abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 januari 2025 @ 12:26:43 #1
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_216201954
Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

Ontwikkeling huizenprijzen

Ontwikkeling hypotheekrente

[ Bericht 60% gewijzigd door laziness op 07-01-2025 13:34:37 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_216202121
Ik haal even mijn laatste post terug.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 11:38 schreef _Lily_ het volgende:
Mijn adviseur zegt dat je maar 1 hypotheekverstrekker tegelijk kan aanschrijven om een hypotheek aan te vragen omdat hij er anders op af gerekend wordt als er vervolgens niets met de aanvraag wordt gedaan (omdat je bijv ingaat op de offerte van een andere verstrekker)

Is dat iets bekends? Op die manier duurt het allemaal erg lang en kan je niet efficiënt werken tijdens de (korte) financieringstermijn.
Laziness, wanneer hebben jullie die huizen gekocht? Anderen ook recente ervaring dat je gewoon meerdere verstrekkers tegelijk kan aanschrijven?
  dinsdag 7 januari 2025 @ 12:51:30 #3
244125 laziness
pi_216202254
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 12:38 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Laziness, wanneer hebben jullie die huizen gekocht? Anderen ook recente ervaring dat je gewoon meerdere verstrekkers tegelijk kan aanschrijven?
2015 en 2023
  Moderator dinsdag 7 januari 2025 @ 13:07:46 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216202441
quote:
[..]
In mijn geval heeft de adviseur dat gedaan en dan kwamen er meerdere offertes terug. In 2021, 2017 en 2008.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216202470
Zielig voor al die mensen die 28 jaar dikke hypotheek moeten ophoesten voor een huisje wat 10 jaar geleden nog 2keer zo goedkoop was.
  Moderator dinsdag 7 januari 2025 @ 13:12:13 #6
16180 crew  CoolGuy
pi_216202488
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 13:10 schreef hoechst het volgende:
Zielig voor al die mensen die 28 jaar dikke hypotheek moeten ophoesten voor een huisje wat 10 jaar geleden nog 2keer zo goedkoop was.
Ja, en 20 jaar geleden nóg goedkoper. Wat is het doel van je opmerking, anders dan even te komen trollen?
pi_216202803
quote:
[..]
tuurlijk kan dat. wat een onzin.

er zit denk ik wel een verschil in de stadia. in eerste instantie vraag je op of ze het uberhaupt willen, wat de rente zou zijn en de voorwaarden. dan kom je in een offerte traject waarbij je zeg maar alles aanlevert, zoals taxatie rapporten en zij dus alle papieren gaan opmaken die je vervolgens gaat tekenen.
ik kan me voorstellen dat een verstrekker niet heel blij wordt als je deel 2 bij 5 man tegelijk laat doen.. dat is best wel onnodig.. maar dan nog, alsof die verstrekkers zich altijd zo etisch gedragen..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_216202859
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 13:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, en 20 jaar geleden nóg goedkoper. Wat is het doel van je opmerking, anders dan even te komen trollen?
waar de troll me wel aan doet denken is een filmpje wat ik deze week toevallig zag..
volgens mij bij hoeveel ben je waard.
2 mensen met een woonboot, aflossingsvrije hypotheek zoals dat uiteraard destijds werd aangemoedigd, 30 jaar rente betaald en aan het einde van de rit was die hele boot niet echt veel meer waard geworden, ook omdat er wel onderhoud was gepleegd, maar er ook wel renovatie nodig was.. dat in combinatie met dat de huidige hypotheek verstrekker niet langer woonboten wilde doen.. die moesten toch nog even snel voor het einde van hun hypotheek ineens veel gaan regelen.. vond dat wel een bijzonder voorbeeld terwijl we in dit topic toch eigenlijk wel standaard een aantal orakels hebben die de aflossingsvrije maar blijven aanmoedigen....
en dank u meneer Dood,
pi_216203076
Hey we hebben nummer 88 overgeslagen.

quote:
[..]
Ik werkte in die hoek en het is inderdaad wel zo dat je in principe gewoon 1 aanvraag indient. Rentepercentage etc weet je al zonder een aanvraag in te dienen en als het goed is doe je de aanvraag op de voor die klant meest passende constructie waarvan je ook verwacht dat het rondkomt. Als je een edgecase hebt bespreek je die voor en dien je de aanvraag pas in als de bank verwacht dat het rondkomt.

Ik zie ook niet echt winst van meerdere aanvragen indienen? In theorie heb je sneller je hypotheek rond na een afwijzing, maar als je een afwijzing krijgt mankeert er meestal iets aan je dossier wat bij een andere geldverstrekker ook voor problemen kan zorgen. Of je adviseur heeft zijn/haar werk niet heel grondig gedaan.

En geldverstrekkers vinden het inderdaad niet leuk om aanvragen te ontvangen die geen verder vervolg krijgen, dus als adviseur is het handig om daar voorzichtig mee te zijn als je een beetje good will wilt houden.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bami op 07-01-2025 13:57:23 ]
pi_216203180
Also, je hebt overal toch ongeveer dezelfde stukken nodig en dat verzamelen is wat meestal het langste duurt. Qua beoordelingstermijnen vanuit de geldverstrekker kan je dat gewoon meenemen in je zoek criteria, als je echt weinig tijd hebt. Ik zie niet hoe dat ervoor zou zorgen dat het langer duurt.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 14:03:17 #11
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_216203230
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 13:10 schreef hoechst het volgende:
28 jaar inflatie op inflatie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 7 januari 2025 @ 14:07:07 #12
244125 laziness
pi_216203297
Oeps ik wist niet dat ie het al opgehoogd had, ik heb het nummer daarom opgehoogd. @CoolGuy kan jij er #88 van mij maken?
  Moderator dinsdag 7 januari 2025 @ 14:12:05 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_216203351
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 14:07 schreef laziness het volgende:
Oeps ik wist niet dat ie het al opgehoogd had, ik heb het nummer daarom opgehoogd. @:Coolguy kan jij er #88 van mij maken?
Done!
  Moderator dinsdag 7 januari 2025 @ 15:11:37 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216203871
Ah ik wist niet dat de rentes weer omlaag aan het gaan zijn, zullen de huizenprijzen wel stijgen.

Overbuurman van ons die er na ons is komen wonen gaat het ook al weer verkopen, buiten funda om, en waarschijnlijk plukt hij er wel een flink percentage tussenuit. (en wij wonen er pas 2,5 jaar :') )
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator / Redactie FP dinsdag 7 januari 2025 @ 15:12:51 #15
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_216203878
quote:
88s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:11 schreef Bosbeetle het volgende:
Ah ik wist niet dat de rentes weer omlaag aan het gaan zijn, zullen de huizenprijzen wel stijgen.
Volgens mij gaan de rentes weer omhoog :P
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  Moderator dinsdag 7 januari 2025 @ 15:13:15 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216203881
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:12 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Volgens mij gaan de rentes weer omhoog :P
Ah ik keek naar het grafiekje in de OP, misschien moet die dan geupdate worden.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 15:25:30 #17
244125 laziness
pi_216203969
quote:
88s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:13 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ah ik keek naar het grafiekje in de OP, misschien moet die dan geupdate worden.
Ik heb er net nieuwe grafiekjes in geplaatst twee uur geleden want de oude OP had plaatjes van 2022.

De rentes gingen wel degelijk omlaag de laatste tijd omdat de ECB de rente vrij snel verlaagde omdat de inflatie daar was waar ze wilden.

Echter viel het laatste kwartaal tegen, de inflatie trekt aan dus de ECB zal niet verder verlagen wellicht en dan verlagen de hypotheekrentes ook niet verder.

[ Bericht 0% gewijzigd door laziness op 07-01-2025 15:32:58 ]
pi_216204064
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 13:50 schreef Bami het volgende:
Hey we hebben nummer 88 overgeslagen.
[..]
Ik werkte in die hoek en het is inderdaad wel zo dat je in principe gewoon 1 aanvraag indient. Rentepercentage etc weet je al zonder een aanvraag in te dienen en als het goed is doe je de aanvraag op de voor die klant meest passende constructie waarvan je ook verwacht dat het rondkomt. Als je een edgecase hebt bespreek je die voor en dien je de aanvraag pas in als de bank verwacht dat het rondkomt.

Ik zie ook niet echt winst van meerdere aanvragen indienen? In theorie heb je sneller je hypotheek rond na een afwijzing, maar als je een afwijzing krijgt mankeert er meestal iets aan je dossier wat bij een andere geldverstrekker ook voor problemen kan zorgen. Of je adviseur heeft zijn/haar werk niet heel grondig gedaan.

En geldverstrekkers vinden het inderdaad niet leuk om aanvragen te ontvangen die geen verder vervolg krijgen, dus als adviseur is het handig om daar voorzichtig mee te zijn als je een beetje good will wilt houden.
Ah helder. Nja in feite is exact dit gebeurd. We hebben geen standaard situatie. Dat hebben we uitvoerig voorgesproken met de verstrekker. Was allemaal prima. En uiteindelijk toch niet. Wat mijn vertrouwen een beetje heeft geminderd (soort gevoel van anything can happen ookal staan tm het ontvangen van het renteaanbod alle vinkjes op groen.)
In ons geval was de opgegeven reden van afwijzing vooraf voorbesproken specifiek met een acceptant van de verstrekker
pi_216204117
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 13:58 schreef Bami het volgende:
Also, je hebt overal toch ongeveer dezelfde stukken nodig en dat verzamelen is wat meestal het langste duurt. Qua beoordelingstermijnen vanuit de geldverstrekker kan je dat gewoon meenemen in je zoek criteria, als je echt weinig tijd hebt. Ik zie niet hoe dat ervoor zou zorgen dat het langer duurt.
Ik geloof je meteen…. Ik dacht ook dat het zo ging. Maar nu frons ik m’n wenkbrauwen bij de praktijk.

(Leuk trouwens dat je in die hoek werkte bami, wist ik niet. Kan ik je anders pb-en?)
pi_216204434
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:34 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Ah helder. Nja in feite is exact dit gebeurd. We hebben geen standaard situatie. Dat hebben we uitvoerig voorgesproken met de verstrekker. Was allemaal prima. En uiteindelijk toch niet. Wat mijn vertrouwen een beetje heeft geminderd (soort gevoel van anything can happen ookal staan tm het ontvangen van het renteaanbod alle vinkjes op groen.)
In ons geval was de opgegeven reden van afwijzing vooraf voorbesproken specifiek met een acceptant van de verstrekker
@Bami zegt idd veel duidelijker wat ik ook al bedoelde, je vraagt wel percentages e.d. overal op, maar je feitelijke aanvraag doe je niet bij meerdere tegelijk..

wat ik wel vreemd vind in deze is dat je vooraf alles bespreekt met de acceptant van de hypotheek verstrekker, en dat hij dan alsnog afgewezen wordt. ik had ook een redelijk speciale casus ivm loondienst, eigen bedrijven etc. etc. en daar was ook het nodige vooroverleg voor nodig met de acceptant. echter was nadat de acceptant alles had gecontroleerd, vragen had gesteld en tevreden was er geen enkel issue meer.. dat is ook zijn rol voor zover ik weet... vind het bijzonder.
en dank u meneer Dood,
pi_216204579
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:52 schreef freak1 het volgende:

[..]
@:bami zegt idd veel duidelijker wat ik ook al bedoelde, je vraagt wel percentages e.d. overal op, maar je feitelijke aanvraag doe je niet bij meerdere tegelijk..

wat ik wel vreemd vind in deze is dat je vooraf alles bespreekt met de acceptant van de hypotheek verstrekker, en dat hij dan alsnog afgewezen wordt. ik had ook een redelijk speciale casus ivm loondienst, eigen bedrijven etc. etc. en daar was ook het nodige vooroverleg voor nodig met de acceptant. echter was nadat de acceptant alles had gecontroleerd, vragen had gesteld en tevreden was er geen enkel issue meer.. dat is ook zijn rol voor zover ik weet... vind het bijzonder.
Ik heb hier geen antwoord op want dit denk ik dus ook exact. M’n adviseur blijft positief en er is op papier geen vuiltje aan de lucht.
Maar ik frons m’n wenkbrauwen want dit heeft kostbare financieringstijd gekost en die tijd is niet eeuwig. En daarnaast had de adviseur die afwijzing ook niet voorzien dus wie weet hoe betrouwbaar die positiviteit is

Ik vind t allemaal gewoon erg vervelend.
En zit verder niet in de huizenwereld dus ik kan niet putten uit eigen ervaringen. Dit is ons 2e koophuis maar de vorige keer (2013) ging t heel anders. De adviseur gooide meerdere aanvragen eruit. We hadden toen ook geen standaard situatie. En kregen dus van 4 verstrekkers 1 afwijzing en 3 offertes terug en toen was dat allemaal heel snel gepiept.
pi_216204923
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:59 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Ik heb hier geen antwoord op want dit denk ik dus ook exact. M’n adviseur blijft positief en er is op papier geen vuiltje aan de lucht.
Maar ik frons m’n wenkbrauwen want dit heeft kostbare financieringstijd gekost en die tijd is niet eeuwig. En daarnaast had de adviseur die afwijzing ook niet voorzien dus wie weet hoe betrouwbaar die positiviteit is

Ik vind t allemaal gewoon erg vervelend.
En zit verder niet in de huizenwereld dus ik kan niet putten uit eigen ervaringen. Dit is ons 2e koophuis maar de vorige keer (2013) ging t heel anders. De adviseur gooide meerdere aanvragen eruit. We hadden toen ook geen standaard situatie. En kregen dus van 4 verstrekkers 1 afwijzing en 3 offertes terug en toen was dat allemaal heel snel gepiept.
maar, en dat zou ik zeker even nakijken bij je adviseur, als je adviseur met de acceptant contact had over je situatie. en die heeft de aanvraag goedgekeurd als in, hij geeft een positief advies (je geeft zelf aan alle vinkjes staan op groen). wat is er dan veranderd tussen alle vinkjes staan op groen en we doen je toch geen aanbod? dat zou ik wel van mijn adviseur willen weten...
en dank u meneer Dood,
pi_216205119
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 16:19 schreef freak1 het volgende:

[..]
maar, en dat zou ik zeker even nakijken bij je adviseur, als je adviseur met de acceptant contact had over je situatie. en die heeft de aanvraag goedgekeurd als in, hij geeft een positief advies (je geeft zelf aan alle vinkjes staan op groen). wat is er dan veranderd tussen alle vinkjes staan op groen en we doen je toch geen aanbod? dat zou ik wel van mijn adviseur willen weten...
Ik was aanwezig toen hij met de acceptant overlegde (op de speaker). Het ging om een specifieke inkomstensituatie die bij de ene verstrekker wel een probleem is en bij de andere niet (doelgroepen beleid). Dit overleggen we dus vooraf. Was geen probleem. En toen werd dat toch als reden aangewezen. Er was verder niets veranderd aan de situatie.
pi_216207364
quote:
Anderen ook recente ervaring dat je gewoon meerdere verstrekkers tegelijk kan aanschrijven?
Misschien heb je er iets aan: niet recent, maar in de tijd dat HRA nog voor aflossingsvrije hypotheken gold. Zijn we parallel bij twee hypotheekadviseurs* langsgegaan. Bij de ene kregen we nul op rekest, bij de andere kregen we twee offertes: 1) Van de bestaande hypotheeknemer (we hadden al een huis in de verkoop met hypotheek), 2) Van de hypotheeknemer waar de adviseur de meeste provisie ving.

* "Execution Only" bestond toen nog niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216207427
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 19:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Misschien heb je er iets aan: niet recent, maar in de tijd dat HRA nog voor aflossingsvrije hypotheken gold. Zijn we parallel bij twee hypotheekadviseurs* langsgegaan. Bij de ene kregen we nul op rekest, bij de andere kregen we twee offertes: 1) Van de bestaande hypotheeknemer (we hadden al een huis in de verkoop met hypotheek), 2) Van de hypotheeknemer waar de adviseur de meeste provisie ving.

* "Execution Only" bestond toen nog niet.
Hou toch eens op met dat achterhaalde stokpaardje. Provisie bestaat al heel lang niet meer.
  Moderator dinsdag 7 januari 2025 @ 21:26:59 #26
16180 crew  CoolGuy
pi_216208526
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 19:57 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Hou toch eens op met dat achterhaalde stokpaardje. Provisie bestaat al heel lang niet meer.
Dit. 1000x maal dit.
pi_216208850
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:34 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Oh maar dat is ook wel echt heel lelijk. Daar hadden wij nog wel eens accountmanagers voor om te kijken of we zoiets er alsnog doorheen konden krijgen. Maar dan kan ik me voorstellen dat je nu graag iets meer opties zou hebben lopen, dan is het echt ff maatwerk om dat goed op te lossen en dat kan ook meerdere aanvragen betekenen.
PB mag altijd!
pi_216210434
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 13:37 schreef freak1 het volgende:

[..]
waar de troll me wel aan doet denken is een filmpje wat ik deze week toevallig zag..
volgens mij bij hoeveel ben je waard.
2 mensen met een woonboot, aflossingsvrije hypotheek zoals dat uiteraard destijds werd aangemoedigd, 30 jaar rente betaald en aan het einde van de rit was die hele boot niet echt veel meer waard geworden, ook omdat er wel onderhoud was gepleegd, maar er ook wel renovatie nodig was.. dat in combinatie met dat de huidige hypotheek verstrekker niet langer woonboten wilde doen.. die moesten toch nog even snel voor het einde van hun hypotheek ineens veel gaan regelen.. vond dat wel een bijzonder voorbeeld terwijl we in dit topic toch eigenlijk wel standaard een aantal orakels hebben die de aflossingsvrije maar blijven aanmoedigen....
Ik ben een enorm voorstander van aflossingsvrije leningdelen, helemaal bij hele lage rentestanden. Beeld je in dat we weer op 1.7% ofzo komen, dan hebben we het over bedragen waar je tegenaan kan sparen, inflatie doet de rest.

Het probleem is alleen, de gemiddelde mens is een erg slechte spaarder. Ik heb ook een (meegenomen) aflossingsvrij leningdeel. Ik ben een dief van mijn portemonnee als ik die aflos. Maar daarentegen heb ik wel depositos die 10+ jaar houdbaar zijn specifiek voor deze hypotheek. Mega winst? Tuurlijk niet. Winst? Ja.

Dus tja. Voor een gemiddeld mens is het een slecht idee. Maar in sommige situaties is aflossingsvrij financieel gewoon echt de betere keuze, maar dan heb ik het niet over lening verhogend.

quote:
88s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:11 schreef Bosbeetle het volgende:

Overbuurman van ons die er na ons is komen wonen gaat het ook al weer verkopen, buiten funda om, en waarschijnlijk plukt hij er wel een flink percentage tussenuit. (en wij wonen er pas 2,5 jaar :') )
Partner, omgeving zat, academicus naast zich waar hij klaar mee is. Er zijn zoveel redenen. Maar ja, de prijzen zijn in die tijd ernstig gestegen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit. 1000x maal dit.
Hoeveel nullen mogen er in een reactie veld voordat jij zegt... Doe ff normaal? 😏
  Moderator woensdag 8 januari 2025 @ 06:47:46 #29
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216210752
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 01:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik ben een enorm voorstander van aflossingsvrije leningdelen, helemaal bij hele lage rentestanden. Beeld je in dat we weer op 1.7% ofzo komen, dan hebben we het over bedragen waar je tegenaan kan sparen, inflatie doet de rest.

Het probleem is alleen, de gemiddelde mens is een erg slechte spaarder. Ik heb ook een (meegenomen) aflossingsvrij leningdeel. Ik ben een dief van mijn portemonnee als ik die aflos. Maar daarentegen heb ik wel depositos die 10+ jaar houdbaar zijn specifiek voor deze hypotheek. Mega winst? Tuurlijk niet. Winst? Ja.

Dus tja. Voor een gemiddeld mens is het een slecht idee. Maar in sommige situaties is aflossingsvrij financieel gewoon echt de betere keuze, maar dan heb ik het niet over lening verhogend.
[..]
Partner, omgeving zat, academicus naast zich waar hij klaar mee is. Er zijn zoveel redenen. Maar ja, de prijzen zijn in die tijd ernstig gestegen.
[..]
Hoeveel nullen mogen er in een reactie veld voordat jij zegt... Doe ff normaal? 😏
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_216210859
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 01:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

eens, heb het ook al eerder gezegd dat in zeer specifieke situaties een aflossingsvrije hypotheek kan werken.. maar over het algemeen is dat idd niet weggelegd voor de gemiddelde NL-er die niet kan sparen en gaan de meeste situaties er wel vanuit dat je een basis vermogen hebt wat je al meteen gaat beleggen.. met de huidige rentestanden is het niet handig en wil je die bult zsm aflossen.. maargoed dat is naar mijn mening tegenover de gemiddelde NL-er.
en dank u meneer Dood,
pi_216211121
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 07:34 schreef freak1 het volgende:

[..]
eens, heb het ook al eerder gezegd dat in zeer specifieke situaties een aflossingsvrije hypotheek kan werken.. maar over het algemeen is dat idd niet weggelegd voor de gemiddelde NL-er die niet kan sparen en gaan de meeste situaties er wel vanuit dat je een basis vermogen hebt wat je al meteen gaat beleggen.. met de huidige rentestanden is het niet handig en wil je die bult zsm aflossen.. maargoed dat is naar mijn mening tegenover de gemiddelde NL-er.
Ja die mening is wat matig. Denk ik.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216211251
Wij zijn afgelopen zomer bij een hypotheekadviseur geweest. En hij heeft echt onze aanvraag bij twee hypotheek verstrekkers weggelegd. Dat was geen probleem zei hij.

De reden daarvoor: man eigen zaak en er moest gerekend gaan worden met jaarcijfers en dergelijke.
Bij de hypotheekverstrekker die we destijds al hadden wilde we op zich prima blijven en zou met de hypotheekdelen die we al hadden (en mee mochten nemen) interessant zijn, maar staan er om bekend pas een aantal weken na indienen van volledige aanvraag dit in behandeling te nemen. En de andere nam het wel snel in behandeling.

Hij heeft in overleg met ons beide aanvragen gedaan en inderdaad een week nadat de aanvraag van partij 2 binnen was kwam partij 1 nog met aanvraag van aanvullende stukken (die we bij partij 2 niet nodig hadden en die ook niet op de lijst stonden van de hypotheekadviseur). Toen gekozen om partij 1 niet meer af te wachten en voor partij 2 te gaan.

Dit had ook te maken met een buitenlandvakantie en het voorbehoud van financiering die tijdens die vakantie af liep.

En ja we hadden natuurlijk vooraf kunnen zorgen dat een onafhankelijke accountant de jaarstukken al beoordeeld had en dat het een kwestie was van indienen bij een hypotheekverstrekker maar dit huis kwam ineens op ons pad toen we eigenlijk nog niet écht aan het zoeken waren.

Overigens stond in het voorlopig koopcontract bij voorbehoud van financiering ook dat we een afwijzing van twee hypotheekverstrekkers moesten hebben om onder de koop uit te kunnen (dit heeft onze aankoopmakelaar wel teruggebracht naar 1). Als je die pas na elkaar kan aanvragen als er 1 geen akkoord gegeven zou hebben, ga je de termijn ook niet meer halen als je dan nog een tweede aan moet vragen. Dus ook daarmee lijkt het me dat het zou moeten kunnen eigenlijk
pi_216211329
In de eerste hypotheek hadden we een deel spaarhypotheek en een deel aflossingsvrij. Van die laatste hebben we de afgelopen 15 jaar best een deel afgelost en we gaven bij de hypotheekadviseur ook aan dat ons idee was om zodra we weer kunnen (na alle verbouwingen en we weer wat daarvoor hebben kunnen sparen (buffer blijven we ook tijdens de verbouwing behouden)) weer stilaan af te lossen op het aflossingsvrije deel zodat we daar vanaf zijn t.z.t.

Hij gaf aan dat het zonde was dat we al zo’n deel van de aflossingsvrije hypotheek hadden afgelost omdat die voorwaarden zeer gunstig waren/zijn om mee te nemen naar de nieuwe hypotheek en dat ook als we nu gaan aflossen dit beter van een ander leningdeel kunnen doen.

Maar goed dit zou hij tzt voor ons narekenen als we willen.
Van de spaarhypotheek aflossen eerder was niet gunstig en wij dachten alleen maar, zorgen dat die hypotheek zo laag mogelijk is. (En toen kochten we een nieuw huis en hadden we ineens weer een stuk hogere hypotheek ;) )
Maar achteraf hadden we het geld waarmee we hebben afgelost beter kunnen sparen (of beleggen) blijkbaar.
pi_216211942
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 08:50 schreef hilliebillie het volgende:
Maar achteraf hadden we het geld waarmee we hebben afgelost beter kunnen sparen (of beleggen) blijkbaar.
Hangt er vanaf wat je doel is. Voor maximale winst is aflossen van in de afgelopen jaren afgesloten of overgesloten hypotheken inderdaad niet handig. Die hebben zulke lage rentes, dat ook gezien de inflatie aflossen niet rendabel is.

Maar ik ben als accountant ook mensen tegengekomen die erg onrustig werden van hoge schulden, ook als je die pas over 25 jaar hoeft af te lossen. Zelfs voorstellen om een deposito er tegenover te zetten die daar vlak voor vrij zou vallen hielp niet.

Als je zo iemand bent en je hebt het geld, kan aflossen best een optie zijn. Het voordeel is dat het geld niet weg is: het zit in je huis. Als het gemoedsrust geeft, prima. En je helpt natuurlijk wel gelijk je vaste lasten naar beneden, als je bijvoorbeeld een eigen bedrijf hebt met erg wisselende inkomsten kan dat ook wel prettig zijn, ook dat is dan een zorg minder.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 8 januari 2025 @ 10:06:46 #35
244125 laziness
pi_216212082
Tja toen ik mijn studieschuld snel afloste toen de rente op 0% stond vond men dat ook niet slim want ja elders behaalde je rendement maar het ging om een klein bedrag waar de te behalen winst max een paar tientjes was terwijl de schuld afbetaald hebben wel zeer veel voordelen heeft bij een huis kopen etc. Dus ik heb 'm gewoon afgelost gedurende die 0% periode en was blij dat het rond was.

Niet iedereen is geschikt voor of voelt zich prettig bij elders proberen meer rendement te behalen.

Ik los ook gewoon extra af op mijn hypotheek. Over 20 jaar is dat sowieso geheel afgelost want annuïtair en tegen die 3.8% rente kan ik ook niet op sparen momenteel. En onze hypotheekrente is van eind 2022 met 60% LTV. Ik geloof dat je nu net 3.75% bij enkele aanbieders kan krijgen maar heel 2023 en 2024 lag het hoger. Niet iedereen zit op de bodem qua rente.
  woensdag 8 januari 2025 @ 13:04:14 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216214062
Toen onze hypotheekrente 4,3% was ging ik vooral voor extra aflossen, nu we een hypotheekrente van 1,57% hebben spaar ik voor extra aflossen als de RVP is afgelopen (2040).
Als ik er dan één hypotheekdeel mee kan aflossen vind ik het prima.

Ik spaar maandelijks en ieder jaar doe ik dat bedrag naar een deposito, en afhankelijk van de rente zet ik die een X aantal jaar vast.
Mocht de rente in 2030 nou heel hoog zijn zou ik het bedrag wat op dat moment beschikbaar is en dat jaar gespaard is ook voor 10 jaar vast kunnen zetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 8 januari 2025 @ 13:09:37 #37
16180 crew  CoolGuy
pi_216214118
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 10:06 schreef laziness het volgende:
Tja toen ik mijn studieschuld snel afloste toen de rente op 0% stond vond men dat ook niet slim want ja elders behaalde je rendement maar het ging om een klein bedrag waar de te behalen winst max een paar tientjes was terwijl de schuld afbetaald hebben wel zeer veel voordelen heeft bij een huis kopen etc. Dus ik heb 'm gewoon afgelost gedurende die 0% periode en was blij dat het rond was.

Nee, dat vond men toen niet slim want hey, het is toch 0% dus waarom zou je? En toen was het ineens geen 0% meer en toen stonden diezelfde mensen die jou niet slim vonden op hun achterste poten.

Ik zeg; goed gedaan. De voordelen van dat niet aflossen wogen én wegen niet op tegen de voordelen van wél aflossen.
pi_216216515
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 13:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, dat vond men toen niet slim want hey, het is toch 0% dus waarom zou je? En toen was het ineens geen 0% meer en toen stonden diezelfde mensen die jou niet slim vonden op hun achterste poten.

Ik zeg; goed gedaan. De voordelen van dat niet aflossen wogen én wegen niet op tegen de voordelen van wél aflossen.
dit gaan we ook zien als de rentevaste periode af gaat lopen van al die mensen die 1.8 procent (en lager) tegen 10 jaar vast hebben gezet. en dan 4% voor hun kiezen krijgen. nog altijd een prima rente.
maar dan ineens te dealen hebben met een 1.8 procent over een 4 ton hypotheek = effectief 366 euro per maand (in veel gevallen minder, maargoed
en na die 10 jaar, als er waarschijnlijk nog een 3 ton van openstaat en dan tegen 4 procent ineens effectief 610 euro per maand moeten gaan betalen. en dat is waarschijnlijk de groep die niet ineens netto 250 (en bruto 400) per maand extra kan gaan missen.. en het is niet alsof de afgelopen jaren de energie e.d. zoveel goedkoper is geworden.
en dank u meneer Dood,
pi_216216929
Hier ‘gelukkig’ geen hele grote hap aflossingsvrij en destijds ook geen hele lage rente. Nu met het afsluiten van een nieuwe hypotheek ivm aanschaf van een grotere woning dit deel meegenomen. Rente stond eigenlijk nog 2 jaar vast, nu nagenoeg dezelfde rente als eerst, net iets lager.

Sparen kan ik er niet tegen doen. Maar goed tzt dat we weer geld hebben om af te lossen eens kijken op welk deel we dat het beste kunnen doen.
pi_216217538
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 16:59 schreef hilliebillie het volgende:
Hier ‘gelukkig’ geen hele grote hap aflossingsvrij en destijds ook geen hele lage rente. Nu met het afsluiten van een nieuwe hypotheek ivm aanschaf van een grotere woning dit deel meegenomen. Rente stond eigenlijk nog 2 jaar vast, nu nagenoeg dezelfde rente als eerst, net iets lager.

Sparen kan ik er niet tegen doen. Maar goed tzt dat we weer geld hebben om af te lossen eens kijken op welk deel we dat het beste kunnen doen.
Dat is wel de grap met een stukje 10 jaar vast en een stuk 20 jaar.
Dan kun je als het zooitje rap stijgt 10 jaar aflossen en bij daling de 20.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 8 januari 2025 @ 17:56:29 #41
323876 michaelmoore
pi_216217618
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 13:04 schreef Leandra het volgende:
Toen onze hypotheekrente 4,3% was ging ik vooral voor extra aflossen, nu we een hypotheekrente van 1,57% hebben spaar ik voor extra aflossen als de RVP is afgelopen (2040).
Als ik er dan één hypotheekdeel mee kan aflossen vind ik het prima.

Ik spaar maandelijks en ieder jaar doe ik dat bedrag naar een deposito, en afhankelijk van de rente zet ik die een X aantal jaar vast.
Mocht de rente in 2030 nou heel hoog zijn zou ik het bedrag wat op dat moment beschikbaar is en dat jaar gespaard is ook voor 10 jaar vast kunnen zetten.
en dan te bedenken dat ik 40 jaar geleden superblij was met mijn rentepercentage van 8,75% 5 jaar vast
omdat ie daarna langzaam steeg tot 12% en de koophuizen wel 3 jaar lang een 30% onder de aankoop waarde stonden

Toen was er in de USA ook zo een zot ( RR) die perse de staatsschuld wilde aflossen en keihard op de bestedingsrem trapte
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 8 januari 2025 @ 18:00:27 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216217657
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 17:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en dan te bedenken dat ik 40 jaar geleden superblij was met mijn rentepercentage van 8,75% 5 jaar vast
omdat ie daarna langzaam steeg tot 12% en de koophuizen wel 3 jaar lang een 30% onder de aankoop waarde stonden

Toen was er in de USA ook zo een zot ( RR) die perse de staatsschuld wilde aflossen en keihard op de bestedingsrem trapte
50 jaar geleden, de hypotheekrente van 12% met daaropvolgend een forse prijsdaling hoort bij 1980 tot 1985
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216217668
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 16:26 schreef freak1 het volgende:

[..]
dit gaan we ook zien als de rentevaste periode af gaat lopen van al die mensen die 1.8 procent (en lager) tegen 10 jaar vast hebben gezet. en dan 4% voor hun kiezen krijgen. nog altijd een prima rente.
maar dan ineens te dealen hebben met een 1.8 procent over een 4 ton hypotheek = effectief 366 euro per maand (in veel gevallen minder, maargoed
en na die 10 jaar, als er waarschijnlijk nog een 3 ton van openstaat en dan tegen 4 procent ineens effectief 610 euro per maand moeten gaan betalen. en dat is waarschijnlijk de groep die niet ineens netto 250 (en bruto 400) per maand extra kan gaan missen.. en het is niet alsof de afgelopen jaren de energie e.d. zoveel goedkoper is geworden.
Het verschil is natuurlijk wel ineens, maar bij de meeste mensen is hun inkomen in 10 jaar natuurlijk wel gestegen en is die nieuwe 400 euro per maand minder dan het eerdere bedrag in percentage van het inkomen. Het zal wat aanpassen zijn, maar voor de meeste mensen moet het goed betaalbaar zijn.

Ik ben trouwens blij dat ik 20 jaar vast heb, nog tot 2040 een 1,6% over de eerste 85.000 (aflossingsvrij) en 1,53% over de rest, wat in 2040 nog maar 30.000 euro is. Maar als ik kans zie die 85.000 eerder af te lossen, bijvoorbeeld bij een erfenis, ga ik dat niet laten. Ondanks de lage rente.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 8 januari 2025 @ 18:07:25 #44
323876 michaelmoore
pi_216217717
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 18:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
50 jaar geleden, de hypotheekrente van 12% met daaropvolgend een forse prijsdaling hoort bij 1980 tot 1985
wat vliegt de tijd he
  Moderator woensdag 8 januari 2025 @ 18:38:43 #45
16180 crew  CoolGuy
pi_216218084
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 18:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het lijkt me dat je toch wel weet of je 22 was of 32 toen deze situatie actueel was.
  woensdag 8 januari 2025 @ 18:40:01 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216218099
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 18:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het lijkt me dat je toch wel weet of je 22 was of 32 toen deze situatie actueel was.
Alles hangt op cognitieve vaardigheden...
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 8 januari 2025 @ 18:42:03 #47
323876 michaelmoore
pi_216218118
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 18:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
ik was 30 ja, das inderdaad 43 jaar geleden
  Moderator woensdag 8 januari 2025 @ 18:45:06 #48
16180 crew  CoolGuy
pi_216218160
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 18:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Alles hangt op cognitieve vaardigheden...
Mwah, hangt op wel meer dingen...
pi_216218897
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 09:50 schreef Hanca het volgende:

Maar ik ben als accountant ook mensen tegengekomen die erg onrustig werden van hoge schulden, ook als je die pas over 25 jaar hoeft af te lossen. Zelfs voorstellen om een deposito er tegenover te zetten die daar vlak voor vrij zou vallen hielp niet.
Daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen, bij die emotie. Ik zou gezien de waardestijging ook onrustig worden als de hypotheekschuld 50% van de waarde zou zijn. De afgelopen jaren van prijsstijgingen helpen dan wel de LTV te verlagen, maar historische gebeurtenissen geven geen garantie....

Rationeel gezien is er ook het punt van de lagere rente bij dalende LTV.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 09:50 schreef Hanca het volgende:
Als je zo iemand bent en je hebt het geld, kan aflossen best een optie zijn. Het voordeel is dat het geld niet weg is: het zit in je huis.
Ja, dat heeft een voordeel. Maar hoe komt het er weer uit als de nood aan de man is??

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 08-01-2025 19:44:51 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216219066
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 19:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, dat heeft een voordeel. Maar hoe komt het er weer uit als de nood aan de man is??
Het komt er allereerst uit als lagere lasten, waardoor de nood minder snel aan de man is. En ja, bij echt grote problemen moet je dan verkopen en iets goedkopers terugkopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')