abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216204036
:+ Welkom in het topic over de AIVD kerstpuzzel, dé puzzel voor iedereen die op zoek is naar een kerstpuzzel die net ietsje anders is dan de gangbare kruiswoordraadsels. Zowel ervaren puzzelaars als beginnelingen zijn in dit topic welkom om mee te praten over het puzzel-hoogtepunt van dit jaar ^O^

Over de kerstpuzzel
De kerstpuzzel bestaat uit een aantal cryptografische opgaves, die onafhankelijk van elkaar op te lossen zijn. De puzzels vereisen redenerend vermogen, google skills en een flinke portie doorzettingsvermogen. Een basiskennis van de cryptografie is een voordeel bij het oplossen van de puzzel :s)

Voor de winnaar ligt er eeuwige roem én de felbegeerde beker in het verschiet.

Belangrijke data
- 15 januari 2025 om 23.59uur: uiterste inzenddatum van het antwoordformulier.

Errata
Soms sluipen er wat schoonheidsfoutjes in bij het maken van de kerstpuzzel. De errata worden gepubliceerd op de website van de AIVD, dus houd deze zeker in de gaten tijdens het puzzelen. Hier te vinden: https://www.aivd.nl/onderwerpen/aivd-kerstpuzzel/errata

Nuttige websites
- De spelregels van de AIVD kerstpuzzel
- Geocaching Toolbox
- Vaak terugkerende versleutelingstechnieken
- De Top 2000
- De opgaves (en antwoorden!) van de voorgaande edities

Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat: stuur een DM naar Momo.

Veel succes en vooral veel puzzelplezier allemaal!

Hier is de Kerstpuzzel 2024 te vinden!

Sinds 2019 is er naast de gewone kerstpuzzel ook een speciale juniorkerstpuzzel, gericht op jongeren t/m 15 jaar. Ook daar is een topic over beschikbaar:

W&T / AIVD Juniorkerstpuzzel
pi_216204975
Eerste nieuwe topic van deze editie *O*
pi_216205270
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 16:23 schreef MMunkun het volgende:
Eerste nieuwe topic van deze editie *O*
De tijd dat er minstens 6 topics per puzzel werden volgepost is wel een beetje voorbij.
pi_216205761
Ik mis de periode dat er echt actief gepost werd wel; dat geeft toch een extra beleving aan het puzzelavontuur (zeker als je alleen puzzelt).

Ik krijg nog wel regelmatig dm's van sommige puzzelaars, dus vraag me af of de focus meer verschoven is naar dm's in plaats van het algemene topic te gebruiken? Zelf blijf ik posten in het topic gezelliger vinden :)
pi_216206227
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 17:35 schreef MMunkun het volgende:
Ik mis de periode dat er echt actief gepost werd wel; dat geeft toch een extra beleving aan het puzzelavontuur (zeker als je alleen puzzelt).

Ik krijg nog wel regelmatig dm's van sommige puzzelaars, dus vraag me af of de focus meer verschoven is naar dm's in plaats van het algemene topic te gebruiken? Zelf blijf ik posten in het topic gezelliger vinden :)
Mee eens, alhoewel het destijds wel moeite kostte om bij te blijven qua lezen (en er dus minder puzzeltijd over bleef). :P
AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14abc, 15, 16, 17, 18a, 19, 22, 24abc, 25abc, 27
pi_216206560
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 14:42 schreef WitteIris het volgende:

[..]
Ik denk dat elke vorm van communicatie erover kan helpen! Als je een vlog te hoogdrempelig vindt, dan kan een blog een goed alternatief zijn. Ik wacht al jaren op een walkthrough van CarloV en/of een git repo met al z'n tools!
Nou ja, ik wil best wat delen, maar al mijn tools...
pi_216206570
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:47 schreef CarloV het volgende:

[..]
Nou ja, ik wil best wat delen, maar al mijn tools...
Je hersenen openbaar beschikbaar stellen mag ook natuurlijk! ;)
AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14abc, 15, 16, 17, 18a, 19, 22, 24abc, 25abc, 27
pi_216206571
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 16:43 schreef thabit het volgende:

[..]
De tijd dat er minstens 6 topics per puzzel werden volgepost is wel een beetje voorbij.
1 topic per dag vanaf nu moet toch lukken!
pi_216206584
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:48 schreef jurjen3000 het volgende:

[..]
Je hersenen openbaar beschikbaar stellen mag ook natuurlijk! ;)
Alles voor de wetenschap ;)
pi_216206774
En 31 stemmen op mijn poll geeft aan dat of iedereen fake accounts heeft of dat er gewoon een aantal lurkers zijn!

Daarom de volgende poll:
POLL
pi_216208157
Ik lees zeker dit forum, maar ik ben niet zo fan van de website / forumsite zelf. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik niet zo bekend met forum websites dus wellicht is dit het beste wat er is. Maar zou Discord kunnen?

Anyway, ik vind het altijd heel leuk om de posts te lezen. Het inspireert en frustreert (vooral) vaak. Ik vind het bovenal zo knap om te zien hoeveel opgaven de meeste van jullie oplossen. Dit jaar kom ik voor het eerst boven de 25 punten uit. Dus mijn radiostilte op het forum is meer mijn bescheidenheid denk ik... Vanaf volgend jaar zal ik wat actiever bijdragen aan het creëren van topics.
AIVD kerstpuzzel 2024: 1, 2, 3, 4abc, 6, 7ab, 11, 13, 14bc, 16, 18a, 25abc, 27
pi_216208546
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 20:59 schreef FlipModeSquad het volgende:
Ik lees zeker dit forum, maar ik ben niet zo fan van de website / forumsite zelf. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik niet zo bekend met forum websites dus wellicht is dit het beste wat er is. Maar zou Discord kunnen?
[knip]
Ik vind zelf alles prima. Het voordeel van een forum ten opzichte van discord is dat dit met google goed te vinden is en dus voor nieuwe puzzelaars ook. En verder dat de moderatoren zelf waarschijnlijk niet tot nauwelijks puzzelen, dus mocht hier een keer een hint worden gepost die uit de bocht vliegt is er niet een moderator die er ineens voordeel van gaat hebben. Toen het vroeger hier wat drukker was gebeurde dat nog wel eens.

De belgen zitten vooral op de Nerdland Discord, dus het kan wel, maar ik zou het niet laten beheren door puzzelaars die al in de top van het klassement eindigen (en dat is op zich al erg lastig te controleren en je kunt je makkelijk als iemand anders voordoen).
pi_216208576
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 17:35 schreef MMunkun het volgende:

De belangstelling voor de kerstpuzzel lijkt helaas nogal wat weggezakt. Eerlijk gezegd vermoed ik dat dit meer te maken heeft met de aard / moeilijkheidsgraad van de puzzels en dus niet aan dit forum o.i.d. Zelf doe ik nu zo'n 10 jaar mee, maar de afgelopen jaren kost het steeds meer tijd en moeite om nog een redelijk aantal punten binnen te harken. De puzzelmakers zijn m.i. een aantal jaren terug in een verkeerde trein gestapt. Er wordt nu ook geadviseerd in groepjes te werken. Het had juist zijn charme en gaf meer voldoening om deze puzzels zelfstandig te kunnen oplossen. De zin om volgend jaar nog mee te doen vergaat langzamerhand wel. Om de kersttraditie in ere te blijven houden, zou het wellicht verstandig zijn dat de puzzelmakers een en ander toch eens evalueren (wellicht zijn er genoeg puzzelaars die daarbij behulpzaam willen zijn). Doel is immers het logisch denken te bevorderen; dan zou het ook wenselijk zijn dat weer meer puzzelaars zouden willen meedoen.
pi_216208682
Eens met Carlo. Discord is nuttig voor gesloten communities, maar voor de kerstpuzzel zie ik meer nadelen dan voordelen.
pi_216208698
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:31 schreef Nethunt het volgende:

[..]
De belangstelling voor de kerstpuzzel lijkt helaas nogal wat weggezakt. Eerlijk gezegd vermoed ik dat dit meer te maken heeft met de aard / moeilijkheidsgraad van de puzzels en dus niet aan dit forum o.i.d. Zelf doe ik nu zo'n 10 jaar mee, maar de afgelopen jaren kost het steeds meer tijd en moeite om nog een redelijk aantal punten binnen te harken. De puzzelmakers zijn m.i. een aantal jaren terug in een verkeerde trein gestapt. Er wordt nu ook geadviseerd in groepjes te werken. Het had juist zijn charme en gaf meer voldoening om deze puzzels zelfstandig te kunnen oplossen. De zin om volgend jaar nog mee te doen vergaat langzamerhand wel. Om de kersttraditie in ere te blijven houden, zou het wellicht verstandig zijn dat de puzzelmakers een en ander toch eens evalueren (wellicht zijn er genoeg puzzelaars die daarbij behulpzaam willen zijn). Doel is immers het logisch denken te bevorderen; dan zou het ook wenselijk zijn dat weer meer puzzelaars zouden willen meedoen.
Wat dat betreft: dit jaar is aanzienlijk minder werk dan de afgelopen jaren vind ik. Vind je niet?
pi_216208708
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:31 schreef Nethunt het volgende:

[..]
Die moeilijkheid klopt enigszins (zeker de vorige twee edities), en ook de media-aandacht is fiks teruggenomen sinds dwdd gestopt is.
Al is dit jaar wel (mijns inziens) een jaar waar heel veel te sprokkelen valt voor de huis-tuin-en-keuken puzzelaar. Maar goed wie ben ik om dit te zeggen :P

En we kunnen dit topic uiteraard ook gebruiken als evaluatietopic.
Hier alvast mijn suggestie voor de puzzelmakers:
- Meer getallenrijtjes! })
pi_216208732
Je merkt aan alles dat het gewoon wat minder is, het aantal topics en het aantal inzendingen.

Degene die het meest posten zijn vaak mensen die al veel hebben en dus hints moeten vragen voor puzzels waar waarschijnlijk de winst op te halen valt. Als je dat belangrijk vindt, dan deel je niet zomaar iets.
Natuurlijk zijn er mensen die minder hebben, maar die worden dan soms met cryptische hints of zelfs foute afgestraft om iets te vragen.

Verder zijn de puzzels de laatste jaren anders. 10 jaar geleden was bijna alles een vorm van decoderen of reeksen en ze hebben wat meer gevarieerd de laatste jaren. Ik vind hem zelf zo leuker (maar voor mij wel minder punten haalbaar).

Een vlog of blog zou best leuk zijn en goed voor de bekendheid.
AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
dobbels pagina: 1, 2, 3, 5, 8, 11, 13, 14, 17
  dinsdag 7 januari 2025 @ 21:49:35 #18
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_216208759
Dit jaar is ie wel een stuk gemakkelijker dan dat ie de afgelopen 3 jaar geweest is, in ieder geval voor mij als alfa. Toen ik eens zag dat ze Romaji gebruikten (2022? 2023?) had ik wel zoiets van "maar dit is toch niet leuk meer?"

Tot dusver heb ik vooral het laaghangend fruit geplukt (de Enigmini is geoutsourced naar de beta puzzelpartner).

Wat zijn jullie mooiste vragen van dit jaar? Van wat ik heb opgelost vond ik de Enigbini erg leuk (14a).
AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27
pi_216208889
Ik ben zelf erg blij met het thema, heb er zelfs een tatoeage van. Dus elke hint (ook al heb ik er maar 3 plus wat dobbelstenen), maakt me erg blij.
Verder vond ik als alfa 18 leuk en zoiets als 7 is altijd bevredigend.

Ik word meestal wel blij van een goede monsterpuzzel, maar vind 14 niet helemaal mijn ding dit jaar. En 5, en 8 vind ik dan weer helemaal niks. Eerder random feitjes dan puzzel kennis.
AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
pi_216208895
Waar ging het vroeger over dat leidde tot meer discussie dan nu? Echte hints werden toen wat makkelijker gegeven, dus dat trekt wel mensen aan om mee te praten. Buiten dat zou ik het niet zo weten?

Ik merk wel dat mensen regelmatig de junior leuker vinden om te doen, want de senior vinden ze te intimiderend. En sommige mensen in mijn omgeving die waarschijnlijk wel in een groepje mee zouden puzzelen, maar niet echt solo, kan ik niet echt uitnodigen om mee te doen met mijn groep, want dan zouden we over de 4 heen komen en we willen wel een beetje semi-serieus insturen.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_216209293
Hier een lurker (dit is mijn 1e post op dit forum volgens mij).

Ik ben een solo-oplosser die het leuk vindt om de wat (voor jullie heel erg) simpele opgaven op te lossen. Dit doe ik reeds sinds 2014. 2017 had ik met 41 punten mijn 'topscore'. Sindsdien werd het elk jaar minder. (Laagste iets van 7) Ik bemerk dus zeker wel dat ik persoonlijk de puzzels moeilijker vind worden.

Omdat ik niet eens weet waar ik ooit moet starten, begin ik al niet eens aan zo'n pijlen opgave/ Mondriaan huis of enigmini/bini. Mede daarom kijk ik naar de rijtjes, anagrammen, transpositie opgaves. Veel van deze kunnen met domme kracht en hints worden opgelost. Of via de a vraag, langzaam naar b etc.

Voor sommigen van deze loop ik ook al vast en kom ik soms op dit forum kijken voor de cryptische hints!

Ik heb nog even gecheckt : inzendingen 2017 waren er 1250, vorig jaar 274.

Dus ik snap wel dat de participatie hier minder is. Dus ja qua reageerder zal je mij niet veel zien. Maar ik lees wel netjes alle spoilers om te kijken of die mij net dat ene zetje kunnen geven.

Verder ook chapeau aan ieder die al 70/80% van de puzzel af heeft!
AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4abc, 5, 6, 7ab, 8a, 9, 11, 13a, 18a, 25abc, 27
pi_216209355
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:49 schreef llamalama het volgende:
Wat zijn jullie mooiste vragen van dit jaar? Van wat ik heb opgelost vond ik de Enigbini erg leuk (14a).
Opgave 2 en 17 vond ik wel grappig.
Opgave 18 had wel wat moeilijker gemogen van mij, maar verder wel leuk.
De enigmini is voor mij het leukst, maar ik snap dat het niet voor iedereen is weggelegd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:59 schreef QIXL het volgende:
[knip]
Ik word meestal wel blij van een goede monsterpuzzel, maar vind 14 niet helemaal mijn ding dit jaar. En 5, en 8 vind ik dan weer helemaal niks. Eerder random feitjes dan puzzel kennis.
Ik mis inderdaad ook wel een monsteropgave, de enigmini is toch net wat teveel pure encryptie en de shingoki is dan eigenlijk weer te makkelijk.
pi_216209459
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 22:00 schreef SnertMetChoco het volgende:
Waar ging het vroeger over dat leidde tot meer discussie dan nu? Echte hints werden toen wat makkelijker gegeven, dus dat trekt wel mensen aan om mee te praten. Buiten dat zou ik het niet zo weten?
Ja je had de creativiteitsopgave, dat leverde nog wel eens wat discussie op (Kaas is saai, die enveloppen, etc.). Daar kon je toch altijd wat vrijer over praten, want het werd toch altijd vrij random beoordeelt :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 22:00 schreef SnertMetChoco het volgende:
Ik merk wel dat mensen regelmatig de junior leuker vinden om te doen, want de senior vinden ze te intimiderend. [knip]
Misschien dat de junior en senior samengevoegd moeten worden, want dan hoef je niet in een apart topic hints te gaan vragen. En wellicht stimuleert dat junioren om verder te gaan dan alleen junior opgaven te doen. :P
pi_216209521
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 22:28 schreef RicoGrace het volgende:

Ik ben een solo-oplosser die het leuk vindt om de wat (voor jullie heel erg) simpele opgaven op te lossen. Dit doe ik reeds sinds 2014. 2017 had ik met 41 punten mijn 'topscore'. Sindsdien werd het elk jaar minder. (Laagste iets van 7) Ik bemerk dus zeker wel dat ik persoonlijk de puzzels moeilijker vind worden.

Omdat ik niet eens weet waar ik ooit moet starten, begin ik al niet eens aan zo'n pijlen opgave/ Mondriaan huis of enigmini/bini. Mede daarom kijk ik naar de rijtjes, anagrammen, transpositie opgaves. Veel van deze kunnen met domme kracht en hints worden opgelost. Of via de a vraag, langzaam naar b etc.

Voor sommigen van deze loop ik ook al vast en kom ik soms op dit forum kijken voor de cryptische hints!

Dus ik snap wel dat de participatie hier minder is. Dus ja qua reageerder zal je mij niet veel zien. Maar ik lees wel netjes alle spoilers om te kijken of die mij net dat ene zetje kunnen geven.

Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb op dit moment 22 punten. Met wat lastminute gokjes en halve oplossingen hoop ik, met een ruimhartige jury, op 25 punten te eindigen. Voor mij een persoonlijk record. 4, 7 en 17 vond ik wel leuk.
pi_216209663
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 22:28 schreef RicoGrace het volgende:

Welkom!

Een tip voor de puzzels waar je misschien tegen opkijkt. Het is soms makkelijker dan het lijkt en zelfs als je niet weet hoe je moet starten, zelfs ik heb dat wel eens, kun je ook gewoon wat proberen. Opgave 14 zou ik dan weer niet aanraden om dan aan te vallen. Maar het mondriaanhuis is wel een goede om gewoon even wat te prutsen. Dat is uiteindelijk wat iedereen doet, en op een gegeven moment dan valt het kwartje.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 22:45 schreef polkmn1 het volgende:

[..]
Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb op dit moment 22 punten. Met wat lastminute gokjes en halve oplossingen hoop ik, met een ruimhartige jury, op 25 punten te eindigen. Voor mij een persoonlijk record. 4, 7 en 17 vond ik wel leuk.
Halve oplossingen leveren meestal nog wel wat op inderdaad en gokjes zijn heel af en toe ook lonend, vorig jaar waren er toch wel wat antwoorden die te gokken waren. En 25 punten is meer dan prima!
pi_216209762
Ik doe ook sinds enkele jaren mee (ergens rond de 20-25 punten gemiddeld, dit jaar wellicht iets meer), vind het heerlijk om een beetje rond te zwerven op dit forum, en kan er enorm van genieten wanneer de meer doorgewinterde puzzelaars zo af en toe een onnavolgbare hint er REBELS in KNALT (ook al zijn ze dan soms plots lastig cryptisch wegverstopt).

Ga zo door!

Vorig jaar was veel te lastig voor mij, dit jaar was het een leuke mix van goed te maken opgaven die van a naar e (of b) steeds lastiger werden.
pi_216209817
Overigens: als 17) grappig is, dan is een cryptische hint van harte welkom, er is nog een weekend te gaan!
pi_216209860
Ik merk zelf ook dat ik niet zo veel te delen heb over de puzzel.
Hier en daar heb ik wat lof geuit voor een grappige opgave (2, 14a), maar verder is het toch vooral klagen en af-en-toe wat smiechten met hints.

Waar hadden we het die vorige jaren dan altijd over? w/
pi_216209874
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:06 schreef mister_xxx het volgende:
Ik doe ook sinds enkele jaren mee (ergens rond de 20-25 punten gemiddeld, dit jaar wellicht iets meer), vind het heerlijk om een beetje rond te zwerven op dit forum, en kan er enorm van genieten wanneer de meer doorgewinterde puzzelaars zo af en toe een onnavolgbare hint er REBELS in KNALT (ook al zijn ze dan soms plots lastig cryptisch wegverstopt). [knip]
SPOILER: 19
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:10 schreef mister_xxx het volgende:
Overigens: als 17) grappig is, dan is een cryptische hint van harte welkom, er is nog een weekend te gaan!
SPOILER: 17
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_216209901
quote:
11s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:15 schreef IshaD het volgende:
Ik merk zelf ook dat ik niet zo veel te delen heb over de puzzel.
Hier en daar heb ik wat lof geuit voor een grappige opgave (2, 14a), maar verder is het toch vooral klagen en af-en-toe wat smiechten met hints.

Waar hadden we het die vorige jaren dan altijd over? w/
We kunnen het nog wel hebben over de voorpagina, daar staan vooral geen hints...
pi_216209959
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:18 schreef CarloV het volgende:

[..]
We kunnen het nog wel hebben over de voorpagina, daar staan vooral geen hints...
Die voorpagina is een moeilijkere puzzel dan sommige van de vragen!
pi_216209962
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:26 schreef WitteIris het volgende:

[..]
Die voorpagina is een moeilijkere puzzel dan sommige van de vragen!
dat is waar, maar alles wat je er uit krijgt is precies wat je verwacht, en toch hoop je het niet :P
pi_216210025
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:16 schreef CarloV het volgende:

[..]
SPOILER: 19
[..]
SPOILER: 17
Bedankt! Ga er van het weekend eens mee aan de slag.

Overigens vond ik zelf vraag 6 ook best grappig uiteindelijk, en het model maken voor 14b/c was gewoon leuk om te doen.
pi_216210142
Aiaiai, m'n laptop begeeft het opeens. De laatste puzzels gaan dus waarschijnlijk niet meer lukken.
pi_216210509
Ik zit hier ook wat minder vaak omdat het geklaag en gelurk me eerlijk gezegd een beetje ging tegenstaan.
Ik mis de humor soms ook een beetje. Is ook lastig op een forum. Dat was er vroeger volgens mij wel meer. Misschien inderdaad door de creativiteitsopgaven, die mis ik ook. Of de hints, maar die waren soms zo overduidelijk.
Dat is leuk als je hem nog niet hebt, maar minder leuk als je 3 dagen hebt zitten ploeteren en hem zelf hebt opgelost. Maar weer wel leuk als je hem alleen snapt als je hem al had opgelost. Dat zijn de leukste.
Maar, niet leuk als je hem niet snapte, zélfs al had je hem opgelost...
Carlo. ;)
En het napraten, of zoals dit, het evalueren, al is het voortijdig, vind ik wel leuk.
Ik DM wel met 2 of 3 personen. Maar vooral voor de gezelligheid. Hints ruilen doe ik niet. Is ook niet meer nodig want met het superteam waar ik nu in zit, kunnen we alle puzzels aan.
Bijna alle puzzels.
Behalve de echte kötpuzzels.
Die möeten we waarschijnlijk överslaan, net als Serena Williams.
Vorig jaar 4e geworden met het halve team. Dus nu gaan we voor top 3.
Zou leuk zijn als het lukt.
Ik doe trouwens al een jaar of 10 mee, met een tussenpauze van 2 jaar waarin ik in detentie zat.
En ik heb nog nooit de club van 100 gehaald, zelfs niet in dat ene makkelijke jaar. toen was ik 31e met 98 punten. Want ik had het Thema fout. Daar ben ik nog steeds niet overheen. |:(
pi_216211300
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2025 02:38 schreef CathyCathy het volgende:
Ik doe trouwens al een jaar of 10 mee, met een tussenpauze van 2 jaar waarin ik in detentie zat.
Ik zou denken dat je dan juist op zo'n puzzel kunt focussen. Mensen die opgesloten zitten, of dat nu in een psychiatrische inrichting is of een gevangenis is, schijnen ook bovengemiddeld goed te kunnen schaken.
pi_216212115
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2025 02:38 schreef CathyCathy het volgende:
[knip]
Carlo. ;)
[knip]
Ahh je hebt de terms of service niet gelezen!
SPOILER: TOS
pi_216212149
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2025 08:45 schreef thabit het volgende:

[..]
Ik zou denken dat je dan juist op zo'n puzzel kunt focussen. Mensen die opgesloten zitten, of dat nu in een psychiatrische inrichting is of een gevangenis is, schijnen ook bovengemiddeld goed te kunnen schaken.
Ik ga nooit goed kunnen schaken, ik krijg altijd keuzestress van dat spel en dan verloopt mijn timer ;(
pi_216212761
Schaken kan ik, al is het wel even geleden. Nou scharten, dat blijft moeilijk.
pi_216213670
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 10:09 schreef CarloV het volgende:

[..]
Ahh je hebt de terms of service niet gelezen!
SPOILER: TOS
Ah! Mooi op tijd. Maareh, een hint van welke categorie? De categorie "achteraf pas begrijpen" of de categorie "achteraf nog steeds niet begrijpen?"
pi_216216034
Ben dit jaar ook wat minder actief ivm werk. Probeer tussendoor zoveel mogelijk aan de puzzel te besteden en dan blijft er weinig tijd over om hier actief deel te nemen aan de discussies / hints / plagerijtjes / geklaag. Vind hem dit jaar ook niet zo leuk als andere jaren.

Wel mooi dat Carlo genoot van Saaie Kaas!
pi_216216562
Uiteindelijk zal de belangstelling voor de puzzel sterk samenhangen met de hoeveelheid aandacht die het krijgt. In die zin zou het helpen als ze de spotlight er wat meer op laten schijnen in de media, maar dat is waarschijnlijk nogal tegennatuurlijk voor een organisatie als de aivd. Ze hadden voor vorige editie een interview met het NRC en dat was het dacht ik wel? Buiten dat is het twee keer (waarvan 1 keer bij toeval) bij DWDD geweest, maar had niet de indruk dat de AIVD daar zelf mee van doen had. Verder?
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_216216738
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 16:29 schreef SnertMetChoco het volgende:
Uiteindelijk zal de belangstelling voor de puzzel sterk samenhangen met de hoeveelheid aandacht die het krijgt. In die zin zou het helpen als ze de spotlight er wat meer op laten schijnen in de media, maar dat is waarschijnlijk nogal tegennatuurlijk voor een organisatie als de aivd. Ze hadden voor vorige editie een interview met het NRC en dat was het dacht ik wel? Buiten dat is het twee keer (waarvan 1 keer bij toeval) bij DWDD geweest, maar had niet de indruk dat de AIVD daar zelf mee van doen had. Verder?
Ik help altijd goed mee aan de naamsbekendheid. Niemand kan meer een normaal gesprek met mij hebben tijdens de puzzelmaand :)
  woensdag 8 januari 2025 @ 17:58:38 #44
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_216217639
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 16:44 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Ik help altijd goed mee aan de naamsbekendheid. Niemand kan meer een normaal gesprek met mij hebben tijdens de puzzelmaand :)
Same!

Ik vind 14a eigenlijk een goede vraag voor beginners omdat a het je aanspoort onderzoek te doen naar de Enigma en ASCII, b hij met de hand goed te doen is en hij c leuk is. Onderzoek plus veldwerk is schat opgraven. Prachtig puntje.

Maar als alfa gaf mijn hoofd ook 404 meldingen bij de eerste keer lezen ervan.

Ben lekker aan het trucken met vraag 18, zelfs erdoor te laat naar bed gegaan. Dat is de kwaliteit waarvoor je bij de puzzel blijft!
AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27
pi_216218218
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 12:15 schreef CathyCathy het volgende:

[..]
Ah! Mooi op tijd. Maareh, een hint van welke categorie? De categorie "achteraf pas begrijpen" of de categorie "achteraf nog steeds niet begrijpen?"
Ja!

quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 16:29 schreef SnertMetChoco het volgende:
Editie NL had me een keer geïnterviewd, en RTL nieuws ook maar daar heb ik niks van teruggezien. Maar verder qua TV niks.
pi_216218364
Ik was nooit zo'n fan van die DWDD uitzendingen. Het werd altijd gepresenteerd in de context van "haha wat zijn jullie gek dat jullie zo denken, dit is véul te moeilijk voor normale mensen"

Leek me altijd erg frustrerend om daar te zitten als je het oprecht wilt uitleggen
pi_216218476
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 19:00 schreef IshaD het volgende:
Ik was nooit zo'n fan van die DWDD uitzendingen. Het werd altijd gepresenteerd in de context van "haha wat zijn jullie gek dat jullie zo denken, dit is véul te moeilijk voor normale mensen"

Leek me altijd erg frustrerend om daar te zitten als je het oprecht wilt uitleggen
Anekdote! Ik had er ook kunnen zitten, maar om zeker te weten dat ik kon, moest ik nog even een afspraak verzetten, dus zouden ze me op een later moment terugbellen. Ze hadden uiteraard nooit teruggebeld. Dus ik via via het nummer gekregen en gebeld en toen waren ze al bezig met de repetities. Op diezelfde dag kreeg ik buikgriep, dus wilde ik er toch niet wezen, maar het gaat om het idee.

En ja de gasten gingen ook niet goed samen met de opgaven die gepresenteerd werden. Als ze de wat simpelere opgaven er uit hadden gepakt dan hadden meer tafelgasten dingen geweten en was het ook leuker voor het algemene publiek. Nu was het heel veel van: ja weet ik niet, had ik niet opgelost; of dat de uitleg gewoon te ingewikkeld was voor de normale mens. Terwijl er zaten echt goede opgaven in voor het grotere publiek
pi_216219633
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 19:08 schreef CarloV het volgende:

[..]
Anekdote! Ik had er ook kunnen zitten, maar om zeker te weten dat ik kon, moest ik nog even een afspraak verzetten, dus zouden ze me op een later moment terugbellen. Ze hadden uiteraard nooit teruggebeld. Dus ik via via het nummer gekregen en gebeld en toen waren ze al bezig met de repetities. Op diezelfde dag kreeg ik buikgriep, dus wilde ik er toch niet wezen, maar het gaat om het idee.

En ja de gasten gingen ook niet goed samen met de opgaven die gepresenteerd werden. Als ze de wat simpelere opgaven er uit hadden gepakt dan hadden meer tafelgasten dingen geweten en was het ook leuker voor het algemene publiek. Nu was het heel veel van: ja weet ik niet, had ik niet opgelost; of dat de uitleg gewoon te ingewikkeld was voor de normale mens. Terwijl er zaten echt goede opgaven in voor het grotere publiek
SPOILER
pi_216219974
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 20:11 schreef Beerrend het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
pi_216220725
Edit: oeps, dubbel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')