Nou, eerder voor hun verzekeringsmaatschappij.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:33 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dat mag dan nu even uitgelegd worden aan de gedupeerde partijen. Jammer voor het Drents museum.
Dat zo'n museum geen betere camera's heeft is wel een flop. De gemiddelde deurbelcamera is nog beterquote:Op zaterdag 25 januari 2025 22:19 schreef YoopY het volgende:
Ongelooflijk wat een waardeloos beeldmateriaal is vrijgegeven door de politie. Mijn eerste digitale camera van 25 jaar oud maakt nog betere plaatjes... Man, man man.
Reden zal simpel zijn: de verzekeraar heeft dat niet vereist waarschijnlijk omdat de veiligheidsmaatregelen voldoende geacht werden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:21 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af, waarom geen beveiligers die daar 's nachts de boel in de gaten houden?
0.73quote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:43 schreef Boca_Raton het volgende:
Hoe zwaar zou zo’n helm zijn? Toch al gauw 1 kilo?
Och waarom moet de belastingbetaler precies opdraven ook weer.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Musea zijn cultuur, cultuur is een linkse hobby, dus wordt al jaren bezuinigd op subsidies voor musea. En dat gaat alleen maar erger worden als Bruin I zijn zin krijgt.
Wellicht is de roof ook wel uitgevoerd door Roemenen. Die wisten welk museum de stukken had en waren mogelijk ook goed geinformeerd over de beveiliging. Zo hebben ze de stukken weer in handen en kunnen ze geld vangen van de verzekering/het museum.quote:Op zondag 26 januari 2025 05:12 schreef jakosi het volgende:
ik ben momenteel in Zuid-Amerika waar ik onlangs in een museum was. Daar hebben de bewakers natuurlijk wel gewoon vuurwapens. Dat men denkt dat dat in NL niet nodig is bij dit soort tentoonstellingen is natuurlijk naïef.
Oh, het is al opgegooid zo te zien.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 18:56 schreef DrDentz het volgende:
Ik vermoed dat de Roemenen hier zelf achter zitten, en dit een afpersingsactie is richting Nederlandse musea.
Bijvoorbeeld om dit soort dingen te voorkomen. Zorg dat musea voldoende middelen hebben om uitgebreide beveiliging in te huren bij bijzondere evenementen.quote:Op zondag 26 januari 2025 07:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Och waarom moet de belastingbetaler precies opdraven ook weer.
Als je echt dit soort waardevolle dingen gaat tonen moet je zorgen dat je beveiliging op orde is, anders moet je gewoon maar andere dingen laten zien.quote:Op zondag 26 januari 2025 08:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld om dit soort dingen te voorkomen. Zorg dat musea voldoende middelen hebben om uitgebreide beveiliging in te huren bij bijzondere evenementen.
De beveiliging was op orde.quote:Op zondag 26 januari 2025 10:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je echt dit soort waardevolle dingen gaat tonen moet je zorgen dat je beveiliging op orde is, anders moet je gewoon maar andere dingen laten zien.
Geschiedenis is iets wat wij als samenleving moeten beschermen maar ook juist laten zien.quote:Op zondag 26 januari 2025 07:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Och waarom moet de belastingbetaler precies opdraven ook weer.
Je loopt ook in de gaten met een omgesmolten helm.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 13:16 schreef raptorix het volgende:
Even berekend, tegen de actuele goudprijs is de helm 60K waard, ik vrees dat ze hem omsmelten omdat je zo een ding vrij lastig kwijt bent zonder in de gaten te lopen.
Ik ben wel benieuwd volgens welke norm. Tot nu toe is te constateren dat:quote:
Dit is zo onjuist als het maar zijn kan, zelfs van de recente geschiedenis leert men niets, 'this time it's differentquote:Op zondag 26 januari 2025 10:21 schreef Shotty het volgende:
[..]
Those who ignore history are doomed to repeat it.
Vooral een teken van de enorme decadentie en naïviteit van de doorsnee nederlanders.quote:Op zondag 26 januari 2025 12:08 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[ twitter ]
Denk niet dat ze in Roemenië blij zijn met Nederland; en terecht.
Ik hoop het ook maar volgens mij zijn dit soort voorwerpen juist wel puur omdat men legeringen nog niet kende.quote:Op zondag 26 januari 2025 10:26 schreef Shotty het volgende:
[..]
Je loopt ook in de gaten met een omgesmolten helm.
Het goud is niet puur, en legeringen zoals in deze helm zijn er in de afgelopen 2000+ jaar niet gebruikt.
Ik hoop dat ze de boel voor losgeld houden oid, maar dat het inderdaad blijft bestaan. Als dit omgesmolten wordt zoi het wel echt triest zijn.
Boeit ook niet omdat goud raffineren of vermengen om de herkomst te kunnen verduisteren vrij eenvoudig is. YT is daarbij Uw vriend.quote:Op zondag 26 januari 2025 12:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik hoop het ook maar volgens mij zijn dit soort voorwerpen juist wel puur omdat men legeringen nog niet kende.
quote:Op zondag 26 januari 2025 12:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik hoop het ook maar volgens mij zijn dit soort voorwerpen juist wel puur omdat men legeringen nog niet kende.
Kan ik niets tegen inbrengen. Desondanks moeten we het proberen :-)quote:Op zondag 26 januari 2025 12:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dit is zo onjuist als het maar zijn kan, zelfs van de recente geschiedenis leert men niets, 'this time it's different
Dat lijkt me idd zeer waarschijnlijk.quote:Op zondag 26 januari 2025 07:57 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Wellicht is de roof ook wel uitgevoerd door Roemenen. Die wisten welk museum de stukken had en waren mogelijk ook goed geinformeerd over de beveiliging. Zo hebben ze de stukken weer in handen en kunnen ze geld vangen van de verzekering/het museum.
Nee, de beveiligingsstandaarden zij dus te laag. Zoals ik zei, dit moet je met vuurwapens beveiligen.quote:
Dan lenen ze het maar niet uit. Hoezo is beveiliging van museumstukken een overheidstaak?quote:Op zondag 26 januari 2025 08:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld om dit soort dingen te voorkomen. Zorg dat musea voldoende middelen hebben om uitgebreide beveiliging in te huren bij bijzondere evenementen.
OK maar waarom moet dat opgehoest worden door de belastingbetaler en niet door hen die op bezoek gaan bij het museum?quote:Op zondag 26 januari 2025 10:21 schreef Shotty het volgende:
[..]
Geschiedenis is iets wat wij als samenleving moeten beschermen maar ook juist laten zien.
Those who ignore history are doomed to repeat it.
Geldt ook voor onderwijs. Of zorg. Of zwembaden.quote:Op zondag 26 januari 2025 20:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
OK maar waarom moet dat opgehoest worden door de belastingbetaler en niet door hen die op bezoek gaan bij het museum?
Maar waarom specifiek musea? Iedere casus is anders.quote:Op zondag 26 januari 2025 21:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Geldt ook voor onderwijs. Of zorg. Of zwembaden.
Of elke publieke voorziening.
Omdat de toegankelijkheid van cultureel erfgoed van algemeen belang is.quote:Op zondag 26 januari 2025 20:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
OK maar waarom moet dat opgehoest worden door de belastingbetaler en niet door hen die op bezoek gaan bij het museum?
Vanwege de overtuiging dat het een publiek doel dient. Net zoals b.v. een zwembad.quote:Op zondag 26 januari 2025 21:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar waarom specifiek musea? Iedere casus is anders.
Ziek zijn kies je niet zelf voor en altruistisch zijn daarvoor is wat anders dan dat ik jouw museumticket betaal.
Sure, maar is die niet geborgen via ticket-prijzen?quote:Op maandag 27 januari 2025 08:24 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Omdat de toegankelijkheid van cultureel erfgoed van algemeen belang is.
Iedereen betaald voor iedereen middels belastingen, defacto.quote:Op maandag 27 januari 2025 08:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vanwege de overtuiging dat het een publiek doel dient. Net zoals b.v. een zwembad.
En jij "betaalt" niet iemands anders museumticket; we dragen allemaal een ietsiepietsie klein beetje bij.
De onderbouwing is dat kunst en cultuur een grote maatschappelijke waarde heeft. Maar dat is inderdaad een subjectief standpunt.quote:Op maandag 27 januari 2025 09:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Iedereen betaald voor iedereen middels belastingen, defacto.
Maar het blijft wel andermans geld, uitgegeven aan een andere belanghebbende.
Daar is men toch minder zorgvuldig mee en dat is dan toch ook economische schade. Dus dat moet je dan wel goed onderbouwen.
Niet alles hoeft alleen door een economische bril bekeken te worden.quote:Op maandag 27 januari 2025 09:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daar is men toch minder zorgvuldig mee en dat is dan toch ook economische schade. Dus dat moet je dan wel goed onderbouwen.
De vraag is dus zegmaar, kan het ook zonder?
Grote maatschappelijke waarde rechtvaardigt niet dat anderen betalen voor andermans ticket.quote:Op maandag 27 januari 2025 10:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De onderbouwing is dat kunst en cultuur een grote maatschappelijke waarde heeft. Maar dat is inderdaad een subjectief standpunt.
Dat is onzin, defacto, je noemt het economie, maar waar ik het over heb is baten en kosten.quote:Op maandag 27 januari 2025 14:06 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Niet alles hoeft alleen door een economische bril bekeken te worden.
Een samenleving is meer dan een economie.
Overigens heeft dit niets met deze museumdiefstal te maken.
Euh, het idee is dat het breed toegankelijk blijft. Nogmaals: net als bij b.v. een zwembad. Er zijn vast ook legio mensen die 20 euro voor een paar uur baantjes trekken kunnen betalen.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Grote maatschappelijke waarde rechtvaardigt niet dat anderen betalen voor andermans ticket.
Immers betalende klanten betalen allicht al zelf voor die waarde.
“Iedereen betaald..”. Echt.quote:Op maandag 27 januari 2025 09:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
De vraag is dus zegmaar, kan het ook zonder?
Allicht de facto een spelfoudquote:
Nee, een spelfout is bv ‘onmidelijk’ schrijven. Dit is gewoon dom of (laten we het voordeel van de twijfel geven) slordig. Je leert op de basisschool al werkwoorden vervoegen en hierbij is de makkelijkste nog wel, dat derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd stam+t is. Je krijgt er zelfs ezelsbruggetjes voor. In ‘betalen’ zit niet eens een d, dus hoe kun je nou een stamvorm schrijven die op een d eindigt?quote:
Een hersenbloeding allicht.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, een spelfout is bv ‘onmidelijk’ schrijven. Dit is gewoon dom of (laten we het voordeel van de twijfel geven) slordig. Je leert op de basisschool al werkwoorden vervoegen en hierbij is de makkelijkste nog wel, dat derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd stam+t is. Je krijgt er zelfs ezelsbruggetjes voor. In ‘betalen’ zit niet eens een d, dus hoe kun je nou een stamvorm schrijven die op een d eindigt?
En ook fantastisch dat ze in Roemenie moord en brand schreeuwen over deze diefstal door naar alle waarschijnlijkheid roemeense criminelen. Hopelijk nemen ze nu eindelijk verantwoordelijkheid voor hun belangrijkste exportproduct naar Noordwest Europa, criminele bendes.quote:Op maandag 27 januari 2025 14:58 schreef Kamelenteen het volgende:
Wel fantastisch dat de politie nu gelijk een groot rechercheteam vrijmaakt, de beelden direct naar buiten brengt maar de vrouw die bruut verkracht is of de gewapende overval moet wachten tot er capaciteit is en de beelden daarvan pas maanden later eens naar buiten worden gebracht. Als ze al naar buiten worden gebracht tenminste..
Als de maatschappij er niet voor wilt dokken heeft het dan wel bestaansrecht? Blijkbaar moet het met dwang vanuit de staat.quote:Op maandag 27 januari 2025 16:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Euh, het idee is dat het breed toegankelijk blijft. Nogmaals: net als bij b.v. een zwembad. Er zijn vast ook legio mensen die 20 euro voor een paar uur baantjes trekken kunnen betalen.
Ouwe taalnatie.quote:
Deze mate van grammaticale correctheid zien we binnenkort ook terug in een museum.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, een spelfout is bv ‘onmidelijk’ schrijven. Dit is gewoon dom of (laten we het voordeel van de twijfel geven) slordig. Je leert op de basisschool al werkwoorden vervoegen en hierbij is de makkelijkste nog wel, dat derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd stam+t is. Je krijgt er zelfs ezelsbruggetjes voor. In ‘betalen’ zit niet eens een d, dus hoe kun je nou een stamvorm schrijven die op een d eindigt?
https://www.telegraaf.nl/(...)hatten-drents-museumquote:Particulier looft beloning uit
Nederlandse ondernemer stelt 100.000 euro beschikbaar voor gouden tip over gestolen kunstschatten Drents Museum
Mick van Wely
Aangepast: 3 uur geledenVandaag, 16:38in Binnenland
BOEKAREST - Een Nederlandse ondernemer in Boekarest looft 100.000 euro uit voor de gouden tip die leidt naar de terugkeer van de gouden kunstschatten die zaterdagochtend werd geroofd uit het Drents Museum in Assen. Vastgoedmagnaat Alex van Breemen van de Cascade Groep vindt het verschrikkelijk dat de stukken zijn geroofd.
Er is een beloning van 100.000 euro beschikbaar gesteld door een Nederlandse ondernemer voor de gouden tip die leidt naar de gestolen kunstschatten in het Drents Museum.
© ANP / HH
Er is een beloning van 100.000 euro beschikbaar gesteld door een Nederlandse ondernemer voor de gouden tip die leidt naar de gestolen kunstschatten in het Drents Museum.
Dat laat hij weten aan De Telegraaf en kunstdetective Arthur Brand. „De impact van de roof is enorm hier in Roemenië. De gouden helm en de armbanden zijn ontzettend belangrijk als cultureel erfgoed. De roof maakt me woest. En als ik een steentje kan bijdragen om de gouden kunstschatten terug te krijgen, doe ik dat graag”, laat hij weten vanuit Boekarest. Politie en Openbaar Ministerie kunnen contact met hem opnemen.
ADVERTENTIE
Beloning 100.000 euro voor gouden tip kunstroof Drents Musum
Het gebeurt vaker dat particulieren of organisaties die werken voor verzekeraars grote bedragen uitloven bij grote kunst- of juwelenroven. Na de juwelenroof op de kunstbeurs Tefaf in Maastricht in 2022 loofde het Britse schade-expertisebureau Charles Taylor Adjusting via De Telegraaf 500.000 euro uit voor de gouden tip over de roof waarbij voor 40 miljoen euro aan sieraden werd buitgemaakt.
Bekijk ook:
Gigantische buit, internationale druk en groot onderzoek: spectaculaire kunstroof Drents Museum laat kunstwereld op grondvesten schudden
Arthur Brand zegt dat een beloning bij een roofzaak goed kan uitpakken. „Er zijn altijd mensen in de omgeving van de direct betrokkenen die voor een fors bedrag best willen gaan praten. Dus: baat het niet, dan schaadt het niet. Tips zijn nu enorm belangrijk.” De politie heeft via de Nederlandse ambassade in Roemenie inmiddels contact opgenomen met Van Breemen over het bespreken van procedures.
De vastgoedondernemer Alex van Breemen werd geboren in Bussum in 1963 en vertrok in 1993 naar de Balkan, waar hij voor een multinational werkte in onder meer Roemenië, Bulgarije, Servië en Moldavië. In 1999 richtte hij het vastgoedbedrijf Cascade op. De onderneming richt zich op vooral op handels- en overheidsgebouwen. Zijn meest recente project is Euro Tower Bucharest, dat aan internationale bedrijven wordt verhuurd.
Volop jacht op verdachten
De politie Noord-Nederland jaagt nog volop op de drie mannen die zaterdagochtend gouden kunstschatten buitmaakten in het museum in Assen. Er zijn volop aanknopingspunten nu er meer informatie is over de herkomst van de gestolen auto die bij de roof werd gebruikt en richt zich het onderzoeksteam zich op bezoekers van de tentoonstelling die zich verdacht gedroegen. Zo doet de politie serieus onderzoek naar een man die vijf dagen voor de overval de tentoonstelling Dacia bezocht en is vastgelegd door camera’s.
Drenthe zonder 'h' schrijvenquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |