Een van de vervelendste dingen van filerijden (en sowieso in colonne rijden) is de harmonicabeweging die het verkeer maakt. Als iemand dat tempert door een wat grotere ruimte te laten, dan is dat prima voor de doorstroming.quote:Op dinsdag 15 april 2025 23:23 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Klacht van de dag: bij filerijden het gat niet dichten. Kwam vanaf de Bijlmer ArenA-kant, de N522 richting Amstelveen. A2 over, het is druk (goh, spitsuur en regen), maar een of andere mallerd in een VW Polo had bedacht dat zij liever met 0,5 kmh zou doorrollen, waardoor er een flink gat ontstond tussen deze auto en de voorganger. Rustig 10 autolengtes, zeg maar. Kijk, ik snap dat je niet hard gas geeft en op de bumper van de voorganger moet plakken, maar dit was het andere extreme
Toch niet 10 autolengtes, zoals @Opzoeknaarvrienden noemde?quote:Op woensdag 16 april 2025 05:44 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Een van de vervelendste dingen van filerijden (en sowieso in colonne rijden) is de harmonicabeweging die het verkeer maakt. Als iemand dat tempert door een wat grotere ruimte te laten, dan is dat prima voor de doorstroming.
Waarom niet? Als je daarna met constante snelheid kan blijven rollen...quote:Op woensdag 16 april 2025 08:10 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Toch niet 10 autolengtes, zoals @:opzoeknaarvrienden noemde?
Omdat mijn ervaring is dat zelfs met 2 autolengtes je daar maar heel kort van kan genieten omdat een of andere klaphark het dan nodig vindt om hem er tussen te gooien.quote:Op woensdag 16 april 2025 08:45 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Waarom niet? Als je daarna met constante snelheid kan blijven rollen...
Ik begrijp dat zo'n ruimte wat raar aanvoelt, maar het is een file, dus het is niet alsof je zoveel later op je bestemming aankomt.
Die harmonica-beweging is kut irritant. Als ik op een N-weg achterin de colonne achter een vrachtwagen beland, zet ik daadwerkelijk de auto op een parkeerplaats en wacht een paar minuten tot ze uit zicht zijn zodat ik daarna gewoon op de cruise-control kan rijden in plaats van 50, 100, 50, 100, 50, 100, etc..
Onzinnig om files nog langer te maken door mensen die een achterlijke hoeveelheid afstand gaan houden. Alsof het niet druk genoeg is. Moeten er mensen invoegen, wordt het vaak zelfs onmogelijk of gevaarlijk.quote:Op woensdag 16 april 2025 08:45 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik begrijp dat zo'n ruimte wat raar aanvoelt, maar het is een file, dus het is niet alsof je zoveel later op je bestemming aankomt.
Die harmonica-beweging is kut irritant. Als ik op een N-weg achterin de colonne achter een vrachtwagen beland, zet ik daadwerkelijk de auto op een parkeerplaats en wacht een paar minuten tot ze uit zicht zijn zodat ik daarna gewoon op de cruise-control kan rijden in plaats van 50, 100, 50, 100, 50, 100, etc..
Inderdaad, het gejojo met de snelheid werkt verder naar achteren in de file nog sterker door omdat mensen voor zich met regelmaat remlichten op zien flitsen en dan ook weer in de remmen gaan.quote:Op woensdag 16 april 2025 08:45 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Als de afstand maar groot genoeg tussen je voorligger dan is het uiteindelijk geen file meerquote:Op woensdag 16 april 2025 08:54 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Onzinnig om files nog langer te maken door mensen die een achterlijke hoeveelheid afstand gaan houden. Alsof het niet druk genoeg is. Moeten er mensen invoegen, wordt het vaak zelfs onmogelijk of gevaarlijk.
Dan blijft het juist rijden.quote:Op woensdag 16 april 2025 08:54 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Onzinnig om files nog langer te maken door mensen die een achterlijke hoeveelheid afstand gaan houden. Alsof het niet druk genoeg is. Moeten er mensen invoegen, wordt het vaak zelfs onmogelijk of gevaarlijk.
De meerderheid wil gewoon aansluiten.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:57 schreef alpeko het volgende:
[..]
Als de afstand maar groot genoeg tussen je voorligger dan is het uiteindelijk geen file meer
Maar on topic: de file lengte wordt mss groter de duur van de file niet. Ik denk zelfs dat iets meer ruimte de doorstroming bevordert.
Goed punt over de afritten idd.quote:Op woensdag 16 april 2025 11:06 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
De meerderheid wil gewoon aansluiten.
Sta je ineens te wachten omdat iemand voor je stil gaat staan, terwijl je zonder die enorme ruimte je afrit al had kunnen pakken.
Op sommige punten maakt het niet uit, maar op genoeg plekken wel.
Gisteren nog over gehad toen we in de file stonden. Over een lengte van 7km alle 100m gas/stop/gas/stop... Waarom niet gewoon iedereen wat meer afstand houdt en laat rollen ipv hard gassen, hard remmen, hard gassen, weer remmen.quote:Op woensdag 16 april 2025 11:06 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
De meerderheid wil gewoon aansluiten.
Sta je ineens te wachten omdat iemand voor je stil gaat staan, terwijl je zonder die enorme ruimte je afrit al had kunnen pakken.
Op sommige punten maakt het niet uit, maar op genoeg plekken wel.
Jep dit is een "ziekte" die heel heel veel automobilisten hebben, overal. Niet alleen in files zie je dit gedrag, ook op de gewone doorgaande weg als het wat drukker is.quote:Op donderdag 17 april 2025 16:57 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Gisteren nog over gehad toen we in de file stonden. Over een lengte van 7km alle 100m gas/stop/gas/stop... Waarom niet gewoon iedereen wat meer afstand houdt en laat rollen ipv hard gassen, hard remmen, hard gassen, weer remmen.
Ik denk dat z’n vrouw die sticker erop heeft geplakt.quote:Op donderdag 17 april 2025 17:04 schreef Vincent_student het volgende:
Ik woon in een wijk waar je niet harder mag dan 30. In een weg verderop staan er elke week kliko's langs de weg met 30-stickers erop. Heel begrijpelijk, veel kinderrijke gezinnen. Dus ik houd me daar ook netjes aan. Daarnet zat er in die weg een Audi achter me te bumperkleven toen ik 30 op de teller had staan. Hij had blijkbaar haast en ik kon aan die kop zien dattie geïrriteerd was, zo'n yup in de 30. Even later was ik hem kwijt, hij sloeg een oprijlaan in van zijn villa..... Met een kliko aan de straat.... met een 30-sticker erop, zijn eigen opgeplakte sticker....
Mijn ACC remt ook vaker dan me lief is (om vervolgens weer in te lopen).quote:Op donderdag 17 april 2025 17:05 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Jep dit is een "ziekte" die heel heel veel automobilisten hebben, overal. Niet alleen in files zie je dit gedrag, ook op de gewone doorgaande weg als het wat drukker is.
Lui die allemaal neurotisch als de tyfus op elkaars bumper gaan rijden en dan letterlijk om de paar seconden zie je die remlichtjes aan gaan hoorDat ik echt denk van WHY!? Wat schiet je hier nou mee op man... Vervolgens houd ik gewoon wél degelijk afstand en kan ik keer op keer, door gewoon gas los te laten, het oplossen. Terwijl neuroot voor me om de 5 seconden aan het remmen is.
Herkenbaar, sommige mensen hebben last van een soort Jekyll and Hyde syndroom als ze een auto besturen.quote:Op donderdag 17 april 2025 17:04 schreef Vincent_student het volgende:
Ik woon in een wijk waar je niet harder mag dan 30. In een weg verderop staan er elke week kliko's langs de weg met 30-stickers erop. Heel begrijpelijk, veel kinderrijke gezinnen. Dus ik houd me daar ook netjes aan. Daarnet zat er in die weg een Audi achter me te bumperkleven toen ik 30 op de teller had staan. Hij had blijkbaar haast en ik kon aan die kop zien dattie geïrriteerd was, zo'n yup in de 30. Even later was ik hem kwijt, hij sloeg een oprijlaan in van zijn villa..... Met een kliko aan de straat.... met een 30-sticker erop, zijn eigen opgeplakte sticker....
Die Elon toch.quote:Op vrijdag 18 april 2025 14:58 schreef alpeko het volgende:
Pikken Tesla's nu ook al onze woningen in?
quote:Op donderdag 17 april 2025 17:04 schreef Vincent_student het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |