abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217562165
Even een gekke gedacht waarvan ik niet zeker weet of die niet al eerder langsgekomen is en of het wat zou kunnen worden maar wat als je het tussenlid ook een schuin dakje geeft, met de nok in dezelfde richting als de rest? Volgens mij kan je dan het ene schild verlengen toch?
(gruwelijk uit verhouding maar je snapt de richting)
  dinsdag 6 mei 2025 @ 22:42:30 #202
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217562247
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 22:35 schreef _mido het volgende:
Even een gekke gedacht waarvan ik niet zeker weet of die niet al eerder langsgekomen is en of het wat zou kunnen worden maar wat als je het tussenlid ook een schuin dakje geeft, met de nok in dezelfde richting als de rest? Volgens mij kan je dan het ene schild verlengen toch?
[ afbeelding ]
We hebben wel overwogen om het dak van de garage door te trekken naar voren. Deze optie was nog niet voorbij gekomen.

I like it. Maar Six. zegt gelijk nee, want 'dakje is duur'. Ik denk dat het nog wel eens kon meevallen, misschien dat ik ChatGPT ff aan het werk zet om dit te visualiseren :+ .
Resistance is futile.
pi_217564072
Ik vind het wel meevallen met een niet-kloppende compositie. Poging 4 ziet er voor mij al best bevredigend uit vanwege het beperkte aantal materialen en de continuïteit ertussen. Het bruin-geel is alleen wel wat belegen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_217564082
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 22:12 schreef _mido het volgende:
Ik volg alle voorstellen met belangstelling maar het 'probleem' is volgens mij niet de kleur of de materialisering maar de hele compositie.
Eens kijken hoe het er met een (witte) windveer/boeideel tegen het dak van het huis uitziet?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217564087
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 20:53 schreef Seven. het volgende:
Ik neem de Fok community weer even mee in de zoektocht naar de juiste gevelbekleding.

We waren geëindigd met witte gevelpunten. En toen kwamem de Cedral planken weer ter sprake :') . Die met de houtnerf hadden we al afgeschoten maar nu kijken we naar de smooth planken. De kleur kleibruin lopen we allebei wel want voor. Ik blijft ChatGPT bevragen tot we krijgen wat we willen. Dat leverde deze resultaten op :+ :

Poging 1 - maak de gevelbekleding op de aanbouw kleibruin Cedral smooth planken (ChatGPT heeft zelf besloten om de gevelpunt mee te nemen en hier vond ik de witte boeidelen met kleibruine gevelpint icm zelfde bekleding op de aanbouw goed werkt):

[ link | [url=https://i.postimg.cc/T3ZPXkB0/file-
Poging 2 - maak de dakpannen wat lichter en vlakker (en ineens is de hele gevel weer wit :') )

[ link | afbeelding ]

De deur in de berging ook wit.....??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 7 mei 2025 @ 18:52:05 #206
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217568589
Ik ben nog niet overtuigd van de dakpannen kleur. Sowieso is de wereld van de dakpan een enorm jungle :') . Ik vind het maar een lastig verhaal.

Voor wat betreft de witte of kleibruine gevelpunt: ik heb geen sterke voorkeur, beide opties zijn helemaal prima.

De daklijn van de garage klopt niet helemaal trouwens. Die komt niet voorbij de daklijn van de aanbouw maar er tegenaan. En het raam in het midden ontbreekt nog. Minor details :+ .

[ Bericht 8% gewijzigd door Seven. op 07-05-2025 20:44:42 ]
Resistance is futile.
  woensdag 7 mei 2025 @ 19:00:36 #207
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217568644
Verder blijkt onze interpretatie wat te streng, onze aanbouw en onze schuur zijn allebei vergunningsvrij!

*O* *O* *O*
Resistance is futile.
  woensdag 7 mei 2025 @ 19:05:51 #208
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217568670
En Six. maakt mooie stappen met de schuur - fundering is klaar! @blomke het worden uiteindelijk betontegels op een zandbed, dus er wordt geen beton gestort verder.

Hier kun je wel goed zien hoe groot de schuur wordt (volg de zwarte planken). En wat me ook heel erg meevalt is de footprint tov de tuin. Momenteel nog niet het gevoel dat onze tuin kleiner wordt maar dat komt ongetwijfeld als we de lucht in gaan.

Resistance is futile.
pi_217570018
quote:
17s.gif Op woensdag 7 mei 2025 19:00 schreef Seven. het volgende:
Verder blijkt onze interpretatie wat te streng, onze aanbouw en onze schuur zijn allebei vergunningsvrij!

*O* *O* *O*
Scheelt een hoop gedoe en tijd! Gefeliciteerd daarmee. Ambtenaar gebeld?
  woensdag 7 mei 2025 @ 21:18:37 #210
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217570297
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 21:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Scheelt een hoop gedoe en tijd! Gefeliciteerd daarmee. Ambtenaar gebeld?
Vooronderzoek gedaan via Constructieshop.nl.
Resistance is futile.
pi_217573044
Wat voor tuinschuur nemen jullie? Is waarschijnlijk al eerder ter sprake gekomen, maar herinner ik me niet meer.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 8 mei 2025 @ 10:29:44 #212
208890 June.
Seriously?
pi_217573446
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 22:35 schreef _mido het volgende:
[ afbeelding ]
Ik vind dit ook mooier ogen, meer 1 geheel. Zo'n doos met plat dak tussen twee gebouwen oogt mijn inziens wat onrustig.
Shine bright like a diamond.
  donderdag 8 mei 2025 @ 12:36:27 #213
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_217574575
#team_mido
  donderdag 8 mei 2025 @ 21:58:34 #214
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217580332
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:44 schreef Claudia_x het volgende:
Wat voor tuinschuur nemen jullie? Is waarschijnlijk al eerder ter sprake gekomen, maar herinner ik me niet meer.
Die zijn we momenteel aan het bedenken (beetje laat maar OK..!). En de plannen worden ook steeds gekker :+ . Het komt er op neer dat het een soort vrij ontwerp wordt.

We werken dus met de taartpunt vorm. En Six. wilde heel graag een overkapping. Voor mij hoeft dat niet zo nodig, maar hij had toch een paar redenen en ik heb geen zwaarwegend bezwaar. De overkapping kan alleen voor de schuur en niet ernaast, dus eigenlijk precies het stuk waar wij momenteel toch al een pleintje hebben voor jacuzzi.

Dat pleintje en het pad zijn allebei rond. Dus mijn vraag aan Six. is om dan het dak van de overkapping ook rond te maken. In mijn vorige post kun je goed zien wat ik bedoel, de daklijn gaat grofweg de lijn van het ronde pleintje volgen. We gaan werken met een flinke overhang, dus Six. had het binnen 5 minuten uitgedokterd en toen was de uitdaging geaccepteerd.

Blauwe puntje in de screenshot is een staander. Het pleintje zelf gaat wel veranderen. Six. trekt gewoon vanaf het pleintje de waaltjes van het pad helemaal door naar de zwarte muur (nog ff bij bestellen binnenkort). En vlak voor de schuur zie je ook een rekenfoutje: het pad is niet breed genoeg gemaakt dus Six. maakt het pad aan de linkerkant breed genoeg om de hele breedte van de schuur mee te pakken. Verder wordt het eind van het pad opgehoogd want drempelvrij.

Van deze schuur halen we onze inspiratie voor de bekleding onder de overkapping: vellingdeel in plaats van rabat. En dat op zowel de muren als het plafond. Wij nemen dit dan ook mee op de schuurdeur om het monochrome in stand te houden, alleen de deur zit bij ons dus onder de overkapping. Wij gaan trouwens niet voor hardhout maar voor schrootjes :+ die we dus beitsen of schilderen om hetzelfde effect te bewerkstelligen. Een opvallend kleurtje zou ik hier ook wel erg leuk vinden.

Verder halen we wat hele losse inspiratie voor de overhang hier vandaan. Dit is veel te modern. Wat goed werkt in onze tuin zijn de kastanje palen. Next level kastanje palen is robinia, dus onder de overhang zetten we een robinia paal. In combinatie met de bekleding zie je straks nog 1 robinia paal terug en die staat ook echt ver onder de overkapping.

[ Bericht 9% gewijzigd door Seven. op 08-05-2025 22:05:35 ]
Resistance is futile.
  donderdag 8 mei 2025 @ 22:16:37 #215
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217580476
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 10:29 schreef June. het volgende:

[..]
Ik vind dit ook mooier ogen, meer 1 geheel. Zo'n doos met plat dak tussen twee gebouwen oogt mijn inziens wat onrustig.
Het pannendak vervangen voor een platdak is een makkelijkere oplossing. Six. wil er niet aan met het puntdakje. Ik wil wel nog het idee opperen als de aannemer weer langskomt, misschien staat Six. er wel voor open als de aannemer hem vertelt dat het allemaal niet zoveel voorstelt.

Al kan iedereen wel zien dat het idd een supermooie oplossing is O+ (wel even de extra ramen in de aanbouw wegdenken):

Er zijn zwaarwegende redenen om dit niet te doen:

Kosten: ik denk dat het al gauw 8k meer wordt. Het is geen ruimte waar we echt iets mee kunnen. Het zou een luxe open nok worden die je alleen vanuit de bijkeuken kunt zien.

Ook voor de garage zit er dan nog een stuk plat dak dus dat stuk is dan echt heel lelijk. Eigenlijk moet je overwegen om twee puntdaken te zetten.

Ik weet eigenlijk niet of het dakraam in de gang (dus het daglicht in de badkamer) dan nog door kan gaan.

Het kan wel vergunningsvrij trouwens.
Resistance is futile.
  donderdag 8 mei 2025 @ 22:58:21 #216
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217580965
Oh ja! We hebben weer staaltjes voor gevelbekleding: zie hier Cedral smooth planken vs Equitone Tectiva. Allemaal weer vezelcement (van Eternit weer, we blijven maar bij deze club terecht komen).

Equitone is de allermooiste. Zie het als een soort high end HPL platen. Ik vind dan dat je ze echt wel blind moet bevestigen. En toch zijn de Cedral planken een grotere kanshebber.

Op de Equitone zie je nu al vetvlekken :+ . Het is echt wel prijzig. En het is gewoon te modern voor ons huis (zeker omdat we op termijn de gevelpunten hier ook op af willen stemmen). En het is wel heel erg over the top om dit op een ordinair schuurtje te plempen :+ .

Resistance is futile.
pi_217582181
Voor mij is de afbeelding van het puntdakje meer in balans ofzo. Maar dat zit em denk ik niet alleen in het dak maar ook in het extra raam zodat er geen blinde muur is.

Hoeveel zou het kosten om hier een architect naar te laten kijken? Ik weet dat jullie het leuk vinden om het zelf te doen, maar zeker als je ook nog rekening moet houden met een stukje plat dak aan de voorkant is het best ingewikkeld. Architecten zijn hiervoor opgeleid die komen misschien wel snel met een schets waar je iets mee kan. Kan je het uitwerken alsnog zelf doen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  vrijdag 9 mei 2025 @ 12:23:54 #218
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217584168
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 07:42 schreef d.k. het volgende:
Voor mij is de afbeelding van het puntdakje meer in balans ofzo. Maar dat zit em denk ik niet alleen in het dak maar ook in het extra raam zodat er geen blinde muur is.

Hoeveel zou het kosten om hier een architect naar te laten kijken? Ik weet dat jullie het leuk vinden om het zelf te doen, maar zeker als je ook nog rekening moet houden met een stukje plat dak aan de voorkant is het best ingewikkeld. Architecten zijn hiervoor opgeleid die komen misschien wel snel met een schets waar je iets mee kan. Kan je het uitwerken alsnog zelf doen.
Het zou 3500-4000 euro kosten dus gaat 'm niet worden ;) . Verder komen we er qua technische specificaties wel uit, mocht het echt een wens zijn. Maar eigenlijk is het dat wat ons betreft niet, buiten een wat mooier zicht vanuit de schuur voegt het voor ons niet echt iets toe in de woonbeleving.

Ik gooi het balletje nog een keer op met de aannemer erbij om te checken of het nou écht zo duur is maar dit is nou ook weer niet iets waar we 5000 euro voor over hebben. Voor iets van 2000-3000 euro wil ik het wel overwegen (maar ook dan is de vraag: wat laten we er voor schieten?).
Resistance is futile.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 21:08:46 #219
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_217588976
Ik zou nog wel een AI variant willen zien waarbij de nok van de aanbouw in het verlengde ligt van de garage (?). Dus dat het schuine dak wat vlakker komt te liggen dan in die laatste versie.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_217589072
quote:
7s.gif Op donderdag 8 mei 2025 22:16 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het pannendak vervangen voor een platdak is een makkelijkere oplossing. Six. wil er niet aan met het puntdakje. Ik wil wel nog het idee opperen als de aannemer weer langskomt, misschien staat Six. er wel voor open als de aannemer hem vertelt dat het allemaal niet zoveel voorstelt.

Al kan iedereen wel zien dat het idd een supermooie oplossing is O+ (wel even de extra ramen in de aanbouw wegdenken):

[ link | afbeelding ]

Er zijn zwaarwegende redenen om dit niet te doen:

Kosten: ik denk dat het al gauw 8k meer wordt. Het is geen ruimte waar we echt iets mee kunnen. Het zou een luxe open nok worden die je alleen vanuit de bijkeuken kunt zien.

Ook voor de garage zit er dan nog een stuk plat dak dus dat stuk is dan echt heel lelijk. Eigenlijk moet je overwegen om twee puntdaken te zetten.

Ik weet eigenlijk niet of het dakraam in de gang (dus het daglicht in de badkamer) dan nog door kan gaan.

Het kan wel vergunningsvrij trouwens.
Eigenlijk vind ik deze ook helemaal niet mooi -O-
Die letterlijke doorkopiëring met windveren maakt het heel kneuterig. Voor dat tussendeel zou je wat mij betreft de aansluiting moeten zoeken in de vormen maar de materialisering en detaillering moet dan juist afwijken. Ik dacht eerder aan zoiets:

Maar ik snap je verhaal over extra kosten voor ruimte waar je niks mee doet volkomen.
Je zin over een plat dakje voor de garage kon ik even niet plaatsen maar ik heb in je startpost even wat plattegronden opgesnord en het grofweg opnieuw getekend en snap nu wat je bedoelt. Mijn idee levert aan de 'achterkant' van het standpunt waar we nu chatgpt-beelden van zien een gekke hoek op. Heb geprobeerd iets beters te bedenken maar weet het ook niet. Ik vind het allemaal maar mwah.
pi_217589130
quote:
7s.gif Op donderdag 8 mei 2025 22:58 schreef Seven. het volgende:
Oh ja! We hebben weer staaltjes voor gevelbekleding: zie hier Cedral smooth planken vs Equitone Tectiva. Allemaal weer vezelcement (van Eternit weer, we blijven maar bij deze club terecht komen).

Equitone is de allermooiste. Zie het als een soort high end HPL platen. Ik vind dan dat je ze echt wel blind moet bevestigen. En toch zijn de Cedral planken een grotere kanshebber.

Op de Equitone zie je nu al vetvlekken :+ . Het is echt wel prijzig. En het is gewoon te modern voor ons huis (zeker omdat we op termijn de gevelpunten hier ook op af willen stemmen). En het is wel heel erg over the top om dit op een ordinair schuurtje te plempen :+ .

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Equitone was voor mijn dakkapel goedkoper dan Trespa? (tot verrassing van de dakkapelbouwer die nog nooit van equitone gehoord had :) ) Ik vind het ook mooier omdat het door-en-door gekleurd is en het niet zo superglad is als trespa. Nadeel is dat het ook sneller vervuild en minder goed schoon te maken is. En dat is voor een dakkapel met witte boeiboorden niet handig. Als je een meer gekleurde variant kiest speelt dat niet. Wel blind bevestigen inderdaad maar dat kan prima.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 22:23:18 #222
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_217589796
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 21:17 schreef _mido het volgende:

[..]
Die letterlijke doorkopiëring met windveren maakt het heel kneuterig. Voor dat tussendeel zou je wat mij betreft de aansluiting moeten zoeken in de vormen maar de materialisering en detaillering moet dan juist afwijken. Ik dacht eerder aan zoiets:
[ afbeelding ]
Maar ik snap je verhaal over extra kosten voor ruimte waar je niks mee doet volkomen.
Je zin over een plat dakje voor de garage kon ik even niet plaatsen maar ik heb in je startpost even wat plattegronden opgesnord en het grofweg opnieuw getekend en snap nu wat je bedoelt. Mijn idee levert aan de 'achterkant' van het standpunt waar we nu chatgpt-beelden van zien een gekke hoek op. Heb geprobeerd iets beters te bedenken maar weet het ook niet. Ik vind het allemaal maar mwah.
[ link | afbeelding ]
Zou je mijn suggestie misschien kunnen sketchuppen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  vrijdag 9 mei 2025 @ 22:25:15 #223
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217589810
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 21:17 schreef _mido het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wel vet, zo'n heel ander jasje erbij :) . Ik heb wel lef met dit soort dingen en ik heb ook maanden in mijn hoofd gezeten met het idee dat het een modern contrast moest worden. Maar helaas is het geen echt oud huis waarin zo'n tegenstelling heel mooi uit de verf komt. Het is en blijft een seventies(look) woning en dan is de meest praktische oplossing opfrissen en samenhang nastreven.

Technisch gezien is het een redelijk simpele uitbouw. Architectonisch gezien is dit wel een uitdaging. Ik heb me er al wel een beetje bij neergelegd dat dit het compromis is, de buitenkant wordt echt niet lelijk. Het wordt alleen ook geen geweldige feature of zo.

Je uitvoering met de dubbele punt vind ik zelf het mooist! _O_

En de platte uitvoeringen zijn ook helemaal prima. Six. vond je voorstellen ook superleuk trouwens, dankjewel! O+
Resistance is futile.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 22:28:11 #224
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217589828
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 21:22 schreef _mido het volgende:

[..]
Equitone was voor mijn dakkapel goedkoper dan Trespa? (tot verrassing van de dakkapelbouwer die nog nooit van equitone gehoord had :) ) Ik vind het ook mooier omdat het door-en-door gekleurd is en het niet zo superglad is als trespa. Nadeel is dat het ook sneller vervuild en minder goed schoon te maken is. En dat is voor een dakkapel met witte boeiboorden niet handig. Als je een meer gekleurde variant kiest speelt dat niet. Wel blind bevestigen inderdaad maar dat kan prima.
Ik denk wel dat blind bevestigen een fortuin kost (verlijmen is volgens mij niet echt aan te raden)? Maar idd, Equitone is een prachtig merk, met name de Tectiva lijn.

Six. wil dit nog steeds wel maar dan verzaagd. We zouden nog wel een soort van speels verband kunnen doen om het juist weer op te breken.
Resistance is futile.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 22:29:00 #225
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217589836
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 21:08 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik zou nog wel een AI variant willen zien waarbij de nok van de aanbouw in het verlengde ligt van de garage (?). Dus dat het schuine dak wat vlakker komt te liggen dan in die laatste versie.
Bedoel je gewoon daklijn van de garage helemaal doortrekken?
Resistance is futile.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 22:32:08 #226
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_217589857
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 22:29 schreef Seven. het volgende:

[..]
Bedoel je gewoon daklijn van de garage helemaal doortrekken?
Ja, en van daaruit een vlakker schuin dak boven de aanbouw.
pi_217590053
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 22:32 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ja, en van daaruit een vlakker schuin dak boven de aanbouw.

Goothoogte van de garage lijkt me al niet hoog en als je dan van daaruit zo vlak omhoog gaat heb je weinig vrije hoogte in de bijkeuken.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 23:09:51 #228
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217590150
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 22:57 schreef _mido het volgende:

[..]
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Goothoogte van de garage lijkt me al niet hoog en als je dan van daaruit zo vlak omhoog gaat heb je weinig vrije hoogte in de bijkeuken.
ChatGPT maakt er dit van na 10 pogingen :+ :

Resistance is futile.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 23:15:04 #229
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_217590184
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 22:57 schreef _mido het volgende:

[..]
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Goothoogte hoeft aan de terraskant niet perse hetzelfde als de garage imho. Al wordt het dak misschien bijna vlak als die goothoogte teveel omhoog gaat.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 23:15:26 #230
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_217590187
quote:
6s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 23:09 schreef Seven. het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]
We zijn eruit zo lijkt me
  zaterdag 10 mei 2025 @ 00:18:56 #231
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217590426
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 23:15 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
We zijn eruit zo lijkt me
Ik vind dit ook mooi, zeker als de goothoogte netjes op elkaar aansluit (maar ChatGPT vindt dit heel erg lastig).

Six. is verre van overtuigd ;) . En voor mij blijven de kosten ook zwaar wegen. Zwaarder dan optisch een mooiere daklijn in ieder geval.
Resistance is futile.
pi_217591866
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 00:18 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik vind dit ook mooi, zeker als de goothoogte netjes op elkaar aansluit (maar ChatGPT vindt dit heel erg lastig).

Six. is verre van overtuigd ;) . En voor mij blijven de kosten ook zwaar wegen. Zwaarder dan optisch een mooiere daklijn in ieder geval.
Dat laatste begrijp ik niet. Je kan zoiets maar 1x goed doen. Waarom zou je dan op kosten besparen, en het risico lopen dat je jaren en jaren tegen iets aan kijkt wat je minder mooi vind dan iets anders? Kun je dan niet beter doorsparen en t goed doen?
pi_217591958
Wat als je de punt van de schuur doortrekt naar voren en op de bijkeuken wel een plat dak geeft? Het is een compromis maar dan krijg je aan de voorkant gewoon een puntdak en geen platdak met daarachter een punt.

Ik mis sowieso het vooraanzicht, de focus ligt nu vooral op het zicht vanuit de tuin.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 13:34:29 #234
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_217593335
En als je nou buiten de box denkt, waarbij je probeert om er 2 delen ipv 3 van te maken?

1. De garage uitbouwen naar voren en zo de 'uitbouw' aan de linkerkant van het huis laten uitkomen ipv een stukje er tussen
2. De garage ook verbreden zodat de
Garage even breed wordt als je uitbouw
3. Het hoofdhuis geheel uitbouwen zodat de achtergevel gelijk komt met de uitbouw

Ik heb niet voldoende zicht op de situatie, afmetingen, kosten en budget om in te schatten of eender welk van deze opties zinnig is, maar wellicht geeft een andere insteek nog een verrassende oplossing ;).
KuikenGuppy
pi_217593446
quote:
6s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 23:09 schreef Seven. het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]
Da's een leuk&aardig ontwerp, maar geeft ChatGTP ook aan hoe je het regenwater vanuit dat zadelpunt afvoert? Via een inwendige regenpijp of zoiets??

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 10-05-2025 14:07:15 ]
pi_217593642
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 14:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Da's een leuk&aardig ontwerp, maar geeft ChatGTP ook aan hoe je het regenwater vanuit dat zadelpunt afvoert? Via een inwendige regenpijp of zoiets??
Kan met een verholen goot
  zaterdag 10 mei 2025 @ 15:48:14 #237
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217594036
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 09:42 schreef Puala het volgende:

[..]
Dat laatste begrijp ik niet. Je kan zoiets maar 1x goed doen. Waarom zou je dan op kosten besparen, en het risico lopen dat je jaren en jaren tegen iets aan kijkt wat je minder mooi vind dan iets anders? Kun je dan niet beter doorsparen en t goed doen?
Als ik zo ga denken, dan kan ik me nooit veroorloven om te verbouwen zoals ik het écht wil :+ .

Wij vinden allebei het platte dak ertussen helemaal prima hoor.
Resistance is futile.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 15:52:52 #238
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217594061
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 09:56 schreef Elleska het volgende:
Wat als je de punt van de schuur doortrekt naar voren en op de bijkeuken wel een plat dak geeft? Het is een compromis maar dan krijg je aan de voorkant gewoon een puntdak en geen platdak met daarachter een punt.

Ik mis sowieso het vooraanzicht, de focus ligt nu vooral op het zicht vanuit de tuin.
Zou wel mooi zijn idd. En wij hoeven zelf niet echt tegen de voorkant aan te kijken ;) . Kan zijn dat ik ChatGPT nog ff aan het werk zet binnenkort.
Resistance is futile.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 16:11:15 #239
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217594151
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 13:34 schreef Burdie het volgende:
En als je nou buiten de box denkt, waarbij je probeert om er 2 delen ipv 3 van te maken?

1. De garage uitbouwen naar voren en zo de 'uitbouw' aan de linkerkant van het huis laten uitkomen ipv een stukje er tussen
2. De garage ook verbreden zodat de
Garage even breed wordt als je uitbouw
3. Het hoofdhuis geheel uitbouwen zodat de achtergevel gelijk komt met de uitbouw

Ik heb niet voldoende zicht op de situatie, afmetingen, kosten en budget om in te schatten of eender welk van deze opties zinnig is, maar wellicht geeft een andere insteek nog een verrassende oplossing ;).
Dan denk ik dat we eerder 2 tot 2,5 ton bij moeten lenen, en ik denk dat we bij zo'n investering de eerste jaren zwaar onder water komen qua woningwaarde. En we houden dan naar mijn zin te weinig tuin over.

Wij zijn eigenlijk ook niet zo van echt groter is beter. Met de huidige plannen komen we op 3 slaapkamers, 2 badkamers en die 140m is voor ons wel zo'n beetje ideaal. Ik zit niet te wachten op nog meer poetswerk, heb ik echt een teringhekel aan (en Six. doet wel veel in huis maar hij is ook geen poetser).

Met de huidige plannen hebben we alle wooncomfort die we willen en nodig hebben, logeerkamer/home office is nu wel een gemis en dat is met het huidige plan opgelost.
Resistance is futile.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 16:14:15 #240
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217594168
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 14:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Nee, maar ik zou in dit geval de goothoogte aan laten sluiten op die van de garage. De aanbouw staat bovenop de HWA dus daar zijn plenty oplossingen voor. Regenpijp naast de nieuwe tuindeur (daar zit er nu ook één).

De kans dat er daadwerkelijk een puntdakje op de aanbouw komt is nog steeds heel erg klein dus ik maak me er niet druk om :P .
Resistance is futile.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 20:32:31 #241
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217595819
Langzaam maar zeker.. nog een week of 2-3 als het goed blijft gaan allemaal. De fundering is klaar. De voorbereiding voor de robinia staander is ook gedaan. Dinsdag komt er een container dus komende week zand scheppen zodat het zandbed en de betontegels gelegd kunnen worden. Elektra hadden we een jaar geleden bij het aanleggen van de tuin al die kant op getrokken.

Het pad maakt Six. op het eind wat breder zodat de hele breedte van de schuur bestraat is. We hebben waaltjes bij besteld zodat het pad helemaal naar de rechtermuur getrokken kan worden onder de overkapping:

Resistance is futile.
pi_217595979
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 15:52 schreef Seven. het volgende:

[..]
Zou wel mooi zijn idd. En wij hoeven zelf niet echt tegen de voorkant aan te kijken ;) . Kan zijn dat ik ChatGPT nog ff aan het werk zet binnenkort.
Je komt met je ogen dicht thuis?
Vergeet niet dat dit gedeelte de hoofdentree van jullie huis gaat worden.
pi_217596538
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 14:35 schreef exlurker het volgende:

[..]
Kan met een verholen goot
Waar mondt ie dan op uit?
  donderdag 15 mei 2025 @ 20:14:31 #244
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217644383
Mooie vorderingen met de schuur!

Paadje is op het eind breder gemaakt:

Fundering voor de robinia staander onder de overkapping staat en daar heeft Six. netjes omheen gestraat:

Klinkers van het pleintje eruit en netjes opgestapeld:

Na een dagje graven...

..flinke container vol met zand op de oprit (deze wordt morgen opgehaald):

Graafwerk klaar, met behulp van onze inmiddels 81-jarige (schoon)vader en onze zoon:

Hier kun je goed zien hoe de daklijn straks gaat lopen:

Six. gaat nu verder met de wanden. Maandag komen de rest van de waaltjes en de betontegels voor de vloer

[ Bericht 7% gewijzigd door Seven. op 15-05-2025 20:23:22 ]
Resistance is futile.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 18:22:09 #245
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217664161
De lange wand van de schuur en overkapping staat. Allereerst een hack om de bekleding aan de buitenkant erop te zetten en tegelijkertijd om ook die wand met slechts 1 persoon op z'n plek te krijgen:

Goedkoop damwand geschroefd:

En de hele wand op z'n plek gezet:

Onze schuur en de overkapping staan iets van 5cm uit elkaar. Met de buren heeft Six. afgesproken tussen de schuren een profiel te zetten zodat het niet inregent.
Resistance is futile.
pi_217664978
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 18:22 schreef Seven. het volgende:
De lange wand van de schuur en overkapping staat. Allereerst een hack om de bekleding aan de buitenkant erop te zetten en tegelijkertijd om ook die wand met slechts 1 persoon op z'n plek te krijgen:

[ link | afbeelding ]

Goedkoop damwand geschroefd:

[ link | afbeelding ]

En de hele wand op z'n plek gezet:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Onze schuur en de overkapping staan iets van 5cm uit elkaar. Met de buren heeft Six. afgesproken tussen de schuren een profiel te zetten zodat het niet inregent.
Ziet goed en flitsend uit zeg!
  zaterdag 17 mei 2025 @ 23:43:24 #247
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217670707
Misschien rare vraag, maar waarom dampdichte folie aan de buitenkant van het frame? Als er isolatie tussen het frame komt, hoort die aan de binnenkant. Als de isolatie in die damwand zit, is het dacht ik al dampdicht omdat er aan 2 zijden staal zit.

Wel een verrekte handig karretje trouwens, en ben de constructie goed aan het bestuderen. Want zal ook zoiets moeten gaan bouwen dadelijk :) . Hoe heeft Six de onderregels vast gemaakt? Want daar ben ik zelf nog niet over uit hoe ik dat wil doen.
  zondag 18 mei 2025 @ 09:01:54 #248
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217675109
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 23:43 schreef bleiblei het volgende:
Misschien rare vraag, maar waarom dampdichte folie aan de buitenkant van het frame? Als er isolatie tussen het frame komt, hoort die aan de binnenkant. Als de isolatie in die damwand zit, is het dacht ik al dampdicht omdat er aan 2 zijden staal zit.

Wel een verrekte handig karretje trouwens, en ben de constructie goed aan het bestuderen. Want zal ook zoiets moeten gaan bouwen dadelijk :) . Hoe heeft Six de onderregels vast gemaakt? Want daar ben ik zelf nog niet over uit hoe ik dat wil doen.
Haha, Six. zei al dat dit wel opgemerkt zou worden. Dat is een foutje maar omdat het alleen onder de overkapping verkeerd zit ipv in de schuur (en dus ook niet kan inregenen), kan het volgens Six. geen kwaad. Er komt ook geen isolatie tussen of zo.

De onderregels heeft hij volgens mij met slagpennen gedaan. Zal zo ff vragen.

Dat karretje is superhandig! Six. heeft allerlei hacks om slim te werken voor dit project en het karretje is redelijk onmisbaar. Er zit ook een kooitje bij die dus te verwijderen is. Het is niet echt een heel solide ding hoor, maar voor tijdens de bouw van de schuur echt dikke prima. Wie weet komt er ooit nog een kwaliteit versie van.
Resistance is futile.
  zondag 18 mei 2025 @ 09:05:33 #249
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217675132
@bleiblei de onderregels heeft Six. met een enorme batterij slagpluggen vastgezet, EPDM tussen het beton en het hout.
Resistance is futile.
pi_217675398
@Seven. Hebben jullie voor de schuur een betonvloer overwogen? Zoja; wat was de reden om uiteindelijk toch voor straatwerk te gaan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')