https://www.telegraaf.nl/(...)n-ronduit-misleidendquote:Cijfers blijken lang niet altijd feiten
Critici zetten vraagtekens bij genocide-beschuldiging Israël: ’Cijfers zijn ronduit misleidend’
Niet minder dan twintigduizend Hamas-terroristen zijn inmiddels gedood door de IDF, meldde Israël afgelopen week. Tegelijk zou de teller van het totaalaantal sinds 7 oktober gesneuvelde Gazanen de 42.000 ruim zijn gepasseerd. Steeds luider klinken beschuldigingen dat Israël genocide pleegt, maar hoe hard zijn de onderliggende cijfers? En is werkelijk driekwart van de Palestijnse slachtoffers vrouw of kind?
quote:Gaza: 64,000 deaths due to violence between October 2023 and June 2024, analysis suggests
10 January 2025
Study estimates Palestinian Ministry of Health underreported deaths due to violence by 41% and that 3% of the population has died due to violence
Bovendien heeft Hamas er belang bij om de cijfers flink op te blazen. Zo wordt een 22 jarige gewoon meegeteld als baby. Die lijsten zitten vol fouten.quote:Op zondag 26 januari 2025 16:20 schreef HeatWave het volgende:
"Suggests" en "estimates" verzetten een hoop werk in dat stukje propaganda.
Wetenschappelijke terminologie gebruiken is propaganda?quote:Op zondag 26 januari 2025 16:20 schreef HeatWave het volgende:
"Suggests" en "estimates" verzetten een hoop werk in dat stukje propaganda.
quote:Op zondag 26 januari 2025 16:29 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wetenschappelijke terminologie gebruiken is propaganda?
Je snapt de betekenis niet van de zinnen die je leest. Kan gebeuren.quote:Op zondag 26 januari 2025 16:29 schreef HeatWave het volgende:
[..].
Wel als het "misschien, we weten het niet zeker, we schatten maar wat en je moet ons maar geloven" is.
Blijf jij je wereldbeeld maar baseren op de "estimates" van een groep die Taqiyya als volkssport nummer 2, na jodenhaten, beoefent, dan zal je vast aan de goeie kant staan hoorquote:Op zondag 26 januari 2025 16:32 schreef VoMy het volgende:
[..]
Je snapt de betekenis niet van de zinnen die je leest. Kan gebeuren.
Onderzoek The Lancetquote:Op zondag 26 januari 2025 16:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Bovendien heeft Hamas er belang bij om de cijfers flink op te blazen. Zo wordt een 22 jarige gewoon meegeteld als baby. Die lijsten zitten vol fouten.
Sws Hamas geloven.
Een lijst zonder fouten zou helemaal ongeloofwaardig zijn.quote:Op zondag 26 januari 2025 16:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Bovendien heeft Hamas er belang bij om de cijfers flink op te blazen. Zo wordt een 22 jarige gewoon meegeteld als baby. Die lijsten zitten vol fouten.
Sws Hamas geloven.
Maar propaganda roepen is ook een goed argument! Hoef je het onderzoek niet eens voor te lezen laat staan begrijpen.quote:Research published in the Lancet medical journal estimates that the death toll in Gaza during the first nine months of the Israel-Hamas war was about 40% higher than numbers recorded by the Palestinian territory’s health ministry.
The peer-reviewed statistical analysis was conducted by academics at the London School of Hygiene & Tropical Medicine, Yale University and other institutions, using a statistical method called capture-recapture analysis.
Niks "voor het gemak". Er zijn tal van onderzoeken gedaan naar de dodencijfers in Gaza en die wijzen vrijwel allemaal op een onderschatting van de 40-45.000 die genoemd is tot dusver.quote:Op zondag 26 januari 2025 17:01 schreef HeatWave het volgende:
OK, we nemen even voor het gemak aan dat de cijfers kloppen.
quote:Op zondag 26 januari 2025 17:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Niks "voor het gemak". Er zijn tal van onderzoeken gedaan naar de dodencijfers in Gaza en die wijzen vrijwel allemaal op een onderschatting van de 40-45.000 die genoemd is tot dusver.
Ja, dit is het. Zie de vele getuigenissen daarover van artsen, observators, en de vele oproepen daarvoor van Israëlische politici en betrokkenen. Lees de genociderapporten die door steeds meer mensenrechtenorganisaties - vol met onderzoeken naar incidenten - zijn gepubliceerd.quote:Op zondag 26 januari 2025 17:01 schreef HeatWave het volgende:
Waarom komt het dan dat er zoveel burgerdoden vallen, is het dat IDF dat doelbewust burgers afknalt
Nee, waarom zou ik iets zeggen dat nergens op slaat? Israël is zelf verantwoordelijk voor zijn oorlogsmisdaden en zijn militaire keuzes om vooral burgers te treffen.quote:Op zondag 26 januari 2025 17:11 schreef HeatWave het volgende:
[..].
En nu? Ga je nog toegeven dat dat voornamelijk door Hamas komt?
Ik gok van niet
quote:Op zondag 26 januari 2025 17:14 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, dit is het. Zie de vele getuigenissen daarover van artsen, observators, en de vele oproepen daarvoor van Israëlische politici en betrokkenen. Lees de genociderapporten die door steeds meer mensenrechtenorganisaties - vol met onderzoeken naar incidenten - zijn gepubliceerd.
Israël is in de Gazastrook om Palestijnen te doden en het leven daar onmogelijk te maken en te vernietigen. Daarom vallen er zoveel burgerdoden. Dat is ook waarom er zoveel kritiek is op Israël, omdat ze zo misdadig bezig zijn.
We zijn wel klaar, dit is geen discussie, dit is door jou herhaaldelijk Hamaspropaganda herkauwen. Moet je helemaal zelf weten hoor, maar tegen zoveel indoctrinatie is niet op te posten.quote:Op zondag 26 januari 2025 17:14 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nee, waarom zou ik iets zeggen dat nergens op slaat? Israël is zelf verantwoordelijk voor zijn oorlogsmisdaden en zijn militaire keuzes om vooral burgers te treffen.
Volgens dat telegraaf artikel zijn er 20.000 hamasstijders onder die doden.quote:Op zondag 26 januari 2025 17:01 schreef HeatWave het volgende:
OK, we nemen even voor het gemak aan dat de cijfers kloppen.
Waarom komt het dan dat er zoveel burgerdoden vallen, is het dat IDF dat doelbewust burgers afknalt of is het Hamas zelf dat zich bedekt met een mantel gemaakt van baby's als menselijk schild, het opslaan van wapens in een ziekenhuis of het opsluiten van gijzelaars in VN-kampen?
Vragen, vragen.
Hoe je ook blijft draaien, verdraaien, taqiyyaen etc, ik zie nog steeds op geen enkele wijze een reden om dan maar enorm veel medelijden te hebben met Palestijnen. Dat zielige, onderdrukte, uitgehongerde is nergens terug te vinden bij die vieringen om een staakt het vuren. Er is alleen maar meer haat en agressie te zien.
Zeker als je dus mee moet rekenen dat een heleboel burgerdoden te voorkomen waren geweest als Hamas ze niet als menselijk schild had ingezet.quote:Op zondag 26 januari 2025 17:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens dat telegraaf artikel zijn er 20.000 hamasstijders onder die doden.
Een ratio 1:1 met burgerdoden ongeveer. En dat schijnt best netjes te zijn voor urban combat.
Maar het aantal slachtoffers is veel hoger dan 40.000, zoals blijkt uit onderzoek. En waar is je bron over die Hamasstrijders eigenlijk?quote:Op zondag 26 januari 2025 17:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens dat telegraaf artikel zijn er 20.000 hamasstijders onder die doden.
Een ratio 1:1 met burgerdoden ongeveer. En dat schijnt best netjes te zijn voor urban combat.
Juist.quote:Op zondag 26 januari 2025 17:22 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zeker als je dus mee moet rekenen dat een heleboel burgerdoden te voorkomen waren geweest als Hamas ze niet als menselijk schild had ingezet.
Etnische zuivering want dat is het ook.quote:Op zondag 26 januari 2025 17:22 schreef capricia het volgende:
Wat vinden we van het plan van Trump om de Gazanen op te laten vangen door Egypte en Jordanië?
1 a 1,5 miljoen mensen.
[ x ]
Als Israël geen grootschalige oorlogsmisdaden had uitgevoerd ook.quote:Op zondag 26 januari 2025 17:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Juist.
Sws als Hamas die pogrom in Israël niet gedaan had. En geen gijzelaars genomen zou hebben. Had heel veel leed gescheeld.
Aangezien Hamas beweert dat alle gedode "strijders" alweer vervangen zijn door nieuwe kan je een redelijke conclusie trekken dat er nog genoeg animo is onder de door jou zo genoemde zielige burgerbevolkingquote:Op zondag 26 januari 2025 17:23 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar het aantal slachtoffers is veel hoger dan 40.000, zoals blijkt uit onderzoek. En waar is je bron over die Hamasstrijders eigenlijk?
De fuck zeg. In het artikel waar ik het de hele tijd over heb.quote:Op zondag 26 januari 2025 17:23 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar het aantal slachtoffers is veel hoger dan 40.000, zoals blijkt uit onderzoek. En waar is je bron over die Hamasstrijders eigenlijk?
Dat je de statistiek eromheen verder niet begrijpt wil niet zeggen dat je dergelijke bronnen doodleuk mag negeren.quote:Analysis estimates death toll by end of June was 64,260, with 59% being women, children and people over 65
Israël mag dus onbeperkt Palestijnen vermoorden omdat Hamas zegt dat ze er niet minder populair van zijn geraakt?quote:Op zondag 26 januari 2025 17:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Aangezien Hamas beweert dat alle gedode "strijders" alweer vervangen zijn door nieuwe kan je een redelijke conclusie trekken dat er nog genoeg animo is onder de door jou zo genoemde zielige burgerbevolking.
Die mensen verdienen zoveel sympathie.
Nee, en dat doen ze dus ook niet, of is een staakt het vuren nog steeds onbeperkt pallies slachten?quote:Op zondag 26 januari 2025 17:38 schreef VoMy het volgende:
[..]
Israël mag dus onbeperkt Palestijnen vermoorden omdat Hamas zegt dat ze er niet minder populair van zijn geraakt?
Is dat je logica? Ik dacht trouwens dat Hamas propaganda verspreidde en niet geloofd mocht worden.
Wappies gonna wap.quote:Op zondag 26 januari 2025 14:51 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Zag het toevallig vandaag weer ergens langskomen, maar blijf het fascinerend vinden dat je een racist zou zijn wanneer je niet pro Palestina bent.
Vooral omdat anderhalf jaar geleden bijna niemand het verschil zou zien tussen een Israeliër en een Palestijn (en in de meeste gevallen nu zelfs niet).
Soms wil ik weleens in een line-up gaan staan om te zien hoe deze types mij zouden inschatten
quote:Op zondag 26 januari 2025 17:22 schreef capricia het volgende:
Wat vinden we van het plan van Trump om de Gazanen op te laten vangen door Egypte en Jordanië?
1 a 1,5 miljoen mensen.
[ x ]
quote:Op zondag 26 januari 2025 16:26 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Daar zitten ook wat haken en ogen aan. Ten eerste moet je Jordanië en Egypte hier iets voor in ruil geven. Een simpele zak met geld gaan ze nooit aannemen, wat dan wel? Ten tweede moeten de Gazanen hier ook mee instemmen, en als ze dat niet doen moet je ze dwingen. Naast de vraag wie die verantwoordelijkheid dan op zich moet nemen, vind ik het onthemen van een bevolking op zijn zachts gezegd nogal pervers. Ten derde moet je zien te voorkomen dat de Gazanen in die landen weer voor nieuwe problemen gaan zorgen. Ik zie het nog wel gebeuren dat ze de regeringen van Jordanië en Egypte weten af te zetten. Dan ben je verder van huis.
Het lijkt me allemaal wat realistischer om de gesprekken met de Palestijnse Autoriteit weer op te zetten om Hamas te ondermijnen.
Omdat er mensen op straat juichen mogen 2 miljoen Gazanen dood?quote:Op zondag 26 januari 2025 17:40 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Aangezien ze massaal op straat stonden te feesten naast Hamas is het een redelijke aanname, maar toegegeven, het was deze keer geen 100% bewezen feit, nou heb je me tuk.
Omdat er mensen op straat juichen verdienen ze in mijn ogen geen sympathie. Dat ze dood moeten maak jij ervanquote:Op zondag 26 januari 2025 17:49 schreef VoMy het volgende:
[..]
Omdat er mensen op straat juichen mogen 2 miljoen Gazanen dood?
Die mensen op straat ongetwijfeld niet. En de 2 miljoen mensen die je niet ziet en ook door Israël worden gedood?quote:Op zondag 26 januari 2025 17:50 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Omdat er mensen op straat juichen verdienen ze in mijn ogen geen sympathie. Dat ze dood moeten maak jij ervan.
Gedood door een staakt het vuren?quote:Op zondag 26 januari 2025 17:53 schreef VoMy het volgende:
[..]
Die mensen op straat ongetwijfeld niet. En de 2 miljoen mensen die je niet ziet en ook door Israël worden gedood?
Gedood door Israëls massaslachtingen het afgelopen jaar.quote:
Het scala aan opgestelde genociderapporten en onderzoeken naar Israëls optreden - zowel voor losse incidenten als overkoepelend - in Gaza leert dat dit niet klopt. Wat vind je daar dan van?quote:Niemand hoeft van mij dood en als je geen Hamas bent en Hamas je niet als menselijk schild inzet zal je ook niet zo snel dood geschoten worden ook.
Die 2 miljoen mensen die ik niet zie zijn vermoord in massaslachtingen door Israel? Dat is nieuw voor mijquote:Op zondag 26 januari 2025 17:58 schreef VoMy het volgende:
[..]
Gedood door Israëls massaslachtingen het afgelopen jaar.
[..]
Het scala aan opgestelde genociderapporten en onderzoeken naar Israëls optreden - zowel voor losse incidenten als overkoepelend - in Gaza leert dat dit niet klopt. Wat vind je daar dan van?
Ah, alleen de mensen die jij zag juichen zijn gedood? Nee he. Zo zeg je dat, als er geen merkbaar onderscheid is tussen twee groepen. Ik had al verwacht dat je dit semantische truukje ging proberen, je moet wat als je Israëls massamoorden wil verdoezelen.quote:Op zondag 26 januari 2025 18:01 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Die 2 miljoen mensen die ik niet zie zijn vermoord in massaslachtingen door Israel? Dat is nieuw voor mij.
Dat wil niet zeggen dat elke onschuldige dode het gevolg is daarvan. Sterker nog, uit de vele rapporten en onderzoeken die al zijn verschenen blijkt dat het vooral ligt aan het IDF en hun manier van handelen dat er zoveel slachtoffers vallen. Vandaar ook de vele beschuldigingen van oorlogsmisdaden en de genociderapporten.quote:Nogmaals, ik vind dat er niemand dood moet, maar dat Hamas gebruik maakt van menselijke schilden is weldegelijk bewezen lijkt me.
Je moet je eigen posts eens beter doorlezen man. Je beweert letterlijk dat de 2 miljoen mensen die niet stonden te juichen zijn vermoord in massaslachtingen:quote:Op zondag 26 januari 2025 18:08 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ah, alleen de mensen die jij zag juichen zijn gedood? Nee he. Zo zeg je dat, als er geen merkbaar onderscheid is tussen twee groepen. Ik had al verwacht dat je dit semantische truukje ging proberen, je moet wat als je Israëls massamoorden wil verdoezelen.
[..]
Dat wil niet zeggen dat elke onschuldige dode het gevolg is daarvan. Sterker nog, uit de vele rapporten en onderzoeken die al zijn verschenen blijkt dat het vooral ligt aan het IDF en hun manier van handelen dat er zoveel slachtoffers vallen. Vandaar ook de vele beschuldigingen van oorlogsmisdaden en de genociderapporten.
Je moet per keer aantonen dat het lag aan menselijke schilden. Je kan niet zomaar stellen dat vrijwel alle burgerdoden het gevolg zijn van menselijke schilden - en opmerken dat er menselijke schilden zijn is ook geen vrijbrief om die schilden te doden, ook dat moet je per geval beargumenteren als noodzakelijk en onoverkomelijk.
quote:Op zondag 26 januari 2025 17:53 schreef VoMy het volgende:
[..]
En de 2 miljoen mensen die je niet ziet en ook door Israël worden gedood?
Dat is gewoon totale fantasie. En mensen die staan te juichen zijn overduidelijk niet gedood, ook een mooie van je.quote:Op zondag 26 januari 2025 17:58 schreef VoMy het volgende:
[..]
Gedood door Israëls massaslachtingen het afgelopen jaar.
En als je er iets anders mee wil zeggen dan doe je dat dus niet heel erg duidelijk.quote:Op zondag 26 januari 2025 18:08 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ah, alleen de mensen die jij zag juichen zijn gedood?
Nee. Het betekent dat de 2 miljoen mensen die jij niet ziet ook worden gedood. Dwz dat er net zo goed doden in die groep van 2 miljoen vallen als in die andere groep van juichenden.quote:Op zondag 26 januari 2025 18:13 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Je moet je eigen posts eens beter doorlezen man. Je beweert letterlijk dat de 2 miljoen mensen die niet stonden te juichen zijn vermoord in massaslachtingen:
Oh, wanneer gebeurt dat precies? Kan ik het even in de agenda zetten.quote:Op zondag 26 januari 2025 18:18 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nee. Het betekent dat de 2 miljoen mensen die jij niet ziet ook worden gedood. Dwz dat er net zo goed doden in die groep van 2 miljoen vallen als in die andere groep van juichenden.
Het gaat niet gebeuren en Trump is een halve gare, maar er is in elk geval iémand die nadenkt over een langetermijnoplossing.quote:Op zondag 26 januari 2025 17:22 schreef capricia het volgende:
1 a 1,5 miljoen mensen.
[ x ]
Ja uiteindelijk moet je toch richting Endlösung.quote:Op zondag 26 januari 2025 18:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het gaat niet gebeuren en Trump is een halve gare, maar er is in elk geval iémand die nadenkt over een langetermijnoplossing.
Verder alles goed?quote:Op zondag 26 januari 2025 18:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja uiteindelijk moet je toch richting Endlösung.
Jij begint over drastische oplossingen die het probleem voor eens en voor altijd oplossen.quote:
quote:Op zondag 26 januari 2025 18:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja uiteindelijk moet je toch richting Endlösung.
Nee hoor, dat is jouw interpretatie. Waar het hoofd van vol is, enzo. Maar waar jij je fijn bij voelt, hoor.quote:Op zondag 26 januari 2025 18:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Jij begint over drastische oplossingen die het probleem voor eens en voor altijd oplossen.
Gewoon normaal samenleven lijkt me beter dan deporteren of land inpikken of welke 'totaaloplossing' dan ook.
Wat snap je niet aan het concept dat er doden vallen onder die 2 miljoen mensen.quote:Op zondag 26 januari 2025 18:19 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Oh, wanneer gebeurt dat precies? Kan ik het even in de agenda zetten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |