Alleen weet niemand waarom hij dan zo controversieel is.quote:Op woensdag 5 maart 2025 11:59 schreef Kickinalfa het volgende:
Een minister van buitenlandse zaken die ik nog wel als functie voor Timmermans.
Maar hij zal ook nooit "premier van alle Nederlanders" zijn, daarvoor is hij een te controversieel persoon anno 2025.
Ik wel. Er wordt namelijk heel veel ophef over gemaakt. Dus dan is iemand daarna controversieel.quote:Op woensdag 5 maart 2025 12:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Alleen weet niemand waarom hij dan zo controversieel is.
Klopt, behalve een verhoging van de kinderopvangtoeslag en energiebelasting zijn het maatregelen die vooral de arbeidersklasse verlichting bieden, zoals ze dat eigenlijk altijd doen itt. tot wat rechts iedereen altijd probeert wijs te maken.quote:Op woensdag 5 maart 2025 12:04 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)t-noodplan~be20a8f4/
En als ik dit weer lees, PvdA komt op voor de middenklasse door het minimum loon te verhogen, prijs plafond energie weer te introduceren en goedkoper openbaar vervoer.
Dat zijn echt zaken waar de "middenklasse" echt veelvuldig gebruik van maakt /sarcasm.
Zo zie je maar weer dat als Timmermans het over de rijken heeft dat dat begint net onder modaal en iedereen daarboven weer mag inleveren.
De VVD komt tenminste iets waar je echt iets aan hebt, belastingverlaging op je energierekening of een hogere kinderopvangtoeslag voor werkenden.
Mwa,bankiersbonussen en winstuitkeringen voor grootaandeelhouders zou ik niet als gangbare gage van de gewone man willen beschouwen.quote:Zo zie je maar weer dat als Timmermans het over de rijken heeft dat dat begint net onder modaal en iedereen daarboven weer mag inleveren.
quote:Hoewel de lastenverlichtingen dus op sympathie kunnen rekenen, geldt dat niet voor de manier waarop GroenLinks-PvdA de plannen wil bekostigen. Daarvoor wil de partij de bankenbelasting verhogen, bepaalde belastingvoordelen terugdraaien en overwinsten van grote bedrijven belasten.
Van de Wikipedia:quote:Op woensdag 5 maart 2025 12:18 schreef Janneke141 het volgende:
Wat zijn overwinsten trouwens? Is dat winst waarvan het Partijkantoor van Groenlinks vindt dat het te hoog is?
Tja, je zou kunnen zeggen dat het de oververhitting wat afremt maar het lijkt me op de lange termijn investeringen, ook op R&D-gebied, te verkleinen.quote:Overwinst (ook wel ondernemersrent) is de totale ondernemingswinst verminderd met het ondernemersloon, een primair rendement (inclusief risicopremie) over het eigen vermogen en de rente over het vreemde vermogenbron
Gewoon zijn uitstraling, zijn manier van praten, maar ook hoe hij over mensen kon praten. Tja, doe mij dan maar Samsom ipv Asscher.quote:Op woensdag 5 maart 2025 11:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Zeer onsympathiek? De enige die verantwoordelijkheid nam bij het toeslagen schandaal en opstapte? Hij was niet eens direct verantwoordelijk. Lijkt me meer het Timmermans probleem, waar ik het wel met de lezing van XOR eens ben dat heeft meer te maken met hetze in media als telegraaf en op social media.
Ja het is niet alsof dit kabinet het wel goed doet he. Alleen hoe je Timmermans beschrijft is die zoals aangegeven meer geschikt als een Min v BuZa.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:03 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Korte lijntjes met de EU commissie, veel internationale contacten met andere leiders, diepe kennis van Rusland, kennis van hoe diplomatie werkt en hoe je dingen voor elkaar krijgt op het wereldtoneel, moet ik nog even doorgaan?
Nu beperkt het zich tot retoriek over met de vuist op tafel slaan in Brussel om vervolgens met hangende pootjes terug te komen. Dusja Timmermans zou op dit gebied wel een flinke toegevoegde waarde hebben.
Verder ben ik het eens dat we intern genoeg opgaven hebben, alleen daar doet de huidige coalitie ook verbijsterend weinig aan. Men doet niets op stikstof, waardoor de bouw in het slop blijft. Op migratie is het veel retoriek samen met onthutsend zwakke wetgeving door een niet bijzonder competente minister (dat laatste vinden overigens ook de telegraaf en VVD, niet echt een links iets) de beheersing van de zorguitgaven is een puinhoop, waarbij juist extra naar zorg gaat voor een verlaging van het eigen risico die niets oplevert.
Als dit kabinet daadwerkelijk wat deed aan de binnenlandse opgaven en daarmee was het zoals je stelt nog te billijken, maar laten we eerlijk zijn: 85% van de energie zit hier in onderlinge ruzietjes en zelf gecreëerde nodeloze ophef.
Overwinsten kwamen als term naar boven toen tijdens corona het idee was dat supermarkten miljarden binnenharkten en daarna oliemaatschappijen. Nu dat afgevlakt is - en de realiteit veel minder schokkend bleek dan voorgesteld - is de term nu geherdefinieerd naar "alles boven de 10 miljoen", waarvan het tarief dan van 25% nu naar 50% zou moeten stijgen, effectief (als je de centen uit je toko wil trekken) 66%.quote:Op woensdag 5 maart 2025 12:18 schreef Janneke141 het volgende:
Wat zijn overwinsten trouwens? Is dat winst waarvan het Partijkantoor van Groenlinks vindt dat het te hoog is?
Ze bedoelen vast 'winsten boven de X miljoen' idd. Dat is natuurlijk geen overwinst.quote:Op woensdag 5 maart 2025 12:18 schreef Janneke141 het volgende:
Wat ze dus vooral doen is nivelleren vanuit de "bovenklasse" naar de "lage/arbeiders klasse".quote:Op woensdag 5 maart 2025 12:17 schreef -XOR- het volgende:
een verhoging van de kinderopvangtoeslag en energiebelasting zijn het maatregelen die vooral de arbeidersklasse verlichting bieden, zoals ze dat eigenlijk altijd doen itt. tot wat rechts iedereen altijd probeert wijs te maken.
Dat klopt zeker en ze moeten die maatregelen dan ook niet presenteren als middenklassestutting want dat is het inderdaad niet.quote:Op woensdag 5 maart 2025 12:57 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Wat ze dus vooral doen is nivelleren vanuit de "bovenklasse" naar de "lage/arbeiders klasse".
Waarbij de "middenklasse" deels geraakt wordt door de maatregelen voor de "bovenklasse" maar geen voordelen heeft van de de maatregelen die voor de "lage/arbeiders klasse" zijn.
De verhoging van de nderopvangtoeslag en verlaging van de energiebelasting zijn trouwens voorstellen van de VVD.
Kinderopvangtoeslag krijg je momenteel met letterlijk elk salaris, ook als je 10 miljoen verdient, he? Alexander de Carvalho krijgt gewoon kinderopvangtoeslag als hij kinderen heeft (al zou hij denk ik een au pair hebben).quote:Op woensdag 5 maart 2025 12:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat klopt zeker en ze moeten die maatregelen dan ook niet presenteren als middenklassestutting want dat is het inderdaad niet.
Maar dit zijn VVD voorstellen, de PvdA doet niks hiermee.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kinderopvangtoeslag krijg je momenteel met letterlijk elk salaris, ook als je 10 miljoen verdient, he? Alexander de Carvalho krijgt gewoon kinderopvangtoeslag als hij kinderen heeft.
Bij een inkomen boven de 194k is dat nog maar 33%, maar bij een inkomen van een ton krijg je gewoon nog 50%. De kinderopvangtoeslag gaat zeker niet alleen naar de onderklasse. Sterker: daar zit er denk ik vaker iemand thuis en dan krijg je helemaal niets.
Bij energiebelasting is het ook zo dat je meer betaalt als je meer verbruikt. Al gaat er sinds de afschaffing van de belastingvrije voet hiervan wel meer naar armere mensen, vroeger was het echt een pure 'middenklasse en rijker' belasting.
Ik kijk geen weinig tot geen SBS en lees ook niet per se de telegraaf. Misschien projecteer ik teveel het gevoel dat ik zelf krijg van Timmermans op anderen. Het heeft me niet weer houden om alsnog op zijn partij te stemmen trouwens, maar hij is voor mij niet de ideale kandidaat.quote:Op woensdag 5 maart 2025 11:24 schreef -XOR- het volgende:
Er zijn iets teveel mensen in de smeercampagnes van de Telegraaf en SBS getrapt wat betreft Timmermans.
Daar had ik het dan ook niet over. Ik vind het ook niet de meest verstandige voorstellen. Energie goedkoper maken (en zo bezuinigingsmaatregelen zoals isoleren minder rendabel) is wat mij betreft de verkeerde route. Ik zou meer gewoon naar de belastingtarieven kijken.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Maar dit zijn VVD voorstellen, de PvdA doet niks hiermee.
Een deel van wat vroeger de minister van BuZa deed is in de premier functie terecht gekomen (met name doordat veel wordt besloten op EU toppen waarbij de premier aanschuift) dus die capaciteiten zijn daar ook nodig. Verder was de stelling in relatie tot Rusland dus daar antwoord ik op.quote:Op woensdag 5 maart 2025 12:33 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja het is niet alsof dit kabinet het wel goed doet he. Alleen hoe je Timmermans beschrijft is die zoals aangegeven meer geschikt als een Min v BuZa.
Verder is hij veel te regentesk, gericht op een specifieke groep in Nederland, zijn Green Deal was een niet uitvoerbare ramp, zijn partij heeft te veel halve Hamas aanhangers (hoewel zijn Israël standpunt prima is en daar waardeer ik hem voor). Hij is te oud en te veel van het systeem dat de problemen heeft veroorzaakt waar we nu inzitten. Bij hem is het meer van hetzelfde met de pendulum die een beetje meer naar links zwaait.
Als we echt een nieuw elan willen, hebben we een meer radicale hervorming van het politieke bestel en de poppetjes nodig.
Same here en ik ben trouwens lid van de PvdA. Er zijn nog wel meer dingen waar ik het niet mee eens ben, zoals die 'fusie' met GroenLinks, waar ik tegen heb gestemd maar vooral het geflirt met de ChristenUnie, wat gewoon een christen fundamentalistiche partij is, waar verder weinig links aan is. Als dat laatste door blijft gaan en zeker als ik ook maar het vermoeden krijg dat ze met deze extremisten in een coalitie willen stappen, dan zeg ik mijn lidmaatschap onmiddelijk op.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:13 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Ik kijk geen weinig tot geen SBS en lees ook niet per se de telegraaf. Misschien projecteer ik teveel het gevoel dat ik zelf krijg van Timmermans op anderen. Het heeft me niet weer houden om alsnog op zijn partij te stemmen trouwens, maar hij is voor mij niet de ideale kandidaat.
Ik noemde de kinderopvangtoeslag dan ook expliciet als een van de maatregelen die juist wel de middenklasse ten bate komt.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:04 schreef Hanca het volgende:
Kinderopvangtoeslag krijg je momenteel met letterlijk elk salaris, ook als je 10 miljoen verdient, he? Alexander de Carvalho krijgt gewoon kinderopvangtoeslag als hij kinderen heeft (al zou hij denk ik een au pair hebben).
De ideale kandidaat is hij inderdaad niet, zeker ook omdat hij intern niet bij iedereen even goed ligt maar het is niet dat hij enorm controversiele uitspraken heeft gedaan of hele groepen heeft beledigd.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:13 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Ik kijk geen weinig tot geen SBS en lees ook niet per se de telegraaf. Misschien projecteer ik teveel het gevoel dat ik zelf krijg van Timmermans op anderen. Het heeft me niet weer houden om alsnog op zijn partij te stemmen trouwens, maar hij is voor mij niet de ideale kandidaat.
Ja grotendeels eens hoor, ik ga ook niet meer op PvdA stemmen na dat de afgelopen verkiezingen wel gedaan hebben. PvdA zie ik te makkelijk weer een poging met VVD wagen. Sowieso vind ik PvdA/GL veel te slap weerstand bieden bij die golf van fascisme maar ik ben wel blij met die fusie, dat ze toch een stabiele factor zijn die wel linkse politiek wil bedrijven. Ze zijn alleen veel te bereid gigantisch water bij de wijn te doen voor pluche denk ik.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:35 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Same here en ik ben trouwens lid van de PvdA. Er zijn nog wel meer dingen waar ik het niet mee eens ben, zoals die 'fusie' met GroenLinks, waar ik tegen heb gestemd maar vooral het geflirt met de ChristenUnie, wat gewoon een christen fundamentalistiche partij is, waar verder weinig links aan is. Als dat laatste door blijft gaan en zeker als ik ook maar het vermoeden krijg dat ze met deze extremisten in een coalitie willen stappen, dan zeg ik mijn lidmaatschap onmiddelijk op.
De westerse wereld dreigt momenteel voor de 2e keer in honderd jaar tijd het fascisme ingerommeld te worden en dat gebeurd ook nu weer dankzij de steun van de christen fundi's. De eerste keer omdat ze zich wijs lieten maken dat de Joden allemaal bolsjewieken waren die hun religie wilden verbieden en nu omdat links-progressieven en woke dat zou willen.
En denk maar niet dat het alleen aan de andere kant van de plas speelt, ik raad iedereen aan om om de aflevering van Zembla van afgelopen zondag even terug te kijken. Of voor degenen met een VK abonnement lees dit maar eens: Door de radicaal-rechtse omwenteling krijgt deze Nederlandse lobbyist steeds meer macht op het wereldtoneel
Goede post.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:35 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Same here en ik ben trouwens lid van de PvdA. Er zijn nog wel meer dingen waar ik het niet mee eens ben, zoals die 'fusie' met GroenLinks, waar ik tegen heb gestemd maar vooral het geflirt met de ChristenUnie, wat gewoon een christen fundamentalistiche partij is, waar verder weinig links aan is. Als dat laatste door blijft gaan en zeker als ik ook maar het vermoeden krijg dat ze met deze extremisten in een coalitie willen stappen, dan zeg ik mijn lidmaatschap onmiddelijk op.
De westerse wereld dreigt momenteel voor de 2e keer in honderd jaar tijd het fascisme ingerommeld te worden en dat gebeurd ook nu weer dankzij de steun van de christen fundi's. De eerste keer omdat ze zich wijs lieten maken dat de Joden allemaal bolsjewieken waren die hun religie wilden verbieden en nu omdat links-progressieven en woke dat zou willen.
En denk maar niet dat het alleen aan de andere kant van de plas speelt, ik raad iedereen aan om om de aflevering van Zembla van afgelopen zondag even terug te kijken. Of voor degenen met een VK abonnement lees dit maar eens: Door de radicaal-rechtse omwenteling krijgt deze Nederlandse lobbyist steeds meer macht op het wereldtoneel
Je hebt het kabinet Balkenende IV meegemaakt, PvdA samen met CU en CDA?quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:35 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Ze zijn vaak linkser dan de PvdA.quote:Maar al vroeg in de jaren tachtig constateerden politieke analisten dat GPV’er Gert Schutte ‘de PvdA links inhaalde’ op sociaal-economisch gebied, onder andere door te pleiten voor een Nationaal Herstel- en Ontwikkelingsplan met een grote taak voor de overheid. En de RPF-lijsttrekker voor wie Smits vanaf 1994 campagne voerde, Leen van Dijke, positioneerde de partij consequent als ‘christelijk-sociaal’, en zocht in de Kamer samenwerking met de PvdA. Zijn fractiegenoot Dick Stellingwerf (1994-2002) profileerde zich vooral op natuur- en milieuthema’s.
...
Eveneens een constante in al die decennia is dat de kleinchristelijke partij door haar grote broer, het CDA, als ‘links’ geframed wordt. ‘Een stem op Kars lijkt een stem op Ad’ zei CDA-lijsttrekker Jan Peter Balkenende bijvoorbeeld in 2002, over gelijkenis tussen Kars Veling (eerste lijsttrekker van de ChristenUnie) en diens PvdA-collega Ad Melkert. Vier jaar later had CDA’er Joop Wijn het over ‘rooie Rouvoet’, en Maxime Verhagen verkondigde verkondigde dat ‘een stem op Rouvoet een stem op Wouter Bos’ zou betekenen (waarna Rouvoet met Verhagen en Bos in een kabinet belandde). CDA-Kamerlid Mirjam Sterk noemde de CU een ‘christelijk GroenLinks’, en een populaire variant daarop is bijna zo oud als de ChristenUnie zelf: ‘GroenLinks met de Bijbel’.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |