abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 maart 2025 @ 14:52:32 #251
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_217130296
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 17:30 schreef Newone82 het volgende:

[..]
Je hebt niet opgelet. De vader was net zo een klootzak als zijn zoon. Zijn vrouw had niks in te brengen in het gezin. Zie aflevering 4.
Had hij zijn maar beter opgevoed dat niet alle vrouwen hoeren zijn, had hij die moord ook niet gepleegd. Slecht opgevoed door de vader. Dat verweet hij zichzelf ook op het eind terecht.

Niks dus arme ouders, arme ma ja. Niet arme pa.

Type macho man waar de vrouw niks te zeggen heeft in de relatie, maar praten kunnen deze “mannen” niet.
Als iemand er niets van heeft begrepen, ben jij het wel. Mijn god, zeg.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_217130541
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_217131838
Adolescence is wat mij betreft een van de beste series van de afgelopen jaren. Gisteravond alles in één keer er doorheen genaaid. Iedere aflevering was fantastisch. Favoriet toch wel aflevering 3 met die psycholoog, maar eigenlijk was alles van hetzelfde hoge niveau.
  vrijdag 21 maart 2025 @ 19:25:22 #254
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217133088
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 17:17 schreef tompsv18 het volgende:
Adolescence is wat mij betreft een van de beste series van de afgelopen jaren. Gisteravond alles in één keer er doorheen genaaid. Iedere aflevering was fantastisch. Favoriet toch wel aflevering 3 met die psycholoog, maar eigenlijk was alles van hetzelfde hoge niveau.
Ben benieuwd wat jouw uiteindelijk oordeel over het jongetje zal zijn.
pi_217135705
Adolescence _O_
pi_217138266
SPOILER: Covers
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Making Il gattopardo - Italië 2025 12 0:39 uur - Netflix Original | Documentaire
Deze special biedt een kijkje achter de schermen en bevat interviews met de cast en crew van de serie gebaseerd op het Italiaanse meesterwerk 'De tijgerkat'.

Oppenheimer - VS 2023 12 3:00 uur | Drama, Intellectueel
Een enigmatische natuurkundige worstelt met wetenschappelijke vooruitgang en de verschrikkingen van oorlog terwijl zijn team in allerijl de eerste atoombom probeert te maken.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 08:21:01 #257
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_217138632
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 11:07 schreef xzaz het volgende:

[..]
Daarmee suggereert hij wel dat een probleem bij de scholen ligt en daar ben ik het niet mee eens. De scholen, ook in Nederland handelen naar de wens van de politiek en maatschappelijke tevredenheid. Mijn vader is 35 schoolmeester geweest op het primair onderwijs dus ik heb er wel een tik van meegekregen hoe het in de loop van de jaren is veranderd.

Scholen zijn een weerspiegeling van de samenleving niet andersom.
Dat betekent niet dat het klimaat op de scholen niet kan bijdragen aan excessen. En het gaat hier over het Britse systeem.
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 09:57:19 #258
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217139668
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 08:21 schreef V. het volgende:

[..]
Dat betekent niet dat het klimaat op de scholen niet kan bijdragen aan excessen. En het gaat hier over het Britse systeem.
Eens maar dat komt omdat de maatschappij een beeld heeft hoe er met kinderen, in het onderwijs om gegegaan moet worden. Wil je dat veranderen moet de politiek daar op ingrijpen en de maatschappij accepteren dat kinderen straffen krijgen wanneer het kind brutaal is.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 10:16:04 #259
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217139842
Oppenheimer - kan iemand mij uitleggen waarom deze 7 Oscars heeft gehad? Ik heb er nu 2 van de ruim 2,5 uur opzitten en ik vind 'm zeker niet slecht, maar echt geen oscarwaardige dingen. Prima geschreven, goed geacteerd en topcast. Maar 7 Oscars?! Wordt het einde nog echt dramatisch goed of zo?
Resistance is futile.
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 10:41:15 #260
5428 crew  miss_sly
pi_217140236
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 09:57 schreef xzaz het volgende:

[..]
Eens maar dat komt omdat de maatschappij een beeld heeft hoe er met kinderen, in het onderwijs om gegegaan moet worden. Wil je dat veranderen moet de politiek daar op ingrijpen en de maatschappij accepteren dat kinderen straffen krijgen wanneer het kind brutaal is.
Het is veel groter dan dat, natuurlijk. Het is niet alleen de groep ouders die verhaal komt halen als hun kind ergens op wordt aangesproken of voor wordt gestraft. Het is het hele systeem. En er zijn heel veel mensen die vinden dat het anders moet, maar het systeem is zo oud en in de basis al decennia onveranderd. School is niet de schuldige, maar we zijn met z'n allen, dus ook de manier waarop het schoolsysteem is ingericht, verantwoordelijk voor hoe het met onze jeugd gaat.

It takes a village to raise a child is bijvoorbeeld ook helemaal verdwenen. Bovendien, voor zover sociale controle nog aan de orde is, kun je jeugd die online met elkaar bezig is heel slecht monitoren. Als je buiten loopt te klootviolen kun je opgemerkt, aangesproken of zelfs opgepakt worden. Online is dat een heel stuk moeilijker, gebeurt allemaal buiten beeld en broeit in het dagelijks leven, waaronder op scholen, lekker onderhuids verder.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217140755
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 10:16 schreef Seven. het volgende:
Oppenheimer - kan iemand mij uitleggen waarom deze 7 Oscars heeft gehad? Ik heb er nu 2 van de ruim 2,5 uur opzitten en ik vind 'm zeker niet slecht, maar echt geen oscarwaardige dingen. Prima geschreven, goed geacteerd en topcast. Maar 7 Oscars?! Wordt het einde nog echt dramatisch goed of zo?
Mee eens, prima film, maar ook niet meer dan dat. Die hele verhaallijn rond Strauss en zijn poging om Oppenheimers reputatie te schaden na de 2e wereldoorlog vond ik ook weinig interessant.
pi_217141152
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 10:16 schreef Seven. het volgende:
Er is maar 1 Oscar voor beste film hè, en ook dan wordt vooral naar techniek gekeken, niet perse naar het verhaal an sich. Alle andere Oscars zijn voor randzaken zoals beste mannelijke acteur in hoofdrol, beste bij rol, beste scenario, beste regie, beste cinematografie, beste geluid, beste make-up en beste kostuums… allemaal randzaken die niet perse betekenen dat het een goede film hoeft te zijn (qua verhaal), alleen dat die bepaalde persoon zijn werk heel goed heeft gedaan. Oscars zeggen imo niets hoe leuk/interessant een film is. Sterker nog, vroeger waren Oscars voor mij vaak een reden om een film te vermijden omdat dat allemaal van die trage zeikfilms waren.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 11:45:01 #263
3542 Gia
User under construction
pi_217141314
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 17:48 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik vond het ongeloofwaardig dat op die school een dag na de moord de lessen gewoon doorgingen en er door de leraren weinig tot geen aandacht aan werd besteedt.
Denk dat ze dat in NL wel anders zouden aanpakken.

En zouden ze zo’n jonge jongen op het politiebureau hier ook in een cel gooien vlakbij iemand die in een cel zit die door het lint gaat? Ik betwijfel het.
Er zal heus wel in de klassen over gesproken zijn. Er was ook een memorial plek op school. Niet elk aspect van het verhaal is uitgelicht in de film, omdat dat er niet toe doet.
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 09:37 schreef vencodark het volgende:

[..]
Ik heb niet opgelet? Dat is nogal een statement.
Ik kreeg het beeld dat het verder een vrij normaal gezin is. Liefhebbende ouders en de band tussen vader en zijn kinderen leek vrij goed. Ik zag niet zozeer verstoorde verhoudingen of grote red flags.
Ik ben het dan verder ook helemaal niet eens met de rest van je post. :N
Eens. In aflevering 4 kwam vader over als een klootzak, maar dat kwam ook door hoe de omgeving tegen hun aankijken. Hij had bijna geen werk meer, zijn bus wordt volgeklad, de overbuurvrouw houdt het gezin in de gaten. Denk dat pa daar dicht tegen een burn-out aanzit. Moeder probeert hem te sussen.
Nee, ik denk dat het een liefdevol gezin is en daar het probleem niet per se zit. Het is meer het online gebeuren waar de ouders geen weet van hadden. Het cyberpesten. En een vriendengroep die onder de indruk zijn van die Tate dude. Als 13-jarige moet je dan meedoen, om erbij te horen.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 11:45:50 #264
3542 Gia
User under construction
pi_217141335
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 10:01 schreef Breekfast het volgende:
Het mooie van de serie vond ik juist dat er niet één simpele verklaring werd opgedrongen als de reden waarom Jamie de moord heeft gepleegd. Het is veel complexer dan 'het komt door social media' of 'het komt door zijn vader'.
Het is een optelsom van heel veel kleine dingen.
pi_217141832
In de "making of" (post #202) wordt ook gezegd dat ze een zo normaal mogelijk doorsneegezin hebben geprobeerd neer te zetten, dus niet bijv een alcoholistische moeder, om de kijkers het idee te geven: dit kan ons ook overkomen.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 13:04:54 #266
5428 crew  miss_sly
pi_217141913
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:54 schreef Felixa het volgende:
In de "making of" (post #202) wordt ook gezegd dat ze een zo normaal mogelijk doorsneegezin hebben geprobeerd neer te zetten, dus niet bijv een alcoholistische moeder, om de kijkers het idee te geven: dit kan ons ook overkomen.
Dat het te gemakkelijk is om te denken dat het alleen in probleemgezinnen gebeurt, inderdaad, met een alcoholische moeder, een gewelddadige vader, een lagere sociale klasse, werkeloosheid, slechte vrienden. Veel mensen sussen zichzelf daarmee en denken dus dat hun kind zoiets nooit zou doen, hun gezin zoiets nooit zou overkomen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 22 maart 2025 @ 13:54:44 #267
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217142583
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:28 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
Er is maar 1 Oscar voor beste film hè, en ook dan wordt vooral naar techniek gekeken, niet perse naar het verhaal an sich. Alle andere Oscars zijn voor randzaken zoals beste mannelijke acteur in hoofdrol, beste bij rol, beste scenario, beste regie, beste cinematografie, beste geluid, beste make-up en beste kostuums… allemaal randzaken die niet perse betekenen dat het een goede film hoeft te zijn (qua verhaal), alleen dat die bepaalde persoon zijn werk heel goed heeft gedaan. Oscars zeggen imo niets hoe leuk/interessant een film is. Sterker nog, vroeger waren Oscars voor mij vaak een reden om een film te vermijden omdat dat allemaal van die trage zeikfilms waren.
Beste film, beste mannelijke hoofdrol en mannelijke bijrol, beste camerawerk (Hoyte Hotsma), beste editing (en dat vond ik echt niks voorstellen hier) en Best Original Score (wat dat ook mag betekenen). Beste vrouwelijke bijrol wel genomineerd maar niet gekregen.

Ik vind Oscars vaak wel een goede graadmeter, trouwens. In de regel zijn het wel films die binnenkomen omdat ze een bepaald niveau van diepgang bereiken. De meeste verhaallijnen en karakters hebben nu eenmaal veel duiding en context nodig om next level geloofwaardig te zijn.
Resistance is futile.
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 14:02:05 #268
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_217142639
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:54 schreef Seven. het volgende:

beste editing (en dat vond ik echt niks voorstellen hier)
Ik vond het juist een van de sterke punten van de film. Ik kan het niet zo mooi uitleggen als de tekst die nu volgt, dus daarom:
quote:
De editing van Oppenheimer wordt vaak geprezen om verschillende redenen, die samen bijdragen aan de spanning, emotionele impact en het narratieve ritme van de film. Regisseur Christopher Nolan en editor Jennifer Lame hebben een aanpak gebruikt die zowel technisch indrukwekkend als verhalend effectief is. Hier zijn een paar redenen waarom de editing zo goed werkt:

1. Niet-lineaire structuur: Oppenheimer wisselt tussen verschillende tijdlijnen – de opbouw van de atoombom, de hoorzittingen na de oorlog en persoonlijke momenten van J. Robert Oppenheimer. De editing zorgt ervoor dat deze sprongen in tijd vloeiend en begrijpelijk blijven, terwijl ze de kijker steeds nieuwsgierig houden naar hoe alles samenhangt.

2. Ritme en spanning: De film balanceert lange, trage scènes van dialoog met snelle, bijna explosieve montages, zoals de voorbereidingen van de Trinity-test. Dit contrast in tempo houdt de aandacht vast en bouwt spanning op, vooral naar het moment van de eerste atoombomexplosie toe.

3. Emotionele diepgang: De editing versterkt de innerlijke strijd van Oppenheimer. Door snelle cuts van zijn gedachten, visioenen (zoals de kwantumfysica-visualisaties) en de realiteit, voel je zijn genialiteit én zijn morele dilemma’s. Dit maakt de film niet alleen een historisch drama, maar ook een psychologische studie.

4. Geluid en beeld synchronisatie: Jennifer Lame heeft nauw samengewerkt met de geluidsmontage (denk aan Ludwig Göransson’s score). De overgangen tussen scènes worden vaak versterkt door muziek of sounddesign, wat de editing naadloos en krachtig maakt. Bijvoorbeeld: de stilte vlak voor de explosie, gevolgd door een vertraagde impact, is een meesterzet.

5. Detail en economie: Ondanks de lange speelduur (3 uur) voelt de film strak aan. Geen enkele scène lijkt overbodig, omdat de editing overgangen en informatie zo efficiënt mogelijk doseert. Dit houdt het verhaal complex maar toegankelijk.

Kortom, de editing van Oppenheimer blinkt uit door hoe het de chaos van geschiedenis, wetenschap en persoonlijke worstelingen ordent in een meeslepende ervaring. Het is een perfect voorbeeld van hoe montage niet alleen het verhaal vertelt, maar het ook versterkt.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 15:23:51 #269
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217143215
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 14:02 schreef Mike het volgende:

[..]
Ik vond het juist een van de sterke punten van de film. Ik kan het niet zo mooi uitleggen als de tekst die nu volgt, dus daarom:
[..]

Op zich kan in me wel vinden in deze uitleg, ik ben er alleen niet echt van onder de indruk. Het voelt voor mij wat gekunsteld. Maar mogelijk moet ik vooral nog het einde kijken om dit echt op waarde te kunnen schatten.
Resistance is futile.
pi_217145233
It en deel 2 van It gekeken

Ik miste de oude Pennywise ;(
pi_217145272
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 18:32 schreef TLC het volgende:

Ik heb die op dvd en is enorm verouderd. Tim Curry is nog wel fantastisch, maar verder is het een beetje pijnlijk. Misschien is het alleen nog te pruimen uit nostalgie omdat er een hele generatie door is getraumatiseerd.
Tap tap tap
pi_217145768
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 18:32 schreef TLC het volgende:

It Chapter One was nog best een prima remake. Chapter Two meh. It uit 1990 was voor die tijd wel briljant, volgens mij heb ik hem op dvd hier liggen.
SOONY
  zaterdag 22 maart 2025 @ 22:16:08 #273
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_217147530
Ik zag dat er een verfilming op Netflix komt van de gijzeling in de  store in Amsterdam. :')
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_217147904
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 18:36 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Ik heb die op dvd en is enorm verouderd. Tim Curry is nog wel fantastisch, maar verder is het een beetje pijnlijk. Misschien is het alleen nog te pruimen uit nostalgie omdat er een hele generatie door is getraumatiseerd.

Excuse me ma'am. Is your refrigerator running ? It is ? Well, you better go catch it before it runs away !
A-ha ! A-ha ! A-ha !
pi_217147967
Het leuke aan It Chapter two vond ik dat Stephen King weer een klein rolletje had, en de verwijzing naar The Shining met 'here's Johnny'

:D

Maar desalniettemin kan het niet tippen aan het origineel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')