abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 5 januari 2025 @ 21:22:45 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216186847
Goed, om m'n naam eer aan te doen moest er maar een woning komen in die Heimat.
De gelegenheid deed zich voor om van familie een vrijstaande woning met schuur en bijna 3500m2 over te nemen in de Grafschaft Bentheim. En omdat het lekker allitereeerd noemen we het maak een Bude (hok) ipv huis :P

Eerst maar wat foto's.

Voorkant met inrit

Zijaanzicht. Het leefgedeelte is het huis zelf, de bakstenen muur waarin de groene deur zit zit tussen de woning en de grote schuur. Dat is overkapt en zou als garage gebruikt kunnen worden.

Aanzicht vanaf de andere kant, de stoep rechts is de achterdeur. De schuifdeuren zijn de garage en dan daarachter de schuur. De Mercedes op de foto is niet van mij helaas.

Maar de vorige eigenaar heeft deze Mercedes wel achtergelaten :D

Via de achterdeur kom je in een klein halletje. Die oa toegang geeft tot de wc/badkamer beneden.

Een andere deur (links te zien op de foto) komt uit op de keuken

Van daar uit loop je door naar de woonkamer

Vanuit de keuken kun je nog naar de gang en naar een grote kamer die links voor zit gezien vanaf de straatkant.

Slaapkamer 1 - 3,5 bij 3,5

Slaapkamer 2 3,5 bij 4

Douche boven

Dan is er boven nog wat ruimte waarvan ik geen foto's heb gemaakt.

Als je door de rechter deur van de schuur loopt kom je eerst in een kleinere ruimte/ werkplaats.
Daarna kom je terecht ik wat ooit een stal was. Om de vrijdag komt er een man in het dorp die kalkoenen, ganzen, kippen en dergelijk verkoopt. Kan in een van die boxen nog wel wat voedsel gaan telen ooit :P

Hooizolder zonder hooi.

Achter de bomen zie je huis en schuur staan, op een kavel van ca. 1500m2
Als je een lijnt trekt vanaf de eik rechts en haaks daarop een lijn naar de struiken aan de linker kant heb je een lap van 2000m2 die er ook nog bij hoort. Kraan zat niet bij de koop in helaas.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 5 januari 2025 @ 21:23:03 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216186852
Wat ik als eerste wil gaan aanpakken is de woonkamer, daarvoor heb ik al een vrij concreet idee. De boel opverven, houten vensterbanken maken. Een kachel er in, het liefst een wasserführende, oftewel een exemplaar waar water door loopt naar een buffervat wat dan voor verwarming en warm water gebruikt kan worden. Ik wil kijken hoeveel lagen tegels er in zitten, als er twee lagen in zitten de bovenste er uit halen en dan een houten vloer er in (multiplank met eiken bovenlaag). Ik pas nu al niet onder de deur door, dus liever niet nog een laag er over. Achterin komt dat de eettafel te staan en mogelijk een eiken kast uit het huis van m'n opa en oma.
Voorin dan kachel, tv, bank etc. Verder moet er aan de dakkapel voor wat hout vervangen worden en leek er een stukje lood wat weggezakt.

De keuken wil ik ook vervangen evenals de badkamer beneden. Dit wordt dan enkel een wc.
Slaapkamers boven wil ik denk ik de schuine wanden/dak van binnenuit isoleren. Op langere termijn zou ik de badkamer groter willen maken dmv wat muren te verplaatsen en een dakkapel
pi_216186914
Wat een ruimte binnen en buiten 👍🏼
pi_216186993
Maar een "Bude" is een hok, een schuur. Dat is dit niet :o _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_216187029
Jeutje joh, wat lekker veel ruimte.
We have far more in common than that which devides us..
  zondag 5 januari 2025 @ 22:36:24 #6
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_216187517
tvp !
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_216187644
Leuk Ludolf! Kachel, houten vloer en vensterbanken, nieuw verfje: klinkt meteen gezellig O+
pi_216187671
tvp
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216188016
De hooizolder heeft een onbeschoten kap?
Dat is boven de stal?

En wat bedoel, dat er “ om de vrijdag een man met ganzen, kalkoenen en kippen komt…”
Zijn het levende dieren (voor de slacht ?) of wil jij die houden op je terrein, of in de stal?
  Manager PR/Moderator maandag 6 januari 2025 @ 02:55:24 #10
269689 crew  Viv
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 06:54:34 #11
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216188366
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 00:35 schreef AnneX het volgende:
De hooizolder heeft een onbeschoten kap?
Dat is boven de stal?
Jup
quote:
En wat bedoel, dat er “ om de vrijdag een man met ganzen, kalkoenen en kippen komt…”
Zijn het levende dieren (voor de slacht ?) of wil jij die houden op je terrein, of in de stal?
Kuikens. Of je ze na een tijdje op wintersport doet of dat je ze rond laat lopen is je eigen keuze ;)
quote:
11s.gif Op zondag 5 januari 2025 21:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar een "Bude" is een hok, een schuur. Dat is dit niet :o _O_
Maar het allitereert wel
pi_216188404
Leuk! Ik ga volgen natuurlijk!
  maandag 6 januari 2025 @ 07:43:41 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216188495
Nice! Weet je zeker dat je niet die prachtige plavuizen wil houden :7 .

Hoe zit het met de gevelisolatie? Zit dat al goed en ga je dat nog verbeteren?

Tip van Flip: je gaat maar 1x ingrijpend verbouwen. Nu is de tijd om na te denken over leidingwerk. Is je electra aan vernieuwing toe? Als je de indeling nog wil veranderen, dan helpt het om een eindplaatje in gedachten te hebben.
Resistance is futile.
pi_216191211
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 06:54 schreef derLudolf het volgende:
Maar het allitereert wel
Je kan het ook Ludolfs Lusthof noemen :D
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216191485
quote:
6s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:47 schreef sigme het volgende:

[..]
_O-
  maandag 6 januari 2025 @ 16:08:57 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_216191794
quote:
6s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:47 schreef sigme het volgende:

Of Ludolfs Bentheimer Bordeel. >:)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 20:38:18 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216194909
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 07:43 schreef Seven. het volgende:
Nice! Weet je zeker dat je niet die prachtige plavuizen wil houden :7 .

Hoe zit het met de gevelisolatie? Zit dat al goed en ga je dat nog verbeteren?

Tip van Flip: je gaat maar 1x ingrijpend verbouwen. Nu is de tijd om na te denken over leidingwerk. Is je electra aan vernieuwing toe? Als je de indeling nog wil veranderen, dan helpt het om een eindplaatje in gedachten te hebben.
Dankje voor de tips
Geen idee of en hoe de spouw is geïsoleerd, er is in elk geval geen isolatie in de gevel gespoten in de laatste jaren. Ik weet niet of ik dat direct wil doen. Voor wat betreft de woonkamer heb ik het plaatje al redelijk bekend, voor de rest nog niet. Daarom begin ik daar ook mee. Het is niet super voorzien qua stopcontacten maar toch overal wat. Bovendien zijn de muren 10 jaar terug allemaal netjes gespact, als je stopcontacten er bij doet, moet dat ook weer opnieuw gebeuren. Beetje zonde van het geld als ik me zo ook kan redden.

Boven de wc beneden zit de verwarmingsketel en ik zag een luik in de muur wat denk ik het inspectieluik is voor de schoorsteen. Met het oog op de kachel die wordt aangesloten op cv ga ik daar dan ook nog niet beginnen.

Het is hier allemaal nog ons kent ons, ook bij de bank. Daar werd me al toegezegd van ja laat maar zien of je netjes betaald en dan kun je over een jaar of anderhalf er zo wat bij lenen voor een verbouwing Verduurzaming kun je wel gunstig geld voor krijgen bij het Kreditinstitut für Wiederaufbau dus geef ik mn eigen geld liever voor andere dingen uit.

[ Bericht 10% gewijzigd door derLudolf op 06-01-2025 20:47:41 ]
  maandag 6 januari 2025 @ 21:09:31 #18
63722 z80
I fink you freaky
pi_216195793
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 20:38 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Dankje voor de tips
Geen idee of en hoe de spouw is geïsoleerd, er is in elk geval geen isolatie in de gevel gespoten in de laatste jaren. Ik weet niet of ik dat direct wil doen. Voor wat betreft de woonkamer heb ik het plaatje al redelijk bekend, voor de rest nog niet. Daarom begin ik daar ook mee. Het is niet super voorzien qua stopcontacten maar toch overal wat. Bovendien zijn de muren 10 jaar terug allemaal netjes gespact, als je stopcontacten er bij doet, moet dat ook weer opnieuw gebeuren. Beetje zonde van het geld als ik me zo ook kan redden.

Boven de wc beneden zit de verwarmingsketel en ik zag een luik in de muur wat denk ik het inspectieluik is voor de schoorsteen. Met het oog op de kachel die wordt aangesloten op cv ga ik daar dan ook nog niet beginnen.

Het is hier allemaal nog ons kent ons, ook bij de bank. Daar werd me al toegezegd van ja laat maar zien of je netjes betaald en dan kun je over een jaar of anderhalf er zo wat bij lenen voor een verbouwing Verduurzaming kun je wel gunstig geld voor krijgen bij het Kreditinstitut für Wiederaufbau dus geef ik mn eigen geld liever voor andere dingen uit.
Om voor "Kreditinstitut für Wiederaufbau" in aanmerking te komen moet je aan een hele lijst voorwaarden voldoen. En kun je de klus niet zelf opknappen aangezien jij geen certificaat mag afgeven.
En voor bijvoorbeeld dak isoleren zijn de voorwaarden voor een Kreditinstitut für Wiederaufbau een hogere isolatie waarden. Waardoor heb vestzak, broekzak word. En alleen interessant als het geld er niet is, en er toch geleend moet worden.

Even een tip.
Schijf je in op de eerste van de maand. Je moet het eerste belastingjaar een dubbele aangifte doen. En een hele maand rekent een stuk makkelijker.
Hoe lang is je paspoort nog geldig? Nu nog makkelijk te vervangen, straks slechts op een paar gemeentehuizen in Nederland.
En kijk even wat er nog aan bpm op je auto zit. En wanneer de volgende staffel begint. Kan ook zo wat geld opleveren.
En als bonus zorg dat de auto een vers apk heeft. Deze wordt op het Duitse kenteken overgenomen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 21:26:47 #19
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216196227
Paspoort is nog wel een jaar of zeven geweldig, apk stond inderdaad al op de planning.

De voorwaarden van KfW waren me nog niet bekend, maar ik zal me daar zeker door laten voorlichten. Het dak isoleren was ik bijvoorbeeld zelf van plan te doen, dat kan makkelijk van binnen uit. Maar spouwmuur moet ik sowieso uitbesteden.
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 22:08:00 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_216197097
Poeh, dat is een fikse unternehmung!
Echt behoorlijk fors perceel zeg!

Gefeliciteerd! ^O^ *O*
  dinsdag 7 januari 2025 @ 07:43:11 #21
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_216199078
Mooie tent kerel, gaan we volgen uiteraard! Waar is dit? Doe maar ff via pm of de andere bekende kanalen ;)
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 21:26 schreef derLudolf het volgende:
De voorwaarden van KfW waren me nog niet bekend, maar ik zal me daar zeker door laten voorlichten.
Pas op met Energieberaters, dat zijn in mijn ogen echt Abzocker!
pi_216199294
Leuk man! Ontzettend veel ruimte en mogelijkheden qua huis en grondstuk.
Jaren 60 woning zie ik? Die heb ik tienjaar terug in Gildehaus gekocht. Ja idd, we kunnen buren zijn ;) .
Inmiddels heb ik de gehele woning verbouwt en eigenlijk alle facetten wel aangeraakt.
Indien gewenst, kan ik je van genoeg info voorzien. Vraag maar raak.

Ik las iets over stopcontacten. Let op dat origineel de stroomdraden OP de muur liggen, wegsmeerd in de MP75 en niet in de muur, zoals in NL.

vwb energiemaatregelen en leningen. Daar hebben ze de bekende "KfW-Förderung-Krediet" voor. Een lening tot 50k tegen zeer lage rente. Wordt heel soepel mee omgegaan. Bij de Volksbank in Gildehaus spreekt de adviseur NL. Is toch makkelijk op dat gebied.

Succes!

[ Bericht 3% gewijzigd door Barry1986 op 07-01-2025 09:29:38 ]
  dinsdag 7 januari 2025 @ 18:13:47 #23
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_216206138
Om de hoek dus ook ik volg mee, leuk!
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator dinsdag 7 januari 2025 @ 18:30:28 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216206339
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 08:35 schreef Barry1986 het volgende:
Leuk man! Ontzettend veel ruimte en mogelijkheden qua huis en grondstuk.
Jaren 60 woning zie ik? Die heb ik tienjaar terug in Gildehaus gekocht. Ja idd, we kunnen buren zijn ;)

Ik weet wel vrij zeker dat we geen buren zijn :D Jaren 60 inderdaad, '61 als ik het goed heb.

quote:
Inmiddels heb ik de gehele woning verbouwt en eigenlijk alle facetten wel aangeraakt.
Indien gewenst, kan ik je van genoeg info voorzien. Vraag maar raak.

Ik las iets over stopcontacten. Let op dat origineel de stroomdraden OP de muur liggen, wegsmeerd in de MP75 en niet in de muur, zoals in NL.
Dat is me bekend idd, gewoon kabel met 1,5mm2 die in de muur is gesmeerd.
quote:
vwb energiemaatregelen en leningen. Daar hebben ze de bekende "KfW-Förderung-Krediet" voor. Een lening tot 50k tegen zeer lage rente. Wordt heel soepel mee omgegaan. Bij de Volksbank in Gildehaus spreekt de adviseur NL. Is toch makkelijk op dat gebied.

Succes!
Die bij de Volksbank hier in het dorp ook en de man van R+V begrijpt het ook wel. Duits red ik me opzich ook wel mee. Grafschupper Platt is ja ook bijna Nederlands :D Maar bedankt voor de tip.

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:13 schreef laziness het volgende:
Om de hoek dus ook ik volg mee, leuk!
Woont half FOK! hier? :D
  dinsdag 7 januari 2025 @ 19:19:33 #25
244125 laziness
pi_216206951
In mijn dorp komen de Oosterburen wel graag voor koffie en pfandfreie dosen maar het is nog net Nederland ;)
  dinsdag 7 januari 2025 @ 19:26:39 #26
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216207021
Niks meer aan doen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_216207140
Om even een ander geluid te laten horen: wat een kansloos hok. :)
Energetisch is dit natuurlijk een bleeder en een hele dikke ramp.
Tevens doet het me denken aan de film The Moneypit.
Heb je hier veel voor betaald?

Ook al dat gras wat je moet maaien... Met zo'n estate kom je niet meer aan werken toe.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator dinsdag 7 januari 2025 @ 21:46:11 #28
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216208724
Dank voor de feedback. Dat energetisch, daar kan aan gewerkt worden en ik wil dus een Wasserführende Kaminofen dus met de houtkachel verwarm ik dan het hele huis via de cv. Hout kan ik wel voldoende aan komen.

Voor dit geld kocht ik nog geen uitgeleefde flat in Emmen, daar zou ik niet gelukkig van worden.
  woensdag 8 januari 2025 @ 12:56:57 #29
35189 Troel
scherp en bot
pi_216214012
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:30 schreef derLudolf het volgende:

[..]
:Y
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216218013
Gefeliciteerd met je Bude!

Ga je er ook nog een youtube kanaal aan wijden a la Martijn Doolaard met z'n huisje in de italiaanse bergen? _O_
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_216220176
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 19:38 schreef Bart2002 het volgende:

Energetisch is dit natuurlijk een bleeder en een hele dikke ramp.
Is goed te doen. Ik heb een soort gelijk huis naar Label B gekregen met spouwisolatie/nieuwe kozijnen en dak isolatie. Als je daar zijn watervoerende houtskachel bij inzet dan komt dat dik in orde 🙂
  woensdag 8 januari 2025 @ 20:57:21 #32
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_216220431
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:30 schreef derLudolf het volgende:
Ik voel een Grafschafter Fok! Meet aankomen :)

[ Bericht 2% gewijzigd door ueberduitser op 08-01-2025 21:10:01 ]
  Moderator woensdag 8 januari 2025 @ 21:26:19 #33
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216220905
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2025 20:57 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Ik voel een Grafschafter Fok! Meet aankomen :)
Ruimte genoeg - zoek naar plekje in de tuin. :P

@Kaatje1 wou al een bramenplukmeet organiseren geloof ik :P Zal ik daar alvast niet de bosmaaier in zetten
pi_216220930
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 20:41 schreef Barry1986 het volgende:

[..]
Is goed te doen. Ik heb een soort gelijk huis naar Label B gekregen met spouwisolatie/nieuwe kozijnen en dak isolatie. Als je daar zijn watervoerende houtskachel bij inzet dan komt dat dik in orde 🙂
Tsja een houtkachel is natuurlijk een energetische ramp op zich. En bijzonder milieuonvriendelijk bovendien. Vooral voor degenen binnenshuis... Je houdt alsnog dat al die barak-achtige aanbouwen niet verwarmd worden.

Maar ik snap wel waarom iemand die nog relatief jong is dit zou willen. Het lijkt me een verschrikkelijke moneypit (hele leuke film..) maar vooruit maar. Kost je bakken met geld en vele jaren van je leven en dan heb je nog niks eigenlijk. Een bouwval in een shithole in Duitsland. Maar zelf weten uiteraard. Ieder mens heeft het recht om zijn eigen fouten te maken en dat pas in retrospectief te weten.

Vooral op foto 2 en 3 kan je goed zien dat alles in principe rijp is voor de sloop. Het is zo aftands als wat allemaal en end of life. Misschien platgooien en iets moderns neerzetten want opknappen... dat lukt nooit. Of je bent dan weer 20 jaar verder en tonnen achteruit.

Je moet het ook zo zien dat alles hier in het groot moet: gras maaien is vele hectares. Dat is anders dan het gebruikelijk postzegel grasveldje. Opnieuw bestraten is ook een gigantische oppervlakte, niet vergelijkbaar met een tuinpaadje. Die veel grotere schaal zorgt voor navenante kosten, vooral als je het niet allemaal zelf kan. Maar dan kost het alsnog vreselijk veel meer tijd. Als je ook nog een baan hebt lijkt het lastig om al die zeeën van tijd te vinden.

Maar goed dat is mijn visie vanuit de comfortabele positie dat het niet van mij is gelukkig. :)

Een "uitdaging" is het zeker. Waar men zin in en bakken tijd en geld voor moet hebben. Succes i.i.g Ludolf. ^O^

Verder sorry voor het partypoopen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Bart2002 op 08-01-2025 21:48:34 ]
pi_216221689
Ik denk dat wanneer @derLudolf een appartement met balkon had willen kopen, hij dat vast gedaan had. Hem een (klein) beetje kennende is dit op z’n lijf geschreven, binnen en buiten helemaal naar zijn zin maken zonder dat het binnen 2 maanden perfect af moet zijn.
  woensdag 8 januari 2025 @ 22:26:01 #36
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_216221871
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 19:19 schreef laziness het volgende:
In mijn dorp komen de Oosterburen wel graag voor koffie en pfandfreie dosen maar het is nog net Nederland ;)
Woon je dan dicht bij de XXXL Prutz toevallig?
  Moderator woensdag 8 januari 2025 @ 22:31:52 #37
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216221945
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 22:26 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Daar heb ik anders nog wel een leuk showroommodel eettafel op de kop getikt :D In Salzbergen overigens, want ik ging voor een pannenset en de set die ik wou was er niet in Nordhorn.
  woensdag 8 januari 2025 @ 22:47:09 #38
244125 laziness
pi_216222122
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 22:26 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
:Y
pi_216222224
Leuke eigen plek @der Ludolf ! *O*

Laat je pret niet bederven door mensen die het somber inzien. Ja, het huis en de grond eromheen hebben heus wel genoeg werk. Maar dat alles kan echt wel een leuk project zijn en je hebt geen haast. (Plus je bent handig). Gewoon stap voor stap. ^O^

(Wij zijn ook nog bezig, maar vind het niet erg want ik ken nu wel heel mijn huis van onder tot boven en heb een hoop kennis opgedaan. Het is ook maar net hoe je er in staat. En als de basis van het huis goed is, kom je al snel een heel eind. )
pi_216228228
Ik snap wel dat zoiets aantrekt en dat je dat koopt :Y

Vooral belangrijk om een meerjarenplan te maken en t financieel/klustechnisch overzichtelijk te houden. Nu de woonkamer aanpassen als je daar straks nog bij moet ivm isoleren vloer tussenverdieping is bijv heel onhandig. Of als het plafond nog open moet ivm elektra aanleggen boven.
Daarom is top-bottom werken vaak slimmer met dit soort verbouwingen. Of van achter naar voren.

Maar ben benieuwd naar de updates.
  Moderator donderdag 9 januari 2025 @ 18:35:49 #41
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216230668
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 14:21 schreef Puala het volgende:
Ik snap wel dat zoiets aantrekt en dat je dat koopt :Y

Vooralsnog denk ik gewoon dat het een trol is. Laat hem/haar/het lekker. :P

quote:
Vooral belangrijk om een meerjarenplan te maken en t financieel/klustechnisch overzichtelijk te houden. Nu de woonkamer aanpassen als je daar straks nog bij moet ivm isoleren vloer tussenverdieping is bijv heel onhandig. Of als het plafond nog open moet ivm elektra aanleggen boven.
Daarom is top-bottom werken vaak slimmer met dit soort verbouwingen. Of van achter naar voren.

Maar ben benieuwd naar de updates.
Dankje.

Ik wil gewoon eerst de woonkamer klaar, daarboven zitten twee slaapkamers, qua electra hoeft niets te gebeuren en dat zou anders ook nog via de zolder kunnen.

Voor de rest is dat wel een goede tip om daar van boven naar beneden te werken. Dat zou betekenen dat ik eerst badkamer ipv keuken moet doen - keuken zit onder de badkamer. Ivm leidingen en dergelijke. Neem het mee in overweging :)
  Moderator donderdag 9 januari 2025 @ 18:41:46 #42
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216230740
Foto 2 en 3 zijn overigens ook geen onderdeel van het huis.

Ja die boei op 2 is niet best. Klopt, maar de boel stort er niet om in. En tzt heeft familie van me vast wel wat stukken Keralit of Trespa met een klein krasje. Dat heb ik voor weinig geld wel weer netjes.
pi_216232624
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 22:13 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik denk dat wanneer @:derLudolf een appartement met balkon had willen kopen, hij dat vast gedaan had. Hem een (klein) beetje kennende is dit op z’n lijf geschreven, binnen en buiten helemaal naar zijn zin maken zonder dat het binnen 2 maanden perfect af moet zijn.
Ja dat zie ik ook wel. En misschien heeft het met de leeftijd hier te maken waardoor ik denk van man man man wat heb je je op de hals gehaald. Ik zie wel de ruimte en zo, dat is heel wat waard. Maar ook de semi-bouwvallige staat van alles. Om daar iets van te maken vergt heel veel tijd en geld. En als je niet alles zelf kan dan betaal je echt de hoofdprijs these days en dan is het vaak ook nog sub-par, het werk.

Ik zie het zo dat Ludolf alle ellende van iemand anders heeft overgenomen... ;(

Je haalt in ieder geval een gigantische kostenpost binnen en ongehoord veel problemen op het levenspad. Ik denk dan: dat kan een stuk makkelijker. Er zit nog wel iets tussen een flatje 3 hoog achter in Emmen en dit. Dit is een project wat mij dus doet denken aan de Moneypit (film). Als je die niet kent moet je hem maar eens kijken. Dan weet je wat je te wachten staat.

Ik voorzie dat het al snel een enorm blok aan het been wordt. En je kan ook geen kant meer op want het geld is al uitgegeven en verkopen kan je het waarschijnlijk nooit meer. Dus je moet door....

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart2002 op 09-01-2025 22:08:42 ]
pi_216232673
quote:
14s.gif Op donderdag 9 januari 2025 18:35 schreef derLudolf het volgende:
Vooralsnog denk ik gewoon dat het een trol is. Laat hem/haar/het lekker.
Als je mij bedoelt: ik hou best van een lekker potje onrust zaaien, dat klopt.
Maar het lijkt wel alsof iedereen altijd dolenthousiast moet zijn in zo'n topic. Daar doe ik nooit aan mee.

Terwijl ik denk van jonge jonge jonge waar ben je aan begonnen. Er is geen weg terug.
Het is meer bezorgdheid in deze dan trollen Ludolf.

Je hebt er verder niks aan want je hebt het al gekocht. Ik volg dit wel graag en ik hoop dat mijn inktzwarte visie niet bewaarheid wordt. :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 9 januari 2025 @ 20:54:01 #45
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_216232997
Leuk huis, en echt Duits inderdaad :D

Ik zie radiatoren, maar hoe worden die nu gestookt? Wij hebben hier nog een oliestook, met daarnaast een houtkachel gekoppeld aan de CV.

Let goed op want over een aantal jaren mogen niet alle soorten verwarming meer en sta je in principe voor de keuze tussen een pelletkachel of een aardwarmtepomp. (Ik zal @qltel even inseinen, die heeft dat verhaal rechtstreeks van onze schoorsteenveger gehoord.)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_216233148
Ludolf, hoe zit het met je kachel. Is dat op Olie? En wat is de leefdtijd? Ik heb begrepen dat je de oliekachel tot 2030 mag vervangen. Daarna wordt het warmtepomp oid.
pi_216234314
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:02 schreef Barry1986 het volgende:
Ludolf, hoe zit het met je kachel. Is dat op Olie? En wat is de leefdtijd? Ik heb begrepen dat je de oliekachel tot 2030 mag vervangen. Daarna wordt het warmtepomp oid.
Het maakt niet zoveel uit denk ik want in deze staat vliegt alle warmte zo de deur uit. Energetisch zijn dit soort gebouwen een ramp. Het kon enkel allemaal in de tijd van spotgoedkope energie.
Het is w.s. allemaal totaal niet geïsoleerd. Zie b.v. die zolder waar je zo naar de sterren kunt kijken dwars door het dak heen. Dat geldt voor alles denk ik. Een volledige bleeder in de zin dat je helemaal leegloopt op kosten voor alles.

Dit moet je m.i. niet willen.
  Moderator donderdag 9 januari 2025 @ 22:15:13 #48
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216234324
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:02 schreef Barry1986 het volgende:
Gasketel van 2007 - die ga ik vervangen :) Kachelboer komt volgende week zaterdag langs.
pi_216234349
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 22:15 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Gasketel van 2007 - die ga ik vervangen :) Kachelboer komt volgende week zaterdag langs.
Wel bewondering voor jouw positieve attitude. Ik hoop dat het uitkomt. ^O^ Laat de oude zeur zien dat het allemaal niet klopt. :)
pi_216234698
Aan wat voor kosten denk jij Bart? Dit huis renoveren/isoleren heeft echt geen tonnen te kosten hoor. Tenzij de fundering rot/verzakt is ofzo, maar ik ga er vanuit dat derLudolf wel op zulke dingen heeft gelet. En het hoeft ook niet allemaal in één keer.

Wij hebben ook heel ons huis gestript en geïsoleerd, ik denk dat het qua energielabel niet veel verschilde van derLudolfs huisje. Was/ is een flinke klus, Maar het was en is prima te doen (deels zelf, deels laten doen) en we hadden er met het bieden op het huis rekening mee gehouden qua financiën. Een beetje kunnen (en vooral ook willen) klussen is wel handig, maar TS heeft een technische achtergrond dus dat zit wel goed.
pi_216235377
Huis is een prima casco zo te zien, en ruimte... heerlijk. Naisoleren is nagenoeg in elk huis goed te doen. En dan is een gedateerde afwerking juist een voordeel. Dat heeft dan geen waarde meer en sloop je er dus ook zonder zonde uit.

Ja het kost wat, maar dan heb je zeker wel iets moois.
pi_216235905
Hier ook de ervaring van een uitgeleefd huis uit 1902, dat is geüpgraded.
Gemeente ambtenaar kwam langs i.v.m. vergunning voor iets:”hele rijtje had afgebroken kunnen worden”…
Jaren later is de rij een gemeentelijk monument!
Het is de moeite waard van tijd, geld en inspanning.
Er komen vergelijkbare geslaagde projecten langs in k&w.

Hup Ludolf
pi_216236219
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 22:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het maakt niet zoveel uit denk ik want in deze staat vliegt alle warmte zo de deur uit. Energetisch zijn dit soort gebouwen een ramp. Het kon enkel allemaal in de tijd van spotgoedkope energie.
Het is w.s. allemaal totaal niet geïsoleerd. Zie b.v. die zolder waar je zo naar de sterren kunt kijken dwars door het dak heen. Dat geldt voor alles denk ik. Een volledige bleeder in de zin dat je helemaal leegloopt op kosten voor alles.

Het is inmiddels duidelijk hoe je over een oud huis denkt en de bijdrages die je levert helpen TS niet en is alles behalve motiverend.
Zure mensen met zure reacties zijn er altijd. Maar je hoeft niet zijn topic te kapen om jou gram te halen.

Kunnen we nu genieten van zijn avonturen en hem helpen waar vragen zijn?
Of op zijn minst constructieve antwoorden te geven? Volgens mij heb je de leefdtijd om dit te kunnen 👍

[ Bericht 0% gewijzigd door Barry1986 op 10-01-2025 08:00:09 ]
  vrijdag 10 januari 2025 @ 09:17:09 #54
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_216236760
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 07:26 schreef Barry1986 het volgende:

[..]
Het is inmiddels duidelijk hoe je over een oud huis denkt en de bijdrages die je levert helpen TS niet en is alles behalve motiverend.
Zure mensen met zure reacties zijn er altijd. Maar je hoeft niet zijn topic te kapen om jou gram te halen.

Kunnen we nu genieten van zijn avonturen en hem helpen waar vragen zijn?
Of op zijn minst constructieve antwoorden te geven? Volgens mij heb je de leeftijd om dit te kunnen 👍
Ik was ook al zoiets aan het typen, ik heb nog niet veel mensen gezien die zo'n negatieve instelling hebben en zuur zijn. Ik vermoed dat hij dagelijks z'n favoriete film zit te kijken :X

[ Bericht 0% gewijzigd door ueberduitser op 10-01-2025 11:14:19 ]
pi_216237218
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 18:41 schreef derLudolf het volgende:
Foto 2 en 3 zijn overigens ook geen onderdeel van het huis.

Ja die boei op 2 is niet best. Klopt, maar de boel stort er niet om in. En tzt heeft familie van me vast wel wat stukken Keralit of Trespa met een klein krasje. Dat heb ik voor weinig geld wel weer netjes.
Een van de tips die ik je mee zou willen geven voor een koophuis is.. doe het goed of doe het niet. Budget oplossingen kosten uiteindelijk eigenlijk altijd geld en kwaliteit. En krijg je op termijn extra onderhoud aan of het is net niet de uitstraling die je wilt hebben uiteindelijk.

Je legt veel geld neer om zo'n object op je naam te krijgen, maak dan ook de bijbehorende investering die nodig is om het beter/mooier te maken. Dan blijft je investering een goede investering.
pi_216237638
Twintig jaar geleden kocht ik een bouwval. Toevallig woonde ik daar al dus ik was bekend met het huis. Het vroor er binnen op zolder als het buiten vroor. Als buren niet thuis waren en het vroor, bevroor onze watertoevoer. Het tochtte er uiteraard, alles enkel glas etc etc.

Daar hebben we jaaaaaaaren met veel plezier gewoond. De eerste jaren zelfs zonder gasaansluiting, dus warmstoken met een houtkachel en later een petroleumkachel. Het hangt ook maar van je eisen af, wat je goed genoeg vindt. Later hebben we de boel stevig gerenoveerd. Daarbij boeit het mij niet of dat een 'goede investering' is - ik wil er leven, niet verkopen. Wel is de lage aankoopprijs een hele goede investering geweest: lage lasten is de beste manier om rijk te zijn ;)
  vrijdag 10 januari 2025 @ 16:49:28 #57
63722 z80
I fink you freaky
pi_216242062
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 20:54 schreef Rewimo het volgende:
Leuk huis, en echt Duits inderdaad :D

Ik zie radiatoren, maar hoe worden die nu gestookt? Wij hebben hier nog een oliestook, met daarnaast een houtkachel gekoppeld aan de CV.

Let goed op want over een aantal jaren mogen niet alle soorten verwarming meer en sta je in principe voor de keuze tussen een pelletkachel of een aardwarmtepomp. (Ik zal @:qltel even inseinen, die heeft dat verhaal rechtstreeks van onze schoorsteenveger gehoord.)
Die wetgeving is inmiddels weer ingetrokken. Deze bleek niet te realiseren te zijn.
De bedoeling was dat gas en olie uitgebannen zouden worden. Dat gaat voorlopig nog niet gebeuren.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 16:53:10 #58
63722 z80
I fink you freaky
pi_216242095
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 22:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wanneer heb jij voor het laatst een Duitse oudbouw bekeken? De manier waarop jij reageert laat overduidelijk zien dat je van deze woningbouw totaal geen verstand hebt.
Deze woningen zijn gebouwd als een bunker met een voorzet muurtje met spouw. Dubbelglas er in en ze zijn beter geïsoleerd dan een Nederlandse woning van 15 jaar oud.

Ja ik woon ook in Duitsland in een oudbouw. En weet waarover ik het heb.
pi_216242585
N
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 16:53 schreef z80 het volgende:

[..]
Wanneer heb jij voor het laatst een Duitse oudbouw bekeken? De manier waarop jij reageert laat overduidelijk zien dat je van deze woningbouw totaal geen verstand hebt.
Deze woningen zijn gebouwd als een bunker met een voorzet muurtje met spouw. Dubbelglas er in en ze zijn beter geïsoleerd dan een Nederlandse woning van 15 jaar oud.

Ja ik woon ook in Duitsland in een oudbouw. En weet waarover ik het heb.
Nou nou ik wist niet dat je kwaad werd. :) Ik geef ruiterlijk toe dat ik inderdaad niks van Deutsche Altbou weet. Als jij zegt dat het super is: des te beter. Ik zie er geen pareltje in maar als het dat toch blijkt te zijn dan goed voor TS. Ja bouwen als een bunker: dat kunnen ze goed. ;)

Ik was nogal negatief cq kritisch. "Zuur" las ik in enkele reacties. Ik kom daar van terug en vind het nu ook een prachtige uitdaging. ^O^ We volgen dit.
pi_216242639
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 10:27 schreef sigme het volgende:
Twintig jaar geleden kocht ik een bouwval. Toevallig woonde ik daar al dus ik was bekend met het huis. Het vroor er binnen op zolder als het buiten vroor. Als buren niet thuis waren en het vroor, bevroor onze watertoevoer. Het tochtte er uiteraard, alles enkel glas etc etc.

Daar hebben we jaaaaaaaren met veel plezier gewoond. De eerste jaren zelfs zonder gasaansluiting, dus warmstoken met een houtkachel en later een petroleumkachel. Het hangt ook maar van je eisen af, wat je goed genoeg vindt. Later hebben we de boel stevig gerenoveerd. Daarbij boeit het mij niet of dat een 'goede investering' is - ik wil er leven, niet verkopen. Wel is de lage aankoopprijs een hele goede investering geweest: lage lasten is de beste manier om rijk te zijn ;)
Enkele jaren in een stacaravan gewoond, trailertrash. :) Dat waren romantische tijden met het rijp op de dekens 's morgens. Maar achteraf toch blij met het moderne super geisoleerde huis. Hoewel die caravan wel in een erg mooie omgeving stond. Maar niet geisioleerd. Ging +- 2.000 euro aan butaangas doorheen het stookseizoen. En dat voor +- 30 vierkante meter.
pi_216242790
quote:
7s.gif Op donderdag 9 januari 2025 22:41 schreef Candaasje het volgende:
Aan wat voor kosten denk jij Bart?
Veel. :) Als je dat zo ziet is het enorm. Als je b.v. opnieuw wilt straten.... Dat is heel andere koek dan onze eigen postzegel. Daar heb je een grondbedrijf voor nodig. Diensten zijn peperduur these days. Al dat 1.000 m2 gras maaien... (+- 40 x onze eigen postzegel) Moet toch gebeuren. Mijn broer had ook zo'n estate in Friesland. Hij vond gelukkig een boer die dat geregeld wilde doen als ie het gras mocht hebben. Maar anders: gras maaien trek er 3 dagen voor uit en schaf een zitmaaier aan. In die tijd kan je niet werken. Als werken ook nog moet dan hou je eigenlijk geen tijd over voor wat je allemaal wilt. Is dus beetje ervaring van de broer, die ging er steeds slechter uitzien door de zorgen om het blok aan zijn been zijnde dat veel te grote huis en al die grond. Alles wat er moet: zoveel werk en zo weinig tijd relatief. Men onderschat dat.

Men moet i.i.g. een zeer positieve insteek hebben voor dit.
  Moderator vrijdag 10 januari 2025 @ 19:16:09 #62
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216243885
Misschien heb ik wel familie vlakbij waar ik een zitmaaier van kan lenen als ik bij hun ook even met het ding rondcross.

Je doet allerlei aannames en zonder een aankoopprijs te weten kun je volgens mij weinig zeggen of iets een miskoop is.

De basis, de woning is niet verkeerd. Als je dat als krot bestempeld kun je een kwart van Nederland wel plat schuiven.

Als ik de prijs voor het hele spul neem voor enkel het woonhuis en ik vergelijk dat met wat ik gisteren hoorde op de radio wat de gemiddelde huizenprijs in NL is - dan lach ik nog steeds. Dan kun je alles er rondom beschouwen als ballast, of als iets wat je gratis hebt gekregen en misschien niet perfect is :) Ik zit niet in een rolstoel dus ach als er wat straatwerk niet perfect ligt, jammer dan.
pi_216244628
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 19:16 schreef derLudolf het volgende:
De basis, de woning is niet verkeerd. Als je dat als krot bestempeld kun je een kwart van Nederland wel plat schuiven.
Of de helft. :) Maar ik vind het niet nodig dat je je gaat verdedigen tegen de azijnpisser in dit topic.
Gefeliciteerd ermee en ik hoop dat het allemaal een beetje gemakkelijk gaat. Het is inderdaad net wat je wilt, een volledige renovatie of deels. Daar zit natuurlijk behoorlijk verschil in.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 22:58:26 #64
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_216247275
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 17:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Veel. :) Als je dat zo ziet is het enorm. Als je b.v. opnieuw wilt straten.... Dat is heel andere koek dan onze eigen postzegel. Daar heb je een grondbedrijf voor nodig. Diensten zijn peperduur these days. Al dat 1.000 m2 gras maaien... (+- 40 x onze eigen postzegel) Moet toch gebeuren. Mijn broer had ook zo'n estate in Friesland. Hij vond gelukkig een boer die dat geregeld wilde doen als ie het gras mocht hebben. Maar anders: gras maaien trek er 3 dagen voor uit en schaf een zitmaaier aan. In die tijd kan je niet werken. Als werken ook nog moet dan hou je eigenlijk geen tijd over voor wat je allemaal wilt. Is dus beetje ervaring van de broer, die ging er steeds slechter uitzien door de zorgen om het blok aan zijn been zijnde dat veel te grote huis en al die grond. Alles wat er moet: zoveel werk en zo weinig tijd relatief. Men onderschat dat.

Lees mijn klustopics eens door zou ik zeggen, misschien steek je er wat van op.
  Moderator zaterdag 11 januari 2025 @ 19:50:05 #65
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216258696
Vandaag naar een vloerenboer geweest. Eiken lamelparket, op de website vanaf ¤23/m2 met de mededeling "kom langs"

Uiteraard is het het een lokkertje :')
Dat was een restpartij van slechts 10mm dik, 14mm lijkt me beter.

Iemand ervaring met 10 vs 14mm dik lamelparket?
pi_216260220
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 17:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Misschien koopt Ludolf wel een paar beesten die het kort kunnen houden, heb ik ook gedaan, doet wonderen (en ik heb 3.5 hectare land).
pi_216260237
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 21:22 schreef Managarm het volgende:

[..]
Misschien koopt Ludolf wel een paar beesten die het kort kunnen houden, heb ik ook gedaan, doet wonderen (en ik heb 3.5 hectare land).
Denken in oplossingen inderdaad. Dat is wennen voor mij. ;)
pi_216260326
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 19:50 schreef derLudolf het volgende:
Vandaag naar een vloerenboer geweest. Eiken lamelparket, op de website vanaf ¤23/m2 met de mededeling "kom langs"

Geen ervaring, maar ik heb het parket wat in onze vorige huis lag tweedehands gekocht. De prijs was dusdanig laag en het aantal m2 fors dat de lelijke planken er tussenuit halen een hele mooie vloer opleverde.
pi_216260595
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 19:50 schreef derLudolf het volgende:

Wij hebben het hier voor boven in de studeerkamer besteld, 10mm dik met 3mm toplaag. Dat is wel maar 1x te schuren dus in die zin minder bestand tegen de tand des tijds.
Beneden hebben we daarom wel dikker parket genomen, met dikkere toplaag.
  Moderator zaterdag 11 januari 2025 @ 21:56:03 #70
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216260758
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 21:45 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Wij hebben het hier voor boven in de studeerkamer besteld, 10mm dik met 3mm toplaag. Dat is wel maar 1x te schuren dus in die zin minder bestand tegen de tand des tijds.
Beneden hebben we daarom wel dikker parket genomen, met dikkere toplaag.
Waar ik was hadden ze bij 10 en 14mm een even dikke toplaag - dus daarvoor maakt het weinig verschil. Ligt 10mm er wel mooi strak in?

Maar goed, nu de prijs hier een stuk hoger is uitgevallen ga ik sowieso even verder kijken wat het elders kost.
pi_216262038
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 21:56 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Waar ik was hadden ze bij 10 en 14mm een even dikke toplaag - dus daarvoor maakt het weinig verschil. Ligt 10mm er wel mooi strak in?

Maar goed, nu de prijs hier een stuk hoger is uitgevallen ga ik sowieso even verder kijken wat het elders kost.
Het moet nog gelegd worden :D
Maar ik verwacht dat het met een goede ondervloer (en goed gladde betonvloer eronder) wel goed moet komen. In een andere kamer ligt laminaat en dat is veel dunner, maar ligt ook goed.

De vloerenman had het wel over een ondervloer die goede tegendruk geeft, voor wanneer je de vloer zwevend legt. (Hij was fan van een rubber ondervloer)
  zondag 12 januari 2025 @ 01:08:05 #72
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_216262474
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 23:31 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Het moet nog gelegd worden :D
Maar ik verwacht dat het met een goede ondervloer (en goed gladde betonvloer eronder) wel goed moet komen. In een andere kamer ligt laminaat en dat is veel dunner, maar ligt ook goed.

De vloerenman had het wel over een ondervloer die goede tegendruk geeft, voor wanneer je de vloer zwevend legt. (Hij was fan van een rubber ondervloer)
Wij hadden in het vorige huis de vloer zelf gelegd op een rubberen plak ondervloer, hierdoor lagen de planken vastgeplakt op de ondervloer. Vonden wij een hele goede manier en goed zelf te leggen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_216262833
Ik heb 10mm gehad en het lag er strak in. Wel ging het op een strakke ondervloer. Dat maakt heel veel uit.

In Vriezenveen zit BeBo parket. Een schreeuwerige website en in de loods/winkel is het agressieve verkoop. Maar qua prijs zijn ze erg interessant
  Moderator zondag 12 januari 2025 @ 08:33:45 #74
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216262889
Daar was ik dus @Barry1986 :)
  zondag 12 januari 2025 @ 09:47:44 #75
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_216263512
quote:
14s.gif Op zondag 12 januari 2025 08:33 schreef derLudolf het volgende:
Daar was ik dus @:Barry1986 :)
Daar kwam de vloer waar ik het over had ook vandaan.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 12 januari 2025 @ 10:15:12 #76
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_216263809
quote:
14s.gif Op zondag 12 januari 2025 08:33 schreef derLudolf het volgende:
Daar was ik dus @:Barry1986 :)
Boeven zijn dat trouwens :)
Laatste winkel waar ik naar toe zou gaan voor een vloer. Ik ben alleen niet onbevooroordeeld wat dat betreft.
  Moderator zondag 12 januari 2025 @ 12:21:21 #77
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216264949
Tja, als ik het nu ergens anders koop zijn dat misschien nog grotere boeven maar dat weet niemand :+

Heb wel even elders gekeken, volgens mij zijn is Bebo wel erg scherp geprijsd.
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 17:37:21 #78
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216357785
Zo dit weekend voor het eerst bezig geweest.

Even gekeken of er toevallig meerdere lagen tegels in de woonkamer lagen. Dat bleek niet het geval. Dus de houten vloer komt gewoon over deze tegels te liggen. Ze liggen er mooi strak in, dat scheelt, maar met m'n 1,995m pas ik net niet onder de deur door. Ik dacht dat er daarom misschien wel meerdere lagen in konden liggen, maar dat is niet zo.

De tegels zijn best dun, de winst in hoogte weegt niet op tegen de hoeveelheid extra werk.

Verder een kast die was blijven staan in de woonkamer van de muur geschroefd, gaten in muur en plafond gedicht en de deurkozijnen en het kozijn om de 'boog' en aftimmering van de rolluiken in de woonkamer opgeschuurd. De boog en 1 rolluik heb ik afgelakt en vanmiddag de boog nog even een tweede keer.

De deuren mogen denk ik ook wel een kleurtje hebben. Hebben jullie ervaring met verf die is resistent tegen huidvet, bv deze
https://www.verf.nl/product/trimetal-permacryl-xr-satin
M'n ouders hadden ook ooit deuren geverfd maar die werd na verloop van tijd helemaal zacht rondom de klink.

Verder was de Kachelboer er gisteren. Een Wasserführende Kaminofen is niet echt interessant zei hij. De kachel staat rechts voor en de ketel links achter, een verdieping hoger. Dan moet je leidingen door het hele huis. Bovendien moet je met dat systeem eigenlijk de hele dag stoken - als je alleen de 's avonds de kachel aan hebt is moet je de investering in een paar uren per dag terug verdienen.
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 17:39:04 #79
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216357804
Vraag me overigens af wat voor schroeven de vorige bewoner in de betimmering van de rolluiken heeft gedraaid. T10 is de klein en T15 te groot. 8)7

[ Bericht 1% gewijzigd door derLudolf op 19-01-2025 20:30:48 ]
pi_216358877
De vorige bewoner bedoel je?😉

De cm’s ruimtetekort in kozijn went snel.
  zondag 19 januari 2025 @ 20:16:08 #81
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_216359409
Leuk topic, ga ik volgen! Ik ben zelf alles behalve handig helaas, maar verder lijkt het me heerlijk wonen.
Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
pi_216360365
Kun je je vloer niet verlagen? Houten balken vloer? Of beton?

Of deurposten verhogen?
pi_216362862
Ik ben ook 1m98 hoog en de duitse bouw uit 1960 zijn de deur lateien op 2m geplaatst.
Daar komt het duitse kozijn van 2cm onder en dat zorgt dat je altijd even je hoofd moet knikken.
Simpel ophogen is hier niet bij. En het hangt een beetje af om hoeveel deuren het gaat. Ik heb destijd er voorgekozen om er aan te wennen. Wat overigens gelukt is.
Maar je kan het ook een te groot frustratie punt vinden, en dan pas je het aan ;).
  Moderator maandag 20 januari 2025 @ 08:17:05 #84
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216362929
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:54 schreef Puala het volgende:
Kun je je vloer niet verlagen? Houten balken vloer? Of beton?

Of deurposten verhogen?
Betonnen vloer. Opzich ben ik wil gewend om te bukken voor een deur - nog nooit mn kop gestoten aan een deur.
pi_216362970
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 08:07 schreef Barry1986 het volgende:
Ik ben ook 1m98 hoog en de duitse bouw uit 1960 zijn de deur lateien op 2m geplaatst.
Daar komt het duitse kozijn van 2cm onder en dat zorgt dat je altijd even je hoofd moet knikken.
Simpel ophogen is hier niet bij. En het hangt een beetje af om hoeveel deuren het gaat. Ik heb destijd er voorgekozen om er aan te wennen. Wat overigens gelukt is.
Maar je kan het ook een te groot frustratie punt vinden, en dan pas je het aan ;).
Ik denk dat het er vanaf hangt wat je simpel vind. Een kozijn wegalen, stutten, nieuwe latei plaatsen, nieuw kozijn plaatsen en nieuwe deur er in hangen.. is in mijn geval een zeer standaard verbouwklus die wat mij betreft waarde toevoegt in beleving van een woning en daarom in al mn laatste projecten is gebeurd.
pi_216363797
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 08:23 schreef Puala het volgende:

[..]
Ik denk dat het er vanaf hangt wat je simpel vind. Een kozijn wegalen, stutten, nieuwe latei plaatsen, nieuw kozijn plaatsen en nieuwe deur er in hangen.. is in mijn geval een zeer standaard verbouwklus die wat mij betreft waarde toevoegt in beleving van een woning en daarom in al mn laatste projecten is gebeurd.
Ik zou het ook doen, het is erg prettig om gewoon door een deur heen te kunnen lopen zonder te bukken.
pi_216365024
Absoluut. Toen der tijd vanwege deadlines en 8 deuren waarbij dit moest gebeuren niet uitgevoerd. Ik heb er vrede mee. Bij herhaling en minder tijdsdruk zeker de moeite waard.
pi_216365057
Dat bedacht ik achteraf: @derLudolf is het bij alle deuren in huis het geval, dat zij (té) laag zijn?
Hier is het alleen de voordeur van het huis (1902) verder geen deuren in huis, behalve de playdeur en die is nieuw en op hoogte.
  maandag 20 januari 2025 @ 12:20:51 #89
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_216365264
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 17:37 schreef derLudolf het volgende:
Zo dit weekend voor het eerst bezig geweest.

Even gekeken of er toevallig meerdere lagen tegels in de woonkamer lagen. Dat bleek niet het geval. Dus de houten vloer komt gewoon over deze tegels te liggen. Ze liggen er mooi strak in, dat scheelt, maar met m'n 1,995m pas ik net niet onder de deur door. Ik dacht dat er daarom misschien wel meerdere lagen in konden liggen, maar dat is niet zo.

De tegels zijn best dun, de winst in hoogte weegt niet op tegen de hoeveelheid extra werk.

Verder een kast die was blijven staan in de woonkamer van de muur geschroefd, gaten in muur en plafond gedicht en de deurkozijnen en het kozijn om de 'boog' en aftimmering van de rolluiken in de woonkamer opgeschuurd. De boog en 1 rolluik heb ik afgelakt en vanmiddag de boog nog even een tweede keer.

De deuren mogen denk ik ook wel een kleurtje hebben. Hebben jullie ervaring met verf die is resistent tegen huidvet, bv deze
https://www.verf.nl/product/trimetal-permacryl-xr-satin
M'n ouders hadden ook ooit deuren geverfd maar die werd na verloop van tijd helemaal zacht rondom de klink.

Verder was de Kachelboer er gisteren. Een Wasserführende Kaminofen is niet echt interessant zei hij. De kachel staat rechts voor en de ketel links achter, een verdieping hoger. Dan moet je leidingen door het hele huis. Bovendien moet je met dat systeem eigenlijk de hele dag stoken - als je alleen de 's avonds de kachel aan hebt is moet je de investering in een paar uren per dag terug verdienen.
Ik heb me hier een aantal jaren terug ook in verdiept; ik ga ff in m'n archief neuzen, want er zijn als ik me het goed herinner ook oplossingen met de buffertank in/bij de kachel, met een warmtewisselaar te combineren met andere bronnen van warmte.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_216365361
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 12:20 schreef fietsie het volgende:

[..]
Ik heb me hier een aantal jaren terug ook in verdiept; ik ga ff in m'n archief neuzen, want er zijn als ik me het goed herinner ook oplossingen met de buffertank in/bij de kachel, met een warmtewisselaar te combineren met andere bronnen van warmte.
Dat is wat ik heb, maar dan zou ik wel een bypass maken om ook direct de verwarming aan te kunnen sturen.
  Moderator maandag 20 januari 2025 @ 21:05:47 #91
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216372412
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 08:23 schreef Puala het volgende:

[..]
Dat zouden dan minstens 4 nieuwe deuren worden en als je een nieuwe latei plaatst moet je ook (deels) opnieuw spacken. Deuren zijn ook nog best nieuw. Dan heb ik budgettair wel andere prioriteiten :@
Als ik spijt daarvan heb, zal ik aan je denken :+

Even nog naar een afwijkende kleur gekeken voor 1 muur in de woonkamer, deze lijkt me wel wat
https://www.kleurenwaaier.nl/kleur/caparol-Nutria-14-nutria-14/
  Moderator maandag 20 januari 2025 @ 21:10:10 #92
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216372476
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 12:20 schreef fietsie het volgende:

[..]
Ja misschien nog even elders ook vragen, volgens had die vent niet zoveel met dit soort kachels.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 20 januari 2025 @ 22:01:16 #93
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_216373180
Ik heb ook zoiets. Nouja, niet helemaal. Ik heb een compleet gesloten systeem in de kelder staan. Hout erin, vlammetje erbij. Vuur warmt water op, water gaat in een wasserspeicher van 1100 liter en direct ook naar de rest van de CV-installatie. Die CV-installatie is een redelijk moderne Viesmann oliestookinstallatie met een 300 liter boiler. Het systeem wordt aangestuurd door een slimme schakelaar die al dan niet het water uit de houtstook naar de CV laat lopen, of niet.

Die kachel is zoiets (ik weet niet precies welk type we hebben maar hij ziet er zo uit):

Wij zijn er best gelukkig mee. Hij haalt veel warmte uit een stapeltje hout.. :)
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 18:13:34 #94
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216461488
Kachel gekocht *O*
https://www.123-kaminofen(...)y-classic-speksteen/

Fijne zaak is dit, verkoper belde ook direct de schoorsteenveger ("oh, dat dorp, daar is Schnieder de schoorsteenveger") want die zou weten wat de diameter van m'n schoorsteen is. Daarna belde hij met een mannetje die schoorstenen installeert en kachels plaatst. Die komt zaterdag langs om te kijken of er nog een stuk schoorsteen bij op moet.

Echt joh, fuck het Stokertje. Daar ben ik zondag (ja het enige argument dat voor ze spreekt) slecht geholpen en wilden geen prijs geven. :') Die zijn ook nog eens een stuk duurder (over de ¤5000)
123Kaminofen ging online laagste prijs opzoeken, deed er 10% af. Uiteindelijk inclusief beluchting, buis in de woonkamer en glasplaat nog uitgekomen onder het bedrag in de link :D

En dan nog geven ze het niet weg, er stond een leuke Maserati voor het pand :+
  dinsdag 28 januari 2025 @ 18:19:05 #95
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_216461536
Als je hem lokaal op wil halen kan je hier blijven tukken ^O^
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 18:19:54 #96
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216461541
Oh verder alvast de tegels die als plint tegen de muur aan zaten er af gebikt en vlak gemaakt. Kozijnen in de woonkamer geschilderd, de bakken van de rolluiken en het plafond van het voorste deel.

Dit weekend daar mee verder en de muren verven.

Radiatoren zijn ook vergeeld en wil ik ook verven... Ik dacht dat radiatoren met alkyd verf moesten, maar zie dat er ook verf op waterbasis is daarvoor
https://www.farbkurier.de/Heizkoerper
  dinsdag 28 januari 2025 @ 18:41:20 #97
63722 z80
I fink you freaky
pi_216461693
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 18:19 schreef derLudolf het volgende:
Oh verder alvast de tegels die als plint tegen de muur aan zaten er af gebikt en vlak gemaakt. Kozijnen in de woonkamer geschilderd, de bakken van de rolluiken en het plafond van het voorste deel.

Dit weekend daar mee verder en de muren verven.

Radiatoren zijn ook vergeeld en wil ik ook verven... Ik dacht dat radiatoren met alkyd verf moesten, maar zie dat er ook verf op waterbasis is daarvoor
https://www.farbkurier.de/Heizkoerper
Trek even de rolluikbak open. Nu alles nog gedaan moet worden. Kun je meteen kijken of deze geïsoleerd is. Zo niet dit even doen. En kijken hoe de veren (dat tussen de rol en het luik) zijn. Of als je net als hier een houten balk met rolluikband als veer hebt dit direct vervangen.
Mocht je voor elektrisch gaan, niet de goedkoopste nemen. Dat werkt wel, en ook jaren zonder problemen. Maar zijn duidelijk luidruchtiger.
pi_216462037
Fraaie kachel !
Fijn van de klantenservice 👍🏼

Buren hebben ook een fijnstof filter gezet op hun houtkachel.
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 19:43:44 #99
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216462443
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 18:41 schreef z80 het volgende:

[..]
Trek even de rolluikbak open. Nu alles nog gedaan moet worden. Kun je meteen kijken of deze geïsoleerd is. Zo niet dit even doen. En kijken hoe de veren (dat tussen de rol en het luik) zijn. Of als je net als hier een houten balk met rolluikband als veer hebt dit direct vervangen.
Mocht je voor elektrisch gaan, niet de goedkoopste nemen. Dat werkt wel, en ook jaren zonder problemen. Maar zijn duidelijk luidruchtiger.
^O^

Hou wordt dat doorgaans geisoleerd? Er zit nu piepschuim aan de binnenkant van het hout. Hier ander materiaal als EPS tegenaan plakken?
  dinsdag 28 januari 2025 @ 21:05:48 #100
63722 z80
I fink you freaky
pi_216463883
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 19:43 schreef derLudolf het volgende:

[..]
^O^

Hou wordt dat doorgaans geisoleerd? Er zit nu piepschuim aan de binnenkant van het hout. Hier ander materiaal als EPS tegenaan plakken?
Hier ook piepschuim. Maar er zijn ook isolatie matten die in de kast gevormd kunnen worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')