We hebben wel overwogen om het dak van de garage door te trekken naar voren. Deze optie was nog niet voorbij gekomen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 22:35 schreef _mido het volgende:
Even een gekke gedacht waarvan ik niet zeker weet of die niet al eerder langsgekomen is en of het wat zou kunnen worden maar wat als je het tussenlid ook een schuin dakje geeft, met de nok in dezelfde richting als de rest? Volgens mij kan je dan het ene schild verlengen toch?
(gruwelijk uit verhouding maar je snapt de richting)
[ afbeelding ]
Eens kijken hoe het er met een (witte) windveer/boeideel tegen het dak van het huis uitziet?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 22:12 schreef _mido het volgende:
Ik volg alle voorstellen met belangstelling maar het 'probleem' is volgens mij niet de kleur of de materialisering maar de hele compositie.
De deur in de berging ook wit.....??quote:Op dinsdag 6 mei 2025 20:53 schreef Seven. het volgende:
Ik neem de Fok community weer even mee in de zoektocht naar de juiste gevelbekleding.
We waren geëindigd met witte gevelpunten. En toen kwamem de Cedral planken weer ter sprake. Die met de houtnerf hadden we al afgeschoten maar nu kijken we naar de smooth planken. De kleur kleibruin lopen we allebei wel want voor. Ik blijft ChatGPT bevragen tot we krijgen wat we willen. Dat leverde deze resultaten op
:
Poging 1 - maak de gevelbekleding op de aanbouw kleibruin Cedral smooth planken (ChatGPT heeft zelf besloten om de gevelpunt mee te nemen en hier vond ik de witte boeidelen met kleibruine gevelpint icm zelfde bekleding op de aanbouw goed werkt):
[ link | [url=https://i.postimg.cc/T3ZPXkB0/file-
Poging 2 - maak de dakpannen wat lichter en vlakker (en ineens is de hele gevel weer wit)
[ link | afbeelding ]
Scheelt een hoop gedoe en tijd! Gefeliciteerd daarmee. Ambtenaar gebeld?quote:Op woensdag 7 mei 2025 19:00 schreef Seven. het volgende:
Verder blijkt onze interpretatie wat te streng, onze aanbouw en onze schuur zijn allebei vergunningsvrij!
![]()
![]()
Vooronderzoek gedaan via Constructieshop.nl.quote:Op woensdag 7 mei 2025 21:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Scheelt een hoop gedoe en tijd! Gefeliciteerd daarmee. Ambtenaar gebeld?
Ik vind dit ook mooier ogen, meer 1 geheel. Zo'n doos met plat dak tussen twee gebouwen oogt mijn inziens wat onrustig.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 22:35 schreef _mido het volgende:
Even een gekke gedacht waarvan ik niet zeker weet of die niet al eerder langsgekomen is en of het wat zou kunnen worden maar wat als je het tussenlid ook een schuin dakje geeft, met de nok in dezelfde richting als de rest? Volgens mij kan je dan het ene schild verlengen toch?
(gruwelijk uit verhouding maar je snapt de richting)
[ afbeelding ]
Die zijn we momenteel aan het bedenken (beetje laat maar OK..!). En de plannen worden ook steeds gekkerquote:Op donderdag 8 mei 2025 09:44 schreef Claudia_x het volgende:
Wat voor tuinschuur nemen jullie? Is waarschijnlijk al eerder ter sprake gekomen, maar herinner ik me niet meer.
Het pannendak vervangen voor een platdak is een makkelijkere oplossing. Six. wil er niet aan met het puntdakje. Ik wil wel nog het idee opperen als de aannemer weer langskomt, misschien staat Six. er wel voor open als de aannemer hem vertelt dat het allemaal niet zoveel voorstelt.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:29 schreef June. het volgende:
[..]
Ik vind dit ook mooier ogen, meer 1 geheel. Zo'n doos met plat dak tussen twee gebouwen oogt mijn inziens wat onrustig.
Het zou 3500-4000 euro kosten dus gaat 'm niet wordenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 07:42 schreef d.k. het volgende:
Voor mij is de afbeelding van het puntdakje meer in balans ofzo. Maar dat zit em denk ik niet alleen in het dak maar ook in het extra raam zodat er geen blinde muur is.
Hoeveel zou het kosten om hier een architect naar te laten kijken? Ik weet dat jullie het leuk vinden om het zelf te doen, maar zeker als je ook nog rekening moet houden met een stukje plat dak aan de voorkant is het best ingewikkeld. Architecten zijn hiervoor opgeleid die komen misschien wel snel met een schets waar je iets mee kan. Kan je het uitwerken alsnog zelf doen.
Eigenlijk vind ik deze ook helemaal niet mooiquote:Op donderdag 8 mei 2025 22:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het pannendak vervangen voor een platdak is een makkelijkere oplossing. Six. wil er niet aan met het puntdakje. Ik wil wel nog het idee opperen als de aannemer weer langskomt, misschien staat Six. er wel voor open als de aannemer hem vertelt dat het allemaal niet zoveel voorstelt.
Al kan iedereen wel zien dat het idd een supermooie oplossing is(wel even de extra ramen in de aanbouw wegdenken):
[ link | afbeelding ]
Er zijn zwaarwegende redenen om dit niet te doen:
Kosten: ik denk dat het al gauw 8k meer wordt. Het is geen ruimte waar we echt iets mee kunnen. Het zou een luxe open nok worden die je alleen vanuit de bijkeuken kunt zien.
Ook voor de garage zit er dan nog een stuk plat dak dus dat stuk is dan echt heel lelijk. Eigenlijk moet je overwegen om twee puntdaken te zetten.
Ik weet eigenlijk niet of het dakraam in de gang (dus het daglicht in de badkamer) dan nog door kan gaan.
Het kan wel vergunningsvrij trouwens.
Equitone was voor mijn dakkapel goedkoper dan Trespa? (tot verrassing van de dakkapelbouwer die nog nooit van equitone gehoord hadquote:Op donderdag 8 mei 2025 22:58 schreef Seven. het volgende:
Oh ja! We hebben weer staaltjes voor gevelbekleding: zie hier Cedral smooth planken vs Equitone Tectiva. Allemaal weer vezelcement (van Eternit weer, we blijven maar bij deze club terecht komen).
Equitone is de allermooiste. Zie het als een soort high end HPL platen. Ik vind dan dat je ze echt wel blind moet bevestigen. En toch zijn de Cedral planken een grotere kanshebber.
Op de Equitone zie je nu al vetvlekken. Het is echt wel prijzig. En het is gewoon te modern voor ons huis (zeker omdat we op termijn de gevelpunten hier ook op af willen stemmen). En het is wel heel erg over the top om dit op een ordinair schuurtje te plempen
.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Zou je mijn suggestie misschien kunnen sketchuppen?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 21:17 schreef _mido het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik deze ook helemaal niet mooi![]()
Die letterlijke doorkopiëring met windveren maakt het heel kneuterig. Voor dat tussendeel zou je wat mij betreft de aansluiting moeten zoeken in de vormen maar de materialisering en detaillering moet dan juist afwijken. Ik dacht eerder aan zoiets:
[ afbeelding ]
Maar ik snap je verhaal over extra kosten voor ruimte waar je niks mee doet volkomen.
Je zin over een plat dakje voor de garage kon ik even niet plaatsen maar ik heb in je startpost even wat plattegronden opgesnord en het grofweg opnieuw getekend en snap nu wat je bedoelt. Mijn idee levert aan de 'achterkant' van het standpunt waar we nu chatgpt-beelden van zien een gekke hoek op. Heb geprobeerd iets beters te bedenken maar weet het ook niet. Ik vind het allemaal maar mwah.
[ link | afbeelding ]
Wel vet, zo'n heel ander jasje erbijquote:Op vrijdag 9 mei 2025 21:17 schreef _mido het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik deze ook helemaal niet mooi![]()
Die letterlijke doorkopiëring met windveren maakt het heel kneuterig. Voor dat tussendeel zou je wat mij betreft de aansluiting moeten zoeken in de vormen maar de materialisering en detaillering moet dan juist afwijken. Ik dacht eerder aan zoiets:
[ afbeelding ]
Maar ik snap je verhaal over extra kosten voor ruimte waar je niks mee doet volkomen.
Je zin over een plat dakje voor de garage kon ik even niet plaatsen maar ik heb in je startpost even wat plattegronden opgesnord en het grofweg opnieuw getekend en snap nu wat je bedoelt. Mijn idee levert aan de 'achterkant' van het standpunt waar we nu chatgpt-beelden van zien een gekke hoek op. Heb geprobeerd iets beters te bedenken maar weet het ook niet. Ik vind het allemaal maar mwah.
[ link | afbeelding ]
Ik denk wel dat blind bevestigen een fortuin kost (verlijmen is volgens mij niet echt aan te raden)? Maar idd, Equitone is een prachtig merk, met name de Tectiva lijn.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 21:22 schreef _mido het volgende:
[..]
Equitone was voor mijn dakkapel goedkoper dan Trespa? (tot verrassing van de dakkapelbouwer die nog nooit van equitone gehoord had) Ik vind het ook mooier omdat het door-en-door gekleurd is en het niet zo superglad is als trespa. Nadeel is dat het ook sneller vervuild en minder goed schoon te maken is. En dat is voor een dakkapel met witte boeiboorden niet handig. Als je een meer gekleurde variant kiest speelt dat niet. Wel blind bevestigen inderdaad maar dat kan prima.
Bedoel je gewoon daklijn van de garage helemaal doortrekken?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 21:08 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik zou nog wel een AI variant willen zien waarbij de nok van de aanbouw in het verlengde ligt van de garage (?). Dus dat het schuine dak wat vlakker komt te liggen dan in die laatste versie.
Ja, en van daaruit een vlakker schuin dak boven de aanbouw.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:29 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bedoel je gewoon daklijn van de garage helemaal doortrekken?
quote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:32 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ja, en van daaruit een vlakker schuin dak boven de aanbouw.
ChatGPT maakt er dit van na 10 pogingenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:57 schreef _mido het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Goothoogte van de garage lijkt me al niet hoog en als je dan van daaruit zo vlak omhoog gaat heb je weinig vrije hoogte in de bijkeuken.
Goothoogte hoeft aan de terraskant niet perse hetzelfde als de garage imho. Al wordt het dak misschien bijna vlak als die goothoogte teveel omhoog gaat.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:57 schreef _mido het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Goothoogte van de garage lijkt me al niet hoog en als je dan van daaruit zo vlak omhoog gaat heb je weinig vrije hoogte in de bijkeuken.
We zijn eruit zo lijkt mequote:Op vrijdag 9 mei 2025 23:09 schreef Seven. het volgende:
[..]
ChatGPT maakt er dit van na 10 pogingen:
[ link | afbeelding ]
Ik vind dit ook mooi, zeker als de goothoogte netjes op elkaar aansluit (maar ChatGPT vindt dit heel erg lastig).quote:
Dat laatste begrijp ik niet. Je kan zoiets maar 1x goed doen. Waarom zou je dan op kosten besparen, en het risico lopen dat je jaren en jaren tegen iets aan kijkt wat je minder mooi vind dan iets anders? Kun je dan niet beter doorsparen en t goed doen?quote:Op zaterdag 10 mei 2025 00:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vind dit ook mooi, zeker als de goothoogte netjes op elkaar aansluit (maar ChatGPT vindt dit heel erg lastig).
Six. is verre van overtuigd. En voor mij blijven de kosten ook zwaar wegen. Zwaarder dan optisch een mooiere daklijn in ieder geval.
Da's een leuk&aardig ontwerp, maar geeft ChatGTP ook aan hoe je het regenwater vanuit dat zadelpunt afvoert? Via een inwendige regenpijp of zoiets??quote:Op vrijdag 9 mei 2025 23:09 schreef Seven. het volgende:
[..]
ChatGPT maakt er dit van na 10 pogingen:
[ link | afbeelding ]
Kan met een verholen gootquote:Op zaterdag 10 mei 2025 14:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's een leuk&aardig ontwerp, maar geeft ChatGTP ook aan hoe je het regenwater vanuit dat zadelpunt afvoert? Via een inwendige regenpijp of zoiets??
Als ik zo ga denken, dan kan ik me nooit veroorloven om te verbouwen zoals ik het écht wilquote:Op zaterdag 10 mei 2025 09:42 schreef Puala het volgende:
[..]
Dat laatste begrijp ik niet. Je kan zoiets maar 1x goed doen. Waarom zou je dan op kosten besparen, en het risico lopen dat je jaren en jaren tegen iets aan kijkt wat je minder mooi vind dan iets anders? Kun je dan niet beter doorsparen en t goed doen?
Zou wel mooi zijn idd. En wij hoeven zelf niet echt tegen de voorkant aan te kijkenquote:Op zaterdag 10 mei 2025 09:56 schreef Elleska het volgende:
Wat als je de punt van de schuur doortrekt naar voren en op de bijkeuken wel een plat dak geeft? Het is een compromis maar dan krijg je aan de voorkant gewoon een puntdak en geen platdak met daarachter een punt.
Ik mis sowieso het vooraanzicht, de focus ligt nu vooral op het zicht vanuit de tuin.
Dan denk ik dat we eerder 2 tot 2,5 ton bij moeten lenen, en ik denk dat we bij zo'n investering de eerste jaren zwaar onder water komen qua woningwaarde. En we houden dan naar mijn zin te weinig tuin over.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 13:34 schreef Burdie het volgende:
En als je nou buiten de box denkt, waarbij je probeert om er 2 delen ipv 3 van te maken?
1. De garage uitbouwen naar voren en zo de 'uitbouw' aan de linkerkant van het huis laten uitkomen ipv een stukje er tussen
2. De garage ook verbreden zodat de
Garage even breed wordt als je uitbouw
3. Het hoofdhuis geheel uitbouwen zodat de achtergevel gelijk komt met de uitbouw
Ik heb niet voldoende zicht op de situatie, afmetingen, kosten en budget om in te schatten of eender welk van deze opties zinnig is, maar wellicht geeft een andere insteek nog een verrassende oplossing.
Nee, maar ik zou in dit geval de goothoogte aan laten sluiten op die van de garage. De aanbouw staat bovenop de HWA dus daar zijn plenty oplossingen voor. Regenpijp naast de nieuwe tuindeur (daar zit er nu ook één).quote:Op zaterdag 10 mei 2025 14:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's een leuk&aardig ontwerp, maar geeft ChatGTP ook aan hoe je het regenwater vanuit dat zadelpunt afvoert? Via een inwendige regenpijp of zoiets??
Je komt met je ogen dicht thuis?quote:Op zaterdag 10 mei 2025 15:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zou wel mooi zijn idd. En wij hoeven zelf niet echt tegen de voorkant aan te kijken. Kan zijn dat ik ChatGPT nog ff aan het werk zet binnenkort.
Waar mondt ie dan op uit?quote:
Ziet goed en flitsend uit zeg!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 18:22 schreef Seven. het volgende:
De lange wand van de schuur en overkapping staat. Allereerst een hack om de bekleding aan de buitenkant erop te zetten en tegelijkertijd om ook die wand met slechts 1 persoon op z'n plek te krijgen:
[ link | afbeelding ]
Goedkoop damwand geschroefd:
[ link | afbeelding ]
En de hele wand op z'n plek gezet:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Onze schuur en de overkapping staan iets van 5cm uit elkaar. Met de buren heeft Six. afgesproken tussen de schuren een profiel te zetten zodat het niet inregent.
Haha, Six. zei al dat dit wel opgemerkt zou worden. Dat is een foutje maar omdat het alleen onder de overkapping verkeerd zit ipv in de schuur (en dus ook niet kan inregenen), kan het volgens Six. geen kwaad. Er komt ook geen isolatie tussen of zo.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:43 schreef bleiblei het volgende:
Misschien rare vraag, maar waarom dampdichte folie aan de buitenkant van het frame? Als er isolatie tussen het frame komt, hoort die aan de binnenkant. Als de isolatie in die damwand zit, is het dacht ik al dampdicht omdat er aan 2 zijden staal zit.
Wel een verrekte handig karretje trouwens, en ben de constructie goed aan het bestuderen. Want zal ook zoiets moeten gaan bouwen dadelijk. Hoe heeft Six de onderregels vast gemaakt? Want daar ben ik zelf nog niet over uit hoe ik dat wil doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |