Enig idee hoeveel jaren je nog hebt te gaan tot je pensionering; zeg plm. je 65-ste jaar?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 10:54 schreef goed_volk het volgende:
De laatste tijd is het wat vaker in het nieuws: de pensioenen. Dat zet mij als ondernemer ook aan het denken. Ik heb een karig pensioentje opgebouwd in de tijd dat ik nog in loondienst was, maar verder heb ik niets voor de toekomst. Dat wil ik graag veranderen.
Ik ben op zoek naar een solide manier om te sparen voor mijn pensioen. Zelf gaan zitten beleggen is niet mijn ding. Ik wil op een eenvoudige manier kunnen sparen en elke keer inleggen, dus ook niet ene grote som in een keer ergens inleggen.
Wat hebben jullie als ondernemers geregeld? Als je tenminste iets heb geregeld voor die tijd.
.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:29 schreef Socios het volgende:
Maximale jaar- en eventueel reserveringsruimte in een bankspaarproduct stoppen.
tja, berouw komt na de zonde enzo. heel hard maar pensioen opbouwen als ondernemer tegen de tijd dat je 40+ bent is pijnlijk.. helaas..quote:Op vrijdag 24 januari 2025 10:54 schreef goed_volk het volgende:
De laatste tijd is het wat vaker in het nieuws: de pensioenen. Dat zet mij als ondernemer ook aan het denken. Ik heb een karig pensioentje opgebouwd in de tijd dat ik nog in loondienst was, maar verder heb ik niets voor de toekomst. Dat wil ik graag veranderen.
Ik ben op zoek naar een solide manier om te sparen voor mijn pensioen. Zelf gaan zitten beleggen is niet mijn ding. Ik wil op een eenvoudige manier kunnen sparen en elke keer inleggen, dus ook niet ene grote som in een keer ergens inleggen.
Wat hebben jullie als ondernemers geregeld? Als je tenminste iets heb geregeld voor die tijd.
Nog zo'n 18 te gaan, dus de tijd begint wel wat te dringen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Enig idee hoeveel jaren je nog hebt te gaan tot je pensionering zeg je plm. 65-ste jaar?
Dat laatste betekent dat het rendement navenant laag is: sparen met de huidige %'s is niet interessant in mijn perceptie. Alles onder de 4% laat ik links liggen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:46 schreef goed_volk het volgende:
Nog zo'n 18 te gaan, dus de tijd begint wel wat te dringen.
Belangrijk voor mij is dat het idd belastingvrij of -vriendelijk is en dat het vooral veilig staat en, voor zover mogelijk, gegarandeerd is.
Houd toch eens op met die kolder uitkramen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:18 schreef freak1 het volgende:
tja, berouw komt na de zonde enzo. heel hard maar pensioen opbouwen als ondernemer tegen de tijd dat je 40+ bent is pijnlijk.. helaas..
En met 18 jaar zit je waarschijnlijk op de helft.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Houd toch eens op met die kolder uitkramen.
Als je nog 25 jaar te gaan hebt, kan je een lijfrentekapitaal van een half miljoen opbouwen als je ¤500/maand inlegt en met 8% rendement opbouwt.
quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:05 schreef Bucketlist het volgende:
En met 18 jaar zit je waarschijnlijk op de helft.
blomke die mij beschuldigd van kolder uitkramenquote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Houd toch eens op met die kolder uitkramen.
Als je nog 25 jaar te gaan hebt, kan je een lijfrentekapitaal van een half miljoen opbouwen als je ¤500/maand inlegt en met 8% rendement opbouwt.
18 jaar 500/maand tegen die onrealistische 8 procent heb je 229.000 opgebouwd, 1430 bruto. en met een realistisch rendement van 6 procent zit je rond de 185K. mits je wel op je 87e doodgaat.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:07 schreef blomke het volgende:
[..]2,4 ton. 30 sec. formules in Excel kloppen.
Een bankspaarproduct dus. Ongeacht welk deel je daarin nou spaart of belegt. Jaarruimte aftrekbaar en, wat betreft het spaargedeelte, valt het binnen het depositogarantiestelsel.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:46 schreef goed_volk het volgende:
Nog zo'n 18 te gaan, dus de tijd begint wel wat te dringen.
Belangrijk voor mij is dat het idd belastingvrij of -vriendelijk is en dat het vooral veilig staat en, voor zover mogelijk, gegarandeerd is.
Het telt ook niet mij voor je vermogensrendementsheffing en stel dat je ooit een participatiewet uitkering nodig hebt dan telt het in vrijwel alle gevallen ook niet mee. Je hoeft het dus niet eerst op te maken zoals bij ander vermogen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:37 schreef Socios het volgende:
[..]
Een bankspaarproduct dus. Ongeacht welk deel je daarin nou spaart of belegt. Jaarruimte aftrekbaar en, wat betreft het spaargedeelte, valt het binnen het depositogarantiestelsel.
Het ABP is dus bij uitstek geen referentie voor mensen die (zoals ik) hard werken en ondernemen en dus prima hun eigen pensioen kunnen voorzien.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:25 schreef freak1 het volgende:
mijn claim
-als je 40+ bent en je gaat dan aan je pensioen beginnen als ondernemer dan is dat pijnlijk.
laat ik, zoals altijd weer eens met linkjes bewijzen dat @:blomke de grootste ouwehoer van Fok! is.. werkelijk waar als onzin uitkramen met een 24 uur ban bestraft zou worden zouden we je nooit meer zien hier.
-8 procent rendement. dat wil ik wel als jij dat garandeerd voor me. een van de grootste pensioenfondsen van NL, het ABP, geeft aan dat ze gemiddeld 6 procent halen en men verwacht de komende jaren 4.5 procent te halen.
ik wil je best tegemoet komen met 6 procent de komende jaren maar de verwachting dat je de komende 25 jaar 8 procent gaat halen is dat absoluut bespottelijk en nergens op gestaafd.
bron: https://www.abp.nl/over-a(...)beleggingsresultaten
heb je voor mij een gegarandeerde 8 procent over de komende 25 jaar ergens met bron? neen. kolder zoals je het zelf noemt dus.
25 jaar in de S&P500 inleggen met 15%/jaar rendement zou ¤6000/jaar op ¤1.270.000,- uitkomen. Leg dat eens naast dat luizige ABP.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:26 schreef freak1 het volgende:
[..]
18 jaar 500/maand tegen die onrealistische 8 procent heb je 229.000 opgebouwd, 1430 bruto. en met een realistisch rendement van 6 procent zit je rond de 185K. mits je wel op je 87e doodgaat.
Ik ben benieuwd of jij ook ondernemer bent en zo ja, of jij het toen je startte meteen hebt geregeld.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:18 schreef freak1 het volgende:
[..]
tja, berouw komt na de zonde enzo. heel hard maar pensioen opbouwen als ondernemer tegen de tijd dat je 40+ bent is pijnlijk.. helaas..
en weer eens geen enkele bron en alles uit je duim gezogenquote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Het ABP is dus bij uitstek geen referentie voor mensen die (zoals ik) hard werken en ondernemen en dus prima hun eigen pensioen kunnen voorzien.
Een fatsoenlijke ETF inleg in bijv. de S&P500, zou de afgelopen 16 jaar een rendement van 15% op jaarbasis hebben behaald: die is in 16 jaar gestegen van 735 (febr. 2009) tot 6101 (nu). Graag je berekening op die S&P-standen/ over die periode?
Vraag me overigens af of dat met/zonder dividendlek is?
ik ben zowel ondernemer als een stuk loondienst. kan mijn eigen bedrijven prima combineren met mijn werk in loondienst. en gelukkig daar ook de fiscale voordelen uit plukkenquote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:08 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of jij ook ondernemer bent en zo ja, of jij het toen je startte meteen hebt geregeld.
Natuurlijk kolder om vanaf 1957 te rekenen; de mensen die toen geboren zijn, zijn allang met pensioen. Overigens, dus die 8% van mijn eerdere post, is nog een conservatie schatting. Die link https://www.investopedia.(...)al-return-sp-500.asp geeft trouwens wel een hele lijst met periodes waarbij die 10% en veel hoger, makkelijk wordt gehaald.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 13:09 schreef freak1 het volgende:
-ik heb de bron er maar even bijgepakt. de gemiddelde returns vanuit de s&p 500 waren 10 procent.. "The S&P 500 has delivered an average annual return of 10.13% since 1957, but when adjusted for inflation, the real return drops to 6.37%." https://www.investopedia.(...)al-return-sp-500.asp gross. hoe kom jij aan 15? je zit gewoon cijfers te masseren.
en dan je enorme dooddoener over 25 jaar in s%p500 met 15 procent jaarrendement.
fuck me.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Natuurlijk kolder om vanaf 1957 te rekenen; de mensen die toen geboren zijn, zijn allang met pensioen. Overigens, dus die 8% van mijn eerdere post, is nog een conservatie schatting. Die link https://www.investopedia.(...)al-return-sp-500.asp geeft trouwens wel een hele lijst met periodes waarbij die 10% en veel hoger, makkelijk wordt gehaald.
S&P 500 Returns
Period Returns
1 Year 24.74%
10-Year CAGR 11.79%
20-Year CAGR 8.56%
3-Year CAGR 11.94%
30-Day Return 1.05%
5-Day Return 0.86%
5-Year CAGR 13.47%
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.
overigens een zeer specifieke range maargoed.quote:Een fatsoenlijke ETF inleg in bijv. de S&P500, zou de afgelopen 16 jaar een rendement van 15% op jaarbasis hebben behaald: die is in 16 jaar gestegen van 735 (febr. 2009) tot 6101 (nu). Graag je berekening op die S&P-standen/ over die periode?
Laat ik nou al jaren geleden lekker m'n spaarloonregeling in die S&P500 hebben geplempt.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 15:26 schreef freak1 het volgende:
[..]
fuck me.
ondertussen heb ik al meerdere mensen in mijn DM omdat ze me aanbieden om een abbo te nemen om je op ignore te zetten omdat ze je op ignore hebben staan en omdat ik je soms quote, ze nog steeds je onzin zien. zo'n ontzettende ontspoorde debiel ben je.
jouw statement is :
[..]
overigens een zeer specifieke range maargoed.
vervolgens claim je overal dat 25 jaar het is, en dan weer 16. dus het is lekker samenhangend. ik geef je een link waarin de bron staat wat de werkelijke returns zijn. en die negeer je. daar cherrypick je weer een paar specifieke jaren uit. ja er waren jaren van +30. maar ook jaren van -30. maar dat negeer je even. want dat helpt je punt niet.
jij claimt dat 15 procent dus makkelijk is. terwijl slechts in 1 voorbeeld van 1 jaar er een 24 procent wordt gehaald. en er zijn meerdere jaren met minus. dus dat is redelijk irrelevant,. verder zijn er flink wat voorbeelden allemaal onder de 15 procent.
maargoed, de grote blomke weet het weer eens zo goed en verdraaid weer eens feiten. en quote weer eens selectief. en is totaal niets aan het toevoegen in een topic.
top.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 15:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Laat ik nou al jaren geleden lekker m'n spaarloonregeling in die S&P500 hebben geplempt.
Goeie tip, veel plezier aan beleefd; edoch sinds ik naar DeGiro ben overgestapt met de spaarloonregeling, is het dubbel plezier. Bij BND lopen de kosten flink op als het opgebouwde kapitaal een flink bedrag is geworden. Bij DeGiro ben ik aanzienlijk goedkoper uit.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 15:37 schreef over_hedge het volgende:
je zou bij brandnewday.nl kunnen kijken
Blomke, het gaat niet om jou. Het gaat om TS.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 15:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Goeie tip, veel plezier aan beleefd; edoch sinds ik naar DeGiro ben overgestapt met de spaarloonregeling, is het dubbel plezier. Bij BND lopen de kosten flink op als het opgebouwde kapitaal een flink bedrag is geworden. Bij DeGiro ben ik aanzienlijk goedkoper uit.
Bedenk dat bijv. een 1% in jaarlijks kostenverschil, een aanzienlijk bedrag scheelt op het eindkapitaal. Om maar een verschil te bepalen na 25 jaar van 15% vs.14%: 1,27 vs 1,09 miljoen op ¤6000 inleg/jaar.
neen. alles draait altijd om Blomke en zijn volkome irrelevante voorbeelden en gebrek aan onderbouwing. waarom zou je TS helpen in een topic als altijd alles maar om jou kan draaien.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:15 schreef Bucketlist het volgende:
[..]
Blomke, het gaat niet om jou. Het gaat om TS.
Inderdaad, zoek een financieel plannerquote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:36 schreef Crowdyfunder het volgende:
Hoi goed volk, Vergeet de fiscale aspecten niet. Je op te bouwen vermogen moet nog jaren staan. Voor een pensioen van 10.000 euro per jaar heb je naar schatting een vermogen van circa 200.000 nodig. Er zijn diverse mogelijkheden om fiscaal vriendelijk te sparen. Laat je goed (en professioneel) adviseren.
Vandaar dat ik het rekenwerk voor hem doe en hier presenteer. Scheelt 'm de gang naar de pensioenadviseur/financieel planner.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:15 schreef Bucketlist het volgende:
Blomke, het gaat niet om jou. Het gaat om TS.
Ja, maar wel lekker!quote:
je rekenwerk klopt niet, is opportunistisch en totaal niet van toepassing op TS. maar dat interesseerd je geen fuck zolang je maar kan paraderen met hoe goed je het voor elkaar hebt in je eigen hoofd.quote:Op zondag 26 januari 2025 08:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Vandaar dat ik het rekenwerk voor hem doe en hier presenteer. Scheelt 'm de gang naar de pensioenadviseur/financieel planner.
Maar hij wil niet beleggen. Prima dat je denkt ‘dan loopt TS veel rendement mis’. Maar een verhaal over DeGiro tis dan toch nutteloos? Juist daar kan je niks automatiseren en moet je zelf je orders inleggen. Voor iemand die maandelijks wil inleggen en niks met beleggen te maken past dat dan niet.quote:Op zondag 26 januari 2025 08:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Vandaar dat ik het rekenwerk voor hem doe en hier presenteer. Scheelt 'm de gang naar de pensioenadviseur/financieel planner.
Eén druk op DeGiro knop en je hebt voor bijvoorbeeld ¤600 aan S&P500 ETF'squote:Op zondag 26 januari 2025 12:01 schreef Bucketlist het volgende:
Maar hij wil niet beleggen. Prima dat je denkt ‘dan loopt TS veel rendement mis’. Maar een verhaal over DeGiro tis dan toch nutteloos? Juist daar kan je niks automatiseren en moet je zelf je orders inleggen. Voor iemand die maandelijks wil inleggen en niks met beleggen te maken past dat dan niet.
Denk je dat zo'n pensioenplanner weet wat ie later in de toekomst nodig heeft (BS, pensioendatum of erfenis bijv.) of hoe de toekomstige pensioen-/belastingwetgeving eruit ziet? Het eerst wat zo'n adviseur - terecht - zal uitleggen is dat op de lange termijn (20 jaar), beleggen een veel hoger rendement oplevert dan sparen.quote:Op zondag 26 januari 2025 12:01 schreef Bucketlist het volgende:
Ik zou juist wel naar een pensioenplanner gaan. Die kan kijken wat er al is en wat TS nodig heeft later. Daar een product bij zoeken wat zoveel mogelijk te automatiseren is. Dus een BND of Meesman.
O.b.v. de 12% waardestijging in 2024, plm. 7,5 ton.quote:Op zondag 26 januari 2025 09:45 schreef freak1 het volgende:
laat je ook nog even horen hoeveel overwaarde je hebt,
Ik werk niet hard, ik werk slim. Ik laat het geld voor me werken.quote:
Ieder z'n keuze. Als je doet wat je deed, houd je wat je had.quote:Op zondag 26 januari 2025 09:45 schreef freak1 het volgende:
sociaal huurders maar gore uitkeringstrekkers zijn die hun handje eigenlijk ophouden
"Ik ben het licht der wereld".quote:Op zondag 26 januari 2025 09:45 schreef freak1 het volgende:
en hou je eigenhandig het land dagelijks red?
Kijk, zo simpel is het.quote:Op zondag 26 januari 2025 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou de beschikbare jaarruimte voor je pensioen benutten (bijvoorbeeld via BrandNewDay) en daarnaast nog 2 of 4x per jaar wat inleggen in S&P500 ETF's. Dat is "overboeken" en dan in een paar klikken aankopen, niet zo spannend, zelfs ik kan het
Wil je dat laatste automatiseren, dan kan je nog voor "beheerd passief indexbeleggen (zeer offensief profiel, ofwel "weinig tot geen obligaties")" kiezen.
Dat is qua kosten wat hoger dan zelf beleggen maar je hoeft er niets voor te doen.
keurig advies met kanttekeningen;quote:Op zondag 26 januari 2025 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je bent 49, dus het is vrij laat.
Ik zou de beschikbare jaarruimte voor je pensioen benutten (bijvoorbeeld via BrandNewDay) en daarnaast nog 2 of 4x per jaar wat inleggen in S&P500 ETF's. Dat is "overboeken" en dan in een paar klikken aankopen, niet zo spannend, zelfs ik kan het
Wil je dat laatste automatiseren, dan kan je nog voor "beheerd passief indexbeleggen (zeer offensief profiel, ofwel "weinig tot geen obligaties")" kiezen.
Dat is qua kosten wat hoger dan zelf beleggen maar je hoeft er niets voor te doen.
Kies altijd voor "passief" indexbeleggen (ofwel: aankopen en afblijven), actief beleggen is duurder (vereist meer dure pakken) en verslaat zelden "passief" beleggen.
Als je een eigen woning hebt, zorg dan dat je woonlasten zo laag mogelijk worden. Iedere Euro die je niet hoeft uit te geven als je met pensioen bent, heb je ook niet nodig als inkomen.
Eens, het enige verstandige advies verder is: zorg dat je kosten laag zijn na je pensioenleeftijd. Een hypotheekvrij huis met een lage energierekening is altijd verstandig, dan heb je niet veel pensioen nodig.quote:Op maandag 27 januari 2025 09:14 schreef zatoichi het volgende:
TS, ondanks de goede bedoeling en op zich soms redelijk adviezen die hier worden gegeven zou ik echt naar een adviseur stappen. Je ziet hier al dat er beleggingsadviezen worden gegeven voordat men uberhaupt een belegginshorizon wist, dat is bij voorbaat dus als een kansloos advies geweest. Verder weten we niks van je eigen geld, je onderneming, wat je nodig hebt om met pensioen te kunnen gaan enzovoort.
Het feit dat men nu al adviezen geeft zonder dit soort cruciale informatie geeft al aan dat wij er de ballen verstand van hebben en dat je adviezen op een online forum dus ook absoluut niet moet gaan opvolgen!
Kortom, ga naar een adviseur, leg je hele financiële situatie op tafel en zorg ervoor dat je met dat advies iets gaat doen. En wie weet valt het allemaal wel mee!
Succes!
quote:Op maandag 27 januari 2025 09:27 schreef Hanca het volgende:
Een hypotheekvrij huis met een lage energierekening is altijd verstandig, dan heb je niet veel pensioen nodig.
Allemaal kosten/investeringen die je niet kunt investeren in de S&P500 ETF's. De afweging is steeds: wat levert een investering in de aflossing van je hypotheek je op t.o.v. het beleggingsrendement. Dankzij de HRA en het EWF i.c.m. afschaffen Wet Hillen, is het onzinnig je hypotheek tot de laatste euro af te lossen. In het algemeen kan je het beste aflossen totdat je op de laagste hypotheekrente t.g.v. de LTV zit. Plus ervoor zorgen dat je hypotheekrente > EWF bijtelling, zodat je altijd (een beetje) HRA geniet.quote:Op maandag 27 januari 2025 07:32 schreef freak1 het volgende:
-de laatste tip over een woning is heel goed.. waarom heb je een heel hoog pensioen nodig? vaak omdat mensen hoge woonlasten hebben. iedere euro die je maandelijks minder hoeft te betalen is in feite een euro die je minder hoeft te verdienen. zonnepanelen, accu's na saldering, lage hypotheek, allemaal zaken die je maandelijkse lasten omlaag drukken.
Ik heb in 1,5 jaar al bijna de helft van mijn investering in zonnepanelen terug verdiend (zit nu op 2,2k, 5,4k geïnvesteerd in juni 2023). Komt ook door de salderingsregeling, zonder salderen maak je na 6/7 jaar winst. Kortom: je zit echt (weer) onzin te verspreiden. Bij het stoppen van de salderingsregeling wordt met de huidige stijgende electriciteitsprijzen en dalende prijzen voor accu's ook dat een snel terug te verdienen investering.quote:Op maandag 27 januari 2025 10:05 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Ja, dat haalt je de koekoek, je had in die 15 ook wat anders met dat geld kunnen doen (sparen tegen 3%) en dan heb je nog steeds dat geld over. Accu's zijn al helemaal niet rendabel gezien de hoge investeringen en de dalende electriciteitsprijzen.
en zoals altijd lees je weer dingen die ik niet heb geschreven, trek je conclusies die incorrect zijn en lul je maar wat.quote:Op maandag 27 januari 2025 10:05 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Allemaal kosten/investeringen die je niet kunt investeren in de S&P500 ETF's. De afweging is steeds: wat levert een investering in de aflossing van je hypotheek je op t.o.v. het beleggingsrendement. Dankzij de HRA en het EWF i.c.m. afschaffen Wet Hillen, is het onzinnig je hypotheek tot de laatste euro af te lossen. In het algemeen kan je het beste aflossen totdat je op de laagste hypotheekrente t.g.v. de LTV zit. Plus ervoor zorgen dat je hypotheekrente > EWF bijtelling, zodat je altijd (een beetje) HRA geniet.
Investering in zonnepanelen wordt veelal te rooskleurig voorgesteld: de afschrijving vand e panelen zie ik zelden of nooit terug in de business case: men zegt: na 15 jaar is de PV opbrengst gelijk aan de investering. Dan ga je winst maken. Ja, dat haalt je de koekoek, je had in die 15 ook wat anders met dat geld kunnen doen (sparen tegen 3%) en dan heb je nog steeds dat geld over. Accu's zijn al helemaal niet rendabel gezien de hoge investeringen en de dalende electriciteitsprijzen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |