abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216483689

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_216484324
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 10:18 schreef pkaiser het volgende:
nieuwe CCF met linkje (Sam Sam 2 / 8% / 48 mnd)

SPOILER
Lijkt mij een prima project. Ondernemer is al huurder en betrokken bij het pand en weet dus al het eea om een goede keuze te maken in zijn investering.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 10:47 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Achterd**k

SPOILER
Klinkt ook als een prima project, maar ik ben hier iets meer huiverig voor omdat de waarde van de hypotheek verdeeld is over drie panden. In geval van uitwinning lijkt mij dat er dan ook drie keer zo veel kosten zijn om alles af te handelen. Vinden jullie dit een logische twijfel van mij, of onzin? Het feit dat het woningen als onderpand zijn, is natuurlijk wel iets zekerder dan het bedrijfsmatige onderpand van de eerdere lening.
gr gr
pi_216484364
quote:
88s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:23 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Lijkt mij een prima project. Ondernemer is al huurder en betrokken bij het pand en weet dus al het eea om een goede keuze te maken in zijn investering.
[..]
Klinkt ook als een prima project, maar ik ben hier iets meer huiverig voor omdat de waarde van de hypotheek verdeeld is over drie panden. In geval van uitwinning lijkt mij dat er dan ook drie keer zo veel kosten zijn om alles af te handelen. Vinden jullie dit een logische twijfel van mij, of onzin? Het feit dat het woningen als onderpand zijn, is natuurlijk wel iets zekerder dan het bedrijfsmatige onderpand van de eerdere lening.
Ik vond inderdaad drie woningen in deze tijd meer zekerheid dan bedrijfsvastgoed. Ik heb ze beide meegenomen. Maar voor andere bedragen. Maar je hoeft niet lang meer te twijfelen. De eerste is bijna vol.
pi_216484446
bij KoM/CC 3e tranche MCF-achtig project in Duitsland https://komgroup.capitalc(...)Nn5TiMZqhNHw7DdzhfRp
pi_216484914
SIG Antheunisstr 219 afgelost
pi_216485085
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 09:32 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik laat hem zelf lopen vanwege de lage rente en de te verwachten korte loopduur. De rente is r*k, hebben we in het verleden vaker gezien, maar in voorkomende gevallen werd dat uiteindelijk gunstiger door uitbetaalde boeterente. Nu dat er niet in zit, is er denk ik genoeg keus met beter rendement.
Normaal zou ik een project met deze lage rente en Direct lening ook niet meenemen. Nu heb ik het gedaan met geld van de spaarrekening wat ik voorlopig toch niet nodig heb. De spaarrentes zijn weer aan het dalen. Ik had al eens overwogen om een bedrag op een deposito te zetten, maar het beetje extra aan rentebedrag vond ik niet genoeg om het 2 of 3 jaar vast te zetten. Met deze lening levert het meer op dan met een deposito als de hele looptijd wordt volgemaakt en staat niet het hele bedrag 3 jaar vast vanwege de lineaire aflossing. Wanneer deze vervroegd wordt afgelost kan ik het weer terug naar de spaarrekening boeken, net als de maandelijks te ontvangen termijnen.
pi_216486562
Achterdijk:
In de omschrijving wordt voor 2025 winst verwacht vanwege hogere prijzen. In de EBI wordt, uitgaande van de cijfers van 2024, een verlies verwacht voor 2025. Waarom deze verschillende benaderingen? Is Collin wat voorzichtiger met de verwachtingen in de EBI dan de leningnemer in de pitch?
Voor één van de panden geldt dat het verkocht en afgelost mag worden tijdens de lening met een minimale boeterente. Plan B?
pi_216486851
Het blijft een beetje stil rondom Dim***itri'** s:
Zou die oplevering al hebben plaatsgevonden of is er toch nog een kink in de kabel?

SPOILER
Pecunia non olet
pi_216487398
Bij GVE maar eens gevraagd om een status-update voor wat betreft
SPOILER
Ik moest hier aan denken vanwege de eerder deze week ter sprake gekomen positieve negatieve/hypotheekverklaring en de waarde die hieraan moet worden toegekend. Onderstaand een citaat uit de GvE updates:

quote:
Op grond van de voor deze lening afgegeven Negatieve Hypotheekverklaring is het document voor het
vestigen van het hypotheekrecht verzonden naar de geldnemer. Deze is echter niet ondertekend retour
gekomen. Daarnaast heeft de ondernemer zicht gemeld bij de schuldhulpverlening welke het verzoek heeft
gedaan voor het verlenen van uitstel van de betaalverplichtingen.
Consequenties voor het negeren van een hypotheekverklaring lijken er niet te zijn.

Ik heb eerder meegemaakt, bij KOM of all places, dat er na een default wel een hypotheek werd gevestigd op de woning van de leningnemer. Deze lening is daarna inclusief rente volledig terugbetaald.
pi_216489545
Vandaag de laatste termijn ontvangen van Wok To Go Amsterdam Doelenstraat, HCN project 427. Netjes in 48 maanden afgelost, zo zie ik ze graag.
Is bovendien de 3e in 3 maanden tijd die geheel afgelost is door dezelfde leningnemer. Hulde voor Hung Yip *O* *O* Zo lust ik er weer meer.
pi_216492459
nieuwe van Poeyan bij SiG 12 mnd 2 feb 10.30 https://investeren.sameni(...)-rijksweg-centrum-35
pi_216492598
Beide nieuwe SIG durf ik in 1A mee te nemen.
pi_216492688
So Delicious VOF
¤ 160.000 | 9,5 % rente | 60 maanden

4x HA + 2e hypotheek woonhuis

direct met linkje: https://www.collincrowdfu(...)ea3fa6260738b8794f17
pi_216492950
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 10:53 schreef Belegger9 het volgende:
Hoe zit dat met de bereidstellingsvergoeding bij SIG.
Moet het geld al op de rekening staan bij SIG om dit te krijgen? Of hoef je pas te storten als hypotheek rond komt dus in dit voorbeeld verwachting 1-5-2025.
pi_216493182
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 11:04 schreef KrekelJapie het volgende:
So Delicious VOF
¤ 160.000 | 9,5 % rente | 60 maanden

4x HA + 2e hypotheek woonhuis

direct met linkje: https://www.collincrowdfu(...)ea3fa6260738b8794f17
Dank, meegenomen. Ik begrijp niet helemaal waarom ccf het heeft over een grotendeels i.p.v. volledig materiele waarde van de ha, als de overwaarde van het huis waarop we hypotheek verkrijgen 245k is bij een lening van 160k. Daarnaast nog de ha van de overige vennoten, alles overziend geeft het mij voldoende vertrouwen.

[ Bericht 0% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 31-01-2025 12:03:06 ]
pi_216493231
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 11:30 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Hoe zit dat met de bereidstellingsvergoeding bij SIG.
Moet het geld al op de rekening staan bij SIG om dit te krijgen? Of hoef je pas te storten als hypotheek rond komt dus in dit voorbeeld verwachting 1-5-2025.
https://sameningeld.nl/gefaseerd-financieringsdeel/
pi_216493271
Collin:

Algehele vervroegde aflossing van de lening T*pelen Beheer B.V. met leningnummer 00046283
pi_216493466
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 11:50 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dank, meegenomen. Ik begrijp niet helemaal waarom ccf het heeft over een grotendeels i.p.v. volledig materiele waarde van de ha, als de overwaarde van het huis waarop we hypotheek verkrijgen 245k is bij een lening van 160k. Daarnaast nog de ha van de overige vennoten, alles overziend geeft het mij voldoende vertrouwen.
Ook meegenomen. Volgens mij kun je het onderliggende onroerend goed niet echt bekijken, dus maar afgaan op die WOZ waarde, maar de lening past ruim en er wordt ook vanaf de eerste maand afgelost, dus dat biedt mij genoeg zekerheid.
pi_216493652
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 10:53 schreef Belegger9 het volgende:
je zal niet de enige zijn. Over die van Poeyan ben ik wel wat minder enthousiast, herfinanciering pizzabezorger dus geen woning, zekerheden wel goed
pi_216493741
SD Projecten VI B.V.
¤ 3.275.000 | 9,0 % rente | 12 maanden

Collin a s maandag open.

Alvast investeringslinkje

SPOILER
pi_216494411
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 12:41 schreef Crowdyfunder het volgende:
SD Projecten VI B.V.
¤ 3.275.000 | 9,0 % rente | 12 maanden

Collin a s maandag open.

Alvast investeringslinkje

SPOILER
Er wordt flink geleend, inmiddels 3 projecten van ettele miljoenen in korte tijd.

Waar heb ik dit toch eerder gezien?
pi_216494660
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 13:37 schreef quepos het volgende:

[..]
Er wordt flink geleend, inmiddels 3 projecten van ettele miljoenen in korte tijd.

Waar heb ik dit toch eerder gezien?
Stomme vraag maar waarom hoeft er 670K minder geleend te worden door Aflossing op huidige lening?
Bedoelen ze dan dat de herfinanciering eerst 3250K + 670K was?
pi_216494672
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 14:06 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Stomme vraag maar waarom hoeft er 670K minder geleend te worden door Aflossing op huidige lening?
zal uit eigen middelen gebeuren?
pi_216494685
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 14:07 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
zal uit eigen middelen gebeuren?
Uhh ja maar waarom dan niet Eigen inbreng 770K? Niets aan de hand hoor, gewoon nieuwsgierig naar deze post.
Ik laat m ook lopen vanwege de grootte en hoeveelheid leningen.
pi_216495565
Bardijk Galerijwasser
¤ 61.000 | 9,0 % rente | 60 maanden

Glazenwasser die elektisch moet gaan rijden. 2e hypotheek met beperkte overwaarde
https://www.collincrowdfund.nl/bardijk-galerijwasser/
pi_216495586
JoWerd Holding B.V.
¤ 136.000 | 9,0 % rente | 60 maanden

Herplaatsing. 2e hypotheek met beperkte overwaarde
https://www.collincrowdfund.nl/jowerd-holding-b-v/
pi_216496413
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 16:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Bardijk Galerijwasser
¤ 61.000 | 9,0 % rente | 60 maanden

Glazenwasser die elektisch moet gaan rijden. 2e hypotheek met beperkte overwaarde
https://www.collincrowdfund.nl/bardijk-galerijwasser/
Inderdaad beperkte overwaarde. Maar omdat de roerende zaken ook verpand worden en daar nu juist de financiering voor is, maakt het een aantrekkelijk projectje. Ook nog lineaire aflossing. Naast dat het altijd fijn is om een kleine ondernemer (als de risico's te overzien zijn) te ondersteunen. Linkje dus welkom als iemand die kan vinden.
pi_216496459
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 17:40 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Inderdaad beperkte overwaarde. Maar omdat de roerende zaken ook verpand worden en daar nu juist de financiering voor is, maakt het een aantrekkelijk projectje. Ook nog lineaire aflossing. Naast dat het altijd fijn is om een kleine ondernemer (als de risico's te overzien zijn) te ondersteunen. Linkje dus welkom als iemand die kan vinden.
Klopt. Wat zijn jouw ervaringen met het uitwinnen van roerende zaken? Bij mij meestal hele hoge kosten en lage opbrengst.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 31-01-2025 17:54:34 ]
pi_216496518
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 17:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Klopt. Wat zijn jouw ervaringen met het uitwinnen van roetende zaken? Bij mij meestal hele hoge kosten en lage opbrengst.
De kans op uitwinnen is m.i. helaas net zo groot als in het eerdere lijntje over de morele toezegging op het niet verhogen van de hypotheek. Als de belastingdienst iets te vorderen heeft vis je achter het net. Maar bij de overige concurrent schuldeisers heb je (theoretisch) een sterkere positie. Maar kosten wegen vaak niet op tegen de opbrengsten. Maar beter dan geen verpanding.
pi_216496566
Enige voorbeeld die succesvol er beroep hebben gedaan op pandrecht was de bank die de Blokker financierde. Deze kreeg zelfs voor de Belastingdienst de opbrengsten van de verkopen in de winkels.

Dat gaat crowdfundplatformen nooit voor elkaar krijgen.
pi_216497004
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 17:58 schreef KrekelJapie het volgende:
Enige voorbeeld die succesvol er beroep hebben gedaan op pandrecht was de bank die de Blokker financierde. Deze kreeg zelfs voor de Belastingdienst de opbrengsten van de verkopen in de winkels.

Dat gaat crowdfundplatformen nooit voor elkaar krijgen.
Geheel mee eens hoor. Maar blijft over een sympathiek projectje met een lineaire aflossing en een krappe overwaarde, waar dan het risico steeds kleiner wordt 😉
pi_216497155
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 18:47 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Geheel mee eens hoor. Maar blijft over een sympathiek projectje met een lineaire aflossing en een krappe overwaarde, waar dan het risico steeds kleiner wordt 😉
Eens. Ik hou ook wel van dit soort projecten. Liefst nog met iets hogere overwaarde.
pi_216497490
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 17:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Klopt. Wat zijn jouw ervaringen met het uitwinnen van roerende zaken? Bij mij meestal hele hoge kosten en lage opbrengst.
Dat is ook mijn ervaring. Bij 1 default bracht een verkoopwagen iets minder dan de helft op van de waarde die aangegeven was in de pitch. En bij een andere default ging het om trein rijtuigen die voor ongeveer 27% van de aangegeven waarde verkocht werden. Vooral bij deze laatste ging dan wel om roerende goederen waar maar een hele kleine markt voor is. Voor een elektrische bus zulen meer potentiele kopers zijn aangezien meneer de glazenwasser niet de enige is die te maken gaat krijgen met de nieuwe wet- en regelgeving. Maar de nieuwwaarde zul je er niet voor krijgen, ook niet voor de aanhanger en het mobiele reinigingssysteem. Maar samen met de overwaarde op de woning zou dit wel terug moeten komen.
pi_216503152
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 19:39 schreef Soulfreak het volgende:Voor een elektrische bus zulen meer potentiele kopers zijn aangezien meneer de glazenwasser niet de enige is die te maken gaat krijgen met de nieuwe wet- en regelgeving. Maar de nieuwwaarde zul je er niet voor krijgen, ook niet voor de aanhanger en het mobiele reinigingssysteem.
Vroeger de deurwaarders vaker gekeken. Deze maken er niet super veel werk van de verkoop van bv. een auto. Meestal staan er 3 of 4 opkopers bij zo'n verkoopmoment. Denk dat de verkoop/winsten van de echte nieuwe gebruikers veelal vanuit opkopers gebeurd.
pi_216518478
Ik neem aan dat het het trieste probleemproject Kuipers Abbas van CCF binnenkort afgelost gaat worden, gezien de status verkocht per 15-01-25 op funda.
pi_216534994
Jo***Werd Holding staat inmiddels open. Ruim meegenomen.
Pecunia non olet
pi_216535406
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 14:04 schreef obligataire het volgende:
Jo***Werd Holding staat inmiddels open. Ruim meegenomen.
Heb deze ook meegenomen om de aflossing vandaag bij Sig (Baduinstraat) door te rollen.
pi_216535449
TK Agencies V.O.F.
¤ 70.000 | 9,0 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/tk-agencies-v-o-f/

Deze bevalt mij wel, hoop op een linkje! Volledige aflossing in 5 jaar, goede rente, relatief klein bedrag, 2 aparte inkomsten bronnen, desktop taxatie matched redelijk met WOZ (in tegenstelling tot bij Sfeermaeckers B.V.)
pi_216535887
SIG
Er ontbreken vandaag betalingen bij SIG. Dit komt omdat vreemd genoeg de uitbetalingsdatum afwijkt van 1-2-25 zoals voor alle andere projecten, namelijk 29-01 en 30-01. Dit zal wel fouten bij SIG veroorzaken in hun admin.

Dit betreft (bij mij) de projecten
Rotterdam Wilhelminakade 285
Harderwijk Nijborgmeen 2
Den Haag Van swietenlaan 90

Ik heb SIG al gemaild.

update
Inderdaad een foutje. Wordt uitbetaald, naar verluid vandaag.

[ Bericht 9% gewijzigd door zeeland6 op 03-02-2025 16:31:18 ]
pi_216535892
Linkje No*h, loopt al flink door....

SPOILER
pi_216536525
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 15:13 schreef Jaco078 het volgende:

SPOILER
Deze lijkt me wel minder, bijna 100% LTV op een showroom bedrijfspand met verder weinig verhaalsmogelijkheden. Ze lossen ook weinig af. Maar linkje is altijd mooi natuurlijk :)
pi_216536643
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 16:00 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Deze lijkt me wel minder, bijna 100% LTV op een showroom bedrijfspand met verder weinig verhaalsmogelijkheden. Ze lossen ook weinig af. Maar linkje is altijd mooi natuurlijk :)
Het is wel duidelijk waarom ze niet bij een bank terecht konden maar wel bij crowdfunding :D
Met zo'n verhaal (hoge LTV) hoef je bij de bank niet aan te komen.
Maar ik lust m ook wel voor een basinleg.
Serieuze ondernemers. Typisch trouwens dat we zo vaak Armeense ondernemers voorbij zien komen, maar volgens mij doen ze het wel aardig, kan me zo geen defaults voor de geest halen.
Pecunia non olet
pi_216536751
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 16:10 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het is wel duidelijk waarom ze niet bij een bank terecht konden maar wel bij crowdfunding :D
Met zo'n verhaal (hoge LTV) hoef je bij de bank niet aan te komen.
Maar ik lust m ook wel voor een basinleg.
Serieuze ondernemers. Typisch trouwens dat we zo vaak Armeense ondernemers voorbij zien komen, maar volgens mij doen ze het wel aardig, kan me zo geen defaults voor de geest halen.
Ze krijgen behoorlijk goede reviews overal, dat scheelt. Wel staat het pand dat ze aankopen mogelijk al bijna 4 jaar leeg, baseer ik op het streetview feitje dat Volvo Rutten die daar zat per april 2021 eruit is getrokken. Je zou ook kunnen speculeren dat ze daarom wellicht een kleinere prijs voor het pand betalen.
pi_216537083
quote:

SPOILER
Goede resultaten de laatste jaren, goede reviews en ondernemers die m.i. weten waar ze mee bezig zijn.
Mooie voorraad auto's en hoofdelijk aansprakelijk vanwege huidige VOF. In privé zijn er ook koopwoningen, dus dat zullen ze niet snel op het spel zetten.
Basis meegenomen.
pi_216537403
quote:

SPOILER
"De ondernemers zijn voornemens om de VOF op te heffen. Collin Crowdfund zal hier toestemming voor geven, echter zal er sprake blijven van hoofdelijke aansprakelijkheid na opheffing van de VOF."

Als de VOF weg is, blijven er toch alleen BV's over? Waar is die hoofdelijke aansprakelijkheid dan op gebaseerd?
pi_216538319
Materieel gedekte hypotheek bij gve

https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=30914
pi_216538347
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 17:23 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
"De ondernemers zijn voornemens om de VOF op te heffen. Collin Crowdfund zal hier toestemming voor geven, echter zal er sprake blijven van hoofdelijke aansprakelijkheid na opheffing van de VOF."

Als de VOF weg is, blijven er toch alleen BV's over? Waar is die hoofdelijke aansprakelijkheid dan op gebaseerd?
Prive aansprakelijkheid.
pi_216538816
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 17:23 schreef polquito1971 het volgende:

[..]

2 Handtekeningen? :lijstje:
Pecunia non olet
pi_216538890
klopt doen wij ook vaak als een huurder VOF of eenmanszaak wil omzetten naar BV. papiertje tekenen waarin wordt ingestemd met het overzetten van de overeenkomst, maar dat firmanten of ondernemer prive aansprakelijk blijft voor de verplichtingen uit de overeenkomst.
pi_216540500
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 18:33 schreef KrekelJapie het volgende:
Materieel gedekte hypotheek bij gve

https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=30914
Pareltje voor GVE begrippen niet? Ruim dekkende hypotheek, volledige aflossing in 5 jaar, wel GVE kosten van 1,2% in de praktijk op 9% rente. LTV berekening klopt niets van of ik ben extra traag vandaag. LTV bij begin ~50% en op eind 0%?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')