Ja dan hadden we het inderdaad over wat anders. Beide dingen die we zeiden, zijn lijkt me tegelijk waar. Oost-Duitsland was na de bezetting best wat onderontwikkeld maar wat ze wel hadden is voor weinig geprivatiseerd en er waren ook gigantisch veel failissementen van bedrijven die de schock van concurrentie niet direct aankonden. Best een aantal van die bedrijven had met wat meer protectionalistische maatregelen waarschijnlijk kunnen blijven bestaan, de productiekwaliteit was niet altijd veel lager.quote:Op maandag 17 februari 2025 01:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jij hebt het over wat anders, de oostduitse bedrijven die verkocht werden.
Ik heb het over bedrijven als Bahlsen die hun fabrieken in West D sloten en verplaatsten naar het oosten.
Goh wat toevallig, landverrader Dewinter van het Vlaams Blok zat ook al in de zak van de Chinezen.quote:Op maandag 17 februari 2025 14:11 schreef Perrin het volgende:
Omdat het geen patriotten zijn maar het tegenovergestelde.
[ x ]
Ik vrees dat dit vooral verongelijkte Ostalgie is. De bedrijven in de DDR hadden over het algemeen een enorme technologische achterstand, was veel te lang niet in geïnvesteerd en konden voor de val van de muur alleen maar overleven omdat de lonen erg laag waren en er subsidie op de export zat door de Russen.quote:Op maandag 17 februari 2025 02:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja dan hadden we het inderdaad over wat anders. Beide dingen die we zeiden, zijn lijkt me tegelijk waar. Oost-Duitsland was na de bezetting best wat onderontwikkeld maar wat ze wel hadden is voor weinig geprivatiseerd en er waren ook gigantisch veel failissementen van bedrijven die de schock van concurrentie niet direct aankonden. Best een aantal van die bedrijven had met wat meer protectionalistische maatregelen waarschijnlijk kunnen blijven bestaan, de productiekwaliteit was niet altijd veel lager.
Alle tegenstanders van een sterker samenwerkende EU dienen het belang van China, Rusland of de VS. Of ze dat nu bewust doen of onbewust. Van BSW, Die Linke of AfD. Putinpijpers.quote:Op maandag 17 februari 2025 14:53 schreef Szura het volgende:
[..]
Goh wat toevallig, landverrader Dewinter van het Vlaams Blok zat ook al in de zak van de Chinezen.
Maar een technologische achterstand hoeft helemaal geen probleem te zijn. Kijk hoe de Duitse automakers nu concurreren met de Chinese. De EU stopt een flink tarief op die Chinese concurrentie en zo krijgen de Duitse automakers tijd om wel weer concurrerend te worden. Zo'n zelfde idee was uiteraard ook mogelijk geweest in Oost-Duitsland. Ja daar moest flink hervormd worden en dat had ook gekund met de juiste investeringen.quote:Op maandag 17 februari 2025 14:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik vrees dat dit vooral verongelijkte Ostalgie is. De bedrijven in de DDR hadden over het algemeen een enorme technologische achterstand, was veel te lang niet in geïnvesteerd en konden voor de val van de muur alleen maar overleven omdat de lonen erg laag waren en er subsidie op de export zat door de Russen.
Ik denk dat je hier het kern vs periferie probleem nogal onderschat. Je ziet ook in Nederland dat regio's buiten de randstad verarmen en dat er een brain drain is richting de randstad. Je ziet dat ook in andere landen als Amerika. Zonder actief beleid gaat de periferie niet kunnen opboxen tegen de kern.quote:Dit was dan ook eenbelangrijke reden waarom de muur viel. De Olieprijs was lager dan de productiekosten van de russen, ook daar was een enorme investering achterstand. Kortom, men was gewoon van voor tot achter failliet.
Ik vind het nog steeds opvallend hoe de mentaliteit is in de vormalige DDR. Overal in Oost Europa zijn de allermeeste mensen blij met de vrijheid, van de Baltische landen door polen naar Hongarije. Men investeert en onderneemt.
In de voormalige DDR klaagt men nu dat het vroeger beter was (Wir sind immer Satt geworden) maar ondernemen ho maar. Iedereen die wat kon en wilde is ook vertrokken naar het westen, en heeft daar bedrijven opgezet of is aan een carrière begonnen, Heb verschillende collega's die zo zijn. Die hebben nauwelijks een goed woord over voor de familie die het niet deed. "Ze kankeren en klagen alleen maar, en aan alles zijn de buitenlanders schuld"
Dit had destijds in heel Duitsland moeten gebeuren, pas Schroeder begon daar een beetje mee en Merkel draaide het terug.quote:Op maandag 17 februari 2025 15:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar een technologische achterstand hoeft helemaal geen probleem te zijn. Kijk hoe de Duitse automakers nu concurreren met de Chinese. De EU stopt een flink tarief op die Chinese concurrentie en zo krijgen de Duitse automakers tijd om wel weer concurrerend te worden. Zo'n zelfde idee was uiteraard ook mogelijk geweest in Oost-Duitsland. Ja daar moest flink hervormd worden en dat had ook gekund met de juiste investeringen.
[..]
Ik gok dat de Duitsers vast geen stemmachines gebruiken en alles driedubbel controleren. Iets wat deze verkiezingen wel goed van pas komt, gezien alle inmenging van buitenaf.quote:Op maandag 17 februari 2025 14:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat er uit de verkiezingen komt AS Zondag, valt nog te bezien, maar stemmen kan vanaf vandaag, je kan naar een aantal stembureaus en nu al stemmen. Ook kan de D kiezer per brief stemmen. Mijn man was vanmorgen al stemmen. Nu is D bureaucratisch, log, gebruikt nog faxen en alles wordt uitgedrukt in mappen bewaard, maar dit soort dingen zijn dan wel goed geregeld.
Dit artikel inderdaad: https://nos.nl/artikel/25(...)-duitse-verkiezingenquote:Op donderdag 20 februari 2025 07:57 schreef bianconeri het volgende:
Leuk artikel op NOS over de verschillen van stemmen.
Toch weer logisch om te zien dat de groep afd stemmers armer zijn en lager opgeleid.
En ook nog eens in een gebied wonen met minder vluchtelingen.
Typisch, maar laat wel de onzin van dat soort racistische partijen zien. In DE, NL en overal.
Je haalt West en Oost door elkaar...quote:Op donderdag 20 februari 2025 08:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit artikel inderdaad: https://nos.nl/artikel/25(...)-duitse-verkiezingen
Met dit toch wel opvallende kaartje:
[ afbeelding ]
Zo bezien moet een regering zonder AfD wel heel erg zijn best doen om niet een regering van alleen West-Duitsland te worden. De kleine partijen winnen niet genoeg gebieden om zo in het parlement te komen, alleen Die Linke wint er 1, maar je moet er 3 winnen als je geen 5% haalt.
En ondertussen sorteren Merz en Schröder blijkbaar al redelijk voor op een coalitie, door elkaar te sparen: https://nos.nl/collectie/(...)n-maar-sparen-elkaar
Wat mij opvalt is dat in de voormalige DDR alleen in kiesdistrict Potsdam de AfD waarschijnlijk niet de grootste partij wordt en dat zelfs in de kiesdistricten Dresden en Leipzig de AfD de grootste partij wordt. Maar dan alsnog, de voormalige DDR zonder Berlin vertegenwoordigd slechts een kleine 20% van het aantal inwoners ten opzichte van de gehele Duitse bevolking en het aandeel in de economie is dan nog een stuk kleiner. Bovendien is het aantal kiesdistricten waar AfD meer dan 50% van de stemmen haalt bijzonder klein, dus ook in de voormalige DDR stemt slechts een minderheid op de AfD.quote:Op donderdag 20 februari 2025 08:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit artikel inderdaad: https://nos.nl/artikel/25(...)-duitse-verkiezingen
Met dit toch wel opvallende kaartje:
[ afbeelding ]
Zo bezien moet een regering zonder AfD wel heel erg zijn best doen om niet een regering van alleen West-Duitsland te worden. De kleine partijen winnen niet genoeg gebieden om zo in het parlement te komen, alleen Die Linke wint er 1, maar je moet er 3 winnen als je geen 5% haalt.
En ondertussen sorteren Merz en Schröder blijkbaar al redelijk voor op een coalitie, door elkaar te sparen: https://nos.nl/collectie/(...)n-maar-sparen-elkaar
???quote:Op donderdag 20 februari 2025 08:30 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je haalt West en Oost door elkaar...
Gelukkig ook maar.quote:Op donderdag 20 februari 2025 08:31 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Wat mij opvalt is dat in de voormalige DDR alleen in kiesdistrict Potsdam de AfD waarschijnlijk niet de grootste partij wordt en dat zelfs in de kiesdistricten Dresden en Leipzig de AfD de grootste partij wordt. Maar dan alsnog, de voormalige DDR zonder Berlin vertegenwoordigd slechts een kleine 20% van het aantal inwoners ten opzichte van de gehele Duitse bevolking en het aandeel in de economie is dan nog een stuk kleiner. Bovendien is het aantal kiesdistricten waar AfD meer dan 50% van de stemmen haalt bijzonder klein, dus ook in de voormalige DDR stemt slechts een minderheid op de AfD.
Ook ik was nog niet wakkerquote:Op donderdag 20 februari 2025 09:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Schröder zullen ze vast niet sparen
Yup. Stank voor dank. Je zou ze toch zo teruggeven aan Poetin.quote:Op donderdag 20 februari 2025 09:26 schreef Hexagon het volgende:
Maar wel treurig. Haald de BRD de DDR binnen na onder het Russische juk gezeten te hebben, en investeren ze er vele miljarden in om het een beetje bij de tijd te krijgen.
Gaan ze als dank stemmen op een partij die de hele mik maar opnieuw onder het Russische juk wil brengen.
Dat er lieden zijn die zo spreken en denken over de "Ossies" weten ze zelf natuurlijk ook wel. Vandaar ook de afkeer.quote:Op donderdag 20 februari 2025 09:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yup. Stank voor dank. Je zou ze toch zo teruggeven aan Poetin.
Tja volgens mij zijn er constructievere manieren om je landsdeel een beetje leefbaar te maken, dan Poetinslaaf worden.quote:Op donderdag 20 februari 2025 09:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat er lieden zijn die zo spreken en denken over de "Ossies" weten ze zelf natuurlijk ook wel. Vandaar ook de afkeer.
Nederigheid en dankbaarheid is wat hen ten deel zou moeten vallen is dus de oppervlakkige gedachte.
Ik geloof ook niet dat ze dat willen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 10:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja volgens mij zijn er constructievere manieren om je landsdeel een beetje leefbaar te maken, dan Poetinslaaf worden.
Dat is juist bijna altijd wel het effect van economische sancties, dat het gesanctioneerde land zich beter gaat gedragen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 10:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Rusland gaat zich vast niet beter gedragen door economische sancties.
Het enige voorbeeld dat ik ken is Zuid-Afrika. Is destijds gestopt met ontwikkeling/productie kernwapens.quote:Op donderdag 20 februari 2025 10:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is juist bijna altijd wel het effect van economische sancties, dat het gesanctioneerde land zich beter gaat gedragen.
Alleen al binnen de EU vele landen, Iran laat steeds onder druk van sancties mensen toe die het kernenergieprogramma controleren en zo zijn er nog tal van voorbeelden. Economische sancties zijn juist een zeer effectief middel.quote:Op donderdag 20 februari 2025 10:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het enige voorbeeld dat ik ken is Zuid-Afrika. Is destijds gestopt met ontwikkeling/productie kernwapens.
Verder geen enkel land.
In dat kernwapen programma van Iran spelen velen zaken een rol. Ben er zeker niet van overtuigd dat die enkel econmisch zijn. Bovendien is het een autarkisch land.quote:Op donderdag 20 februari 2025 10:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alleen al binnen de EU vele landen, Iran laat steeds onder druk van sancties mensen toe die het kernenergieprogramma controleren en zo zijn er nog tal van voorbeelden. Economische sancties zijn juist een zeer effectief middel.
Bij Rusland nog niet, maar ik ben ervan overtuigd dat het uiteindelijk hun ineenstortende economie gaat zijn die hen naar de onderhandlingstafel gaat dwingen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 10:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
In dat kernwapen programma van Iran spelen velen zaken een rol. Ben er zeker niet van overtuigd dat die enkel econmisch zijn. Bovendien is het een autarkisch land.
Maar welke veranderingen in het Kremlin heb jij de voorbije jaren (sinds 2014) precies gezien die herleidbaar zijn naar economische sancties?
Fijn dat je die overtuiging hebt. Ik denk zelf namelijk dat het vooral de Amerikaanse (dwingende) diplomatie is dat Rusland naar de onderhandelingstafel toebrengt en het feit dat Oekraine ongeveer is uitgevochten en wij onvoldoende middelen hebben.quote:Op donderdag 20 februari 2025 10:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij Rusland nog niet, maar ik ben ervan overtuigd dat het uiteindelijk hun ineenstortende economie gaat zijn die hen naar de onderhandlingstafel gaat dwingen.
Conservatief christelijk ja maar rechts? In ieder geval niet als het gaat om de ondernemend vrijheid, lagere belastingen, minder overheid, meer eigenverantwoording, meer marktwerking.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:53 schreef phpmystyle het volgende:
Haha. CDU is maximaal aan het adverteren en targetten op mogelijke AFD stemmers.
Zelfs hier op FOK! krijg ik advertenties die naar onderstaande website leiden. Ze trekken alles uit de kast.
https://www.familienunter(...)sEAEYASAAEgJyo_D_BwE
Ik vind wat ik zo lees, vergeleken met Nederland al behoorlijk conservatief-rechts
Dat is te hopen ook ja. Beter de christendemocraten dan nog meer wind in de zeilen voor Rusland met de AfD.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:53 schreef phpmystyle het volgende:
Haha. CDU is maximaal aan het adverteren en targetten op mogelijke AFD stemmers.
Zelfs hier op FOK! krijg ik advertenties die naar onderstaande website leiden. Ze trekken alles uit de kast.
https://www.familienunter(...)sEAEYASAAEgJyo_D_BwE
Ik vind wat ik zo lees, vergeleken met Nederland al behoorlijk conservatief-rechts
Middelen genoeg hoor. Af en toe met de pet rond voor een paar extra miljardjes is een zeer goede toekomstinvestering.quote:Op donderdag 20 februari 2025 10:34 schreef phpmystyle het volgende:
wij onvoldoende middelen hebben.
Wat is jouw definitie van politik rechts?quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:54 schreef Hexagon het volgende:
Merz staat toch wel bekend als een vrij rechtsconservatieve CDU'er.
Maar wel zeer pro-Europees en anti-Russisch.
Veel terughoudender met sociaaleconomische regulering en wat meer vertrouwen in de markt dan links. En qua levenswijze vaak wat burgerlijker.quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat is jouw definitie van politik rechts?
Dan was de SPD onder Schroeder dus rechts en de Union onder Merkel links??? Hartz 4 hervormingen werden onder Merkel grotendeels teruggedraaid.quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Veel terughoudender met sociaaleconomische regulering
Lekker vaagquote:en wat meer vertrouwen in de markt dan links.
Dat is Conservatisme, ik vroeg naar wat je definitie van Rechts was volgens jou, je antwoord is nogal teleurstellend.quote:En qua levenswijze vaak wat burgerlijker.
Dat is natuurlijk ook wel een dingetje tegenwoordig. Het “ouderwetse” economisch rechts (of links) is eigenlijk amper nog een onderwerp met enig electoraal belang. Heel kort door de bocht is rechts nu boos op buitenlanders en links woke…quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Union is christelijk conservatief, maar rechts, op economisch gebied, zeker niet.
Triest, niet?quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook wel een dingetje tegenwoordig. Het “ouderwetse” economisch rechts (of links) is eigenlijk amper nog een onderwerp met enig electoraal belang. Heel kort door de bocht is rechts nu boos op buitenlanders en links woke…
Die houdgreep is nogal ellendig wat mij betreft. En dan mogen we in Nederland nog blij zijn met een club als D66 om het liberale gedachtegoed er nog een klein beetje in te houden…
Ik had gehoopt dat CDU en AFD het samen zouden kunnen doen. Maar dat zit er niet in vrees ik.quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:56 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dat is te hopen ook ja. Beter de christendemocraten dan nog meer wind in de zeilen met de AfD.
Wat vind je zo goed aan de AfD dan? Hun Putinpijperij? Hun Anti EU houding?quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik had gehoopt dat CDU en AFD het samen zouden kunnen doen. Maar dat zit er niet in vrees ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |