Ik heb de aangifte weer even geopend en aangepast. Voor het eerst levert het verdelen wat op! Voorheen was het alles op mijn kant, dat was by far het gunstigste. Maar nu dus 60/40 ongeveer. Bijzonder. Maar goed, nu weer wat méér terug (+400 ofzo t.o.v. vorige aangifte). Dank!!quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij de verdeling idd altijd even schuiven.
In 2023 had ik een gigantisch bedrag aan medische kosten en daarmee hebben we ook geschoven tot de meest optimale verdeling.
De HRA volledig bij mij, de medische kosten grotendeels (maar niet volledig) bij mijn man.
Dat gaat idd om het "verdelen" scherm aan het eind.
Normaal hebben wij alleen maar HRA terug te krijgen, en is er geen "shitload betalen" situatie.
Apart, ik kreeg een scherm te zien: dit is de optimale verdeling, gaat u akkoord?quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee. Je moet altijd schuiven om de beste verdeling te krijgen.
Een soort laatste strikvraag om die paar euro van je afhandig te maken.
Dat is nu? Voor je IB2024?quote:Op woensdag 5 maart 2025 16:43 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Apart, ik kreeg een scherm te zien: dit is de optimale verdeling, gaat u akkoord?
Ik stuur je wel een rekeningquote:Op woensdag 5 maart 2025 15:46 schreef Neo_ het volgende:
[..]
Ik heb de aangifte weer even geopend en aangepast. Voor het eerst levert het verdelen wat op! Voorheen was het alles op mijn kant, dat was by far het gunstigste. Maar nu dus 60/40 ongeveer. Bijzonder. Maar goed, nu weer wat méér terug (+400 ofzo t.o.v. vorige aangifte). Dank!!
Ik was eigenlijk ook in de veronderstelling dat ze dat altijd voor je deden. Je krijgt daar ook een vraag over, iets van of je wil dat ze de meest ideale verdeling doen. Daar antwoord ik dan altijd 'Ja' op, maar heb er nooit aan gedacht dat het mogelijk is dat het schijnbaar nóg idealer kan?quote:
Sws dat ze niet innen voor een x bedrag. 56 euro of zoiets. Daar kun je al mee spelen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik was eigenlijk ook in de veronderstelling dat ze dat altijd voor je deden. Je krijgt daar ook een vraag over, iets van of je wil dat ze de meest ideale verdeling doen. Daar antwoord ik dan altijd 'Ja' op, maar heb er nooit aan gedacht dat het mogelijk is dat het schijnbaar nóg idealer kan?
Het verschilt per medium of ze het voor je verdelen al. Als ze het doen voor je is het al het meest ideale.quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik was eigenlijk ook in de veronderstelling dat ze dat altijd voor je deden. Je krijgt daar ook een vraag over, iets van of je wil dat ze de meest ideale verdeling doen. Daar antwoord ik dan altijd 'Ja' op, maar heb er nooit aan gedacht dat het mogelijk is dat het schijnbaar nóg idealer kan?
Nee, dat kan waarschijnlijk ook niet, maar we zijn nog zo afgericht op het aftrekken van de HRA van het hoogste inkomen dat heel veel mensen er waarschijnlijk toch aan gaan zitten schuiven, en dan ben je de optimale instelling kwijt.quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee ik kom daar niet aan, wij krijgen beiden geld terug, maar ik dacht even dat het dus nóg idealer kan, maar blijkbaar toch niet. Dan hoef ik ook niet die hele handel opnieuw op te starten en aan te passen, dat scheelt.quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dat kan waarschijnlijk ook niet, maar we zijn nog zo afgericht op het aftrekken van de HRA van het hoogste inkomen dat heel veel mensen er waarschijnlijk toch aan gaan zitten schuiven, en dan ben je de optimale instelling kwijt.
Wij doen dus wél gezamenlijk aangifte, hoewel ik wel eigenaar van het huis ben en zij niet, dus ja, dan kun je, als je fiscaal partners bent, alsnog schuiven, maar ik heb dat dus nooit gedaan dus ik schrok al even.quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:13 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, het kan dus ook zijn dat mensen die er niet voor kiezen gezamelijk aangifte te doen, omdat de een bijvoorbeeld de eigenaar van het huis is, niet de meest ideale verdeling hebben daardoor, en dat het gunstiger zou kunnen zijn wel samen aangifte te doen, omdat je dan wel kunt schuiven.
Ik ga er tenminste vanuit dat dat als fiscaal partners sowieso kan, ook als de een geen eigenaar van de woning is.
Het is ook pas sinds de aangifte over 2022 zinvol.quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wij doen dus wél gezamenlijk aangifte, hoewel ik wel eigenaar van het huis ben en zij niet, dus ja, dan kun je, als je fiscaal partners bent, alsnog schuiven, maar ik heb dat dus nooit gedaan dus ik schrok al even.
Oh...dat is hier dan weer het geval. Godver, moet ik nou echt opnieuw gaan inloggen?quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is ook pas sinds de aangifte over 2022 zinvol.
Bij een flink inkomensverschil.
Als het automagisch optimaal was dan zou dat toch al zo gedaan moeten zijn?quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh...dat is hier dan weer het geval. Godver, moet ik nou echt opnieuw gaan inloggen?
Zo leest het wel dus ik heb dat ook altijd aangenomen maar nu twijfel ik dus. En ik ben niet thuis dus ik kan het nu ook niet doen en nu word ik daar opgefokt van dus nu heb ik een zakje nodig om in in en uit te ademenquote:Op woensdag 5 maart 2025 18:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het automagisch optimaal was dan zou dat toch al zo gedaan moeten zijn?
Nieuwe belastingregels zijn zover ik weet nog nooit met terugwerkende kracht in gegaan, dat kan volgens mij ook niet eens. Dus nee, je krijgt door nieuwe regels in 2026 geen naheffing over 2024.quote:Op woensdag 5 maart 2025 23:30 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Er staat nu wel een disclaimer in over de nieuwe rekenregels mbt. box 3 per 2026. Voorheen was het zo dat je alleen in aanmerking kon komen voor een herziening als je indertijd bezwaar had gemaakt. Is dat nog steeds zo? (hoewel 2024 het eerste jaar zou zijn waarin dat niet zou lonen). Kan het zijn dat ik straks bij het ingaan van de nieuwe rekenregels alsnog een naheffing krijg (dus als men kijkt naar het daadwerkelijke rendement)?
Ik krijg hem met box 3 vermogen en buitenlandse rekeningen zelfs nooit, moet het altijd zelf doen, doe dan stapjes van 10% met verschuiven tot dat we het meest optimale hebben.quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
? Inkomen uit arbeid die je kan schuiven?quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:17 schreef ex het volgende:
[..]
Ik krijg hem met box 3 vermogen en buitenlandse rekeningen zelfs nooit, moet het altijd zelf doen, doe dan stapjes van 10% met verschuiven tot dat we het meest optimale hebben.
Dit jaar scheelde het echt 1500 box 3 belasting bv omdat mijn vrouw zo weinig had gewerkt dat ze de volledige heffings/arbeidskorting nog niet had benut, dus door schuiven kwam er een veel lager bedrag uit doordat we die nu wel benutten. Toch weer mooi mee genomen.
Nee, box 3 vermogen. Mijn vrouw had zo weinig inkomen dat ze anders niet de volledige heffingskorting kon benutten. Omdat je dan box 3 naar haar verplaatst gaat haar aanslag omhoog, wordt de heffingskorting wel volledig benut en scheelt dat ons samen dus belasting.quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
? Inkomen uit arbeid die je kan schuiven?
Kijk. Dit zijn de goede tips.quote:Op donderdag 6 maart 2025 15:51 schreef ex het volgende:
[..]
Nee, box 3 vermogen. Mijn vrouw had zo weinig inkomen dat ze anders niet de volledige heffingskorting kon benutten. Omdat je dan box 3 naar haar verplaatst gaat haar aanslag omhoog, wordt de heffingskorting wel volledig benut en scheelt dat ons samen dus belasting.
Ik niet, gewoon normale belastingen op inkomen (ongeacht of dat winst of inkomen uit werk is) en niet die gare subsidies, belasting"truukjes" en HRA.quote:Op donderdag 6 maart 2025 15:58 schreef Farenji het volgende:
Ik vind het wel oneerlijk dat ik als alleenstaande dit soort truukjes niet kan toepassen. Leven als alleenstaande is op veel gebieden toch al extra duur, en dan word je bij de belastingen nogmaals genaaid. Ik vind dat er alleenstaande-subsidie moet komen om dit gelijk te trekken.
Ja zo kijk ik hier ook naar. Dit is ook niet echt een trucje: Me vrouw werkt en betaald belasting (en heeft dus recht op kortingen) ik heb die kortingen al lang niet meer door mijn inkomen. We verdelen het vermogen eerlijk 50/50 en dat levert dan dit 'voordeel' op.quote:Op donderdag 6 maart 2025 20:37 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ik niet, gewoon normale belastingen op inkomen (ongeacht of dat winst of inkomen uit werk is) en niet die gare subsidies, belasting"truukjes" en HRA.
En dat voordeel heb ik allemaal maar ben ik best bereid in te leveren als dat het leven wat eerlijker maakt.
IACK heb jij of je partner?quote:Op maandag 3 maart 2025 09:17 schreef roos94 het volgende:
Ik krijg ¤900 terug volgens die berekening maar snap er niks van. Krijg meestal nooit/amper wat terug dus waarom dit. Ik belde net de belastingdienst en de dame kon het me niet vertellen want ze wist het ook nietze zei de enige reden die ik kan zien is omdat je een kind hebt. Ja die heb ik al 4 jaar goed verhaal. Dus ze zegt ik moet afwachten tot de aangifte is afgerond
Scheelt bij ons 1 euro..quote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:42 schreef Leandra het volgende:
Overigens: HRA bij het hoogsteof het laagste
inkomen aftrekken scheelde ¤ 450
Not kidding
Fantastisch!
Overdrachtsbelasting is dat eens gegaan tochquote:Op donderdag 6 maart 2025 07:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nieuwe belastingregels zijn zover ik weet nog nooit met terugwerkende kracht in gegaan, dat kan volgens mij ook niet eens. Dus nee, je krijgt door nieuwe regels in 2026 geen naheffing over 2024.
Wij betalen ook maar 1.57% maar het was wel een dikke ¤ 7.000quote:Op zaterdag 15 maart 2025 22:19 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Scheelt bij ons 1 euro..
HRA is erg laag vanwege de lage hypotheek(rente).
Hier ook 1,25% op ¤60.000quote:Op zaterdag 15 maart 2025 22:19 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Scheelt bij ons 1 euro..
HRA is erg laag vanwege de lage hypotheek(rente).
Door de fantastische afbouw van de heffingskortingen en de afbouw van de eigenwoningaftrek in de hoogste belastingschijf is het sinds een paar jaar veelal voordeliger om de de eigenwoningaftrek in aftrek te nemen bij de partner met het laagste inkomen (wanneer partner 1 een inkomen heeft in de hoogste schijf en partner 2 niet).quote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:42 schreef Leandra het volgende:
Overigens: HRA bij het hoogsteof het laagste
inkomen aftrekken scheelde ¤ 450
Not kidding
Fantastisch!
Bij ons werd dat verrekend met de hypotheekaanvraag bij de adviseur. Stond op de afrekening als 1 bedrag. Ik zou dat even navragen.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Hier een vraag. Ik heb een calcasa desktop taxatie gedaan voor een hypotheekaanvraag en zie ook dat ik betaald heb maar krijg geen factuur gevonden. Weet iemand hoe dat gaat? Het is via ideal betaald.
Hoe wat gaat?quote:Op zondag 16 maart 2025 18:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Hier een vraag. Ik heb een calcasa desktop taxatie gedaan voor een hypotheekaanvraag en zie ook dat ik betaald heb maar krijg geen factuur gevonden. Weet iemand hoe dat gaat? Het is via ideal betaald.
Dat wilde ik weten. Ik krijg de betaling via buckeroo wel teruggevonden maar krijg dus de daadwerkelijke factuur niet gevonden.quote:Op maandag 17 maart 2025 00:40 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Hoe wat gaat?
Deze kosten zijn aftrekbaar onder de eigenwoningregeling onder artikel 3.120 lid 1 onder b (de kosten van geldleningen die behoren tot de eigenwoningschuld;). Daarvoor moet je kunnen aantonen dat je deze in het kalenderjaar voldaan hebt. Een bankbetaling is daarbij voldoende (al zou het wel praktisch zijn wanneer je een factuur hebt voor een eventuele vragenbrief van de Belastingdienst).
En je bent afhankelijk van je belastingteruggave om die te kunnen betalen? Goed bezig.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 10:39 schreef Discombobulate het volgende:
Je krijgt het geld meestal de eerste week van juli toch, als je voor 1 april je aangifte hebt gedaan, of kan dit verschillen en een stuk eerder komen?
Ben bang dat ik een flinke boete gereden heb.
Natuurlijk niet, dat zeg ik toch helemaal niet. Eventjes gewoon lezen wat er staat joh in plaats van voor een ander invullen.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 10:57 schreef Farenji het volgende:
[..]
En je bent afhankelijk van je belastingteruggave om die te kunnen betalen? Goed bezig.
Dat klopt, maar vooral omdat de EWF bijtelling dan ook bij die persoon wordt gerekend.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:04 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Door de fantastische afbouw van de heffingskortingen en de afbouw van de eigenwoningaftrek in de hoogste belastingschijf is het sinds een paar jaar veelal voordeliger om de de eigenwoningaftrek in aftrek te nemen bij de partner met het laagste inkomen (wanneer partner 1 een inkomen heeft in de hoogste schijf en partner 2 niet).
Niet helemaal waar. De minst verdienende partner heeft ook nog voordeel in de afbouw van de algemene heffingskorting. De partner met het inkomen in de hoogste schijf (deels) niet. Dat scheelt ook nog 6,6% in de renteaftrek.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 12:32 schreef Leandra het volgende:
Dat klopt, maar vooral omdat de EWF bijtelling dan ook bij die persoon wordt gerekend.
Dat is waardoor het voordeliger wordt bij degene die in de laagste schijf zit ten opzichte van bij degene die in de hoogste schijf zit.
Want de aftrek zelf zou in beide gevallen hetzelfde moeten zijn, het verschil zit hem in de lagere bijtelling.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |