abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216448027
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:38 schreef freak1 het volgende:
er zijn meerdere onderzoeken gepubliceerd in 2024 dat de zonnepanelen makkelijk een levensduur van wel 15 a 20 jaar halen. het zwakke punt in de opstellingen is de omvormer, niet de panelen. en hoe kom je aan 15 jaar?
Dus na 15 jaar heb je de kosten eruit, maar nog geen cent winst behaald. Bovendien, zonder omvormer, het duurste onderdeel in je installatie, heb je niks aan je panelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216448129
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:45 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus na 15 jaar heb je de kosten eruit, maar nog geen cent winst behaald. Bovendien, zonder omvormer, het duurste onderdeel in je installatie, heb je niks aan je panelen.
Hoe kom je aan deze totale onzin? Echt, zelfs de grootste zonnepaneelhater geeft nu aan dat je binnen 5 jaar zonnepanelen terug verdient.

ABN adviseert ook gewoon om te investeren in zonnepanelen: https://financialfocus.ab(...)kelijke-investering/

Je bent echt totale onzin aan het verspreiden, waarom doe je dat? Heb je zo'n hekel aan anderen dat je hen zulk verkeerd advies wil geven?

Een omvormer vervangen kost 800-1500 euro, zonnepanelen gaan wel 30 jaar mee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216448458
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:45 schreef blomke het volgende:

[..]
en wederom zet je je domheid en bekrompenheid in de etalage.
ik snap dat dat wellicht in het verleden goed voor je werkte om zo heel stellig dingen te beweren en dat mensen dat dan aannemen, maar zoveel domheid uit 1 persoon? ik vind het nog knap.

niemand zegt na 15 jaar heb je de kosten eruit. jij maakt allemaal claims en ik geef juist aan dat de levensduur van de panelen veel hoger is dan verwacht en dat het enige zwakke punt feitelijk de omvormer is die, zoals @Hanca heel terecht aangeeft, vrij goedkoop te vervangen is.

een omvormer is zeker niet het duurste deel en de omvormers worden steeds beter en goedkoper. net als de panelen overigens.

ik heb persoonlijk een wat grotere installatie en die was binnen 7 maanden terug verdiend. zeker een stukje dankzij de overheid en subsidies, maar ook nu nog zijn de installaties makkelijk terug te verdienen.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_216453400
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe kom je aan deze totale onzin? Echt, zelfs de grootste zonnepaneelhater geeft nu aan dat je binnen 5 jaar zonnepanelen terug verdient.

ABN adviseert ook gewoon om te investeren in zonnepanelen: https://financialfocus.ab(...)kelijke-investering/

Je bent echt totale onzin aan het verspreiden, waarom doe je dat? Heb je zo'n hekel aan anderen dat je hen zulk verkeerd advies wil geven?

Een omvormer vervangen kost 800-1500 euro, zonnepanelen gaan wel 30 jaar mee.
Gaan we even uit van een (niet ons) scenario van 360Wp/paneel, 8 stuks en (wat ik plm. heb betaald): ¤1,25/Wp aan kosten incl. plaatsen aansluiten, omvormer etc.

Mag je hopen dat de meterkast al op orde is, anders kan je dat ook nog erbij tellen (hier zelf uitgevoerd btw).

Opbrengst afgelopen jaar van onze PV was 0,85MWh/kWp, resulterend in 2450kWh opbrengst (niet ons scenario, wij hebben veel meer panelen). Even het onrealistische scenario van salderen (dan is het nog een beetje positief te maken), bij (onze) kWh-prijs (jaarcontract Eneco) van ¤0,24/kWh kom ik op een terugverdientijd van > 6 jaar (overigens komt Abn/Amro ook op >> 5 jaar uit). Na 15 jaar is de totale opbrengst (na aftrek investering) ¤5200 over de hele periode.

Neem een conservatief beleggingsfonds dat over die 15 jaar 6% rendement/jaar incl. herbeleggen dividend haalt (dan heb je vanaf dag 1 al rendement i.p.v. PV-afschrijving) na 15 jaar is de kapitaal aangegroeid tot ¤8627!!

Kortom, de investering op lange termijn in PV is minder aantrekkelijk dan in een investeringsfonds. Daar komt nog bij: de verminderde liquiditeit, daling van het PV rendement en de noodzakelijke investering in een nieuwe omvormer na 15 jaar, 800-1500 euro. Als klap op de vuurpijl: de veranderende regelgeving en netcongestie. Binnenkort wordt iedereen met zonnepanelen bij negatieve stroomprijzen (zonnig weer), aangeraden die PV uit te zetten. Zo niet: betalen bij terug leveren.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 27-01-2025 19:56:29 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216453842
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 19:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Gaan we even uit van een (niet ons) scenario van 360Wp/paneel, 8 stuks en (wat ik plm. heb betaald): ¤1,25/Wp aan kosten incl. plaatsen aansluiten, omvormer etc.

Mag je hopen dat de meterkast al op orde is, anders kan je dat ook nog erbij tellen (hier zelf uitgevoerd btw).

Opbrengst afgelopen jaar van onze PV was 0,85MWh/kWp, resulterend in 2450kWh opbrengst (niet ons scenario, wij hebben veel meer panelen). Even het onrealistische scenario van salderen (dan is het nog een beetje positief te maken), bij (onze) kWh-prijs (jaarcontract Eneco) van ¤0,24/kWh kom ik op een terugverdientijd van > 6 jaar (overigens komt Abn/Amro ook op >> 5 jaar uit). Na 15 jaar is de totale opbrengst (na aftrek investering) ¤5200 over de hele periode.

Neem een conservatief beleggingsfonds dat over die 15 jaar 6% rendement/jaar incl. herbeleggen dividend haalt (dan heb je vanaf dag 1 al rendement i.p.v. PV-afschrijving) na 15 jaar is de kapitaal aangegroeid tot ¤8627!!

Kortom, de investering op lange termijn in PV is minder aantrekkelijk dan in een investeringsfonds. Daar komt nog bij: de verminderde liquiditeit, daling van het PV rendement en de noodzakelijke investering in een nieuwe omvormer na 15 jaar, 800-1500 euro. Als klap op de vuurpijl: de veranderende regelgeving en netcongestie. Binnenkort wordt iedereen met zonnepanelen bij negatieve stroomprijzen (zonnig weer), aangeraden die PV uit te zetten. Zo niet: betalen bij terug leveren.
Je kunt een onzinnig scenario verzinnen of van de realiteit uit gaan. De getallen die ik noemde zijn de realiteit, met salderen verdien je de zonnepanelen in hooguit 3,5 jaar terug. ABN gaat al uit van het scenario zonder salderen, zoals ze schrijven. Dan wordt het idd zo'n 6 a 7 jaar. De overige 23+ jaar zijn winst.

Als je denkt dat zonnepanelen pas in 15 jaar terugverdienen heb je toch echt basisschool rekenlessen gemist.

Na 15 jaar en gelijkblijvende energieprijzen (die gaan eerder stijgen) hebben je 5000 euro zonnepanelen zo 15000 voor je verdiend. En dan gaan ze nog makkelijk 15 jaar mee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216453949
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 20:09 schreef Hanca het volgende:
Na 15 jaar en gelijkblijvende energieprijzen (die gaan eerder stijgen) hebben je 5000 euro zonnepanelen zo 15000 voor je verdiend. En dan gaan ze nog makkelijk 15 jaar mee.
Binnen afzienbare tijd krijgen we geregeld negatieve stroomprijzen voor particulieren, die zijn er nu soms al op de spotmarkt. Dan kun je ze liever kwijt dan rijk zijn, of, als je ze al hebt, afschakelen tot de prijzen weer + zijn.
pi_216453976
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 20:16 schreef blomke het volgende:

[..]
Binnen afzienbare tijd krijgen we geregeld negatieve stroomprijzen voor particulieren, die zijn er nu soms al op de spotmarkt. Dan kun je ze liever kwijt dan rijk zijn, of, als je ze al hebt, afschakelen tot de prijzen weer + zijn.
Dat is een tijdelijk scenario, als alles elektrisch is, er meer opslagruimte is en de nieuwe kabels er liggen (en dat is binnen die 19 jaar) komen die negatieve prijzen echt niet meer voor. Sowieso zijn ze bezig met een wet die zorgt dat terugleverkosten nooit hoger zijn dan de terugleververgoeding. En negatieve stroomprijzen heb je alleen bij een gokkerscontract.

Maar goed, dit is inmiddels zwaar offtopic, maar dat jij niet het beste voor hebt met anderen en verkeerde 'adviezen' geeft is inmiddels wel duidelijk.
pi_216454835
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:14 schreef zatoichi het volgende:
TS, ondanks de goede bedoeling en op zich soms redelijk adviezen die hier worden gegeven zou ik echt naar een adviseur stappen. Je ziet hier al dat er beleggingsadviezen worden gegeven voordat men uberhaupt een belegginshorizon wist, dat is bij voorbaat dus als een kansloos advies geweest. Verder weten we niks van je eigen geld, je onderneming, wat je nodig hebt om met pensioen te kunnen gaan enzovoort.

Het feit dat men nu al adviezen geeft zonder dit soort cruciale informatie geeft al aan dat wij er de ballen verstand van hebben en dat je adviezen op een online forum dus ook absoluut niet moet gaan opvolgen!

Kortom, ga naar een adviseur, leg je hele financiėle situatie op tafel en zorg ervoor dat je met dat advies iets gaat doen. En wie weet valt het allemaal wel mee!

Succes!
Kost wel wat, maar met een gedegen strategie en plan heb je veel meer result. Stop er tijd & wat ¤ in. Doe het goed en betrek alles daarbij van onderneming tot huis tot aan de erfenis
pi_216456600
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:36 schreef peterc het volgende:

[..]
Kost wel wat, maar met een gedegen strategie en plan heb je veel meer result. Stop er tijd & wat ¤ in. Doe het goed en betrek alles daarbij van onderneming tot huis tot aan de erfenis
exact dit. niet luisteren naar de wijsneuzen in dit topic die je situatie niet kennen en met hun stokpaardjes tevoorschijn komen. er staan prima ideeen tussen maar pas als er een goed inzicht in je complete overzicht is, wat een pensioen adviseur kan doen, komt er een gedegen advies uit. wat prima kan bestaan uit onderdelen van wat de wijsneuzen adviseren.
en dank u meneer Dood,
  woensdag 29 januari 2025 @ 11:38:20 #60
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_216468351
Mensen, dank voor alle input! Ik heb huiswerk te doen ;)
De volgende stap wordt idd praten met een adviseur.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_216471197
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 09:29 schreef Alloch87 het volgende:
Dus je bent als ondernemer aan de gang gegaan, zonder na te denken hoe je je pensioen moet regelen... :')

Okeeee dan, heel veel succes.
Ik heb ondertussen een aantal ondernemers voorzien van een strategisch advies want die lange termijn (en bredere blik) is gewoon niet altijd een een sterk punt. Sterker nog, ik denk dat dat juist in de weg zit van goed ondernemerschap omdat je juist, zeker in het begin of bij kleine ondernemers, snel moet kunnen reageren op kansen en dus flexibel moet kunnen zijn.

Levert uiteindelijk wel leuke situaties op. Totale verrassing bij een bedrijf dat zekerheid wilde in onzekere tijden kreeg advies om flink te gaan groeien b.v.
pi_216471249
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 09:29 schreef Alloch87 het volgende:
Dus je bent als ondernemer aan de gang gegaan, zonder na te denken hoe je je pensioen moet regelen... :')

Okeeee dan, heel veel succes.
Aan jou dezelfde vraag als ik aan freak1 stelde. Ben je ook ondernemer? En wat en hoe heb jij het op welk moment geregeld?
pi_216471948
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2025 15:44 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Aan jou dezelfde vraag als ik aan freak1 stelde. Ben je ook ondernemer? En wat en hoe heb jij het op welk moment geregeld?
nee dit is een troll je gaat geen fatsoenlijk antwoord krijgen.

maar aangezien ik je vraag volgens mij diepgaand heb beantworod, vanwaar deze interesse?
en dank u meneer Dood,
pi_216473999
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 16:40 schreef freak1 het volgende:

[..]
nee dit is een troll je gaat geen fatsoenlijk antwoord krijgen.

maar aangezien ik je vraag volgens mij diepgaand heb beantworod, vanwaar deze interesse?
Jij hebt m zeker zeer uitvoerig beantwoord en respect voor hoe jij eea geregeld hebt.
Waar het mij om gaat is dat ik het begrijpelijk vind dat wanneer iemand start als ondernemer de focus ergens anders ligt en je bepaalde zaken uitstelt voor de hectiek waar je opeens in beland bent. Dat is niet verstandig maar gebeurt best vaak.
Mij valt op dat er vaak door personen geoordeeld wordt over situaties waar ze eigenlijk niet over kunnen meepraten omdat zij niet in die situatie zijn geweest.
pi_216475391
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 20:09 schreef Hanca het volgende:
Dan zou je dus ¤20000 verbruiken in 15 jaar aan elektriciteit. Zeg een gemiddelde prijs van ¤220/MWh, kom je op 6,1MWh/jaar (welk huishouden verbruikt dat en hoe doe je dat in de winter), dat betekent geļnstalleerd 7,2kWp voor ¤5000,-.

Doe mij zo'n deal...
pi_216475579
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 20:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan zou je dus ¤20000 verbruiken in 15 jaar aan elektriciteit. Zeg een gemiddelde prijs van ¤220/MWh, kom je op 6,1MWh/jaar (welk huishouden verbruikt dat en hoe doe je dat in de winter), dat betekent geļnstalleerd 7,2kWp voor ¤5000,-.

Doe mij zo'n deal...
Je rekenskills zijn niet best.

Ik wekte in het (qua zon) slechte jaar 2024 3533kWh op. Aan 0,35 per kWh die ik zonder had moeten betalen, is dat dus 1.237 euro in een slecht jaar. Als je dat keer 15 doet kom je inderdaad op 18.500 euro, bijna die 20k inderdaad. Zie je nu hoe rendabel het is om zonnepanelen te nemen?
pi_216475617
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 20:59 schreef Hanca het volgende:
Ik wekte in het (qua zon) slechte jaar 2024 3533kWh op. Aan 0,35 per kWh die ik zonder had moeten betalen, is dat dus 1.237 euro in een slecht jaar. Als je dat keer 15 doet kom je inderdaad op 18.500 euro, bijna die 20k inderdaad. Zie je nu hoe rendabel het is om zonnepanelen te nemen?
Rendabeler zou zijn een beter energiecontract af te sluiten. 0,35 per kWh is 50% boven de marktprijs.
pi_216475657
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 21:02 schreef blomke het volgende:

[..]
Rendabeler zou zijn een beter energiecontract af te sluiten. 0,35 per kWh is 50% boven de marktprijs.
Weer leugens van jou: https://www.overstappen.n(...)0energieleveranciers.

Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld ¤ 0,32 per kWh.
In december 2024 was dit gemiddeld ¤0,34 per kWh.

https://www.pricewise.nl/energieprijzen/kwh-prijs/
De prijs voor 1 kWh (kilowattuur) verschilt per energieleverancier. De gemiddelde kWh-prijs ligt in 2025 rond de ¤ 0,35.
pi_216475695
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 21:04 schreef Hanca het volgende:
https://www.overstappen.n(...)0energieleveranciers.

Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld ¤ 0,32 per kWh.
In december 2024 was dit gemiddeld ¤0,34 per kWh.
Even doorscrollend:
1. Budget Energie Vast 1 jaar ¤ 0,2440/kWh

Bedankt (wederom) voor het bevestigen van mijn punt.
pi_216475780
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 21:05 schreef blomke het volgende:

[..]
Even doorscrollend:
1. Budget Energie Vast 1 jaar ¤ 0,2440/kWh

Bedankt (wederom) voor het bevestigen van mijn punt.
Zelfs al reken je met dat extreem lage getal, dan nog heb je je zonnepanelen in 5 jaar terugverdiend ipv zoals ik nu in 3 jaar. Bedankt voor het bevestigen van het feit dat zonnepanelen nemen een slimme investering is, zeker als je je kosten in de toekomst wil verlagen zoals iedereen die nadenkt over zijn pensioen zou moeten willen.
pi_216475951
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 21:10 schreef Hanca het volgende:
Bedankt voor het bevestigen van het feit dat zonnepanelen nemen een slimme investering is, zeker als je je kosten in de toekomst wil verlagen zoals iedereen die nadenkt over zijn pensioen zou moeten willen.
Graag gedaan, ik help graag mensen.

Ik denk vooral in het verhogen van het pensioeninkomen. Als ik kosten wil verlagen, denk ik niet aan de kWh's die ik gebruik, dat is bij ons op jaarbasis ¤450. De totale energierekening bestaat voor 70% uit aardgas; veel interessanter voor mijn pensioen is dus de houtkachel roodgloeiend stoken. Hetgeen ik nu doe dus. Vraag is alleen of ik na pensionering nog wel genoeg hout kan scoren.

Edit: Sylvio Erkens pleit voor lagere belastingen op de elektriciteit: https://www.linkedin.com/in/silvio-erkens-b7b80933/

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 29-01-2025 21:37:34 ]
pi_216477369
Gelukkig is hout gratis.
pi_216477414
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 21:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zelfs al reken je met dat extreem lage getal, dan nog heb je je zonnepanelen in 5 jaar terugverdiend ipv zoals ik nu in 3 jaar. Bedankt voor het bevestigen van het feit dat zonnepanelen nemen een slimme investering is, zeker als je je kosten in de toekomst wil verlagen zoals iedereen die nadenkt over zijn pensioen zou moeten willen.
En zodra je op budget energie klikt, is het ineens ook duurder xD
pi_216480002
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 19:25 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Jij hebt m zeker zeer uitvoerig beantwoord en respect voor hoe jij eea geregeld hebt.
Waar het mij om gaat is dat ik het begrijpelijk vind dat wanneer iemand start als ondernemer de focus ergens anders ligt en je bepaalde zaken uitstelt voor de hectiek waar je opeens in beland bent. Dat is niet verstandig maar gebeurt best vaak.
Mij valt op dat er vaak door personen geoordeeld wordt over situaties waar ze eigenlijk niet over kunnen meepraten omdat zij niet in die situatie zijn geweest.
eens. of in het geval van sommige bijdrages hier die beginnen met een B, absolute mongolen zijn.
en dank u meneer Dood,
pi_216480441
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 20:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je rekenskills zijn niet best.

Zelfs in het meest gunstige scenario van volledige dekking van je eigen verbruik van 3,5MWh, een investering van ¤1,25/Wp bij een rendement van 85% en een terugverdientijd van 3 jaar, kom ik op een kWh-prijs van ¤0,5/kWh.

Echt, ga een betere energieleverancier zoeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')