Waar staat dat ik dat weet?quote:Op donderdag 9 januari 2025 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe weet jij wat de auteur wel bedoelt?
Jij weet wat de auteur heeft geschreven, kennelijk.quote:Op donderdag 9 januari 2025 19:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar staat dat ik dat weet?
Dat staat in de reguliere vertalingen ja, en in manuscripten met de bronteksten.quote:Op donderdag 9 januari 2025 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jij weet wat de auteur heeft geschreven, kennelijk.
Dit is het ergste nog. Dat je je totaal niet ons kunt verplaatsen. Onbegrijpelijk.quote:Op donderdag 9 januari 2025 19:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt.
En zoals jij interpreteert zo doen die anderen dat even zo.quote:Op donderdag 9 januari 2025 19:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat staat in de reguliere vertalingen ja, en in manuscripten met de bronteksten.
'Het draaide helemaal niet om voortplantingsorganen'.quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:00 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dit is het ergste nog. Dat je je totaal niet ons kunt verplaatsen. Onbegrijpelijk.
En de heidens godsdiensten draaiden om overleving. In die tijd wist men nog weinig van weer en klimaat. Mislukte oogsten en ziekten dachten zij te kunnen overwinnen door de gunst van goden. Het draaide helemaal niet om voortplantingsorganen. Als een stel geen kinderen kreeg, was dat rampzalig. Het was zelfs geen religie op zich, maar het was verweven met de cultuur. Het puur met de praktijk van het overleven te maken.
Maar dat je gewoon je ogen dicht doet voor onze mening en de jouwe alleen als de juiste ziet, dat vind ik echt een gemis en daarom strandt het hier steeds.
Je zuigt wel degelijk zaken uit je duim. Herhaaldelijk.quote:Op donderdag 9 januari 2025 19:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt. Ik deel gewoon mijn kijk op zaken en onderbouw die, zo nodig met teksten inderdaad, daar baseer ik me immers op. Ik ben inderdaad vaak overtuigd van mijn gelijk, dat is iedereen hier, zodra jij een post plaatst, denk je ook dat je gelijk hebt, in deze post hierboven denk je dat je gelijk hebt, dat jouw visie van mij klopt. Wie zegt dat die klopt? Ik begrijp niet wat daar nou zo erg aan is. Jij hebt het recht op een mening, en ik heb die ook.
Die post over de katholieke kerk heb ik ook onderbouwd. Ik weet dat dat schokkende dingen zijn, maar tegelijkertijd praat ik hier ook al zo'n 17 jaar over op dit forum, dus voor mij is het een beetje normaal geworden.
Je zou je ook kunnen afvragen waarom ik die dingen post. Volgens mij heb je dat totaal niet begrepen namelijk. In de openingspost stond een video met een vergelijking van de heidense messiasfiguren en Jezus. Mijn bedoeling was om aan te tonen dat 1) Er enorme verschillen zijn tussen de Jezus van de bijbel en de heidense messiasfiguren en 2) Dat de overeenkomsten in de video wél te vinden zijn binnen het Rooms Katholicisme, omdat dat veel van de heidense godsdiensten heeft overgenomen. En tja, heidense godsdiensten draaiden nu eenmaal in aanzienlijke mate om aanbidding van de geslachtsorganen, en symbolen die draaiden om die geslachtsorganen. Dat zijn feiten, waarheid, ik verzin dat niet, ik heb daar ook meerdere bronnen van gegeven. Als je dat allemaal niet wil weten, dat moet je zelf weten, maar doe dan niet net of ik dingen verzin of uitt mijn duim zuig, ik deel simpelweg hoe ik denk dat de vork in de steel zit, met bronnen ter ondersteuning. Jij lijkt meer een soort theekransje te willen waarin niets controversieels aan bod mag komen, waarin moeilijke onderwerpen niet besproken mogen worden. Ik denk niet dat dat de bedoeling van dit forum is, dit is een ruimte waarin dit soort zaken besproken moeten kunnen worden. Ze bestaan namelijk gewoon in deze wereld, dus ik ga er ook geen doekjes om winden.
Die van de sleutel van Petrus?quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
'Het draaide helemaal niet om voortplantingsorganen'.
Zal ik de plaatjes nog een keer posten?
Daar gaat het toch niet om. Het gaat erom dat in sommige bijbels de interpretatie van de vertaler zo sterk aanwezig is, dat de bronteksten niet meer herkenbaar zijn.quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En zoals jij interpreteert zo doen die anderen dat even zo.
Irrelevant; iedereen interpreteert die bronteksten uiteindelijk zelf en dus op een eigen wijzequote:Op donderdag 9 januari 2025 20:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daar gaat het toch niet om. Het gaat erom dat in sommige bijbels de interpretatie van de vertaler zo sterk aanwezig is, dat de bronteksten niet meer herkenbaar zijn.
Ja, maar als jij een vertaling maakt en jouw interpretaties leidend zijn voor de manier waarop je vertaalt, dan ontneem je je lezer de vrijheid om zelf tot een interpretatie te komen. En als jouw interpretatie niet goed is, dan zet je je lezer op het verkeerde been. Dat vind ik erg problematisch.quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Irrelevant; iedereen interpreteert die bronteksten uiteindelijk zelf en dus op een eigen wijze
Dat zijn dus alle theologen en vertalers die jouw visie niet delen.quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, maar als jij een vertaling maakt en jouw interpretaties leidend zijn voor de manier waarop je vertaalt, dan ontneem je je lezer de vrijheid om zelf tot een interpretatie te komen. En als jouw interpretatie niet goed is, dan zet je je lezer op het verkeerde been. Dat vind ik erg problematisch.
Nee, dat is onzin. Er zijn en waren genoeg vertalers die een trouwe weergave van de brontteksten hebben proberen te geven, zonder persoonlijke bias, voorkeuren en overtuigingen. Dat is heel wat anders dan als iemand een zogenaamde 'toegankelijke' bijbel gaat schrijven en die vervolgens volzet met persoonlijke interpretaties en voorkeuren.quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zijn dus alle theologen en vertalers die jouw visie niet delen.
Gruwelpropaganda die het al eeuwen goed doet, inderdaad.quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:00 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dit is het ergste nog. Dat je je totaal niet ons kunt verplaatsen. Onbegrijpelijk.
En de heidens godsdiensten draaiden om overleving. In die tijd wist men nog weinig van weer en klimaat. Mislukte oogsten en ziekten dachten zij te kunnen overwinnen door de gunst van goden. Het draaide helemaal niet om voortplantingsorganen. Als een stel geen kinderen kreeg, was dat rampzalig. Het was zelfs geen religie op zich, maar het was verweven met de cultuur. Het puur met de praktijk van het overleven te maken.
Maar dat je gewoon je ogen dicht doet voor onze mening en de jouwe alleen als de juiste ziet, dat vind ik echt een gemis en daarom strandt het hier steeds.
Inquisitie, kruistochten, aflaten, folteringen, massaal kindermisbruik...quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gruwelpropaganda die het al eeuwen goed doet, inderdaad.
Verwijt die andere club gewoon de meest perverse zaken te bedrijven, en je hebt sowieso al een heel slag volk op je hand. Werkte toen, werkt nu.
O, o, o wat een defensief gedoetje weer. Het is weer het bekende verhaal. Blablabla ....quote:Op donderdag 9 januari 2025 19:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het feit dat je geen klacht over mij indient bij de mods, toont aan dat dit niets anders is dan een poging tot kwallen.
Ik zou niet weten wat er verwijtbaar is aan mijn 'houding'. Ik ga hier met iedereen het gesprek aan, totdat ik daar het nut niet meer van inzie. Verder post ik keurige inhoudelijke posts met argumentatie, bronverwijzingen, enzovoorts. Dus ik heb echt geen flauw idee waar je het over hebt. Ik vind het echt beneden alle niveau dat je hier letterlijk gedichtjes over mij gaat zitten plaatsen, het over mijn mentale gezondheid hebt, hardop roept 'waarom is Ali hier eigenlijk?' enzovoorts. Gaat het eigenlijk wel helemaal goed met jou? Of doe je dit in het dagelijkse leven ook met mensen? Vind je dat normaal? Beleef je hier plezier aan, gaat het je om een reactie bij mij te krijgen waar je dan weer hard om kunt lachen van achter je schermpje? Of wat is het nou eigenlijk? Ik gun mensen het voordeel van de twijfel, maar bij jou weet ik het niet meer.
Dus jij vindt jouw gedrag en houding normaal? Zou er ik een voorbeeld aan moeten nemen denk je? Andermans mentale gezondheid in twijfel trekken, mensen autisten noemen, gedichtjes over mensen plaatsen... Allemaal volstrekt normaal en fatsoenlijk, voorbeeldig gedrag.quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:19 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
O, o, o wat een defensief gedoetje weer. Het is weer het bekende verhaal. Blablabla ....
Klachten indienen heeft geen zin hier, dat weet je. Dus ligt het aan ieders verantwoordelijkheid om rekening met elkaar te houden. Die gave mis jij dus het enige wat je rest is om te bidden naar Het Opperwezen voor meer wijsheid. Maar ook die suggestie valt in dorre aarde.
Je draait het weer om. Jouw gedrag begint gevaarlijke trekjes te vertonen, psychopatisch zelfs.quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus jij vindt jouw gedrag en houding normaal? Zou er ik een voorbeeld aan moeten nemen denk je? Andermans mentale gezondheid in twijfel trekken, mensen autisten noemen, gedichtjes over mensen plaatsen...
Als het echt nodig is dan is het toegestaan en als Jezus dat deed was het ook echt nodig en dus geen zonde alleen als het onterecht is en dat was het nooit. Dus heeft Jezus nooit gezondigd zoals de bijbel zegt. En al de Schrift is van God ingegeven en niet van dit hoort er niet in en dat wel. De KJV en onze Statenvertaling is het perfecte woord van God en de geschiedenis bewijst dat en mensen die die bijbels gebruiken worden meer gezegend dan elke andere bijbel.quote:Op woensdag 8 januari 2025 13:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat is onzin. Alle mensen, ook die in het OT, stierven na een min of meer zinvol leven en gingen zonder verwachting op een leven na de dood het graf in. Nergens staat dat hun leven geen nut had. Ook niet in het NT.
uitspraken als "niemand komt tot de Vader dan door mij" komen dan ook alleen maar voor in Johannes (60 tot 80 jaar na Jezus' dood geschreven) , die Jezus deze woorden in de mond legt. In de synoptische evangeliën vind je dit soort uitspraken niet.
Slechts in een laat boek als Daniël (ca 165 voor chr) ontwikkelt zich geleidelijk aan een idee van opwekking na de dood en een evt oordeel.
[..]
Jezus schold ook en niet zo'n klein beetje ook.
Nee, wat je uit duim hebt gezogen, onder andere:quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Inquisitie, kruistochten, aflaten, folteringen, massaal kindermisbruik...
Allemaal verzinsels inderdaad. En propaganda als je het benoemt.
Beetje in de trend van mensen aangeven dat ze eigenlijk satan en fallussen aanbidden...quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus jij vindt jouw gedrag en houding normaal? Zou er ik een voorbeeld aan moeten nemen denk je? Andermans mentale gezondheid in twijfel trekken, mensen autisten noemen, gedichtjes over mensen plaatsen... Allemaal volstrekt normaal en fatsoenlijk, voorbeeldig gedrag.
Je benoemt het niet je haat die kerk met haar volgelingen tot op het bot.quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja zoiets en je bent er nog steeds niet achter dat jou kerk de hoer van Babylon is....de kerk die God veracht....quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Beetje in de trend van mensen aangeven dat ze eigenlijk satan en fallussen aanbidden...
Mijn God veracht geen kerken. Of mensen. Mijn God veracht enkel de haat.quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:40 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Ja zoiets en je bent er nog steeds niet achter dat jou kerk de hoer van Babylon is....de kerk die God veracht....
dat zijn zaken die inderdaad niet door de beugel kunnen, het probleem is alleen dat je daar een heel specifieke zondebok voor hebt gevonden.quote:Op donderdag 9 januari 2025 20:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |