Bron.quote:GRONINGEN - Vindicat heeft de leden die zich donderdag misdroegen in een Frans ski-hotel geschorst. De organisator van de reis, Sunweb, noemt het een kwalijke zaak. „Wat hier gebeurde is uitzonderlijk.”
De leden die bij de reis aanwezig waren, zijn volgens Vindicat-rector Wibe Kaak 72 uur geschorst. De reis stond los van de studentenvereniging, maar volgens rector Kaak waren er leden bij de misdragingen betrokken. „We nemen nu de tijd om uit te zoeken wat er daadwerkelijk gebeurd is.”
Sunweb start onderzoek
Hoeveel leden betrokken zijn, wil Kaak niet zeggen. Volgens bronnen heeft een groep Vindicat-leden zich hier ernstig misdragen. Zo zou er zijn gepoept op balkons, werd afwasmiddel over computers gegooid en werd er geplast in de lift.
Ook circuleert er een filmpje waarop te zien is dat een deur compleet wordt vernield. Onder luid gejoel stoot een jongeman er met zijn hoofd dwars doorheen.
De Vindicaters boekten hun reis bij Sunweb. De reisorganisatie heeft donderdag bussen geregeld en de studenten uit Groningen op weg naar huis gezet. „We bieden al jaren studentenreizen aan. Dat gaat vaak hartstikke goed. Tuurlijk gebeurt er wel eens wat. Maar wat hier gebeurde is wel uitzonderlijk.”
Sunweb is een onderzoek gestart. Gekeken wordt hoe groot de schade is in het Franse hotel in Risoul.
Vindicat vaker in opspraak
Het is niet de eerste keer dat Vindicat in opspraak raakt door wangedrag van leden. Afgelopen september werden 150 studenten van het corps uit restaurant Kaap Hoorn aan het Hoornsemeer gezet. Volgens de eigenaar gedroegen ze zich als beesten. In 2017 en 2022 gebeurde iets soortgelijks in de Sushi Mall.
Ook kwam Vindicat de afgelopen jaren negatief in het nieuws door geweld tijdens de ontgroening en seksisme binnen de vereniging. Berucht waren de zogenaamde banga-lijsten met persoonsgegevens van vrouwelijke leden. De uitspattingen waren voor universiteit, hogeschool en gemeente afgelopen jaar reden om verandering van het studentencorps te eisen, waarmee het corps aan de slag is gegaan.
Ziehier de toekomstige hooggeleide G's.quote:Zo zou er zijn gepoept op balkons, werd afwasmiddel over computers gegooid en werd er geplast in de lift.
Straffen is natuurlijk nodig, maar het is uiteraard niet de bedoeling dat Jan-Diederik en Roderick echte consequenties voor hun gedrag ervaren.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:51 schreef ChevyCaprice het volgende:
72 uur geschorst.
Nou dit is wel een heel zware maatregel hoor. Kan dat niet ietsje minder??
Vundicat is wel een van de laatste zo niet de laatste waarvan ik dacht dat daar ooit iets van onbesproken gedrag plaats vond.quote:. „Wat hier gebeurde is uitzonderlijk.”
Nee hoor.quote:
quote:Vindicat vaker in opspraak
Het is niet de eerste keer dat Vindicat in opspraak raakt door wangedrag van leden. Afgelopen september werden 150 studenten van het corps uit restaurant Kaap Hoorn aan het Hoornsemeer gezet. Volgens de eigenaar gedroegen ze zich als beesten. In 2017 en 2022 gebeurde iets soortgelijks in de Sushi Mall.
Ook kwam Vindicat de afgelopen jaren negatief in het nieuws door geweld tijdens de ontgroening en seksisme binnen de vereniging. Berucht waren de zogenaamde banga-lijsten met persoonsgegevens van vrouwelijke leden.
Dit mensen zijn op hoge posten later die elkaar baantjes toeschuiven want je wordt natuurlijk Vrinden voor het Leven door dat soort groepsuitjes. Dat soort verenigingen kweekt een verderfelijke bestuurscultuur later.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:50 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ziehier de toekomstige hooggeleide G's.
Ach Papa betaald wel voor de deurquote:Op vrijdag 7 maart 2025 14:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
[ afbeelding ]
Gewoon met je harses door de deur. Knettergestoord![]()
Afgelopen jaren het 'nieuws' gemist?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:55 schreef Nober het volgende:
[..]
Vundicat is wel een van de laatste zo niet de laatste waarvan ik dacht dat daar ooit iets van onbesproken gedrag plaats vond.
Ik denk dat ze zich al aan het inleven zijn voor de toekomst,quote:
Dat doet het volk wat we in grote getale binnenhalen ook.quote:Zo zou er zijn gepoept op balkons en werd er geplast in de lift.
Hoe kan ik het topic over mijn stokpaardje laten gaan.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 14:11 schreef Cruzinats het volgende:
Dit past helemaal in de trend van hoogopgeleiden die klinkers uit de straat rukken om vervolgens naar de ME te gooien.
Zou ie 'Johnny' heten?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 14:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
[ afbeelding ]
Weet ik zo nog niet. Ik zat vroeger op een enorme kakschool die een van de belangrijke leveranciers voor Vindicat zal zijn. Daar kon je twee soorten kakkers onderscheiden.quote:
Mjah, tussen die PLO-sjaal dragende pro-palestina linkse demonstranten zullen heus ontzettend veel corpsballen gestaan hebben inderdaad.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 15:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe kan ik het topic over mijn stokpaardje laten gaan.
Nee joh, dat is weer een heel ander type student. Die zul je bij dit soort verenigingen niet vinden.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 14:11 schreef Cruzinats het volgende:
Dit past helemaal in de trend van hoogopgeleiden die klinkers uit de straat rukken om vervolgens naar de ME te gooien.
Ik weet niet of liever vindicat of hamas sjaaltjes in m'n hotel heb zitten. Beide groepen breken de bende af, ik ga wel voor de boerenkinkels die gewoon lekker een weekendje willen skiën en zich verder niet misdragen.
In dit geval niet natuurlijk.quote:
En toekomstige officieren van justitie en rechters.quote:
Ik neem aan dat in dit geval Sunweb wel een lijst heeft met de persoonsgegevens van alle tachtig deelnemers aan deze reis.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 14:09 schreef oor80 het volgende:
Complete idioterie. Je zou als reisorganisatie de namen op een zwarte lijst willen zetten zodat ze in ieder geval niet meer dit soort aso's faciliteert ?!
Wat een baggerkwaliteit die deur.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 14:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
[ afbeelding ]
Alles valt kapoet te makenquote:
Dat is ongeveer precies als ze weer terug in NL zijn, gok ik zo?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:51 schreef ChevyCaprice het volgende:
72 uur geschorst.
Wat doet dat terzakequote:
Ben jij Jordi?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 16:32 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Word het niet eens tijd om die Vindishit op te doeken?
Klinkt als een leuk feestje.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:45 schreef HSG het volgende:
Onder luid gejoel stoot een jongeman er met zijn hoofd dwars doorheen.
ik zie de stukken karton ernaast liggen ....quote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:48 schreef PotjeSambal het volgende:
Hard hoofd of een slechte kwaliteit deur?
Ow natuurlijk. Dit akkefietje is de schuld van de aannemer. Te slechte kwaliteit deur gebruikt.quote:
Je ziet al vaak aan die irrirante rotkoppen dat het later hele vervelende mensen worden...quote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:31 schreef Cockwhale het volgende:
Die termen en titels ook bij studentenverenigingen, denken dat ze Oude Grieken of Romeinen zijn
Dat terwijl het niet meer dan verwaande studentjes zijn, met een vader en moeder die zichzelf heel wat vinden, en niet meer doen dan zuipen en zich verheven voelen. Tyf toch op man.
Schuld van de feut die de ondeugdelijke deur heeft gefabriceerd dus.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 20:21 schreef maily het volgende:
[..]
ik zie de stukken karton ernaast liggen ....
Ik mag hopen dat dit een afkoelban is en dat er strenger gestraft gaat worden als is uitgezocht wat er precies gebeurd is en wie daar voor verantwoordelijk zijn.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:51 schreef ChevyCaprice het volgende:
72 uur geschorst.
Hardop gelachen, wat een gast.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 14:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
[ afbeelding ]
Nee dit is gewoon voor de buhne. Om publiekelijk te laten zien dat ze het ook niet goedkeuren, maar ondertussen boeit ze dit geen zak.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 10:12 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat dit een afkoelban is en dat er strenger gestraft gaat worden als is uitgezocht wat er precies gebeurd is en wie daar voor verantwoordelijk zijn.
Voor zover ik heb begrepen, heeft het bestuur van Vindicat alle leden van het reisgezelschap voor 72 uur geschorst. Wat het nut is van die maatregel, ontgaat mij eerlijk gezegd ook.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 10:12 schreef recursief het volgende:
Ik mag hopen dat dit een afkoelban is en dat er strenger gestraft gaat worden als is uitgezocht wat er precies gebeurd is en wie daar voor verantwoordelijk zijn.
Video in de linkquote:De studenten van Vindicat die donderdag uit een Frans hotel zijn gezet nadat ze zich flink misdroegen, waren betrokken bij meerdere vechtpartijen. Ze waren agressief en onder invloed. Dat meldt de Belgische krant Le Soir.
De vechtpartijen hebben indruk gemaakt op de lokale autoriteiten, schrijft de krant. „We stonden met z’n zessen tegenover een groep van honderd agressieve studenten’’, vertelt een politieagent aan het Franstalige dagblad. De agent vertelt ook dat de studenten uit Groningen allemaal onder invloed waren.
Poepen op balkons, pissen in lift
Een groep van 80 studenten van Vindicat is donderdag uit een Frans ski-hotel gezet, nadat ze zich ernstig hebben misdragen. Bronnen melden dat ze poepten op balkons, afwasmiddel over computers gooiden en plasten in de lift.
Op een filmpje dat rondgaat op social media is te zien dat studenten een deur compleet vernielen. Onder gejoel stoot een jongeman er met zijn hoofd dwars doorheen.
Dikke bende
Op een andere video (check ‘m hieronder) is de grote zooi te zien die de studenten zouden hebben achtergelaten in een van de hotelkamers. Tientallen bierflesjes liggen op de grond, gore afwas ligt verspreid door de kamer.
Het zal ze alleen boeien als de universiteit of de gemeente dreigt met sancties tegen Vindicat.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 11:03 schreef Harvest89 het volgende:
Nee dit is gewoon voor de buhne. Om publiekelijk te laten zien dat ze het ook niet goedkeuren, maar ondertussen boeit ze dit geen zak.
En zijn deze leden alles behalve geschorst en liggen ze gezamenlijk in een deuk van het lachen om alle commotie.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 11:03 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nee dit is gewoon voor de buhne. Om publiekelijk te laten zien dat ze het ook niet goedkeuren, maar ondertussen boeit ze dit geen zak.
Nee, en bovendien ben ik alleen voor opheffing van de rotte appels.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ben jij Jordi?![]()
https://hvana.nl/nieuws/a(...)s-vindicat-opgeheven
Dan kun je beter gewoon geen straf geven, dan een schorsing van 3 dagen.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 11:03 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Maar kennelijk kunnen ze toch nog meer straffen verwachten. Dat gastje met zijn hoofd door die deur zal wel de lul zijn.quote:De vereniging wacht nog op meer informatie van de reisorganisatie en de lokale politie om eventuele aanvullende maatregelen te kunnen treffen.
Waarschijnlijk is er een vaste schorsingsperiode die definitief is gemaakt voor de leden waarvan bewezen is dat ze zich misdragen hebben. Als ze eruit gegooid werden was het geen schorsing maar royement geweest.quote:Op woensdag 12 maart 2025 09:58 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Nu vond ik dit artikel daarover.
https://www.oogtv.nl/2025(...)efinitief-geschorst/
En nu staat in de titel van het bericht dat een handjevol Vindicaters definitief geschorst wordt, terwijl de tekst van het artikel alleen rept over een schorsing voor langere tijd.
Zo ziet het er wel naar uit. Dat betekent dus dat ze na afloop van de schorsingsperiode weer terug mogen komen.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:21 schreef Hexagon het volgende:
Waarschijnlijk is er een vaste schorsingsperiode die definitief is gemaakt voor de leden waarvan bewezen is dat ze zich misdragen hebben.
In de volksmond heet het inderdaad een royement als een lid uit de vereniging wordt gegooid, maar die term komt in het Burgerlijk Wetboek niet voor.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:21 schreef Hexagon het volgende:
Als ze eruit gegooid werden was het geen schorsing maar royement geweest.
Ik denk dus niet dat ze die mensen eruit gooien. Ik denk dat die dus een paar maanden niet welkom zijn bij verenigingsactiviteiten en op de soos.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Zo ziet het er wel naar uit. Dat betekent dus dat ze na afloop van de schorsingsperiode weer terug mogen komen.
[..]
In de volksmond heet het inderdaad een royement als een lid uit de vereniging wordt gegooid, maar die term komt in het Burgerlijk Wetboek niet voor.
Het Burgerlijk Wetboek onderscheidt zelfs twee vormen waarbij een lid uit een vereniging gegooid kan worden, namelijk opzegging van het lidmaatschap namens de vereniging en ontzetting uit het lidmaatschap.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |