Hoe combineer je dat met religie?quote:Op donderdag 18 september 2025 20:01 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Klopt. Ik dacht dat je met "theorie" bedoelde in de zin van hoe we die term in het dagelijks taalgebruik bezigen, en niet zozeer in de wetenschap. Je had het inderdaad eerder over "exacte vakken".
quote:Maar ondertussen wel geloven in een man op een wolk
De media / overheden / autoriteiten zijn geïnfiltreerd door het leger van satan. Die openlijk wordt aanbeden door die ratten, oa door middel van symboliek en numerologie.quote:“Mijn dienaar blijft Mij naderen met vrijwillige daden totdat Ik van hem houd. En wanneer Ik van hem houd, word Ik zijn gehoor waarmee hij hoort, zijn gezichtsvermogen waarmee hij ziet, zijn hand waarmee hij grijpt en zijn voet waarmee hij loopt...”
Koran (50:16):
“Wij zijn de mens dichterbij dan zijn halsslagader.”
“Het hart van de gelovige is de troon van de Barmhartige´
quote:[quote]Soera Al-Hijr (15:36–42):
"Hij (satan) zei: ‘Mijn Heer, geef mij uitstel tot de Dag waarop zij opgewekt zullen worden.’
Hij (Allah) zei: ‘Voorwaar, jij behoort tot degenen die uitstel krijgen, tot de Dag van de vastgestelde tijd.’
Hij (satan) zei: ‘Mijn Heer, omdat U mij hebt doen afdwalen, zal ik het voor hen zeker doen schijnen op aarde en ik zal hen allen misleiden, behalve Uw oprechte dienaren onder hen.’
Hij (Allah) zei: ‘Dit is een recht pad tot Mij toe. Voorwaar, over Mijn dienaren zult u geen macht hebben, behalve wie jou volgt van de dwalenden.’
[/quote]
[3:185] The life of this world is no more than an illusion.
[6:32] The life of this world is no more than illusion
[57:20] This worldly life is no more than a temporary illusion
Je moet het allemaal zelf weten vriend, maar het is natuurlijk wel een beetje raar dat jij zo 'woke' bent als het aankomt op bepaalde zaken maar ondertussen wel in een onzichtbare macht gelooft die alles heeft gemaakt, controleert en bepaalt.quote:Op donderdag 18 september 2025 21:58 schreef PSVCL het volgende:
@:solispolar
[..]Niet teveel films kijken maat. Als dat je voorstelling van God is begrijp ik wel dat je atheïst bent.
[..]
De media / overheden / autoriteiten zijn geïnfiltreerd door het leger van satan. Die openlijk wordt aanbeden door die ratten, oa door middel van symboliek en numerologie.
Zoveel mogelijk polarisatie creëren, verdeel en heers. Mensen in angst en verwarring achterlaten. Satan die fuckt met je mind. Onderling haatgevoelens opwekken. Allemaal in het voordeel van satan die zich voedt met negatieve energie.
Het laat mensen met het hoofd denken/handelen ipv het hart. Het hart ( ¨huis van God¨ ) , je hoofd wordt gekaapt door de duivel, zeker in deze tijden. Het zijn niet jouw gedachten. Daarom leert de Islam/Sufisme ons om je ego te killen. En je volledig over te geven aan God, zodat ie je kan leiden. Want als je denkt dat je iemand bent kan God je niet leiden, alleen God is 1.
[..]
[/b]
[3:185] The life of this world is no more than an illusion.
[6:32] The life of this world is no more than illusion
[57:20] This worldly life is no more than a temporary illusion
Ik zie geen tegenstelling of conflict tussen die twee. Wetenschap is een manier om de wereld beter te begrijpen. De complexiteit van het leven die de wetenschap heeft blootgelegd, vergroot alleen mijn bewondering voor God en versterkt alleen mijn geloof dat er een maker is. Zoals je misschien weet, hebben gelovigen door de geschiedenis heen, en ook in het heden, veel bijgedragen aan de wetenschappelijke vooruitgang, omdat het voor hen ook een middel was/is om Gods schepping te onderzoeken en te begrijpen. Wetenschap en religie beantwoorden voor mij verschillende vragen, dat wil niet zeggen dat ze voor mij (en vele gelovigen, waaronder ook wetenschappers) niet samen kunnen gaan. Ik heb dan ook alleen interesse en liefde voor wetenschap gekregen en ben verder gaan studeren nadat ik geloof had gevonden.quote:Op donderdag 18 september 2025 20:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoe combineer je dat met religie?
Een demiurgisch Godsbeeld. Waar heb je die voor nodig, de realiteit is verklaarbaar terug tot de oerknal.quote:Op vrijdag 19 september 2025 19:21 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Ik zie geen tegenstelling of conflict tussen die twee. Wetenschap is een manier om de wereld beter te begrijpen. De complexiteit van het leven die de wetenschap heeft blootgelegd, vergroot alleen mijn bewondering voor God en versterkt alleen mijn geloof dat er een maker is. Zoals je misschien weet, hebben gelovigen door de geschiedenis heen, en ook in het heden, veel bijgedragen aan de wetenschappelijke vooruitgang, omdat het voor hen ook een middel was/is om Gods schepping te onderzoeken en te begrijpen. Wetenschap en religie beantwoorden voor mij verschillende vragen, dat wil niet zeggen dat ze voor mij (en vele gelovigen, waaronder ook wetenschappers) niet samen kunnen gaan. Ik heb dan ook alleen interesse en liefde voor wetenschap gekregen en ben verder gaan studeren nadat ik geloof had gevonden.
Inderdaad, zo'n godsbeeld is totaal overbodig om de realiteit te verklaren want wetenschap is daarvoor voldoende. Als je perse een God nodig hebt om tegemoet te komen aan je onvervulde verlangens en fantasietjes dan is er de God-van-de-Gaten die naarmate de wetenschap voortdendert, kleiner en kleiner wordt. Tweeduizend jaar geleden waren de mensen hier ervan overtuigd dat Wodan Donar de dondergod onweer veroorzaakte .... totdat later wetenschap deze God wegjoeg en onweer als een fysiek natuurschijnsel kon verklaren.quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een demiurgisch Godsbeeld. Waar heb je die voor nodig, de realiteit is verklaarbaar terug tot de oerknal.
Dit dus.quote:Op zaterdag 20 september 2025 06:48 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Inderdaad, zo'n godsbeeld is totaal overbodig om de realiteit te verklaren want wetenschap is daarvoor voldoende. Als je perse een God nodig hebt om tegemoet te komen aan je onvervulde verlangens en fantasietjes dan is er de God-van-de-Gaten die naarmate de wetenschap voortdendert, kleiner en kleiner wordt. Tweeduizend jaar geleden waren de mensen hier ervan overtuigd dat Wodan de dondergod onweer veroorzaakte .... totdat later wetenschap deze God wegjoeg en onweer als een fysiek natuurschijnsel kon verklaren.
Dat sluit m.i. een hogere macht niet uit. Een auto of een computer is ook te verklaren. We kunnen die uit elkaar halen, de onderdelen onderzoeken en de werking ervan verklaren, maar dat sluit het bestaan van intelligentie erachter, die het ontworpen en gemaakt heeft, niet uit. Of om een ander voorbeeld te geven, wat je eigenlijk zegt is: "Ik kan een taart ‘verklaren’, het bestaat uit al deze ingrediënten, dus waar heb je die bakker voor nodig?" Dat de realiteit te 'verklaren' is, sluit dus in mijn ogen een schepper niet uit. Het kan juist als een argument gebruikt worden dat er intelligentie achter schuilt die alles met kennis heeft gemaakt. Ik wil overigens even verduidelijken dat ik niet het idee van een “demiurgisch godsbeeld” bedoelde in mijn vorige post, dat heb je voor mij zo ingevuld.quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een demiurgisch Godsbeeld. Waar heb je die voor nodig, de realiteit is verklaarbaar terug tot de oerknal.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het laat zien dat een demiurg niet meer is dan een stoplap god, een god die steeds minder van belang is naarmate de wetenschap meer weet te verklaren. Verder: Scheermes van Ockhamquote:Op zondag 21 september 2025 13:31 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Dat sluit m.i. een hogere macht niet uit.
quote:Een auto of een computer is ook te verklaren. We kunnen die uit elkaar halen, de onderdelen onderzoeken en de werking ervan verklaren, maar dat sluit het bestaan van intelligentie erachter, die het ontworpen en gemaakt heeft, niet uit. Of om een ander voorbeeld te geven, wat je eigenlijk zegt is: "Ik kan een taart ‘verklaren’, het bestaat uit al deze ingrediënten, dus waar heb je die bakker voor nodig?" Dat de realiteit te 'verklaren' is, sluit dus in mijn ogen een schepper niet uit. Het kan juist als een argument gebruikt worden dat er intelligentie achter schuilt die alles met kennis heeft gemaakt. Ik wil overigens even verduidelijken dat ik niet het idee van een “demiurgisch godsbeeld” bedoelde in mijn vorige post, dat heb je voor mij zo ingevuld.Het ontstaan van verschillende levensvormen, elementen, sterren etc etc valt prima te verklaren zonder intelligent ontwerp. Daar heb je geen God voor nodig. En zoals ik zei, Ockhams scheermes.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder, welk godsbeeld hang je dan wel aan?
Schitterend stuk, thanks. Ik had m'n bedenkingen bij dat Destiny written is, maar op t eind komtie daar sterk op terug met dat path changes while reading changes.quote:Op woensdag 17 september 2025 01:17 schreef PSVCL het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Ibn-Arabi. De goat van Al-Andalus..
Video sluit perfect aan bij het onderwerp van dit topic.
Ik zou toch durven stellen bij bepaalde zaken op zijn minst 'intersubjectief'. Test het maar eens. Vraag aan 1000 willekeurige mensen wat ze vinden van 'gangrape'. Om het zo 'wetenschappelijk' mogelijk te maken, moet de groep van 1000 mensen divers zijn. Verschillende klasse, culturen.quote:Op zondag 2 maart 2025 23:30 schreef Mijk het volgende:
"Wij zijn superieur, verheven, exclusiever, en beter dan anderen vanwege [insert-drogargument-die-elke-andere-religie-ook-aanvoert]" is een manifestatie van het ego-bewustzijn en dus een illusie die leidt tot verdeeldheid en lijden.
Trots (pride) is hier de kern van de zonde – niet in de zin van gezonde eigenwaarde, maar als een verheffing van het ‘ik’ ten koste van anderen. Dit is de stem van het ego, de 'satanische' stem die afscheiding creëert. Dit is de wortel van dualiteit: de overtuiging dat men losstaat van het geheel en zich daardoor superieur moet maken om bestaansrecht te voelen.
Ware spirituele realisatie overstijgt deze illusie. In plaats van jezelf als ‘hoger’ dan anderen te zien, beseft het zuivere bewustzijn dat alle dingen uit dezelfde bron voortkomen. Het is niet nodig om 'exclusiever' te zijn om waarde te hebben. Waarheid en wijsheid manifesteren zich niet in superioriteit, maar in een diep begrip van eenheid en dienstbaarheid.
"Exclusiever", "Speciaal" or "Beter" is enkel ego. In de dierenwereld zie je dit ook, het wordt enkel uit vergroot, want hier telt het recht van de sterkte. Nu hebben dieren geen ego zoals wij, maar dieren weten dat ze "zijn", en enkel dat, er is geen hoger, lager, beter, slechter, goed of fout.... Er gebeuren enkel events, waar jij, als mens, een waarde oordeeel aan geeft.
Goed en Fout bestaan niet, want het is subjectief. De 1 zn dood, de ander zn brood.
Wat zou t antwoord zijn van een camera?quote:Op dinsdag 23 september 2025 11:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik zou toch durven stellen bij bepaalde zaken op zijn minst 'intersubjectief'. Test het maar eens. Vraag aan 1000 willekeurige mensen wat ze vinden van 'gangrape'. Om het zo 'wetenschappelijk' mogelijk te maken, moet de groep van 1000 mensen divers zijn. Verschillende klasse, culturen.
Ik weet het antwoord al van verreweg de meeste. Denk eigenlijk zelfs wel van alle 1000.
Ik adviseer buiten dergelijke topics te blijven over dit onderwerp, religie is wat besproken wordt hier. Als je daar niet in geinteresseerd bent, prima. Maar reageer dan gewoon niet. Het voegt weinig toe hier. Thanks.quote:Op dinsdag 23 september 2025 11:59 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ik adviseer de plaatselijke GGZ
Dat maak ik zelf wel uit ok?quote:Op dinsdag 23 september 2025 12:07 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik adviseer buiten dergelijke topics te blijven over dit onderwerp, religie is wat besproken wordt hier. Als je daar niet in geinteresseerd bent, prima. Maar reageer dan gewoon niet. Het voegt weinig toe hier. Thanks.
Dat is nogal logisch. Een camera, of zelfs dieren zijn a-moreel (zover wij weten). Wij mensen kunnen erover nadenken. Als er dus een discussie is over moraliteit, lijkt mij het evident dat je het over mensen hebt.quote:Op dinsdag 23 september 2025 12:05 schreef Mijk het volgende:
[..]
Wat zou t antwoord zijn van een camera?
Het punt is, dat dit komt door menselijke compassie/emphatie, met andere woorden; goed en fout zijn bedacht door de mens. Dus ja, niet zo gek dat 1000/1000 zou zeggen dat dat slecht is, maar in de realiteit , het universum zelf, bestaat t niet.
Ja, en buiten mensen bestaat dit niet, dan zijn we het eens toch?quote:Op dinsdag 23 september 2025 12:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is nogal logisch. Een camera, of zelfs dieren zijn a-moreel (zover wij weten). Wij mensen kunnen erover nadenken. Als er dus een discussie is over moraliteit, lijkt mij het evident dat je het over mensen hebt.
Nee. Want buiten mensen bestaat ook de term 'subjectief' niet. Buiten mensen is er geen mensentaal. De natuur is niet immoreel of moreel, maar a-moreel.quote:Op dinsdag 23 september 2025 12:09 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, en buiten mensen bestaat dit niet, dan zijn we het eens toch?
Ik heb in die post uitgelegd waarom het dat niet laat zien, waar je verder hier niet op ingaat. Je herhaalt alleen hetzelfde standpunt. Veel wetenschappers uit het verleden (en heden) waren gelovigen die juist door hun geloof gedreven werden om de schepping van God te onderzoeken en beter te begrijpen, en het niet gebruikten als een stoplap.quote:Op zondag 21 september 2025 13:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het laat zien dat een demiurg niet meer is dan een stoplap god, een god die steeds minder van belang is naarmate de wetenschap meer weet te verklaren. Verder: Scheermes van Ockham
[..]
Het ontstaan van verschillende levensvormen, elementen, sterren etc etc valt prima te verklaren zonder intelligent ontwerp. Daar heb je geen God voor nodig. En zoals ik zei, Ockhams scheermes.
Verder, welk godsbeeld hang je dan wel aan?
Kun je eens wat voorbeelden geven? Ik zie het niet.quote:Op donderdag 18 september 2025 21:58 schreef PSVCL het volgende:
De media / overheden / autoriteiten zijn geïnfiltreerd door het leger van satan. Die openlijk wordt aanbeden door die ratten, oa door middel van symboliek en numerologie.
Kijk, dit is een interessante, want wat is er dán wél ipv subjectief?quote:Op dinsdag 23 september 2025 12:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Want buiten mensen bestaat ook de term 'subjectief' niet. Buiten mensen is er geen mensentaal. De natuur is niet immoreel of moreel, maar a-moreel.
Dat is meer iets voor "Bnw"quote:Op dinsdag 23 september 2025 16:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Kun je eens wat voorbeelden geven? Ik zie het niet.
Ibn Arabi wordt verketterd door de ¨salafisten/wahabis´ omdat ze hem niet kunnen begrijpen.quote:Op dinsdag 23 september 2025 11:16 schreef Mijk het volgende:
[..]
Schitterend stuk, thanks. Ik had m'n bedenkingen bij dat Destiny written is, maar op t eind komtie daar sterk op terug met dat path changes while reading changes.
Zeer sterk, thansk voor dit
Ja dat laatste is me niet onbekend.quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:53 schreef PSVCL het volgende:
[..]
Ibn Arabi wordt verketterd door de ¨salafisten/wahabis´ omdat ze hem niet kunnen begrijpen.
´God sleeps in the rock, dreams in the plant, stirs in the animal, and awakens in man.´ - Ibn Arabi
Dit soort citaten van hem vatten ze letterlijk op , omdat ze alles fysiek benaderen en spiritueel niet dieper kunnen nadenken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |