abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 5 januari 2025 @ 21:22:45 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216186847
Goed, om m'n naam eer aan te doen moest er maar een woning komen in die Heimat.
De gelegenheid deed zich voor om van familie een vrijstaande woning met schuur en bijna 3500m2 over te nemen in de Grafschaft Bentheim. En omdat het lekker allitereeerd noemen we het maak een Bude (hok) ipv huis :P

Eerst maar wat foto's.

Voorkant met inrit

Zijaanzicht. Het leefgedeelte is het huis zelf, de bakstenen muur waarin de groene deur zit zit tussen de woning en de grote schuur. Dat is overkapt en zou als garage gebruikt kunnen worden.

Aanzicht vanaf de andere kant, de stoep rechts is de achterdeur. De schuifdeuren zijn de garage en dan daarachter de schuur. De Mercedes op de foto is niet van mij helaas.

Maar de vorige eigenaar heeft deze Mercedes wel achtergelaten :D

Via de achterdeur kom je in een klein halletje. Die oa toegang geeft tot de wc/badkamer beneden.

Een andere deur (links te zien op de foto) komt uit op de keuken

Van daar uit loop je door naar de woonkamer

Vanuit de keuken kun je nog naar de gang en naar een grote kamer die links voor zit gezien vanaf de straatkant.

Slaapkamer 1 - 3,5 bij 3,5

Slaapkamer 2 3,5 bij 4

Douche boven

Dan is er boven nog wat ruimte waarvan ik geen foto's heb gemaakt.

Als je door de rechter deur van de schuur loopt kom je eerst in een kleinere ruimte/ werkplaats.
Daarna kom je terecht ik wat ooit een stal was. Om de vrijdag komt er een man in het dorp die kalkoenen, ganzen, kippen en dergelijk verkoopt. Kan in een van die boxen nog wel wat voedsel gaan telen ooit :P

Hooizolder zonder hooi.

Achter de bomen zie je huis en schuur staan, op een kavel van ca. 1500m2
Als je een lijnt trekt vanaf de eik rechts en haaks daarop een lijn naar de struiken aan de linker kant heb je een lap van 2000m2 die er ook nog bij hoort. Kraan zat niet bij de koop in helaas.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 5 januari 2025 @ 21:23:03 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216186852
Wat ik als eerste wil gaan aanpakken is de woonkamer, daarvoor heb ik al een vrij concreet idee. De boel opverven, houten vensterbanken maken. Een kachel er in, het liefst een wasserführende, oftewel een exemplaar waar water door loopt naar een buffervat wat dan voor verwarming en warm water gebruikt kan worden. Ik wil kijken hoeveel lagen tegels er in zitten, als er twee lagen in zitten de bovenste er uit halen en dan een houten vloer er in (multiplank met eiken bovenlaag). Ik pas nu al niet onder de deur door, dus liever niet nog een laag er over. Achterin komt dat de eettafel te staan en mogelijk een eiken kast uit het huis van m'n opa en oma.
Voorin dan kachel, tv, bank etc. Verder moet er aan de dakkapel voor wat hout vervangen worden en leek er een stukje lood wat weggezakt.

De keuken wil ik ook vervangen evenals de badkamer beneden. Dit wordt dan enkel een wc.
Slaapkamers boven wil ik denk ik de schuine wanden/dak van binnenuit isoleren. Op langere termijn zou ik de badkamer groter willen maken dmv wat muren te verplaatsen en een dakkapel
pi_216186914
Wat een ruimte binnen en buiten 👍🏼
pi_216186993
Maar een "Bude" is een hok, een schuur. Dat is dit niet :o _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_216187029
Jeutje joh, wat lekker veel ruimte.
We have far more in common than that which devides us..
  zondag 5 januari 2025 @ 22:36:24 #6
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_216187517
tvp !
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_216187644
Leuk Ludolf! Kachel, houten vloer en vensterbanken, nieuw verfje: klinkt meteen gezellig O+
pi_216187671
tvp
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216188016
De hooizolder heeft een onbeschoten kap?
Dat is boven de stal?

En wat bedoel, dat er “ om de vrijdag een man met ganzen, kalkoenen en kippen komt…”
Zijn het levende dieren (voor de slacht ?) of wil jij die houden op je terrein, of in de stal?
  Manager PR/Moderator maandag 6 januari 2025 @ 02:55:24 #10
269689 crew  Viv
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 06:54:34 #11
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216188366
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 00:35 schreef AnneX het volgende:
De hooizolder heeft een onbeschoten kap?
Dat is boven de stal?
Jup
quote:
En wat bedoel, dat er “ om de vrijdag een man met ganzen, kalkoenen en kippen komt…”
Zijn het levende dieren (voor de slacht ?) of wil jij die houden op je terrein, of in de stal?
Kuikens. Of je ze na een tijdje op wintersport doet of dat je ze rond laat lopen is je eigen keuze ;)
quote:
11s.gif Op zondag 5 januari 2025 21:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar een "Bude" is een hok, een schuur. Dat is dit niet :o _O_
Maar het allitereert wel
pi_216188404
Leuk! Ik ga volgen natuurlijk!
  maandag 6 januari 2025 @ 07:43:41 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216188495
Nice! Weet je zeker dat je niet die prachtige plavuizen wil houden :7 .

Hoe zit het met de gevelisolatie? Zit dat al goed en ga je dat nog verbeteren?

Tip van Flip: je gaat maar 1x ingrijpend verbouwen. Nu is de tijd om na te denken over leidingwerk. Is je electra aan vernieuwing toe? Als je de indeling nog wil veranderen, dan helpt het om een eindplaatje in gedachten te hebben.
Resistance is futile.
pi_216191211
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 06:54 schreef derLudolf het volgende:
Maar het allitereert wel
Je kan het ook Ludolfs Lusthof noemen :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216191485
quote:
6s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:47 schreef sigme het volgende:

[..]
_O-
  maandag 6 januari 2025 @ 16:08:57 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_216191794
quote:
6s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:47 schreef sigme het volgende:

Of Ludolfs Bentheimer Bordeel. >:)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 20:38:18 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216194909
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 07:43 schreef Seven. het volgende:
Nice! Weet je zeker dat je niet die prachtige plavuizen wil houden :7 .

Hoe zit het met de gevelisolatie? Zit dat al goed en ga je dat nog verbeteren?

Tip van Flip: je gaat maar 1x ingrijpend verbouwen. Nu is de tijd om na te denken over leidingwerk. Is je electra aan vernieuwing toe? Als je de indeling nog wil veranderen, dan helpt het om een eindplaatje in gedachten te hebben.
Dankje voor de tips
Geen idee of en hoe de spouw is geïsoleerd, er is in elk geval geen isolatie in de gevel gespoten in de laatste jaren. Ik weet niet of ik dat direct wil doen. Voor wat betreft de woonkamer heb ik het plaatje al redelijk bekend, voor de rest nog niet. Daarom begin ik daar ook mee. Het is niet super voorzien qua stopcontacten maar toch overal wat. Bovendien zijn de muren 10 jaar terug allemaal netjes gespact, als je stopcontacten er bij doet, moet dat ook weer opnieuw gebeuren. Beetje zonde van het geld als ik me zo ook kan redden.

Boven de wc beneden zit de verwarmingsketel en ik zag een luik in de muur wat denk ik het inspectieluik is voor de schoorsteen. Met het oog op de kachel die wordt aangesloten op cv ga ik daar dan ook nog niet beginnen.

Het is hier allemaal nog ons kent ons, ook bij de bank. Daar werd me al toegezegd van ja laat maar zien of je netjes betaald en dan kun je over een jaar of anderhalf er zo wat bij lenen voor een verbouwing Verduurzaming kun je wel gunstig geld voor krijgen bij het Kreditinstitut für Wiederaufbau dus geef ik mn eigen geld liever voor andere dingen uit.

[ Bericht 10% gewijzigd door derLudolf op 06-01-2025 20:47:41 ]
  maandag 6 januari 2025 @ 21:09:31 #18
63722 z80
I fink you freaky
pi_216195793
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 20:38 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Dankje voor de tips
Geen idee of en hoe de spouw is geïsoleerd, er is in elk geval geen isolatie in de gevel gespoten in de laatste jaren. Ik weet niet of ik dat direct wil doen. Voor wat betreft de woonkamer heb ik het plaatje al redelijk bekend, voor de rest nog niet. Daarom begin ik daar ook mee. Het is niet super voorzien qua stopcontacten maar toch overal wat. Bovendien zijn de muren 10 jaar terug allemaal netjes gespact, als je stopcontacten er bij doet, moet dat ook weer opnieuw gebeuren. Beetje zonde van het geld als ik me zo ook kan redden.

Boven de wc beneden zit de verwarmingsketel en ik zag een luik in de muur wat denk ik het inspectieluik is voor de schoorsteen. Met het oog op de kachel die wordt aangesloten op cv ga ik daar dan ook nog niet beginnen.

Het is hier allemaal nog ons kent ons, ook bij de bank. Daar werd me al toegezegd van ja laat maar zien of je netjes betaald en dan kun je over een jaar of anderhalf er zo wat bij lenen voor een verbouwing Verduurzaming kun je wel gunstig geld voor krijgen bij het Kreditinstitut für Wiederaufbau dus geef ik mn eigen geld liever voor andere dingen uit.
Om voor "Kreditinstitut für Wiederaufbau" in aanmerking te komen moet je aan een hele lijst voorwaarden voldoen. En kun je de klus niet zelf opknappen aangezien jij geen certificaat mag afgeven.
En voor bijvoorbeeld dak isoleren zijn de voorwaarden voor een Kreditinstitut für Wiederaufbau een hogere isolatie waarden. Waardoor heb vestzak, broekzak word. En alleen interessant als het geld er niet is, en er toch geleend moet worden.

Even een tip.
Schijf je in op de eerste van de maand. Je moet het eerste belastingjaar een dubbele aangifte doen. En een hele maand rekent een stuk makkelijker.
Hoe lang is je paspoort nog geldig? Nu nog makkelijk te vervangen, straks slechts op een paar gemeentehuizen in Nederland.
En kijk even wat er nog aan bpm op je auto zit. En wanneer de volgende staffel begint. Kan ook zo wat geld opleveren.
En als bonus zorg dat de auto een vers apk heeft. Deze wordt op het Duitse kenteken overgenomen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 21:26:47 #19
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216196227
Paspoort is nog wel een jaar of zeven geweldig, apk stond inderdaad al op de planning.

De voorwaarden van KfW waren me nog niet bekend, maar ik zal me daar zeker door laten voorlichten. Het dak isoleren was ik bijvoorbeeld zelf van plan te doen, dat kan makkelijk van binnen uit. Maar spouwmuur moet ik sowieso uitbesteden.
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 22:08:00 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_216197097
Poeh, dat is een fikse unternehmung!
Echt behoorlijk fors perceel zeg!

Gefeliciteerd! ^O^ *O*
  dinsdag 7 januari 2025 @ 07:43:11 #21
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_216199078
Mooie tent kerel, gaan we volgen uiteraard! Waar is dit? Doe maar ff via pm of de andere bekende kanalen ;)
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 21:26 schreef derLudolf het volgende:
De voorwaarden van KfW waren me nog niet bekend, maar ik zal me daar zeker door laten voorlichten.
Pas op met Energieberaters, dat zijn in mijn ogen echt Abzocker!
pi_216199294
Leuk man! Ontzettend veel ruimte en mogelijkheden qua huis en grondstuk.
Jaren 60 woning zie ik? Die heb ik tienjaar terug in Gildehaus gekocht. Ja idd, we kunnen buren zijn ;) .
Inmiddels heb ik de gehele woning verbouwt en eigenlijk alle facetten wel aangeraakt.
Indien gewenst, kan ik je van genoeg info voorzien. Vraag maar raak.

Ik las iets over stopcontacten. Let op dat origineel de stroomdraden OP de muur liggen, wegsmeerd in de MP75 en niet in de muur, zoals in NL.

vwb energiemaatregelen en leningen. Daar hebben ze de bekende "KfW-Förderung-Krediet" voor. Een lening tot 50k tegen zeer lage rente. Wordt heel soepel mee omgegaan. Bij de Volksbank in Gildehaus spreekt de adviseur NL. Is toch makkelijk op dat gebied.

Succes!

[ Bericht 3% gewijzigd door Barry1986 op 07-01-2025 09:29:38 ]
  dinsdag 7 januari 2025 @ 18:13:47 #23
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_216206138
Om de hoek dus ook ik volg mee, leuk!
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator dinsdag 7 januari 2025 @ 18:30:28 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216206339
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 08:35 schreef Barry1986 het volgende:
Leuk man! Ontzettend veel ruimte en mogelijkheden qua huis en grondstuk.
Jaren 60 woning zie ik? Die heb ik tienjaar terug in Gildehaus gekocht. Ja idd, we kunnen buren zijn ;)

Ik weet wel vrij zeker dat we geen buren zijn :D Jaren 60 inderdaad, '61 als ik het goed heb.

quote:
Inmiddels heb ik de gehele woning verbouwt en eigenlijk alle facetten wel aangeraakt.
Indien gewenst, kan ik je van genoeg info voorzien. Vraag maar raak.

Ik las iets over stopcontacten. Let op dat origineel de stroomdraden OP de muur liggen, wegsmeerd in de MP75 en niet in de muur, zoals in NL.
Dat is me bekend idd, gewoon kabel met 1,5mm2 die in de muur is gesmeerd.
quote:
vwb energiemaatregelen en leningen. Daar hebben ze de bekende "KfW-Förderung-Krediet" voor. Een lening tot 50k tegen zeer lage rente. Wordt heel soepel mee omgegaan. Bij de Volksbank in Gildehaus spreekt de adviseur NL. Is toch makkelijk op dat gebied.

Succes!
Die bij de Volksbank hier in het dorp ook en de man van R+V begrijpt het ook wel. Duits red ik me opzich ook wel mee. Grafschupper Platt is ja ook bijna Nederlands :D Maar bedankt voor de tip.

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:13 schreef laziness het volgende:
Om de hoek dus ook ik volg mee, leuk!
Woont half FOK! hier? :D
  dinsdag 7 januari 2025 @ 19:19:33 #25
244125 laziness
pi_216206951
In mijn dorp komen de Oosterburen wel graag voor koffie en pfandfreie dosen maar het is nog net Nederland ;)
  dinsdag 7 januari 2025 @ 19:26:39 #26
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216207021
Niks meer aan doen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_216207140
Om even een ander geluid te laten horen: wat een kansloos hok. :)
Energetisch is dit natuurlijk een bleeder en een hele dikke ramp.
Tevens doet het me denken aan de film The Moneypit.
Heb je hier veel voor betaald?

Ook al dat gras wat je moet maaien... Met zo'n estate kom je niet meer aan werken toe.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator dinsdag 7 januari 2025 @ 21:46:11 #28
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216208724
Dank voor de feedback. Dat energetisch, daar kan aan gewerkt worden en ik wil dus een Wasserführende Kaminofen dus met de houtkachel verwarm ik dan het hele huis via de cv. Hout kan ik wel voldoende aan komen.

Voor dit geld kocht ik nog geen uitgeleefde flat in Emmen, daar zou ik niet gelukkig van worden.
  woensdag 8 januari 2025 @ 12:56:57 #29
35189 Troel
scherp en bot
pi_216214012
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:30 schreef derLudolf het volgende:

[..]
:Y
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216218013
Gefeliciteerd met je Bude!

Ga je er ook nog een youtube kanaal aan wijden a la Martijn Doolaard met z'n huisje in de italiaanse bergen? _O_
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_216220176
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 19:38 schreef Bart2002 het volgende:

Energetisch is dit natuurlijk een bleeder en een hele dikke ramp.
Is goed te doen. Ik heb een soort gelijk huis naar Label B gekregen met spouwisolatie/nieuwe kozijnen en dak isolatie. Als je daar zijn watervoerende houtskachel bij inzet dan komt dat dik in orde 🙂
  woensdag 8 januari 2025 @ 20:57:21 #32
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_216220431
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:30 schreef derLudolf het volgende:
Ik voel een Grafschafter Fok! Meet aankomen :)

[ Bericht 2% gewijzigd door ueberduitser op 08-01-2025 21:10:01 ]
  Moderator woensdag 8 januari 2025 @ 21:26:19 #33
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216220905
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2025 20:57 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Ik voel een Grafschafter Fok! Meet aankomen :)
Ruimte genoeg - zoek naar plekje in de tuin. :P

@Kaatje1 wou al een bramenplukmeet organiseren geloof ik :P Zal ik daar alvast niet de bosmaaier in zetten
pi_216220930
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 20:41 schreef Barry1986 het volgende:

[..]
Is goed te doen. Ik heb een soort gelijk huis naar Label B gekregen met spouwisolatie/nieuwe kozijnen en dak isolatie. Als je daar zijn watervoerende houtskachel bij inzet dan komt dat dik in orde 🙂
Tsja een houtkachel is natuurlijk een energetische ramp op zich. En bijzonder milieuonvriendelijk bovendien. Vooral voor degenen binnenshuis... Je houdt alsnog dat al die barak-achtige aanbouwen niet verwarmd worden.

Maar ik snap wel waarom iemand die nog relatief jong is dit zou willen. Het lijkt me een verschrikkelijke moneypit (hele leuke film..) maar vooruit maar. Kost je bakken met geld en vele jaren van je leven en dan heb je nog niks eigenlijk. Een bouwval in een shithole in Duitsland. Maar zelf weten uiteraard. Ieder mens heeft het recht om zijn eigen fouten te maken en dat pas in retrospectief te weten.

Vooral op foto 2 en 3 kan je goed zien dat alles in principe rijp is voor de sloop. Het is zo aftands als wat allemaal en end of life. Misschien platgooien en iets moderns neerzetten want opknappen... dat lukt nooit. Of je bent dan weer 20 jaar verder en tonnen achteruit.

Je moet het ook zo zien dat alles hier in het groot moet: gras maaien is vele hectares. Dat is anders dan het gebruikelijk postzegel grasveldje. Opnieuw bestraten is ook een gigantische oppervlakte, niet vergelijkbaar met een tuinpaadje. Die veel grotere schaal zorgt voor navenante kosten, vooral als je het niet allemaal zelf kan. Maar dan kost het alsnog vreselijk veel meer tijd. Als je ook nog een baan hebt lijkt het lastig om al die zeeën van tijd te vinden.

Maar goed dat is mijn visie vanuit de comfortabele positie dat het niet van mij is gelukkig. :)

Een "uitdaging" is het zeker. Waar men zin in en bakken tijd en geld voor moet hebben. Succes i.i.g Ludolf. ^O^

Verder sorry voor het partypoopen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Bart2002 op 08-01-2025 21:48:34 ]
pi_216221689
Ik denk dat wanneer @derLudolf een appartement met balkon had willen kopen, hij dat vast gedaan had. Hem een (klein) beetje kennende is dit op z’n lijf geschreven, binnen en buiten helemaal naar zijn zin maken zonder dat het binnen 2 maanden perfect af moet zijn.
  woensdag 8 januari 2025 @ 22:26:01 #36
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_216221871
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 19:19 schreef laziness het volgende:
In mijn dorp komen de Oosterburen wel graag voor koffie en pfandfreie dosen maar het is nog net Nederland ;)
Woon je dan dicht bij de XXXL Prutz toevallig?
  Moderator woensdag 8 januari 2025 @ 22:31:52 #37
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216221945
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 22:26 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Daar heb ik anders nog wel een leuk showroommodel eettafel op de kop getikt :D In Salzbergen overigens, want ik ging voor een pannenset en de set die ik wou was er niet in Nordhorn.
  woensdag 8 januari 2025 @ 22:47:09 #38
244125 laziness
pi_216222122
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 22:26 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
:Y
pi_216222224
Leuke eigen plek @der Ludolf ! *O*

Laat je pret niet bederven door mensen die het somber inzien. Ja, het huis en de grond eromheen hebben heus wel genoeg werk. Maar dat alles kan echt wel een leuk project zijn en je hebt geen haast. (Plus je bent handig). Gewoon stap voor stap. ^O^

(Wij zijn ook nog bezig, maar vind het niet erg want ik ken nu wel heel mijn huis van onder tot boven en heb een hoop kennis opgedaan. Het is ook maar net hoe je er in staat. En als de basis van het huis goed is, kom je al snel een heel eind. )
pi_216228228
Ik snap wel dat zoiets aantrekt en dat je dat koopt :Y

Vooral belangrijk om een meerjarenplan te maken en t financieel/klustechnisch overzichtelijk te houden. Nu de woonkamer aanpassen als je daar straks nog bij moet ivm isoleren vloer tussenverdieping is bijv heel onhandig. Of als het plafond nog open moet ivm elektra aanleggen boven.
Daarom is top-bottom werken vaak slimmer met dit soort verbouwingen. Of van achter naar voren.

Maar ben benieuwd naar de updates.
  Moderator donderdag 9 januari 2025 @ 18:35:49 #41
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216230668
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 14:21 schreef Puala het volgende:
Ik snap wel dat zoiets aantrekt en dat je dat koopt :Y

Vooralsnog denk ik gewoon dat het een trol is. Laat hem/haar/het lekker. :P

quote:
Vooral belangrijk om een meerjarenplan te maken en t financieel/klustechnisch overzichtelijk te houden. Nu de woonkamer aanpassen als je daar straks nog bij moet ivm isoleren vloer tussenverdieping is bijv heel onhandig. Of als het plafond nog open moet ivm elektra aanleggen boven.
Daarom is top-bottom werken vaak slimmer met dit soort verbouwingen. Of van achter naar voren.

Maar ben benieuwd naar de updates.
Dankje.

Ik wil gewoon eerst de woonkamer klaar, daarboven zitten twee slaapkamers, qua electra hoeft niets te gebeuren en dat zou anders ook nog via de zolder kunnen.

Voor de rest is dat wel een goede tip om daar van boven naar beneden te werken. Dat zou betekenen dat ik eerst badkamer ipv keuken moet doen - keuken zit onder de badkamer. Ivm leidingen en dergelijke. Neem het mee in overweging :)
  Moderator donderdag 9 januari 2025 @ 18:41:46 #42
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216230740
Foto 2 en 3 zijn overigens ook geen onderdeel van het huis.

Ja die boei op 2 is niet best. Klopt, maar de boel stort er niet om in. En tzt heeft familie van me vast wel wat stukken Keralit of Trespa met een klein krasje. Dat heb ik voor weinig geld wel weer netjes.
pi_216232624
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 22:13 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik denk dat wanneer @:derLudolf een appartement met balkon had willen kopen, hij dat vast gedaan had. Hem een (klein) beetje kennende is dit op z’n lijf geschreven, binnen en buiten helemaal naar zijn zin maken zonder dat het binnen 2 maanden perfect af moet zijn.
Ja dat zie ik ook wel. En misschien heeft het met de leeftijd hier te maken waardoor ik denk van man man man wat heb je je op de hals gehaald. Ik zie wel de ruimte en zo, dat is heel wat waard. Maar ook de semi-bouwvallige staat van alles. Om daar iets van te maken vergt heel veel tijd en geld. En als je niet alles zelf kan dan betaal je echt de hoofdprijs these days en dan is het vaak ook nog sub-par, het werk.

Ik zie het zo dat Ludolf alle ellende van iemand anders heeft overgenomen... ;(

Je haalt in ieder geval een gigantische kostenpost binnen en ongehoord veel problemen op het levenspad. Ik denk dan: dat kan een stuk makkelijker. Er zit nog wel iets tussen een flatje 3 hoog achter in Emmen en dit. Dit is een project wat mij dus doet denken aan de Moneypit (film). Als je die niet kent moet je hem maar eens kijken. Dan weet je wat je te wachten staat.

Ik voorzie dat het al snel een enorm blok aan het been wordt. En je kan ook geen kant meer op want het geld is al uitgegeven en verkopen kan je het waarschijnlijk nooit meer. Dus je moet door....

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart2002 op 09-01-2025 22:08:42 ]
pi_216232673
quote:
14s.gif Op donderdag 9 januari 2025 18:35 schreef derLudolf het volgende:
Vooralsnog denk ik gewoon dat het een trol is. Laat hem/haar/het lekker.
Als je mij bedoelt: ik hou best van een lekker potje onrust zaaien, dat klopt.
Maar het lijkt wel alsof iedereen altijd dolenthousiast moet zijn in zo'n topic. Daar doe ik nooit aan mee.

Terwijl ik denk van jonge jonge jonge waar ben je aan begonnen. Er is geen weg terug.
Het is meer bezorgdheid in deze dan trollen Ludolf.

Je hebt er verder niks aan want je hebt het al gekocht. Ik volg dit wel graag en ik hoop dat mijn inktzwarte visie niet bewaarheid wordt. :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 9 januari 2025 @ 20:54:01 #45
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_216232997
Leuk huis, en echt Duits inderdaad :D

Ik zie radiatoren, maar hoe worden die nu gestookt? Wij hebben hier nog een oliestook, met daarnaast een houtkachel gekoppeld aan de CV.

Let goed op want over een aantal jaren mogen niet alle soorten verwarming meer en sta je in principe voor de keuze tussen een pelletkachel of een aardwarmtepomp. (Ik zal @qltel even inseinen, die heeft dat verhaal rechtstreeks van onze schoorsteenveger gehoord.)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_216233148
Ludolf, hoe zit het met je kachel. Is dat op Olie? En wat is de leefdtijd? Ik heb begrepen dat je de oliekachel tot 2030 mag vervangen. Daarna wordt het warmtepomp oid.
pi_216234314
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:02 schreef Barry1986 het volgende:
Ludolf, hoe zit het met je kachel. Is dat op Olie? En wat is de leefdtijd? Ik heb begrepen dat je de oliekachel tot 2030 mag vervangen. Daarna wordt het warmtepomp oid.
Het maakt niet zoveel uit denk ik want in deze staat vliegt alle warmte zo de deur uit. Energetisch zijn dit soort gebouwen een ramp. Het kon enkel allemaal in de tijd van spotgoedkope energie.
Het is w.s. allemaal totaal niet geïsoleerd. Zie b.v. die zolder waar je zo naar de sterren kunt kijken dwars door het dak heen. Dat geldt voor alles denk ik. Een volledige bleeder in de zin dat je helemaal leegloopt op kosten voor alles.

Dit moet je m.i. niet willen.
  Moderator donderdag 9 januari 2025 @ 22:15:13 #48
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216234324
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:02 schreef Barry1986 het volgende:
Gasketel van 2007 - die ga ik vervangen :) Kachelboer komt volgende week zaterdag langs.
pi_216234349
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 22:15 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Gasketel van 2007 - die ga ik vervangen :) Kachelboer komt volgende week zaterdag langs.
Wel bewondering voor jouw positieve attitude. Ik hoop dat het uitkomt. ^O^ Laat de oude zeur zien dat het allemaal niet klopt. :)
pi_216234698
Aan wat voor kosten denk jij Bart? Dit huis renoveren/isoleren heeft echt geen tonnen te kosten hoor. Tenzij de fundering rot/verzakt is ofzo, maar ik ga er vanuit dat derLudolf wel op zulke dingen heeft gelet. En het hoeft ook niet allemaal in één keer.

Wij hebben ook heel ons huis gestript en geïsoleerd, ik denk dat het qua energielabel niet veel verschilde van derLudolfs huisje. Was/ is een flinke klus, Maar het was en is prima te doen (deels zelf, deels laten doen) en we hadden er met het bieden op het huis rekening mee gehouden qua financiën. Een beetje kunnen (en vooral ook willen) klussen is wel handig, maar TS heeft een technische achtergrond dus dat zit wel goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')