Kom maar weer even buurten. Ooit weleens aan dit topic bijgedragen, maar heb mezelf weer even geheractiveerd so to speak

Hele korte achtergrond. Voor het grootste gedeelte van mn leven redelijk zwaar obees geweest, met gejojo in de tussentijd. Eind 2017 wel echt de knop omgegaan en besloten dat ik nooit meer obees wilde zijn. Eerst met kickboksen, veel wandelen/andere TDE-activeiten en een aangepast voedingspatroon binnen 7-8 maanden van 125 kg op eigen kracht naar 92 kg afgevallen (met 1.92m is dat een beetje de grens voor een 'gezond bmi' (wat ik heus wel met een korreltje zou neem, aldoch het ook een handige bovengrens is geworden). Toen een online personal coach opgezocht die me heeft geholpen met kennis over voeding en krachttraining.
Toen er pas echt achtergekomen hoe je op een gezonde en verantwoorde manier langzaam vet kon verliezen terwijl je spiermassa behoudt/aanmaakt. Want die eerste +/- 30 kg had ik qua voeding en het ontbreken van krachttraining nou niet supergoed aangepakt. Ja ik was veel afgevallen, maar qua eten was het niet best. Het was nog net geen crashdieet, maar eigenlijk wel veels te weinig, en ook veels te weinig eiwitten.
Onder begeleiding dus aan de slag met de PT, mocht gelijk ineens veel meer eten dan ik gewend was, terwijl ik toch niet aankwam. Bleef zelfs in de eerste twee weken gelijk, waarmee zo'n beetje mn maintenance was vastgesteld en ik langzaam in stapjes in kcal naar beneden kon gaan.
Op die manier, dus 3x per week kickboksen, 3x per week kracht, met de juiste energiebalans en de juiste macro's, het laatste jaar van 92kg naar 82kg afgetraind, waarmee mijn skinny fat lichaam ook aardig was bijgetrokken.
Na een tijdje heb ik afscheid genomen van mn PT, wist nu alle oefeningen wel, weet hoe het trucje werkt met het berekenen van je energiebalans e.d. Tijdens corona nog verder afgetraind, tot mijn sixpack zichtbaar werd (gewoon een persoonlijk doel van me, omdat het kon. Toch een soort mindfuck als je op je zwaarst zo zwaar bent geweest). Ik woog op mn lichtst zo rond de 78-79kg, wat met 1.92m en mijn frame toch ook niet echt per se heel mooi was, en ook lastig om te behouden.
Besloten dat ik daar teveel voor moest doen en laten en ben dus weer wat meer in kcal omhoog gegaan, om in combinatie met krachttraining een soort van lean bulk te doen.
Hoewel ik in al die jaren een gezondere levensstijl had aangemeten, is het in 2024 toch weer een beetje gestagneerd door persoonlijke omstandigheden. Iets teveel laten gaan qua eten en drinken en weer wat teruggevallen. Kickboksen bleef ik altijd wel trouw doen, want dat is mijn sportieve passie, maar krachttraining was er bij ingeschoten (vind ik ook echt oersaai en stom, maar ik weet dat het goed is voor mn lichaam).
Per 1 januari (lekker cliché) weer de draad opgepakt. Woog net iets onder de 100 kg toen ik me op 3 januari woog dus ik heb 1 januari maar mooi afgerond naar 100 kg.
Vandaag en gister weer voor het eerst onder de 90, dus het gaat erg lekker. Ik moet zeggen dat ik wel een beetje scherp aan het zeilen ben qua kcal inname, maar door iig echt op mn eiwitten te letten en te blijven krachttrainen, nog wel net verantwoord.
Ik track zo goed en zo kwaad als het kan elke dag mn voedsel in Myfitnesspal, met her en der een schatting als ik echt niet kan weten wat ik voor me heb qua eten. Heb een google sheet gemaakt waarin al mijn statistieken worden bijgehouden. Heb een app op mn telefoon die 'Auto Export' heet, die al mijn gewenste statistieken in een .csv exporteert, naar mijn Google Drive uploadt. Mn Google sheet in dezelfde map haalt die data dan weer uit die csv's en zo wordt dit constant geüpdatet. Verder zelf verfraaid met wat formuletjes die de voortgaang bijhouden.
Verder als tool wat heel fijn is is
www.trendweight.com. Doen de meeste weight/afval/healt apps ook al wel, maar deze vind ik lekker overzichtelijk. Haalt automatisch alle data uit mijn smart Withings scale.
Hoewel dit voor veel mensen too much/over the top/obsessief lijkt, is dit voor mij een leuke manier en goede manier om alles goed te monitoren en me te blijven motiveren om door te gaan. Ik ben wel echt een grote gelover in 'Meten is weten'. Met kcal in/out blijft het nog steeds een klein beetje natte vingerwerk, maar toch, hoe meer controle en inzicht je hebt over alle variabelen en hoe beter je het kan benaderen, hoe betrouwbaarder je data en de conclusies die je daaruit trekt. En hoe beter je ook weer weet aan welke knoppen je moet draaien als je aankomt, stilstaat, of (te veel?) afvalt.
(simpel voorbeeldje, en dit is een veelgebruikt stokpaardje van me: meeste mensen wegen zich maar 1 keer per week, maar dit kan voor een echt vertekend beeld zorgen. Het gewicht kan van een gemiddeld iemand zo maar 1-2% van je lichaamsgewicht de andere kant afwijken. Allemaal te maken met factoren als hoeveel vocht houd je vast (door stress, zout eten dag ervoor, spierherstel na bv krachttraining, korte/slechte nachtrust). Voor vrouwen is dit zelfs soms tussen de 2-5% vanwege hormonen en menstruatie).
Dus als je dan net 2 zaterdagen achter elkaar weegt en de tweede zaterdag ben je zwaarder dan de week ervoor, kun je zo maar gedemotiveerd raken omdat je denkt dat je bent aangekomen. Terwijl de kans zomaar aanwezig is dat je even veel vocht hebt vastgehouden door bovenstaande oorzaken. Terwijl je de rest van de dagen ertussen in gemiddeld gezien wel een veel lager gewicht zou hebben gehad.
Gevolg: verkeerde conclusie trekken, gedemotiveerd raken, in het beste geval je kcal inname bij gaan stellen naar beneden terwijl het helemaal niet nodig is, in het slechtste geval uit stress veel meer gaan eten of afhaken.
Beste methode: elke dag wegen, op hetzelfde tijdstip, 's ochtends als je uit bed stapt, naar de wc gaan, vervolgens naakt op de weegschaal en dan dat elke ochtend noteren. Aan het einde van de week tel je alle 7 waardes op en deel je het uiteraard weer door 7. Doe dit elke week en vergelijk alleen de weekgemiddelden met elkaar. Hoewel individuele metingen zowel kunnen motiveren als kunnen teleurstellen, hecht er geen waarde aan. Het gemiddelde en de langere trendlijn (vandaar ook regelmatig die trendweight.com in de gaten houden) zeggen hoe je er echt voor staat.
Verder neem ik elk begin van de maand al mn lichaamsmaten (borst, buik, heup, bovenbeen, kuit, pols, bicep) omdat dat veel meer zegt dan gewicht allen. En meteen ook daarna een foto van voor-, zij en achteraanzicht. Deze maten voer ik in (en de foto's maak ik daar ook mee) de app genaaamd 'Body Metrics'.
het leuke van die app is dat je met een tweede telefoon als een soort remote de foto van jezelf kan maken, en dat je met de telefoon in je handen dan precies kan gaan staan in het 'template'. Van al die foto's kun je dan een soort 'morphing' filmpje terugkijken waarin je kunt zien hoe je progressie dan is gegaan (en leuk om te zien als je je vet langzaam ziet wegslinken en spieren zichtbaarder worden).
Voor nu wel even weer confronterend dat er weer vetmassa is bijgekomen, maar dat is nu weer lekker work in progress!
Zo, dat even mijn verhaal. Wil niets (man)splainen, ik weet zeker dat er hier meer mensen zitten die zeker nog veel meer en betere kennis hebben dan ik, maar kan denk ik wel een klein beetje meepraten. Ben zeker nergens een echte expert in die denkt dat ie het beter weet, maar ken denk ik wel een beetje de klappen van de zweep om goede tips te geven. Dus mocht je vragen hebben of tips willen dan kan ik er iig een beetje over meedenken als dat motiveert!