Zou Faber hier eigenlijk op een andere lijn zitten dan partij genoten?quote:PVV-minister Faber noemt Oekraïense president Zelensky ‘niet democratisch gekozen’, en komt er daarna op terug
Voor de camera van RTL-journalist Jaïr Ferwerda zei minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie, PVV) vrijdag wat de Amerikaanse president Donald Trump ook zei. Nadat Faber er door andere ministers op was aangesproken, kwam de minister terug op haar uitspraak.
Minister van Asiel Marjolein Faber (PVV) heeft vrijdag gezegd dat de Oekraïense president Volodymyr Zelensky „niet democratisch gekozen” is. Dat zei Faber op een vraag van RTL-verslaggever Jaïr Ferwerda van de talkshow Renze, net voordat de wekelijkse ministerraad in het Catshuis in Den Haag begon. Het fragment is vrijdagavond in dat televisieprogramma te zien.
Ferwerda hield minister Faber voor dat de Amerikaanse president Trump Zelensky afgelopen week een „dictator” had genoemd. Met die uitspraak herhaalde Trump Russische propaganda, bedoeld om het gezag van de Oekraïense president te ondermijnen.
Het is opmerkelijk dat Faber hier ook in meeging door Zelensky een „niet democratisch gekozen” president te noemen. Het kabinet steunt Oekraïne financieel en militair sinds de Russische inval en Zelensky is een bondgenoot. Het kabinet spreekt daarbij altijd met één mond, ministers mogen geen afwijkend standpunt innemen.
De uitspraak van PVV-minister Faber komt ook nog eens op een gevoelig moment: als enige coalitiepartij keerde de PVV zich deze week tegen de inzet van Nederlandse militairen bij een mogelijke vredesmacht in Oekraïne.
Faber wilde eerst niet op de vragen van Ferwerda ingaan. Ze zei een paar keer achter elkaar dat het haar om „vrede in Oekraïne” ging, daar hoopte ze op. Pas helemaal aan het eind van het interview, en pas nadat ze al was weggelopen, kwam Faber terug om tegen de verslaggever te zeggen dat Zelensky níet democratisch gekozen was.
Minister van Defensie Ruben Brekelmans (VVD) reageerde afwijzend op Fabers woorden. Hij wees erop dat de ambtstermijn van Zelensky weliswaar is verstreken, maar dat er in oorlogstijd geen verkiezingen gehouden kunnen worden. Dat is wettelijk verboden in Oekraïne, waarmee Zelensky ‘president in oorlogstijd’ is.
De uitspraak van Faber is besproken in het Catshuis, waar de ministerraad elke week is, bevestigde Brekelmans achteraf tegen Ferwerda. Pas daarna nam Faber haar woorden terug. Toen ze het Catshuis verliet zei Faber tegen de RTL-verslaggever dat Zelensky toch „democratisch gekozen” is. „Dat had ik moeten weten.”
Premier Dick Schoof was op vrijdagmiddag zichtbaar ongemakkelijk met de situatie die Faber had gecreëerd, toen Ferwerda hem na afloop van zijn wekelijkse persconferentie erop aansprak. Schoof zei net als Brekelmans dat Zelensky een president in oorlogstijd is, en benadrukte dat ook minister Faber „achter de kabinetslijn” staat. Er is dus „eenheid van kabinetsbeleid”, zei Schoof.
Schoof moest deze week in de Tweede Kamer al steeds uitleggen dat hij druk bezig is om in het kabinet „alle neuzen dezelfde kant op” te krijgen over een mogelijke missie met Nederlandse militairen in Oekraïne. PVV-leider Geert Wilders heeft gezegd dat zijn fractie dit niet zal accepteren. In zijn persconferentie kreeg Schoof de vraag wat hij zou doen als de PVV-ministers tegen zo’n missie waren? Schoof zuchtte en zei: „We see it when we get there.” Schoof zei ook dat het kabinet zou zoeken naar „zo breed mogelijke steun”.
Faber heeft volgens mij al te veel lijnen opquote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:30 schreef Momo het volgende:
Zou Faber hier eigenlijk op een andere lijn zitten dan partij genoten?
De PVV kijkt te veel Russische Amerikaanse propaganda en de minister is deze keer door de Grote Leider teruggefloten, die denkt dat hij de aankomende verkiezingen niet gaat winnen als hij te veel voor Poetin en te weinig voor een sterke EU is.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Echt het meest treurige geval van het kabinet. Zelfs dat ze bij de PVV zit is volgens mij al een foutje.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Faber gooi jezelf weg incompetente zwabberkut
Ik heb bij haar het idee dat ze veel beter bij de lijnen van FvD zou passen. Ook dat 2 weken geleden haar eigen ministerie afstand van haar nam, dat heb ik volgens mij nog nooit eerder gezien.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:35 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Echt het meest treurige geval van het kabinet. Zelfs dat ze bij de PVV zit is volgens mij al een foutje.
Ze past er denk ik prima bij, maar is gewoon nog rechtlijniger in haar uitlatingen. Ik heb nou niet de indruk dat haar mening over van alles en nog wat verder veel afwijkt van de partijlijn.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:35 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Echt het meest treurige geval van het kabinet. Zelfs dat ze bij de PVV zit is volgens mij al een foutje.
Nee.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:37 schreef Monolith het volgende:
Doorgaans ben ik er niet zo happig op om iemand te bestempelen als "DEI hire", maar hier begint het er toch steeds meer op te lijken.
Wilders en DEI hire? Right...quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:37 schreef Monolith het volgende:
Doorgaans ben ik er niet zo happig op om iemand te bestempelen als "DEI hire", maar hier begint het er toch steeds meer op te lijken.
Onder ons gezegd en gezwegen lijken er meerdere steekjes bij haar los.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:30 schreef Momo het volgende:
Ze moest toch het uithangbord voor de PVV worden? Om te laten zien dat ze hun grootste verkiezingsbelofte nakomen?quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:37 schreef Monolith het volgende:
De AIVD beslist wie er in het kabinet mogen.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze moest toch het uithangbord voor de PVV worden? Om te laten zien dat ze hun grootste verkiezingsbelofte nakomen?
Enige beeld dat ik bij haar krijg altijd is dat ze mij heel erg doet denken aan de strenge lerares uit de film Mathilda.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze moest toch het uithangbord voor de PVV worden? Om te laten zien dat ze hun grootste verkiezingsbelofte nakomen?
O, die lijkt inderdaad goed! Ik moest altijd denken aan Frau Farbissina van Austin Powers.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:45 schreef Momo het volgende:
[..]
Enige beeld dat ik bij haar krijg altijd is dat ze mij heel erg doet denken aan de strenge lerares uit de film Mathilda.![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat was natuurlijk een grapje, maar er was wel degelijk iemand anders die Geert vertrouwde. Die kwam alleen niet door de screening van de AIVD, dus toen kregen we Faber.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee.
Er was gewoon niemand anders die Geert wel vertrouwde.
De PVV is oneindig dun bezaaid met goede bestuurders of ministers.
Alleen wethouders zou je als ervaringsdeskundigen beschouwen wat betreft ervaring met boven de partij staan.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee.
Er was gewoon niemand anders die Geert wel vertrouwde.
De PVV is oneindig dun bezaaid met goede bestuurders of ministers.
Ik kan er wel van genietenquote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:58 schreef Fok-it het volgende:
Geert Wilders
Marjolein Faber
Caroline van der Plas
Zomaar 3 redenen waarom Nederland geopolitiek geen ene reet meer voorstelt en Europa het liefst zo min mogelijk van ons wilt zien
Wat een ziekelijk tumor kabinet. Met cuck Schoof aan het roer
Je zou hier maar op gestemd hebben
Je zou hier vervolgens maar trots op zijn
En juist in deze tijd he. Waarin er zo veel speelt, de nieuwe veiligheids architectuur van Europa bepaald gaat worden.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:58 schreef Fok-it het volgende:
Geert Wilders
Marjolein Faber
Caroline van der Plas
Zomaar 3 redenen waarom Nederland geopolitiek geen ene reet meer voorstelt en Europa het liefst zo min mogelijk van ons wilt zien
Precies, het is ook een beetje lastig om verkiezingen te houden als een deel van het land bezet is, een flink deel van de bevolking gevlucht is en als er gewoon gevochten wordt in een deel van het land.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:56 schreef MichaelScott het volgende:
Technisch gezien heeft ze misschien gelijk, zijn democratische mandaat is verlopen. Maar de huidige situatie is wel veroorzaakt door Rusland.
Zelensky zou pas een dictator zijn als hij in vredestijd weigert te vertrekken, niet als de Oekraiense grondwet hem dat praktisch onmogelijk maakt.
Ligt aan de definitie, op papier wel ja.quote:
Je vergeet die borderlinerquote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:58 schreef Fok-it het volgende:
Geert Wilders
Marjolein Faber
Caroline van der Plas
Vroeger welquote:
En Rutte dan?quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:58 schreef Fok-it het volgende:
Geert Wilders
Marjolein Faber
Caroline van der Plas
Russische/Amerikaanse propaganda, aangezien het dikke vrienden zijnquote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De PVV kijkt te veel Russische Amerikaanse propaganda en de minister is deze keer door de Grote Leider teruggefloten, die denkt dat hij de aankomende verkiezingen niet gaat winnen als hij te veel voor Poetin en te weinig voor een sterke EU is.
Ach het is niet alsof Nederland iets voorstelt buiten onze landsgrenzenquote:Op vrijdag 21 februari 2025 20:07 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Vroeger wel
De hier scheiden onze wegen, doe eens normaal man, dat is echt erg. Dat was leuk popcornvermaak
Nu met zoveel onrust buiten onze landsgrenzen en onze "volksvertegenwoordigers', die Nederland zo op de kaart zetten, kan je er alleen maar om janken zo droevig
Nederland was onder Rutte internationaal een stabiele pion met aanzien. Nu ben je de clown van Europaquote:
Dat je terugverlangt naar de tijd onder Rutte. Wie had dat kunnen denkenquote:Op vrijdag 21 februari 2025 20:11 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nederland was onder Rutte internationaal een stabiele pion met aanzien. Nu ben je de clown van Europa
Dat had je wel kunnen anticiperen natuurlijk, maar zo heftig niet neequote:Op vrijdag 21 februari 2025 20:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat je terugverlangt naar de tijd onder Rutte. Wie had dat kunnen denken.
Dit zag toch letterlijk iedereen wel aankomen bij de vorming van dit kabinet?quote:Op vrijdag 21 februari 2025 20:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ruttequote:Op vrijdag 21 februari 2025 20:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zelfs Stevie Wonder. Dat maakt het alleen niet minder pijnlijk.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 20:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dit zag toch letterlijk iedereen wel aankomen bij de vorming van dit kabinet?
Goeie vraag. Wie is hier nu eigenlijk dom?quote:
Omdat jij, je familie, eventuele nakomelingen en landgenoten in vrijheid willen leven?quote:Op vrijdag 21 februari 2025 20:24 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Goeie vraag. Wie is hier nu eigenlijk dom?
Al die mannen en vrouwen die direct naar het front vertrekken om hun leeftijdgenoten af te knallen?
Het klootjesvolk doet het nog steeds zelf.
De 'vijand' uitroeien. En veel verdriet brengen aan de achterban (ouders, echtgenoten, kinderen)
Waarom zijn er zoveel mensen die zich gedachteloos naar de frontlinie laten sturen?
Om geëerd te worden als een soort Held van de Natie?
Om de nablijvers er aan te herinneren dat we dit eigenlijk helemaal niet willen?
Waarom laten we ons steeds opnieuw als kanonnenvoer naar de frontlinie voeren waar we dan onze tegenstanders neer hopen te knallen en zo de oorlog 'winnen'.
'Wij' winnen nooit, alleen de elite wint steeds opnieuw.
En dat kan alleen maar door leeftijdgenoten af te knallen? Op bevel van de hogere machten die zelf lekker buiten schot blijven?quote:Op vrijdag 21 februari 2025 20:27 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Omdat jij, je familie, eventuele nakomelingen en landgenoten in vrijheid willen leven?
Dat hippieachtig idealisme is allemaal heel mooi en aardig, maar je komt er geen steek mee verder als je tegenstander wel gewoon geweld gebruikt.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 20:24 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Goeie vraag. Wie is hier nu eigenlijk dom?
Al die mannen en vrouwen die direct naar het front vertrekken om hun leeftijdgenoten af te knallen?
Het klootjesvolk doet het nog steeds zelf.
De 'vijand' uitroeien. En veel verdriet brengen aan de achterban (ouders, echtgenoten, kinderen)
Waarom zijn er zoveel mensen die zich gedachteloos naar de frontlinie laten sturen?
Om geëerd te worden als een soort Held van de Natie?
Om de nablijvers er aan te herinneren dat we dit eigenlijk helemaal niet willen?
Waarom laten we ons steeds opnieuw als kanonnenvoer naar de frontlinie voeren waar we dan onze tegenstanders neer hopen te knallen en zo de oorlog 'winnen'.
'Wij' winnen nooit, alleen de elite wint steeds opnieuw.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop