abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216712235
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 23:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Toch niet de A2 tussen Amsterdam en Utrecht? Dat wegvak is breder dan het circuit van Zandvoort.
Jawel
  maandag 17 februari 2025 @ 09:48:23 #62
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216714354
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 23:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Je moet je nooit door een andere weggebruiker laten opjagen.
Oh, dat vind ik ook een lastige merk ik. Rij ik netjes 30 op een 30km-weg tijdens rijles, komt er een Mercedes of Audi die met 50km erlangs zoeft.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Moderator maandag 17 februari 2025 @ 09:59:58 #63
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_216714497
quote:
2s.gif Op maandag 17 februari 2025 09:48 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Oh, dat vind ik ook een lastige merk ik. Rij ik netjes 30 op een 30km-weg tijdens rijles, komt er een Mercedes of Audi die met 50km erlangs zoeft.
Is ook wel rij-ervaring. Na een poos je rbw te hebben denk je veelal "Ok, whatever, ga er maar langs".

Op de snelweg blijf ik sws zoveel als ik kan rechts omdat de linkerbaan vaak door velen hier echt als een racebaan gebruikt wordt en ik rond de 110 a 115 rijden meestal wel de sweet-spot vind, veel harder vind ik niet relaxt meer rijden.
pi_216714529
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 23:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ja ik heb soms van die achmeds die met 120 km/u willen rijden op de A2 overdag (dan mag je maar 100) en dan gaan ze lopen tüteren.
Waarom rij je daar links dan?
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_216718062
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 10:02 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]
Waarom rij je daar links dan?
Diverse redenen

- soms kom je van een knooppunt en je op een van de linkerbanen uit
- soms heb je twee vrachtwagens die elkaar proberen in te halen ( zou verboden moeten worden maar ja VVD hè), dan kom je dus al op de derde baan uit van rechts gezien
- soms heb je een oma die te langzaam (onder de vmax nog) rijdt op baan 3 of 4 vanaf rechts gezien

etc.

We hebben in Nederland geen rijstrook die gereserveerd is voor mensen die harder dan de Vmax rijden. Het is te allen tijde verboden om harder dan de Vmax te rijden. Dus ook voor achmed op baan 5 (van rechts gezien) op de A2 Amsterdam - Utrecht.
pi_216718648
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Je hoeft je auto niet per se in de garage te zetten he, je kan die ook gebruiken als schuur.
Je koopt niet een huis met garage om NIET in de garage te parkeren haha.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  maandag 17 februari 2025 @ 14:30:02 #67
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216718717
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 13:55 schreef pedaalemmerzak het volgende:

We hebben in Nederland geen rijstrook die gereserveerd is voor mensen die harder dan de Vmax rijden.
.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_216718838
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 14:24 schreef DX11 het volgende:

[..]
Je koopt niet een huis met garage om NIET in de garage te parkeren haha.
Ik zie de meerwaarde niet zo tenzij je echt een peperdure lamborghini hebt. Auto's zijn gemaakt om ook buiten te kunnen staan.
pi_216719917
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 14:38 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik zie de meerwaarde niet zo tenzij je echt een peperdure lamborghini hebt. Auto's zijn gemaakt om ook buiten te kunnen staan.
Het langere niet-roesten van de auto? Lijkt mij zeker een meerwaarde.
Plus warme auto als je 's ochtends weg rijdt.
Plus niet krabben.
Enz.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_216720002
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 16:00 schreef DX11 het volgende:

[..]
Het langere niet-roesten van de auto? Lijkt mij zeker een meerwaarde.
Plus warme auto als je 's ochtends weg rijdt.
Plus niet krabben.
Enz.
Waar gaat je auto normaal gesproken roesten dan? Is er meestal niet al iets anders aan versleten voordat dat echt een probleem wordt?

Wat betreft warme auto of krabben, dan denk ik van je bent toch een Nederlander, stel je niet zo aan :') dat wordt nog wat als de russen binnenvallen :')
pi_216720927
Een garage bij je huis is natuurlijk bedoeld om de auto te stallen. Maar behalve bescherming tegen weer en wind biedt een garage ook bescherming tegen diefstal, inbraak in de auto, kleine beschadigingen die de auto op kan lopen als je hem gewoon op straat zet en de buurman niet zo handig is met parkeren, en ook gewoon moedwillig vandalisme. Een garage biedt ook het voordeel dat je bij regen droog in de auto kan stappen
  maandag 17 februari 2025 @ 18:36:00 #72
35189 Troel
scherp en bot
pi_216721990
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:43 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Achteruit inparkeren lukt meestal wel maar niet bij mij thuis (lukt wel maar duurt lang), krappe straat met aan de ene kant parkeervakken en aan de andere kant fileparkeren. Er staat vaak een busje (twee buurmannen hebben voor hn nwerk een groot busje voor de deur staan).

Vandaag weer 10 minuten bezig geweest met inparkeren, hoe doe je dit efficiënt?

Situatie in paint.
[ afbeelding ]

-je gezuig met je mention mag je voor je houden-
Soms blijft het ook gewoon lastig. Bij mijn vriend is de oprit nogal smal en daar staat ook regelmatig een auto voor (parkeervak overkant smalle straat), maar ook de twee parkeervakken direct naast de oprit tot aan de oprit vol geparkeerd. Hij draait hem er altijd zo in, maar woont er ook al jaren. Mij kost het wat meer moeite, want ik ben wat banger voor de auto :D Maar met goed insturen en strak langs auto's kan het wel. Kwestie van durven.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 17 februari 2025 @ 19:26:23 #73
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_216722599
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:43 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Achteruit inparkeren lukt meestal wel maar niet bij mij thuis (lukt wel maar duurt lang), krappe straat met aan de ene kant parkeervakken en aan de andere kant fileparkeren. Er staat vaak een busje (twee buurmannen hebben voor hn nwerk een groot busje voor de deur staan).

Vandaag weer 10 minuten bezig geweest met inparkeren, hoe doe je dit efficiënt?

Situatie in paint.
[ afbeelding ]

-je gezuig met je mention mag je voor je houden-
pi_216728122
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 13:55 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Diverse redenen

- soms kom je van een knooppunt en je op een van de linkerbanen uit
Kan, maar dan reed je daar al even. Als er dan getüterd wordt, zat er waarschijnlijk al even eentje in je reet te duwen. Wat ook echt dom gedrag is, maar de slimmere manier om daar mee om te gaan is ze gewoon zsm te laten gaan door op te schuiven. Ik ga in ieder geval niet op het reactievermogen van iemand die opgefokt in de auto zit vertrouwen.
quote:
- soms heb je twee vrachtwagens die elkaar proberen in te halen ( zou verboden moeten worden maar ja VVD hè), dan kom je dus al op de derde baan uit van rechts gezien
Eh, even snel vrachtwagens voorbij, ik zie het probleem niet. Heb ik nooit getüter voor gekregen (in, ter illustratie, de zeg 15 jaar dat ik rondkar inmiddels).
quote:
- soms heb je een oma die te langzaam (onder de vmax nog) rijdt op baan 3 of 4 vanaf rechts gezien
Zelfde verhaal als de vrachtwagens, als ze écht zo langzaam gaan, ben je er ook binnen no time voorbij.
quote:
etc.

We hebben in Nederland geen rijstrook die gereserveerd is voor mensen die harder dan de Vmax rijden. Het is te allen tijde verboden om harder dan de Vmax te rijden. Dus ook voor achmed op baan 5 (van rechts gezien) op de A2 Amsterdam - Utrecht.
Ik vermoed dat het getüter vooral een gevolg is van niet goed genoeg anticiperen. Iemand die (veel) te hard rijdt, ziet doorgaans iemand die even aan het inhalen is niet als een probleem (en als het te lang duurt, stuiven ze je gewoon rechts voorbij). Wat wél getoeter oplevert, is plots een traag hok voor ze gooien of gewoon stoïcijns links blijven plakken.

Kwestie van verder vooruitkijken, accepteren dat anderen vrij zijn om boetes op te lopen en voor de veiligere manier kiezen, wat dus inhoudt dat je zeker even dubbelcheckt hoe snel iemand in je linkerspiegels groter ziet worden.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_216728492
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 08:48 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]
Kan, maar dan reed je daar al even. Als er dan getüterd wordt, zat er waarschijnlijk al even eentje in je reet te duwen. Wat ook echt dom gedrag is, maar de slimmere manier om daar mee om te gaan is ze gewoon zsm te laten gaan door op te schuiven. Ik ga in ieder geval niet op het reactievermogen van iemand die opgefokt in de auto zit vertrouwen.
[..]
Eh, even snel vrachtwagens voorbij, ik zie het probleem niet. Heb ik nooit getüter voor gekregen (in, ter illustratie, de zeg 15 jaar dat ik rondkar inmiddels).
[..]
Zelfde verhaal als de vrachtwagens, als ze écht zo langzaam gaan, ben je er ook binnen no time voorbij.
[..]
Ik vermoed dat het getüter vooral een gevolg is van niet goed genoeg anticiperen. Iemand die (veel) te hard rijdt, ziet doorgaans iemand die even aan het inhalen is niet als een probleem (en als het te lang duurt, stuiven ze je gewoon rechts voorbij). Wat wél getoeter oplevert, is plots een traag hok voor ze gooien of gewoon stoïcijns links blijven plakken.

Kwestie van verder vooruitkijken, accepteren dat anderen vrij zijn om boetes op te lopen en voor de veiligere manier kiezen, wat dus inhoudt dat je zeker even dubbelcheckt hoe snel iemand in je linkerspiegels groter ziet worden.
.Ja maar aan de andere kant is het niet gek dat ik niet verwacht dat er iemand zo keihard aan komt rijden op de linkerbaan terwijl de maximumsnelheid 100 km/ u is.
pi_216732632
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 09:26 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
.Ja maar aan de andere kant is het niet gek dat ik niet verwacht dat er iemand zo keihard aan komt rijden op de linkerbaan terwijl de maximumsnelheid 100 km/ u is.
Da's ervaring. Komt nog wel.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_216732917
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 14:19 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]
Da's ervaring. Komt nog wel.
Ik vrees van niet :N
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_216734645
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 09:26 schreef pedaalemmerzak het volgende:]
.Ja maar aan de andere kant is het niet gek dat ik niet verwacht dat er iemand zo keihard aan komt rijden op de linkerbaan terwijl de maximumsnelheid 100 km/ u is.
Helaas houdt niet iedereen zich aan de verkeersregels, en houdt dus ook niet iedereen zich aan de maximum snelheid. Maar dat leer je nog wel.
pi_216734663
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 14:41 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik vrees van niet :N
Ik hoop. Da's het enige wat ik kan. ;(
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_216734722
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 17:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Helaas houdt niet iedereen zich aan de verkeersregels, en houdt dus ook niet iedereen zich aan de maximum snelheid. Maar dat leer je nog wel.
Dat weet-ie allang. Echt.
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 17:29 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]
Ik hoop. Da's het enige wat ik kan. ;(
IJdele hoop.

Vrees ik.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  dinsdag 18 februari 2025 @ 17:39:17 #81
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_216734772
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 09:26 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
.Ja maar aan de andere kant is het niet gek dat ik niet verwacht dat er iemand zo keihard aan komt rijden op de linkerbaan terwijl de maximumsnelheid 100 km/ u is.
Niet verwachten, kijken.
pi_216734795
En een mindset van "joe, haal me maar in en vouw je flink ver bij mij vandaan om een boom" helpt ook boel ergernis. Gratiesj tip van tante IJs.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  dinsdag 18 februari 2025 @ 17:54:57 #83
35189 Troel
scherp en bot
pi_216735001
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 17:29 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]
Ik hoop. Da's het enige wat ik kan. ;(
hoop is uitgestelde teleurstelling ;)

Mijn zoon is vandaag op het gemeentehuis opgepikt door mijn vader (een van de begeleiders). Die heeft hem naar huis laten rijden. Pa was tevreden over het rijden van zoonlief. Zoonlief vindt een automaat (nog wel) minder prettig rijden :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 18 februari 2025 @ 17:58:43 #84
35189 Troel
scherp en bot
pi_216735046
En ik had deze al een tijd geleden in de SC gezet, maar geen reacties, wellicht hier wel :P Hij heeft dus inmiddels zijn rijbewijs ;)

quote:
2s.gif Op maandag 20 januari 2025 19:12 schreef Troel het volgende:
OK, een vraag voor de auto-mensen. Mijn zoon heeft, als het even meezit over een maand zijn rijbewijs. Hij rijdt in een schakelauto. Ik denk dat het handig is om dat bij te houden, maar alle familieleden hebben een automaat. In hoeverre is het dus praktisch om een oud autootje te hebben waarin hij kan schakelen? Het gaat me in dezen niet om de kosten (als het niet te betalen zou zijn, zou ik er niet eens naar kijken). Hij is nog geen 18, dus hij mag er nog niet alleen mee op pad. Maar ergens in mij vind ik het zonde om meteen dat schakelen voor hem te laten vervallen zeg maar als hij in onze auto's zou gaan rijden?

Iemand hier ervaring mee? Wat is handig?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216742068
Het schakelen is net als fietsen. Als 'ie genoeg motivatie heeft zal hooguit in het begin een beetje moeite kosten. Daarna verleer je het echt niet meer.

Ik weet niet hoe het daadwerkelijk zit met de verhouding kijken en techniek, maar voor mezelf schat ik in dat de verhouding 85-15 is. Die 15% is dus het technisch autorijden, hoe je moet sturen, wanneer je welke pedalen in moet trappen, het schakelen en waar de knopjes en hendeltjes voor dienen.

Ik neem aan dat je zoon tijdens het lessen niet heeft geleerd om met een automaat te rijden, en als die omschakeling al makkelijk gaat moet het wel goed komen.

[ Bericht 31% gewijzigd door Ridocar op 19-02-2025 07:10:10 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 19 februari 2025 @ 06:45:04 #86
545 dop
:copyright: dop
pi_216742196
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 17:58 schreef Troel het volgende:
En ik had deze al een tijd geleden in de SC gezet, maar geen reacties, wellicht hier wel :P Hij heeft dus inmiddels zijn rijbewijs ;)
[..]

Ik denk zelf dat je de belangrijkste automatismen van het schakelen voldoende onder de knie zult hebben door het lessen zelf.
Natuurlijk zal je weer even moeten wennen aan het schakelen als je lang automaat hebt gerreden, maar volgens mij is dat niet iets dat je veiligheid in gevaar brengt.
Uiterlijk is elke nieuwe/andere auto waar je in stapt even wennen.
Ik denk dat het veel rijden meer nieuwe ervaringen oplevert die zullen bijdragen aan je veiligheid opzich dan het bijhouden van je vaardigheid met schakelen.
En in de toekomst zie ik ook steeds minder auto's waar in je kunt schakelen.
Zou er weinig energie in steken om schakelen te blijven oefenen.
Vooral zorgen dat hij veel nieuwe ervaringen op doet. Ander plekken, auto's en omstandigheden.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_216742241
Overigens was het vroeger makkelijker: Je had de keuze, een gewone vier of vijfbak, alleen de achteruit zit soms op een andere plek (onder de vijf, naast 1 of 2) en je had de automaat (PRNDL).
Nu heb je een hoop andere knopjes of hendeltjes om de auto vooruit (of achteruit) te krijgen, maar dat is alleen in het begin een uitdaging. Na één keer weet je het wel.

In de vrachtauto was het vroeger al ruk. Ik heb gelest in een handbak, zestien vooruit en vier achteruit met schakelaars op de pook voor tussenbak en splitter, daarna kwam ik op een MAN F2000 (slagbak, ook 16 vooruit, twee achteruit) en een Volvo FM12 (12 versnellingen). En daarna op een Actros: Tellishiftgent, nog steeds met een koppeling, maar het schakelen ging elektronisch met een soort knobbeltje op de armsteun. En Scania was helemaal raar: Je had een koppeling, maar die had je alleen nodig met het wegrijden, de rest ging als een volautomaat. Schakelen ging in standje M met een pookje aan het stuur, naar je toe voor een versnelling hoger, van je af voor lager. En de eerste paar keren vergeet je de koppeling (want die moest je wel intrappen als je wilde stoppen).

En dan heb ik het niet eens over de volautomaten, ieder merk had een eigen knopje, hendeltje, schakelaar op een andere plek...

Maar ook daar geldt, 1 keer prullen, daarna is het automatisme.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ridocar op 19-02-2025 10:51:26 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_216744784
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 17:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Helaas houdt niet iedereen zich aan de verkeersregels, en houdt dus ook niet iedereen zich aan de maximum snelheid. Maar dat leer je nog wel.
Ik rijd ook wel eens 110 en in een uitzonderlijk geval 120 als het max 100 is, maar nog veel harder dan dat?
pi_216745287
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 07:06 schreef Ridocar het volgende:
Schakelen ging in standje M met een pookje aan het stuur, naar je toe voor een versnelling hoger, van je af voor lager.
Dat doet een beetje denken aan het schakelen bij een motor, met dat verschil dat je bij de meeste motoren het pookje met de linkervoet moet bedienen. Maar voor de rest is het bij een motor ook pookje omlaag voor een versnelling lager en pookje omhoog voor een versnelling hoger. De neutraal zit in de regel tussen de 1 en de 2.
  vrijdag 21 februari 2025 @ 16:27:27 #90
35189 Troel
scherp en bot
pi_216782857
Nou, we hebben inmiddels al lekker gereden en dat gaat eigenlijk prima. Dus gewoon onze auto's gebruiken inderdaad. tnx!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')