Is gewoon correct: https://www.vandale.nl/gr(...)/betekenis/stoplichtquote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:48 schreef BIGGI het volgende:
Stoplicht, ook al weet ik dat het incorrect is
Je zou verwachten dat ze bij RWS spreken over een VRI, een verkeersregelinstallatie.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:11 schreef mvdejong het volgende:
Ik heb ongeveer een derde van mijn IT-carriere bij RWS gedetacheerd gezeten, en het is een verkeerslicht
Mand!quote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:52 schreef Tjoent het volgende:
Stoplicht omdat het twee lettergrepen is en verkeerslicht drie![]()
Beetje pragmatisch doen graag.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Rood, geel, groen.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 00:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
En welke drie kleuren heeft een verkeerslicht?
Rood, oranje, groen.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 02:58 schreef ACT-F het volgende:
![]()
[..]
Rood, geel, groen.
En wie oranje zegt is een oen.
quote:Op zaterdag 15 maart 2025 00:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
En welke drie kleuren heeft een verkeerslicht?
quote:Op zaterdag 15 maart 2025 02:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Rood, geel, groen.
En wie oranje zegt is een oen.
De meeste verkeerslichten zijn gewoon ZWART.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:28 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Rood, oranje, groen.
En als je zegt geel,
dan ben je kleurenscheel.
EN (bijna altijd) rood, oranje of groen.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:45 schreef r_one het volgende:
[..]
[..]
[..]
De meeste verkeerslichten zijn gewoon ZWART.
Dat is de behuizing. Dat geeft geen lichtquote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:45 schreef r_one het volgende:
[..]
[..]
[..]
De meeste verkeerslichten zijn gewoon ZWART.
Ook als het licht groen is?quote:
Ja.quote:
In het Engels wordt ook wel het woord stoplight gebruikt.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:34 schreef Farenji het volgende:
Nederlands is voorzover ik weet de enige taal waar het woord stoplicht wordt gebruikt. In andere talen is het of verkeerslicht (traffic light, feu de circulation) of een apart woord (Ampel in het duits, semaforo in spaans/italiaans/portugees).
Ik geef het geen naamquote:Op dinsdag 11 maart 2025 10:54 schreef DjVero het volgende:
Wat zeg jij?
Stoplicht hier, maar eigenlijk is dat gek, want zodra het licht op groen springt, is het een ja wat eigenlijk, een doorrijlicht.[poll=8652]
Een RWS ‘er heeft het over een VRI. Een een Matrixbord noemen ze een MSI. Een vangrail heet een geleiderail.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:11 schreef mvdejong het volgende:
Ik heb ongeveer een derde van mijn IT-carriere bij RWS gedetacheerd gezeten, en het is een verkeerslicht. Een stoplicht toont alleen een rode lamp.
Net zo goed als een snelweg naast afritten toeritten heeft. Een oprit is iets wat je voor een garage of parkeerplaats hebt.
Ik heb 7,5 jaar geprogrammeerd aan MTM-2, het systeem dat de MSI's aanstuurt.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:27 schreef Hoppahop het volgende:
[..]
Een RWS ‘er heeft het over een VRI. Een een Matrixbord noemen ze een MSI. Een vangrail heet een geleiderail.
Wijsneus modus //uit
Ohja…MTM. Word dat nog steeds gebruikt? Alles zou toch worden vervangen door Charm?quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:50 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik heb 7,5 jaar geprogrammeerd aan MTM-2, het systeem dat de MSI's aanstuurt.
RWS droog is voor mij al weer lang geleden, sinds die tijd heb ik andere projecten gehad, waaronder iets van 6 jaar bij RWS nat, als technisch applicatie-beheerder voor FEWS, de software die verwachtingen doorrekent voor waterhoogten op alle soorten wateren.quote:Op zondag 16 maart 2025 07:26 schreef Hoppahop het volgende:
[..]
Ohja…MTM. Word dat nog steeds gebruikt? Alles zou toch worden vervangen door Charm?
Het is verkeersregelinstallatie. Aan elkaar geschreven dus.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:25 schreef Hoppahop het volgende:
Het is een VRI, verkeers regel installatie.
Ik zie me een (motor)rijexamen al voor me:quote:Op zondag 16 maart 2025 17:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is verkeersregelinstallatie. Aan elkaar geschreven dus.
En dan na de spoorboom rechtsaf het spoor op rijden. Voor mijn gevoel voldoet een slagboom (spoorboom) ook als VRI. VRI lijkt mij in ieder geval een veel ruimer begrip dan alleen verkeerslichten. Of ben ik te creatief daarmee?quote:Op zondag 16 maart 2025 18:40 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik zie me een (motor)rijexamen al voor me:
Hoor je in je oortje: "Bij de volgende verkeersregelinstallatie gaan we RECHTSaf, rechtsaf"
Feitelijk heb je wel gelijk, maar tegelijkertijd is het wel een beetje interessantdoenerij van de vakidioten. Want iedereen weet precies waar je het over hebt als je het over een stoplicht hebt. Net zoals ook iedereen weet wat bedoelt wordt als men het heeft over de oprit van een snelweg. Het is niet dat er alom verwarring ontstaat als je de "verkeerde" woorden gebruikt.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:11 schreef mvdejong het volgende:
Ik heb ongeveer een derde van mijn IT-carriere bij RWS gedetacheerd gezeten, en het is een verkeerslicht. Een stoplicht toont alleen een rode lamp.
Net zo goed als een snelweg naast afritten toeritten heeft. Een oprit is iets wat je voor een garage of parkeerplaats hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |