abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217113430
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 08:58 schreef CoolGuy het volgende:
wasmachine aan, dalijk droger + wasmachine aan, dan nog de bedden wassen, weer 2x wasmachine + droger aan, straks de vaatwasser aan, auto bij laden, en dan is het alweer bijna avond en heb ik alles gratis gedaan *O*
'gratis' ten koste van wat? Vooral dat laatste word nogal eens vergeten in dit topic.
  Moderator donderdag 20 maart 2025 @ 09:02:31 #257
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217113442
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 09:01 schreef achtja het volgende:

[..]
'gratis' ten koste van wat? Vooral dat laatste word nogal eens vergeten in dit topic.
Nou, vertel het eens.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 20 maart 2025 @ 09:04:24 #258
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217113464
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 08:57 schreef achtja het volgende:

[..]
Het is wel duidelijk Leandra,

Het hele zonnepaneel verhaal, ben je blij met je zonnepanelen? LOL is 1 grote massa hysterie geweest.. Huurders zetten ze uit, huurders willen er vanaf en ik zelf ben er gelukkig ook 12 kwijt.
Ja hoor, ik ben wel blij met mijn 21 panelen, alleen een beetje jammer dat ze vol zuid liggen en niet oost-west.
Met de kennis van nu....

Ik betaal ¤ 34 per maand aan energie, daarmee wordt mijn huis verwarmd/gekoeld en is alle verbruikte stroom gedekt.
De afgelopen 4 jaar heb ik alleen maar geld ontvangen van de energieleverancier en draaide mijn huis dus volledig op een negatieve kostenpost.
Zelfs als ik vanaf 2027 nog weer het dubbele, of zelfs het 3- of 4-voudige moet betalen van wat ik nu betaal is het een koopje.
Maar tegen die tijd zal er wel ergens een accu staan om de kosten zoveel mogelijk te beperken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_217113477
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 09:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, vertel het eens.
Dat mag toch wel duidelijk zijn?

- Het net zit vol
- Huizen bouwen kan wel maar dan zonder electra
- Mensen krijgen geen vergoeding meer voor stroom
- Alles wat voor gespiegeld is, bestaat niet meer

dus, tenkoste van andere mensen! Maar gelukkig heb jij 'gratis' de afwas gedaan. Tjongejonge!
  Moderator donderdag 20 maart 2025 @ 09:09:18 #260
16180 crew  CoolGuy
pi_217113529
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 09:05 schreef achtja het volgende:

[..]

- Het net zit vol
Geen last van, hier draait het vooralsnog prima.

quote:
Geen last van, ik heb al een huis.

quote:
Zelfs als ik het dubbele of 3voudige of 4 voudige of 5 voudige moet gaan betalen straks, dan is het nog steeds een lachertje.

quote:
Zolang ik nauwelijks kosten heb (en ik heb nauwelijks kosten) zal het mij een rotzorg zijn wat volgens jou niet meer bestaat.

quote:
dus, tenkoste van andere mensen! Maar gelukkig heb jij 'gratis' de afwas gedaan. Tjongejonge!
Ja, ik ben er ook blij mee. Dus ik hoop dat er nog veel meer mensen zijn die 'net als jij' hun panelen uitzetten of van het dak afhalen (maar dan echte, geen denkbeeldige zoals bij jou), want dat zal dan vast wel de druk op het net verlichten.

Grote prima voor mij. ^O^
  donderdag 20 maart 2025 @ 09:12:36 #261
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217113556
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 09:05 schreef achtja het volgende:

[..]

- Het net zit vol

Sorry hoor maar :')

Dit hele treurzang geeft vooral aan dat je geen zonnepanelen hebt en ook nooit gehad hebt en hier alleen maar zit om de kift.

Beetje mensen met zonnepanelen de schuld geven dat het net vol zit :')
Het is de schuld van de netbeheerders die hun net niet onderhouden en bijgehouden hebben, en ook zij wisten al jaren dat er een energietransitie aankwam, en zij wisten ook dat hun net daar niet afdoende voor verzwaard was, maar in plaats van dat bijtijds (of überhaupt) op te pakken gingen ze vooral aan de slag met aanleggen van zonnevelden, en het gros ook nog eensvol zuid ipv oost-west, zodat de piek in het overschot nog erger zou worden.

Maar nee hoor, hier hebben we een troll die de schuld en verantwoordelijkheid daarvoor bij de particulier met 15 panelen neelegt.
Echt, ga wat anders doen dan hier trollen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_217113580
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 09:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Sorry hoor maar :')

Dit hele treurzang geeft vooral aan dat je geen zonnepanelen hebt en ook nooit gehad hebt en hier alleen maar zit om de kift.

Beetje mensen met zonnepanelen de schuld geven dat het net vol zit :')
Het is de schuld van de netbeheerders die hun net niet onderhouden en bijgehouden hebben, en ook zij wisten al jaren dat er een energietransitie aankwam, en zij wisten ook dat hun net daar niet afdoende voor verzwaard was, maar in plaats van dat bijtijds (of überhaupt) op te pakken gingen ze vooral aan de slag met aanleggen van zonnevelden, en het gros ook nog eensvol zuid ipv oost-west, zodat de piek in het overschot nog erger zou worden.

Maar nee hoor, hier hebben we een troll die de schuld en verantwoordelijkheid daarvoor bij de particulier met 15 panelen neelegt.
Echt, ga wat anders doen dan hier trollen.
Wat nou trollen? Het is gewoon duidelijk maar jij en @CoolGuy zitten in de ontkenningsfase.
  Moderator donderdag 20 maart 2025 @ 09:16:18 #263
16180 crew  CoolGuy
pi_217113596
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 09:14 schreef achtja het volgende:

[..]
Wat nou trollen? Het is gewoon duidelijk maar jij en @:CoolGuy zitten in de ontkenningsfase.
Ehh nee, ik zit in de realiteit waar ik energierekeningen krijg met 800 euro per jaar TERUG. Dat is mijn realiteit. Dat is misschien niet jouw realiteit, maar daar heb ik verder geen last van.
  Moderator donderdag 20 maart 2025 @ 09:53:33 #264
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_217113893
Gaan we hier nou gewoon weer helemaal opnieuw beginnen met dezelfde discussie? ..

Dat geld trouwens voor jullie alle twee..
pi_217113971
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 09:53 schreef Vonkenboer het volgende:
Gaan we hier nou gewoon weer helemaal opnieuw beginnen met dezelfde discussie? ..

Dat geld trouwens voor jullie alle twee..
Nee dit was weer een andere discussie.. maar goed ik begrijp je punt.

Laat het wel duidelijk zijn dat het algemeen sentiment, zie media (dat hoef ik niet te herhalen), zeer negatief is.. niemand gaat nog panelen neerleggen. Heb je dat als @CoolGuy in het verleden gedaan dan ben je natuurlijk spekkoper maar mensen zonder en huurders hebben gewoon pech.

Verder word het vandaag waarschijnlijk weer een mooi parabooltje mensen!
pi_217114081
Deze week de sleutel van m'n woning gekregen en uiteraard ga ik panelen leggen (er ligt nog niets).

Al even aan het meten geweest, voorlopige plan is om 8 panelen op oost, 8 panelen op west te leggen.
Daarnaast ook 2x8 in oost-west opstelling op het platte dak van het bijgebouw.

Dus 4x8 = 32 panelen in totaal. De oost-west opstelling uiteraard om spreiding optimaal te krijgen.

Enige is dat het qua combinatie panelen / omvormer / 3-fase nog wat ingewikkeld uitkomt.
Met S500B optimizers heb ik eigenlijk 16 panelen gelijktijdig in de zon nodig.
Omvormer voor korte strings zou dat deels kunnen oplossen, maar ook dan nog 9 panelen in zon nodig en met zo'n omvormer zit je sneller aan het maximale gelegde DC-vermogen.

Misschien gewoon 3 single-phase omvormers gebruiken dus (ieder op 1 fase), met de S500B optimizers.
pi_217114471
Ik ga hem hier toch even stellen want ik kom er zelf niet meer uit.
2022 verhuisd. In maart 2023 16 panelen laten leggen. Mijn app zegt dat ik met mijn momenteel al ¤5700 heb terug verdiend. Maar dat lijkt iets aan de positieve kant.
We verwarmen ons huis gedeeltelijk met 4 airco’s. In de maanden november t/m februari verwarmen we wat bij met de CV-ketel. Ons contract met ¤0,22 per kWH loopt nog tot en met oktober 2026. De afgelopen 2 jaar hebben we zo’n ¤140 per maand energie betaald. Momenteel zitten we bij Essent (al 9 jaar).

Dan nog even:
verbruik: 4820 kWh,
teruggeleverd: 4855 kWh
opgewekt: 6700 kWh
Eigen verbruik: 1880 kWh

Maar ik zit even met 2 vragen waar ik nu niet meer aan uit kom.

1) wat moet ik na 2026 met mijn zonnepanelen?
2) wat voor contract kan ik nog afsluiten en bij welke leverancier?
pi_217114535
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 08:51 schreef achtja het volgende:

[..]
Dat mag niet want dan krijg ik weer gezeur met moderators etc...

maargoed hier dan https://www.ad.nl/wonen/h(...)aangenaaid~a2ea8eaa/

Premium artikel wat je gewoon kunt lezen als je *** gebruikt
*** Dat is nu net het wat niet mag. Ik kon het artikel gewoon lezen op de site van AD.nl. Die krant laat je gewoon een artikel per dag/week(?) zien zonder inloggen.

Maar goed, het artikel is nogal tendentieus zoals verwacht kan worden van die krant.

Woningbouw verenigingen kunnen natuurlijk de huur van de zonnepanelen naar rato verlagen. Bij de huidige politiek hoeven ze niet een potje te vullen voor vervanging van die panelen dus kunnen ze er voor kiezen per jaar minder huur voor de panelen te vragen zodat de huur op nul komt gelijk met de afschrijving van die panelen.

Verder zou er best nog wel eens beleid kunnen komen die de inhaligheid van energiemaatschappijen wat aan banden legt. Ik neem aan dat na de komende verkiezingen die binnenkort wel uitgeschreven gaan worden het beleid wel weer wat aangepast gaat worden. Het kan een prachtige inzet van de campagne gaan worden natuurlijk.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217118668
https://salderingsclaim.nl/

Een initiatief om collectief een schadeclaim in te dienen voor de verloren terugverdientijd van zonnepanelen na het beëindigen van de salderingsregeling.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  donderdag 20 maart 2025 @ 17:01:07 #270
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217118886
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 16:42 schreef Wantie het volgende:

Een initiatief om collectief een schadeclaim in te dienen voor de verloren terugverdientijd van zonnepanelen na het beëindigen van de salderingsregeling.
Je hebt net zonnepanelen aangeschaft en nu wil je een schadevergoeding terwijl het al jaren duidelijk is dat de salderingsregeling zou gaan verdwijnen?
pi_217118910
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 17:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je hebt net zonnepanelen aangeschaft en nu wil je een schadevergoeding terwijl het al jaren duidelijk is dat de salderingsregeling zou gaan verdwijnen?
Oh, die van mij zijn al terugverdiend.
Dit is voor wie daar belang bij heeft.
  donderdag 20 maart 2025 @ 17:05:09 #272
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217118934
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 17:03 schreef Wantie het volgende:

[..]
Oh, die van mij zijn al terugverdiend.
Dit is voor wie daar belang bij heeft.
Ik vind het gejank over afschaffen gratis geld nogal triest.
pi_217118997
quote:

Ja, ik dien bij mijn autodealer ook een schadeclaim in vanwege de afschaffing MRB-vrijstelling.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217119060
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 17:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik vind het gejank over afschaffen gratis geld nogal triest.
Ik wist niet dat zonnepanelen gratis waren.
  donderdag 20 maart 2025 @ 17:18:50 #275
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_217119079
quote:

zucht... ik heb altijd mijn sterke twijfels bij deze schadeclaims. Zit een nogal hoog scam gehalte aan voor mijn gevoel.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_217119183
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 17:18 schreef zalkc het volgende:

[..]
zucht... ik heb altijd mijn sterke twijfels bij deze schadeclaims. Zit een nogal hoog scam gehalte aan voor mijn gevoel.
Ja, dat is ook mijn eerste gedachte.
  donderdag 20 maart 2025 @ 17:37:39 #277
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217119246
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 17:16 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik wist niet dat zonnepanelen gratis waren.
Salderen is gratis geld
pi_217119327
quote:

Volgens mij zijn het vooral de energiemaatschappijen die zich onbetrouwbaar tonen.

Je kan de overheid hooguit verwijten dat ze daar niet op reageren. En inderdaad dat dingetje van dubbelle BTW.
pi_217119543
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 17:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Salderen is gratis geld
Nope.
pi_217121027
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 10:02 schreef achtja het volgende:

[..]
Nee dit was weer een andere discussie.. maar goed ik begrijp je punt.

Laat het wel duidelijk zijn dat het algemeen sentiment, zie media (dat hoef ik niet te herhalen), zeer negatief is.. niemand gaat nog panelen neerleggen. Heb je dat als @:CoolGuy in het verleden gedaan dan ben je natuurlijk spekkoper maar mensen zonder en huurders hebben gewoon pech.

Verder word het vandaag waarschijnlijk weer een mooi parabooltje mensen!
Is ook maar gewoon gezwets dit natuurlijk. Als jij nu nog zonnepanelen kan leggen met een gunstige dak opstelling kun je ze gewoon binnen 7-8 jaar terugverdienen.

Moet je wel een beetje willen sturen op eigen verbruik maximaliseren en niet de hoofdprijs per watt piek betalen.

Ik heb dadelijk met 2 jaar salderingsregeling de helft van mijn investering terug. De andere helft zal dan nog een jaar of 4 max 5 duren. Prima rendement als je het mij vraagt.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_217121104
quote:

Sorry, maar ik vind dit ronduit belachelijk. De hele salderingsregeling heeft juist veel te lang geduurd en zorgt er alleen maar voor dat mensen 0% motivatie hebben om hun eigen verbruik te vergroten in plaats van terug te leveren.

Vanwege de salderingsregeling liggen hele daken op het zuiden volgepleurd( want ja, mag toch alles salderen) ipv een fatsoendelijke spreiding op oost/west welke vanuit duurzaamheids standpunt veel logischer is.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_217121316
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:07 schreef Gohf046 het volgende:

[..]
Sorry, maar ik vind dit ronduit belachelijk. De hele salderingsregeling heeft juist veel te lang geduurd en zorgt er alleen maar voor dat mensen 0% motivatie hebben om hun eigen verbruik te vergroten in plaats van terug te leveren.

Vanwege de salderingsregeling liggen hele daken op het zuiden volgepleurd( want ja, mag toch alles salderen) ipv een fatsoendelijke spreiding op oost/west welke vanuit duurzaamheids standpunt veel logischer is.
Maar nu gaan we richting een terugleververgoeding die lager is dan de terugleverkosten. Waardoor het rendement van zonnepanelen wegvalt.

Verder moet je maar net een oost/west dak hebben.
Je kunt moeilijk je hele huis verbouwen.
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:33:59 #283
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217121616
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:17 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar nu gaan we richting een terugleververgoeding die lager is dan de terugleverkosten. Waardoor het rendement van zonnepanelen wegvalt.

Verder moet je maar net een oost/west dak hebben.
Je kunt moeilijk je hele huis verbouwen.
Het valt niet weg, het wordt Lager
pi_217122112
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het valt niet weg, het wordt Lager
Dus toch nog gratis geld
pi_217122298
quote:

[..]

Neem het mensen kwalijk dat ze gebruik maken van subsidies waar niet over na is gedacht.
  donderdag 20 maart 2025 @ 21:22:52 #286
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_217122803
quote:

[..]

Ik ga niet ontkennen dat er her en der een paar paneeltjes extra liggen tov het gebruik. Maar als je niet in een pyramide woont kun je het iemand niet kwalijk nemen als die panelen op zuid legt, aangezien het enige alternatief anders noord is. Ik kan mijn huis in elk geval niet 90 graden draaien, niet iedereen woont in een woonwagen ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 20 maart 2025 @ 21:47:52 #287
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217123365
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:54 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dus toch nog gratis geld
Je maakt stroom uit zonlicht, die je niet hoeft te kopen. Dat is echt wat anders. Dat je dat niet begrijpt...
pi_217123521
Nou ja, in die zin waren mensen met een dak op het zuiden de eerste bezitters van panelen. Ik heb toen ook jaren beweerd dat mijn dak niet geschikt was want oost west. Toen de panelen voldoende in prijs waren gezakt toch maar ingestapt en dat bleek dus uiteindelijk meer dan gunstig uit te pakken.

Mijn omvormer wordt zelfs mid zomer hooguit tot de helft gebruikt en de panelen staan dus ook niet de hele dag in de zon maar mijn opbrengst is niet bepaald een sinus. Het gaat in de morgen vrij vlot naar meer dan drie kwart van het maximum die dag om daar pas tegen de avond weer onder te komen. Dat natuurlijk alleen op een volledig zonnige dag.

Met de negen panelen haal ik dus zelden meer dan anderhalve KW. Het vervelende daarvan is dat ik na salderen dus binnen een uur met de wasmachine aan dus stroom moet gaan betalen terwijl ik binnen dat totale uur ruim terug lever. Met name dat vind ik niet eerlijk. Andersom als je in de winter een keer ietsje pietsje over hebt krijg je niets terwijl dat overschot de wijk niet eens uit komt. Een nog te dure batterij kan dat deels oplossen. Echter de waterkoker, wasmachine en vaatwasser bijvoorbeeld trekken allemaal meer dan de omvormer van een batterij aan kan. Dus betaal je dan nog steeds voor stroom.
pi_217124360
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 21:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je maakt stroom uit zonlicht, die je niet hoeft te kopen. Dat is echt wat anders. Dat je dat niet begrijpt...
En de panelen die dat opwekken zijn gratis.
pi_217126243
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 21:53 schreef 215 het volgende:

Met de negen panelen haal ik dus zelden meer dan anderhalve KW. Het vervelende daarvan is dat ik na salderen dus binnen een uur met de wasmachine aan dus stroom moet gaan betalen terwijl ik binnen dat totale uur ruim terug lever. Met name dat vind ik niet eerlijk. Andersom als je in de winter een keer ietsje pietsje over hebt krijg je niets terwijl dat overschot de wijk niet eens uit komt.
Dan moet je tzt overgaan naar een dynamisch contract voor "eerlijke" prijzen.

[ Bericht 33% gewijzigd door ShoNuf op 21-03-2025 07:56:40 (-) ]
pi_217129282
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 07:55 schreef ShoNuf het volgende:

[..]
Dan moet je tzt overgaan naar een dynamisch contract voor "eerlijke" prijzen.
Nou, beslis nooit eerder dan nodig is met een onvoorspelbare toekomst. Tot oktober nog een vast contract zonder terugleveringskosten. Dan eens kijken hoe het uitpakt. Misschien die kosten accepteren en misschien toch wel een batterij mochten de prijzen erg zakken in de tussentijd.

Zoals het er nu naar uit ziet zal het rond 2027 wel een dynamisch contract worden. Maar dat duurt nog even en waarschijnlijk zit er dan ook wel een andere regering met weer andere plannen waar je dan rekening mee moet houden.
pi_217129365
quote:
Huurder gaat geld toeleggen op zonnestroom: ‘Ze voelen zich een oor aangenaaid’

Zonnepanelen op sociale huurwoningen, die bedoeld zijn om de woonlasten te drukken, dreigen honderdduizenden bewoners tientallen euro's per maand te gaan kosten. ,,Huurders bellen met de vraag of ze de panelen mogen verwijderen.’’
https://www.destentor.nl/(...)aangenaaid~a2ea8eaa/

Nederlanders met een kleine beurs zijn kind van de rekening.
Wie voldoende financiële middelen heeft, heeft over het algemeen een koopwoning en tijdens de hoogtijdagen van de salderingsregeling flink kunnen profiteren.
Nu zijn pas huurders aan de beurt, die van hun woningcorporatie tegen een vergoeding zonnepanelen kunnen krijgen.
En die zijn in 2027 netto meer kwijt dan wanneer ze geen panelen hadden gehad.

Dan wordt er gezegd van 'ja, maar de salderingsregeling zou toch verdwijnen?'

Zeker, maar dat de terug geleverde stroom minder dan een cent gaat opleveren, terwijl je tot 11 cent terugleverkosten betaalt zat er toen nog niet in.

En bij omringende landen zag je dat ook niet.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 13:28:05 #293
236264 crew  capricia
pi_217129576
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 13:03 schreef Wantie het volgende:

[..]
https://www.destentor.nl/(...)aangenaaid~a2ea8eaa/

Nederlanders met een kleine beurs zijn kind van de rekening.
Wie voldoende financiële middelen heeft, heeft over het algemeen een koopwoning en tijdens de hoogtijdagen van de salderingsregeling flink kunnen profiteren.
Nu zijn pas huurders aan de beurt, die van hun woningcorporatie tegen een vergoeding zonnepanelen kunnen krijgen.
En die zijn in 2027 netto meer kwijt dan wanneer ze geen panelen hadden gehad.

Dan wordt er gezegd van 'ja, maar de salderingsregeling zou toch verdwijnen?'

Zeker, maar dat de terug geleverde stroom minder dan een cent gaat opleveren, terwijl je tot 11 cent terugleverkosten betaalt zat er toen nog niet in.

En bij omringende landen zag je dat ook niet.
Ja het is best naar.
Mijn zus heeft een sociale huurwoning kunnen krijgen een paar jaar geleden. Daar had de grote woningcorporatie al zonnepanelen op gelegd (niet veel, want klein oppervlakte, 2 of 4 panelen ofzo).
Daar moet zij iedere maand voor betalen. Dat wordt extra in rekening gebracht via servicekosten.

Deze mensen zijn best wel de klos. Eindeloos betalen, maar nauwelijks opbrengst meer straks.

Geloof trouwens dat ze dat zelf allemaal nog niet zo door heeft.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217129695
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 13:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Daar had de grote woningcorporatie al zonnepanelen op gelegd (niet veel, want klein oppervlakte, 2 of 4 panelen ofzo).
Daar moet zij iedere maand voor betalen. Dat wordt extra in rekening gebracht via servicekosten.
Weinig panelen is dan juist een voordeel omdat je dan meestal het grootste deel wel kan gebruiken., je zal met een beetje planning de meeste stroom zelf kunnen gebruiken.

Op zich is het niet fout dat je betaald voor de aanschaf cq afschrijving van de panelen. Dat maakt het niet wezenlijk anders dan de huur van het huis. Het oneerlijke zit er juist in dat energiemaatschappijen de overtollige stroom niet meer betalen maar wel geld rekenen als je een minuut later het afneemt. De overheid is te verwijten dat ze dit toelaten en mogelijk ook nog eens btw gaan heffen op zowel stroom die je afneemt als die je levert.

Dat salderen ooit een keer ging stoppen was wel duidelijk maar dat stroom leveren in de zomer niets meer oplevert is natuurlijk nooit te voorzien geweest.

Hard voor die huurders omdat daar heel duidelijk is hoeveel het kost. Ook vervelend voor kopers die mogelijk ook niet hun panelen terug verdienen, het lijkt wel minder vervelend maar wezenlijk is dat niet anders dan bij huurders alleen is die investering al gedaan.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 13:47:11 #295
236264 crew  capricia
pi_217129739
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 13:41 schreef 215 het volgende:

[..]
Weinig panelen is dan juist een voordeel omdat je dan meestal het grootste deel wel kan gebruiken., je zal met een beetje planning de meeste stroom zelf kunnen gebruiken.

Op zich is het niet fout dat je betaald voor de aanschaf cq afschrijving van de panelen. Dat maakt het niet wezenlijk anders dan de huur van het huis. Het oneerlijke zit er juist in dat energiemaatschappijen de overtollige stroom niet meer betalen maar wel geld rekenen als je een minuut later het afneemt. De overheid is te verwijten dat ze dit toelaten en mogelijk ook nog eens btw gaan heffen op zowel stroom die je afneemt als die je levert.

Dat salderen ooit een keer ging stoppen was wel duidelijk maar dat stroom leveren in de zomer niets meer oplevert is natuurlijk nooit te voorzien geweest.

Hard voor die huurders omdat daar heel duidelijk is hoeveel het kost. Ook vervelend voor kopers die mogelijk ook niet hun panelen terug verdienen, het lijkt wel minder vervelend maar wezenlijk is dat niet anders dan bij huurders alleen is die investering al gedaan.
Ze moet maar eens uit gaan rekenen straks of het nog wel lonend is.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 21 maart 2025 @ 15:04:06 #296
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_217130383
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 13:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Het kan niet uit de leverancier rekent momenteel heel erg naar zijn voordeel toe.

Wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat de 3 seizoenen met lage tot zelfs negatieve prijzen komen door de zonne-energie, daar heeft iedereen voordeel van. Het is leuk dat de Eneco's en dergelijke willen claimen dat de PV-bezitters anderen op kosten jagen, maar overall gaan we er als gemeenschap juist op vooruit.

Of denken we dat we er per saldo op vooruit gaan als we weer vol stroom gaan produceren met gascentrales?

(even opgezocht, dat zou 3 miljard kuub gas zijn, gelijk aan 2 miljoen huishoudens )

[ Bericht 4% gewijzigd door zalkc op 21-03-2025 15:09:58 ]
pi_217130482
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 13:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Deze week in de krant gelezen dat de terugverdientijd naar 20 jaar gaat. Met een levensduur van 25 jaar gaat niemand daar nog aan beginnen natuurlijk.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:21:47 #298
236264 crew  capricia
pi_217130511
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:19 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Deze week in de krant gelezen dat de terugverdientijd naar 20 jaar gaat. Met een levensduur van 25 jaar gaat niemand daar nog aan beginnen natuurlijk.
Mn reactie ging over huurders in een sociale huurwoning. Die hebben niets met terugverdientijden te maken. Wel met maandelijkse kosten per paneel, wat een woningbouwvereniging iedere maand als servicekosten in rekening brengt.
Die zijn gewoon de Sjaak. :7
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 21 maart 2025 @ 15:28:33 #299
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_217130567
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Mn reactie ging over huurders in een sociale huurwoning. Die hebben niets met terugverdientijden te maken. Wel met maandelijkse kosten per paneel, wat een woningbouwvereniging iedere maand als servicekosten in rekening brengt.
Die zijn gewoon de Sjaak. :7
Gemiddelde woonco rekende 4 euro per paneel las ik, ronden we voor nu af op 40 euro per jaar. Een paneel levert, als het mee zit, 400 kwh per jaar (400wp). In dit zonnige geval zou het bij 100% teruglevering 1 euro per jaar opleveren en 40 kosten.
Omslag bij een kWh prijs van 25ct zit rond de 160kWh oftewel 40% direct gebruik. En dat is best veel, ik red zelf 20%
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:34:05 #300
236264 crew  capricia
pi_217130606
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:28 schreef zalkc het volgende:

[..]
Gemiddelde woonco rekende 4 euro per paneel las ik, ronden we voor nu af op 40 euro per jaar. Een paneel levert, als het mee zit, 400 kwh per jaar (400wp). In dit zonnige geval zou het bij 100% teruglevering 1 euro per jaar opleveren en 40 kosten.
Omslag bij een kWh prijs van 25ct zit rond de 160kWh oftewel 40% direct gebruik. En dat is best veel, ik red zelf 20%
Ja. Zeker sociale huurders die overdag niet thuis zijn. Die gaan nooit veel eigen verbruik realiseren in de maanden dat de opbrengst er is. En een investering in thuisbatterijen zie ik niet snel gebeuren bij die groep.
En nieuwe apparatuur zoals vaatwassers en wasmachines die je op zonnestroom kunt laten starten op afstand, is ook niet echt waar deze groep massaal in gaat investeren.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217130698
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:04 schreef zalkc het volgende:
Het kan niet uit de leverancier rekent momenteel heel erg naar zijn voordeel toe.

Wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat de 3 seizoenen met lage tot zelfs negatieve prijzen komen door de zonne-energie,
Dat is een beetje kort door de bocht reactie. Het gaat hier om een kleine huur installatie van iemand die vrijwel zeker geen dynamische tarieven heeft. Dus je opmerking over negatieve prijzen gaat domweg niet op.

Stel dat de huurder twee panelen huurt voor totaal vijf euro per maand dan moet ze in het jaar dus (¤ 60 / 0.27 ¤/KWH) 222 KWh direct zelf gebruiken.
In de wintermaanden zal dat ongeveer alle opgewekte stroom zijn maar dat is niet schrikbarend veel. Zeg vijf euro in drie maanden.
In de zomer zullen die panelen vaak het sluipverbruik overdag opleveren. Daarmee alleen al kom je waarschijnlijk al boven het kantelpunt.
Voor de rest is het een kwestie van gebruik uitstellen tot de zon schijnt, (vaat)was, boiler opwarmen en koffiedrinken enz.. Dit zal nooit helemaal op zon kunnen met twee panelen maar de top van de kosten gaat er wel af.

Mijn natte vinger was dat het op vijf euro per maand ongeveer quite zou spelen maar dat is dus zelfs te pessimistisch. Denk erom, dit rekenvoorbeeld kan je niet zomaar vertalen naar grotere installaties. Als je vier tot tien panelen hebt zal de besparing in KWh niet twee tot vijf keer zo groot zijn, eerder anderhalf keer of verdubbelen maar dan betaal je ook (veel) meer dan die vijf euro per maand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')