De Palestijnen hebben eigenlijk nooit gebied in handen gekregen. Tot de Zesdaagse Oorlog was de Gazastrook geannexeerd door Egypte en de Westelijke Jordaanoever door Jordanië. En mocht dit tegenwoordig nog zo zijn, dan waren deze gebieden waarschijnlijk allang erkend als onderdeel van deze landen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 14:42 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat hangt ook weeraf van welke verhaallijn in welk perspectief en op welk moment je wilt vasthouden. Vaststaat dat Israël actief heeft gezorgd dat wat de Palestijnen dan al in handen kregen niet levensvatbaar was als onafhankelijke staat en dat het achter de feiten aan heeft gerend in het beste geval wat betreft de groei van de nederzettingen op de Westoever en de politieke bewegingen daarachter en de vat daarop compleet is verloren in de huidige politieke realiteit.
Onzin, dat is prima gebruikelijk, zie bijvoorbeeld de Vietcong, best vergelijkbaar.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 14:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ze zijn niet exact hetzelfde, dat heeft immers niemand gezegd, het verschil is niet groot of in elk geval lastig te maken. Dat is dus net even een andere insteek. De Palestijnen terreurgroeperingen bestaan uit Palestijnen. Dat probeert de user Cuendillar ook aan te geven volgens mij.
Dit is ook de eerste oorlog waar sommigen dit onderscheid schijnbaar graag willen maken. Men zegt toch ook niet 'Ik ben voor de Russen en Rusland, maar tegen het Russische leger' of in de Tweede Wereldoorlog 'Ik ben voor de Duitsers en Duitsland, maar tegen Duitse militairen'.
[..]
Voeren de Oeigoeren al een eeuwenlange strijd tegen een land en een volk zoals de Palestijnen dit doen? Nee hè. De meest radicale elementen van de Oeigoeren zijn separatisten en dat sentiment wordt ook niet breed gedeeld.
In de Palestijnse samenleving is daadwerkelijk deradicalisatie nodig omdat de Palestijnse cultuur (voor zover die bestaat, want Palestijnen zijn een verzameling van Arabieren uit de omringende landen) gebaseerd is op terreur, moslimfundamentalisme, ongebreideld antisemitisme en het streven een land (Israël) te vernietigen, simpelweg ontoelaatbaar en onacceptabel is.
Ik pleit voor deradicalisatie, niet voor heropvoedkampen of een etnische zuivering. Dit geef ik ook duidelijk aan.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 15:04 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Onzin, dat is prima gebruikelijk, zie bijvoorbeeld de Vietcong, best vergelijkbaar.
De vergelijking met de Oeigoeren is er vanwege de heropvoeding, in wat officieel een etnische zuivering is.
Punt blijft natuurlijk staan. Als je geen onderscheid maakt (en daar heb je alle kans voor gehad) en wel pleit voor ontvolking en heropvoeding/dedoctrinatie mag je dat vinden, maar kom er dan ook eerlijk voor uit dat je bent voor een etnische zuivering.
Overigens sluit ik me aan bij het advies van opgebaarde
Nou ja, niet helemaal, want je geeft dit als verdediging op in een reactie op de uitspraak "aan dedoctrinatie onderwerpen"quote:Op vrijdag 28 maart 2025 15:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik pleit voor deradicalisatie, niet voor heropvoedkampen of een etnische zuivering. Dit geef ik ook duidelijk aan.
Wel vind ik overigens dat Palestijnen zouden moeten kunnen vluchten als men dit wil. Dat maakt dit conflict namelijk ook zo vreemd, dit is letterlijk het enige conflict/oorlog ter wereld waar een bevolking niet mag vluchten, omdat dit de utopie van een tweestatenoplossing weg zou doen vallen.
Dan kan je een semantische discussie gaan voeren over je exacte woordkeuze, maar deradicalisatie is in praktische zin hetzelfde als heropvoeden. Of hoe zie jij het voor je?quote:In de Palestijnse samenleving is daadwerkelijk deradicalisatie nodig
quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe mensen als @:Janneke141 hier tegenaan kijken. Structurele misstanden, verminking. Allemaal per ongeluk want Hamas.
De arme Israelische soldaten worden gewoon gedwongen om die vrouwen te verkrachten enzo.
https://www.nu.nl/midden-(...)vrouwen-in-gaza.html
Sekuseel geweld is walgelijk. En in alle situaties moet je dat ten strengste afkeuren. Dat je als Israel (zeker na 7 oktober) niet wil dat er meer potentiële Hamas sympathisanten worden geboren, is vrij logisch.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe mensen als @:Janneke141 hier tegenaan kijken. Structurele misstanden, verminking. Allemaal per ongeluk want Hamas.
De arme Israelische soldaten worden gewoon gedwongen om die vrouwen te verkrachten enzo.
quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Sekuseel geweld is walgelijk. En in alle situaties moet je dat ten strengste afkeuren. Dat je als Israel (zeker na 7 oktober) niet wil dat er meer potentiële Hamas sympathisanten worden geboren, is vrij logisch.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Laten we maar eens gaan staan voor de inheemse Nederlander. In plaats van constant minderheidsgroepjes blij te maken.quote:Op donderdag 13 maart 2025 16:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Omdat er nooit expliciete afkeuring is geweest van de massale ontkenning door feministen/woke/Palestina aanhangers van verkrachtingen van Israëlische vrouwen. Omdat er onder Biden een cultuur is toegestaan van intimidatie, pesterij en soms zelfs fysiek geweld naar Joodse studenten en de verantwoordelijke presidenten van de universiteiten maar matig zijn aangepakt hiervoor.
Omdat we Israëlische staatsburgers door onze eigen straten hebben laten opjagen en een "burgemeester" hebben die op de zorgen van de Joodse gemeenschap reageert met "mensen zijn nou eenmaal boos over Palestina".
Omdat we überhaupt zo matig staan voor onze Joodse gemeenschap dat er steeds meer Joden Aliyah maken.
Eerst staan voor Israël, het recht van Israël om zichzelf te verdedigen, de Joodse gemeenschap als integraal onderdeel van onze maatschappij beschermen en benadrukken, antisemitisme keihard aanpakken en dan zijn we in de positie om Israël aan te spreken.
Israel als het gehandicapte neefje?quote:Op donderdag 13 maart 2025 17:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je benadert het te theoretisch / rationeel. Als je Israël wil benaderen, moet je vanuit het perspectief van Israël denken. Israël is een zwakke en fragiele staat die al vanaf "geboorte" onder druk staat door oorlog met agressieve buren nadat een deel van haar bevolking met een onverwerkt Holocausttrauma zat. Een ander deel met een ontwortelingstrauma omdat ze uit hun landen waren gesmeten.
Als je iets gedaan wil krijgen, gaat het niet altijd om of je zo dicht mogelijk bij de waarheid zit.
Hoe gaat dit samen met wat je daarboven zegt?quote:Op donderdag 27 maart 2025 22:09 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat wordt ook wel erg geromantiseerd.
Een eigen staat maar van heel veel afstand doen van waar ze volgens internationaal recht wel recht op hadden. Daarnaast was die eigen staat een land zonder controle over de landsgrenzen, geen directe export, geen leger, geen controle over de lucht boven het land en dus geen vliegveld, geen haven, geen controle over radiogolven en weet ik veel wat. Dat klinkt toch niet als een eigen staat imo. Vind jij van wel?
Dat laat onverlet dat de Palestijnen het zelf verneukt hebben en knap onredelijk zijn en waren.
Scherp. Het woord 'ook' ontbreekt. De Palestijnen hebben zich niet pragmatisch opgesteld. Ruim onvoldoende op zoek naar een compromis of lange termijnoplossing. Een grote rol in de huidige patstelling, maar zeker niet alleen verantwoordelijk. Ik reageer op dat simpele verwijt dat ze 'een eigen staat hebben afgewezen' waarmee bewust de context vergeten wordt omdat dat een doel dientquote:Op maandag 31 maart 2025 11:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe gaat dit samen met wat je daarboven zegt?
Wat wil je hiermee zeggen? Dat aanvallen op de reproductieve zorg te begrijpen zijn?quote:Op maandag 31 maart 2025 10:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
[..]
Dat je als Israel (zeker na 7 oktober) niet wil dat er meer potentiële Hamas sympathisanten worden geboren, is vrij logisch.
Maar dan ben je het er toch gewoon mee eens dat ze zich niet pragmatisch hebben opgesteld omtrent de verdeling die de VN had gemaakt?quote:Op maandag 31 maart 2025 15:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Scherp. Het woord 'ook' ontbreekt. De Palestijnen hebben zich niet pragmatisch opgesteld. Ruim onvoldoende op zoek naar een compromis of lange termijnoplossing. Een grote rol in de huidige patstelling, maar zeker niet alleen verantwoordelijk. Ik reageer op dat simpele verwijt dat ze 'een eigen staat hebben afgewezen' waarmee bewust de context vergeten wordt omdat dat een doel dient
quote:Op maandag 31 maart 2025 15:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Scherp. Het woord 'ook' ontbreekt. De Palestijnen hebben zich niet pragmatisch opgesteld. Ruim onvoldoende op zoek naar een compromis of lange termijnoplossing. Een grote rol in de huidige patstelling, maar zeker niet alleen verantwoordelijk. Ik reageer op dat simpele verwijt dat ze 'een eigen staat hebben afgewezen' waarmee bewust de context vergeten wordt omdat dat een doel dient
1: Zeker te begrijpen.quote:Op maandag 31 maart 2025 15:57 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Dat aanvallen op de reproductieve zorg te begrijpen zijn?
Of meer zo van, het is logisch dat Pol Pot de hoogopgeleide klasse vernietigde, vanuit zijn oogpunt?
Maar ook goed te keuren?quote:
Vanuit internationaal recht?quote:Op woensdag 2 april 2025 11:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Vanuit rechts-Israëlisch perceptie? uiteraard.
Laat ik het dan maar gewoon zeggen.quote:Op donderdag 3 april 2025 07:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Papierenwerkelijkheid. Dat laat dit nu juist zien.
Het lijkt er inderdaad sterk op dat 7 oktober het definitieve einde van de status-quo is geweest. Stukje bij beetje zal Gaza weer worden geannexeerd en zullen er Joods-Israelische stelletjes gaan wonen.quote:Op donderdag 3 april 2025 09:47 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Laat ik het dan maar gewoon zeggen.
Het bewust voorkomen dat bevolkingsgroepen kinderen kunnen krijgen is per definitie genocide.
Snap niet dat het zo moeilijk is om dat walgelijk te vinden.
Dit is wel een heel beschouwende manier om op misdaden tegen de menselijkheid in te gaan.quote:Op donderdag 3 april 2025 09:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het lijkt er inderdaad sterk op dat 7 oktober het definitieve einde van de status-quo is geweest. Stukje bij beetje zal Gaza weer worden geannexeerd en zullen er Joods-Israelische stelletjes gaan wonen.
Genocide, etnische zuivering. Allemaal waar. Maar het maakt helemaal niets uit. Israel gaat het doen, en niemand heeft trek om ze echt te stoppen (want Palestijnen zijn niet belangrijk genoeg, en Israel is een relatief belangrijke bondgenoot voor vrijwel heel het westen).
Waarom leren de Palestijnse strijdgroepen niet dat ze moeten luisteren, in plaats vechten tegen een macht dat zoveel sterker is?
Jij denkt dat internationaal-recht een natuurwet is? Ik heb er 0 moeite mee om te erkennen dat Israel zich weinig aantrekt van het internationaal-recht. Maar dat had Hamas moeten weten toen ze van plan waren om een slachting aan te richten op Israëlisch grondgebied.quote:Op donderdag 3 april 2025 09:58 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Dit is wel een heel beschouwende manier om op misdaden tegen de menselijkheid in te gaan.
Heropvoeden is één manier. Er zijn meerdere manieren; denk vooral aan denazificatie.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 15:59 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Nou ja, niet helemaal, want je geeft dit als verdediging op in een reactie op de uitspraak "aan dedoctrinatie onderwerpen"
[..]
Dan kan je een semantische discussie gaan voeren over je exacte woordkeuze, maar deradicalisatie is in praktische zin hetzelfde als heropvoeden. Of hoe zie jij het voor je?
Dat is al de tweede persoon aan wie je dit zegt. Ik zal de derde wel zijn. Maar zien wij het allemaal dan verkeerd, of mankeert er misschien iets aan jouw eigen definitie?quote:Overigens snap je kennelijk niet wat de definitie van etnische zuivering is, maakt verder ook niet uit joh.
Maar als hamas enige compassie had gehad voor de eigen bevolking dan hadden ze deze beschouwing toch wel eens in overweging mogen nemen. Zelfs als je strijddoel legitiem is (wat het in dit geval helemaal niet is) dan schiet je er nog niks mee op om alleen maar te verliezen.quote:Op donderdag 3 april 2025 09:58 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Dit is wel een heel beschouwende manier om op misdaden tegen de menselijkheid in te gaan.
7 oktober was pas misdaden tegen de menselijkheid.quote:Op donderdag 3 april 2025 09:58 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Inderdaad ja, Israël is tientallen jaren zeer sympathiek geweest richting Gaza om vervolgens aangevallen te worden door Hamas.quote:Op donderdag 3 april 2025 10:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij denkt dat internationaal-recht een natuurwet is? Ik heb er 0 moeite mee om te erkennen dat Israel zich weinig aantrekt van het internationaal-recht. Maar dat had Hamas moeten weten toen ze van plan waren om een slachting aan te richten op Israëlisch grondgebied.
Oepsie, fout gegokt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |