abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 januari 2025 @ 22:33:14 #251
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216197605
quote:
9s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:27 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zeker maar dat gebied is door de Sovjets ook wel achterlijk hard genaaid. Al kan je ook zeggen dat niemand ooit erg veel waarde heeft gehecht aan mensenlevens in de bloedlanden…
Het gaat mij meer om het standpunt van spicymaggis dat de Russen als het ware erfelijk belast zijn met slechtheid, zoals hij vaak hier beweerd. Dat het historische of etnische verschil met de Oekraners niet groot is maakt of de Oekraners net zo erg, of zijn bewering niet waar.
The End Times are wild
  maandag 6 januari 2025 @ 22:34:43 #252
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216197634
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 21:14 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Hier ga je wel een beetje de mist in hoor
Het heeft er alle schijn van dat er infanteristen zijn geweest die misdaden hebben gepleegd tegen ongewapende burgers. Maar denk je werkelijk dat dat een instructie was van het aKremlin? Die schamen zich daar ook dood voor.

Wij hebben een hoger moraal, maat ook nl infanteristen zouden dat kunnen doen in oorlog.
Neemt niet weg dat het om te kotsen is.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_216197702
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:34 schreef phpmystyle het volgende:
Die schamen zich daar ook dood voor.

Ja, ze schaamden zich er zo erg voor dat ze die gasten die bucha geflikt hadden medailes hadden gegeven.

Komt er ook wel eens geen desinformatie uit die klauwtjes van je?

Desinformatie is gevaarlijk, he, vertelde iemand me ;)
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_216197716
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:18 schreef LXIV het volgende:

[..]
Voor de Sovjet unie heeft Oekrane als zodanig niet als staat bestaan. En communistische functionarissen uit het Oekrane gebied deden dus vrolijk mee met de Sovjet praktijken
Nogmaals, de Sovjet-Unie, maar ook het Warschaupact, werd door de Russen gedomineerd. Zo'n beetje alle kopstukken van de communistische dictaturen in het voormalig Oostblok zijn door de Russen opgeleid en aan de macht geholpen en gehouden tijdens en dankzij de Russische bezetting.
pi_216197746
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:33 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het gaat mij meer om het standpunt van spicymaggis dat de Russen als het ware erfelijk belast zijn met slechtheid, zoals hij vaak hier beweerd. Dat het historische of etnische verschil met de Oekraners niet groot is maakt of de Oekraners net zo erg, of zijn bewering niet waar.
Erfelijk en cultureel belast met een kwaadaardigheid in een mate die zijn weerga niet kent in Europa inderdaad.
  maandag 6 januari 2025 @ 22:43:51 #256
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216197770
quote:
10s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:39 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, ze schaamden zich er zo erg voor dat ze die gasten die bucha geflikt hadden medailes hadden gegeven.

Komt er ook wel eens geen desinformatie uit die klauwtjes van je?

Desinformatie is gevaarlijk, he, vertelde iemand me ;)
Wat heeft Poetin eraan om moordende verkrachters los te laten op onschuldige burgers. Dat zorgt alleen maar voor meer verzet en draagvlak voor meer wapens voor Oekraiene.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_216197839
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat heeft Poetin eraan om moordende verkrachters los te laten op onschuldige burgers. Dat zorgt alleen maar voor meer verzet en draagvlak voor meer wapens voor Oekraiene.
Ja, ik zal het nog een keer zeggen:

quote:

[..]
Voor de rest is wat putin doet natuurlijk vanaf begin van deze oorlog al 1 grote domme actie.

Dus je kan wel komen met:

quote:
JA, MAAR WAAROM ZOUDEN ZE DAT DOEN, DAT IS DOM! *)
1- Het staat buiten kijf dat het is gebeurt, en die mensen werden niet vervolgd, ze werden beloond. Feiten, geen desinformatie
2- putin doet niet anders dan domme dingen
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  maandag 6 januari 2025 @ 22:49:15 #258
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216197843
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:42 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Erfelijk en cultureel belast met een kwaadaardigheid in een mate die zijn weerga niet kent in Europa inderdaad.
Tja, maar exact dat is ook gezegd van de Duitsers of de Joden of de Nederlanders.
Als je dat eenmaal onderkent is de enige logische vervolgstap ze uit te roeien
The End Times are wild
  maandag 6 januari 2025 @ 22:54:07 #259
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216197911
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:49 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, ik zal het nog een keer zeggen:
[..]
Voor de rest is wat putin doet natuurlijk vanaf begin van deze oorlog al 1 grote domme actie.

Dus je kan wel komen met:
[..]
1- Het staat buiten kijf dat het is gebeurt, en die mensen werden niet vervolgd, ze werden beloond. Feiten, geen desinformatie
2- putin doet niet anders dan domme dingen
Niemand ontkent dat die misdaden zijn gepleegd. Alleen of het Kremlin dir georkestreerd heeft is zeer de vraag. Tacktisch bereik je er niks mee.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_216197929
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:54 schreef phpmystyle het volgende:
Alleen of het Kremlin dir georkestreerd heeft is zeer de vraag.
Ze hebben het beloond.
  maandag 6 januari 2025 @ 22:56:47 #261
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216197939
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:55 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ze hebben het beloond.
Welnee. Natuurlijk belonen ze niet geweld en smeerlapperij tegen weerloze burgers.
Kun jij rationeel beargumenteren wat het Kremlin daar aan heeft gehad?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_216197940
quote:

[..]
Niemand ontkent dat die misdaden zijn gepleegd.
Ow, jawel hoor, jij:

quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:34 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het heeft er alle schijn van dat er infanteristen zijn geweest die misdaden hebben gepleegd tegen ongewapende burgers.
  maandag 6 januari 2025 @ 22:57:38 #263
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216197953
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:56 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ow, jawel hoor, jij:
[..]

😂😂😂😂
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_216197954
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:56 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Welnee.
3de keer:

quote:

[..]
  maandag 6 januari 2025 @ 23:01:37 #265
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216197993
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:57 schreef ExTec het volgende:

[..]
3de keer:
[..]

Je hebt geen reden?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_216198009
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 23:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je hebt geen reden?
Ik ga niet mee met je poging de doelpalen maar snel te verplaatsen.

Ik sprak je aan op je zoveelste rondje desinformatie uitbraken op dit forum.
  maandag 6 januari 2025 @ 23:04:46 #267
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216198021
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 23:03 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ik ga niet mee met je poging de doelpalen maar snel te verplaatsen.

Ik sprak je aan op je zoveelste rondje desinformatie uitbraken op dit forum.
Geen argument dus.
Jammer :O
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_216198029
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 23:04 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Geen argument dus.
Jammer :O
😂😂😂😂
pi_216198114
Ik vind die Stryker best lachen. Carmageddon tegen Russen. Waren het Noord-Koreanen noem je dit Death Rice 2000.

Bekijk deze YouTube-video
pi_216198193
pi_216198326
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 19:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je kan veel van de Russen zeggen, maar die gaan echt niet Oekraieners martelen of wat dan ook. Ze willen het juist bij Rusland trekken.

En ja ik ken de vreselijke beelden uit Bucha en andere plaatsen. Om te kotsen. Maar dat is geen Kremlin beleid.
Soms komt er een moment dat je beter niet meer kunt reageren in een topic. Hopelijk heb je zelf door dat dit moment inmiddels voor jou is gekomen.

Met je Kremlinbeleid :')
pi_216198334
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 23:14 schreef Ulx het volgende:
Ik vind die Stryker best lachen. Carmageddon tegen Russen. Waren het Noord-Koreanen noem je dit Death Rice 2000.

Bekijk deze YouTube-video
Doet mij meer denken aan red alert.
  maandag 6 januari 2025 @ 23:59:54 #273
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216198411
Mooi spul. Half aan gort geschoten maar brengt nog iedereen keurig thuis.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216198522
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:56 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Welnee. Natuurlijk belonen ze niet geweld en smeerlapperij tegen weerloze burgers.
Kun jij rationeel beargumenteren wat het Kremlin daar aan heeft gehad?
Kruisraketten op ziekenhuizen hebben ze ook niks aan, doen ze toch. Omdat ze zich onaantastbaar wanen. Kijk naar Grozny, of Syri, of Afghanistan

Beetje doen alsof Rusland ratio gebruikt
. Lilleke trol.
pi_216198539
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 00:43 schreef havanagila het volgende:

[..]
Kruisraketten op ziekenhuizen hebben ze ook niks aan, doen ze toch. Omdat ze zich onaantastbaar wanen. Kijk naar Grozny, of Syri, of Afghanistan

Beetje doen alsof Rusland ratio gebruikt
. Lilleke trol.
Het is dezelfde fout die Hitler maakte met de V1's. De eerste V1 kwam neer in Londen in juni 1944. Een week na D-Day. Dan heb je zo'n ding, dan bombardeer je de geallieerde troepen die nog vast zaten in Normandi toch gewoon de hel in? Maar nee.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 01:01:45 #276
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_216198544
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:40 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Nogmaals, de Sovjet-Unie, maar ook het Warschaupact, werd door de Russen gedomineerd. Zo'n beetje alle kopstukken van de communistische dictaturen in het voormalig Oostblok zijn door de Russen opgeleid en aan de macht geholpen en gehouden tijdens en dankzij de Russische bezetting.
Waarom was het leiderschap in die periode dan voornamelijk in handen van een Georgir en twee Oekraners?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_216198546
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 01:01 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Waarom was het leiderschap in die periode dan voornamelijk in handen van een Georgir en twee Oekraners?
Stalin kwam uit Zuid-Osseti. Volgens Rusland is dat geen Georgi.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 01:10:10 #278
56749 BlaZ
pi_216198555
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 01:03 schreef Ulx het volgende:

[..]
Stalin kwam uit Zuid-Osseti. Volgens Rusland is dat geen Georgi.
Stalin was een Georgir, is geboren in Gori, wat niet etnische Zuid-Ossetisch gebied, en zijn geboortenaam is Ioseb Besarionis dze Jughashvili.

Een andere Georger, Beria, overzag de etnische zuiveringen en deportaties van bevolkingsgroepen in de periode onder Stalin.

Wat ze gemeen hadden is dat het overtuigde communisten waren, niet de Russische etniciteit.
pi_216198796
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:49 schreef LXIV het volgende:

[..]
Tja, maar exact dat is ook gezegd van de Duitsers of de Joden of de Nederlanders.
Als je dat eenmaal onderkent is de enige logische vervolgstap ze uit te roeien
Zowel de Duitsers als wij, Nederlanders, hebben onze misdragingen in het verleden erkend en je vergelijking van een dadervolk als de Russen met het slachtoffer van de Holocaust - de joden - is niet alleen onkies, maar zelfs ronduit walgelijk. De Russen hebben hun misdaden nooit erkend. Sterker nog; misdaden tegen de mensheid vormen nog altijd een integraal onderdeel van hun buitenlandpolitiek.
pi_216199362
quote:
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lf54r5utqc23
💥 Russia is bombing Russia, nearly 3 years into its 3-day Special Military Operation to take Ukraine.
This is Sudzha under control by the Ukrainian Armed Forces in Kursk region.
Tja. Alles in puin gooien is het enige wat ze kunnen. Ze weten niets anders te verzinnen.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 08:46:56 #281
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_216199396
quote:

[..]
Een fait accompli creeren. Rusland kon niet meer terug na die actie, het westen ook niet.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
  Moderator dinsdag 7 januari 2025 @ 08:48:50 #282
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_216199409
quote:

[..]
Dit begint te neigen naar geschiedvervalsing. Opmerkelijk dat het fenomeen 'terreur' onbekend voor je blijkt te zijn.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 7 januari 2025 @ 08:58:03 #283
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_216199457
quote:

[..]
Niemand ontkent dat die misdaden zijn gepleegd. Alleen of het Kremlin dir georkestreerd heeft is zeer de vraag. Tacktisch bereik je er niks mee.
Maat, komaan. Een kleine greep: het ontvoeren van van Oekraense kinderen en ze onderbrengen bij Russische pleeggezinnen, de exercitie geleid door de minister van gezinszaken; raketten op ziekenhuizen, scholen, kinderopvangverblijven, stations, geleid door de minister van defensie; het systematisch martelen van gevangenen door binnenlandse veiligheidsdiensten onder leiding van een minister van binnenlandse zaken.

Zie je de samenhang? Dit zijn geen incidenten. Dit is intentioneel, zo ziet de uitvoering van een consistent strategisch beleid eruit. De mensen in het Kremlin bedenken dit, sturen dit aan en delen medailles uit. Dit heeft niets met tactisch (on)wijs te maken, dt is hoe omvolking / genocide eruit ziet.

En ze zijn er goed in, want ze doen het al eeuwen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_216199617
quote:
Trump's special envoy postpones visit to Ukraine until after inauguration – Reuters
https://bsky.app/profile/pravda.ua/post/3lf57fm4tas2z
Zo wordt het wel lastig om binnen 24 uur na de inauguratie die oorlog te beindigen.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 09:36:09 #285
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216199804
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 08:58 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Maat, komaan. Een kleine greep: het ontvoeren van van Oekraense kinderen en ze onderbrengen bij Russische pleeggezinnen, de exercitie geleid door de minister van gezinszaken; raketten op ziekenhuizen, scholen, kinderopvangverblijven, stations, geleid door de minister van defensie; het systematisch martelen van gevangenen door binnenlandse veiligheidsdiensten onder leiding van een minister van binnenlandse zaken.

Zie je de samenhang? Dit zijn geen incidenten. Dit is intentioneel, zo ziet de uitvoering van een consistent strategisch beleid eruit. De mensen in het Kremlin bedenken dit, sturen dit aan en delen medailles uit. Dit heeft niets met tactisch (on)wijs te maken, dt is hoe omvolking / genocide eruit ziet.

En ze zijn er goed in, want ze doen het al eeuwen.
Dat er oorlogsmisdaden gepleegd worden is voldoende duidelijk, dat er in urban gevechten raketten neerkomen op civiele gebouwen gebeurt ook. Ik ontken ook helemaal niks, en voor gevoel voor ethiek schat ik de Oekrainers hoger in dan de Russen.

Maar kom op, omvolking, kidnappen van kinderen. Dat is ook gewoon propaganda om Russen te dehumaniseren. Dat hebben ze niet nodig hoor, ze hebben in Bucha al het nodige laten zien.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  dinsdag 7 januari 2025 @ 09:54:47 #286
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216200045
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:18 schreef Ulx het volgende:

[..]
Zo wordt het wel lastig om binnen 24 uur na de inauguratie die oorlog te beindigen.
Een beetje positief blijven!

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216200147
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat er oorlogsmisdaden gepleegd worden is voldoende duidelijk, dat er in urban gevechten raketten neerkomen op civiele gebouwen gebeurt ook. Ik ontken ook helemaal niks, en voor gevoel voor ethiek schat ik de Oekrainers hoger in dan de Russen.

Maar kom op, omvolking, kidnappen van kinderen. Dat is ook gewoon propaganda om Russen te dehumaniseren. Dat hebben ze niet nodig hoor, ze hebben in Bucha al het nodige laten zien.
je ontkent dus wel iets ondanks het feit dat je zegt dat je het niet doet ;)
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216200245
twitter
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_216200256
Elon Musk is een nazi. News at eleven.
pi_216200296
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Als satire de werkelijkheid inhaalt..
pi_216200357
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 01:10 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Stalin was een Georgir, is geboren in Gori, wat niet etnische Zuid-Ossetisch gebied, en zijn geboortenaam is Ioseb Besarionis dze Jughashvili.

Een andere Georger, Beria, overzag de etnische zuiveringen en deportaties van bevolkingsgroepen in de periode onder Stalin.

Wat ze gemeen hadden is dat het overtuigde communisten waren, niet de Russische etniciteit.
De coupe tegen Beria in 1953 is een interessante episode in de USSR.
pi_216200360
Vandaag Russisch Kerstfeest.
pi_216200456
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 10:26 schreef Idisrom het volgende:
Vandaag Russisch Kerstfeest.
Mooie gelegenheid voor Oekrane om Poetin nog verder te vernederen met nog een flink offensief Rusland in.
Heeft de burger gelijk wat te bespreken bij het kerstdiner.
pi_216200541
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een beetje positief blijven!

[ x ]
Op dat moment was Chamberlain in zijn eentje. Zelfs Hendrik Colijn steunde hem toen niet. Mussolini was Ethiopi aan het veroveren, en Spanje zat midden in een burgeroorlog, en Frankrijk was nog aan het (vooral psychische) wonden likken over de Eerste Wereldoorlog. En Groot Brittanni was op dat moment nog steeds bezig om de grote oorlogsschulden aan de VS af te lossen. Omdat de VS, ook niet onder de democraat Roosevelt, geen schulden wilde kwijtschelden aan GB.

Chamberlain is een van de meest daadkrachtige Britse regeringsleiders geweest. Een jaar na Mnchen was de defensiebudget van GB van 1% naar 7% van het BNP gegaan, en had hij vooral genvesteerd in wat later bleek, de meest cruciale militaire objecten. Dat was vooral in de RAF, en in de verdediging van de kustlijn met radars.
Zo kon Churchill later lekker oorlogje spelen.
pi_216200730
Alleen is het westen nu niet in die situatie. Drie jaar terug misschien nog wel. Maar nu niet meer.

Nu gaan appeasen is als Hitler en Tojo om vrede smeken na El Alamein, Stalingrad en Midway.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 10:53:36 #296
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_216200781
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 00:59 schreef Ulx het volgende:

[..]
Het is dezelfde fout die Hitler maakte met de V1's. De eerste V1 kwam neer in Londen in juni 1944. Een week na D-Day. Dan heb je zo'n ding, dan bombardeer je de geallieerde troepen die nog vast zaten in Normandi toch gewoon de hel in? Maar nee.
Maar de Nazi's noemden dat dan ook Vergeltungswaffen, en niet Keurigopmillitairedoelenaanvalswapens. Die waren daar gewoon eerlijk over.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_216200812
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 10:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Maar de Nazi's noemden dat dan ook Vergeltungswaffen, en niet Keurigopmillitairedoelenaanvalswapens. Die waren daar gewoon eerlijk over.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klopt. Gevalletje prioriteiten verkeerd stellen.
pi_216200846

800k dode en gewone Russen en Noord-Koreanen!
  dinsdag 7 januari 2025 @ 10:58:02 #299
56749 BlaZ
pi_216200860
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 10:36 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Op dat moment was Chamberlain in zijn eentje. Zelfs Hendrik Colijn steunde hem toen niet. Mussolini was Ethiopi aan het veroveren, en Spanje zat midden in een burgeroorlog, en Frankrijk was nog aan het (vooral psychische) wonden likken over de Eerste Wereldoorlog. En Groot Brittanni was op dat moment nog steeds bezig om de grote oorlogsschulden aan de VS af te lossen. Omdat de VS, ook niet onder de democraat Roosevelt, geen schulden wilde kwijtschelden aan GB.

Chamberlain is een van de meest daadkrachtige Britse regeringsleiders geweest. Een jaar na Mnchen was de defensiebudget van GB van 1% naar 7% van het BNP gegaan, en had hij vooral genvesteerd in wat later bleek, de meest cruciale militaire objecten. Dat was vooral in de RAF, en in de verdediging van de kustlijn met radars.
Zo kon Churchill later lekker oorlogje spelen.
Tegenwoordig wordt Chamberlain inderdaad vaak te grabbel gegooid terwijl het toch hij was die Engeland voorbereide op de oorlog. Het was precies zijn voorganger die het Engelse defensiebudget had uitgekleed.

Al voor de Mnchenovereenkomst was overigens al besloten in Frankrijk en Engeland dat het Sudetenland terug naar Duitsland zou moeten gaan vanwege het zelfbeschikkingsrecht. Het Sudetenland vormde indertijd een soort staat binnen een staat.
Overigens is het ook interessant te bezien dat de Soviet Unie bereid was de Tsjechen te steunen mits het gebruik mocht maken van Pools grondgebied.
Polen en Hongarije maakten van de situatie gebruik om ook grondgebied op te eisen.
Mnchen kan ook als een nederlaag voor Hitler gezien worden, hij wist de Fransen en Engelsen immers niet te overtuigen van verdere toezeggen dan die bij Bad Honesberg eerder al gedaan werden.

[ Bericht 2% gewijzigd door BlaZ op 07-01-2025 11:07:38 ]
  dinsdag 7 januari 2025 @ 11:04:33 #300
56749 BlaZ
pi_216200961
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 00:59 schreef Ulx het volgende:

[..]
De V1 was dermate onnauwkeurig dat de eerste modellen ongeveer in een cirkel van 25 tot 30km zouden landen. Daar kun je dus een stad zo groot als London mee bestoken maar zeker geen troepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')