abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216364254
Leuk die discussie, maar heeft iemand een beeld van hoe het over bijvoorbeeld over 5 of 10 jaar ervoor zal staan? Dit jaar zijn weer een aantal gemeenten met nieuwe milieuzones voor dieselvrachtauto's. Stap voor stap zijn voertuigen niet meer welkom in de binnensteden.
pi_216364345
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:47 schreef edejong25 het volgende:
Leuk die discussie, maar heeft iemand een beeld van hoe het over bijvoorbeeld over 5 of 10 jaar ervoor zal staan? Dit jaar zijn weer een aantal gemeenten met nieuwe milieuzones voor dieselvrachtauto's. Stap voor stap zijn voertuigen niet meer welkom in de binnensteden.
Laat ik even in mijn kristallen bol kijken...moment...
pi_216364410
Loodgieters die werk weigeren in een shithole, wat is deze? :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_216364424
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:54 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Laat ik even in mijn kristallen bol kijken...moment...
Je merkt dat niet alle gemeenten in 1x milieuzones inzetten. Dan weet je dat de burgers gaan klagen als het overal tegelijk wordt toegepast. Maar als je het stap voor stap doet merk je als burger eigenlijk niet veel van en dan raak je er aan gewend. Nu zijn er weer een aantal gemeenten die een milieuzone hebben ingesteld vanaf begin 2025 en de komende maanden komen er een paar bij.
pi_216364454
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:47 schreef edejong25 het volgende:
Dat moet je de onnadenkende leiding vragen, want die gooien alles op een hoop, zodat het bij die hopen een chaos is.
pi_216364626
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:01 schreef edejong25 het volgende:

[..]
Je merkt dat niet alle gemeenten in 1x milieuzones inzetten. Dan weet je dat de burgers gaan klagen als het overal tegelijk wordt toegepast. Maar als je het stap voor stap doet merk je als burger eigenlijk niet veel van en dan raak je er aan gewend. Nu zijn er weer een aantal gemeenten die een milieuzone hebben ingesteld vanaf begin 2025 en de komende maanden komen er een paar bij.
Feit blijft dat in het centrum van die steden geen klusbedrijven meer komen. De onvrede wordt dus ook steeds groter.
pi_216364713
Waarom zijn bedrijfswagens het eerste aan de beurt om elektrisch te moeten zijn?
Ten eerste is de range daarvan nog niet toerijkend.

Als je “niks” had gedaan dan was het natuurlijke verloop met iets subsidies vanzelf elektrisch geworden.

Het is gewoon dom beleid, alleen kijken in je eigen straatje.

De kleinere klusbedrijven die nog efficiënt werken en een normaler tarief hanteren kunnen geen elektrisch veroorloven.

Dan stappen er grote partijen in die even flink investeren in elektrische wagentjes en een HUB voor toelevering in de buurt.
Die hebben dan alleenrecht en vragen ¤150,- per uur.
Daarna klagen de woning en winkelbezitters weer steen en been dat het onbetaalbaar is geworden allemaal. Dan krijg je leegloop en verpaupering.
Dan gaan die grote partijen er weg en ben je terug bij af.
Vakman pur sang
pi_216365478
Ik adviseer ook aan mijn klanten (ben belastingadviseur) die vragen wat ze met hun dieselbusjes moeten doen om de binnenstad van Eindhoven te vermijden. Er is genoeg werk buiten de ring en in de omliggende dorpen. En niet om elektrische busjes aan te schaffen. De regel is ook zo krom dat het niet geld voor privé dieselbusjes, die mogen wel gewoon de stad nog in. Dus een aantal met een eenmanszaak heb ik geadviseerd de busjes naar privé over te dragen. Dan hebben ze nog de aftrek, dan kunnen ze kilometers doorbelasten. En voor de BTW kan het busje wel zakelijk blijven, dat zijn twee verschillende zaken.
  maandag 20 januari 2025 @ 13:04:07 #234
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_216365617
quote:
2s.gif Op maandag 20 januari 2025 09:50 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Er zijn overigens ook prachtige presentaties van mensen die de auto de ruimte willen geven in Amsterdam. Dit is een beroemde:
[..]
[ afbeelding ]

Bekijk deze YouTube-video

Zonde dat het nooit is doorgevoerd. De loodgietersproblemen in de Pijp en Kinkerbuurt zouden totaal verholpen zijn.
Wat ook zonde is, is dat sommige mensen alleen in uitersten kunnen denken.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 20 januari 2025 @ 13:07:30 #235
24533 ACT-F
pi_216365636
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 12:45 schreef bloodymary1 het volgende:
De regel is ook zo krom dat het niet geld voor privé dieselbusjes, die mogen wel gewoon de stad nog in.
Huh? Hebben ze een kentekencheck?
pi_216366749
In de gemeente waar ik woon is het de afgelopen 5 jaar langzaam steeds fietsonvriendelijker en autovriendelijker geworden. Alhoewel ook met een heleboel nieuwe, vreemde verkeerssituaties. Maar sinds een jaar of zo is dat weer helemaal omgedraaid. Dingen zoals dat ze alle detectielussen in de weg aan het vervangen zijn en dat het stoplicht nu vaak op groen springt als je als fietser aan komt rijden. Terwijl je tot een paar maanden geleden twee keer zo lang moest wachten als de auto's. En beter onderhoud aan de fietspaden.

Het is natuurlijk het afgelopen jaar ook veel in de media geweest, met Not Just Bikes en anderen die de situatie in de VS met Nederland vergelijken en vinden dat wij het fantastisch doen. De meeste mensen wiens werk dat is zullen dat ook wel weten. Dus dat moedigt aan.
  maandag 20 januari 2025 @ 15:11:42 #237
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_216366902
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 14:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
In de gemeente waar ik woon is het de afgelopen 5 jaar langzaam steeds fietsonvriendelijker en autovriendelijker geworden. Alhoewel ook met een heleboel nieuwe, vreemde verkeerssituaties. Maar sinds een jaar of zo is dat weer helemaal omgedraaid. Dingen zoals dat ze alle detectielussen in de weg aan het vervangen zijn en dat het stoplicht nu vaak op groen springt als je als fietser aan komt rijden. Terwijl je tot een paar maanden geleden twee keer zo lang moest wachten als de auto's. En beter onderhoud aan de fietspaden.

Het is natuurlijk het afgelopen jaar ook veel in de media geweest, met Not Just Bikes en anderen die de situatie in de VS met Nederland vergelijken en vinden dat wij het fantastisch doen. De meeste mensen wiens werk dat is zullen dat ook wel weten. Dus dat moedigt aan.
Dat is de omgekeerde wereld. Nederland doet het al decenia relatief goed als het gaat om verkeersmobiliteit. Over het algemeen zijn nieuwe projecten een verbetering ten opzichte van de oude situatie (het zal ongetwijfeld ook wel eens fout gaan). Meer ruimte voor fietsers en voetgangers, minder voor auto's. Er is altijd ongelofelijk veel weerstand tegen veranderingen die auto's raken maar na enkele maanden wil niemand meer terug.

Wel ben ik bang voor het gebrek aan investeringen in goed openbaar vervoer.
I am a black hole shitting into the void
  maandag 20 januari 2025 @ 15:15:53 #238
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_216366938
quote:
10s.gif Op zondag 19 januari 2025 17:07 schreef ACT-F het volgende:

Waar is die slimme loodgieter met bakfiets nou gebleven?
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 08:02 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.linkedin.com/(...)312498591793153-74YY

Van Dorp stapt snel in het gat.
Hendig.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  maandag 20 januari 2025 @ 15:24:49 #239
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216367012
quote:
11s.gif Op maandag 20 januari 2025 15:15 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
[..]
[ link | afbeelding ]
En Klaas citeert eens wat uit Dante
Of Peer haalt Casanova aan
En ik, ik bleef de superarrogante
Ik haal nog steeds mijn eigen woorden aan

quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 16:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dit gaat de markt prima regelen.
  maandag 20 januari 2025 @ 15:29:06 #240
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_216367061
quote:
7s.gif Op maandag 20 januari 2025 13:04 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Wat ook zonde is, is dat sommige mensen alleen in uitersten kunnen denken.
Omdat het een zero-sum game is. Er is beperkt ruimte en ruimte die je aan auto's geeft (in de vorm van rijbanen of parkeerplaatsen) gaat ten koste van de ruimte, veiligheid en leefbaarheid van anderen. Ik kies voor de anderen. Je hebt meerdere malen de presentatie en plaatjes van succesvolle autoluwe steden bekritiseerd, maar er zijn zo weinig voorbeelden van steden die ruim baan aan de auto gegeven hebben en waar het fijn vertoeven is. En nogmaals - het is niet zo dat autoluwe steden het verkeersprobleem hebben opgelost. Dat is realistisch gezien niet op te lossen en er zal blijvend aan gewerkt moeten worden. Ze doen het alleen een stuk beter dan autovriendelijke steden.
  maandag 20 januari 2025 @ 15:33:20 #241
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216367116
quote:
2s.gif Op maandag 20 januari 2025 15:29 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Omdat het een zero-sum game is. Er is beperkt ruimte en ruimte die je aan auto's geeft (in de vorm van rijbanen of parkeerplaatsen) gaat ten koste van de ruimte, veiligheid en leefbaarheid van anderen. Ik kies voor de anderen. Je hebt meerdere malen de presentatie en plaatjes van succesvolle autoluwe steden bekritiseerd, maar er zijn zo weinig voorbeelden van steden die ruim baan aan de auto gegeven hebben en waar het fijn vertoeven is. En nogmaals - het is niet zo dat autoluwe steden het verkeersprobleem hebben opgelost. Dat is realistisch gezien niet op te lossen en er zal blijvend aan gewerkt moeten worden. Ze doen het alleen een stuk beter dan autovriendelijke steden.
Utrecht heeft het goed opgelost IMHO.
  maandag 20 januari 2025 @ 15:48:24 #242
24533 ACT-F
pi_216367252
quote:
11s.gif Op maandag 20 januari 2025 15:15 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
[..]
[ link | afbeelding ]
Ze demonstreren de bakfiets in gebieden waar je makkelijk met een bus kan komen waar veel meer spullen in passen |:(

maandag 20 januari 2025 @ 15:56:43 #243
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216367320
quote:
2s.gif Op maandag 20 januari 2025 09:50 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Er zijn overigens ook prachtige presentaties van mensen die de auto de ruimte willen geven in Amsterdam. Dit is een beroemde:
[..]
[ afbeelding ]

Zonde dat het nooit is doorgevoerd. De loodgietersproblemen in de Pijp en Kinkerbuurt zouden totaal verholpen zijn.
Voor Utrecht was er rond die periode ook zo'n plan.

Gelukkig kwam de 'sense' terug en werd dat afgeblazen. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat iedereen zn moeder de auto uitgetyft moet worden. Want face it, dat ding is best handig. Er is een reden voor dat paard en wagen de stad uit zijn en we niet met de handkar de steden bevoorraden. Snap nog steeds de haat van bepaalde lieden niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 20 januari 2025 @ 16:25:31 #244
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216367574
quote:
2s.gif Op donderdag 16 januari 2025 11:24 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Heel verstandig. Verkeersproblemen los je niet op door extra rijstroken. 'induced demand'

Een aanzuigend effect zul je altijd hebben. Weet je hoe dat ook vooral komt? Omdat er niet wordt gedacht in multimodaal. Vaak is het onderliggende wegennet gewoonweg brak en OV ontoereikend. Dan gaan mensen bij een nieuwe snelweg of verbreding juist met de auto. Gewoonweg omdat het sneller is en comfortabeler.

Bepaalde regio's in NL zijn groeiregio's. Wijken worden bijgebouwd, bedrijventerreinen er bij.. maar aansluiting op OV? pas na een aantal jaaaren als er ergens vraag naar is en het zeker is als het uitkomt.

Dus wat gaan mensen doen? Natuurlijk de auto..

En simpelweg komt er meer verkeer bij als er meer bewoners en bedrijvigheid zijn. Maar in NL laten we vooral snelwegen op zijn beloop omdat het vooral duur is.
Kijk naar een A7 Zaandam-Hoorn of een A27 Vianen-Breda. 2 belangrijke snelwegen, mega veel groei in die regio's ter ondersteuning van de A-steden in de buurt in de afgelopen 40 jaar, maar no way dat er banen zijn bijgekomen. De snelwegen zijn nog steeds 2x2.
En dan heb ik het nog niet eens over het onderliggende weggennet of het ov. In de kop van NH is de trein nog steeds gewoonweg echt klote. Rails ook, 2x1, als je al geluk hebt want van Schagen naar Den Helder en van Hoorn naar Enkhuizen is het 1 railsje. Er is meer vraag naar kunnen bewegen, in de huidige status.

Resultaat, vast staan. Zelfs in de weekenden.
Waar is de logica in dat? Aannemen dat mensen van Hoorn naar Amsterdam met de fiets gaan?

Er zijn redenen waarom het filmpje met NL niet te vergelijken is dus niet op gaat voor de current state en logica.

[ Bericht 4% gewijzigd door Red_85 op 20-01-2025 16:32:57 ]
1947-2016
pi_216367686
Snap niet dat er niet meer bedrijven zijn die die stad links laten liggen.. :r

Je wil daar nog niet d00d gevonden worden...

En daarnaast, een beetje loodgieter heeft bedragen waar je u tegen zegt, als dat niet te halen valt in Amsterdam door al deze onzin snap ik het wel dat ze lekker even verder kijken! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  maandag 20 januari 2025 @ 16:35:34 #246
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_216367700
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 15:56 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Voor Utrecht was er rond die periode ook zo'n plan.

Gelukkig kwam de 'sense' terug en werd dat afgeblazen. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat iedereen zn moeder de auto uitgetyft moet worden. Want face it, dat ding is best handig. Er is een reden voor dat paard en wagen de stad uit zijn en we niet met de handkar de steden bevoorraden. Snap nog steeds de haat van bepaalde lieden niet.
Natuurlijk is een auto op individueel niveau handig. Het probleem is alleen dat het niet meer handig is als alle individuen tegelijk een auto willen rijden dan wel voor hun huis willen parkeren (daar waar ruimte schaars is). Dan zitten ze elkaar in de weg. De hele moeilijkheid is dus dat je mensen moet overtuigen om voor zichzelf een iets minder gunstige optie te kiezen zodat we collectief beter af zijn.

Overigens valt mij op dat de grootste automobilisten haters automoblisten zijn, als ik af ga op de gesprekken op feestjes en fora. Niemand kan rijden en iedereen gaat te langzaam. De hel, dat is de ander. Daarom snap ik ook niet zo goed dat fervente autorijders tegen investeringen in het ov zijn. Hoe fantastisch zou het zijn als die mensen die niet willen of kunnen rijden goed alternatief hebben en daarmee de doorstroming van andere bevorderen?
pi_216368221
quote:
2s.gif Op maandag 20 januari 2025 16:35 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Natuurlijk is een auto op individueel niveau handig. Het probleem is alleen dat het niet meer handig is als alle individuen tegelijk een auto willen rijden dan wel voor hun huis willen parkeren (daar waar ruimte schaars is). Dan zitten ze elkaar in de weg. De hele moeilijkheid is dus dat je mensen moet overtuigen om voor zichzelf een iets minder gunstige optie te kiezen zodat we collectief beter af zijn.

Overigens valt mij op dat de grootste automobilisten haters automoblisten zijn, als ik af ga op de gesprekken op feestjes en fora. Niemand kan rijden en iedereen gaat te langzaam. De hel, dat is de ander. Daarom snap ik ook niet zo goed dat fervente autorijders tegen investeringen in het ov zijn. Hoe fantastisch zou het zijn als die mensen die niet willen of kunnen rijden goed alternatief hebben en daarmee de doorstroming van andere bevorderen?
Mooi gezegd.
pi_216368479
quote:
9s.gif Op maandag 20 januari 2025 15:48 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ze demonstreren de bakfiets in gebieden waar je makkelijk met een bus kan komen waar veel meer spullen in passen |:(

Ze zoeken de monteurs nog die op zo’n lullig bakje willen rijden, ook leuk met de huidige weersomstandigheden.

(Op LinkedIn staat de vacature voor wie belang heeft)
Vakman pur sang
pi_216368571
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 17:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ze zoeken de monteurs nog die op zo’n lullig bakje willen rijden, ook leuk met de huidige weersomstandigheden.

(Op LinkedIn staat de vacature voor wie belang heeft)
Gat in de markt: elektrische bakfietsen met een dakje.
  maandag 20 januari 2025 @ 17:40:25 #250
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216368628
quote:
2s.gif Op maandag 20 januari 2025 16:35 schreef Gimmick het volgende:

[..]
No way dat dat gaat lukken. Want iemand kiest altijd wat voor hem het beste is. En wees eerlijk, ga jij 1:15 uur reizen per rit als je het met 30 minuten af kan? En ook nog eens goedkoper uit bent? En comfortabeler is en je meer vrijheid hebt?
Daarbij een hoop mensen hebben die keuze niet eens. OV rijdt niet door hun wijk of dorp, heeft brakke aansluitingen, of simpelweg het is er gewoon niet.
Dat iedereen en zn moeder een auto heeft, moet je mee dealen als stadsplanoloog. Vroeger had iedereen een paard, moest je ook ruimte voor maken. In grote steden heb je ook zoiets met de fiets. Rond de stations is het een teringzooi aan losse fietsen in grote steden, maar wat wil je als stadsplanoloog? Je hebt de vraag naar 100.000 reizigers, bouwt een stalling van 10.000 fietsen en gaat lopen janken dat het stationsgebied vol staat met 90.000 losse fietsen?

Zo ook op de weg en met het ov, bouw naar de vraag.

Je kan wel altijd naar mensen blijven wijzen als de schuldige, je kan het ook oplossingen verzinnen.
quote:
Overigens valt mij op dat de grootste automobilisten haters automoblisten zijn, als ik af ga op de gesprekken op feestjes en fora. Niemand kan rijden en iedereen gaat te langzaam. De hel, dat is de ander. Daarom snap ik ook niet zo goed dat fervente autorijders tegen investeringen in het ov zijn.
Snap ik ook niet helemaal, want juist als er grote positieve OV veranderingen gemaakt zijn, gaat tante sjaan niet meer in haar daihatsu naar zus beppie met 60 waar je 80 mag. Ga lekker met de bus of lightrail.
quote:
Hoe fantastisch zou het zijn als die mensen die niet willen of kunnen rijden goed alternatief hebben en daarmee de doorstroming van andere bevorderen?
Exact. Start eens met goede infra te bouwen in NL. Uitgebreide fijnmazige metronetwerken in de steden, snelle hoogfrequente lightrails in agglomeraties en supportgebieden, tussen de steden snelle intercity's en voor het fijnmazige deel een betrouwbare hoogfrequente busverbinding

Maar bovenal:
1: Betrouwbaar
2: Veilig
3: Comfortabel
4: Betaalbaar

Bij linkse stadsbesturen zoals in Amsterdam en Utrecht zijn er ook nooit alternatieven die ze aanbieden. De auto moet er uit en niks komt er in. Infra is iets vies. Al eerder aangehaald, in Amsterdam zijn er grote plannen met Haven-Stad en de Sluisbuurt, maar metro's, bruggen en ov aansluitingen? Willen ze niet eens aan denken.

quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 17:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Mooi gezegd.
Realistisch is het niet. Zie hierboven.
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: