Ja, dat is ook mijn eerste gedachte.quote:Op donderdag 20 maart 2025 17:18 schreef zalkc het volgende:
[..]
zucht... ik heb altijd mijn sterke twijfels bij deze schadeclaims. Zit een nogal hoog scam gehalte aan voor mijn gevoel.
Salderen is gratis geldquote:Op donderdag 20 maart 2025 17:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik wist niet dat zonnepanelen gratis waren.
Volgens mij zijn het vooral de energiemaatschappijen die zich onbetrouwbaar tonen.quote:Op donderdag 20 maart 2025 16:42 schreef Wantie het volgende:
https://salderingsclaim.nl/
Een initiatief om collectief een schadeclaim in te dienen voor de verloren terugverdientijd van zonnepanelen na het beëindigen van de salderingsregeling.
Is ook maar gewoon gezwets dit natuurlijk. Als jij nu nog zonnepanelen kan leggen met een gunstige dak opstelling kun je ze gewoon binnen 7-8 jaar terugverdienen.quote:Op donderdag 20 maart 2025 10:02 schreef achtja het volgende:
[..]
Nee dit was weer een andere discussie.. maar goed ik begrijp je punt.
Laat het wel duidelijk zijn dat het algemeen sentiment, zie media (dat hoef ik niet te herhalen), zeer negatief is.. niemand gaat nog panelen neerleggen. Heb je dat als @:CoolGuy in het verleden gedaan dan ben je natuurlijk spekkoper maar mensen zonder en huurders hebben gewoon pech.
Verder word het vandaag waarschijnlijk weer een mooi parabooltje mensen!
Sorry, maar ik vind dit ronduit belachelijk. De hele salderingsregeling heeft juist veel te lang geduurd en zorgt er alleen maar voor dat mensen 0% motivatie hebben om hun eigen verbruik te vergroten in plaats van terug te leveren.quote:Op donderdag 20 maart 2025 16:42 schreef Wantie het volgende:
https://salderingsclaim.nl/
Een initiatief om collectief een schadeclaim in te dienen voor de verloren terugverdientijd van zonnepanelen na het beëindigen van de salderingsregeling.
Maar nu gaan we richting een terugleververgoeding die lager is dan de terugleverkosten. Waardoor het rendement van zonnepanelen wegvalt.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:07 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Sorry, maar ik vind dit ronduit belachelijk. De hele salderingsregeling heeft juist veel te lang geduurd en zorgt er alleen maar voor dat mensen 0% motivatie hebben om hun eigen verbruik te vergroten in plaats van terug te leveren.
Vanwege de salderingsregeling liggen hele daken op het zuiden volgepleurd( want ja, mag toch alles salderen) ipv een fatsoendelijke spreiding op oost/west welke vanuit duurzaamheids standpunt veel logischer is.
Het valt niet weg, het wordt Lagerquote:Op donderdag 20 maart 2025 20:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar nu gaan we richting een terugleververgoeding die lager is dan de terugleverkosten. Waardoor het rendement van zonnepanelen wegvalt.
Verder moet je maar net een oost/west dak hebben.
Je kunt moeilijk je hele huis verbouwen.
Dus toch nog gratis geldquote:Op donderdag 20 maart 2025 20:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het valt niet weg, het wordt Lager
Neem het mensen kwalijk dat ze gebruik maken van subsidies waar niet over na is gedacht.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:07 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Sorry, maar ik vind dit ronduit belachelijk. De hele salderingsregeling heeft juist veel te lang geduurd en zorgt er alleen maar voor dat mensen 0% motivatie hebben om hun eigen verbruik te vergroten in plaats van terug te leveren.
Vanwege de salderingsregeling liggen hele daken op het zuiden volgepleurd( want ja, mag toch alles salderen) ipv een fatsoendelijke spreiding op oost/west welke vanuit duurzaamheids standpunt veel logischer is.
Ik ga niet ontkennen dat er her en der een paar paneeltjes extra liggen tov het gebruik. Maar als je niet in een pyramide woont kun je het iemand niet kwalijk nemen als die panelen op zuid legt, aangezien het enige alternatief anders noord is. Ik kan mijn huis in elk geval niet 90 graden draaien, niet iedereen woont in een woonwagenquote:Op donderdag 20 maart 2025 20:07 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Je maakt stroom uit zonlicht, die je niet hoeft te kopen. Dat is echt wat anders. Dat je dat niet begrijpt...quote:
En de panelen die dat opwekken zijn gratis.quote:Op donderdag 20 maart 2025 21:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je maakt stroom uit zonlicht, die je niet hoeft te kopen. Dat is echt wat anders. Dat je dat niet begrijpt...
Dan moet je tzt overgaan naar een dynamisch contract voor "eerlijke" prijzen.quote:Op donderdag 20 maart 2025 21:53 schreef 215 het volgende:
Met de negen panelen haal ik dus zelden meer dan anderhalve KW. Het vervelende daarvan is dat ik na salderen dus binnen een uur met de wasmachine aan dus stroom moet gaan betalen terwijl ik binnen dat totale uur ruim terug lever. Met name dat vind ik niet eerlijk. Andersom als je in de winter een keer ietsje pietsje over hebt krijg je niets terwijl dat overschot de wijk niet eens uit komt.
Nou, beslis nooit eerder dan nodig is met een onvoorspelbare toekomst. Tot oktober nog een vast contract zonder terugleveringskosten. Dan eens kijken hoe het uitpakt. Misschien die kosten accepteren en misschien toch wel een batterij mochten de prijzen erg zakken in de tussentijd.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 07:55 schreef ShoNuf het volgende:
[..]
Dan moet je tzt overgaan naar een dynamisch contract voor "eerlijke" prijzen.
https://www.destentor.nl/(...)aangenaaid~a2ea8eaa/quote:Huurder gaat geld toeleggen op zonnestroom: ‘Ze voelen zich een oor aangenaaid’
Zonnepanelen op sociale huurwoningen, die bedoeld zijn om de woonlasten te drukken, dreigen honderdduizenden bewoners tientallen euro's per maand te gaan kosten. ,,Huurders bellen met de vraag of ze de panelen mogen verwijderen.’’
Ja het is best naar.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 13:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
https://www.destentor.nl/(...)aangenaaid~a2ea8eaa/
Nederlanders met een kleine beurs zijn kind van de rekening.
Wie voldoende financiële middelen heeft, heeft over het algemeen een koopwoning en tijdens de hoogtijdagen van de salderingsregeling flink kunnen profiteren.
Nu zijn pas huurders aan de beurt, die van hun woningcorporatie tegen een vergoeding zonnepanelen kunnen krijgen.
En die zijn in 2027 netto meer kwijt dan wanneer ze geen panelen hadden gehad.
Dan wordt er gezegd van 'ja, maar de salderingsregeling zou toch verdwijnen?'
Zeker, maar dat de terug geleverde stroom minder dan een cent gaat opleveren, terwijl je tot 11 cent terugleverkosten betaalt zat er toen nog niet in.
En bij omringende landen zag je dat ook niet.
Weinig panelen is dan juist een voordeel omdat je dan meestal het grootste deel wel kan gebruiken., je zal met een beetje planning de meeste stroom zelf kunnen gebruiken.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 13:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar had de grote woningcorporatie al zonnepanelen op gelegd (niet veel, want klein oppervlakte, 2 of 4 panelen ofzo).
Daar moet zij iedere maand voor betalen. Dat wordt extra in rekening gebracht via servicekosten.
Ze moet maar eens uit gaan rekenen straks of het nog wel lonend is.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 13:41 schreef 215 het volgende:
[..]
Weinig panelen is dan juist een voordeel omdat je dan meestal het grootste deel wel kan gebruiken., je zal met een beetje planning de meeste stroom zelf kunnen gebruiken.
Op zich is het niet fout dat je betaald voor de aanschaf cq afschrijving van de panelen. Dat maakt het niet wezenlijk anders dan de huur van het huis. Het oneerlijke zit er juist in dat energiemaatschappijen de overtollige stroom niet meer betalen maar wel geld rekenen als je een minuut later het afneemt. De overheid is te verwijten dat ze dit toelaten en mogelijk ook nog eens btw gaan heffen op zowel stroom die je afneemt als die je levert.
Dat salderen ooit een keer ging stoppen was wel duidelijk maar dat stroom leveren in de zomer niets meer oplevert is natuurlijk nooit te voorzien geweest.
Hard voor die huurders omdat daar heel duidelijk is hoeveel het kost. Ook vervelend voor kopers die mogelijk ook niet hun panelen terug verdienen, het lijkt wel minder vervelend maar wezenlijk is dat niet anders dan bij huurders alleen is die investering al gedaan.
Het kan niet uit de leverancier rekent momenteel heel erg naar zijn voordeel toe.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 13:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze moet maar eens uit gaan rekenen straks of het nog wel lonend is.
Deze week in de krant gelezen dat de terugverdientijd naar 20 jaar gaat. Met een levensduur van 25 jaar gaat niemand daar nog aan beginnen natuurlijk.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 13:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze moet maar eens uit gaan rekenen straks of het nog wel lonend is.
Mn reactie ging over huurders in een sociale huurwoning. Die hebben niets met terugverdientijden te maken. Wel met maandelijkse kosten per paneel, wat een woningbouwvereniging iedere maand als servicekosten in rekening brengt.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 15:19 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Deze week in de krant gelezen dat de terugverdientijd naar 20 jaar gaat. Met een levensduur van 25 jaar gaat niemand daar nog aan beginnen natuurlijk.
Gemiddelde woonco rekende 4 euro per paneel las ik, ronden we voor nu af op 40 euro per jaar. Een paneel levert, als het mee zit, 400 kwh per jaar (400wp). In dit zonnige geval zou het bij 100% teruglevering 1 euro per jaar opleveren en 40 kosten.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 15:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Mn reactie ging over huurders in een sociale huurwoning. Die hebben niets met terugverdientijden te maken. Wel met maandelijkse kosten per paneel, wat een woningbouwvereniging iedere maand als servicekosten in rekening brengt.
Die zijn gewoon de Sjaak.
Ja. Zeker sociale huurders die overdag niet thuis zijn. Die gaan nooit veel eigen verbruik realiseren in de maanden dat de opbrengst er is. En een investering in thuisbatterijen zie ik niet snel gebeuren bij die groep.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 15:28 schreef zalkc het volgende:
[..]
Gemiddelde woonco rekende 4 euro per paneel las ik, ronden we voor nu af op 40 euro per jaar. Een paneel levert, als het mee zit, 400 kwh per jaar (400wp). In dit zonnige geval zou het bij 100% teruglevering 1 euro per jaar opleveren en 40 kosten.
Omslag bij een kWh prijs van 25ct zit rond de 160kWh oftewel 40% direct gebruik. En dat is best veel, ik red zelf 20%
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |