abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216712587
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 01:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jij hebt het over wat anders, de oostduitse bedrijven die verkocht werden.
Ik heb het over bedrijven als Bahlsen die hun fabrieken in West D sloten en verplaatsten naar het oosten.
Ja dan hadden we het inderdaad over wat anders. Beide dingen die we zeiden, zijn lijkt me tegelijk waar. Oost-Duitsland was na de bezetting best wat onderontwikkeld maar wat ze wel hadden is voor weinig geprivatiseerd en er waren ook gigantisch veel failissementen van bedrijven die de schock van concurrentie niet direct aankonden. Best een aantal van die bedrijven had met wat meer protectionalistische maatregelen waarschijnlijk kunnen blijven bestaan, de productiekwaliteit was niet altijd veel lager.
pi_216717745
VK achterna.

twitter
  maandag 17 februari 2025 @ 14:11:53 #103
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216718394
Omdat het geen patriotten zijn maar het tegenovergestelde.
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator maandag 17 februari 2025 @ 14:14:08 #104
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_216718437
Er zijn over het algemeen weinig mensen die hun land meer haten dan de zogenaamde patriotten inderdaad. Hoed je voor mensen die zichzelf Patriot noemen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 17 februari 2025 @ 14:47:41 #105
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216718965
Wat er uit de verkiezingen komt AS Zondag, valt nog te bezien, maar stemmen kan vanaf vandaag, je kan naar een aantal stembureaus en nu al stemmen. Ook kan de D kiezer per brief stemmen. Mijn man was vanmorgen al stemmen. Nu is D bureaucratisch, log, gebruikt nog faxen en alles wordt uitgedrukt in mappen bewaard, maar dit soort dingen zijn dan wel goed geregeld.
  maandag 17 februari 2025 @ 14:53:06 #106
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_216719045
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 14:11 schreef Perrin het volgende:
Omdat het geen patriotten zijn maar het tegenovergestelde.
[ x ]
Goh wat toevallig, landverrader Dewinter van het Vlaams Blok zat ook al in de zak van de Chinezen.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  maandag 17 februari 2025 @ 14:57:47 #107
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216719112
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 02:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja dan hadden we het inderdaad over wat anders. Beide dingen die we zeiden, zijn lijkt me tegelijk waar. Oost-Duitsland was na de bezetting best wat onderontwikkeld maar wat ze wel hadden is voor weinig geprivatiseerd en er waren ook gigantisch veel failissementen van bedrijven die de schock van concurrentie niet direct aankonden. Best een aantal van die bedrijven had met wat meer protectionalistische maatregelen waarschijnlijk kunnen blijven bestaan, de productiekwaliteit was niet altijd veel lager.
Ik vrees dat dit vooral verongelijkte Ostalgie is. De bedrijven in de DDR hadden over het algemeen een enorme technologische achterstand, was veel te lang niet in geïnvesteerd en konden voor de val van de muur alleen maar overleven omdat de lonen erg laag waren en er subsidie op de export zat door de Russen.

Dit was dan ook eenbelangrijke reden waarom de muur viel. De Olieprijs was lager dan de productiekosten van de russen, ook daar was een enorme investering achterstand. Kortom, men was gewoon van voor tot achter failliet.
Ik vind het nog steeds opvallend hoe de mentaliteit is in de vormalige DDR. Overal in Oost Europa zijn de allermeeste mensen blij met de vrijheid, van de Baltische landen door polen naar Hongarije. Men investeert en onderneemt.
In de voormalige DDR klaagt men nu dat het vroeger beter was (Wir sind immer Satt geworden) maar ondernemen ho maar. Iedereen die wat kon en wilde is ook vertrokken naar het westen, en heeft daar bedrijven opgezet of is aan een carrière begonnen, Heb verschillende collega's die zo zijn. Die hebben nauwelijks een goed woord over voor de familie die het niet deed. "Ze kankeren en klagen alleen maar, en aan alles zijn de buitenlanders schuld"
  maandag 17 februari 2025 @ 14:59:28 #108
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216719150
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 14:53 schreef Szura het volgende:

[..]
Goh wat toevallig, landverrader Dewinter van het Vlaams Blok zat ook al in de zak van de Chinezen.
Alle tegenstanders van een sterker samenwerkende EU dienen het belang van China, Rusland of de VS. Of ze dat nu bewust doen of onbewust. Van BSW, Die Linke of AfD. Putinpijpers.
  maandag 17 februari 2025 @ 15:03:54 #109
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216719224
Om een idee te geven over hoe vastgelopen de D burocratie is.
Als jij een paar akkers vol hebt gelegd met zonnepanelen dan mag je daar geen kippen op houden, want zonnepanelen is bedrijvigheid, en kippen is agrarisch
pi_216719400
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 14:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik vrees dat dit vooral verongelijkte Ostalgie is. De bedrijven in de DDR hadden over het algemeen een enorme technologische achterstand, was veel te lang niet in geïnvesteerd en konden voor de val van de muur alleen maar overleven omdat de lonen erg laag waren en er subsidie op de export zat door de Russen.
Maar een technologische achterstand hoeft helemaal geen probleem te zijn. Kijk hoe de Duitse automakers nu concurreren met de Chinese. De EU stopt een flink tarief op die Chinese concurrentie en zo krijgen de Duitse automakers tijd om wel weer concurrerend te worden. Zo'n zelfde idee was uiteraard ook mogelijk geweest in Oost-Duitsland. Ja daar moest flink hervormd worden en dat had ook gekund met de juiste investeringen.

quote:
Dit was dan ook eenbelangrijke reden waarom de muur viel. De Olieprijs was lager dan de productiekosten van de russen, ook daar was een enorme investering achterstand. Kortom, men was gewoon van voor tot achter failliet.
Ik vind het nog steeds opvallend hoe de mentaliteit is in de vormalige DDR. Overal in Oost Europa zijn de allermeeste mensen blij met de vrijheid, van de Baltische landen door polen naar Hongarije. Men investeert en onderneemt.
In de voormalige DDR klaagt men nu dat het vroeger beter was (Wir sind immer Satt geworden) maar ondernemen ho maar. Iedereen die wat kon en wilde is ook vertrokken naar het westen, en heeft daar bedrijven opgezet of is aan een carrière begonnen, Heb verschillende collega's die zo zijn. Die hebben nauwelijks een goed woord over voor de familie die het niet deed. "Ze kankeren en klagen alleen maar, en aan alles zijn de buitenlanders schuld"
Ik denk dat je hier het kern vs periferie probleem nogal onderschat. Je ziet ook in Nederland dat regio's buiten de randstad verarmen en dat er een brain drain is richting de randstad. Je ziet dat ook in andere landen als Amerika. Zonder actief beleid gaat de periferie niet kunnen opboxen tegen de kern.
De schuld geven aan buitenlanders is nou eenmaal de simpelste reflex, hoef je zelf geen enkele fout toe te geven. Al deze problemen zijn niet eenzijdig en er zijn of zouden meerdere oplossingen voor zijn. Maar het is zeker niet zo dat hoe het gelopen is het enige mogelijke pad was en de huidige uitkomst de enige mogelijke conclusie.
  maandag 17 februari 2025 @ 15:21:37 #111
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216719414
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 15:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Maar een technologische achterstand hoeft helemaal geen probleem te zijn. Kijk hoe de Duitse automakers nu concurreren met de Chinese. De EU stopt een flink tarief op die Chinese concurrentie en zo krijgen de Duitse automakers tijd om wel weer concurrerend te worden. Zo'n zelfde idee was uiteraard ook mogelijk geweest in Oost-Duitsland. Ja daar moest flink hervormd worden en dat had ook gekund met de juiste investeringen.
[..]
Dit had destijds in heel Duitsland moeten gebeuren, pas Schroeder begon daar een beetje mee en Merkel draaide het terug.
  maandag 17 februari 2025 @ 17:11:03 #112
38496 Perrin
pi_216720978
Niet iedereen was even blij met snotterende Heusgen.

twitter
  maandag 17 februari 2025 @ 17:59:57 #113
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_216721560
ik zie SPD en CDU ook niet samenwerken, als AFD de een na grootste word, maak je borst maar nat, dat word weer een logge interim-regering.

Ook linkse partijtjes zoals BSW zie ik ook nog wel de 5% halen
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  dinsdag 18 februari 2025 @ 15:43:33 #114
38496 Perrin
pi_216733556
Ik denk dat we een toespraak moeten houden over hoe Europa wakker wordt en een Zeitenwende moeten afkondigen.
twitter
pi_216734086
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 14:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat er uit de verkiezingen komt AS Zondag, valt nog te bezien, maar stemmen kan vanaf vandaag, je kan naar een aantal stembureaus en nu al stemmen. Ook kan de D kiezer per brief stemmen. Mijn man was vanmorgen al stemmen. Nu is D bureaucratisch, log, gebruikt nog faxen en alles wordt uitgedrukt in mappen bewaard, maar dit soort dingen zijn dan wel goed geregeld.
Ik gok dat de Duitsers vast geen stemmachines gebruiken en alles driedubbel controleren. Iets wat deze verkiezingen wel goed van pas komt, gezien alle inmenging van buitenaf.
  dinsdag 18 februari 2025 @ 20:17:48 #116
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_216737648
Ik ben benieuwd of de VS deze verkiezingen ook in de gaten gaat houden
pi_216738169
Reken maar dat de algoritmes van x en facebook en google en youtube lekker bezig zijn met het promoten van de AFD.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_216757994
Leuk artikel op NOS over de verschillen van stemmen.

Toch weer logisch om te zien dat de groep afd stemmers armer zijn en lager opgeleid.
En ook nog eens in een gebied wonen met minder vluchtelingen.

Typisch, maar laat wel de onzin van dat soort racistische partijen zien. In DE, NL en overal.
pi_216758053
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 07:57 schreef bianconeri het volgende:
Leuk artikel op NOS over de verschillen van stemmen.

Toch weer logisch om te zien dat de groep afd stemmers armer zijn en lager opgeleid.
En ook nog eens in een gebied wonen met minder vluchtelingen.

Typisch, maar laat wel de onzin van dat soort racistische partijen zien. In DE, NL en overal.
Dit artikel inderdaad: https://nos.nl/artikel/25(...)-duitse-verkiezingen

Met dit toch wel opvallende kaartje:

Zo bezien moet een regering zonder AfD wel heel erg zijn best doen om niet een regering van alleen West-Duitsland te worden. De kleine partijen winnen niet genoeg gebieden om zo in het parlement te komen, alleen Die Linke wint er 1, maar je moet er 3 winnen als je geen 5% haalt.

En ondertussen sorteren Merz en Scholz blijkbaar al redelijk voor op een coalitie, door elkaar te sparen: https://nos.nl/collectie/(...)n-maar-sparen-elkaar

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 20-02-2025 09:09:42 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  donderdag 20 februari 2025 @ 08:30:25 #120
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216758152
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 08:08 schreef Hanca het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zo bezien moet een regering zonder AfD wel heel erg zijn best doen om niet een regering van alleen West-Duitsland te worden. De kleine partijen winnen niet genoeg gebieden om zo in het parlement te komen, alleen Die Linke wint er 1, maar je moet er 3 winnen als je geen 5% haalt.

En ondertussen sorteren Merz en Schröder blijkbaar al redelijk voor op een coalitie, door elkaar te sparen: https://nos.nl/collectie/(...)n-maar-sparen-elkaar
Je haalt West en Oost door elkaar...
  donderdag 20 februari 2025 @ 08:31:47 #121
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_216758160
quote:

[..]

[ afbeelding ]

En ondertussen sorteren Merz en Schröder blijkbaar al redelijk voor op een coalitie, door elkaar te sparen: https://nos.nl/collectie/(...)n-maar-sparen-elkaar
Wat mij opvalt is dat in de voormalige DDR alleen in kiesdistrict Potsdam de AfD waarschijnlijk niet de grootste partij wordt en dat zelfs in de kiesdistricten Dresden en Leipzig de AfD de grootste partij wordt. Maar dan alsnog, de voormalige DDR zonder Berlin vertegenwoordigd slechts een kleine 20% van het aantal inwoners ten opzichte van de gehele Duitse bevolking en het aandeel in de economie is dan nog een stuk kleiner. Bovendien is het aantal kiesdistricten waar AfD meer dan 50% van de stemmen haalt bijzonder klein, dus ook in de voormalige DDR stemt slechts een minderheid op de AfD.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_216758194
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 08:30 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Je haalt West en Oost door elkaar...
???
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  donderdag 20 februari 2025 @ 08:38:08 #123
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216758239
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 08:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
???
Ik moet geloof ik nog wakker worden. Laat maar.
pi_216758487
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 08:31 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Wat mij opvalt is dat in de voormalige DDR alleen in kiesdistrict Potsdam de AfD waarschijnlijk niet de grootste partij wordt en dat zelfs in de kiesdistricten Dresden en Leipzig de AfD de grootste partij wordt. Maar dan alsnog, de voormalige DDR zonder Berlin vertegenwoordigd slechts een kleine 20% van het aantal inwoners ten opzichte van de gehele Duitse bevolking en het aandeel in de economie is dan nog een stuk kleiner. Bovendien is het aantal kiesdistricten waar AfD meer dan 50% van de stemmen haalt bijzonder klein, dus ook in de voormalige DDR stemt slechts een minderheid op de AfD.
Gelukkig ook maar.
Dat zulke niets wetende figuren stemmen en dan ook nog een racistische partij aan de macht zouden krijgen.
Bah...

Het is voor DE te hopen dat ze er wel om heen kunnen werken.
  donderdag 20 februari 2025 @ 09:07:30 #125
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216758574
quote:
Schröder
Schröder zullen ze vast niet sparen :D
pi_216758595
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 09:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Schröder zullen ze vast niet sparen :D
Ook ik was nog niet wakker :P
  donderdag 20 februari 2025 @ 09:26:13 #127
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216758795
Maar wel treurig. Haald de BRD de DDR binnen na onder het Russische juk gezeten te hebben, en investeren ze er vele miljarden in om het een beetje bij de tijd te krijgen.

Gaan ze als dank stemmen op een partij die de hele mik maar opnieuw onder het Russische juk wil brengen. :')
  donderdag 20 februari 2025 @ 09:28:59 #128
38496 Perrin
pi_216758848
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 09:26 schreef Hexagon het volgende:
Maar wel treurig. Haald de BRD de DDR binnen na onder het Russische juk gezeten te hebben, en investeren ze er vele miljarden in om het een beetje bij de tijd te krijgen.

Gaan ze als dank stemmen op een partij die de hele mik maar opnieuw onder het Russische juk wil brengen. :')
Yup. Stank voor dank. Je zou ze toch zo teruggeven aan Poetin.
  donderdag 20 februari 2025 @ 09:38:45 #129
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216758984
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 09:28 schreef Perrin het volgende:

[..]
Yup. Stank voor dank. Je zou ze toch zo teruggeven aan Poetin.
Dat er lieden zijn die zo spreken en denken over de "Ossies" weten ze zelf natuurlijk ook wel. Vandaar ook de afkeer.
Nederigheid en dankbaarheid is wat hen ten deel zou moeten vallen is dus de oppervlakkige gedachte.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  donderdag 20 februari 2025 @ 10:03:57 #130
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216759310
quote:
7s.gif Op donderdag 20 februari 2025 09:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat er lieden zijn die zo spreken en denken over de "Ossies" weten ze zelf natuurlijk ook wel. Vandaar ook de afkeer.
Nederigheid en dankbaarheid is wat hen ten deel zou moeten vallen is dus de oppervlakkige gedachte.
Tja volgens mij zijn er constructievere manieren om je landsdeel een beetje leefbaar te maken, dan Poetinslaaf worden.
  donderdag 20 februari 2025 @ 10:07:03 #131
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216759356
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 10:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja volgens mij zijn er constructievere manieren om je landsdeel een beetje leefbaar te maken, dan Poetinslaaf worden.
Ik geloof ook niet dat ze dat willen.
Maar er is natuurlijk nog wel een middenweg te vinden tussen complete war against Russia of aansluiting bij de USSR.
Volgens mij is het makkelijkste om gewoon een deal te sluiten, Rusland en EU weer economisch laten bloeien, en tegelijkertijd een gezonde (militaire) argwaan tegen Rusland te koesteren en rustig defensie op te bouwen. Usa gaat er nu met alles van door.

Geen idee welke schrijver/filosoof dit zei: eerst het vreten dan het moraal
Rusland gaat zich vast niet beter gedragen door economische sancties.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_216759513
quote:
7s.gif Op donderdag 20 februari 2025 10:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Rusland gaat zich vast niet beter gedragen door economische sancties.
Dat is juist bijna altijd wel het effect van economische sancties, dat het gesanctioneerde land zich beter gaat gedragen.
  donderdag 20 februari 2025 @ 10:17:46 #133
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216759535
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 10:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is juist bijna altijd wel het effect van economische sancties, dat het gesanctioneerde land zich beter gaat gedragen.
Het enige voorbeeld dat ik ken is Zuid-Afrika. Is destijds gestopt met ontwikkeling/productie kernwapens.
Verder geen enkel land.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_216759610
quote:
7s.gif Op donderdag 20 februari 2025 10:17 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het enige voorbeeld dat ik ken is Zuid-Afrika. Is destijds gestopt met ontwikkeling/productie kernwapens.
Verder geen enkel land.
Alleen al binnen de EU vele landen, Iran laat steeds onder druk van sancties mensen toe die het kernenergieprogramma controleren en zo zijn er nog tal van voorbeelden. Economische sancties zijn juist een zeer effectief middel.
  donderdag 20 februari 2025 @ 10:27:12 #135
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216759662
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 10:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Alleen al binnen de EU vele landen, Iran laat steeds onder druk van sancties mensen toe die het kernenergieprogramma controleren en zo zijn er nog tal van voorbeelden. Economische sancties zijn juist een zeer effectief middel.
In dat kernwapen programma van Iran spelen velen zaken een rol. Ben er zeker niet van overtuigd dat die enkel econmisch zijn. Bovendien is het een autarkisch land.

Maar welke veranderingen in het Kremlin heb jij de voorbije jaren (sinds 2014) precies gezien die herleidbaar zijn naar economische sancties?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_216759734
quote:
7s.gif Op donderdag 20 februari 2025 10:27 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
In dat kernwapen programma van Iran spelen velen zaken een rol. Ben er zeker niet van overtuigd dat die enkel econmisch zijn. Bovendien is het een autarkisch land.

Maar welke veranderingen in het Kremlin heb jij de voorbije jaren (sinds 2014) precies gezien die herleidbaar zijn naar economische sancties?
Bij Rusland nog niet, maar ik ben ervan overtuigd dat het uiteindelijk hun ineenstortende economie gaat zijn die hen naar de onderhandlingstafel gaat dwingen.
  donderdag 20 februari 2025 @ 10:34:40 #137
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216759768
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 10:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bij Rusland nog niet, maar ik ben ervan overtuigd dat het uiteindelijk hun ineenstortende economie gaat zijn die hen naar de onderhandlingstafel gaat dwingen.
Fijn dat je die overtuiging hebt. Ik denk zelf namelijk dat het vooral de Amerikaanse (dwingende) diplomatie is dat Rusland naar de onderhandelingstafel toebrengt en het feit dat Oekraine ongeveer is uitgevochten en wij onvoldoende middelen hebben.
Ik heb niet de indruk dat de Russen op hete kolen zitten. Ja ze hebben last van de sancties zoals je ook las hebt van een verkoudheid.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 20 februari 2025 @ 17:53:59 #138
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216766384
Haha. CDU is maximaal aan het adverteren en targetten op mogelijke AFD stemmers.
Zelfs hier op FOK! krijg ik advertenties die naar onderstaande website leiden. Ze trekken alles uit de kast.

https://www.familienunter(...)sEAEYASAAEgJyo_D_BwE

Ik vind wat ik zo lees, vergeleken met Nederland al behoorlijk conservatief-rechts
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 20 februari 2025 @ 18:15:14 #139
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216766785
quote:
7s.gif Op donderdag 20 februari 2025 17:53 schreef phpmystyle het volgende:
Haha. CDU is maximaal aan het adverteren en targetten op mogelijke AFD stemmers.
Zelfs hier op FOK! krijg ik advertenties die naar onderstaande website leiden. Ze trekken alles uit de kast.

Ik vind wat ik zo lees, vergeleken met Nederland al behoorlijk conservatief-rechts

Conservatief christelijk ja maar rechts? In ieder geval niet als het gaat om de ondernemend vrijheid, lagere belastingen, minder overheid, meer eigenverantwoording, meer marktwerking.
Zoals iemand in de industrie club in Düsseldorf, mij ooit zei: Deutschland ist ein Land der demokratische Sozialisten und sozialistische Christen, mit Liberalismus haben wir nichts am Hut.
  donderdag 20 februari 2025 @ 18:54:22 #140
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216767395
Merz staat toch wel bekend als een vrij rechtsconservatieve CDU'er.

Maar wel zeer pro-Europees en anti-Russisch.
  donderdag 20 februari 2025 @ 18:56:13 #141
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_216767431
quote:
7s.gif Op donderdag 20 februari 2025 17:53 schreef phpmystyle het volgende:

Dat is te hopen ook ja. Beter de christendemocraten dan nog meer wind in de zeilen voor Rusland met de AfD.

[ Bericht 0% gewijzigd door PzKpfw op 20-02-2025 19:41:00 ]
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 20 februari 2025 @ 18:57:13 #142
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216767444
quote:
7s.gif Op donderdag 20 februari 2025 10:34 schreef phpmystyle het volgende:

wij onvoldoende middelen hebben.
Middelen genoeg hoor. Af en toe met de pet rond voor een paar extra miljardjes is een zeer goede toekomstinvestering.
  donderdag 20 februari 2025 @ 19:00:36 #143
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216767502
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 18:54 schreef Hexagon het volgende:
Merz staat toch wel bekend als een vrij rechtsconservatieve CDU'er.

Maar wel zeer pro-Europees en anti-Russisch.
Wat is jouw definitie van politik rechts?
  donderdag 20 februari 2025 @ 19:06:12 #144
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216767590
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 19:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat is jouw definitie van politik rechts?
Veel terughoudender met sociaaleconomische regulering en wat meer vertrouwen in de markt dan links. En qua levenswijze vaak wat burgerlijker.

Dat zal in Duitsland inderdaad wat anders geijkt zijn dan in de VS. En Merz kan als vertegenwoordiger van een brede volkspartij natuurlijk niet enkel zijn eigen visie doorduwen.
  donderdag 20 februari 2025 @ 19:11:36 #145
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216767684
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 19:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Veel terughoudender met sociaaleconomische regulering
Dan was de SPD onder Schroeder dus rechts en de Union onder Merkel links??? Hartz 4 hervormingen werden onder Merkel grotendeels teruggedraaid.
quote:
en wat meer vertrouwen in de markt dan links.
Lekker vaag
quote:
En qua levenswijze vaak wat burgerlijker.

Dat is Conservatisme, ik vroeg naar wat je definitie van Rechts was volgens jou, je antwoord is nogal teleurstellend.
Union is christelijk conservatief, maar rechts, op economisch gebied, zeker niet.
Lees het verkiezingsprogramma van de Union eens, kan net zo goed van een sociaal democratische partij zijn
https://www.cdu.de/app/up(...)gfassung_ansicht.pdf

[ Bericht 5% gewijzigd door Jan_Onderwater op 20-02-2025 19:26:41 ]
pi_216767954
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 19:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Union is christelijk conservatief, maar rechts, op economisch gebied, zeker niet.
Dat is natuurlijk ook wel een dingetje tegenwoordig. Het “ouderwetse” economisch rechts (of links) is eigenlijk amper nog een onderwerp met enig electoraal belang. Heel kort door de bocht is rechts nu boos op buitenlanders en links woke…
Die houdgreep is nogal ellendig wat mij betreft. En dan mogen we in Nederland nog blij zijn met een club als D66 om het liberale gedachtegoed er nog een klein beetje in te houden…
  donderdag 20 februari 2025 @ 19:29:36 #147
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216768029
quote:
2s.gif Op donderdag 20 februari 2025 19:26 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk ook wel een dingetje tegenwoordig. Het “ouderwetse” economisch rechts (of links) is eigenlijk amper nog een onderwerp met enig electoraal belang. Heel kort door de bocht is rechts nu boos op buitenlanders en links woke…
Die houdgreep is nogal ellendig wat mij betreft. En dan mogen we in Nederland nog blij zijn met een club als D66 om het liberale gedachtegoed er nog een klein beetje in te houden…
Triest, niet?
  donderdag 20 februari 2025 @ 19:30:49 #148
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216768068
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 18:56 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat is te hopen ook ja. Beter de christendemocraten dan nog meer wind in de zeilen met de AfD.
Ik had gehoopt dat CDU en AFD het samen zouden kunnen doen. Maar dat zit er niet in vrees ik.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 20 februari 2025 @ 19:32:50 #149
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216768122
quote:
7s.gif Op donderdag 20 februari 2025 19:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik had gehoopt dat CDU en AFD het samen zouden kunnen doen. Maar dat zit er niet in vrees ik.
Wat vind je zo goed aan de AfD dan? Hun Putinpijperij? Hun Anti EU houding?
pi_216768225
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 19:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Triest, niet?
Zeker. Het gezeur over vreemdelingen, in welke vorm dan ook, heeft alles gekaapt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')