abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216644580
Een raadplegend referendum heeft vooral aangetoond dat de politiek lakt heeft aan de uitslag.
Een bindend referendum lijkt me dan ook betere zaak.
  woensdag 12 februari 2025 @ 09:17:35 #202
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216645064
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 08:26 schreef Kickinalfa het volgende:
Een raadplegend referendum heeft vooral aangetoond dat de politiek lakt heeft aan de uitslag.
Ja, dat heeft in het VK ook zo’n enorm succes gebracht.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_216645106
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 09:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, dat heeft in het VK ook zo’n enorm succes gebracht.
Dat was geen correctief referendum
pi_216645215
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 08:26 schreef Kickinalfa het volgende:
Een referendum waarbij noodzakelijke wetten worden weggegooid en de politiek maar moet gokken wat de reden was (nepnieuws over een zinnetje in een wet?) en waarbij bouwstenen van compromissen uit coalitieakkoorden kunnen worden getrokken, het hele referendum lijkt mij een zeer destructief plan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 12 februari 2025 @ 09:32:05 #205
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216645248
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 09:21 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dat was geen correctief referendum
Ik reageerde op een postwaar het woord ‘correctief’ niet in voorkwam, maar werd gepleit voor een ‘bindend’ referendum.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_216645630
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 09:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een referendum waarbij noodzakelijke wetten worden weggegooid en de politiek maar moet gokken wat de reden was (nepnieuws over een zinnetje in een wet?) en waarbij bouwstenen van compromissen uit coalitieakkoorden kunnen worden getrokken, het hele referendum lijkt mij een zeer destructief plan.
Het einde van de verzuiling en het volatiele karakter van de kiezers zorgt er nu al voor dat het lastig is om moeilijke noodzakelijke beslissingen te maken. Ik denk dat een bindend referendum dit nog veel erger maakt inderdaad.

Daarnaast hebben we met de tweede kamer verkiezingen al een opkomst van meer dan 75%, ik vind het maar ondemocratisch als een referendum met een veel lagere opkomst ja/nee beslissingen maakt.
pi_216645745
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 10:02 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Daarnaast hebben we met de tweede kamer verkiezingen al een opkomst van meer dan 75%, ik vind het maar ondemocratisch als een referendum met een veel lagere opkomst ja/nee beslissingen maakt.
Daarom de vorige keer dat amendement van de CU: https://berthub.eu/tkconv/document.html?nummer=2020D34315
quote:
Met dit amendement wordt een uitkomstdrempel van de meerderheid (de helft +1) van het aantal bij de meest recent gehouden Tweede Kamerverkiezingen uitgebrachte stemmen, in de Grondwet vastgelegd.
Daarbij moest er bij een referendum dus meer dan de helft van het aantal kiesgerechtigden dat had gestemd bij de laatste TK voor stemmen om het referendum geldig te laten zijn. Dat zou idd de enige redelijke manier zijn om de Kamer te overrulen.

In praktijk maakt het referenda natuurlijk onmogelijk. Zelfs als 100% van de stemmers in een referendum voor stemt, halen ze bijna altijd deze drempel niet. De reden ook dat D66 zijn handen van dit wetsvoorstel haalde.

Maar de voorstanders erkennen daar dus mee dat je de kamer gaat overrulen met minder stemmen dan de TK verkiezingen, inderdaad gewoon ondemocratisch.

Was toen wel een briljante zet van Van der Graaf, de invoering van dit amendement waar ze ook nog een meerderheid voor wist te halen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216646303
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2025 10:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daarom de vorige keer dat amendement van de CU: https://berthub.eu/tkconv/document.html?nummer=2020D34315
[..]
Daarbij moest er bij een referendum dus meer dan de helft van het aantal kiesgerechtigden dat had gestemd bij de laatste TK voor stemmen om het referendum geldig te laten zijn. Dat zou idd de enige redelijke manier zijn om de Kamer te overrulen.

In praktijk maakt het referenda natuurlijk onmogelijk. Zelfs als 100% van de stemmers in een referendum voor stemt, halen ze bijna altijd deze drempel niet. De reden ook dat D66 zijn handen van dit wetsvoorstel haalde.

Maar de voorstanders erkennen daar dus mee dat je de kamer gaat overrulen met minder stemmen dan de TK verkiezingen, inderdaad gewoon ondemocratisch.

Was toen wel een briljante zet van Van der Graaf, de invoering van dit amendement waar ze ook nog een meerderheid voor wist te halen.
Ben het helemaal met Van der Graaf eens.
pi_216646428
https://nos.nl/artikel/2555440-tweede-kamer-wil-vn-rapporteur-albanese-deze-week-toch-niet-ontvangen
quote:
De VN-rapporteur voor de bezette Palestijnse gebieden Francesca Albanese komt donderdag toch niet officieel op bezoek in de Tweede Kamer. Dat heeft de vaste commissie Buitenlandse Zaken van de Tweede Kamer besloten.

Op verzoek van GroenLinks-PvdA-Kamerlid Piri ging die commissie op 23 januari akkoord met de uitnodiging aan haar. Veel fracties zijn daar bij nader inzien tegen vanwege uitspraken van Albanese over Israël.
Deze kamercommissie gedraagt zich zionistischer dan 50 joodse organisaties
Bron is via X, deze site: https://www.ijvcanada.org/update-50jewishorgssupport/#
pi_216646650
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 10:57 schreef Bluesdude het volgende:
https://nos.nl/artikel/2555440-tweede-kamer-wil-vn-rapporteur-albanese-deze-week-toch-niet-ontvangen
[..]
Deze kamercommissie gedraagt zich zionistischer dan 50 joodse organisaties [ afbeelding ]
Bron is via X, deze site: https://www.ijvcanada.org/update-50jewishorgssupport/#
Probleem was nu wel geloof ik dat deze VN rapporteur kamerleden aan viel op X.

Maar ik vind ook dat de uitnodiging gewoon had kunnen blijven staan. Als je verschil van mening hebt kun je dan kun je dat bespreken. Maar dat geldt natuurlijk ook voor haar: zij hoort geen volksvertegenwoordigers uit te schelden in haar functie. Daarnaast is dit vooral symbolisch: ze komt nog steeds, alleen dan op verzoek van PvdA-GL, en kan met iedereen spreken.

Minister Veldkamp was trouwens de eerste die weigerde haar te ontmoeten, dus het was sowieso al een uitgekleed bezoek.

Edit: ze was ook al niet welkom bij Biden, niet in Frankrijk, Canada en Duitsland. Ze is dus vooral ook een enorm slechte diplomaat, wel essentieel voor haar rol.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 12-02-2025 11:20:10 ]
pi_216647044
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2025 11:13 schreef Hanca het volgende:
Ze is dus vooral ook een enorm slechte diplomaat, wel essentieel voor haar rol.
Ze is dus vooral kritisch op israelisch terrorisme en hun sympathisanten, mn Trump, Biden, Nederlandse politiek.
pi_216647157
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 11:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Ze is dus vooral kritisch op israelisch terrorisme en hun sympathisanten, mn Trump, Biden, Nederlandse politiek.
Ze retweete een post waarin Netanyahu en Hitler gelijk werden gesteld, bijvoorbeeld. Nee, ik ben ook geen fan van Netanyahu en ja, die man moet de cel in. Maar die vergelijking posten is dus gewoon enorm dom. En kamerleden uitschelden waar je op bezoek gaat, ook dom. Ze lijkt me gewoon uitermate ongeschikt voor haar rol.
pi_216647325
quote:
Zo schreef Albanese in 2014 op Facebook dat de Verenigde Staten ‘onderworpen zijn aan de Joodse lobby’. In juli vorig jaar schreef ze bij een post op X van iemand die foto’s van Hitler en Netanyahu onder elkaar had gezet: ‘Precies wat ik vandaag dacht.’
https://www.volkskrant.nl/buitenland/francesca-albanese-is-fel-criticus-van-israel-maar-ontkent-niet-het-bestaansrecht-ervan~ba6b6f30/
  woensdag 12 februari 2025 @ 12:08:22 #214
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216647354
We worden bestuurd door onverantwoordelijke flapdrollen

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216647414
quote:
Zo schreef Albanese in 2014 op Facebook dat de Verenigde Staten ‘onderworpen zijn aan de Joodse lobby’. In juli vorig jaar schreef ze bij een post op X van iemand die foto’s van Hitler en Netanyahu onder elkaar had gezet: ‘Precies wat ik vandaag dacht.’
https://www.volkskrant.nl/buitenland/francesca-albanese-is-fel-criticus-van-israel-maar-ontkent-niet-het-bestaansrecht-ervan~ba6b6f30/

Het was deze tweet:

Uiteraard kun je deze twee massamoordenaars vergelijken. Doe je dat niet, dan kun je de verschillen ook niet meten.
Het verschil is dat Hitler een veel grotere schoft was.

Albanese reageerde op het geschrevene: History is always watching..
Verwijzend naar opnieuw grote massamoorden door nationalistische extremisten

[ Bericht 23% gewijzigd door Bluesdude op 12-02-2025 12:21:30 ]
pi_216647502
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 12:08 schreef Perrin het volgende:

[ x ]
Lisa Westerveld is een prima kamerlid met veel goede initiatieven maar met dit asociaal kabinet is niets te beginnen
pi_216647696
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 12:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het was deze tweet: [ afbeelding ]

Uiteraard kun je deze twee massamoordenaars vergelijken. Doe je dat niet, dan kun je de verschillen ook niet meten.
Het verschil is dat Hitler een veel grotere schoft was.

Albanese reageerde op het geschrevene: History is always watching..
Verwijzend naar opnieuw grote massamoorden door nationalistische extremisten
Dit is gewoon een gelijkstelling tussen Hitler en Netanyahu. Dat kun je als Jan Doedel in de kroeg doen, niet als diplomaat in dienst van de VN. Precies wat ik zeg: totaal ongeschikt voor haar baan.
pi_216647765
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 12:08 schreef Perrin het volgende:

[ x ]
Dit was inderdaad ongelofelijk: er ligt een brief van de staatssecretaris, er is de komende tijd geen commissiedebat om die te bespreken en nog willen ze geen debat houden. Beloof dan minstens een extra commissiedebat binnenkort, nu is het gewoon het negeren van alle problemen in de jeugdzorg.
pi_216647904
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2025 12:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is gewoon een gelijkstelling tussen Hitler en Netanyahu.
Het is geen gelijkstelling, zoals ze reageerde.

quote:
Precies wat ik zeg: totaal ongeschikt voor haar baan.
Onzin, hooguit dat je haar kan verwijten de schijn van een gelijkstelling tussen deze twee moordenaars gemaakt te hebben.
pi_216647974
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 12:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
[..]
De post waarop ze reageert is bedoeld als gelijkstelling (foto's zijn bijna exact gelijk) en zij is het daar volmondig mee eens. Snap niet hoe je het anders kunt zien.

Maar nogmaals: ze had vandaag best op officieel bezoek mogen komen, hadden ze gelijk haar excuses voor deze tweet en voor het aanvallen van een Nederlandse volksvertegenwoordiger kunnen vragen.
pi_216647997
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 12:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
[..]
Onzin, hooguit dat je haar kan verwijten de schijn van een gelijkstelling tussen deze twee moordenaars gemaakt te hebben.
De schijn? Ik kan me geen andere interpretatie van die tweet voorstellen.
pi_216648135
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2025 12:46 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
De schijn? Ik kan me geen andere interpretatie van die tweet voorstellen.
Dat ligt aan jouw onvermogen de nuances te zien.
Nog meer mensen hebben niet het vermogen, de onwil israelische terreur te erkennen, zoals Andries Knevel:
twitter

De vernietiging van gazaanse dorpen en steden is gedaan door Israel..
En met deze woorden bestrijdt hij niet trumps plan van etnische zuivering.
pi_216648182
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 12:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Dat ligt aan jouw onvermogen de nuances te zien.
Nog meer mensen hebben niet het vermogen, de onwil israelische terreur te erkennen, zoals Andries Knevel:[ x ]
De vernietiging van gazaanse dorpen en steden is gedaan door Israel
Knevel is een apart figuur, maar gelukkig geen Nederlandse politicus.
  woensdag 12 februari 2025 @ 12:59:48 #224
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216648227
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2025 12:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is gewoon een gelijkstelling tussen Hitler en Netanyahu. Dat kun je als Jan Doedel in de kroeg doen, niet als diplomaat in dienst van de VN. Precies wat ik zeg: totaal ongeschikt voor haar baan.
Als er zoveel wijst op een genocide dan is dat toch een terechte analogie?

Als we iedereen gaan ontslaan die een genocide benoemd en uitspreekt zoals ook gebeurt dan kunnen we net zo goed Israel een brief geven waarop staat dat ze mogen doen met de Gazanen, Israeliers, rechtstaat en oppositie wat ze willen. En als ze willen mogen ze verder gaan dan het intimideren en bedreigen van medewerkers van de VN en ICC
pi_216648280
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 12:59 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Als er zoveel wijst op een genocide dan is dat toch een terechte analogie?

Als we iedereen gaan ontslaan die een genocide benoemd en uitspreekt zoals ook gebeurt dan kunnen we net zo goed Israel een brief geven waarop staat dat ze mogen doen met de Gazanen, Israeliers, rechtstaat en oppositie wat ze willen.
Het een genocide noemen mag. Ben het er niet mee eens, maar er zijn verschillende definities van genocides. Ik zou het bij schending van mensenrechten en oorlogsmisdaden houden. Maar dat is nog totaal wat anders dan iemand vergelijken met Hitler. Echt volledig, totaal wat anders. Iemand die een genocide pleegt is nog lang geen Hitler. Zodra je een vergelijking met Hitler nodig hebt om je punt te maken, ben je gewoon ongeschikt voor een diplomatieke post in de VN.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')