Je bent een zijpad aan het bewandelen die wat mij betreft weinig raakvlakken heeft met waar wij het over hebben. Wat Joodse studenten in de VS moeten meemaken en hoe daarop geregeerd wordt is iets waar de VS mee aan de slag moet. Dat staat volstrekt los van de eigen verantwoordelijkheden ten aanzien van mensenrechten die Israel zelf heeft. Nog even los van het feit dat je Joden vereenzelvigd met de staat Israël.quote:Op donderdag 13 maart 2025 16:25 schreef Richestorags het volgende:
Omdat er nooit expliciete afkeuring is geweest van de massale ontkenning door feministen/woke/Palestina aanhangers van verkrachtingen van Israëlische vrouwen. Omdat er onder Biden een cultuur is toegestaan van intimidatie, pesterij en soms zelfs fysiek geweld naar Joodse studenten en de verantwoordelijke presidenten van de universiteiten maar matig zijn aangepakt hiervoor.
Dit is wederom een zijpad en ontslaat Israel niet van verantwoordelijkheden. We hebben hier partijen aan de macht die openlijk voor deportatie van miljoenen moslims wensen en hen basale mensenrechten wensen af te nemen. Mag Hamas daar een beroep op doen als ze dan weer moordend rondtrekken in Israël? De link die je maakt is nogal vergezocht.quote:Omdat we Israëlische staatsburgers door onze eigen straten hebben laten opjagen en een "burgemeester" hebben die op de zorgen van de Joodse gemeenschap reageert met "mensen zijn nou eenmaal boos over Palestina".
Dat is niet hoe het werkt. Joden zijn geen verlengstuk van Israël en andersom dus ook niet. Als Joden integraal onderdeel zijn van onze samenleving, dan hoeven wij ons dus niet over hen te verantwoorden richting Israel.quote:Omdat we überhaupt zo matig staan voor onze Joodse gemeenschap dat er steeds meer Joden Aliyah maken.
Eerst staan voor Israël, het recht van Israël om zichzelf te verdedigen, de Joodse gemeenschap als integraal onderdeel van onze maatschappij beschermen en benadrukken, antisemitisme keihard aanpakken en dan zijn we in de positie om Israël aan te spreken.
Je benadert het te theoretisch / rationeel. Als je Israël wil benaderen, moet je vanuit het perspectief van Israël denken. Israël is een zwakke en fragiele staat die al vanaf "geboorte" onder druk staat door oorlog met agressieve buren nadat een deel van haar bevolking met een onverwerkt Holocausttrauma zat. Een ander deel met een ontwortelingstrauma omdat ze uit hun landen waren gesmeten.quote:Op donderdag 13 maart 2025 16:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je bent een zijpad aan het bewandelen die wat mij betreft weinig raakvlakken heeft met waar wij het over hebben. Wat Joodse studenten in de VS moeten meemaken en hoe daarop geregeerd wordt is iets waar de VS mee aan de slag moet. Dat staat volstrekt los van de eigen verantwoordelijkheden ten aanzien van mensenrechten die Israel zelf heeft. Nog even los van het feit dat je Joden vereenzelvigd met de staat Israël.
[..]
Dit is wederom een zijpad en ontslaat Israel niet van verantwoordelijkheden. We hebben hier partijen aan de macht die openlijk voor deportatie van miljoenen moslims wensen en hen basale mensenrechten wensen af te nemen. Mag Hamas daar een beroep op doen als ze dan weer moordend rondtrekken in Israël? De link die je maakt is nogal vergezocht.
[..]
Dat is niet hoe het werkt. Joden zijn geen verlengstuk van Israël en andersom dus ook niet. Als Joden integraal onderdeel zijn van onze samenleving, dan hoeven wij ons dus niet over hen te verantwoorden richting Israel.
De stelling dat we Israël niet kunnen aanspreken op verkrachting, genocide, verminking enzovoorts omdat we zelf niet altijd in staat zijn om onze eigen bevolking te beschermen is gewoonweg onlogisch. We hebben het hier namelijk niet over een situatie waarbij de Nederlandse staat actief Israeliers iets aandoet. Daar waar de Israelische staat zelf wel bewust iets de Palestijnen aandoet.
Ja, daar verschillen we nogal in van mening. Ik benader Israel namelijk niet anders dan andere landen. Het is geen speciaal land, het heeft niet minder verantwoordelijkheden en het emotionele verhaal over de grote boze buren is al een tijd niet meer geldig als valide argument. Net als de trauma's, die generatie is namelijk praktisch uitgestorven.quote:Op donderdag 13 maart 2025 17:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je benadert het te theoretisch / rationeel. Als je Israël wil benaderen, moet je vanuit het perspectief van Israël denken. Israël is een zwakke en fragiele staat die al vanaf "geboorte" onder druk staat door oorlog met agressieve buren nadat een deel van haar bevolking met een onverwerkt Holocausttrauma zat. Een ander deel met een ontwortelingstrauma omdat ze uit hun landen waren gesmeten.
Als je iets gedaan wil krijgen, gaat het niet altijd om of je zo dicht mogelijk bij de waarheid zit.
Vanaf geboorte zei ik. Verder laten Oktober 7, de raketaanvallen van Hezbollah en de acties van Iran zien dat ze nog steeds enorm agressieve buren hebben.quote:Op donderdag 13 maart 2025 20:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, daar verschillen we nogal in van mening. Ik benader Israel namelijk niet anders dan andere lande. Het is geen speciaal land, het heeft niet minder verantwoordelijkheden en het emotionele verhaal over de grote boze buren is al een tijd niet meer geldig als valide argument.
Israël exporteert zelf nota bene wapens naar die landen. Die landen kopen nota bene spionagesoftware van Israël. Israelische bedrijven krijgen contracten in die landen. Dus nee, daar trapt echt niemand meer in.
Dat verhaal houdt geen stand. Israel is daar niet uniek of bijzonder in. Iran wordt door alle landen aldaar, behalve de proxies als vijand gezien. Daarin heeft Israel dus eerder bondgenoten. Moet ik je eraan herinneren dat er vanuit Jordanië nota bene raketten bestemd voor Israël zijn neergehaald.quote:Op donderdag 13 maart 2025 20:23 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Vanaf geboorte zei ik. Verder laten Oktober 7, de raketaanvallen van Hezbollah en de acties van Iran zien dat ze nog steeds enorm agressieve buren hebben.
Dus er valt weinig in te trappen.
Dus? De retoriek van Iran richt zich op Israël en niet op Jordanië of wel? Hezbollah en Hamas worden bewapend door Iran en vechten tegen Israël.quote:Op donderdag 13 maart 2025 20:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat verhaal houdt geen stand. Israel is daar niet uniek of bijzonder in. Iran wordt door alle landen aldaar, behalve de proxies als vijand gezien. Daarin heeft Israel dus eerder bondgenoten. Moet ik je eraan herinneren dat er vanuit Jordanië nota bene raketten bestemd voor Israël zijn neergehaald.
De retoriek richt zich op het bredere Midden-Oosten en niet slechts Israël. Het is een iets groter plaatje. Werp een blik op Syrië en Libanon en je weet genoeg.quote:Op donderdag 13 maart 2025 20:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dus? De retoriek van Iran richt zich op Israël en niet op Jordanië of wel?
Dat andere landen ook last hebben van Iran doet niet af aan het feit dat Iran buitengewoon veel moeite besteedt aan agressie richting Israël, in woord en daad.quote:Op donderdag 13 maart 2025 20:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De retoriek richt zich op het bredere Midden-Oosten en niet slechts Israël. Het is een iets groter plaatje. Werp een blik op Syrië en Libanon en je weet genoeg.
Ik relativeer niets. Ik plaats het in de context. Je moest eens weten hoeveel moeite Iran besteedt aan Libanon en Syrie.quote:Op donderdag 13 maart 2025 20:33 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat andere landen ook last hebben van Iran doet niet af aan het feit dat Iran buitengewoon veel moeite besteedt aan agressie richting Israël, in woord en daad.
Dat je dat probeert te relativeren is vreemd.
Dat allemaal om Hezbollah en Hamas sterk en bewapend te kunnen houden. Dat is letterlijk zo ongeveer de enige reden waarom Iran zich zo intensief met Syrië bemoeit.quote:Op donderdag 13 maart 2025 20:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik relativeer niets. Ik plaats het in de context. Je moest eens weten hoeveel moeite Iran besteedt aan Libanon en Syrie.
Dit en nog eens dit.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 01:13 schreef Eagles89 het volgende:
Weet je wat niemand zich realiseert? Dat we hier in dit topic kunnen discussiëren over eventuele misdragingen van individuele gevallen binnen het Israelisch leger in oorlogsgebied. Wat al duizenden jaren gebeurt, en waar de Russen, Amerikanen en zelfs Engelsen in WO2 zich schuldig aan hebben gemaakt. En Israel publiceert misdragingen, misschien niet allemaal, maar ze worden opgepakt en berecht. En misschien niet extreem streng, of helemaal niet, maar het wordt zeker wel opgepakt, onderzocht en eventueel afhankelijk van de aard, actie ondernomen. Draai dat eens om. We lachen toch allemaal als ik zeg dat Hezbollah misdragingen van zijn soldaten tegen Israel gaat onderzoeken? Of de misdragingen van Hamas lui op 7 oktober tegen Israel worden onderzocht door Palestijnen? Wat een grap is dat dan, natúúrlijk gaat dat never nooit gebeuren. Israel vecht een oorlog met één hand op de rug. Dát zou hier momenteel het echte punt moeten zijn. Maar de VN wilt het weer even groot expliciet noemen nu, want ISRAEL. De VN is enorm veranderd onder de invloed van zeer kwaadaardige, dubieuze landen en invloeden van allerlei corrupte onderontwikkelde landen. Wanneer gaat de VN zoveel aandacht besteden aan Rwanda, Sudan, China, Zuid Afrika, Congo, Syrië, Azerbaidjan, Turkije en Rusland? Waar oneindig veel meer slachtoffers zijn gevallen afgelopen jaren, en nog op dit moment dagelijks vallen. En dan vergeet ik ook nog eens een heel aantal landen. Maar de kwaadaardigheid richt zich elke keer weer op dat extreem kleine landje half zo groot als Nederland, met 1,5 miljoen moslims binnen hun grenzen die elk moment kunnen vertrekken maar dat niet doen, zó extreem genocidaal is Israel dus blijkbaar ook weer niet, dat ze er 1,5 miljoen binnen hun eigen kleine landje laten leven.
Dit onderzoek van de VN is nou het klassiek gevalletje van het befaamde spreekwoord: splinter en balk.
De terroristen van het IDF trekken zich natuurlijk al vanaf de start niets aan van het staakt-het-vuren. Palestijnse burgers worden in de Gazastrook nog steeds bij bosjes vermoord en afgeslacht door Israël.quote:Bij een Israëlische luchtaanval in de stad Beit Lahiya, in het noorden van de Gazastrook, zijn zeker negen mensen om het leven gekomen. Dat meldt het Gazaanse ministerie van Gezondheid aan persbureau Reuters.
Een deel van de slachtoffers werkte voor de Al-Khair Foundation, een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde islamitische liefdadigheidsorganisatie. Ze zaten samen met journalisten en fotografen in een auto toen deze werd geraakt. Onder de doden zijn volgens de Palestijnse autoriteiten twee lokale journalisten.
Wat is eigenlijk jouw mening over de Hamas terroristen? Gewoon even om te kijken waar ik je kan plaatsen.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 22:39 schreef VoMy het volgende:
[..]
De terroristen van het IDF trekken zich natuurlijk al vanaf de start niets aan van het staakt-het-vuren. Palestijnse burgers worden in de Gazastrook nog steeds bij bosjes vermoord en afgeslacht door Israël.
"wHaTaBoUtIsMquote:Op zaterdag 15 maart 2025 22:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk jouw mening over de Hamas terroristen? Gewoon even om te kijken waar ik je kan plaatsen.
Nou ze vlogen wel een drone. Dus potentieel gevaarlijk en dus volgens sommige logisch en volstrekt acceptabel dat er daarna negen mensen doodgemaakt worden.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 22:39 schreef VoMy het volgende:
[..]
De terroristen van het IDF trekken zich natuurlijk al vanaf de start niets aan van het staakt-het-vuren. Palestijnse burgers worden in de Gazastrook nog steeds bij bosjes vermoord en afgeslacht door Israël.
Die walgelijke toneelstukjes met de doden en lijkenwissel waren al een schending van het staakt-het-vuren.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nou ze vlogen wel een drone. Dus potentieel gevaarlijk en dus volgens sommige logisch en volstrekt acceptabel dat er daarna negen mensen doodgemaakt worden.
Tijdens het staakt het vuren fase 1 zijn er bijna 150 Palestijnen uitgeschakeld. 150. Tijdens het staakt het vuren. We leven toch in een wonderlijke wereld als zoiets bijna geen enkele media aandacht meer krijgt. Tijdens een staakt het vuren is het acceptabel dat er toch nog 150 man aan een kant dood gaan. En die lijst met doden gaat nu in rap tempo omhoog nu fase twee van het staakt het vuren uitgesteld is, zogenaamd omdat de Palestijnen de afspraken niet nakomen. De wereld ziet het en we vindt er vrij weinig van, dat is toch best opmerkelijk
Voor pro-Israël moet het risico, waarvan het bestaan uiteraard mag worden bepaald door Israël, altijd liggen bij de Palestijnse levens. Slacht een dozijn Palestijnen af voor de zekerheid. Dat is omdat Palestijnse levens en mensen voor hun impliciet minderwaardig zijn.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nou ze vlogen wel een drone. Dus potentieel gevaarlijk en dus volgens sommige logisch en volstrekt acceptabel dat er daarna negen mensen doodgemaakt worden.
Die toneelstukjes waren walgelijk inderdaad en ik kan zeker niet beoordelen waarom een bombardement is, ik zie 150 doden tijdens een staakt het vuren en gene enkel staakt het vuren houdt stand als er regelmatig mensen gedood worden. We weten niet waarom idf schiet of een aanval uitvoert, we weten het niet en we gaan het nooit weten en eigenlijk mogen we er ook nog eens niks van vindenquote:Op zondag 16 maart 2025 09:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Die walgelijke toneelstukjes met de doden en lijkenwissel waren al een schending van het staakt-het-vuren.
Verder kan jij niet vanaf een afstandje beoordelen wat de exacte redenen voor dat bombardement waren. Één ding is zeker: beide partijen niet zomaar op hun woord geloven.
Vandaar dat er 2 miljoen een paspoort hebben.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:55 schreef VoMy het volgende:
[..]
Voor pro-Israël moet het risico, waarvan het bestaan uiteraard mag worden bepaald door Israël, altijd liggen bij de Palestijnse levens. Slacht een dozijn Palestijnen af voor de zekerheid. Dat is omdat Palestijnse levens en mensen voor hun impliciet minderwaardig zijn.
Klopt, we kunnen er niks van vinden tot we alle feiten weten.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:10 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Die toneelstukjes waren walgelijk inderdaad en ik kan zeker niet beoordelen waarom een bombardement is, ik zie 150 doden tijdens een staakt het vuren en gene enkel staakt het vuren houdt stand als er regelmatig mensen gedood worden. We weten niet waarom idf schiet of een aanval uitvoert, we weten het niet en we gaan het nooit weten en eigenlijk mogen we er ook nog eens niks van vinden
Lekker both-siden van onze minister nadat zijn Israëlische apartheidsbuddies - met hulp van zijn wapenleveranties - honderden Palestijnen hebben afgeslacht. Direct ook over de gijzelaars beginnen want je zou maar oprechte aandacht hebben voor de tientallen zojuist door het IDF vermoordde Palestijnse kinderen. Dat zou niet passen in onze rechts-christelijke cultuur waarin Palestijnse levens niets waard zijn.quote:Veldkamp na einde wapenstilstand: alle burgers moeten beschermd
Nederland roept alle partijen op de voorwaarden van het staakt-het-vuren en de gijzelaarsovereenkomst in Gaza te respecteren. Dat meldt buitenlandminister Caspar Veldkamp op X. Hij benadrukt dat "alle burgers moeten worden beschermd".
"We dringen er bij alle partijen op aan om dit volledig uit te voeren: de resterende gijzelaars moeten worden vrijgelaten, humanitaire hulp moet de mensen in nood bereiken en alle gevechten moeten definitief beëindigd worden", schrijft de minister.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |