Tja ik zie niet zo hoe een islamitische identiteit in strijd is met wetshandhaving. In de islam moet je je ook aan de wetten houden. Dus dat werpt geen licht tussen de hoofddoek en wetten.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 23:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
Behalve dan groepen en aficionado's die zich daarvoor sterk maken of verleid worden hun handelen op te gaan baseren.
Religies of overtuigingen zijn allereerst persoonlijk en hoeven ook niet te worden uitgebannen tenzij ze andersdenkenden daarmee gaan bedreigen, uitsluiten of willen discrimineren.
Wat wel kan is zorgen dat die onderdrukkende denkbeelden geen (be)lijdend onderdeel vormen van onze samenleving hier.
Mijn boeit het ook niet wat een overheidsdienaar of ambtenaar, laat staan onder het uniform, draagt totdat dit het doel heeft om daarmee een vooringenomen (levens)overtuiging kenbaar te (willen) maken.
Los daarvan heeft het dragen van een hoofddoek (of andere symbolen) in een publieke functie, wmb geen ander doel dan daarmee een identiteit te bevestigen welk juist geen enkele rol moet hebben bij handhavers of ambtenaren.
Dan vraag ik me altijd af: heb jij de koran gelezen? Hoeveel diepe gesprekken over geloof heb jij met moslims gehad? Hoeveel heb jij je in de islam verdiept?quote:Op zaterdag 22 februari 2025 23:00 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Mensen die hier posten hebben geen idee wat de doctrine van de Islam inhoudt. Ze denken dat het een soort variant is op het Joden- en Christendom.
Verdiep je eerst eens in Wilders voordat je dit soort kots uitbraakt!quote:Op zondag 23 februari 2025 08:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan vraag ik me altijd af: heb jij de koran gelezen? Hoeveel diepe gesprekken over geloof heb jij met moslims gehad? Hoeveel heb jij je in de islam verdiept?
Of heb jij al je kennis uit voor islam onbetrouwbare bronnen, namelijk mensen die een hekel hebben aan de islam zoals Wilders?
Nou vertel het eens in plaats van wat gescheld.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:04 schreef matspontius het volgende:
[..]
Verdiep je eerst eens in Wilders voordat je dit soort kots uitbraakt!
Ik heb me verdiept in Wilders, daarom post ik dit ook. Ik heb veel van wat hij gezegd en geschreven heeft gelezen, dus uit eerste hand. Waar dat met islamcrisici vaak juist het probleem is: mensen die commentaar hebben op moslims en de islam kennen vaak de Koran helemaal niet en hebben nooit serieus gesproken met een moslim over hun geloof, laat staan dat ze dat met meerdere verschillende moslims hebben gedaan (want inderdaad, binnen de islam zie je net zulke grote verschillen als binnen het christendom).quote:Op zondag 23 februari 2025 09:04 schreef matspontius het volgende:
[..]
Hetgeen wat in de koran staat is relevant, maar niet het belangrijkste gezien het aandeel koranisten in Europa vrijwel non-existent is. Uiteindelijk gaat het ook om de stroming die men volgt. Spreken over "de doctrine van de islam" is uiteraard gewoon pure trijf. Er zijn ongeveer 24 grote stromingen binnen de islam.quote:Op zondag 23 februari 2025 08:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan vraag ik me altijd af: heb jij de koran gelezen? Hoeveel diepe gesprekken over geloof heb jij met moslims gehad? Hoeveel heb jij je in de islam verdiept?
Of heb jij al je kennis uit voor islam onbetrouwbare bronnen, namelijk mensen die een hekel hebben aan de islam zoals Wilders?
Lachwekkende reactie die aantoont dat je je helemaal niet verdiept hebt maar onzin uitkraamt, meeloopt met de meute die mensen in een bepaalde hoek wegzet. Makkelijk en veilig!quote:Op zondag 23 februari 2025 09:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb me verdiept in Wilders, daarom post ik dit ook. Ik heb veel van wat hij gezegd en geschreven heeft gelezen, dus uit eerste hand. Waar dat met islamcrisici vaak juist het probleem is: mensen die commentaar hebben op moslims en de islam kennen vaak de Koran helemaal niet en hebben nooit serieus gesproken met een moslim over hun geloof, laat staan dat ze dat met meerdere verschillende moslims hebben gedaan (want inderdaad, binnen de islam zie je net zulke grote verschillen als binnen het christendom).
Nou vertel het eens kerel. Nu komt er alleen maar leeg gescheld uit.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:11 schreef matspontius het volgende:
[..]
Lachwekkende reactie die aantoont dat je je helemaal niet verdiept hebt maar onzin uitkraamt, meeloopt met de meute die mensen in een bepaalde hoek wegzet. Makkelijk en veilig!
Waarom zou de Koran niet het belangrijkste zijn omdat voor het gros de Hadith óók belangrijk zijn? En wat betreft de inhoud; zouden we er juist wel of niet gerust op moeten zijn dat men de Hadith serieus neemt?quote:Op zondag 23 februari 2025 09:11 schreef Mikeytt het volgende:
Hetgeen wat in de koran staat is relevant, maar niet het belangrijkste gezien het aandeel koranisten in Europa vrijwel non-existent is.
Omdat hadiths vaak de interpretatie van de Koran bepalen of beïnvloeden. De Koran alleen is vaak niet genoeg om de interpretatie van een groep moslims te begrijpen, terwijl dat andersom wel het geval is.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:19 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Waarom zou de Koran niet het belangrijkste zijn omdat voor het gros de Hadith óók belangrijk zijn? En wat betreft de inhoud; zouden we er juist wel of niet gerust op moeten zijn dat men de Hadith serieus neemt?
De Hadidth alleen kan genoeg zijn om de interpretatie van moslims te begrijpen? Maar de Hadith wordt toch zelden (niet) op zichzelf nageleefd?quote:Op zondag 23 februari 2025 09:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Omdat hadiths vaak de interpretatie van de Koran bepalen of beïnvloeden. De Koran alleen is vaak niet genoeg om de interpretatie van een groep moslims te begrijpen, terwijl dat andersom wel het geval is.
Of je na de Koran nog meer moet lezen, prima. Maar de koran is toch echt voor elke moslim de basis, daar zou ik toch echt beginnen. En met gesprekken met moslims natuurlijk. En dan echte diepgaande gesprekken. Zolang je dat niet hebt gedaan, kun je helemaal niks zeggen over 'de doctrine van de islam' (wat inderdaad al een zeer vreemde manier van uitdrukken is).quote:Op zondag 23 februari 2025 09:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Omdat hadiths vaak de interpretatie van de Koran bepalen of beïnvloeden. De Koran alleen is vaak niet genoeg om de interpretatie van een groep moslims te begrijpen, terwijl dat andersom wel het geval is.
En toch bakenen we religies af. Dat doen moslims, dat deed jij zojuist met een vergelijking met het Christendom. Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:11 schreef Hexagon het volgende:
posticon_0 Topicstarter
Sowieso is een religie niet een zelfstandige entiteit die iets eigenhandig bepaalt. Het is een verzameling van mensen die dat samen vorm geeft, en een hele hoop groepjes op hun eigen manier.
Klopt, maar die eigenschappen zijn dus niet zo smal dat iedere moslim een potentiele IS-strijder is.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:53 schreef Akathisia het volgende:
[..]
En toch bakenen we religies af. Dat doen moslims, dat deed jij zojuist door een vergelijking met het Christendom. Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.
Het is maar wat je beperkt noemt. Ik zou Van der Staaij en Thieme niet gelijkstellen, toch zijn ze beiden christen.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:53 schreef Akathisia het volgende:
[..]
En toch bakenen we religies af. Dat doen moslims, dat deed jij zojuist met een vergelijking met het Christendom. Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.
Zijn terroristen wat jou betreft de voornaamste zorg wat betreft de islam? De algehele invloed op het maatschappelijk leven vind ik veel zorgerlijker.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:55 schreef Hexagon het volgende:
Klopt, maar die eigenschappen zijn dus niet zo smal dat iedere moslim een potentiele IS-strijder is.
Nouja terrorisme daar hebben mensen last van.quote:Op zondag 23 februari 2025 10:06 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Zijn terroristen wat jou betreft de voornaamste zorg wat betreft de islam? De algehele invloed op het maatschappelijk leven vind ik veel zorgerlijker.
Natuurlijk is het de basis, maar hadith's lezen zal je wel meer informatie geven dan alleen de koran.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of je na de Koran nog meer moet lezen, prima. Maar de koran is toch echt voor elke moslim de basis, daar zou ik toch echt beginnen. En met gesprekken met moslims natuurlijk. En dan echte diepgaande gesprekken. Zolang je dat niet hebt gedaan, kun je helemaal niks zeggen over 'de doctrine van de islam' (wat inderdaad al een zeer vreemde manier van uitdrukken is).
Dat valt ook wel reuze mee binnen de islam. Vergelijk een koranist met een maliki-volger en een sufi-moslim en je zal vrijwel geen overkoepelende overtuigingen vinden.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:53 schreef Akathisia het volgende:
Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.
Je kan stellen dat elke overtuiging en handeling van álle gelovigen onder een religie geschaart mag worden, maar daarmee vervalt natuurlijk de categorie.quote:Op zondag 23 februari 2025 10:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is maar wat je beperkt noemt. Ik zou Van der Staaij en Thieme niet gelijkstellen, toch zijn ze beiden christen.
Hoe verklaar je deze actie van Wilders en Faber, ze protesteren tegen Marcouch als burgemeester van Arnhem.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:04 schreef matspontius het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |