Mee eens, alhoewel het destijds wel moeite kostte om bij te blijven qua lezen (en er dus minder puzzeltijd over bleef).quote:Op dinsdag 7 januari 2025 17:35 schreef MMunkun het volgende:
Ik mis de periode dat er echt actief gepost werd wel; dat geeft toch een extra beleving aan het puzzelavontuur (zeker als je alleen puzzelt).
Ik krijg nog wel regelmatig dm's van sommige puzzelaars, dus vraag me af of de focus meer verschoven is naar dm's in plaats van het algemene topic te gebruiken? Zelf blijf ik posten in het topic gezelliger vinden
Nou ja, ik wil best wat delen, maar al mijn tools...quote:Op dinsdag 7 januari 2025 14:42 schreef WitteIris het volgende:
[..]
Ik denk dat elke vorm van communicatie erover kan helpen! Als je een vlog te hoogdrempelig vindt, dan kan een blog een goed alternatief zijn. Ik wacht al jaren op een walkthrough van CarloV en/of een git repo met al z'n tools!
Je hersenen openbaar beschikbaar stellen mag ook natuurlijk!quote:Op dinsdag 7 januari 2025 18:47 schreef CarloV het volgende:
[..]
Nou ja, ik wil best wat delen, maar al mijn tools...
1 topic per dag vanaf nu moet toch lukken!quote:Op dinsdag 7 januari 2025 16:43 schreef thabit het volgende:
[..]
De tijd dat er minstens 6 topics per puzzel werden volgepost is wel een beetje voorbij.
Alles voor de wetenschapquote:Op dinsdag 7 januari 2025 18:48 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Je hersenen openbaar beschikbaar stellen mag ook natuurlijk!
Ik vind zelf alles prima. Het voordeel van een forum ten opzichte van discord is dat dit met google goed te vinden is en dus voor nieuwe puzzelaars ook. En verder dat de moderatoren zelf waarschijnlijk niet tot nauwelijks puzzelen, dus mocht hier een keer een hint worden gepost die uit de bocht vliegt is er niet een moderator die er ineens voordeel van gaat hebben. Toen het vroeger hier wat drukker was gebeurde dat nog wel eens.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 20:59 schreef FlipModeSquad het volgende:
Ik lees zeker dit forum, maar ik ben niet zo fan van de website / forumsite zelf. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik niet zo bekend met forum websites dus wellicht is dit het beste wat er is. Maar zou Discord kunnen?
[knip]
De belangstelling voor de kerstpuzzel lijkt helaas nogal wat weggezakt. Eerlijk gezegd vermoed ik dat dit meer te maken heeft met de aard / moeilijkheidsgraad van de puzzels en dus niet aan dit forum o.i.d. Zelf doe ik nu zo'n 10 jaar mee, maar de afgelopen jaren kost het steeds meer tijd en moeite om nog een redelijk aantal punten binnen te harken. De puzzelmakers zijn m.i. een aantal jaren terug in een verkeerde trein gestapt. Er wordt nu ook geadviseerd in groepjes te werken. Het had juist zijn charme en gaf meer voldoening om deze puzzels zelfstandig te kunnen oplossen. De zin om volgend jaar nog mee te doen vergaat langzamerhand wel. Om de kersttraditie in ere te blijven houden, zou het wellicht verstandig zijn dat de puzzelmakers een en ander toch eens evalueren (wellicht zijn er genoeg puzzelaars die daarbij behulpzaam willen zijn). Doel is immers het logisch denken te bevorderen; dan zou het ook wenselijk zijn dat weer meer puzzelaars zouden willen meedoen.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 17:35 schreef MMunkun het volgende:
Ik mis de periode dat er echt actief gepost werd wel; dat geeft toch een extra beleving aan het puzzelavontuur (zeker als je alleen puzzelt).
Ik krijg nog wel regelmatig dm's van sommige puzzelaars, dus vraag me af of de focus meer verschoven is naar dm's in plaats van het algemene topic te gebruiken? Zelf blijf ik posten in het topic gezelliger vinden
Wat dat betreft: dit jaar is aanzienlijk minder werk dan de afgelopen jaren vind ik. Vind je niet?quote:Op dinsdag 7 januari 2025 21:31 schreef Nethunt het volgende:
[..]
De belangstelling voor de kerstpuzzel lijkt helaas nogal wat weggezakt. Eerlijk gezegd vermoed ik dat dit meer te maken heeft met de aard / moeilijkheidsgraad van de puzzels en dus niet aan dit forum o.i.d. Zelf doe ik nu zo'n 10 jaar mee, maar de afgelopen jaren kost het steeds meer tijd en moeite om nog een redelijk aantal punten binnen te harken. De puzzelmakers zijn m.i. een aantal jaren terug in een verkeerde trein gestapt. Er wordt nu ook geadviseerd in groepjes te werken. Het had juist zijn charme en gaf meer voldoening om deze puzzels zelfstandig te kunnen oplossen. De zin om volgend jaar nog mee te doen vergaat langzamerhand wel. Om de kersttraditie in ere te blijven houden, zou het wellicht verstandig zijn dat de puzzelmakers een en ander toch eens evalueren (wellicht zijn er genoeg puzzelaars die daarbij behulpzaam willen zijn). Doel is immers het logisch denken te bevorderen; dan zou het ook wenselijk zijn dat weer meer puzzelaars zouden willen meedoen.
Die moeilijkheid klopt enigszins (zeker de vorige twee edities), en ook de media-aandacht is fiks teruggenomen sinds dwdd gestopt is.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 21:31 schreef Nethunt het volgende:
[..]
De belangstelling voor de kerstpuzzel lijkt helaas nogal wat weggezakt. Eerlijk gezegd vermoed ik dat dit meer te maken heeft met de aard / moeilijkheidsgraad van de puzzels en dus niet aan dit forum o.i.d. Zelf doe ik nu zo'n 10 jaar mee, maar de afgelopen jaren kost het steeds meer tijd en moeite om nog een redelijk aantal punten binnen te harken. De puzzelmakers zijn m.i. een aantal jaren terug in een verkeerde trein gestapt. Er wordt nu ook geadviseerd in groepjes te werken. Het had juist zijn charme en gaf meer voldoening om deze puzzels zelfstandig te kunnen oplossen. De zin om volgend jaar nog mee te doen vergaat langzamerhand wel. Om de kersttraditie in ere te blijven houden, zou het wellicht verstandig zijn dat de puzzelmakers een en ander toch eens evalueren (wellicht zijn er genoeg puzzelaars die daarbij behulpzaam willen zijn). Doel is immers het logisch denken te bevorderen; dan zou het ook wenselijk zijn dat weer meer puzzelaars zouden willen meedoen.
Opgave 2 en 17 vond ik wel grappig.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 21:49 schreef llamalama het volgende:
Wat zijn jullie mooiste vragen van dit jaar? Van wat ik heb opgelost vond ik de Enigbini erg leuk (14a).
Ik mis inderdaad ook wel een monsteropgave, de enigmini is toch net wat teveel pure encryptie en de shingoki is dan eigenlijk weer te makkelijk.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 21:59 schreef QIXL het volgende:
[knip]
Ik word meestal wel blij van een goede monsterpuzzel, maar vind 14 niet helemaal mijn ding dit jaar. En 5, en 8 vind ik dan weer helemaal niks. Eerder random feitjes dan puzzel kennis.
Ja je had de creativiteitsopgave, dat leverde nog wel eens wat discussie op (Kaas is saai, die enveloppen, etc.). Daar kon je toch altijd wat vrijer over praten, want het werd toch altijd vrij random beoordeeltquote:Op dinsdag 7 januari 2025 22:00 schreef SnertMetChoco het volgende:
Waar ging het vroeger over dat leidde tot meer discussie dan nu? Echte hints werden toen wat makkelijker gegeven, dus dat trekt wel mensen aan om mee te praten. Buiten dat zou ik het niet zo weten?
Misschien dat de junior en senior samengevoegd moeten worden, want dan hoef je niet in een apart topic hints te gaan vragen. En wellicht stimuleert dat junioren om verder te gaan dan alleen junior opgaven te doen.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 22:00 schreef SnertMetChoco het volgende:
Ik merk wel dat mensen regelmatig de junior leuker vinden om te doen, want de senior vinden ze te intimiderend. [knip]
Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb op dit moment 22 punten. Met wat lastminute gokjes en halve oplossingen hoop ik, met een ruimhartige jury, op 25 punten te eindigen. Voor mij een persoonlijk record. 4, 7 en 17 vond ik wel leuk.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 22:28 schreef RicoGrace het volgende:
Hier een lurker (dit is mijn 1e post op dit forum volgens mij).
Ik ben een solo-oplosser die het leuk vindt om de wat (voor jullie heel erg) simpele opgaven op te lossen. Dit doe ik reeds sinds 2014. 2017 had ik met 41 punten mijn 'topscore'. Sindsdien werd het elk jaar minder. (Laagste iets van 7) Ik bemerk dus zeker wel dat ik persoonlijk de puzzels moeilijker vind worden.
Omdat ik niet eens weet waar ik ooit moet starten, begin ik al niet eens aan zo'n pijlen opgave/ Mondriaan huis of enigmini/bini. Mede daarom kijk ik naar de rijtjes, anagrammen, transpositie opgaves. Veel van deze kunnen met domme kracht en hints worden opgelost. Of via de a vraag, langzaam naar b etc.
Voor sommigen van deze loop ik ook al vast en kom ik soms op dit forum kijken voor de cryptische hints!
Ik heb nog even gecheckt : inzendingen 2017 waren er 1250, vorig jaar 274.
Dus ik snap wel dat de participatie hier minder is. Dus ja qua reageerder zal je mij niet veel zien. Maar ik lees wel netjes alle spoilers om te kijken of die mij net dat ene zetje kunnen geven.
Verder ook chapeau aan ieder die al 70/80% van de puzzel af heeft!
Welkom!quote:Op dinsdag 7 januari 2025 22:28 schreef RicoGrace het volgende:
Hier een lurker (dit is mijn 1e post op dit forum volgens mij).
Ik ben een solo-oplosser die het leuk vindt om de wat (voor jullie heel erg) simpele opgaven op te lossen. Dit doe ik reeds sinds 2014. 2017 had ik met 41 punten mijn 'topscore'. Sindsdien werd het elk jaar minder. (Laagste iets van 7) Ik bemerk dus zeker wel dat ik persoonlijk de puzzels moeilijker vind worden.
Omdat ik niet eens weet waar ik ooit moet starten, begin ik al niet eens aan zo'n pijlen opgave/ Mondriaan huis of enigmini/bini. Mede daarom kijk ik naar de rijtjes, anagrammen, transpositie opgaves. Veel van deze kunnen met domme kracht en hints worden opgelost. Of via de a vraag, langzaam naar b etc.
Voor sommigen van deze loop ik ook al vast en kom ik soms op dit forum kijken voor de cryptische hints!
Ik heb nog even gecheckt : inzendingen 2017 waren er 1250, vorig jaar 274.
Dus ik snap wel dat de participatie hier minder is. Dus ja qua reageerder zal je mij niet veel zien. Maar ik lees wel netjes alle spoilers om te kijken of die mij net dat ene zetje kunnen geven.
Verder ook chapeau aan ieder die al 70/80% van de puzzel af heeft!
Halve oplossingen leveren meestal nog wel wat op inderdaad en gokjes zijn heel af en toe ook lonend, vorig jaar waren er toch wel wat antwoorden die te gokken waren. En 25 punten is meer dan prima!quote:Op dinsdag 7 januari 2025 22:45 schreef polkmn1 het volgende:
[..]
Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb op dit moment 22 punten. Met wat lastminute gokjes en halve oplossingen hoop ik, met een ruimhartige jury, op 25 punten te eindigen. Voor mij een persoonlijk record. 4, 7 en 17 vond ik wel leuk.
quote:Op dinsdag 7 januari 2025 23:06 schreef mister_xxx het volgende:
Ik doe ook sinds enkele jaren mee (ergens rond de 20-25 punten gemiddeld, dit jaar wellicht iets meer), vind het heerlijk om een beetje rond te zwerven op dit forum, en kan er enorm van genieten wanneer de meer doorgewinterde puzzelaars zo af en toe een onnavolgbare hint er REBELS in KNALT (ook al zijn ze dan soms plots lastig cryptisch wegverstopt). [knip]
SPOILER: 19Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 23:10 schreef mister_xxx het volgende:
Overigens: als 17) grappig is, dan is een cryptische hint van harte welkom, er is nog een weekend te gaan!SPOILER: 17Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We kunnen het nog wel hebben over de voorpagina, daar staan vooral geen hints...quote:Op dinsdag 7 januari 2025 23:15 schreef IshaD het volgende:
Ik merk zelf ook dat ik niet zo veel te delen heb over de puzzel.
Hier en daar heb ik wat lof geuit voor een grappige opgave (2, 14a), maar verder is het toch vooral klagen en af-en-toe wat smiechten met hints.
Waar hadden we het die vorige jaren dan altijd over?
Die voorpagina is een moeilijkere puzzel dan sommige van de vragen!quote:Op dinsdag 7 januari 2025 23:18 schreef CarloV het volgende:
[..]
We kunnen het nog wel hebben over de voorpagina, daar staan vooral geen hints...
dat is waar, maar alles wat je er uit krijgt is precies wat je verwacht, en toch hoop je het nietquote:Op dinsdag 7 januari 2025 23:26 schreef WitteIris het volgende:
[..]
Die voorpagina is een moeilijkere puzzel dan sommige van de vragen!
quote:Op dinsdag 7 januari 2025 23:16 schreef CarloV het volgende:
[..]SPOILER: 19Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]Bedankt! Ga er van het weekend eens mee aan de slag.SPOILER: 17Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overigens vond ik zelf vraag 6 ook best grappig uiteindelijk, en het model maken voor 14b/c was gewoon leuk om te doen.
Ik zou denken dat je dan juist op zo'n puzzel kunt focussen. Mensen die opgesloten zitten, of dat nu in een psychiatrische inrichting is of een gevangenis is, schijnen ook bovengemiddeld goed te kunnen schaken.quote:Op woensdag 8 januari 2025 02:38 schreef CathyCathy het volgende:
Ik doe trouwens al een jaar of 10 mee, met een tussenpauze van 2 jaar waarin ik in detentie zat.
Ahh je hebt de terms of service niet gelezen!quote:
SPOILER: TOSOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga nooit goed kunnen schaken, ik krijg altijd keuzestress van dat spel en dan verloopt mijn timerquote:Op woensdag 8 januari 2025 08:45 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik zou denken dat je dan juist op zo'n puzzel kunt focussen. Mensen die opgesloten zitten, of dat nu in een psychiatrische inrichting is of een gevangenis is, schijnen ook bovengemiddeld goed te kunnen schaken.
quote:Op woensdag 8 januari 2025 10:09 schreef CarloV het volgende:
[..]
Ahh je hebt de terms of service niet gelezen!Ah! Mooi op tijd. Maareh, een hint van welke categorie? De categorie "achteraf pas begrijpen" of de categorie "achteraf nog steeds niet begrijpen?"SPOILER: TOSOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik help altijd goed mee aan de naamsbekendheid. Niemand kan meer een normaal gesprek met mij hebben tijdens de puzzelmaandquote:Op woensdag 8 januari 2025 16:29 schreef SnertMetChoco het volgende:
Uiteindelijk zal de belangstelling voor de puzzel sterk samenhangen met de hoeveelheid aandacht die het krijgt. In die zin zou het helpen als ze de spotlight er wat meer op laten schijnen in de media, maar dat is waarschijnlijk nogal tegennatuurlijk voor een organisatie als de aivd. Ze hadden voor vorige editie een interview met het NRC en dat was het dacht ik wel? Buiten dat is het twee keer (waarvan 1 keer bij toeval) bij DWDD geweest, maar had niet de indruk dat de AIVD daar zelf mee van doen had. Verder?
Same!quote:Op woensdag 8 januari 2025 16:44 schreef Beerrend het volgende:
[..]
Ik help altijd goed mee aan de naamsbekendheid. Niemand kan meer een normaal gesprek met mij hebben tijdens de puzzelmaand
Ja!quote:Op woensdag 8 januari 2025 12:15 schreef CathyCathy het volgende:
[..]
Ah! Mooi op tijd. Maareh, een hint van welke categorie? De categorie "achteraf pas begrijpen" of de categorie "achteraf nog steeds niet begrijpen?"
Editie NL had me een keer geïnterviewd, en RTL nieuws ook maar daar heb ik niks van teruggezien. Maar verder qua TV niks.quote:Op woensdag 8 januari 2025 16:29 schreef SnertMetChoco het volgende:
Uiteindelijk zal de belangstelling voor de puzzel sterk samenhangen met de hoeveelheid aandacht die het krijgt. In die zin zou het helpen als ze de spotlight er wat meer op laten schijnen in de media, maar dat is waarschijnlijk nogal tegennatuurlijk voor een organisatie als de aivd. Ze hadden voor vorige editie een interview met het NRC en dat was het dacht ik wel? Buiten dat is het twee keer (waarvan 1 keer bij toeval) bij DWDD geweest, maar had niet de indruk dat de AIVD daar zelf mee van doen had. Verder?
Anekdote! Ik had er ook kunnen zitten, maar om zeker te weten dat ik kon, moest ik nog even een afspraak verzetten, dus zouden ze me op een later moment terugbellen. Ze hadden uiteraard nooit teruggebeld. Dus ik via via het nummer gekregen en gebeld en toen waren ze al bezig met de repetities. Op diezelfde dag kreeg ik buikgriep, dus wilde ik er toch niet wezen, maar het gaat om het idee.quote:Op woensdag 8 januari 2025 19:00 schreef IshaD het volgende:
Ik was nooit zo'n fan van die DWDD uitzendingen. Het werd altijd gepresenteerd in de context van "haha wat zijn jullie gek dat jullie zo denken, dit is véul te moeilijk voor normale mensen"
Leek me altijd erg frustrerend om daar te zitten als je het oprecht wilt uitleggen
quote:Op woensdag 8 januari 2025 19:08 schreef CarloV het volgende:
[..]
Anekdote! Ik had er ook kunnen zitten, maar om zeker te weten dat ik kon, moest ik nog even een afspraak verzetten, dus zouden ze me op een later moment terugbellen. Ze hadden uiteraard nooit teruggebeld. Dus ik via via het nummer gekregen en gebeld en toen waren ze al bezig met de repetities. Op diezelfde dag kreeg ik buikgriep, dus wilde ik er toch niet wezen, maar het gaat om het idee.
En ja de gasten gingen ook niet goed samen met de opgaven die gepresenteerd werden. Als ze de wat simpelere opgaven er uit hadden gepakt dan hadden meer tafelgasten dingen geweten en was het ook leuker voor het algemene publiek. Nu was het heel veel van: ja weet ik niet, had ik niet opgelost; of dat de uitleg gewoon te ingewikkeld was voor de normale mens. Terwijl er zaten echt goede opgaven in voor het grotere publiek
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 8 januari 2025 20:11 schreef Beerrend het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |