abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 januari 2025 @ 16:17:17 #226
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_216484280
quote:
7s.gif Op donderdag 30 januari 2025 14:31 schreef ExTec het volgende:
Zijn die gepards/cheetah's sowieso serieus geupgrade door de tijd heen, of is het nog 1 brok gave vintage jaren '70 electronica die er in zit?

Dat alleen rechtvaardigt dan al dat iets nieuws niet zo verkeerd is.
Elektronica kan je gewoon vervangen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  Overall beste user 2022 donderdag 30 januari 2025 @ 16:18:16 #227
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_216484286
Largest support package to Ukraine announced

Aardig pakket.

quote:
Procurement for donations worth approximately SEK 5.9 billion.
- This means that the Defence Materiel Administration, tasked by the Government, procures equipment from the Swedish and foreign defence industries to the Ukrainian Armed Forces.
Financial donations worth approximately SEK 2.8 billion.
- This means that Sweden is supporting Ukraine through donations to various funds for procurement of military equipment and ammunition, e.g. through capability coalitions. Another example is procurement cooperation between Sweden and Denmark. Sweden aims to donate 1 billion SEK towards Ukrainian production of long-range missiles and long-distance drones.
Donations of materiel from the Swedish Armed Forces, with corresponding replacement purchases, valued at approximately SEK 3.3 billion. This includes:
- 146 trucks;
- 16 Combat Boat 90s; (A doubling from the previous 16 donated CB 90s)
- 23 weapon stations for marine use;
- 1 million units of 12.7 mm ammunition;
- 1 500 TOW anti-tank missiles;
- 200 anti-tank weapons, including training materiel;
- infantry equipment for individual soldiers and unit equipment; and
- chemical, biological, radiological and nuclear (CBRN) personal protective equipment.
Services via the Swedish Defence Research Agency and Swedish Defence University, valued at approximately SEK 180 million.
- The Defence Research Agency will continue its efforts to develop a corresponding agency in Ukraine.
- The Defence University is tasked with implementing an education programme for Ukrainian pupils in Ukraine.
Training valued at SEK 650 million.
- Funding to the Swedish Armed Forces’ support to a number of training initiatives throughout 2025, such as Interflex, which conducts basic training for Ukrainian soldiers.
Supply solutions valued at SEK 400 million.
- This includes various types of maintenance measures for the Swedish materiel that has been donated.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  donderdag 30 januari 2025 @ 16:42:38 #228
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_216484468
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 14:04 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Blijkt ook dat we die Gepards/Cheetahs nooit hadden moeten verkopen.
En parallel lachen we de ballen uit onze broek dat de Russen aan komen zetten met allerlei achterhaalde zooi. Bewaren is niet gratis. Opslag en onderhoud kost klauwen vol geld dat je beter kan uitgeven aan fatsoenlijk spul dan aan 50 jaar ouwe zooi.

Of je moet echt voor de Russische aanpak gaan en de boel ergens op de Veluwe of in Noord-Oost Groningen parkeren en langzaam weg laten roesten "voor het geval dat".
pi_216484502
quote:
beejte amerikaanse model dus, veel geld in eigen industrie steken omdaarmee meer te kunnen produceren voor Oekraine. WEl goed voor lange termijn
pi_216484509
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:42 schreef bleiblei het volgende:

[..]
En parallel lachen we de ballen uit onze broek dat de Russen aan komen zetten met allerlei achterhaalde zooi. Bewaren is niet gratis. Opslag en onderhoud kost klauwen vol geld dat je beter kan uitgeven aan fatsoenlijk spul dan aan 50 jaar ouwe zooi.

Of je moet echt voor de Russische aanpak gaan en de boel ergens op de Veluwe of in Noord-Oost Groningen parkeren en langzaam weg laten roesten "voor het geval dat".
20 50 jaar oude MTLBS zijn nog wel altijd beter dan 1 leopard 2 dus of we nou zo hard lachen weet ik ook weer niet.
  donderdag 30 januari 2025 @ 16:49:38 #231
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_216484517
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Anderzijds de Duitsers zetten ze wel op boxers.
Dat kunnen wij ook wel doen natuurlijk, maar de prioriteit zal nu wel bij de gemechaniseerde brigade liggen, want die moeten we eerst versterken van de NAVO ;)

Als we de lichte brigade verder oppimpen dan kan die skyranger daar ook wel op natuurlijk. Dat gaat uiteindelijk toch wel gebeuren, wat al onze gevechtsbrigades hebben naar NAVO standaarden nu sowieso een bataljon te weinig geloof ik.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_216484526
quote:
7s.gif Op donderdag 30 januari 2025 13:43 schreef ExTec het volgende:

[..]
Geen idee. Laat het artikel zich niet over uit. Maar betekent niet dat niet het hele continent er op aan gekeken wordt.
Volgens mij kopen die landen toch nog steeds Gas van Rusland. En dat zei dit graag willen herstarten is natuurlijk te verwachten gezien de opstelling van de presidenten aldaar.

Maar gaat er niet door heen komen denk ik.
  donderdag 30 januari 2025 @ 16:52:47 #233
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_216484545
quote:
Verbaast me dat die Zwöden niet stiekem nog wat van die oude stridvagens103 doorspelen.Vraag me af wat daar mee gebeurd is.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_216484550
Investeert Nederland eigenlijn in eigen Drones en dan niet alleen reconnaissance drones, maar bijv ook de rol van een kamikaze variant als de Lancet/Switchblade of iets als " Baba yaga " dat granaten laat valen?
  Moderator donderdag 30 januari 2025 @ 16:54:36 #235
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216484561
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 15:03 schreef Ulx het volgende:

[..]
Valt wel mee. Er komen nog RCT30 modules aan voor Boxers van de infanterie brigades, zelfde kanon als op de Puma. Van de Skyranger snap ik het wel gezien de eerdere aanschaf van NOMADS.
nee valt niet mee, het grote selling point van Boxer is de modulariteit en daar maken we gewoon niet of nauwelijsk gebruik van, dan hadden we beter nieuwe Patria's kunnen kopen imo
NOMADS had wmb ook op de Boxer gemoeten

dat 30mm kanon vind ik ook een hele vreemde aangezien de cv90 met een 35mm kanon werkt, kortzichtigheid is nog steeds troef blijkbaar
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 30 januari 2025 @ 16:54:53 #236
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216484564
quote:
7s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:48 schreef skysherrif het volgende:

[..]
20 50 jaar oude MTLBS zijn nog wel altijd beter dan 1 leopard 2 dus of we nou zo hard lachen weet ik ook weer niet.
vreemde stelling
pi_216484566
quote:
88s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:54 schreef sp3c het volgende:

[..]
vreemde stelling
Hoezo
  Moderator donderdag 30 januari 2025 @ 16:56:18 #238
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216484575
quote:
7s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:55 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Hoezo
20 mtlb's zijn in niets beter dan de Leopard 2

ja troepen vervoeren, daar zijn ze idd voor gemaakt, dat kan Leopard niet tenzij ze op het dak gaan zitten
pi_216484591
quote:
88s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:56 schreef sp3c het volgende:

[..]
20 mtlb's zijn in niets beter dan de Leopard 2

ja troepen vervoeren, daar zijn ze idd voor gemaakt, dat kan Leopard niet tenzij ze op het dak gaan zitten
Nouja dat bedoelde ik meer je hebt imo meer aan 20 gepantserde voertuigen die troepen kunnen vervoeren dan 1 hypermoderne tank (even afgezien van de rol inderdaad).

Maar dat terzijde is het geen overbodige luxe om nog duizenden tanks al is het in slechtestaat in velden te hebben staan, al is het alleen maar omdat ze daarmee de barrels kunnen kannibaliseren en hergebruiken.
  Moderator donderdag 30 januari 2025 @ 16:58:54 #240
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216484598
quote:
7s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:57 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Nouja dat bedoelde ik meer je hebt imo meer aan 20 gepantserde voertuigen die troepen kunnen vervoeren dan 1 hypermoderne tank (even afgezien van de rol inderdaad).

Maar dat terzijde is het geen overbodige luxe om nog duizenden tanks al is het in slechtestaat in velden te hebben staan, al is het alleen maar omdat ze daarmee de barrels kunnen kannibaliseren en hergebruiken.
tot je ergens een 120 mm granaat in wilt jagen
pi_216484617
quote:
In short, we can now say that Makhnovka, which was taken with such a fight and losses, is now again under the control of the Armed Forces of Ukraine. New attempts are underway to enter this settlement, more assaults with the same losses. So, Makhnovka was abandoned by the 11th separate guards airborne assault brigade under the command of Colonel Pavel Filyaev, about whom we asked yesterday . Once again, there are no questions for the fighters. They took Makhnovka, dug in. As a result, they were sitting in basements without any support. It seems that they were simply forgotten. Without ammunition, without food and most importantly without water. How did they hold out for so long? It's a feat! This is about the willpower and courage of a Russian soldier! We talked to a fighter who managed to roll back from Makhnovka - the stories are not for the faint of heart. But what he talked about with particular trepidation was thirst. Sometimes, some kind soul remembered that our people were in Makhnovka and tried to pass water by drone, but three hundred grams for ten people did not really save the situation. There is information that in Makhnovka the khokhols took a lot of prisoners from the 11th brigade, we must be prepared for a new wave in the Telegram channels with our prisoners. Physiognomy is a pseudoscience. But when you look at Filyaev's face - the impression that this is the face of a degenerate does not leave. We asked you to write something good about him. Nothing good was answered. And, of course, we can say that this post is about discrediting the Army, but no one discredits it more than people like Filyaev. Nikolayevo-Daryino is definitely and 100% ours. And Makhnovka will be ours. But here again we will have to start all over again.
TLDR: Oekraine heeft Makhnovka volledig terug in handen

Dorpje naast sudzha (kursk)
  donderdag 30 januari 2025 @ 17:05:58 #242
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_216484696
quote:
7s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Elektronica kan je gewoon vervangen.
Je loopt dan vaak tegen het probleem aan dat je een flink gedeelte mag gaan herontwerpen. Niet anders dan dat de maker van de Stinger zei: de originele onderdelen maakt niemand meer, we hebben wel andere componenten die hetzelfde doen, maar mogen dus een stuk gaan herontwerpen. Duurt dus wel even voor we de productie weer op gang hebben.

En aangezien dat ding van mid jaren '70 is, kan het best dat daar hetzelfde speelt.

En, ja, het kan, maar is het ook gedaan? Kan anno, pak em beet, mid '90? best wel eens heel duur blijken te zijn om flink gedeelte opnieuw te moeten gaan herontwerpen.

Natuurlijk zullen die dingen in het westen prima onderhouden zijn, en wel gewoon werken. Maar is het in essentie nog jaren '70 tech, dan is het wel aan een upgrade toe.
&lt;signature here&gt;.
pi_216484723
twitter

was dit al gepost? Heel interessant
pi_216484798
twitter
  donderdag 30 januari 2025 @ 17:16:45 #245
pi_216484823
quote:
7s.gif Op donderdag 30 januari 2025 17:05 schreef ExTec het volgende:

[..]
Je loopt dan vaak tegen het probleem aan dat je een flink gedeelte mag gaan herontwerpen. Niet anders dan dat de maker van de Stinger zei: de originele onderdelen maakt niemand meer, we hebben wel andere componenten die hetzelfde doen, maar mogen dus een stuk gaan herontwerpen. Duurt dus wel even voor we de productie weer op gang hebben.

En aangezien dat ding van mid jaren '70 is, kan het best dat daar hetzelfde speelt.

En, ja, het kan, maar is het ook gedaan? Kan anno, pak em beet, mid '90? best wel eens heel duur blijken te zijn om flink gedeelte opnieuw te moeten gaan herontwerpen.

Natuurlijk zullen die dingen in het westen prima onderhouden zijn, en wel gewoon werken. Maar is het in essentie nog jaren '70 tech, dan is het wel aan een upgrade toe.
Ik heb zelf in M109's apparatuur ingebouwd om ze geschikt te maken voor shoot en scoot. Dat was helemaal niet ingewikkeld omdat het voertuig en het kanon verder hetzelfde bleven. Maar qua functionaliteit was het een flinke upgrade.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  Overall beste user 2022 donderdag 30 januari 2025 @ 17:17:41 #246
3928 Ulx
pi_216484831
quote:
88s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:54 schreef sp3c het volgende:

[..]
nee valt niet mee, het grote selling point van Boxer is de modulariteit en daar maken we gewoon niet of nauwelijsk gebruik van, dan hadden we beter nieuwe Patria's kunnen kopen imo
NOMADS had wmb ook op de Boxer gemoeten
Dat is gewoon een willen we ze op rupsvoertuigen of op wielen beslissing lijkt me.

quote:
dat 30mm kanon vind ik ook een hele vreemde aangezien de cv90 met een 35mm kanon werkt, kortzichtigheid is nog steeds troef blijkbaar
Daar heb je een punt. Hoewel het te maken kan hebben met het aantal schoten dat er dan achter elkaar afgeschoten kan worden. De koepel van een CV90 is wel wat ruimer.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_216484846
quote:
7s.gif Op donderdag 30 januari 2025 17:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Ik heb zelf in M109's apparatuur ingebouwd om ze geschikt te maken voor shoot en scoot. Dat was helemaal niet ingewikkeld omdat het voertuig en het kanon verder hetzelfde bleven. Maar qua functionaliteit was het een flinke upgrade.
Maar wat vind jij nou van de discussie shoot n scoot vs ingraven
  Overall beste user 2022 donderdag 30 januari 2025 @ 17:21:10 #248
3928 Ulx
pi_216484875
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:52 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Verbaast me dat die Zwöden niet stiekem nog wat van die oude stridvagens103 doorspelen.Vraag me af wat daar mee gebeurd is.
Drie decennia geleden vervangen door de strv122.
pi_216484977
twitter

-1 Grad :) :W
  donderdag 30 januari 2025 @ 17:31:29 #250
pi_216484981
quote:
7s.gif Op donderdag 30 januari 2025 17:18 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Maar wat vind jij nou van de discussie shoot n scoot vs ingraven
Is die discussie er dan? Je kan toch altijd ingraven als je dat nuttig vind? Je hoeft je sigarettenaansteker niet te gebruiken, maar het is fijn dat ie er in zit als je hem nodig hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')