:
[..]
Dat is niet waar, je krijgt alleen het diploma van het "laagste" niveau waarin je eindexamen doet. Ik werk op een reguliere vo-school, maar ik heb hier regelmatig leerlingen van bijvoorbeeld vmbo-kader die eindexamen Engels doen op havo, of havisten die vwo Natuurkunde doen. Die krijgen dan wel respectievelijk een kader- of havo-diploma, maar een mooie aantekening erbij op het diploma etc. Soms helpt het ze met vrijstellingen op een vervolgopleiding.
Wat voor maatregelen moet ik dan aan denken?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:26 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil tussen LPA’s, ook binnen een stad. Wij hebben al 6 jaar contact met onze LPA, we houden diegene op de hoogte van hoe het gaat (ook al het goed gaat) en van extra afwezigheid. Deze LPA gaat daar heel relaxed mee om. De LPA die we daarvoor hadden, schermde gelijk met allerlei maatregelen. En dat wordt helaas nog steeds gedaan hier in de gemeente. Terwijl het dus ook anders kan.
Als je al ouder al veel gedoe hebt met/rond je kind, is het fijn om te weten dan zo’n persoon naast je kan staan, in plaats van dat het wéér iemand is waar je verantwoording moet afleggen.
Nee hoorquote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:45 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat is niet mijn mening maar de mening van vele anderen, in de psychologie en pedagogie b.v. Lees je eens in zou ik zeggen.
Boetes, andere school (SBO). Heel vervelend om mee te makenquote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat voor maatregelen moet ik dan aan denken?
Aha. Die krijgt dus sowieso genoeg uitdaging voor zijn kiezen. En tof om te lezen over al die initiatieven die er in Nederland op scholen zijn. Geen idee nog hoe dat hier in Engeland geregeld is. Sowieso zit iedereen bij elkaar, en zijn er GCSE examens en 'A-levels', alleen worden dan weer niet alle vakken als 'A-level' gedaan op alle scholen. Dat schijnt wel een dingetje te zijn, dat het kan zijn dat jouw woonadres niet in een postcode gebied van een school valt waar je kind naar toe zou willen omdat bepaalde vakken dan wel gegeven worden, terwijl die niet gegeven worden in de scholen waar het kind wel naar toe kan. En dat je daarom dan ook minder kans hebt toegelaten te worden bij bepaalde opleidingen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:15 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Het is een beetje een lastige situatie, aangezien hij ook kneiterdyslectisch is. Daardoor moet hij - voor een hb'er - relatief vaak door de leerkuil, met bijbehorende drama's. Hij zal niet zozeer moeite hebben met de stof an sich op het vwo/havo, maar wel met de hoeveelheid lezen (zelfs met software e.d.) en de vreemde talen. Momenteel heeft hij daar ook niet de motivatie voor. Door de grote nadruk op spelling voelt hij zich heel dom en durft hij ook niet zo goed meer.
Hij gaat waarschijnlijk wel naar een nieuw soort onderwijs waar het mogelijk is om vakken op verschillende niveaus te volgen. Dus diepgang en een zekere mate van maatwerk is daar in principe aanwezig, je kan alleen niet op verschillende niveaus eindexamen doen in NL. En wie weet volgt de motivatie vanzelf als hij ziet dat leren ook anders kan. Die school heeft ook een HB peergroup, waar alle niveaus 3x per week samenkomen met een eigen mentor.
Hij leert ook liever door dingen te doen dan door een boek te lezen. We zijn ook naar een vmbo school geweest, een prachtig nieuw gebouw met grote praktijklokalen. Hij vond dat dus prachtig en zag het helemaal zitten om daarheen te gaan. Dat leek ons dan weer niet zo'n goed idee ivm het gebrek aan HB kennis daar en idd het risico dat je dan dipegang gaat missen. Ik vind initiatieven als de praktische havo dan ook fantastisch. Niet iedereen wil per se theoretisch leren.
Nee, de mening van heel veel mensen in de psychologie is niet dat beschrijvende of classiferende diagnostiek "het allerslechtste is wat je een kind aan kunt doen".quote:
Het is nog steeds een mening, eventueel gedeeld door anderen. Ik heb net mijn hoogbegaafde zwager gesproken die graag als kind meer begeleiding had willen hebben. Ook weer een mening, die niet in jouw straatje past.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:45 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat is niet mijn mening maar de mening van vele anderen, in de psychologie en pedagogie b.v. Lees je eens in zou ik zeggen.
Ok, het allerslechtste is wat je een kind aan kunt doen. Dat is nogal een stelling zeg. Ik kan inderdaad wel tientallen dingen bedenken die erger zijn voor een kind maar daarvoor hoef je geen psychologie of pedagogiek gestudeerd te hebbenquote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:27 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Nee, de mening van heel veel mensen in de psychologie is niet dat beschrijvende of classiferende diagnostiek "het allerslechtste is wat je een kind aan kunt doen".
quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:41 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ok, het allerslechtste is wat je een kind aan kunt doen. Dat is nogal een stelling zeg. Ik kan inderdaad wel tientallen dingen bedenken die erger zijn voor een kind maar daarvoor hoef je geen psychologie of pedagogiek gestudeerd te hebben
Oh ja, ik vond het ook nogal een stelling. Maar ik lees nu dat je er op terug komt. Daar zijn we het wel over eens dan, dat er veel ergere dingen zijn.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:15 schreef matspontius het volgende:
[..]
Nee, je kind als "hoogdbegaafd" bestempelen is geen label plakken? Labels plakken is echt het ergste wat je een kind kan aandoen want daardoor gaat het zich anders voelen dan andere kinderen. Zeker op latere leeftijd. Wat wil je dan? Al die zogenaamde hoogbegaafden op een aparte school zetten?
Ik scoorde vroeger ook heel hoog op allerlei testen en maar wat ben ik blij dat ik dat label niet heb gekregen zeg. Laat je kind vooral kind zijn en blijven en begeleid deze waar mogelijk. Maar ga het vooral niet anders plaatsen in de maatschappij - afijn vaak meer het probleem van de ouders dan van de kinderen. PS: ook heel veel "minder slimme" kinderen vervelen zich stierlijk op school
Punt 1 : verkeerd gesteld inderdaadquote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:49 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
[..]
Oh ja, ik vond het ook nogal een stelling. Maar ik lees nu dat je er op terug komt. Daar zijn we het wel over eens dan, dat er veel ergere dingen zijn.
Los daarvan is het ook niet waar dat veel mensen in de psychologie beschrijvende of classificerende diagnostiek iets kwalijks vinden.
Die testen waar je heel hoog op scoorde waren denk ik geen geheugentesten he?
Of de mening van heel veel mensen in de psychologie is dat beschrijvende of classiferende diagnostiek niet "het allerslechtste is wat je een kind aan kunt doen".?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:27 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Nee, de mening van heel veel mensen in de psychologie is niet dat beschrijvende of classiferende diagnostiek "het allerslechtste is wat je een kind aan kunt doen".
Ik lees best wel veel over psychodiagnostiek en herken het niet. Maar misschien heb je een leestip?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 17:42 schreef matspontius het volgende:
[..]
Punt 1 : verkeerd gesteld inderdaad
Punt 2: inlezen, want daar zijn de meningen toch echt over verdeeld, ik verzin het niet zelf
Punt 3: waren IQ-testen waar ook geheugen bij komt kijken dus daar zou in principe niets mis mee moeten zijn
Maar dit zal wel weer geveegd worden dus succes verder
Dochter heeft op 5-jarige leeftijd een brede test gehad omdat school dacht aan andere afwijkingen WPPSI-IV. Helaas werkte dat niet goed, ze dacht veel te moeilijk. Daardoor kwamen er 2 scores, een officiële en een officieuze. School geloofde alleen de officiële.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:35 schreef MaJo het volgende:
We hebben zojuist een fijn gesprek gehad met de juf. Ik heb voor het eerst ons vermoeden van HB laten vallen en zij ziet dit ook. Grote kans dus dat het “vervelende” gedrag voortkomt uit niet begrepen worden/niet goed aansluiting kunnen vinden bij andere kinderen.
We hebben het erover gehad om wellicht te onderzoeken of er sprake is van HB in combinatie met ADD maar ik weet niet of hij daar misschien nog te jong voor is. Heeft iemand hier ervaring mee met vijfjarigen? De juf vertelde dat er in de andere groep 2 wel een jongen zit met HB, daarbij was het blijkbaar al onderzocht.
Ook gaat ze kijken of hij misschien weer in het projectgroepje kan voor extra uitdaging en navragen waarom hij er nou precies uit ging. Te weinig initiatief vond zij ook geen goede reden.
Nu volgende week een afspraak met de huisarts om te kijken of zij nog iets kan betekenen in het vergoed krijgen van speltherapie of onderzoek naar HB/ADD. Ik ben heel benieuwd
Het is ook erg jong inderdaad. Een vermoeden van is wat mij betreft ook prima, als hij daarmee wat meer ondersteuning kan krijgen. Wat dat betreft is het fijn dat de juf er hetzelfde over denktquote:Op vrijdag 27 maart 2026 19:12 schreef Hupje het volgende:
In de ideale wereld waren er geen 'labels' nodig om passende hulp/ondersteuning te krijgen en werd je niet veroordeeld door anderen als je anders was dan de standaard.
@:MaJo Ik vrees dat 5 jaar nog wel heel jong is. Als ze het al doen, zal er een vermoeden van worden uitgesproken, denk ik.
Dat is goed om mee te nemen. Lijkt me wel frustrerend trouwens, dat de school dan alleen de officiële geloofd. Kreeg ze daarna wel hulp of had het ook invloed op hoe ze verder werd geholpen?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 19:47 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
Dochter heeft op 5-jarige leeftijd een brede test gehad omdat school dacht aan andere afwijkingen WPPSI-IV. Helaas werkte dat niet goed, ze dacht veel te moeilijk. Daardoor kwamen er 2 scores, een officiële en een officieuze. School geloofde alleen de officiële.
De psycholoog die de test afnam heeft de test 1x onderbroken om te zeggen dat dochter niet zo ingewikkeld moest denken maar het eerste antwoord te geven wat in haar opkwam. Daarna scoorde ze heel goed op de vervolgvragen maar officieel mag dat niet meegenomen worden.
Het kan dus wel maar bij ons had het niet veel zin.
Test toen ze bijna 7 was, was wel een stuk betrouwbaarder. Dat was trouwens IDS-2, kwam vanuit de jeugdconsulent.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |