Welke Groenlinks-extremisten heb je het dan over?quote:Op zondag 23 februari 2025 11:23 schreef Lurf het volgende:
[..]
"Erst die Moral, dann das Fressen", dat blijft het probleem met GroenLinks. Ik vind de Hoop een sympathieke vent, ook omdat hij consequent de verbinding zoekt op links. Maar net als op rechts zijn het ook op links de extremisten die het verpesten en op de een of andere manier zijn dat de mensen die bij GL steeds weer een podium krijgen. Ik heb dan ook weinig hoop voor Habtamu.
De Moormans en Brometjes.quote:Op zondag 23 februari 2025 11:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Welke Groenlinks-extremisten heb je het dan over?
Nee, die nieuwe linkse club die steeds genoemd wordt is juist de fusiepartij (zoals CU een nieuwe partij was, geen in elkaar weven van GPV en RPF), ik heb nog van geen enkele PvdA'er of GL'er die tegen de fusie is gehoord dat ze dan een nieuwe partij oprichten.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 08:49 schreef OxygeneFRL het volgende:
En veel andere leden willen dat niet en gaan nu een nieuwe linkse club maken
Wat een shitshow
Graag.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 08:58 schreef Hexagon het volgende:
En anders kunnen Ad Melkert, Rob Oudkerk en Ronald Plasterk in ons vrije land in een middagje een nieuwe PvdA 2.0 oprichten.
Nee, de PvdA en GL worden echt wel opgeheven. De mensen die daar over gaan zijn namelijk voor de fusie. Dat er misschien een paar ex-PvdAleden (bij GL is echt 97% voor, en die kunnen uitwijken naar PvdD) een of twee keer met een andere nieuw op te richten partij aan een verkiezingsronde mee doen zonder zetels te halen, dat kan wellicht wel gebeuren. Als men daar het geld en genoeg mensen voor bij elkaar kan vinden.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 08:57 schreef Janneke141 het volgende:
In plaats van dat de twee linkse partijen één partij worden, zijn het straks dus drie partijen die, geheel volgens de traditie, vooral de pijlen op elkaar zullen gaan richten. Kan niet misgaan.
Het argument van Lutz & Co was juist dat die 90% eerder 50% is omdat dubbelleden dubbel mogen stemmen. Punt is een beetje dat je geen lid gaat worden van twee partijen om tegen een fusie te stemmen, terwijl dat andersom juist wel voor de hand ligt.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 08:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, die nieuwe linkse club die steeds genoemd wordt is juist de fusiepartij (zoals CU een nieuwe partij was, geen in elkaar weven van GPV en RPF), ik heb nog van geen enkele PvdA'er of GL'er die tegen de fusie is gehoord dat ze dan een nieuwe partij oprichten.
Meer dan 90% van de leden van beide partijen is ook voor, dus je houdt wel een extreem klein clubje over.
Het aantal leden is vooral gegroeid na de verkiezingen: https://www.volkskrant.nl(...)ds-den-uyl~ba1ec7d5/quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:02 schreef Lurf het volgende:
[..]
Het argument van Lutz & Co was juist dat die 90% eerder 50% is omdat dubbelleden dubbel mogen stemmen. Punt is een beetje dat je geen lid gaat worden van twee partijen om tegen een fusie te stemmen, terwijl dat andersom juist wel voor de hand ligt.
Ik zou ook wel eens willen weten hoeveel PvdA-leden er de afgelopen tijd zijn uitgestroomd en waar ze naartoe zijn gegaan, een soort stemwijzer. Dat er sprake is van een overname door GL geloof ik wel. Juist voor de tegenstanders zou het goed zijn om de fusie er nu doorheen te rammen. Dan ontstaat er ook weer ruimte voor een nieuwe sociaal-democratisch alternatief.
Inderdaad, misschien hebben ze een verkiezing een beetje last van mensen die die fusie niet willen. Maar niet veel later is iedereen al lang weer vergeten dat het ooit twee partijen waren en zeurt niemand er meer over.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de PvdA en GL worden echt wel opgeheven. De mensen die daar over gaan zijn namelijk voor de fusie. Dat er misschien een paar ex-PvdAleden (bij GL is echt 97% voor, en die kunnen uitwijken naar PvdD) een of twee keer met een andere nieuw op te richten partij aan een verkiezingsronde mee doen zonder zetels te halen, dat kan wellicht wel gebeuren. Als men daar het geld en genoeg mensen voor bij elkaar kan vinden.
Nah. Als ze toch ergens goed zijn in blijven hangen in het verleden, dan is het wel bij de PvdA.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, misschien hebben ze een verkiezing een beetje last van mensen die die fusie niet willen. Maar niet veel later is iedereen al lang weer vergeten dat het ooit twee partijen waren en zeurt niemand er meer over.
Klopt, maar als die fusie eenmaal een feit is dan sterft dat soort nostalgisme een stille dood. Je hoort ook nagenoeg niemand meer zeuren dat de PSP niet meer bestaat.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nah. Als ze toch ergens goed zijn in blijven hangen in het verleden, dan is het wel bij de PvdA.
O, er zullen vanaf de zijlijn altijd wel wat negatievelingen blijven, maar echt een nieuwe partij oprichten en daar energie, tijd en geld in steken zie ik echt niet zo maar gebeuren. Zeker de oude prominenten zullen daar niet in mee gaan, die raken hun plekje in het nieuws kwijt als ze bij een marginale partij horen ipv bij één van de grootste.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nah. Als ze toch ergens goed zijn in blijven hangen in het verleden, dan is het wel bij de PvdA.
Als dat zou kunnen.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 08:58 schreef Hexagon het volgende:
En anders kunnen Ad Melkert, Rob Oudkerk en Ronald Plasterk in ons vrije land in een middagje een nieuwe PvdA 2.0 oprichten.
Rob Oudkerk wordt over twee weken ook alweer 70 trouwensquote:Op vrijdag 7 maart 2025 08:58 schreef Hexagon het volgende:
De oude prominenten moeten nu met lede ogen toezien hoe in hun partij Bij1 achtige woke Palestina types als Sabine Scharwachter zitten en lichtgewichten als Jesse Klaver.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
O, er zullen vanaf de zijlijn altijd wel wat negatievelingen blijven, maar echt een nieuwe partij oprichten en daar energie, tijd en geld in steken zie ik echt niet zo maar gebeuren. Zeker de oude prominenten zullen daar niet in mee gaan, die raken hun plekje in het nieuws kwijt als ze bij een marginale partij horen ipv bij één van de grootste.
Naar de notaris en naar de Kamer van Koophandel om een vereniging in te schrijven kost een middagje.quote:
Om mee te doen aan verkiezingen ben je wel zo'n 12.000 euro kwijt, zonder dat je nog maar campagne hebt gevoerd.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 12:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Naar de notaris en naar de Kamer van Koophandel om een vereniging in te schrijven kost een middagje.
Moeten al die klaagemmers dat wel gaan doen.
Zoals in het hierboven gelinkte artikel staat: planning is steeds geweest om eind 2026 te fuseren, ze kijken nu of ze het kunnen versnellen naar het gezamelijke congres in juni dit jaar.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:09 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Waar staat het proces nu eigenlijk?
Komt die nieuwe partij er? Dat wilde Timmermans toch, en als de partijleider het zegt..
Of blijft het een halve fusie?
Dat is nogal formalistisch en vanuit de organisatie geredeneed. Het is de politiek leider die zegt dat hij voorstander is van een nieuwe partij. Dat heeft meestal een gevolg.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoals in het hierboven gelinkte artikel staat: planning is steeds geweest om eind 2026 te fuseren, ze kijken nu of ze het kunnen versnellen naar het gezamelijke congres in juni dit jaar.
De partijleider heeft er trouwens niks over te zeggen. De partijbesturen gaan over het proces, de leden over de fusie.
Natuurlijk, maar als er zoveel draagvlak voor is als die lui beweren, dan moet dat geld verzamelen geen probleem zijn.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 12:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Om mee te doen aan verkiezingen ben je wel zo'n 12.000 euro kwijt, zonder dat je nog maar campagne hebt gevoerd.
Dan daarnaast zul je wat mensen salaris moeten betalen wellicht en heb je ook nog campagnemateriaal, advertenties, een zaal huren voor een ledenbijeenkomst voor het samenstellen van de lijst en het goedkeuren van het programma... uiteindelijk kost het je tienduizenden euro's waarschijnlijk. Zo simpel is het dus niet.
De politiek leider is al jaren voorstander. En dat heeft ook een gevolg: ze gaan uiterlijk najaar 2026 een besluit nemen of (en waarschijnlijk dat) ze fuseren en zijn bezig om te kijken of ze dat kunnen vervroegen.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 14:34 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat is nogal formalistisch en vanuit de organisatie geredeneed. Het is de politiek leider die zegt dat hij voorstander is van een nieuwe partij. Dat heeft meestal een gevolg.
De Hoop en Timmermans hadden het volgens mij niet over de fusie van deze twee, maar een nieuwe partij los van de fusie.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 14:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
De politiek leider is al jaren voorstander. En dat heeft ook een gevolg: ze gaan uiterlijk najaar 2026 een besluit nemen of (en waarschijnlijk dat) ze fuseren en zijn bezig om te kijken of ze dat kunnen vervroegen.
Maar zo makkelijk is dat allemaal niet, het is niet alleen even een andere naam uitzoeken. Je zit met 2 partijbureaus, 2 wetenschappelijke bureaus, 2 ledenadministraties (gaan die automatisch over of moet iedereen opnieuw inschrijven?). Het heeft gewoon best wat voeten in de aarde voor je echt samen kunt gaan.
Ik denk niet dat ze dan van plan zijn de oude partijen te laten voortbestaan.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 17:27 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
De Hoop en Timmermans hadden het volgens mij niet over de fusie van deze twee, maar een nieuwe partij los van de fusie.
De CU was ook een nieuwe partij, GPV en RPF zijn opgeheven. Dus niet los, maar als fusie.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 17:27 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
De Hoop en Timmermans hadden het volgens mij niet over de fusie van deze twee, maar een nieuwe partij los van de fusie.
goed planquote:Op vrijdag 7 maart 2025 08:58 schreef Hexagon het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)lid-de-hoop-a4881095 bepleit juist iets anders. Daarom snapte ik het niet meer.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
De CU was ook een nieuwe partij, GPV en RPF zijn opgeheven. Dus niet los, maar als fusie.
Wat De Hoop vooral bedoelt is: laten we de geschiedenis vergeten, we beginnen met een schone lei. Maar wel gewoon ipv GL en PvdA, dus als fusiepartij. Een beetje semantisch van De Hoop is het wel, het is eigenlijk logisch dat ze een nieuwe partij beginnen. Anders heb je geen fusie, maar een overname.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:54 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)lid-de-hoop-a4881095 bepleit juist iets anders. Daarom snapte ik het niet meer.
Ik heb het artikel ook maar even doorgelezen, en het is me onduidelijk wat De Hoop nu eigenlijk wil. Aan de ene kant zegt hij dat hij geen fusiepartij maar een geheel nieuwe partij wil, maar aan de andere kant wil hij wel gewoon een fusiepartij.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 21:25 schreef Hanca het volgende:
Wat De Hoop vooral bedoelt is: laten we de geschiedenis vergeten, we beginnen met een schone lei. Maar wel gewoon ipv GL en PvdA, dus als fusiepartij. Een beetje semantisch van De Hoop is het wel, het is eigenlijk logisch dat ze een nieuwe partij beginnen. Anders heb je geen fusie, maar een overname.
Ze is echt aan het zwammen, de nieuwe leden kwamen na de verkiezingen. Er is geen enkele aanleiding voor GL leden om op dat moment lid te worden, de stemming was toen geweest en de volgende stemming zou eind 2026 pas komen. Nee, waarschijnlijk zijn dit gewoon anti-PVV leden, mensen die de sociaal-democratie een warm hart toedragen en ons land willen beschermen tegen Wilders. Helemaal niet specifiek GL leden.quote:Op zondag 9 maart 2025 12:50 schreef Hexagon het volgende:
Lutz is ook weer aan het ratelen
https://www.ad.nl/opinie/(...)democratie~a3c24694/
quote:Op zondag 9 maart 2025 12:50 schreef Hexagon het volgende:
Lutz is ook weer aan het ratelen
https://www.ad.nl/opinie/(...)democratie~a3c24694/
Wat is dit nu weer voor onzin.quote:Geen andere middenpartij zal iets willen met een partij waarin GroenLinks zo duidelijk aanwezig is.
Lutz en anderen van die club zien liever een aparte sociaaldemocratische partij, wss liever wat kleiner maar wel een authentiekequote:
Als ze zich meer thuisvoelt bij een kneuterig links getuigenispartijtje kan ze terecht bij de SP en dat is prima maar ik snap niet waarom verschillende PvdA-kopstukken zich door de Telegraaf hebben laten masseren en zich voor het karretje van de grote Telegraaf-hetze hebben laten spannen.quote:Op zondag 9 maart 2025 16:07 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Lutz en anderen van die club zien liever een aparte sociaaldemocratische partij, wss liever wat kleiner maar wel een authentieke
Ja ik snap er ook de ballen van waarom zoveel linkse mensen toch continue bezig blijven elkaar te bestrijden. Ja dat is leuk als je 100 van de 150 zetels hebt dan kunnen we puriteitstesten gaan doen maar samen sta je overduidelijk sterker. In plaats van dat die PvdA kopstukken zich inzetten om dan positieve verandering te bewerkstelligen blijven ze helemaal hangen in een soort hunkering naar een partij die al lang niet meer bestaat.quote:Op zondag 9 maart 2025 16:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als ze zich meer thuisvoelt bij een kneuterig links getuigenispartijtje kan ze terecht bij de SP en dat is prima maar ik snap niet waarom verschillende PvdA-kopstukken zich door de Telegraaf hebben laten masseren en zich voor het karretje van de grote Telegraaf-hetze hebben laten spannen.
klopt PVDA is weg, dan moeten ze een andere partij oprichten of andere naamquote:Op zondag 9 maart 2025 17:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja ik snap er ook de ballen van waarom zoveel linkse mensen toch continue bezig blijven elkaar te bestrijden. Ja dat is leuk als je 100 van de 150 zetels hebt dan kunnen we puriteitstesten gaan doen maar samen sta je overduidelijk sterker. In plaats van dat die PvdA kopstukken zich inzetten om dan positieve verandering te bewerkstelligen blijven ze helemaal hangen in een soort hunkering naar een partij die al lang niet meer bestaat.
quote:Kogel door de kerk: partijvoorzitters willen PvdA en GL opdoeken
Onze parlementaire redactie
Aangepast: 1 min geleden26 min geledenin Binnenland
Den Haag - De PvdA en GL moeten worden opgeheven.
Dat is althans het voornemen van beide partijbesturen, melden ingewijden aan De Telegraaf.
De bedoeling is dat er na de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 één nieuwe linkse partij wordt opgericht.
Denk dat velen dat willen.quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:24 schreef Paul het volgende:
Ik wil liever PVDA los van groenlinks en niets van een samenpartij
Dit.quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:24 schreef Paul het volgende:
Gezien het feit dat ze al 20 jaar exact hetzelfde verkiezingsprogramma hebben en al 20 jaar hetzelfde stemmen als de PvdA niet via een coalitie of GL niet via een gedoogconstructie afspraken heeft om anders te stemmen, heb je daar dan ook inhoudelijke argumenten voor of ben je gewoon bang voor een grote linkse partij die wel eens de grootste zou kunnen worden?quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:24 schreef Paul het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |