abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216921735
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:48 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee, want ik vind geen enkele religie superieur, ik neem ze allemaal serieus, al is Hindu wel een voorkeur van mij. Maar nee, dat ben ik niet. Ik vind het ook niet superieur.
Dat is een leugen, want je vindt mijn letterlijke geloof inferieur. En de rest dus automatisch superieur.

Ben jij dus alle andere religies, behalve mijn letterlijke geloof?
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 15:50:47 #202
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216921747
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is een leugen, want je vindt mijn letterlijke geloof inferieur.

Dat is wat jij er van maakt, ik heb nergens gezegd dat ik "jouw geloof inferieur vind", jij hebt wél gezegd, dat je het chistendom superieur vindt, dát is het grote verschil.

Verder, ben je een 7th advantist, dus eigenlijk vind je alle stromingen van het christendom, óók inferieur aan die van jou, dus hebben we het niet over 2 miljard mensen, maar slechts een handje vol. Verdraai de zaken niet naar je hand.
As above, so below.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 15:51:49 #203
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216921753
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is een leugen, want je vindt mijn letterlijke geloof inferieur. En de rest dus automatisch superieur.

Kunnen we niet beter stellen dat jij jouw versie/uitleg/kerk (zevendedagsadventisten dus) superieur vind aan andere christelijke stromingen?
pi_216921755
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:50 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dat is wat jij er van maakt, ik heb nergens gezegd dat ik "jouw geloof inferieur vind", jij hebt wél gezegd, dat je het chistendom superieur vindt, dát is het grote verschil.

Verder, ben je een 7th advantist, dus eigenlijk vind je alle stromingen van het christendom, óók inferieur aan die van jou, dus hebben we het niet over 2 miljard mensen, maar slechts een handje vol. Verdraai de zaken niet naar je hand.
Dat is wat ik ervan maak? Je zegt hierboven letterlijk dat het 'egoic mind' om jezelf bestaansrecht te geven, trots is. Dat klinkt nou niet echt als even goed als al het andere, is het wel?

Maar vooruit, als je geen enkele religie superieur vindt, ben je dan alle religies?
pi_216921757
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:50 schreef Mijk het volgende:

[..]

Je bent als toekomstig moderator van dit forum heel goed bezig.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 15:52:48 #206
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216921762
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is wat ik ervan maak? Je zegt hierboven letterlijk dat het 'egoic mind' om jezelf bestaansrecht te geven, trots is. Dat klinkt nou niet echt als even goed als al het andere, is het wel?

Maar vooruit, als je geen enkele religie superieur vindt, ben je dan alle religies?
Ja, het is pride om te denken dat je "DE ENIGE JUISTE" bent, waar ik dus zeg; elke religie heeft het bij t juiste eind, als je maar weet hoe t te lezen.

Dus waar zeg ik dat jouw religie inferieur is?
As above, so below.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 15:53:13 #207
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216921767
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:52 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Je bent als toekomstig moderator van dit forum heel goed bezig.
Ik hoef niet persee mod te zijn hier hoor, ik draai uit wat ik weet/zie.
As above, so below.
pi_216921771
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:52 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, het is pride om te denken dat je "DE ENIGE JUISTE" bent, waar ik dus zeg; elke religie heeft het bij t juiste eind, als je maar weet hoe t te lezen.

Dus waar zeg ik dat jouw religie inferieur is?
Dus ben je nou alle religies of niet?
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 15:54:32 #209
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216921783
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dus ben je nou alle religies of niet?
Nee, ik zeg dan ook niet dat er 1 superieur is. Als ik zou zeggen dat het hinduisme superieur is omdat ik het aanhang, dan hebben we het over iets anders, maar dat is niet wat ik doe.
As above, so below.
pi_216921807
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:54 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee, ik zeg dan ook niet dat er 1 superieur is. Als ik zou zeggen dat het hinduisme superieur is omdat ik het aanhang, dan hebben we het over iets anders, maar dat is niet wat ik doe.
Dus als je zou zeggen dat 1 ervan superieur is, dan zou je ineens wel die religie zijn? Waarom moet je per se zo'n kwalificatie geven, verander je dan ineens op existentieel vlak?

Ik vind dit echt als een tang op een varken slaan. Een mens is een mens en een religie is een religie. Een mens kan een religie aanhangen, maar dat maakt die mens niet 'de religie'.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 15:57:14 #211
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216921810
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:53 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ik hoef niet persee mod te zijn hier hoor, ik draai uit wat ik weet/zie.
Verder, heb ik gezegd , in de post naar yvonne, dat ik weet dat ik mijn stellingen moet aanpassen, omdat ik weet dat ik niet een partijdige mening kan hebben over religie/leren/spiritualiteit enzovoorts, maar op dit moment ben ik geen Mod, dus is het niet van toepassing. Ik weet dat ik de houding moet aanpassen als dat wél zo wordt.

En ergens, is dat natuurlijk facade, maar het kan niet anders, want als mod, moet je neutraal zijn.
As above, so below.
pi_216921816
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ja, want ik ben niet 'het christendom' (waarmee ik het Christelijk geloof bedoel, voor de duidelijkheid).
Volgens mij ben jij dat wel. Jij bent het Christendom. Je bent hoger dan de Paus en relevanter dan Petrus. Zal ik je wat zeggen: Jij ziet jezelf als de plaatsvervanger van Jezus Christus.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 15:58:00 #213
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216921819
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dus als je zou zeggen dat 1 ervan superieur is, dan zou je ineens wel die religie zijn?

Ik vind dit echt als een tang op een varken slaan. Een mens is een mens en een religie is een religie. Een mens kan een religie aanhangen, maar dat maakt die mens niet 'de religie'.
Je bént niet de religie, maar als je het aanhangt, en het superieur vindt, dan zeg je eigenlijk dat jij superieur bent aan een moslim, of ontken je die?
As above, so below.
pi_216921839
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:58 schreef Mijk het volgende:

[..]
Je bént niet de religie, maar als je het aanhangt, en het superieur vindt, dan zeg je eigenlijk dat jij superieur bent aan een moslim, of ontken je die?
Hoezo dan?

Het feit dat ik een naar mijn mening betere religie aanhang, maakt mij toch niet fundamenteel anders of beter?

Dat is alleen in jouw logica, die ik totaal niet kan volgen, en waar ik het dus ook totaal niet mee eens ben. Net zoals dat ik jou niet 'hindoeisme' zou noemen op de dag dat je een hindoe zou worden. Dan ben je gewoon Mijk die het hindoeisme aanhangt.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 15:59:54 #215
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216921843
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoezo dan?

Het feit dat ik een naar mijn mening betere religie aanhang, maakt mij toch niet fundamenteel anders of beter?

Dat is alleen in jouw logica, die ik totaal niet kan volgen, en waar ik het dus ook totaal niet mee eens ben. Net zoals dat ik jou niet 'hindoeisme' zou noemen op de dag dat je een hindoe zou worden.
"Een betere religie"

Think about this.

Neem de tijd.
As above, so below.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 16:03:33 #216
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216921873
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dan ben je gewoon Mijk die het hindoeisme aanhangt.
En nee, ik hang geen Hinduisme aan, het Hermetisme, Buddhisme, Islam of Christendom, is voor mij evenveel waard.

Het verschil is de cloak versus de onderliggende leer.
As above, so below.
pi_216921875
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:59 schreef Mijk het volgende:

[..]
"Een betere religie"

Think about this.

Neem de tijd.
Ja, er zijn betere en slechtere religies. Dat is geen zonde hoor. Vraag het aan de mensen die onder allerlei religies te lijden hebben, zoals vrouwen in de Islam, of de armen in het Hindoeisme. Maar nee, dat negeer je liever om een soort deugdzaam gevoel te hebben, en op anderen neer te kijken, want die denken alleen maar vanuit egoisme, trots en de noodzaak tot bestaansrecht, toch? Ik heb zelden ergere ego-taal gelezen dan dat, maar dat zie je zelf waarschijnlijk niet eens. Dat is, zoals ik al zovaak heb aangekaart, het probleem met die hele denkwijze van 'ego-dood': in werkelijkheid wordt je ego zo gigantisch opgeblazen, dat je compleet blind wordt voor hoe je alles in je hoofd aan elkaar breit om jezelf superieur te voelen, al zul je dat zelf nooit erkennen, want dan zou de bubbel barsten.

Ik voel mij niet superieur aan wie dan ook. Sterker nog, ik schaam mij vaak genoeg voor mijzelf, en bewonder mensen die totaal niet Christen zijn of uberhaupt gelovig. Omdat ik mij bewust ben van mijn eigen zwakheden en kwade neigingen. Ik heb dus geen enkele reden om mij op de borst te kloppen. Wat ik superieur vind aan het Christendom, is Christus. Die is namelijk perfect. Daarom zorgen mensen die in Zijn voetsporen treden doorgaans voor betere leefcondities. Dat is wat ik bedoelde met dat het Christendom superieur is, en waarom de rest van de wereld in die regio's wil wonen, of ze nadoet. Dat is gewoon een feit.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 16:04:42 #218
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216921896
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik voel mij niet superieur aan wie dan ook
Dan kun je het christendom ook nooit "superieur" noemen.
As above, so below.
pi_216921907
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:04 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dan kun je het christendom ook nooit "superieur" noemen.
Jawel hoor, dat heb ik net gedaan.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 16:05:55 #220
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216921917
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jawel hoor, dat heb ik net gedaan.
weet ik, maar is inconsequent.
As above, so below.
pi_216921923
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:05 schreef Mijk het volgende:

[..]
weet ik, maar is inconsequent.
Oké Hindoeisme, als jij het zegt.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 16:19:19 #222
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216922126
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Oké Hindoeisme, als jij het zegt.
Nee, dat zeg ik helemaal niet, lees even bovenstaande.

In princpe zou jij dan ook kunnen zeggen; "islam is superieur aan al het andere"

"maar ik hang zefl lhet christendom aan"

Snap je hoe krom dit is? Je hangt zelf het christendom aan, MAAR, islam is superieur, want je BENT niet islam....

c'mon.

Je snapt wel wat ik bedoel (hoop ik), en zo niet, dan kunnen we dit gesprek beter stoppen. En dit bedoel ik met "eromheen draaien"
As above, so below.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 16:23:39 #223
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216922171
Ik heb destijds tijdens mijn Belijdenis in de kerk voor de ganse gemeente "ja" gezegd op o.a. de vraag of ik de Christelijke Gereformeerde leer de "enige ware leer" vond.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 16:24:24 #224
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216922179
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:23 schreef hoatzin het volgende:
Ik heb destijds tijdens mijn Belijdenis in de kerk voor de ganse gemeente "ja" gezegd op o.a. de vraag of ik de Christelijke Gereformeerde leer de "enige ware leer" vond.
Kun je meer hierover vertellen?
As above, so below.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 16:25:59 #225
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216922190
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:24 schreef Mijk het volgende:

[..]
Kun je meer hierover vertellen?
De letterlijke tekst kun je gewoon vinden:

Verklaart en erkent gij, dat gij de leer van onze kerken, voor zover gij die geleerd,
gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende
met de Heilige Schrift?

https://cgk.nl/wp-content(...)lijdenis-SV-1970.pdf

tot slot:

Op het ja-woord laat de dienaar des Woords de zegenbede volgen:
Moge God Die dit goede werk door Zijn genade begon en tot hiertoe voortzette, u hierin
bevestigen en het meer en meer voltooien tot de dag van Christus.

Spoedig daarna begon de twijfel te komen en viel ik langzaam maar zeker van mijn geloof....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')