Niet per se zonder artikel 5.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:42 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dus een NAVO zonder een artikel 5? En dan wel van ons verwachten dat we duur materieel uit de VS blijven kopen die ze op afstand kunnen uitschakelen als we iets doen wat hen niet bevalt?
Dat vind ik dus vooral van de VS, dat ze onverstandig bezig zijn en alle relaties met hun bondgenoten op het spel zetten.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar op een manier die niet leidt tot verbetering van de relatie, maar juist het verder uit elkaar groeien.
Dat vind ik onverstandig.
Heb je het nu over de VS?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Leg uit dan. Waarom zouden we een bondgenoot direct proberen te straffen voor niet binnen de lijntjes te kleuren, maar niet-bondgenoten niet?
Dat is echt omgekeerde wereld.
Ik kan mij niet herinneren dat vervolgens alle Navo landen vervolgens hun legers ergens naartoe gingen sturen. Meer dat men ondersteuning gaf. En ik zie zoiets ook in Europa kunnen.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:43 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
En laten we niet vergeten dat de enige die ooit een beroep op artikel 5 heeft gedaan, de USA zelf was na 9/11
We zijn helemaal geen bondgenoot aan het straffen.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Leg uit dan. Waarom zouden we een bondgenoot direct proberen te straffen voor niet binnen de lijntjes te kleuren, maar niet-bondgenoten niet?
Ik heb het over de oproep om geen Amerikaanse producten meer te kopen.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:43 schreef zuchtje het volgende:
[..]
China is geen bondgenoot die ons in de rug stak. En daarbij is er genoeg kritisch materiaal over China te vinden.
Daar lijkt het inderdaad wel op.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:46 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Dit is de volgende stap in Europa wat zichzelf weer in de voet schiet.
Ik ben geen Amerikaan.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:46 schreef Forbry het volgende:
[..]
Tja, ga maar klagen bij Trump en consorten.
Het is vooral de manier waarop het allemaal gebeurt inderdaad. Dat is verre van ok en veel te ver in het extreme aan het schieten...quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:49 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat vind ik dus vooral van de VS, dat ze onverstandig bezig zijn en alle relaties met hun bondgenoten op het spel zetten.
Het is natuurlijk niet alleen de EU, maar ook Canada en de UK die de ene na de andere sneer krijgen. En vast nog wel meer landen.
Dus waar ligt de grote verantwoording van het in stand van alle relaties nou eigenlijk?
Is de Russische desinformatie bubbel zo erg dat je nog nooit van de overeenkomsten van Boekarest en Minsk hebt gehoord? Om maar niet te spreken van de afspraken over Moldavie en Georgia, die ook nooit nageleefd zijn?quote:
Ik had het specifiek over de oproep tot boycot van Amerikaanse producten. Maar ook de suggesties die politici doen dat Amerika en Rusland het Europese continent willen opdelen, of het proberen in de wielen te rijden van Trump zijn poging om vrede te stichten. Of direct Zelensky 100% steunen na de vertoning vorige week.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:47 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ehm... Ik zie niet hoe Europa momenteel bezig is met bondgenoot USA te "straffen" ... hoe zie jij dit dan? If anything, dan is de USA juist bezig met Europa te "straffen"
Ook bij de VS natuurlijk. Ik vind dat die dreiging met een handelsoorlog een heel slecht idee is van Trump.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:49 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat vind ik dus vooral van de VS, dat ze onverstandig bezig zijn en alle relaties met hun bondgenoten op het spel zetten.
Het is natuurlijk niet alleen de EU, maar ook Canada en de UK die de ene na de andere sneer krijgen. En vast nog wel meer landen.
Dus waar ligt de grote verantwoording van het in stand van alle relaties nou eigenlijk?
Als je als Europa nog steeds afhankelijk bent van de VS dan ga je dat proberen goed te maken en het niet erger maken dan het al is. Een grote bek opzetten kan je doen als je volledig onafhankelijk bent en een eigen leger macht hebt. Europa heeft geen eigen energie en geen eigen leger. Dan is dit gedrag niet verstandig. Europa gedraagt zich als de VS terwijl het geen VS is.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:47 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ehm... Ik zie niet hoe Europa momenteel bezig is met bondgenoot USA te "straffen" ... hoe zie jij dit dan? If anything, dan is de USA juist bezig met Europa te "straffen"
Uitgaande van dit statement zou je dan ook moeten zeggen dat Trump zijn positie verzwakt aangezien hij degene was die openlijk vol in het oog van de pers ruzie begon te maken met Zelensky. En al helemaal in de setting waarin hij dat deed > thuiswedstrijd > met vice-president naast hem die als een soort blaffende hond tussendoor allerlei kinderlijke verwijten begon te roepen "why aren't you wearing a suit!??!"quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat je achter de schermen probeert om het beste resultaat voor Europa te behalen, prima. Maar er wordt nu openlijk ruzie gemaakt en ook daarvoor geldt weer dat je daarmee je eigen positie verzwakt.
Trump maakt ruzie met Groenlandquote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
of het proberen in de wielen te rijden van Trump zijn poging om vrede te stichten.
Het gekke is dat zelfs Europa het daarmee eens is inmiddels (zie recente oproep van VDL).quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:54 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Het is vooral de manier waarop het allemaal gebeurt inderdaad. Dat is verre van ok en veel te ver in het extreme aan het schieten...
In de basis, hebben ze zeker wel een punt dat Europa op defensie-gebied zijn shit beter op orde moet krijgen. Jarenlang is er geleund op grote broer America die ons toch wel zou steunen op gebied van defensie.Dat is gewoon een feit.
Die attitude is inderdaad niet fair, en op dat punt ben ik het geheel met de USA eens dat ze zoiets hebben van, joh tis goed geweest Europa, ga nu zelf ook maar eens flink investeren in je defensie.
Ik lever meer dan genoeg kritiek op Trump.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:59 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Uitgaande van dit statement zou je dan ook moeten zeggen dat Trump zijn positie verzwakt aangezien hij degene was die openlijk vol in het oog van de pers ruzie begon te maken met Zelensky. En al helemaal in de setting waarin hij dat deed > thuiswedstrijd > met vice-president naast hem die als een soort blaffende hond tussendoor allerlei kinderlijke verwijten begon te roepen "why aren't you wearing a suit!??!"kom op zeg
Ik ga daar echt geen energie in steken, aangezien jij (als het om deze situatie gaat) al een tijdje zó van het padje af bent, dat ik wel weet dat elke uitleg dan ook geen enkele zin zal hebben. Imo is het iig heel duidelijk allemaal en absoluut geen omgekeerde wereld. Moet zeggen dat ik best teleurgesteld ben, want ondanks dat ik jou een 'typische VVD-er' vind waar ik het wel vaker niet mee eens ben, had ik jou toch echt hoger, en vooral (veel) redelijker, ingeschat. Bovendien vind ik dit ook van een hele andere orde. Mensen met denkbeelden als de jouwe zie ik eigenlijk als 'gestoord' en dat gaat dus wel een heel stuk verder. Serieus echt heel spijtig vind ik dat, ook al ken ik je verder (buiten FOK! om) niet... (En ja, ik heb zelf tot nu toe niet zo veel gepost in NWS/POL, vooral (mee)gelezen).quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
China was gewoon een bondgenoot in ww2 hoor.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat we alles wat Trump wil moeten toejuichen. Dat Europa zichzelf moet versterken is duidelijk.
Dat China nooit een bondgenoot is geweest is juist een extra reden om eerder tot een boycot van Chinese producten op te roepen.
Oh, dat is een punt van de VS dat ik ook volledig begrijp en ook begrip voor heb!quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:54 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Het is vooral de manier waarop het allemaal gebeurt inderdaad. Dat is verre van ok en veel te ver in het extreme aan het schieten...
In de basis, hebben ze zeker wel een punt dat Europa op defensie-gebied zijn shit beter op orde moet krijgen. Jarenlang is er geleund op grote broer America die ons toch wel zou steunen op gebied van defensie.Dat is gewoon een feit.
Die attitude is inderdaad niet fair, en op dat punt ben ik het geheel met de USA eens dat ze zoiets hebben van, joh tis goed geweest Europa, ga nu zelf ook maar eens flink investeren in je defensie.
Zichzelf eerst en America first (second dus...).quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:01 schreef recursief het volgende:
[..]
Trump maakt ruzie met Groenland
Trump maakt ruzie met Panama
Trump maakt ruzie met Canada
Trump maakt ruzie met Oekraïne
Trump maakt ruzie met de EU
Trump maakt ruzie met de halve westerse wereld
Trump uit geen enkele kritiek op Rusland. Sterker nog: lovende woorden voor Putin.
Trump valt Oekraïne en bondgenoten keihard aan terwijl hij de agressor knuffelt. Op wiens hand denk je dat hij echt is?
Naar mijn idee doen ze dat ook. Trump is onbetrouwbaar, heeft meerdere keren laten merken dat het niks om Europa, of onze lange samenwerking geeft, en lijkt op de hand van onze vijand te zijn. Dan is het best slim om te kijken hoe we zelf onze defensiezaakjes kunnen regelen, en Oekraine te steunen. Ook al is dat tegen het zere been van die clown.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik lever meer dan genoeg kritiek op Trump.
Feit is dat hij er nu eenmaal zit en ik verwacht van Europa en de leiders van Europa dat ze daar zo verstandig mogelijk mee omgaan.
Voor iemand die zo overtuigd is van je gelijk heb je inhoudelijk erg weinig.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:04 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik ga daar echt geen energie in steken, aangezien jij (als het om deze situatie gaat) al een tijdje zó van het padje af bent, dat ik wel weet dat elke uitleg dan ook geen enkele zin zal hebben. Imo is het iig heel duidelijk allemaal en absoluut geen omgekeerde wereld. Moet zeggen dat ik best teleurgesteld ben, want ondanks dat ik jou een 'typische VVD-er' vind waar ik het wel vaker niet mee eens ben, had ik jou toch echt hoger, en vooral (veel) redelijker, ingeschat. Bovendien vind ik dit ook van een hele andere orde. Mensen met denkbeelden als de jouwe zie ik eigenlijk als 'gestoord' en dat gaat dus wel een heel stuk verder. Serieus echt heel spijtig vind ik dat, ook al ken ik je verder (buiten FOK! om) niet... (En ja, ik heb zelf tot nu toe niet zo veel gepost in NWS/POL, vooral (mee)gelezen).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |