abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 maart 2025 @ 21:37:43 #251
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217052000
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 21:28 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Ja, de bedoeling was dat we eea eens nader zouden bekijken over een jaar of twee, maar plotseling moeten de leden blijkbaar al in juni maar even bij het kruisje tekenen voor de opheffing van hun partij. Maar waar veel mensen pas echt pissed over zijn is dat ze nota bene nog niet eens het begin hebben gemaakt van een partijprogramma, dus wáár stem je dan precies mee in?! Geen hond die het weet. :D
Ok, dat begrijp ik dan wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 14-03-2025 22:19:42 ]
  vrijdag 14 maart 2025 @ 22:08:55 #252
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217052637
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 21:18 schreef Jojoke het volgende:
Ook hier gelden hoofdzaken en bijzaken. Gewone mensen willen eten en drinken, warm bed, veilig plek, gezondheidszorg en onderwijs. Zorg dat dat je hoofdzaken zijn en kijk pas daarna naar de bijzaken.
Yep, de piramide van Maslow. Nog altijd bruikbaar om eea te duiden, hoe ogenschijnlijk complex de maatschappij inmiddels ook geworden is.

Daar zouden linkse partijen wel weer eens goed naar mogen kijken als ze bezig zijn met het schrijven van hun verkiezingsprogramma's.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 22:16:06 #253
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217052768
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 22:08 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Yep, de piramide van Maslow. Nog altijd bruikbaar om eea te duiden, hoe ogenschijnlijk complex de maatschappij inmiddels ook geworden is.

Daar zouden linkse partijen wel weer eens goed naar mogen kijken als ze bezig zijn met het schrijven van hun verkiezingsprogramma's.
Linkse partijen zijn daar juist teveel mee bezig om aantrekkelijk te zijn voor 'de gewone man', die niet zoveel met dergelijke thema's opheeft maar het veel belangrijker vindt dat hij 2 keer per jaar kan blijven vliegen (1x wintersport, 1x Chersonissos.)
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 22:41:58 #254
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217053112
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 22:16 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Linkse partijen zijn daar juist teveel mee bezig om aantrekkelijk te zijn voor 'de gewone man', die niet zoveel met dergelijke thema's opheeft maar het veel belangrijker vindt dat hij 2 keer per jaar kan blijven vliegen (1x wintersport, 1x Chersonissos.)
Sorry hoor, maar dat lijkt me meer de YOLO doelgroep van de VVD. Het zijn trouwens geen 'thema's' het zijn basisbehoeften en als die al niet op orde zijn, dan kun je van mensen ook niet verwachten dat ze zich druk maken over zaken als het milieu en dergelijke.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 22:48:03 #255
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217053200
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 22:41 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Sorry hoor, maar dat lijkt me meer de YOLO doelgroep van de VVD. Het zijn trouwens geen 'thema's' het zijn basisbehoeften en als die al niet op orde zijn, dan kun je van mensen ook niet verwachten dat ze zich druk maken over zaken als het milieu en dergelijke.
Basisbehoeften zijn niet zo belangrijk voor demense, die geven daar geen neuk om, daarom stemmen ze ook niet op GL/PvdA, die zijn daar veel teveel mee bezig. 'De gewone man' wil lekker YOLO, 2x met vliegvakantie en 4-laags pleepapier. Met zo'n Tim 's Jongers en zijn verhalen over armoede en wat daaraan te doen heeft de gemiddelde Nederlander niets, dat vindt men typisch zo'n GroenLinks dingetje.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 14 maart 2025 @ 22:56:28 #256
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217053314
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 22:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Basisbehoeften zijn niet zo belangrijk voor demense, die geven daar geen neuk om, daarom stemmen ze ook niet op GL/PvdA, die zijn daar veel teveel mee bezig. 'De gewone man' wil lekker YOLO, 2x met vliegvakantie en 4-laags pleepapier. Met zo'n Tim 's Jongers en zijn verhalen over armoede en wat daaraan te doen heeft de gemiddelde Nederlander niets, dat vindt men typisch zo'n GroenLinks dingetje.
Voor mensen die zelf onder of tegen de armoede grens aanzitten ligt dat toch echt wel even anders.

Maar wat zijn volgens jou dan wel thema's waar linkse partijen kiezers mee kunnen trekken?
  vrijdag 14 maart 2025 @ 23:05:56 #257
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217053430
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 22:56 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Voor mensen die zelf onder of tegen de armoede grens aanzitten ligt dat toch echt wel even anders.
Klopt, dat heeft de PvdA en GL de afgelopen verkiezingen echter niet bepaald zetels opgeleverd.
quote:
Maar wat zijn volgens jou dan wel thema's waar linkse partijen kiezers mee kunnen trekken?
Woest zijn op 'buitenlanders', roeptoeteren dat 'de gewone man' gepakt wordt.

De gewone man hep het zwaar, de dagelijkse apfelstrudel tijdens de lunch op wintersport staat op de tocht en die decadente linksen willen steeds maar extraatjes voor de minima, jatognietdan?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 14 maart 2025 @ 23:10:02 #258
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217053486
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 23:05 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Klopt, dat heeft de PvdA en GL de afgelopen verkiezingen alleen niet bepaald zetels opgeleverd.
[..]
Woest zijn op 'buitenlanders', roeptoeteren dat 'de gewone man' gepakt wordt.

De gewone man hep het zwaar, de dagelijkse apfelstrudel tijdens de lunch op wintersport staat op de tocht en die decadente linksen willen steeds maar extraatjes voor de minima, jatognietdan?
Neh, laten we dat nou maar niet doen. Een fusie tussen PVV en PvdA lijkt me niet zo'n goed idee.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 23:11:30 #259
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217053506
quote:
6s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 23:10 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Neh, laten we dat nou maar niet doen. Een fusie tussen PVV en PvdA lijkt me niet zo'n goed idee.
Mij ook niet, maar suggereren dat PvdA en GL de basale noden van de onderkant van de samenleving uit het oog zijn verloren slaat echt als een tang op een varken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 14 maart 2025 @ 23:25:04 #260
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217053750
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 23:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mij ook niet, maar suggereren dat PvdA en GL de basale noden van de onderkant van de samenleving uit het oog zijn verloren slaat echt als een tang op een varken.
O? Waarom gaat het op links de laatste tijd dan constant over het milieu, asielzoekers en andere bijzaken, terwijl hun doelgroep wel iets anders aan hun hoofd heeft? Namelijk overleven, dak boven het hoofd en rondkomen van het minimum bijv. Als mensen zelfs de meest basale zaken niet op orde hebben, zijn ze daar allemaal niet in geïnteresseerd en rennen ze dus naar de populisten. Dat zien we dus ook al jaren gebeuren.

De PvdA zou eens media savvy moeten worden om bijvoorbeeld dat popi frame dat links 'al die moslims' hierheen gehaald heeft voor eens en altijd te debunken. Hoe moeilijk kan het zijn als het historisch beeldmateriaal wat het tegendeel bewijst gewoon beschikbaar is?

[ Bericht 1% gewijzigd door kladderadatsch op 14-03-2025 23:32:42 ]
  zaterdag 15 maart 2025 @ 00:09:24 #261
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217054312
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 23:25 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
O? Waarom gaat het op links de laatste tijd dan constant over het milieu, asielzoekers en andere bijzaken, terwijl hun doelgroep wel iets anders aan hun hoofd heeft? Namelijk overleven, dak boven het hoofd en rondkomen van het minimum bijv. Als mensen zelfs de meest basale zaken niet op orde hebben, zijn ze daar allemaal niet in geïnteresseerd en rennen ze dus naar de populisten. Dat zien we dus ook al jaren gebeuren.

De PvdA zou eens media savvy moeten worden om bijvoorbeeld dat popi frame dat links 'al die moslims' hierheen gehaald heeft voor eens en altijd te debunken. Hoe moeilijk kan het zijn als het historisch beeldmateriaal wat het tegendeel bewijst gewoon beschikbaar is?

Wat een verademing, iemand die het snapt én goed verwoordt. Bijna geen één user hier heeft enige zelfreflectie omtrent linkse partijen.
pi_217054377
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 22:16 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Je zal verbaasd zijn hoeveel Nederlanders niet 2x per jaar op vliegvakantie gaan.
  zaterdag 15 maart 2025 @ 09:02:19 #263
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217056466
Ik denk eigenlijk dat sociaaldemocratie zich weer op kan bouwen zoals het ooit eerder opbouwde, dus weer een sterke organisatie worden met vrijwilligers die zichbaar in allerlei zaken actief zijn die helpen om mensen met een lager inkomen te helpen/verheffen/verbinden. Vroeger was dat een indrukwekkend netwerk. Nu is daar niet veel meer van over.

Dat dit werkt liet de SP nog niet zo lang geleden zien. Die hadden een zeer sterk activistisch apparaat waarmee ze veel aanhang onder de lagere klassen kregen. Dat heeft de SP alleen eigenhandig weer afgebroken vanwege allerlei interne machtsstrijd.

Maar misschien kunnen PvdA/Groenlinks het daar weer oppakken. Het kost meer tijd dan de volgende verkiezingsronde. Maar het zal een krachtigere partij opleveren.
pi_217056571
quote:

[..]
De doelgroep is enorm begaan met milieu, klimaat. Maar het onderwerp waar zowel PvdA als GL verreweg en met afstand het meeste over praten is juist meer belasting voor (grote) bedrijven en meer geld naar de mensen met een modaal of lager inkomen. Daar ga jij gewoon even aan voorbij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 15 maart 2025 @ 10:54:14 #265
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217057757
quote:

[..]

Noem eens 1 niet-GL/PvdA politicus die meer voor de onderkant van de samenleving doet dan Esmah Lahlah. Daar is echter niemand in geinteresseerd want 'de gewone man' zit niet aan die onderkant. Wilders (die van de PVV, de partij die echt de reet afveegt met de onderkant van de samenleving) twittert iets over haar hoofddoek en Lahlah wordt weggezet als 'dat hoofddoekje' want rechts wil dat het over hoofddoekjes gaat.

Geen wetenschappelijk partijbureau waar het de afgelopen jaren zoveel is gegaan over armoedebestrijding als bij de Wiardi Beckmanstichting, maar dat onderwerp is gewoonweg niet sexy.

Zelfs het kosten-noodplan voor de middenklasse van GLPvdA richt zich juist niet zozeer op die middenklasse maar veel meer op de mensen die in hun bestaanszekerheid worden aangetast.

[ Bericht 1% gewijzigd door -XOR- op 15-03-2025 11:15:11 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 15 maart 2025 @ 11:47:50 #266
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217058298
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 10:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Noem eens 1 niet-GL/PvdA politicus die meer voor de onderkant van de samenleving doet dan Esmah Lahlah. Daar is echter niemand in geinteresseerd want 'de gewone man' zit niet aan die onderkant. Wilders (die van de PVV, de partij die echt de reet afveegt met de onderkant van de samenleving) twittert iets over haar hoofddoek en Lahlah wordt weggezet als 'dat hoofddoekje' want rechts wil dat het over hoofddoekjes gaat.

Geen wetenschappelijk partijbureau waar het de afgelopen jaren zoveel is gegaan over armoedebestrijding als bij de Wiardi Beckmanstichting, maar dat onderwerp is gewoonweg niet sexy.

Zelfs het kosten-noodplan voor de middenklasse van GLPvdA richt zich juist niet zozeer op die middenklasse maar veel meer op de mensen die in hun bestaanszekerheid worden aangetast.
Nou moet ik ook zeggen dat ik de linkse geschriften die daar de laatste jaren over verschijnen vaak tamelijk tenenkrommend zijn. Waar "succes is een keuze" niet de werkelijkheid weergeeft, lijken van die types als Rutger Bregman en Tim S' Jongers de laatste jaren helemaal naar de andere kant door te slaan waarbij de doelgroep 100% zielig slachtoffer is en werkelijk helemaal nergens meer verantwoordelijkheid voor draagt. Alles overkomt ze en eigen aandeel wordt genegeerd.

Ik denk dat die hele pamperende toon ook de nodige weerstand oproept bij groepen, die misschien niet rijk zijn, maar wel een stabiel leven hebben en gewoon last hebben van de huizenmarkt of inflatie.

Ik denk dat een partij als de PvdA ook kan winnen bij een meer activerende oproep aan mensen over wat ze zelf kunnen doen om het beter te maken voor zichzelf. In plaats van "Groep X is zielig, en dat kunnen we enkel met quota en belastingen oplossen."
  zaterdag 15 maart 2025 @ 12:03:07 #267
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217058424
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 11:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou moet ik ook zeggen dat ik de linkse geschriften die daar de laatste jaren over verschijnen vaak tamelijk tenenkrommend zijn. Waar "succes is een keuze" niet de werkelijkheid weergeeft, lijken van die types als Rutger Bregman en Tim S' Jongers de laatste jaren helemaal naar de andere kant door te slaan waarbij de doelgroep 100% zielig slachtoffer is en werkelijk helemaal nergens meer verantwoordelijkheid voor draagt. Alles overkomt ze en eigen aandeel wordt genegeerd.

Ik denk dat die hele pamperende toon ook de nodige weerstand oproept bij groepen, die misschien niet rijk zijn, maar wel een stabiel leven hebben en gewoon last hebben van de huizenmarkt of inflatie.

Ik denk dat een partij als de PvdA ook kan winnen bij een meer activerende oproep aan mensen over wat ze zelf kunnen doen om het beter te maken voor zichzelf. In plaats van "Groep X is zielig, en dat kunnen we enkel met quota en belastingen oplossen."
Dat is een mening die je prima kunt zijn toegedaan en ik snap dat vanuit sociaal-liberaal perspectief daar zo tegenaan kijkt. Zelf sta ik daar wat fatalistischer in en bevind me dus inderdaad dichter bij lezing van 's Jongers (Bregman lijkt me trouwens eerder tegen het ontplooiingsliberalisme aanhangen) maar dat is wat anders dan dat GL/PvdA geen aandacht zou hebben voor de bestaansnoden van de onderklasse.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_217058437
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 23:11 schreef -XOR- het volgende:
Eerlijk gezegd heb ik dus wel degelijk de indruk dat PvdA en GroenLinks de basale noden van de onderkant van de samenleving uit het oog zijn verloren. In plaats daarvan maken ze zich druk om woke thema's zoals de genderideologie. Transgenders zijn in hun visie immers de meest gemarginaliseerde groep in de maatschappij.
  zaterdag 15 maart 2025 @ 12:07:36 #269
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217058446
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 12:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd heb ik dus wel degelijk de indruk dat PvdA en GroenLinks de basale noden van de onderkant van de samenleving uit het oog zijn verloren. In plaats daarvan maken ze zich druk om woke thema's zoals de genderideologie. Transgenders zijn in hun visie immers de meest gemarginaliseerde groep in de maatschappij.
Want ze hebben het nooit over armoede? En transgenders zitten opkomen voor armoede in de weg ofzo?

Het is eerder een soort egocentrisme van een groep die vind dat de PvdA en GroenLinks enkel en alleen voor hun belangen zouden moeten opkomen en niet ook nog voor die van een ander.
  Moderator zaterdag 15 maart 2025 @ 12:08:02 #270
375570 crew  Cyan9
pi_217058453
De take dat er op links enkel (of voornamelijk) aandacht is voor issues waar de gewone Nederlander niks mee heeft, is inmiddels zo vaak ontkracht dat het lachwekkend begint te worden. Als het niet zo treurig zou zijn.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  zaterdag 15 maart 2025 @ 12:26:06 #271
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217058587
Ik snap de PvdA niet. Waarom in zee gaan met halve gare intellectuelen die een bizarre kijk hebben op Nederland en de samenleving? Verzetstrijders uit WO II die gaan samenwerken met antisemieten. Heel raar allemaal.
Science matters
pi_217058621
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 12:07 schreef Hexagon het volgende:
Want ze hebben het nooit over armoede? En transgenders zitten opkomen voor armoede in de weg ofzo?

Het is eerder een soort egocentrisme van een groep die vind dat de PvdA en GroenLinks enkel en alleen voor hun belangen zouden moeten opkomen en niet ook nog voor die van een ander.
Opkomen voor transgenders op de manier waarop PvdA en GroenLinks dat doen, zit wel het opkomen voor echte vrouwen in de weg. Maar daar hebben we het op dit forum al genoeg over gehad.
  zaterdag 15 maart 2025 @ 12:32:04 #273
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217058626
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 12:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Opkomen voor transgenders op de manier waarop PvdA en GroenLinks dat doen, zit wel het opkomen voor echte vrouwen in de weg. Maar daar hebben we het op dit forum al genoeg over gehad.
Dus het zit niet het opkomen voor lage inkomens in de weg? Waarvan akte.

En hoe zit het precies het opkomen voor echte vrouwen in de weg dan?
pi_217058683
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 12:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dan zie je gewoon geen debatten en lees je hun bijdrages ook niet. Over woke gaat het echt werkelijk helemaal nooit.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 15 maart 2025 @ 12:49:55 #275
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217058729
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 12:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan zie je gewoon geen debatten en lees je hun bijdrages ook niet. Over woke gaat het echt werkelijk helemaal nooit.
Dat is ook meer wat PVV/FvD stemmers zichzelf wijs maken om hun schandalige gedrag goed te kunnen praten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')