abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 februari 2025 @ 08:43:14 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216802924
Omdat het NL-politiek topic de laatste tijd nogal onevenredig veel over de Islam gaat. Laten we hier alle vergaande discussies doen over de islam.

Bekijk deze YouTube-video
  zondag 23 februari 2025 @ 08:54:28 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216803030
quote:
12s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 23:23 schreef Vallon het volgende:

[..]
Behalve dan groepen en aficionado's die zich daarvoor sterk maken of verleid worden hun handelen op te gaan baseren.
Religies of overtuigingen zijn allereerst persoonlijk en hoeven ook niet te worden uitgebannen tenzij ze andersdenkenden daarmee gaan bedreigen, uitsluiten of willen discrimineren.
Wat wel kan is zorgen dat die onderdrukkende denkbeelden geen (be)lijdend onderdeel vormen van onze samenleving hier.

Mijn boeit het ook niet wat een overheidsdienaar of ambtenaar, laat staan onder het uniform, draagt totdat dit het doel heeft om daarmee een vooringenomen (levens)overtuiging kenbaar te (willen) maken.
Los daarvan heeft het dragen van een hoofddoek (of andere symbolen) in een publieke functie, wmb geen ander doel dan daarmee een identiteit te bevestigen welk juist geen enkele rol moet hebben bij handhavers of ambtenaren.
Tja ik zie niet zo hoe een islamitische identiteit in strijd is met wetshandhaving. In de islam moet je je ook aan de wetten houden. Dus dat werpt geen licht tussen de hoofddoek en wetten.

In de UK is het bijvoorbeeld ook bijzonder normaal dat er bij de politie Indiase mannen met een tulband werken. Niemand doet er moeilijk over.

pi_216803078
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 23:00 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Mensen die hier posten hebben geen idee wat de doctrine van de Islam inhoudt. Ze denken dat het een soort variant is op het Joden- en Christendom.
Dan vraag ik me altijd af: heb jij de koran gelezen? Hoeveel diepe gesprekken over geloof heb jij met moslims gehad? Hoeveel heb jij je in de islam verdiept?

Of heb jij al je kennis uit voor islam onbetrouwbare bronnen, namelijk mensen die een hekel hebben aan de islam zoals Wilders?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 23 februari 2025 @ 09:04:03 #4
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_216803129
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 08:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan vraag ik me altijd af: heb jij de koran gelezen? Hoeveel diepe gesprekken over geloof heb jij met moslims gehad? Hoeveel heb jij je in de islam verdiept?

Of heb jij al je kennis uit voor islam onbetrouwbare bronnen, namelijk mensen die een hekel hebben aan de islam zoals Wilders?
Verdiep je eerst eens in Wilders voordat je dit soort kots uitbraakt!
"Hoka Hey!"
  zondag 23 februari 2025 @ 09:06:03 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216803148
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:04 schreef matspontius het volgende:

[..]
Nou vertel het eens in plaats van wat gescheld.
pi_216803162
quote:

[..]
Ik heb me verdiept in Wilders, daarom post ik dit ook. Ik heb veel van wat hij gezegd en geschreven heeft gelezen, dus uit eerste hand. Waar dat met islamcrisici vaak juist het probleem is: mensen die commentaar hebben op moslims en de islam kennen vaak de Koran helemaal niet en hebben nooit serieus gesproken met een moslim over hun geloof, laat staan dat ze dat met meerdere verschillende moslims hebben gedaan (want inderdaad, binnen de islam zie je net zulke grote verschillen als binnen het christendom).

Voor de islam naar Wilders kijken is net alsof je Azarkan als belangrijkste bron over de PVV neemt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 23 februari 2025 @ 09:11:31 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216803219
Sowieso is een religie niet een zelfstandige entiteit die iets eigenhandig bepaalt. Het is een verzameling van mensen die dat samen vorm geeft, en een hele hoop groepjes op hun eigen manier.

In het Christendom heb je ook verschillende soorten. Hans Vijlbrief en Chris Stoffer zijn bijvoorbeeld beide gelovig christen. Maar de wijze waarop dat tot uiting komt is volstrekt verschillend. Dat is bij de islam niet veel anders.

Maar rondom de islam moet ineens alles zwart-wit gezien worden en vinden ze allemaal hetzelfde.
  zondag 23 februari 2025 @ 09:11:38 #8
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216803221
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 08:59 schreef Hanca het volgende:

[..]

Hetgeen wat in de koran staat is relevant, maar niet het belangrijkste gezien het aandeel koranisten in Europa vrijwel non-existent is. Uiteindelijk gaat het ook om de stroming die men volgt. Spreken over "de doctrine van de islam" is uiteraard gewoon pure trijf. Er zijn ongeveer 24 grote stromingen binnen de islam.

Het gros van de moslims volgen ook de verhalen van de profeten/familieleden etc, die de koran aanvullen, en afhankelijk van je stroming een volledig andere interpretatie van de Koran kan hebben. Die verschillen zijn heel breed, van dieetbeperkingen tot moord.

Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 23 februari 2025 @ 09:11:55 #9
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_216803224
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb me verdiept in Wilders, daarom post ik dit ook. Ik heb veel van wat hij gezegd en geschreven heeft gelezen, dus uit eerste hand. Waar dat met islamcrisici vaak juist het probleem is: mensen die commentaar hebben op moslims en de islam kennen vaak de Koran helemaal niet en hebben nooit serieus gesproken met een moslim over hun geloof, laat staan dat ze dat met meerdere verschillende moslims hebben gedaan (want inderdaad, binnen de islam zie je net zulke grote verschillen als binnen het christendom).
Lachwekkende reactie die aantoont dat je je helemaal niet verdiept hebt maar onzin uitkraamt, meeloopt met de meute die mensen in een bepaalde hoek wegzet. Makkelijk en veilig!
"Hoka Hey!"
  zondag 23 februari 2025 @ 09:12:47 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216803238
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:11 schreef matspontius het volgende:

[..]
Lachwekkende reactie die aantoont dat je je helemaal niet verdiept hebt maar onzin uitkraamt, meeloopt met de meute die mensen in een bepaalde hoek wegzet. Makkelijk en veilig!
Nou vertel het eens kerel. Nu komt er alleen maar leeg gescheld uit.
pi_216803305
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:11 schreef Mikeytt het volgende:
Hetgeen wat in de koran staat is relevant, maar niet het belangrijkste gezien het aandeel koranisten in Europa vrijwel non-existent is.
Waarom zou de Koran niet het belangrijkste zijn omdat voor het gros de Hadith óók belangrijk zijn? En wat betreft de inhoud; zouden we er juist wel of niet gerust op moeten zijn dat men de Hadith serieus neemt?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  zondag 23 februari 2025 @ 09:28:47 #12
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216803413
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:19 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Waarom zou de Koran niet het belangrijkste zijn omdat voor het gros de Hadith óók belangrijk zijn? En wat betreft de inhoud; zouden we er juist wel of niet gerust op moeten zijn dat men de Hadith serieus neemt?
Omdat hadiths vaak de interpretatie van de Koran bepalen of beïnvloeden. De Koran alleen is vaak niet genoeg om de interpretatie van een groep moslims te begrijpen, terwijl dat andersom wel het geval is.

Of men gerust moet zijn dat men de hadith serieus neemt, ligt echt voornamelijk aan de stroming die je volgt. Sommige grote stromingen, zoals de alevi's, kijken vrijwel niet naar de hadith's.

Gezien we in Nederland voornamelijk Turkse en Marokkaanse moslims hebben, is de interpretatie tussen die groepen al vrij groot. Waar Turken voornamelijk de Hanafi school volgen (of Alevi zijn, andere stroming), Marokkanen volgen voornamelijk de Maliki school en Koerden vaak de Shafi school.

Alleen al op dieet geeft dat verschillen waar Turken vaak minder dingen mogen eten dan Marokkanen en Koerden.
pi_216803633
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:28 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Omdat hadiths vaak de interpretatie van de Koran bepalen of beïnvloeden. De Koran alleen is vaak niet genoeg om de interpretatie van een groep moslims te begrijpen, terwijl dat andersom wel het geval is.
De Hadidth alleen kan genoeg zijn om de interpretatie van moslims te begrijpen? Maar de Hadith wordt toch zelden (niet) op zichzelf nageleefd?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_216803718
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:28 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Of je na de Koran nog meer moet lezen, prima. Maar de koran is toch echt voor elke moslim de basis, daar zou ik toch echt beginnen. En met gesprekken met moslims natuurlijk. En dan echte diepgaande gesprekken. Zolang je dat niet hebt gedaan, kun je helemaal niks zeggen over 'de doctrine van de islam' (wat inderdaad al een zeer vreemde manier van uitdrukken is).
pi_216803750
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:11 schreef Hexagon het volgende:
posticon_0 Topicstarter
Sowieso is een religie niet een zelfstandige entiteit die iets eigenhandig bepaalt. Het is een verzameling van mensen die dat samen vorm geeft, en een hele hoop groepjes op hun eigen manier.
En toch bakenen we religies af. Dat doen moslims, dat deed jij zojuist met een vergelijking met het Christendom. Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.
  zondag 23 februari 2025 @ 09:55:24 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216803771
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:53 schreef Akathisia het volgende:

[..]
En toch bakenen we religies af. Dat doen moslims, dat deed jij zojuist door een vergelijking met het Christendom. Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.
Klopt, maar die eigenschappen zijn dus niet zo smal dat iedere moslim een potentiele IS-strijder is.
pi_216803836
quote:

[..]
En toch bakenen we religies af. Dat doen moslims, dat deed jij zojuist met een vergelijking met het Christendom. Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.

Het is maar wat je beperkt noemt. Ik zou Van der Staaij en Thieme niet gelijkstellen, toch zijn ze beiden christen.
pi_216803901
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:55 schreef Hexagon het volgende:
Klopt, maar die eigenschappen zijn dus niet zo smal dat iedere moslim een potentiele IS-strijder is.
Zijn terroristen wat jou betreft de voornaamste zorg wat betreft de islam? De algehele invloed op het maatschappelijk leven vind ik veel zorgerlijker.
  zondag 23 februari 2025 @ 10:09:41 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216803943
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 10:06 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Zijn terroristen wat jou betreft de voornaamste zorg wat betreft de islam? De algehele invloed op het maatschappelijk leven vind ik veel zorgerlijker.
Nouja terrorisme daar hebben mensen last van.

Welke invloed op het maatschappelijk leven heeft de islam nou precies? Er zijn geen zaken die anders gaan in mijn leven door de aanwezigheid van de islam. Je ziet wel eens hoofddoekjes op straat. Als dat het ergste is.
  zondag 23 februari 2025 @ 10:14:34 #20
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216803997
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of je na de Koran nog meer moet lezen, prima. Maar de koran is toch echt voor elke moslim de basis, daar zou ik toch echt beginnen. En met gesprekken met moslims natuurlijk. En dan echte diepgaande gesprekken. Zolang je dat niet hebt gedaan, kun je helemaal niks zeggen over 'de doctrine van de islam' (wat inderdaad al een zeer vreemde manier van uitdrukken is).
Natuurlijk is het de basis, maar hadith's lezen zal je wel meer informatie geven dan alleen de koran.

Als je alleen de koran leest, zou je nooit weten dat de meeste moslims 5x per dag bidden. Als je alleen de hadiths hebt gelezen, dan weet je wel dat men 5x per dag bidt en waarom.
  zondag 23 februari 2025 @ 10:21:32 #21
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216804060
quote:
Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.
Dat valt ook wel reuze mee binnen de islam. Vergelijk een koranist met een maliki-volger en een sufi-moslim en je zal vrijwel geen overkoepelende overtuigingen vinden.
pi_216804078
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 10:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is maar wat je beperkt noemt. Ik zou Van der Staaij en Thieme niet gelijkstellen, toch zijn ze beiden christen.
Je kan stellen dat elke overtuiging en handeling van álle gelovigen onder een religie geschaart mag worden, maar daarmee vervalt natuurlijk de categorie.

Grofweg kan je stellen dat je enerzijds de basis hebt van een religie, bijvoorbeeld de Koran en Hadith, en anderzijds de mensen die deze interpreteren, en in afwijkende mate geloven/navolgen, maar wil je het bestaan van de islam legitimeren, dan moet je érgens een grens stellen. En, met een eerlijke blik op de islam door de tijd en stromingen heen, zie je ook gewoon veel overeenkomsten.
pi_216804099
quote:

[..]
Hoe verklaar je deze actie van Wilders en Faber, ze protesteren tegen Marcouch als burgemeester van Arnhem.
Islamietenhaat? buitenlanderhaat, racisme.. alloftheabove ?
pi_216804104
!

[ Bericht 100% gewijzigd door Bluesdude op 23-02-2025 10:27:51 ]
pi_216804109
!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')