abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 februari 2025 @ 23:46:18 #51
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216711999
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wie zoekt er nou ruzie?
[..]
Ik ben nog vriendelijk.
Jij. Op die typische schijnheilige manier van je. Bah...
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_216712410
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 21:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Uiteindelijk is de hamvraag van dit alles: waarom zouden we in een verklaring (evolutie) geloven, als die het bewijs dat we vinden niet kan verklaren?

De evolutietheorie is zelf immers ook een drogreden: we kunnen evolutionaire processen niet observeren omdat die gedurende extreem lange perioden plaatsvinden, maar daardoor kun je ook niet bewijzen dat die processen niet plaatsvinden.
Wacht even.... dit geldt toch ook voor jouw idee van de schepping? Die is ook extreem lang geleden. En er is geen enkel bewijs dat het zo gegaan is.
pi_216712445
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 18:00 schreef dop het volgende:

[..]
Hoe is dit een sterke post.
Het komt er ongeveer op neer dat als iets niet daadwerkelijk observeerbaar zou zijn, je er ook geen conclusies over kunt trekken.
Plak die conclusie eens op wat Ali zelf allemaal fantaseert, dan is de conclusie precies de zelfde.
Mooie verhalen geen enkel observatie dus nul empirisch bewijs.

Wetenschap is in elk geval nog critisch op zijn eigen conclusies.
Niets staat gegoten in beton.
En dat is dan ook precies wat Haushofer zegt.
Daarom is het juist een sterke post. Dat is wat Ali steeds verweten wordt en daarom zeg ik dat hij ze een “koekje van eigen deeg geeft” met die post.

Wetenschap is geen entiteit die conclusies kan trekken en daar kritisch op kan zijn. Wetenschap wordt bedreven door mensen die feilbaar zijn, belangen en overtuiging (bias) hebben. Er worden zeker wel zaken in beton gegoten, en daarom is het ook zo moeilijk om van oude ideeën/theorieën af te komen als er nieuwe theorieën worden opgeworpen. Daar verzet men zich aanvankelijk heel fel tegen. Dan heb ik niet eens over theorieën die verweven worden met de staatsvorm en economie. Want als je die aantast tast je de staatsvorm en economie aan, en dus worden ze niet in beton gegoten, maar in titanium. En daarom wordt alles wat het ook maar een beetje bekritiseerd als ‘ketterij’ weggezet.

Ali heeft op je post hier inmiddels een veel betere antwoord gegeven zie ik, waar ik het helemaal mee eens ben.
pi_216712486
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 23:20 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Je zit gewoon weer ruzie te zoeken. De ene is oppervlakkig. De andere heeft wat gerookt. Misselijk mannetje
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 23:46 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Jij. Op die typische schijnheilige manier van je. Bah...
Je kan ook stoppen met olie op het vuur gooien als je denkt dat iemand "ruzie" zit te zoeken.
  maandag 17 februari 2025 @ 02:06:39 #55
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216712582
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 00:59 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Wacht even.... dit geldt toch ook voor jouw idee van de schepping? Die is ook extreem lang geleden. En er is geen enkel bewijs dat het zo gegaan is.
Daarnaast hebben we gewoon documentatie van de verandering van de wolf in de hond.
  maandag 17 februari 2025 @ 06:05:09 #56
545 dop
:copyright: dop
pi_216712888
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 23:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Uhuh. Dus heb je nou ooit een boom zichzelf zien samenstellen? Ik zie alleen zaadjes die tot bomen uitgroeien. Maar dat is geen evolutie, noch is het bewijs dat toevallige chaotische processen tot orde leiden. Immers zit in genen van bomen geprogrammeerd hoe zaadjes tot bomen uitgroeien. Daar is weinigs chaotisch of toevalligs aan.
ik claim niets over chaos, is dat je stroman, je weet best dat wij beide niet bij een begin zijn geweest en daar geen empirische claims over kunnen maken
quote:
[..]
Empirisch bewijs van wat? Dat fietsen en andere structuren en intelligente dingen niet onder invloed van toevallige chaotische processen ontstaan? Ik kan geen negatieven bewijzen. Wel weet ik dat we het niet observeren.
wat is een chaotisch proces en hoe claim ik daar iets over?
quote:
[..]
Dat zeg ik toch ook niet. Ik zeg 'kan'. Dat betekent dat het wel kan, of niet kan. Dat het niet bewezen is, maar ook niet uitgesloten.
[..]
Je snapt het nog steeds niet. Probeer nou eens de vraag te beantwoorden in plaats van bijdehand te doen.
ik snap prima wat gaslichting is en hoe jij dat gebruikt om vooral geen empirisch bewijs te hoeven leveren voor jouw claims
Of noem het whataboutism ook prima
quote:
Heb je ooit weleens onder invloed van chaotische of willekeurige processen iets gestructureerds en functioneels zoals een fiets of welk ander object je ook wilt ontstaan zien worden?
ik gaf al aan dat een fiets niets met evolutie te maken heeft, verder claim ik nergens iets over chaos
quote:
Ik geef maar vast antwoord: nee, dat heb je niet.

Als je dat niet hebt gezien, en niemand anders ook niet, waarom zouden we dan moeten geloven dat zulke toevallige chaotische krachten dat in het verleden wel hebben gedaan of nu nog steeds doen?
Wat is volgens jouw chaos? Een explosie? Is een supernova een chaos? En als we daar uit kunnen verklaren hoe scheikundige elementen ontstaan is dat dan geen chaos maar intelligent?

Tot nu toe stel je mij vragen en lever je zelf geen empirisch bewijs voor een maker, anders dan een maker van een fiets.
Bomen mensen en dieren worden niet gemaakt op die manier.
Hoe het ijzer van een fiets ontstaat kan ik je wel kort uitleggen, of jij/ik dat dan chaotisch of intelligent vind heeft geen antwoord of is geen empirisch bewijs.

Claim ik met evolutie structuur in chaos? en is structuur bewijs voor intelligentie?

Ik heb er verder geen moeite mee dat jij geen bewijs voor evolutie ziet, dat is prima, ik heb ook geen antwoord voor een ultiem begin. We weten het (nog) niet precies zal altijd wel blijven gelden omdat we telkens nieuwe vragen zullen vinden.

Heb jij wel empirisch bewijs voor hoe het allemaal begon?

[ Bericht 3% gewijzigd door dop op 17-02-2025 06:38:26 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_216713100
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 14:25 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Nee, ik was niet emotioneel of gefrustreerd, integendeel. Zo denk ik erover. En dat is nog maar een heel klein deel hoe ik er over denk. Eigenlijk dacht ik daar al heel jong zo over toen ik pas kon lezen. Maar zoals ik al zei, ik kan het bij het verkeerde eind hebben, simpelweg omdat ik de wijsheid niet in pacht heb. Dat neem ik altijd mee. Ik kan ook bij mijn sterven zomaar dood zijn en er blijkt dan daarna helemaal niets te zijn. Dat kan.
Wat betreft je voorstel: Ik heb me er al behoorlijk in verdiept. Wat die soft-issue-problematiek weet ik niet goed wat ik er van moet denken. Er zijn van allerlei theorieën daarover. Ben eigenlijk niet degene die daar iets van wat moet vinden (Man has to know his limitations). Wat ik wel zie in de bijbel dat die enorme reusachtige dieren nooit worden genoemd. Ook niet in andere antieke manuscripten of grottekeningen. Dan kan ik maar één conclusie trekken: ze waren er toen gewoon niet.
Olifanten zijn ook reusachtig, worden ook niet genoemd. Dit is niet echt een sterk argument natuurlijk. Verder werden alle dino's uit eieren geboren, dus die waren natuurlijk niet altijd al reusachtig groot. Die enorme grootte geeft aan dat ze ontzettend oud waren, aangezien reptielen niet stoppen met groeien, zoals ook moderne krokodillen en slangrn piepklein zijn als ze geboren worden, maar tot reusachtige beesten kunnen uitgroeien, vele malen groten dan hun oorspronkelijke formaat.

quote:
Je noemt het misschien oppervlakkig, maar ik vind zo'n discussie het er eigenlijk niet toe doen voor het belang van de liefde van God en Jezus. Voor mij speelt het geen rol. De één noemt het oppervlakkig, de ander noemt het cherry-picking. Dat kan zijn, en ieder zijn/haar recht wat die er van vindt. Ik vind er het mijne van. Als jullie er over willen discussiëren, totaal geen probleem. Maar ik zeg je nu al: met mij kom je daar geen steek mee verder, of (en dat gebeurt vaker) de wetenschap of andere geschriften moeten het tegendeel aantonen van wat ik nu denk, want ik heb de wijsheid niet in pacht.
Oké, maar dan begrijp ik niet dat je er regelmatig tussenkomt met 'dit is toch niet belangrijk' en 'Ali, even tussen jou en mij, dit doet er toch niet toe' en 'wat the f*c kmaakt het nu uit welke rustdag ik vier' etc. Dat zijn allemaal van die opmerkingen tussendoor waar ik zelf niet echt de waarde van inzie, dan lijkt het net of je eigenlijk het debat wil smoren omdat je zelf de onderwerpen niet belangrijk vindt. Maar misschien heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd.

quote:
Maar:
[..]
Dat zal ik wel doen, ik zal de links bekijken zodra ik tijd heb. Ik zal zeggen wat ik ervan vind, maar ik ben vaak niet zo zeker.
Veel plezier ermee. In wezen is de kwestie de volgende: we leven allemaal in dezelfde wereld en hebben dus allemaal hetzelfde bewijs. Waar het werkelijk omgaat, is hoe we dat bewijs interpreteren. De interpretatie moet in harmonie zijn met het bewijs zelf, ook toekomstig bewijs dat we vinden. En daaruit moeten dan het meest waarschijnlijke model kiezen. In die video's wordt een alternatieve interpretatie van het bewijs gegeven, die wat mij betreft beter aansluit op het bewijs zelf en ander bewijs. Daarom geef ik er zelf de voorkeur aan en heb ik geen reden om bijv. in zeer lange perioden te geloven. Het bewijs daarvoor ontbreekt simpelweg.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 17-02-2025 07:51:53 ]
pi_216713176
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 02:06 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Daarnaast hebben we gewoon documentatie van de verandering van de wolf in de hond.
Dat is geen evolutie, maar selectief fokken.

Het fokken van de hond uit de wolf bewijst nu juist dat er beperkingen zitten aan de mate waarin een organisme kan veranderen. Zo zul je nooit een hond fokken die zo groot wordt als een olifant. Of zo klein als een mier. Je zult geen hond kunnen fokken met een slurf, of met vleugels. Omdat die soort niet de genetische informatie heeft om dat soort structuren te creëren. Elke soort is dus als een doosje lego waar je van alles mee kunt bouwen, maar er worden geen nieuwe legosteentjes toegevoegd.

Genetisch gezien zijn wolven en honden, evenals coyotes, hyena's, dingo's en vossen nagenoeg identiek (vossen hebben minder chromosomen waardoor ze niet meer compatibel zijn met honden, maar ook dat is een herschikking van genetische informatie ipv creatie van nieuwe genetische informatie).

Dus 'veranderingen' zijn geen bewijs voor 'evolutie over lange perioden tijd'. 'Verandering' wijst erop dat onze traditionele kijk op de mogelijkheden en beperkingen van 'soorten' onjuist is: er zijn veel meer variaties mogelijk dan wij dachten, en tegelijkertijd zijn er beperkingen. Zo zien mensen er ook niet allemaal hetzelfde uit: er zijn kleine en grote mensen, met een lichte en donkere huidskleur, met een kromme en rechte neus, met een hoog en een laag voorhoofd, met bruine en blauwe ogen, met krullend haar en stijl haar, met brede schouders en smalle schouders, met lange ledematen en met korte ledematen, enzovoorts. Er is allerlei variatie mogelijk binnen de genenpoel, maar dat wil niet zeggen dat er sprake is van evolutie over lange perioden van tijd, alleen dat er variatie mogelijk is binnen de genenpoel. En dat spreekt niet het idee tegen dat de zaken intelligent ontworpen zijn. In tegendeel, het geeft aan dat de organismen ontworpen zijn met een capaciteit om zich aan hun omgeving aan te passen. Dat is wat we observeren. Inferenties over hoe dat dan over lange perioden van tijd van eencellig leven naar meercellig complex leven zou zijn gegroeid, is speculatie, niet observeerbaar, niet bewezen, en druist in tegen wat we wel kunnen observeren, namelijk dat er onoverkombare grenzen zijn aan de mogelijkheden van elke soort.

De waarheid is dat de evolutietheorie zoals we die hanteren tot stand is gekomen in een klimaat van onwetendheid. We wisten niets over genen en nauwelijks iets over geologie en paleontologie. Al die zaken moesten nog ontdekt worden om de verklarende kracht van de theorie te kunnen testen. Toch is er actief aan gewerkt om van deze theore dé standaard te maken waar generaties aan blootgesteld moeten worden, waardoor het moeilijk is om er tegenin te gaan.

Nu we veel meer inzicht hebben in de bouwstenen van het leven, zien we dat de theorie gebaseerd is op aannames die we simpelweg niet hard kunnen maken. Sterker nog: ze worden tegengesproken door het bewijs dat we vinden.

Dat wijst erop dat de theorie niet goed is en dat een andere theorie noodzakelijk is.

Alle pogingen om de theorie te verdedigen zijn gebaseerd op pseudowetenschappelijke drogredenen. Het constante gejammer dat 'alle creationisten zijn pseudowetenschappers van het type flat earthers' is simpelweg ordinaire en onredelijke bias op basis van vooringenomenheid over personen die alternatieve ideeën aanhangen, en/of een gebrek aan kritisch nadenken. Het boek van Haushofer is een goede illustratie van hoe iemand in zijn geest op basis van onlogica een heel raamwerk voor zichzelf kan creëren waarbinnen deze niet alleen de personen, maar ook hun ideeën én de informatie waarop die gebaseerd zijn simpelweg kan afdoen als de vrucht van een geestesziekte. Dit is geen wetenschap, maar sofisme. Het dient de waarheid niet, maar het ego van de persoon die het naar voren brengt.

Als we werkelijk vooruit willen in het vergaren van kennis, moeten we eerlijk omgaan met de observaties die we doen, en niet op basis van onhoudbare aannames en speculatie de gaten in onze kennis invullen om vast te kunnen houden aan een anders onhoudbare theorie. Want dan doen je precies waar gelovigen altijd van worden beschuldigd, namelijk dat ze zogenaamd overal 'God' als verklaring voor de gaten in hun kennis invullen. Dat doet een evolutionist namelijk ook als die 'tijd' of 'oneinidig veel universa' als ad-hoc-argument gebruikt, in plaats van de theorie zelf aan de kaak te stellen. En dan ben je dus religieus en niet wetenschappelijk bezig, tegen beter weten in.

Het mooie voordeel hiervan, is dat er op basis van wetenschap geen enkele reden meer is om te twijfelen aan het bestaan van een intelligentie die verantwoordelijk is voor de schepping en de mens. Dat betekent dat er een nieuwe wereld opengaat om die intelligentie te bestuderen en te ontdekken wie of wat dat nu precies is. En uiteindelijk kom je dan tot de conclusie dat de wereld is gemaakt door een liefdevolle intelligentie die het beste met de mensheid voorheeft, in plaats van dat we het product zijn van chaotische, willekeurige processen afkomstig uit de slijmput. En dat is goed nieuws voor ons, want het geeft een totaal nieuwe kijk op het leven. De implicaties ervan zijn gigantisch.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 17-02-2025 08:49:36 ]
pi_216713230
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2025 06:05 schreef dop het volgende:

[..]
ik claim niets over chaos, is dat je stroman, je weet best dat wij beide niet bij een begin zijn geweest en daar geen empirische claims over kunnen maken
Evolutie is een niet-intelligent onaangestuurd proces, dat dus op basis van chaos en toeval verloopt. Er zit geen intelligentie achter die het aanstuurt.

quote:
wat is een chaotisch proces en hoe claim ik daar iets over?
Een proces dat niet wordt aangestuurd door een intelligente agent.

quote:
ik snap prima wat gaslichting is en hoe jij dat gebruikt om vooral geen empirisch bewijs te hoeven leveren voor jouw claims
Of noem het whataboutism ook prima
Nee, jij deed een whataboutism. Je gaat namelijk niet in op wat ik over Haushofer zei, maar begin met 'EN JIJ DAN WAAR IS JOUW BEWIJS'. Dat is een whataboutism.

quote:
ik gaf al aan dat een fiets niets met evolutie te maken heeft, verder claim ik nergens iets over chaos
Als je in evolutie gelooft, moet je geloven dat chaotische, toevallige processen tot structuur en intelligentie leiden.

Dus dan kun je ook verwachten dat de wind en andere elementen en de zwaartekracht uiteindelijk voor iets als een fiets zorgen.

Maar iedereen weet dat dat absurd is.

Daarom is het ook absurd om te geloven dat een chaotisch en toevallig proces als evolutie tot structuur en intelligentie leidt.

Daar moet je heel veel absurd blind geloof voor hebben dat compleet indruist tegen alles wat we observeren. Meer dan geloof in een intelligentie die voor structuur en intelligentie zorgt.

quote:
Wat is volgens jouw chaos? Een explosie? Is een supernova een chaos? En als we daar uit kunnen verklaren hoe scheikundige elementen ontstaan is dat dan geen chaos maar intelligent?
Chaos is het tegengestelde van intelligente sturing.

quote:
Tot nu toe stel je mij vragen en lever je zelf geen empirisch bewijs voor een maker, anders dan een maker van een fiets.
Bomen mensen en dieren worden niet gemaakt op die manier.
Hoe dan wel?

quote:
Hoe het ijzer van een fiets ontstaat kan ik je wel kort uitleggen, of jij/ik dat dan chaotisch of intelligent vind heeft geen antwoord of is geen empirisch bewijs.

Claim ik met evolutie structuur in chaos? en is structuur bewijs voor intelligentie?
Ja, als je in evolutie gelooft, geloof je dat chaos en toeval tot structuur en intelligentie kunnen leiden. Maar die kans is zo goed als nul. Wat is het antwoord van 'de wetenschap'? 'We zijn er, dus het is zo gebeurd'. Dat is geen wetenschap, maar een drogreden. Zo kun je elke verklaring over wat dan ook geven en zeggen: de situatie is nu zo, dus mijn verklaring is ook juist. Als je maar lang genoeg wacht, of gelooft in genoeg universa waar het proces heeft plaatsgevonden, dan kom je uiteindelijk op de situatie zoals die nu is'. Dit is gewoon geen wetenschap maar pseudowetenschap en ad-hoc-argumentatie. We moeten het bewijs volgen waar het ons heenleidt, niet vasthouden aan een theorie die het bewijs niet kan verklaren. Anders ben je religieus bezig.

quote:
Ik heb er verder geen moeite mee dat jij geen bewijs voor evolutie ziet, dat is prima, ik heb ook geen antwoord voor een ultiem begin. We weten het (nog) niet precies zal altijd wel blijven gelden omdat we telkens nieuwe vragen zullen vinden.

Heb jij wel empirisch bewijs voor hoe het allemaal begon?

Wat ik heb, is een model dat beter verklaart waarom de wereld is zoals hij is en een grotere voorspellende waarde heeft.
Als dat model beter verklaart hoe de wereld is zoals hij is, ben ik genoodzaakt om dat model aan te nemen. Dat is gedegen wetenschap. Niet blind vasthouden aan een gedateerde theorie die alleen plausibel was omdat we nog nauwelijks iets wisten over dingen als genetica, geologie, paleontologie etc. Maar tegenwoordig hebben we dankzij de wetenschap veel meer inzicht in hoe allerlei natuurlijke fenomenen en processen werken en tot stand zijn gekomen, en dat wijst op het bestaan van intelligentie die structuur en sturing heeft gegeven, niet op pure chaos en toeval. Dat is simpelweg een onhoudbare aanname.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 17-02-2025 07:50:17 ]
pi_216713733
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 07:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Olifanten zijn ook reusachtig, worden ook niet genoemd. Dit is niet echt een sterk argument natuurlijk. Verder werden alle dino's uit eieren geboren, dus die waren natuurlijk niet altijd al reusachtig groot. Die enorme grootte geeft aan dat ze ontzettend oud waren, aangezien reptielen niet stoppen met groeien, zoals ook moderne krokodillen en slangrn piepklein zijn als ze geboren worden, maar tot reusachtige beesten kunnen uitgroeien, vele malen groten dan hun oorspronkelijke formaat.
Zie je nou zelf niet in hoe krom je praat?

quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 07:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Oké, maar dan begrijp ik niet dat je er regelmatig tussenkomt met 'dit is toch niet belangrijk' en 'Ali, even tussen jou en mij, dit doet er toch niet toe' en 'wat the f*c kmaakt het nu uit welke rustdag ik vier' etc. Dat zijn allemaal van die opmerkingen tussendoor waar ik zelf niet echt de waarde van inzie, dan lijkt het net of je eigenlijk het debat wil smoren omdat je zelf de onderwerpen niet belangrijk vindt. Maar misschien heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd.

Ik wil het debat helemaal niet smoren, ik vertel alleen hoe ik erin sta. Ik ben er voor mezelf al uit. Ik vind het ook best hoe jij erin staat, helemaal prima. Maar we gaan elkaar niet overtuigen van elkaars mening, is ook mijn bedoeling niet.
Kijk, als jij niet met bewijzen komt, dan ga ik ook geen moeite doen om mijn standpunt te vededigen. Het valt me op dat je van anderen verwacht dat zij met bewijzen komen, maar dat jezelf zegt, ik heb de bijbel.
Dat is verder prima, maar dan moet je accepteren dat ik ook zo denk in mijn positie. Ik heb mijn mening. Die hoeft niet waar te zijn, maar als jij alleen maar met bijbelteksten komt, ga ik verder ook geen moeite doen.
Met alle respect trouwens.
pi_216713793
Ali, wat me enorm stoort is dat je me woorden in de mond legt. Je kent me niet eens en dan ga je dingen zeggen dat ik emotioneel en gefrustreerd ben en discussies wil stoppen. Het is manipuleren wat je doet.
  maandag 17 februari 2025 @ 09:03:17 #62
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216713865
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 01:21 schreef Kerelx het volgende:

[..]
[..]
Je kan ook stoppen met olie op het vuur gooien als je denkt dat iemand "ruzie" zit te zoeken.
Kijk zelf maar
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_216713972
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 08:54 schreef Vincent_student het volgende:
Ali, wat me enorm stoort is dat je me woorden in de mond legt. Je kent me niet eens en dan ga je dingen zeggen dat ik emotioneel en gefrustreerd ben en discussies wil stoppen. Het is manipuleren wat je doet.
Sommige reacties kwamen zo op mij over ja. Als ik mij daarin heb vergist, dan neem ik dat van je aan.
pi_216713982
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 08:49 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Zie je nou zelf niet in hoe krom je praat?
Nee, leg eens uit.

quote:
[..]
Ik wil het debat helemaal niet smoren, ik vertel alleen hoe ik erin sta. Ik ben er voor mezelf al uit. Ik vind het ook best hoe jij erin staat, helemaal prima. Maar we gaan elkaar niet overtuigen van elkaars mening, is ook mijn bedoeling niet.
Kijk, als jij niet met bewijzen komt, dan ga ik ook geen moeite doen om mijn standpunt te vededigen. Het valt me op dat je van anderen verwacht dat zij met bewijzen komen, maar dat jezelf zegt, ik heb de bijbel.
Dat is verder prima, maar dan moet je accepteren dat ik ook zo denk in mijn positie. Ik heb mijn mening. Die hoeft niet waar te zijn, maar als jij alleen maar met bijbelteksten komt, ga ik verder ook geen moeite doen.
Met alle respect trouwens.
Nee, hier ben ik het niet mee eens. Ik geef argumenten en bewijzen. Dus ik weet niet waar je dit op baseert.
pi_216714077
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 09:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, leg eens uit.
Moet ik hier echt op ingaan? Ik had het over dino's die nergens in oude geschriften worden genoemd. Zelfs de oorspronkelijke bewoners van Amerika maakten geen melding van tyrannosaurussen die daar miljoenen geleden jaren rondliepen. En, als het zo is dat de aarde inderdaad 6.000 jaar bestaat, zou minstens ergens een spijkerschrift of tekening over deze dieren gaan. Daarnaast: 6.000 jaar is niet zo gek oud. Ok, het schrijven is pas van de laatste duizenden jaren, maar nergens zijn sporen te vinden dat de aarde met al dat leven in 6 dagen is gebouwd. Aardlagen kunnen niet afgedaan worden als leugens. Van de enorme vloed zijn wel sporen, zelfs zijn er sporen van de hele cultuur rond de beruchte toren van Babylon, dat weer wel.
Ik wil er geen onverkwikkelijke discussie van maken, dat ligt totaal niet in mijn bedoeling. Iedereen moet zelf weten wat hij/zij denkt. Maar als je met argumenten komt, kom dan wel met goede en geen eromheen gepraat over kleine slangetjes en olifanten die wel voorkomen in zeer oude geschriften.
pi_216714274
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 09:23 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Moet ik hier echt op ingaan? Ik had het over dino's die nergens in oude geschriften worden genoemd. Zelfs de oorspronkelijke bewoners van Amerika maakten geen melding van tyrannosaurussen die daar miljoenen geleden jaren rondliepen. En, als het zo is dat de aarde inderdaad 6.000 jaar bestaat, zou minstens ergens een spijkerschrift of tekening over deze dieren gaan.
De reden dat je 'dinosaurus' nergens tegenkomt in oude geschriften, is omdat dat een recent woord is gebaseerd op het Latijn. Dus dat woord kom je nergens tegen nee.

Wat we wel tegenkomen, is 'draken', in allerlei culturen. Zouden zij misschien naar dino's hebben verwezen als naar draken? Wie weet. We kunnen het ze niet meer vragen.

Verder zijn er wel grottekeningen gevonden van dinosaurussen: https://www.researchgate.(...)_rock_art_in_Lesotho

Maar dit is niet zo'n sterk argument, omdat die ook getekend kunnen zijn op basis van voetafdrukke en skeletten. Dus hiermee kun je niet bewijzen dat ze tegelijkertijd leefden. Maar er zijn wel degelijk tekeningen:

"... However, dinosaur tracks had been noticed centuries, even millennia, earlier by many cultures around the world, and dinosaur prints and trackways have been the inspiration behind ancient legends, art, dances, songs, and religious ceremonies. Examples include dinosaur footprints in Italy identified as those of the hero Heracles and the giant cattle of the monster Geryon by the ancient Greeks (Baucon et al., 2012); theropod tracks identified as the tracks of a giant feathered "Emu-man" creature from "Dream Time" by Australian Aborigines (Mayor and Sarjeant, 2001); rock art by Bushmen related to observations of dinosaur tracks in Lesotho, Africa (Ellenberger et al., 2005;Helm, 2012); sauropod footprints assigned to a deity of the mountains, Shan Shen, in Changdu County, Tibet (Xing, et al., 2011a); the Hopi Snake Dance of Native American Hopi people in Arizona (Look, 1981;Mayor, 2005), and Native American oral traditions and rock art associated with dinosaur tracks in the American Southwest including petroglyphs of the Fremont Culture Paleo-Indians (Mayor, 2005;Lockley et al., 2006). ..."

De meest voor de hand liggende verklaring is dat dinosaurussen na de vloed simpelweg snel uitgestorven zijn vanwege het veranderende klimaat. Zoals zoveel dieren die we in het fossielenbestand tegenkomen uitgestorven zijn. We hebben nog maar een fractie over van wat er vroeger was.

Na de vloed begonnen mensen zich weer over de aarde te verspreiden en in primitieve omstandigheden te leven. Ze maakten bakstenen huizen van klei en stro, woonden in kalksteengrotten (kalksteen ontstaat in ondiepe zeeën) en jaagden en verzamelden wat ze konden vinden voordat de agricultuur en veeteelt weer opkwam. Van de dieren waar ze op jaagden maakten ze tekeningen van zoals in Lesotho en op allerlei andere plekken. De organismen die zich het snelst het best konden aanpassen aan het veranderde klimaat, overleefden. De rest stierf uit. Dat gebeurde lokaal en wereldwijd. Zo weten we dat er allerlei dieren aan de kusten van bijv. Groot Brittannië leefden terwijl het daar nu te koud voor hen is. Dat wijst erop dat de zeeën warm waren, maar afkoelden. Dat is te verklaren door het smeltwater van de ijstijd, verminderde vulkaanactiviteit, enzovoorts. Ik kan dit hier niet nu zo even neerpennen, daarvoor zul je dus zelf tot je moeten nemen hoe de wereld zich moet hebben ontwikkeld na de vloed en de daaropvolgende ijstijd.

Dus je hoeft niet per se te verwachten dat we specifiek dinosaurussen in tekeningen of geschriften tegenkomen, want de kans bestaat dat die simpelweg al waren uitgestorven, of dat er op gejaagd werd voor voedsel, zoals ook op andere dieren werd gejaagd en die uitstierven. We komen in grotten in Frankrijk tekeningen van allerlei dieren tegen die daar nu ook niet meer leven.

quote:
Daarnaast: 6.000 jaar is niet zo gek oud. Ok, het schrijven is pas van de laatste duizenden jaren, maar nergens zijn sporen te vinden dat de aarde met al dat leven in 6 dagen is gebouwd.
Wat bedoel je met 'gebouwd'? Ik lees dat God sprak en het was. Kan ik bewijzen dat het zo gebeurd is? Nee. Maar ik heb ook geen reden om aan te nemen dat het niet zo gebeurd kan zijn.

quote:
Aardlagen kunnen niet afgedaan worden als leugens. Van de enorme vloed zijn wel sporen, zelfs zijn er sporen van de hele cultuur rond de beruchte toren van Babylon, dat weer wel.
De aardlagen zijn dus inderdaad lagen sediment die tijdens de vloed overal gedumpt zijn. Daar zijn alle organismen die we terugvinden als fossielen in begraven, tijdens de vloed. Dat wordt uiteengezet in de video's waar ik je naar verwezen heb. We weten dit omdat we bij vulkaanuitbarstingen en andere fenomenen hebben kunnen observeren hoe die lagen zich razendsnel hebben kunnen vormen. Daar is helemaal geen lange tijdsperiode voor nodig. Verder geven die lagen er op andere manieren ook blijk van in een korte periode onder invloed van water te zijn ontstaan. Niet over 'miljoenen jaren van erosie'.

quote:
Ik wil er geen onverkwikkelijke discussie van maken, dat ligt totaal niet in mijn bedoeling. Iedereen moet zelf weten wat hij/zij denkt. Maar als je met argumenten komt, kom dan wel met goede en geen eromheen gepraat over kleine slangetjes en olifanten die wel voorkomen in zeer oude geschriften.
Ik moet toegeven dat ik niet goed had gelezen, ik las dat je zei dat die dingen niet in de bijbel voorkwamen. Maar je noemde inderdaad ook andere geschriften, dat had ik niet gezien.

Mijn punt was dat als in de bijbel geen melding wordt gemaakt van een olifant, dat niet automatisch wil zeggen dat er toen ook geen olifanten leefden. Dus dan ga je uit van een aanname die niet per se juist is.

Het andere punt was dat dinosaurussen uit eieren geboren werden en dus niet altijd reusachtig waren. Dus als je beschrijvingen tegen zou komen, hoef je niet per se te verwachten dat dat over gigantische dieren gaat. Kan wel, maar hoeft niet. En als ze niet gigantisch waren, zijn ze minder opmerkelijk, en verkleint de kans dat er melding van wordt gemaakt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 17-02-2025 11:31:48 ]
pi_216715040
Zacht weefsel in gefossiliseerde dinosaurusbotten wijst op jonge leeftijd, niet tientallen miljoenen jaren:

Bekijk deze YouTube-video

Supergaaf en fascinerend dat we weefsel van dinosaurussen uit hun botten kunnen extraheren en onderzoeken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ali_Kannibali op 17-02-2025 11:29:41 ]
pi_216715981
Waarom zijn er geen zeedino's meer in het geval van een jonge aarde?
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_216716038
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:34 schreef Alarmonoff het volgende:
Waarom zijn er geen zeedino's meer in het geval van een jonge aarde?
Zelfde reden dat er geen megalodons meer zijn.

Ander klimaat, andere omstandigheden...
pi_216716427
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 14:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik kan me helaas niet aan de indruk onttrekken dat je vanaf het begin van je boek tot doel had om hele scharen mensen, en dan vooral mensen die menen iets intelligents in de bijbel terug te zien, als mensen te categoriseren die aan een vorm van schizofrenie lijden.
Dat is grote kolder, en in mijn boek verwoord ik luid en duidelijk dat we allemaal aan doorgeschoten patroonherkenning leiden. Daarom is het laatste hoofdstuk volledig gewijd aan apofenie in de wetenschap (!), in de vorm van de replicatiecrisis. Daarin zet ik ook vraagtekens bij de eerdere argumenten die ik o.a. in hoofdstuk 1 heb gebruikt. Want nogmaals: dat is de insteek van het boek: dat lezers gaan hun eigen redenatie gaan herzien. Een insteek die jij hebt gemist, wat niet zo gek als als je slechts een klein deel van het boek hebt gelezen. En da's prima; sla de rest gerust over en koop het vooral niet, maar doe dan niet net alsof je daar je mening op kunt baseren.

Ik heb al veel feedback op het boek gehad, en jij bent werkelijk de eerste die deze idiote lezing erop nahoudt.

Je hebt je mening allang klaar liggen over "dat boekje", en dat maakt het ook zo vermoeiend om met jou op detailniveau te discussieren. Wat ik dus ook niet meer ga doen, zoals ik al had aangegeven. Ik hoop tot slot dat je je "goedbedoelde" adviezen aan me ook zelf ter harte neemt. :)
pi_216716464
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 08:54 schreef Vincent_student het volgende:
Kijk. Nog iemand die het opmerkt :)
pi_216716502
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat is grote kolder, en in mijn boek verwoord ik luid en duidelijk dat we allemaal aan doorgeschoten patroonherkenning leiden. Daarom is het laatste hoofdstuk volledig gewijd aan apofenie in de wetenschap (!), in de vorm van de replicatiecrisis. Daarin zet ik ook vraagtekens bij de eerdere argumenten die ik o.a. in hoofdstuk 1 heb gebruikt. Want nogmaals: dat is de insteek van het boek: dat lezers gaan hun eigen redenatie gaan herzien. Een insteek die jij hebt gemist, wat niet zo gek als als je slechts een klein deel van het boek hebt gelezen. En da's prima; sla de rest gerust over en koop het vooral niet, maar doe dan niet net alsof je daar je mening op kunt baseren.

Ik heb al veel feedback op het boek gehad, en jij bent werkelijk de eerste die deze idiote lezing erop nahoudt.

Je hebt je mening allang klaar liggen over "dat boekje", en dat maakt het ook zo vermoeiend om met jou op detailniveau te discussieren. Wat ik dus ook niet meer ga doen, zoals ik al had aangegeven. Ik hoop tot slot dat je je "goedbedoelde" adviezen aan me ook zelf ter harte neemt. :)
Niet iedereen kan onder de indruk zijn van je schrijfsels. Dat is ook het kenmerk van pseudo-intellectueel werk, het lijkt allemaal erg indrukwekkend, maar als we even doorkrabben, blijft er weinig meer van over. Fijn om te horen dat je er later in je boek op terugkomt , maar dit neemt de onhoudbare premisse niet weg. Het neemt ook niet weg dat je hier op dit forum constant met drogredenen die je uit dat boekje ontleent anderen weg probeert te zetten als mensen die niet rationeel nadenken en niet in staat zijn om aan waarheidsvinding te doen, of hen onterecht associeert met flat earthers en andere dingen.

Wat dat betreft ben je gewoon nog steeds even blind voor je eigen bias.

Daarom zou ik je willen verzoeken om je eigen redenaties daarover eens te herzien, want je trekt die kaart 'apofenie!' echt veel te makkelijk uit de kast om allerlei dingen gewoon te negeren.

Maar goed, ik weet dat het ook geen zin heeft om met jou te discussiëren, want je bent zelf vooringenomen en hebt al besloten dat mensen met een andere mening neigen tot schizofrenie, wat natuurlijk nergens op slaat. Het is echt van geen enkel niveau.
pi_216716542
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 00:59 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Bij creationisten zie je, net als bij Flat Earthers, een doorgeschoten empirisme. Flat Earthers geloven bijvoorbeeld dat de aarde plat is omdat ze zelf nog nooit de bolvorm hebben aanschouwd. Maar dat is de lat (vrijwel) onmogelijk hoog leggen. En niet alleen in de wetenschap. In ons strafrecht moeten we bijvoorbeeld ook vaak met onvolledige informatie en zonder dat we er met de neus boven op zaten inferentie uitvoeren. Het is een vorm van risicomanagement, zonder dat je garanties krijgt. En ook in de klimaatwetenschap wordt dit punt vaak door buitenstaanders niet goed begrepen. Een vorm van onzekerheid dus die in de wetenschap gemeengoed is, maar in fundamentalistisch geloof wordt verworpen omdat daar buitengewoon zwart-wit wordt geredeneerd.

En zoals je terecht opmerkt: Bijbellezingen maken ook constant gebruik van inferentie, maar dan is het opeens blijkbaar wel betrouwbaar. Blijkbaar mogen we bijvoorbeeld wel concluderen dat de Exodus heeft plaatsgevonden, hoewel daar zelfs geen spat archeologisch bewijs voor is gevonden, maar is evolutie opeens wetenschappelijk onhoudbaar omdat we "met tijd alles op kunnen lossen" (wat natuurlijk niet zo is; er zijn talloze crosschecks en andere beperkingen waar dergelijke hypothesen aan zijn gebonden).
pi_216716553
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[...] en hebt al besloten dat mensen met een andere mening neigen tot schizofrenie, wat natuurlijk nergens op slaat. Het is echt van geen enkel niveau.
Oei oei oei, wat laat jij jezelf weer kennen; mij woorden in de mond leggen die ik absoluut nooit en nergens heb gesuggereerd :') Zoals je zegt:

quote:
Het is echt van geen enkel niveau.
pi_216716555
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Bij creationisten zie je, net als bij Flat Earthers, een doorgeschoten empirisme. Flat Earthers geloven bijvoorbeeld dat de aarde plat is omdat ze zelf nog nooit de bolvorm hebben aanschouwd. Maar dat is de lat (vrijwel) onmogelijk hoog leggen. En niet alleen in de wetenschap. In ons strafrecht moeten we bijvoorbeeld ook vaak met onvolledige informatie en zonder dat we er met de neus boven op zaten inferentie uitvoeren. Het is een vorm van risicomanagement, zonder dat je garanties krijgt. En ook in de klimaatwetenschap wordt dit punt vaak door buitenstaanders niet goed begrepen. Een vorm van onzekerheid dus die in de wetenschap gemeengoed is, maar in fundamentalistisch geloof wordt verworpen omdat daar buitengewoon zwart-wit wordt geredeneerd.

En zoals je terecht opmerkt: Bijbellezingen maken ook constant gebruik van inferentie, maar dan is het opeens blijkbaar wel betrouwbaar. Blijkbaar mogen we bijvoorbeeld wel concluderen dat de Exodus heeft plaatsgevonden, hoewel daar zelfs geen spat archeologisch bewijs voor is gevonden, maar is evolutie opeens wetenschappelijk onhoudbaar omdat we "met tijd alles op kunnen lossen" (wat natuurlijk niet zo is; er zijn talloze crosschecks en andere beperkingen waar dergelijke hypothesen aan zijn gebonden).
Dit is dus compleet onjuist. Het gaat erom dat het huidige model niet volstaat om het bewijs dat we vinden uit te leggen. Dan heb je een ander model nodig. Hieruit blijkt dat je gewoon echt totaal niet weet waar het over gaat.
pi_216716564
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zelfde reden dat er geen megalodons meer zijn.

Ander klimaat, andere omstandigheden...
Maar de mens was er wel tegen bestand en ook het overige zeeleven waarvan veel soorten klimaatgevoelig zijn?
Hoe zit het met de plantenwereld na de vloed?
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_216716568
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Oei oei oei, wat laat jij jezelf weer kennen :') Zoals je zegt:
[..]

Geef het nou gewoon toe, joh.

Denk je dat ik rationeel nadenk als ik het niet met je eens ben over iets als evolutie, of niet?

Of als ik profeties uitleg en erin geloof?
pi_216716587
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Geef het nou gewoon toe, joh.

Denk je dat ik rationeel nadenk als ik het niet met je eens ben, of niet?

Of als ik profeties uitleg en erin geloof?
Nou nee, ik denk dat ik jou voorlopig weer even een hele lange tijd op de negeer-stand druk, want je insinuaties zijn weer beneden alle peil :)

Fijn uithangbord voor "Gods liefde" ben jij.
pi_216716622
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nou nee, ik denk dat ik jou voorlopig weer even een hele lange tijd op de negeer-stand druk, want je insinuaties zijn weer beneden alle peil :)

Fijn uithangbord voor "Gods liefde" ben jij.
Drogredenen en pseudowetenschap.

Overigens ben ik niet degene die constant als een vlieg op de stront op jouw bijdragen vliegt om te vertellen dat je een pseudowetenschapper met apofenie bent.

Dus die negeerknop is nergens voor nodig, je kunt simpelweg dat soort onzinnige opmerkingen voor je houden en het over de inhoud hebben.
pi_216716782
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 09:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik moet toegeven dat ik niet goed had gelezen, ik las dat je zei dat die dingen niet in de bijbel voorkwamen. Maar je noemde inderdaad ook andere geschriften, dat had ik niet gezien.
Helemaal prima. Ik maak er ook geen punt van meer.
pi_216716829
Over dat zachte weefsel wat is gevonden: dat is ontdekt door Mary Schweitzer,

https://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Higby_Schweitzer

die naast paleontoloog ook christen is.

Zoals ze in een interview met Biologos zegt (https://biologos.org/arti(...)with-mary-schweitzer):

quote:
One thing that does bother me, though, is that young earth creationists take my research and use it for their own message, and I think they are misleading people about it. Pastors and evangelists, who are in a position of leadership, are doubly responsible for checking facts and getting things right, but they have misquoted me and misrepresented the data. They’re looking at this research in terms of a false dichotomy [science versus faith] and that doesn’t do anybody any favors. Still, it’s not surprising they’ve reacted this way—the bone that I first studied I got from Jack, and when I gave him our initial results he was rather angry—I called him a few times and by my third call he said, “Dammit Mary the creationists are just going to love you.” But I said, “This is just what the data say— I’m not making it up.”
Hier,

https://thewell.intervars(...)ry-schweitzer-part-1

spreekt ze over haar conversie van jonge aarde creationist naar iemand die de wetenschappelijke consensus onderschrijft:

quote:
One day, shortly after I finished that program, I saw that paleontologist Jack Horner — everyone knew him in Montana — was teaching a class on campus at Montana State. I went to class that first day of the semester and after his introductory lecture, I walked up and said, "Hi, Jack. I am a young earth creationist, and I'm going to convince you you're wrong about evolution. Can I sit in on your class?"

He said, "I'm Jack. I'm an atheist. Have a seat."

And instead of calling me out or making fun of my beliefs, he showed me data. No one had ever shown me data before. Often in the Christian community people aren’t talking about scientific data. Instead, Christians may hear about scientists: "They're evil. They don't believe in God. They're atheists.” But many Christians haven’t heard how much data supports an ancient earth and evolution. Nobody’s told them.

Jack never tried to change my mind about anything. He just said, "Here's the data." And about halfway through that first semester, I began to see that my young earth views could not be supported in light of all the data. I knew God and was not willing to turn away from him. And I began to see that the two weren’t mutually exclusive as I had been taught.
  maandag 17 februari 2025 @ 12:29:08 #82
545 dop
:copyright: dop
pi_216716857
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 07:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Evolutie is een niet-intelligent onaangestuurd proces, dat dus op basis van chaos en toeval verloopt. Er zit geen intelligentie achter die het aanstuurt.
[..]
Een proces dat niet wordt aangestuurd door een intelligente agent.
[..]
Nee, jij deed een whataboutism. Je gaat namelijk niet in op wat ik over Haushofer zei, maar begin met 'EN JIJ DAN WAAR IS JOUW BEWIJS'. Dat is een whataboutism.
[..]
hou op man jij stelt voortdurend vragen en komt met de vraag voor empirisch bewijs, de discussie over evolutie gaat al lang niet meer over haushofer
quote:
Als je in evolutie gelooft, moet je geloven dat chaotische, toevallige processen tot structuur en intelligentie leiden.
ik moet helemaal niets geloven omdat jij iets gelooft
quote:
Dus dan kun je ook verwachten dat de wind en andere elementen en de zwaartekracht uiteindelijk voor iets als een fiets zorgen.
dat claim ik niet wederom gaslichting
quote:
Maar iedereen weet dat dat absurd is.
jij vind het absurd jij bent niet iedereen
quote:
Daarom is het ook absurd om te geloven dat een chaotisch en toevallig proces als evolutie tot structuur en intelligentie leidt.
niet mijn claim, jouw claim
quote:
Daar moet je heel veel absurd blind geloof voor hebben dat compleet indruist tegen alles wat we observeren. Meer dan geloof in een intelligentie die voor structuur en intelligentie zorgt.
[..]
Chaos is het tegengestelde van intelligente sturing.
[..]
Hoe dan wel?
[..]
Ja, als je in evolutie gelooft, geloof je dat chaos en toeval tot structuur en intelligentie kunnen leiden. Maar die kans is zo goed als nul. Wat is het antwoord van 'de wetenschap'? 'We zijn er, dus het is zo gebeurd'. Dat is geen wetenschap, maar een drogreden. Zo kun je elke verklaring over wat dan ook geven en zeggen: de situatie is nu zo, dus mijn verklaring is ook juist. Als je maar lang genoeg wacht, of gelooft in genoeg universa waar het proces heeft plaatsgevonden, dan kom je uiteindelijk op de situatie zoals die nu is'. Dit is gewoon geen wetenschap maar pseudowetenschap en ad-hoc-argumentatie. We moeten het bewijs volgen waar het ons heenleidt, niet vasthouden aan een theorie die het bewijs niet kan verklaren. Anders ben je religieus bezig.
[..]
Wat ik heb, is een model dat beter verklaart waarom de wereld is zoals hij is en een grotere voorspellende waarde heeft.
Als dat model beter verklaart hoe de wereld is zoals hij is, ben ik genoodzaakt om dat model aan te nemen. Dat is gedegen wetenschap. Niet blind vasthouden aan een gedateerde theorie die alleen plausibel was omdat we nog nauwelijks iets wisten over dingen als genetica, geologie, paleontologie etc. Maar tegenwoordig hebben we dankzij de wetenschap veel meer inzicht in hoe allerlei natuurlijke fenomenen en processen werken en tot stand zijn gekomen, en dat wijst op het bestaan van intelligentie die structuur en sturing heeft gegeven, niet op pure chaos en toeval. Dat is simpelweg een onhoudbare aanname.
Als jij claimt dat voor voortplanting intelligentie nodig is en iemand die dit aanstuurt dan is dat aan jouw om dat te bewijzen. Ik kan vrij simpel aantonen dat er allerlei processen in de natuur gaande zijn waar geen intelligentie voor nodig is.
Je zou natuurlijk best nog kunnen claimen dat voor het opgang brengen van die processen intelligentie nodig is maar dan nog zul jij met bewijs moeten komen. De wetenschap claimt we weten het nog niet precies.
Zwaarte kracht, kern splitsing en kernfusie is dat chaos of ook een aangestuurd proces?
Het is namelijk lekker makkelijk claimen als je niet goed omschrijft wat nu werkelijk chaos is volgens jouw.

Je kunt ook prima intelligentie claimen, maar dan moet je verklaren hoe die is ontstaan of opgang gekomen.

Sorry even snelle reactie tussendoor ben aan het werk.

[ Bericht 1% gewijzigd door dop op 17-02-2025 18:27:23 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_216717105
Evolutie door willekeurige mutaties heeft een concurrent dat op epigenetica en 'the inheritance of acquired characters' is gebaseerd, wat doelgerichte adaptatie inhoudt en wat de theorie van miljoenen jaren evolutie overbodig maakt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Alarmonoff op 17-02-2025 16:41:06 ]
pi_216717163
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:27 schreef Haushofer het volgende:
Over dat zachte weefsel wat is gevonden: dat is ontdekt door Mary Schweitzer,

https://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Higby_Schweitzer

die naast paleontoloog ook christen is.

Zoals ze in een interview met Biologos zegt (https://biologos.org/arti(...)with-mary-schweitzer):
[..]
Hier,

https://thewell.intervars(...)ry-schweitzer-part-1

spreekt ze over haar conversie van jonge aarde creationist naar iemand die de wetenschappelijke consensus onderschrijft:
[..]

Dit bewijst natuurlijk niets, behalve dat deze persoon van overtuiging is veranderd. Misschien wel op basis van doorgeslagen patroonherkenning, wie weet.

Intussen treffen we cellen, eiwitten en collageen aan. Zaken die we niet zouden kunnen verwachten op basis van tientallen miljoenen verstreken jaren, temperatuurwisselingen, straling van graniet, enzovoorts. Ook de tests die deze persoon toepaste om het tegendeel te bewijzen, zijn niet representatief.

Dus dat 1 persoon van overtuiging verandert, wil niet zeggen dat het bewijs niet meer wijst op veel kortere leeftijden dan dat.

Dit is dus het soort pseudowetenschap waar we niets aan hebben: je op personen richten in plaats van op het bewijs.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 17-02-2025 13:05:03 ]
pi_216717266
Als het echt dinoweefsel betreft dan verzinnen ze wel een theorie hoe het zo lang goed is gebleven, toegeven dat het niet oud is zal waarschijnlijk niet gebeuren.
pi_216717279
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 13:06 schreef Alarmonoff het volgende:
Als het echt dinoweefsel betreft dan verzinnen ze wel een theorie hoe het zo lang goed is gebleven, toegeven dat het niet oud is zal waarschijnlijk niet gebeuren.
Het is echt dinoweefsel. Dat weten we al jaren.
pi_216717488
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 13:06 schreef Alarmonoff het volgende:
Nee, paradigmaverschuivingen komen immers nooit voor in de wetenschap. Dat blijkt wel uit de afgelopen 5 eeuwen aan wetenschappelijke vooruitgang. We geloven immers ook nog steeds dat b.v. de zon rond de asrde draait en in de Aristoteliaanse fysica waarin de aarde als centrum van het heelal het natuurlijke rustpunt is.

Al die Nobelprijzen van de afgelopen eeuw waren ook alleen maar een bevestiging van de wetenschap zoals we die al eeuwen op universiteiten doceren.

:Y
pi_216718388
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 13:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, paradigmaverschuivingen komen immers nooit voor in de wetenschap. Dat blijkt wel uit de afgelopen 5 eeuwen aan wetenschappelijke vooruitgang. We geloven immers ook nog steeds dat b.v. de zon rond de asrde draait en in de Aristoteliaanse fysica waarin de aarde als centrum van het heelal het natuurlijke rustpunt is.

Al die Nobelprijzen van de afgelopen eeuw waren ook alleen maar een bevestiging van de wetenschap zoals we die al eeuwen op universiteiten doceren.

:Y
Die verschuivingen worden wel steeds moeilijker in moderne tijden, relativiteitstheorie zal eraan onderhevig worden waarschijnlijk :P . Vraag me wel af wat hoe ze dat vermeende dinoweefsel gaan verklaren.
pi_216719548
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2025 14:11 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Die verschuivingen worden wel steeds moeilijker in moderne tijden, relativiteitstheorie zal eraan onderhevig worden waarschijnlijk :P . Vraag me wel af wat hoe ze dat vermeende dinoweefsel gaan verklaren.
Daar is al een 'verklaring' voor, maar daar zijn allerlei praktische problemen mee. Ook zien we niet wat we mogen verwachten als deze verklaring juist zou zijn.
pi_216719575
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 15:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Daar is al een 'verklaring' voor, maar daar zijn allerlei praktische problemen mee. Ook zien we niet wat we mogen verwachten als deze verklaring juist zou zijn.
Hier loop een discussie erover https://www.reddit.com/r/(...)ved_trex_softtissue/
pi_216719776
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:50 schreef Alarmonoff het volgende:
Evolutie door willekeurige mutaties heeft een concurrent dat op epigenetica en 'the inheritance of characters' is gebaseerd, wat doelgerichte adaptatie inhoudt en wat de theorie van miljoenen jaren evolutie overbodig maakt.
Dit is inderdaad hoe organismen zich werkelijk aanpassen. Zij lijken zich razendsnel aan te kunnen passen aan hun omgeving. Niet op basis van willekeurige mutaties en natuurlijke selectie, maar via mechanismen die voor doelgerichte aanpassing op basis van de omgeving zorgen en die wij nog niet begrijpen. Genen kunnen simpelweg worden aan- en uitgezet waardoor een organisme een structuur kan verliezen, maar ook weer terugkrijgen. Maar wat er nu precies voor zorgt dat dat gebeurt, hoe de interactie tussen omgeving en organisme voor veranderingen in het nageslacht zorgt, is volgens mij nog niet duidelijk.
pi_216720005
Ik moet eerlijk toegeven dat dat met die dino's erg verwarrend is. Er zijn zelfs steenafdrukken gevonde waarin voetstappen van dino's en mensen tegelijkertijd waren. Ik weet het eigenlijk niet meer.
pi_216720043
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 16:07 schreef Vincent_student het volgende:
Ik moet eerlijk toegeven dat dat met die dino's erg verwarrend is. Er zijn zelfs steenafdrukken gevonde waarin voetstappen van dino's en mensen tegelijkertijd waren. Ik weet het eigenlijk niet meer.
De kunst is natuurlijk de zin en onzin van elkaar te scheiden. Bewijs kan ook gefabriceerd worden, daar zijn talloze voorbeelden van.

Maar het zachte weefsel is wel degelijk een ding.
pi_216720745
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 15:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit is inderdaad hoe organismen zich werkelijk aanpassen. Zij lijken zich razendsnel aan te kunnen passen aan hun omgeving. Niet op basis van willekeurige mutaties en natuurlijke selectie, maar via mechanismen die voor doelgerichte aanpassing op basis van de omgeving zorgen en die wij nog niet begrijpen. Genen kunnen simpelweg worden aan- en uitgezet waardoor een organisme een structuur kan verliezen, maar ook weer terugkrijgen. Maar wat er nu precies voor zorgt dat dat gebeurt, hoe de interactie tussen omgeving en organisme voor veranderingen in het nageslacht zorgt, is volgens mij nog niet duidelijk.
inheritance of acquired characters:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lamarckism
https://academic.oup.com/ije/article/45/6/2206/2617243
pi_216720975
quote:
Whut? Bron? :D
pi_216721101
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2025 14:11 schreef Alarmonoff het volgende:
Vraag me wel af wat hoe ze dat vermeende dinoweefsel gaan verklaren.
Nou, zo bijvoorbeeld:

https://www.livescience.com/41537-t-rex-soft-tissue.html

Er zullen vast nog wel haken en ogen zijn, maar Schweitzer geeft zelf al aan dat er, ondanks dat creationisten doelbewust haar onderzoek onjuist weergeven (liegen voor Jezus op een velociraptor) een verklaring is.

Vraag je je liever af hoe jonge aarde creationisten hun jonge aarde willen verklaren, want daar zijn wel ietsiepietsie meer problemen mee :')
pi_216721908
quote:
Lamarckisme is eigenlijk weer wat anders. Dat is het idee dat als je maar hard genoeg iets probeert, het nageslacht het dan krijgt. Dan zou je in theorie dus nog steeds allerlei dingen kunnen ontwikkelen die je genetisch niet hebt.
  maandag 17 februari 2025 @ 18:31:27 #98
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216721937
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2025 17:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nou, zo bijvoorbeeld:

Er zullen vast nog wel haken en ogen zijn, maar Schweitzer geeft zelf al aan dat er, ondanks dat creationisten doelbewust haar onderzoek onjuist weergeven (liegen voor Jezus op een velociraptor) een verklaring is.

Vraag je je liever af hoe jonge aarde creationisten hun jonge aarde willen verklaren, want daar zijn wel ietsiepietsie meer problemen mee :')
Grootste probleem is de gigantische hitte die vrij moet komen in een YEC lezing.

[ Bericht 8% gewijzigd door EttovanBelgie op 17-02-2025 18:58:23 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216721952
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2025 17:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nou, zo bijvoorbeeld:

De condities van dat experiment (zeer grote hoeveelheden ijzer, constante temperatuur, beperkte tijd) zijn niet representatief voor een werkelijke situatie in de wereld. Ook zijn er geen sporen van de chemische reacties die hierbij plaats zouden hebben gevonden. Dit is dus geen geloofwaardige verklaring.

Vooralsnog kunnen we niet met enige mate van zekerheid verklaren hoe het mogelijk is dat dat weefsel tientallen miljoenen jaren in instabiele condities, blootgesteld aan hitte, kou en straling, min of meer intact zou zijn gebleven. Het is hoogst opmerkelijk en onwaarschijnlijk. Nu het bekend is, wordt er ook actief naar meer gezocht om te zien wat er nog meer wordt gevonden.
  maandag 17 februari 2025 @ 18:39:36 #100
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216722022
quote:
steenafdrukken gevonde waarin voetstappen van dino's en mensen
Paluxy-Man...

https://ncse.ngo/paluxy-man-creationist-piltdown
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo