Ja en nee, Toyota was natuurlijk de ware pionier met het hybride rijden. En dat heeft ook weer de eerste aanzetten gegeven tot volledig elektrisch rijden.quote:Op woensdag 15 januari 2025 19:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Tesla heeft de verandering wel enorm geaccelereerd. Daarnaast waren veel grote spelers volledig off guard of bezig met inmiddels afgeschreven technische alternatieven (waterstof).
Of in ieder geval veel goedkoper, net zoals in de rest van Europa.quote:Op woensdag 15 januari 2025 19:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Als Nederland wil innoveren moet je studeren gewoon gratis maken.een beurs.
Vooral de kosten.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:09 schreef Mutant01 het volgende:
Klopt, maar aan waterstof kleven ook weer nadelen. Explosiegevaar, relatief duur etc.
Dat brandgevaar hebben batterijen natuurlijk ook.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:09 schreef Mutant01 het volgende:
Klopt, maar aan waterstof kleven ook weer nadelen. Explosiegevaar, relatief duur etc.
Waterstof is leuk als je het schoon kan produceren bij bv een energie overschot en dan zit je alsnog met de transport en opslagkosten. Al zijn er wel bruikbare doeleinden, zware logistiek bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:09 schreef Mutant01 het volgende:
Vliegen, varen, bussen, vrachtwagens... maar ook allerlei productie (staal bijvoorbeeld) en misschien zelfs het verwarmen van bepaalde gebouwen, ze testen niet voor niets nu waterstof cv-ketels. Met genoeg zonnepanelen en windenergie heb je natuurlijk heel vaak een overschot. En met waterkracht ook.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Waterstof is leuk als je het schoon kan produceren bij bv een energie overschot en dan zit je alsnog met de transport en opslagkosten. Al zijn er wel bruikbare doeleinden, zware logistiek bijvoorbeeld.
Ik rij zelf volledig elektrisch en mijn vrouw hybride. In Nederland kan je heel goed uit de voeten met een elektrische auto. Maar zodra je de grens oversteekt is het een drama.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:13 schreef phpmystyle het volgende:
Maar goed. Elektrische rijden is vooral heel erg fijn, enorm koppel, stil, geen trillingen. Het is niet de toekomst denk ik.
Klopt, het zou heel mooi zijn als je het bestaande gasleiding netwerk zou kunnen ombouwen naar waterstof, maar ik heb geen idee of dat technisch haalbaar is.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vliegen, varen, bussen, vrachtwagens... maar ook allerlei productie (staal bijvoorbeeld) en misschien zelfs het verwarmen van bepaalde gebouwen, ze testen niet voor niets nu waterstof cv-ketels.
Klopt. Een vakantie naar zuid-europa of andere lange autoreizen is lastiger. Maar goed, ik ga voorlopig nog wel met vliegtuig door gebrek aan vrouw en kinderenquote:Op woensdag 15 januari 2025 20:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik rij zelf volledig elektrisch en mijn vrouw hybride. In Nederland kan je heel goed uit de voeten met een elektrische auto. Maar zodra je de grens oversteekt is het een drama.
Is dat zo? Ook aan de elektrificatie kleven klimaat- en milieu nadelen. Het grote voordeel is dat dat je "hier" geen vervuiling meer hebt en onze longen en bloedvaten schoon blijven.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is echter wel een energiedrager. Dus de oorsprong wil je groen hebben, anders schiet het nog niet echt op.
Uiteraard. Maar waterkrachtcentrales die 24 uur per dag draaien hebben om genoeg te hebben voor de piek waarschijnlijk 20 uur per dag overschot. Bij zon en wind zal dat uiteindelijk ook daarop uitdraaien.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Klopt, het zou heel mooi zijn als je het bestaande gasleiding netwerk zou kunnen ombouwen naar waterstof, maar ik heb geen idee of dat technisch haalbaar is.
Het is echter wel een energiedrager. Dus de oorsprong wil je groen hebben, anders schiet het nog niet echt op.
Omdat het produceren van waterstof ook energie kost. Het is een beetje hetzelfde idee als een elektrische auto opladen met grijze stroom, je verplaatst de uitstoot alleen maar.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is dat zo? Ook aan de elektrificatie kleven klimaat- en milieu nadelen. Het grote voordeel is dat dat je "hier" geen vervuiling meer hebt en onze longen en bloedvaten schoon blijven.
Laten we het hopen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar waterstofcentrales die 24 uur per dag draaien hebben om genoeg te hebben voor de piek waarschijnlijk 20 uur per dag overschot. Bij zon en wind zal dat uiteindelijk ook daarop uitdraaien.
Ik bedoelde waterkrachtcentrales uiteraard. Die hebben nu dat overschot al in gebieden die volledig elektrisch zijn (Noorwegen met name).quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Omdat het produceren van waterstof ook energie kost. Het is een beetje hetzelfde idee als een elektrische auto opladen met grijze stroom, je verplaatst de uitstoot alleen maar.
En ja lokaal is dat nog steeds winst, maar als je daadwerkelijk slagen wil maken is het halfbakken.
[..]
Laten we het hopen.
Technisch kan het prima om het bestaande net te verbouwen. De productie van “groen waterstof” is echter vooralsnog wel een dingetje… Maar zeker voor de industrie zal het we moeten, dat kan gewoon niet allemaal elektrisch.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Klopt, het zou heel mooi zijn als je het bestaande gasleiding netwerk zou kunnen ombouwen naar waterstof, maar ik heb geen idee of dat technisch haalbaar is.
Noorwegen is wat dat betreft een pionier op dat gebied. Veel elektrische auto's en langere afstanden worden over het algemeen per trein afgelegd.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik bedoelde waterkrachtcentrales uiteraard. Die hebben nu dat overschot al in gebieden die volledig elektrisch zijn (Noorwegen met name).
Tja soms denk ik te pragmatisch en is het ook een beetje hopium dat het "gemakkelijk" opgelost kan wordenquote:Op woensdag 15 januari 2025 20:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Technisch kan het prima om het bestaande net te verbouwen. De productie van “groen waterstof” is echter vooralsnog wel een dingetje… Maar zeker voor de industrie zal het we moeten, dat kan gewoon niet allemaal elektrisch.
Wij zijn met de elektrische auto al diverse malen op vakantie geweest (UK, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk) en het is bepaald geen drama. De route wordt netjes uitgestippeld met oplaadmomenten en we hadden niet meer pauzes dan met de brandstofauto. Wel iets langer (niet veel) en eigenlijk was dat wel zo prettig.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik rij zelf volledig elektrisch en mijn vrouw hybride. In Nederland kan je heel goed uit de voeten met een elektrische auto. Maar zodra je de grens oversteekt is het een drama.
Tja, ik knal (met chauffeurswissels) 6-8 uur door, vertrek namelijk om 12 uur 's nachts en zo lang de kinderen slapen stoppen we niet echt. Dat kan niet meer als we elektrisch gaan rijden, vrees ik.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij zijn met de elektrische auto al diverse malen op vakantie geweest (UK, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk) en het is bepaald geen drama. De route wordt netjes uitgestippeld met oplaadmomenten en we hadden niet meer pauzes dan met de brandstofauto. Wel iets langer (niet veel) en eigenlijk was dat wel zo prettig.
Ik denk dat het echt heel erg meevalt.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik knal (met chauffeurswissels) 6-8 uur door, vertrek namelijk om 12 uur 's nachts en zo lang de kinderen slapen stoppen we niet. Dat kan niet meer als we elektrisch gaan rijden, vrees ik.
Ach, tegen de tijd dat ik een elektrische auto kan betalen (duurste auto die ik ooit kocht was 11.000 euro) zijn de kinderen hier toch te groot voor.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat het echt heel erg meevalt.
Ik moet erbij zeggen dat wij de reis al als vakantie nemen en niet alleen maar knallen. Beetje relaxt onderweg vinden we wel zo prettig.
Wij leasen, anders hadden we er ook geenquote:Op woensdag 15 januari 2025 20:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ach, tegen de tijd dat ik een elektrische auto kan betalen (duurste auto die ik ooit kocht was 11.000 euro) zijn de kinderen hier toch te groot voor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |