abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217192680
quote:
14s.gif Op woensdag 26 maart 2025 14:10 schreef HowardRoark het volgende:
Uitstekend. Waar er in Trouw een stel oud-ministers en ambassadeurs aan het jammeren zijn over genocide (die er niet is) en apartheid (die er ook niet is) besluit het kabinet zich uit te spreken tegen deze nare vrouw en haat hetze jegens Israël.

[ x ]
[..]

Nare vrouw omdat ze de waarheid vertelt? Schandelijk dat Nederland bukt voor een genocidale staat. De oud bewindslieden in Trouw hebben meer dan gelijk.
  donderdag 27 maart 2025 @ 06:59:29 #202
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217193141
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nare vrouw omdat ze de waarheid vertelt? Schandelijk dat Nederland bukt voor een genocidale staat. De oud bewindslieden in Trouw hebben meer dan gelijk.
Hoe "bukt" Nederland?
pi_217193169
quote:

[..]

Schandelijk dat Nederland bukt voor een genocidale staat.
Ik weet niet of Nederland "bukt" voor Palestina, integendeel zelfs. We blijven gelukkig gewoon Israël steunen in hun aanpak van de terroristen.
quote:
De oud bewindslieden in Trouw hebben meer dan gelijk.
Nee.
Intolerant voor intolerantie
  donderdag 27 maart 2025 @ 07:15:28 #204
396550 Richestorags
pi_217193194
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 07:07 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Ik weet niet of Nederland "bukt" voor Palestina, integendeel zelfs. We blijven gelukkig gewoon Israël steunen in hun aanpak van de terroristen.
[..]
Nee.
Zelfs dat doen we niet eens echt. We staan alleen niet overal van de daken te schreeuwen dat ze g3n0Si3DuH plegen en de bezetters terug moeten naar Oost-Europa. Vaak is dat pas genoeg voor de rupsjes nooitgenoeg.

Die je nooit hoort over Darfur, Myanmar, China, Jemen, Yezidi, Alawieten, Koerden, blanken in Zuid-Afrika etc.
pi_217193200
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 07:07 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
[..]
Nee.
Genocide, wat Israel pleegt heeft werkelijk niets met aanpak van terroristen te maken. Ze bombarderen vooral onschuldige mensen. Het is ziek dat wij daar ons steentje aan bijdragen.
  donderdag 27 maart 2025 @ 07:29:36 #206
396550 Richestorags
pi_217193297
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 07:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Genocide, wat Israel pleegt
De Goebbels tactiek van eindeloos herhalen maakt niet ineens iets waar he. Er is geen enkele consensus noch bewijs voor dat Israël een genocide pleegt.

quote:
heeft werkelijk niets met aanpak van terroristen te maken. Ze bombarderen vooral onschuldige mensen.
Bron?

quote:
Het is ziek dat wij daar ons steentje aan bijdragen.
Hoe dan?
  donderdag 27 maart 2025 @ 07:50:03 #207
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217193406
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 22:36 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Maar stellig zijn van de andere kant is natuurlijk helemaal bon ton.
Lees het gerust nog een keer na. Volgens mij juist met nuance en gericht op de stelligheid.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  donderdag 27 maart 2025 @ 07:52:04 #208
396550 Richestorags
pi_217193423
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 07:50 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Lees het gerust nog een keer na. Volgens mij juist met nuance en gericht op de stelligheid.
Toch is het in werkelijkheid niet genuanceerd. Want "de andere zijde" is totaal niet genuanceerd en enorm stellig als het over Israël gaat. Dan heb ik het over posters als Vomy, Lord Ronddraai etc. etc.

Vandaar mijn opmerking. Men richt zich altijd alleen op Howard, omdat hij politiek gezien hier een vreemde eend in de bijt is. Extreemlinks krijgt hier nooit tegengas. Zo wordt hier ook de grootste massamoord van de 20e eeuw gebagatelliseerd en heb ik maar één user hier een beetje tegen zien terug duwen.
  donderdag 27 maart 2025 @ 07:55:16 #209
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217193443
quote:
1s.gif Op woensdag 26 maart 2025 22:38 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Lijkt mij niet.

Er is helemaal geen genocide gaande in Gaza en dat weet iedereen die een beetje logisch nadenkt. Tenzij je het voorgenomen uitroeien van Hamas als genocide ziet natuurlijk.
14.500 kinderen zullen er zelf wel om gevraagd hebben, gore terroristen.

Natuurlijk proberen ze Hamas uit te roeien, en het ontmantelen van Hamas lijkt me gerechtvaardigd. Maar met 45000 doden, waarvan 1/3 kinderen, het compleet platbombarderen van bewoonde gebieden en het ontzeggen van eerste levensbehoeften aan de burgerbevolking is een onderzoek naar genocide natuurlijk 100% terecht.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
  donderdag 27 maart 2025 @ 07:56:25 #210
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217193449
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 07:52 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Toch is het in werkelijkheid niet genuanceerd. Want "de andere zijde" is totaal niet genuanceerd en enorm stellig als het over Israël gaat. Dan heb ik het over posters als Vomy, Lord Ronddraai etc. etc.

Vandaar mijn opmerking. Men richt zich altijd alleen op Howard, omdat hij politiek gezien hier een vreemde eend in de bijt is. Extreemlinks krijgt hier nooit tegengas. Zo wordt hier ook de grootste massamoord van de 20e eeuw gebagatelliseerd en heb ik maar één user hier een beetje tegen zien terug duwen.
Je valt mij toch aan op mn woorden? Hou het dan ook bij mijn woorden. In plaats van het primitieve wij/zij denken.
  donderdag 27 maart 2025 @ 07:58:37 #211
396550 Richestorags
pi_217193454
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 07:55 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Dit soort debattruukjes kunnen we niks mee. Gericht op nuance zei je net toch?

quote:
Natuurlijk proberen ze Hamas uit te roeien, en het ontmantelen van Hamas lijkt me gerechtvaardigd. Maar met 45000 doden, waarvan 1/3 kinderen, het compleet platbombarderen van bewoonde gebieden en het ontzeggen van eerste levensbehoeften aan de burgerbevolking is een onderzoek naar genocide natuurlijk 100% terecht.
Heb je wel eens gezien hoe Raqqa en Mosul eruit zagen? Met het verschil dat daar geen enorme wapenopslagen lagen én de burgers weg konden. Veel van de explosies in Gaza zijn ook secundair.
  donderdag 27 maart 2025 @ 07:59:02 #212
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217193458
Ik snap echt niet hoe mensen voorbij kunnen gaan aan het aantal kindslachtoffers. Dat benadert nu al het totale aantal Joodse kinderen dat afgevoerd is uit Nederland en omgekomen is in kampen in de Tweede Wereldoorlog.
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:00:16 #213
396550 Richestorags
pi_217193462
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 07:56 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Je valt mij toch aan op mn woorden? Hou het dan ook bij mijn woorden. In plaats van het primitieve wij/zij denken.
Aanvallen? Dat woordgebruik verraadt een bepaalde denkwijze. Ik val je niet aan, ik wijs je erop dat je reactie niet echt genuanceerd is omdat je selectief de zogeheten stelligheid benadrukt.
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:01:05 #214
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217193463
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 07:58 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dit soort debattruukjes kunnen we niks mee. Gericht op nuance zei je net toch?
[..]
Heb je wel eens gezien hoe Raqqa en Mosul eruit zagen? Met het verschil dat daar geen enorme wapenopslagen lagen én de burgers weg konden. Veel van de explosies in Gaza zijn ook secundair.
Wat is daar een debattruc aan dan? Vind jij dit wel goed oorlogvoeren dan?

Als 1/3 al kinderen is, en die kinderen niet alleen zullen hebben gezeten tussen 2/3 Hamasstrijders zit je op zn minst op 50% onschuldige slachtoffers.
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:01:36 #215
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217193467
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 08:00 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Aanvallen? Dat woordgebruik verraadt een bepaalde denkwijze. Ik val je niet aan, ik wijs je erop dat je reactie niet echt genuanceerd is omdat je selectief de zogeheten stelligheid benadrukt.
Net waren het nog anderen die niet genuanceerd waren? Make up your mind girl
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:01:54 #216
396550 Richestorags
pi_217193468
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 07:59 schreef Fretwork het volgende:
Ik snap echt niet hoe mensen voorbij kunnen gaan aan het aantal kindslachtoffers. Dat benadert nu al het totale aantal Joodse kinderen dat afgevoerd is uit Nederland en omgekomen is in kampen in de Tweede Wereldoorlog.
Totaal irrelevante vergelijking, alleen een oproep tot een bepaald sentiment.

Je kunt je wel afvragen of het verslaan van Hamas de dood van zoveel kinderen als bijvangst waard is. Dat is een hele moeilijke vraag.

[ Bericht 9% gewijzigd door Richestorags op 27-03-2025 08:06:55 ]
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:02:49 #217
396550 Richestorags
pi_217193472
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 08:01 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Als 1/3 al kinderen is, en die kinderen niet alleen zullen hebben gezeten tussen 2/3 Hamasstrijders zit je op zn minst op 50% onschuldige slachtoffers.
Wat voor Urban Warfare behoorlijk laag is.

"Goed" oorlogvoeren bestaat niet. Een oorlog is altijd kut. Echter heb je verschillende locaties binnen een slagveld en deze is nou eenmaal van alle kanten de meest slechte:
-Egypte staat niet toe dat burgers weg kunnen
-Hamas idem
-Enorm dichtbebouwd
-Hamas geniet enorm veel steun van de lokale bevolking en verschuilt zich ertussen
-Overal zijn wapenopslagplaatsen
-Tunnels
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:03:36 #218
396550 Richestorags
pi_217193475
quote:

[..]
Net waren het nog anderen die niet genuanceerd waren? Make up your mind girl
Nee, van begin af aan zei ik dat jij niet genuanceerd was. Dat jij mijn post niet goed leest / begrijpt is een tweede.
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:06:06 #219
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217193486
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 08:01 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Totaal irrelevante vergelijking, alleen een oproep tot een bepaald sentiment.
Het is zeker een oproep tot een bepaald sentiment. Dat het dat niet doet is wat mij betreft een teken van minachting van de waarde van mensenlevens in Gaza.
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:07:19 #220
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217193487
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 08:03 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Nee, van begin af aan zei ik dat jij niet genuanceerd was. Dat jij mijn post niet goed leest / begrijpt is een tweede.
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 07:52 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Houdoe hè
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:09:17 #221
396550 Richestorags
pi_217193494
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 08:06 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Het is zeker een oproep tot een bepaald sentiment. Dat het dat niet doet is wat mij betreft een teken van minachting van de waarde van mensenlevens in Gaza.
Het heeft alleen niks te maken met WO2, niet qua intentie en qua methodiek. Daarom is een vergelijking totaal onzinnig niet terecht.

Wat ik in mijn edit al zei, je kunt hoogstens de vraag stellen of de bijvangst van burgerslachtoffers het totaal vernietigen van Hamas rechtvaardigt. Dat is een hele lastige vraag.
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:10:00 #222
396550 Richestorags
pi_217193499
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 08:07 schreef Fretwork het volgende:

[..]
[..]
Houdoe hè
In werkelijk is "het" niet genuanceerd. Daarmee doelde ik op jouw verhaal / post. Je zegt notabene zelf: "lees het gerust nog een keer na". Dat was de het waar ik hiernaar verwees, oftewel jouw eigen woorden.

Houdoe hè.

In plaats van mij te vragen om verduidelijking, trek je conclusies op basis van je eigen foutieve interpretatie en moet ik je er nu op wijzen dat ik wel degelijk van begin af aan naar jouw verhaal als niet genuanceerd wees.
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:13:22 #223
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217193510
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 08:09 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het heeft alleen niks te maken met WO2, niet qua intentie en qua methodiek. Daarom is een vergelijking totaal onzinnig niet terecht.

Wat ik in mijn edit al zei, je kunt hoogstens de vraag stellen of de bijvangst van burgerslachtoffers het totaal vernietigen van Hamas rechtvaardigt. Dat is een hele lastige vraag.
Nou ja, het is maar de vraag of de intentie uiteindelijk anders is. Als Israël de intentie heeft om de onschuldige Palestijnen terug te laten keren naar de gebieden waar zij recht op hebben heb je gelijk. Als het doel is het Palestijnse volk in zn geheel te verdrijven uit Israël is dit 100% etnische zuivering.

Daar heeft het overigens wel veel van weg.
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:17:34 #224
396550 Richestorags
pi_217193525
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 08:13 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Nou ja, het is maar de vraag of de intentie uiteindelijk anders is. Als Israël de intentie heeft om de onschuldige Palestijnen terug te laten keren naar de gebieden waar zij recht op hebben heb je gelijk. Als het doel is het Palestijnse volk in zn geheel te verdrijven uit Israël is dit 100% etnische zuivering.

Daar heeft het overigens wel veel van weg.
Dan nog steeds heeft dat vrij weinig te maken met Joodse kindjes naar de gaskamer sturen, maar oké.

Israël doodt niet expres kinderen met een bombardement. Het bombardement heeft niet als hoofddoel kinderen te vermoorden. Dat had het oppakken en wegvoeren van kinderen naar de vernietigingskampen wél. Daarom is het een walgelijke vergelijking die je buiten dit soort discussies moet houden.

Je snapt de gravitas niet.

Om even een voorbeeld te geven: ik kan worden vrijgesproken van de dood van 15 mensen, als dat een niet verwijtbaar ongeluk is en levenslang de cel ingaan voor één geplande moord. Toch is het resultaat van 1 erger dan 2. Op moreel en juridisch vlak zijn ze echter niet te vergelijken.
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:21:10 #225
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217193550
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 08:17 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dan nog steeds heeft dat vrij weinig te maken met Joodse kindjes naar de gaskamer sturen, maar oké.

Israël doodt niet expres kinderen met een bombardement. Het bombardement heeft niet als hoofddoel kinderen te vermoorden. Dat had het oppakken en wegvoeren van kinderen naar de vernietigingskampen wél. Daarom is het een walgelijke vergelijking die je buiten dit soort discussies moet houden.

Je snapt de gravitas niet.
Volgens mij snap je de term etnische zuivering gewoon niet zo goed. Dat heeft vrij veel met elkaar te maken.

Dat de Holocaust één van de gruwelijkste gebeurtenissen uit de recente geschiedenis is staat buiten kijf.
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:23:57 #226
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217193578
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 08:17 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Om even een voorbeeld te geven: ik kan worden vrijgesproken van de dood van 15 mensen, als dat een niet verwijtbaar ongeluk is en levenslang de cel ingaan voor één geplande moord. Toch is het resultaat van 1 erger dan 2. Op moreel en juridisch vlak zijn ze echter niet te vergelijken.
Ik snap je punt, maar inmiddels is het bijna geen vraag meer of Israel voldoende maatregelen neemt om burgerdoden te voorkomen. Kan me voorstellen dat zo'n Strafhof dit anders inschaalt dan gerichte moord, maar wel bestraft.
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:26:26 #227
396550 Richestorags
pi_217193594
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 08:21 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Volgens mij snap je de term etnische zuivering gewoon niet zo goed. Dat heeft vrij veel met elkaar te maken.

Dat de Holocaust één van de gruwelijkste gebeurtenissen uit de recente geschiedenis is staat buiten kijf.
De Holocaust was geen etnische zuivering maar een genocide. Je bent twee dingen met elkaar aan het vergelijken die niet met elkaar te vergelijken zijn. Alleen het aantal doden van kinderen in Nederland vs Gaza. Zie mijn post over auto-ongeluk vs geplande moord.

Ik snap het verschil uitstekend en wijs jou erop waarom je die vergelijking niet kunt maken:

https://www.pbs.org/newsh(...)and-ethnic-cleansing
pi_217193603
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 07:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Genocide, wat Israel pleegt
Israël pleegt geen genocide
quote:
heeft werkelijk niets met aanpak van terroristen te maken.
De aanpak van terroristen heeft niks met de aanpak van terroristen te maken.

Ehm...
quote:
Ze bombarderen vooral onschuldige mensen. Het is ziek dat wij daar ons steentje aan bijdragen.
Terroristen zijn allesbehalve onschuldige mensen. Het is ziek dat sommigen van ons zo graag Hamas-propaganda napraten.
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:34:06 #229
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217193650
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 08:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]
De Holocaust was geen etnische zuivering maar een genocide. Je bent twee dingen met elkaar aan het vergelijken die niet met elkaar te vergelijken zijn. Alleen het aantal doden van kinderen in Nederland vs Gaza. Zie mijn post over auto-ongeluk vs geplande moord.

Ik snap het verschil uitstekend en wijs jou erop waarom je die vergelijking niet kunt maken:

https://www.pbs.org/newsh(...)and-ethnic-cleansing
Zitten zeker verschillen in, terecht punt, al zijn de nazi's pas vrij laat geswitcht van etnische zuivering naar genocide. Time will tell wat het Strafhof beslist.
pi_217193651
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 07:55 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Hoe kom je aan dat getal?

Ik heb het antwoord wel voor je: dat is Hamas.

De objectieve realiteit is dat we niet weten hoeveel kinderen er omgekomen zijn, of de leeftijdscategorieën, en of die kinderen misschien inderdaad geen minderjarige terroristen waren.
quote:
Waarom dan? De cijfers geven juist het omgekeerde aan.

Ondanks Hamas' verwoede pogingen de burgers als schild te gebruiken, zijn er in anderhalf jaar tijd nog maar 60.000 slachtoffers gevallen (Hamas' eigen schatting) waarvan Israël voorzichtig inschat dat de verhouding omgekomen terrorist:burger zo'n 1:2 is. Dat is zelfs voor urban warfare extreem effectief te noemen en al helemaal als terroristen tussen (en onder) de burgers gaan zitten.

De Westerse landen zijn dan denk ik ook niet bezig met een genocidezaak tegen Israël, maar vooral met uit te zoeken hoe Israël het doet. Want daar kunnen wij nog wat van leren.
  donderdag 27 maart 2025 @ 08:43:49 #231
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217193691
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 08:34 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Hoe kom je aan dat getal?

Ik heb het antwoord wel voor je: dat is Hamas.

De objectieve realiteit is dat we niet weten hoeveel kinderen er omgekomen zijn, of de leeftijdscategorieën, en of die kinderen misschien inderdaad geen minderjarige terroristen waren.
[..]
Waarom dan? De cijfers geven juist het omgekeerde aan.

Ondanks Hamas' verwoede pogingen de burgers als schild te gebruiken, zijn er in anderhalf jaar tijd nog maar 60.000 slachtoffers gevallen (Hamas' eigen schatting) waarvan Israël voorzichtig inschat dat de verhouding omgekomen terrorist:burger zo'n 1:2 is. Dat is zelfs voor urban warfare extreem effectief te noemen en al helemaal als terroristen tussen (en onder) de burgers gaan zitten.

De Westerse landen zijn dan denk ik ook niet bezig met een genocidezaak tegen Israël, maar vooral met uit te zoeken hoe Israël het doet. Want daar kunnen wij nog wat van leren.
Dit waren schattingen van Unicef, een VN organisatie, die daar op dit moment ook hulp bieden.
Maar laten we het bagatelliseren met veronderstellen dat het misschien wel veel jonge terroristen zijn.

Overigens zoals je kan lezen, is een belangrijke pilaar in het onderzoek de beschikbaarheid van voeding en medische zorg voor burgers. Dat in combinatie met mogelijk achteloos bombarderen is waar Israël zich zorgen over moet maken.
pi_217193706
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 07:29 schreef Richestorags het volgende:

[..]
De Goebbels tactiek van eindeloos herhalen maakt niet ineens iets waar he. Er is geen enkele consensus noch bewijs voor dat Israël een genocide pleegt.
Er is bijna nooit een genocide geweest waar meer bewijs voor is. Jouw Goebbels taktiek van ontkennen werkt uiteraard niet in het social media tijdperk waar soldaten hun oorlogsmisdaden livestreamen, iedereen met een internetverbinding kan dat zien.

quote:
Bron?
Dat kan je ook zelf wel nagaan. Kijk maar hoeveel doden er geschat worden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaza_genocide
quote:
Hoe dan?
Door Israel politiek te steunen, wapens te leveren.

Nou weet ik dat het hier volzit met pro-genocide lui. Maar de totale ontkenning van de werkelheid wordt wel heel extreem.
pi_217193828
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 07:59 schreef Fretwork het volgende:
Is toch duidelijk, daar moet aan voorbij gegaan worden anders is het niet vol te houden dat er geen genocide is.
Het is vooral heel erg kop in het zand steken. Niet luisteren naar argumenten die de frames weerspreken, niet kijken naar feiten.

Het zal ook grotendeels ideologisch ingegeven zijn, die totale weerstand om te geloven dat Israel iets slechts kan doen.
  donderdag 27 maart 2025 @ 09:09:55 #234
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217193861
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 09:05 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Is toch duidelijk, daar moet aan voorbij gegaan worden anders is het niet vol te houden dat er geen genocide is.
Het is vooral heel erg kop in het zand steken. Niet luisteren naar argumenten die de frames weerspreken, niet kijken naar feiten.

Het zal ook grotendeels ideologisch ingegeven zijn, die totale weerstand om te geloven dat Israel iets slechts kan doen.
Wat ik ergens wel snap natuurlijk, met hun strijd tegen meerdere vijandelijke regimes en terroristische groeperingen.

Heb ooit voor de oorlog een Gazaanse gesproken in het vliegtuig, heftig hoe onzeker basale dingen zoals drinkwater of de mogelijkheid om te reizen naar bijvoorbeeld Jordanië zijn.
  donderdag 27 maart 2025 @ 10:08:54 #235
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217194235
quote:

[..]
Iemand die aan Holocaust-inversie doet en stelt dat de VS bestuurd wordt een 'Joodse lobby' verteld niet de waarheid maar is alleen maar bezig met laster, smaad en antisemitische drek ophoesten.
quote:

[..]

Het staat de Palestijnen nog steeds dag elke vrij om de wapens neer te leggen, Israël te erkennen, de gijzelaars vrij te laten en een duidelijke scheiding aan te brengen tussen burgers en strijders zoals voorgeschreven in de Geneefse Conventies. Dit niet doen is namelijk al een oorlogsmisdaad.

De Palestijnen doen hier nog een schepje bovenop door een honderden kilometers ondergronds gangenstelsel aan te leggen en daar hun strijders (en gijzelaars) te verschuilen onder de burgerbevolking. Dat er dus burgerslachtoffers vallen kan volledig op het conto van de Palestijnen zelf.

Ten slotte mag je ook 'onschuldig' wel eens een definiëren. Want mensen die terreur steunen of hier zelfs aan meehelpen (zie 7 oktober maar ook de verhalen van vrijgekomen gijzelaars) zijn niet onschuldig.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217194753
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 08:43 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Dit waren schattingen van Unicef, een VN organisatie, die daar op dit moment ook hulp bieden.
En die krijgen hun cijfers van... ;)
quote:
Maar laten we het bagatelliseren met veronderstellen dat het misschien wel veel jonge terroristen zijn.
We weten niet eens of er wel zoveel kinderen omgekomen zijn.

Het kan hoor! Maar dan weten we, zoals ik al aangaf, nog steeds niet zoveel.
quote:
Overigens zoals je kan lezen, is een belangrijke pilaar in het onderzoek de beschikbaarheid van voeding en medische zorg voor burgers. Dat in combinatie met mogelijk achteloos bombarderen is waar Israël zich zorgen over moet maken.
Het enige waar Israël zich zorgen over moet maken, is antisemitisme en/of corruptie bij de VN en het ICC.
  Moderator donderdag 27 maart 2025 @ 11:07:22 #237
375570 crew  Cyan9
pi_217194843
Alle kritiek op Israël afschuiven op antisemitisme is inmiddels ook wel een enorme dooddoener.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  donderdag 27 maart 2025 @ 11:09:08 #238
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217194867
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 10:59 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
En die krijgen hun cijfers van... ;)
[..]
We weten niet eens of er wel zoveel kinderen omgekomen zijn.

Het kan hoor! Maar dan weten we, zoals ik al aangaf, nog steeds niet zoveel.
[..]
Het enige waar Israël zich zorgen over moet maken, is antisemitisme en/of corruptie bij de VN en het ICC.
Wat is wel een goede bron dan voor een accurate schatting? Want jij gebruikt Israëlische schattingen in je verhaal.

Overigens zijn die organisaties daadwerkelijk ter plaatse en staan ze bekend als zeer betrouwbaar.
  donderdag 27 maart 2025 @ 11:13:20 #239
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217194909
quote:
14s.gif Op donderdag 27 maart 2025 10:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Iemand die aan Holocaust-inversie doet en stelt dat de VS bestuurd wordt een 'Joodse lobby' verteld niet de waarheid maar is alleen maar bezig met laster, smaad en antisemitische drek ophoesten.
[..]
Het staat de Palestijnen nog steeds dag elke vrij om de wapens neer te leggen, Israël te erkennen, de gijzelaars vrij te laten en een duidelijke scheiding aan te brengen tussen burgers en strijders zoals voorgeschreven in de Geneefse Conventies. Dit niet doen is namelijk al een oorlogsmisdaad.

De Palestijnen doen hier nog een schepje bovenop door een honderden kilometers ondergronds gangenstelsel aan te leggen en daar hun strijders (en gijzelaars) te verschuilen onder de burgerbevolking. Dat er dus burgerslachtoffers vallen kan volledig op het conto van de Palestijnen zelf.

Ten slotte mag je ook 'onschuldig' wel eens een definiëren. Want mensen die terreur steunen of hier zelfs aan meehelpen (zie 7 oktober maar ook de verhalen van vrijgekomen gijzelaars) zijn niet onschuldig.
A. Je mag Palestijnen en Hamas wel even uit elkaar gaan halen. Compleet absurd.
B. Het ging hier over kinderen die 1/3 opmaken, en dan dus 1 volwassene per 2 kinderen die onschuldig zou zijn om tot 50% te komen, lijkt me geen heel absurde stelling. Sterker nog, kennelijk spreekt Israël van 67% burgerslachtoffers.
pi_217195048
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 11:07 schreef Cyan9 het volgende:
Alle kritiek op Israël afschuiven op antisemitisme is inmiddels ook wel een enorme dooddoener.
Wie doet dat dan? :?
pi_217195095
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 11:09 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Wat is wel een goede bron dan voor een accurate schatting?
Wat zeg ik nou de hele tijd?

Die IS ER NIET.
quote:
Want jij gebruikt Israëlische schattingen in je verhaal.
Ja, daar waar Israël informatie vrijgeeft gebruik ik die. Maar ze laten echt superweinig los dus een totaalplaatje kun je daar ook niet mee bouwen.
quote:
Overigens zijn die organisaties daadwerkelijk ter plaatse en staan ze bekend als zeer betrouwbaar.
Stonden.

Het UNRWA-verhaal ken je inmiddels wel; alle (alle) Palestijnse medewerkers die bij VN- en westerse hulporganisaties in Gaza werken, zijn (gesanctioneerd door) Hamas.

De buitenlandse organisaties in Gaza zijn niet in groot genoege getale aanwezig om zich zelfstandig een beeld te kunnen vormen over wat er gebeurt; ze moeten altijd bij Hamas aankloppen daarvoor. Logisch; Hamas beheerst immers alle facetten van hun samenleving.

Kortom: we weten niet zoveel en wat Hamas ons vertelt, moeten we met een korrel zout nemen. Zij voeren uiteraard een propagandaoorlog en zijn daar zeer effectief in.
  donderdag 27 maart 2025 @ 11:34:15 #242
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217195113
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 11:13 schreef Fretwork het volgende:

[..]
A. Je mag Palestijnen en Hamas wel even uit elkaar gaan halen. Compleet absurd.
B. Het ging hier over kinderen die 1/3 opmaken, en dan dus 1 volwassene per 2 kinderen die onschuldig zou zijn om tot 50% te komen, lijkt me geen heel absurde stelling. Sterker nog, kennelijk spreekt Israël van 67% burgerslachtoffers.
De Palestijnse terreurgroeperingen (waaronder Hamas) bestaan uit Palestijnen en er worden elke keer weer nieuwe strijders toevoegt vanuit die samenleving. Doen alsof de Palestijnse terreurbewegingen helemaal niets met de Palestijnen te maken hebben is jezelf voor de gek houden. Pas gisteren hebben we voor het eerst écht een soort van demonstratie gezien van een groep Palestijnen tegen Hamas.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 27 maart 2025 @ 11:45:18 #243
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217195189
quote:
14s.gif Op donderdag 27 maart 2025 11:34 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De Palestijnse terreurgroeperingen (waaronder Hamas) bestaan uit Palestijnen en er worden elke keer weer nieuwe strijders toevoegt vanuit die samenleving. Doen alsof de Palestijnse terreurbewegingen helemaal niets met de Palestijnen te maken hebben is jezelf voor de gek houden. Pas gisteren hebben we voor het eerst écht een soort van demonstratie gezien van een groep Palestijnen tegen Hamas.
Ja, zo werkt een militaire of terroristische organisaties, de crux zit hem juist in of er wel of niet buitensporige schade wordt aangericht aan de bevolking.

Je kan niet burgerdoden goedpraten omdat die mensen misschien later bij Hamas zouden gaan vechten. Dat is nou juist het punt.
  donderdag 27 maart 2025 @ 11:50:25 #244
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217195227
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 11:32 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Wat zeg ik nou de hele tijd?

Die IS ER NIET.
[..]
Ja, daar waar Israël informatie vrijgeeft gebruik ik die. Maar ze laten echt superweinig los dus een totaalplaatje kun je daar ook niet mee bouwen.
[..]
Stonden.

Het UNRWA-verhaal ken je inmiddels wel; alle (alle) Palestijnse medewerkers die bij VN- en westerse hulporganisaties in Gaza werken, zijn (gesanctioneerd door) Hamas.

De buitenlandse organisaties in Gaza zijn niet in groot genoege getale aanwezig om zich zelfstandig een beeld te kunnen vormen over wat er gebeurt; ze moeten altijd bij Hamas aankloppen daarvoor. Logisch; Hamas beheerst immers alle facetten van hun samenleving.

Kortom: we weten niet zoveel en wat Hamas ons vertelt, moeten we met een korrel zout nemen. Zij voeren uiteraard een propagandaoorlog en zijn daar zeer effectief in.
Dan zal je altijd een schatting moeten maken in dit geval, en volgens mij verschillen die niet zo van elkaar.

Unicef zegt 1/3 kindslachtoffers, Israël zegt 2/3 burgerslachtoffers. Op de Gazastrook is de helft van de bevolking kind, dus dan kom je ook op 1/3 van het totaal uit.

Precieze getallen kan je over steggelen, maar het is niet wezenlijk anders dan de schatting van het "onbetrouwbare" Unicef. Overigens zouden het dan inmiddels waarschijnlijk 20k kinderen zijn volgens Israël.
  donderdag 27 maart 2025 @ 11:52:15 #245
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217195244
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 11:45 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ja, zo werkt een militaire of terroristische organisaties, de crux zit hem juist in of er wel of niet buitensporige schade wordt aangericht aan de bevolking.

Je kan niet burgerdoden goedpraten omdat die mensen misschien later bij Hamas zouden gaan vechten. Dat is nou juist het punt.
Dat laatste is mijn argument dan ook helemaal niet.

En het punt blijft dus dat het aan de strijdende partijen zelf is om een scheiding tussen strijder en burger aan te brengen. Dit is juist bedoelt om het gebruik van burgers als menselijk schild tegen te gaan.

Anders zou pakweg een partij als Rusland heel Europa kunnen bombarderen en hoeft men hun leger maar te verschuilen onder en tussen de burgerbevolking en geeft dat immuniteit en kunnen wij niets meer terugdoen. Zo werkt het natuurlijk niet.

Om hier nog maar buiten beschouwing te laten dat de vraag om burgers te sparen eenzijdig en dus selectief wordt toegepast.

Wanneer houden de Palestijnen rekening met Israëlische burgers? Het antwoord is nooit. Sterker nog: hun hele strijdwijze is gericht op het zoveel mogelijk burgerslachtoffers maken. Daarom waren de grootschalige aanslagen in de jaren 1990 en 2000 altijd op drukke plekken of feestdagen.

Ook 7 oktober was gericht op burgers. En opmerkelijk genoeg hoor je dan nooit uit dezelfde hoek het gejammer over 'Ja, maar de kinderen en vrouwen dan'. Een organisatie als de VN had nota bene bijna een jaar nodig om schoorvoetend toe te geven dat er seksueel geweld was gebruikt tegen Israëlische vrouwen door de Palestijnen.
  donderdag 27 maart 2025 @ 11:55:47 #246
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217195260
quote:
14s.gif Op donderdag 27 maart 2025 11:52 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat laatste is mijn argument dan ook helemaal niet.

En het punt blijft dus dat het aan de strijdende partijen zelf is om een scheiding tussen strijder en burger aan te brengen. Dit is juist bedoelt om het gebruik van burgers als menselijk schild tegen te gaan.

Anders zou pakweg een partij als Rusland heel Europa kunnen bombarderen en hoeft men hun leger maar te verschuilen onder en tussen de burgerbevolking en geeft dat immuniteit en kunnen wij niets meer terugdoen. Zo werkt het natuurlijk niet.

Om hier nog maar buiten beschouwing te laten dat de vraag om burgers te sparen eenzijdig en dus selectief wordt toegepast.

Wanneer houden de Palestijnen rekening met Israëlische burgers? Het antwoord is nooit. Sterker nog: hun hele strijdwijze is gericht op het zoveel mogelijk burgerslachtoffers maken. Daarom waren de grootschalige aanslagen in de jaren 1990 en 2000 altijd op drukke plekken of feestdagen.

Ook 7 oktober was gericht op burgers. En opmerkelijk genoeg hoor je dan nooit uit dezelfde hoek het gejammer over 'Ja, maar de kinderen en vrouwen dan'. Een organisatie als de VN had nota bene bijna een jaar nodig om schoorvoetend toe te geven dat er seksueel geweld was gebruikt tegen Israëlische vrouwen door de Palestijnen.
Ik vraag je een onderscheid te maken tussen burgers en terroristen, omdat dat (echt waar) de hoofdzaak in deze discussie is. Jij werpt dat af en zegt dat dat niet kan doordat Hamas uit Palestijnen bestaat en ze zich aanvullen met Palestijnen..

Iedereen (wederom, echt waar) hier vindt Hamas en haar daden walgelijk, misdadig en reden tot het uitschakelen van Hamas.

Wederom stel je Palestijnen gelijk aan Hamas, kap daar mee.

En natuurlijk zou Hamas een scheiding moeten aanbrengen, daarmee brengen ze de Palestijnen in gevaar, het vraagstuk over genocide of niet gaat met name over of er buitensporig onzorgvuldig wordt omgegaan met burgers en of Israel voldoende poging doet Hamas en Palestijnen los van elkaar te beschouwen. Zelfde met voeding en medische hulpverlening.
  donderdag 27 maart 2025 @ 12:03:41 #247
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217195303
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 11:55 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ik vraag je een onderscheid te maken tussen burgers en terroristen, omdat dat (echt waar) de hoofdzaak in deze discussie is. Jij werpt dat af en zegt dat dat niet kan doordat Hamas uit Palestijnen bestaat en ze zich aanvullen met Palestijnen..

Iedereen (wederom, echt waar) hier vindt Hamas en haar daden walgelijk, misdadig en reden tot het uitschakelen van Hamas.

Wederom stel je Palestijnen gelijk aan Hamas, kap daar mee.
Ik stel de Palestijnse terreurgroeperingen niet gelijk aan Palestijnen, ik geef aan dat er simpelweg geen groot contrast tussen is zoals sommigen (waaronder jij) stellen. Dat is namelijk een drogredenering.

De Palestijnse terreurgroeperingen bestaan uit Palestijnen. Zullen er nu ook Palestijnen zijn die helemaal niets hebben met het terreur? Vast wel, maar hoe groot die groep is blijft onduidelijk, het lijkt een kleine minderheid te zijn.

En als we bijvoorbeeld zien dat bijna 75% van de Palestijnen de aanslagen van 7 oktober steunde (bron), is er veel support voor terrorisme en het gedachtegoed van de Palestijnse terreurgroeperingen. Uit een onderzoek van tien jaar geleden bleek al eens dat bijna 95% (!) van de Palestijnen antisemitisch gedachtegoed omarmd (bron).
  donderdag 27 maart 2025 @ 12:25:24 #248
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217195463
quote:
14s.gif Op donderdag 27 maart 2025 12:03 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik stel de Palestijnse terreurgroeperingen niet gelijk aan Palestijnen, ik geef aan dat er simpelweg geen groot contrast tussen is zoals sommigen (waaronder jij) stellen. Dat is namelijk een drogredenering.

De Palestijnse terreurgroeperingen bestaan uit Palestijnen. Zullen er nu ook Palestijnen zijn die helemaal niets hebben met het terreur? Vast wel, maar hoe groot die groep is blijft onduidelijk, het lijkt een kleine minderheid te zijn.

En als we bijvoorbeeld zien dat bijna 75% van de Palestijnen de aanslagen van 7 oktober steunde (bron), is er veel support voor terrorisme en het gedachtegoed van de Palestijnse terreurgroeperingen. Uit een onderzoek van tien jaar geleden bleek al eens dat bijna 95% (!) van de Palestijnen antisemitisch gedachtegoed omarmd (bron).
Dan doe je wel 's werelds slechtste poging om ze niet gelijk te stellen aan elkaar:
quote:
Wanneer houden de Palestijnen rekening met Israëlische burgers? Het antwoord is nooit. Sterker nog: hun hele strijdwijze
quote:
seksueel geweld was gebruikt tegen Israëlische vrouwen door de Palestijnen.
quote:
Het staat de Palestijnen nog steeds dag elke vrij om de wapens neer te leggen, Israël te erkennen, de gijzelaars vrij te laten en een duidelijke scheiding aan te brengen tussen burgers en strijders
quote:
De Palestijnen doen hier nog een schepje bovenop door een honderden kilometers ondergronds gangenstelsel aan te leggen en daar hun strijders
Om vervolgens met redenen te komen waarom we toch wel zoveel mogelijk Palestijnen moeten behandelen als terroristen.

De Palestijnen platbombarderen is dan zeker ook terecht? Immers zijn de Palestijnen degenen die vrouwen verkrachtten en aanslagen pleegden?
pi_217197835
De haat van Israeliers ten opzichte van Palestijnen zit diep. De meeste Israeliers supporten het idee van een Palestijnse staat niet eens, sterker 80% staat achter de door Trump voorgestelde etnische zuivering.
Vrij stompzinnig hoe de genocide supporters daar telkens volledig aan voorbij gaan.

Een heel gebied platgooien met alle onschuldige slachtoffers die erbijkomen is niet te verantwoorden. Het is ook nutteloos, alsof men elkaar na deze genocide liever is gaan vinden.
pi_217197965
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 17:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
De haat van Israeliers ten opzichte van Palestijnen zit diep.
Als het hele gebied daar en de rest van het middenoosten je wilt vernietigen is dat niet zo gek he.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')