Hoorde je dan niet op de"stille momenten" de originele opname erdoorheen? Ik was om die reden nooit fan van hergebruikquote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:16 schreef Eightyone het volgende:
Ik kocht in de 90's bandjes bij de kringloop, en spoelde er eigen muziek overheen. Nieuwe lege waren voor mezelf wat duur.
Wel moesten ze er niet te nadrukkelijk gebruikt uit zien. Dat vergrootte de kans dat de tape nog goed was.
Ik heb er weinig last van gehad.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:25 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Hoorde je dan niet op de"stille momenten" de originele opname erdoorheen? Ik was om die reden nooit fan van hergebruik
Bij een goed cassettedeck had je daar geen last van, de wiskop zou keurig moeten wissen.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:25 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Hoorde je dan niet op de"stille momenten" de originele opname erdoorheen? Ik was om die reden nooit fan van hergebruik
Kijk hier eens:quote:Op zaterdag 4 januari 2025 23:53 schreef Mushanga71 het volgende:
Deed ook Count Down opnemen op video. Ik was vaak bij de opnames aanwezig en heb zo veel artiesten voorbij zien komen. Dan zat ik later klaar om het op te nemen.
Zonde wel, alles is inmiddels foetsie.
De (euro)house draaiende piraat in de buurt, die ontelbaar veel namen heeft gehad. Die heb ik destijds weleens gebeld.quote:Er was ook een radiostation waar je verzoeknummers kon opgeven dus dat deed ik dan als ik weer es een nummer gemist had/doorheen gekakeld was.
Ooh, gaafquote:Op zondag 5 januari 2025 11:35 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Kijk hier eens:
https://www.youtube.com/@:CountDownEU
Geinige video, de twee die in compleet verschillende universa hun ding lijken te doen. Zij geilt de camera op (leuke styling btw, en ik meen het ook nog), hij springt elders wat rond.
Bekijk deze YouTube-video
Stoïcijns publiek (weliswaar niet bewust meegemaakt, is iets te lang geleden):
[..]
De (euro)house draaiende piraat in de buurt, die ontelbaar veel namen heeft gehad. Die heb ik destijds weleens gebeld.
Soms lieten ze gewoon de nieuwste Mega Dance/Now Dance/enz-verzamelaar lopen, dan waren ze aan het eten oid.
We hadden bij de lokale omroep (Skyline) zelfs een programma waarin je een heel uur met je verzoekplaten moest vullen. "De 11 van jezelf" (met ene Hugo van Wansum. Ik zal eens moeten opzoeken of 'ie nog leeft, hij klonk destijds al als 60+).quote:Op zondag 5 januari 2025 14:40 schreef Mushanga71 het volgende:
Leuk was dat he, bellen om je verzoeknummer door te geven![]()
Nostalgie...
Juist die nummers die niet dagelijks werden uitgezonden vroeg ik aanquote:Op zondag 5 januari 2025 15:12 schreef Eightyone het volgende:
[..]
We hadden bij de lokale omroep (Skyline) zelfs een programma waarin je een heel uur met je verzoekplaten moest vullen. "De 11 van jezelf" (met ene Hugo van Wansum. Ik zal eens moeten opzoeken of 'ie nog leeft, hij klonk destijds al als 60+).
Bij de lokale platenzaken lagen van die velletjes met op de voorkant Skyline's eigen hitlijst, en op de achterkant een invulformulier voor dat programma.
Heb ik eind jaren 90 een aantal keren gedaan, soms kwam er weleens de opmerking dat het íets minder heftig mocht.
Tja, deze lijsten met vroeger luistergedrag geven een idee. Ik mikte er in die verzoekprogramma's weleens wat minder dansbare b-keus doorheen om het voor de luisteraars wat beter behapbaar te maken. Nummers die je hieronder niet ziet, maar waarvan ik het prima vond als ze op de radio kwamen.
1991-1993
1993-2000
Maar ik kwam er dus wel steeds door. Ze zullen vast niet zoveel aanmeldingen gehad hebben.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
----------------------
Maar goed, cassettebandjes dus.
[ link | afbeelding ]
Dat heb ik met Queen, I want to break free en daarachteraan meteen: tanana tanana, the reflex flex flex flex flex flex, van Duran Duranquote:Op zondag 5 januari 2025 15:52 schreef Kanaroe het volgende:
Eindeloos veel bandjes opgenomen in de jaren '80, van de radio, samen met mijn broertje.
Play en rec. Tegeliik indrukken
Als ik nu Kim Wilde-Cambodia hoor, hoor ik daar nu nog steeds de intro van Mike Oldfield-Tubular Bells achteraan, zo stond het op een grijs gedraaid bandje![]()
Later leende ik platen en cd's van vrienden, en van de bieb.
Ik heb mijn cassettes nog steeds niet weg kunnen doen
Oh, en zelf mooie hoesjes maken hoorde er ook bij
haha ja ook! Maar schreef ook wel veel de nummers gewoon uit die er op stonden (kant A en B).quote:Op zondag 5 januari 2025 15:52 schreef Kanaroe het volgende:
Oh, en zelf mooie hoesjes maken hoorde er ook bij
Hier ook, altijd. In eerste instantie met balpen, m'n vingers, een bakje water en aquarelpotloden (zie het eerder geposte grijze hoesje). Toen ik enig idee kreeg van tekenprogramma's daarmee (zie het eerder geposte blauwe hoesje, en deze oogt wel primitief maar was in de eerste jaren nog een relatief mooie).quote:Op zondag 5 januari 2025 21:13 schreef Kanaroe het volgende:
Ik maakte trouwens echt veel werk van de hoesjes, met aquarelverf of foto's
Zal wel Martijn zijn, niet zijn pa.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 03:02 schreef Jeo_Boden het volgende:
Dance Trax met joeroen krabbé en top40 met die brillemans. Maar het was altijd de gok of je het nummer helemaal te horen kreeg.
Ja met de pauzeknop want anders hoorde je telkens de klikjes van het starten en stoppenquote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:23 schreef Boca_Raton het volgende:
Ja, van Sky Radio. Play en Rec naar beneden en op de Pause-knop. Zat ik in de achterkamer te lezen en trok ik een spurtje naar de voorkamer als er een goed liedje begon.
Ja of je vingers schoten er af, weg begin van liedje.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:15 schreef rival het volgende:
[..]
Ja met de pauzeknop want anders hoorde je telkens de klikjes van het starten en stoppen
Een jonge Rob van Someren, zo te horen.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uit 1992, gevonden op 1 van m'n cassettebandjes
https://sndup.net/bpx8h/
Ik weet niet hoe compleet dat is. Maar het zou wel gaaf zijn.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:40 schreef CarbonC het volgende:
De NPO zou het hele radio- en televisiearchief online moeten zetten.
Er is heel veel verloren gegaan.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe compleet dat is. Maar het zou wel gaaf zijn.
Ik heb gehoord dat dat in 2026 gaat gebeuren. Het zal wel achter een DRM-beveiliging terecht komen, maar uiteindelijk moet je straks gratis diverse afleveringen kunnen kijken en beluisteren. Nu moet je nog bij Beeld en Geluid in Hilversum aankloppen om door het archief te neuzen, maar straks kan dat achter je computer.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe compleet dat is. Maar het zou wel gaaf zijn.
Oh ja, Martin Boer was dat volgens mijquote:Op dinsdag 18 februari 2025 15:26 schreef Eightyone het volgende:
Of, voor net iets jongere mensen, een mix van Wessel van Diepen of de mensen achter 2 Brothers on the 4th Floor.
In mijn herinnering hebben zij midden/eind jaren 90 iig achter wat jaarmixen gezeten.
Channel X, van 19 uur tot ergens in de vroege ochtend op 103.2 fm - en overdag zat Radio Atlantis daar. Maar daar was ook veel dance te horen.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 15:31 schreef Het_Bokje het volgende:
Ja, savonds/snachts op een lokale zender die house-herrie uit Club-X uitzond ofzo met t AKAI deck in de aanslag.
En lekker vloeken als halverwege de nacht je draad-antenne van je balkenplafond flikkerde.
Het schijnt dat lang niet alles bewaard is, maar ik heb zo het vermoeden dat ik me wel een tijdje zou kunnen vermaken met wat er wel bewaard is. De rest zou publiekelijk aangevuld kunnen worden. Zo zijn ik alle uitzendingen van In The Mix van Ben Liebrand wel te vinden. Qua radio zou ik Vara's Vuurwerk wel terug willen horen. Qua televisie De wereld van Boudewijn Buch, onder andere.quote:
De Magic Friends van het station!quote:Op woensdag 28 mei 2025 03:49 schreef Eightyone het volgende:
Er is zo weinig van die Magic Friends te vinden.
Maar dit wel:
Heb je daar een duidelijk overzicht van programma's gevonden?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 23:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kwam een tijdje terug toevallig de radiotrefpunt.nl website tegen.
Heb een stuk of 800 mp3's met radioprogramma's tussen 1970 en 1999 gevonden, vooral veel van 1987 - 1994 wat toch wel de periode is dat ik het meest radio luisterde (in 1987 werd ik 11).
Honderden uren luisterplezier dus.
Zelf ook een paar dingen geüpload die er nog niet te vinden waren.
Erg leuk om weer terug te horen, hele TOP40 uitzendingen waar je ook weer eens nummers hoort die je al bijna vergeten bent (en soms is dat terecht)
Ik ben nu bezig met 1985quote:Op zaterdag 31 mei 2025 22:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Top 40 van 12 maart 1992
17:00 - 18:00
Presentator: Erik de Zwart
https://voca.ro/1cTnTgWfHskk
Ook stilte neem je ermee op dus je kon gewoon stilte creëren over een al eerder opgenomen tape heen.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:25 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Ik ben een carnavals-editie uit 1992 aan het uploaden. Die wordt later nog gepost, maar het duurt even. Onlineconverter.com is niet zo snel, en vervolgens moet YouTube nog uitzoeken hoe het met de copyrights zit.quote:Op zondag 1 juni 2025 08:47 schreef D. het volgende:
[..]
Ik ben nu bezig met 1985
Hoewel ik een fanatiek luisteraar was verbaas ik me er over hoeveel ik niet (meer) (her)ken
Nah @TheFreshPrince liet al weten dat dat kan komen door de verschillende apparatuur.quote:Op zondag 1 juni 2025 09:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook stilte neem je ermee op dus je kon gewoon stilte creëren over een al eerder opgenomen tape heen.![]()
Mijn bandjes vulde ik meestal niet van de radio maar we waren lid van de bibliotheek die toen ook LP's uitleenden daarvan kopieerde ik het dan.
Alleen de megajaar mix kwam wel van de radio.
Klopt, goedkope cassetterecorders hadden een simpele magneet als wiskop en dat werkte niet zo heel efficiënt.quote:Op zondag 1 juni 2025 09:23 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Nah @:thefreshprince liet al weten dat dat kan komen door de verschillende apparatuur.
Ik had maar een simpele stereo onder mijn hoogslaper
Nou, bij mij is er ook veel verloren gegaan. Ik ging vroeger heel rommelig met tapes om. Die tweede 'Magic Friends'-file die ik in dit topic plaatste (die met die schattige foto) heb ik ooit opgenomen, maar is in m'n eigen versie ook verloren gegaan. Was apart om dat stuk uitzending vorig jaar weer terug te vinden, ondanks het modderige geluid.quote:Op zondag 1 juni 2025 09:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
In de 80's / 90's moest ik natuurlijk zorgvuldig met m'n schaarse zakgeld omgaan, dus hele tapes volspelen met complete radio-uitzendingen behoorde niet tot de mogelijkheden. Dus vaak toch tapes hergebruiken en zoveel mogelijk de DJ's eruit knippen.
Daarom wel blij dat er mensen zijn die dat destijds wél gedaan hebben en dat nu weer uploaden
was de wiskop ook niet meteen de openamekop?quote:Op zondag 1 juni 2025 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, goedkope cassetterecorders hadden een simpele magneet als wiskop en dat werkte niet zo heel efficiënt.
Nee, wiskop is een aparte kopquote:Op zondag 1 juni 2025 09:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
was de wiskop ook niet meteen de openamekop?
De kunst was sowieso om de nummers op te nemen en de dj's te ontwijken, wat de ene keer beter lukte dan de anderequote:Op zondag 1 juni 2025 09:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
In de 80's / 90's moest ik natuurlijk zorgvuldig met m'n schaarse zakgeld omgaan, dus hele tapes volspelen met complete radio-uitzendingen behoorde niet tot de mogelijkheden. Dus vaak toch tapes hergebruiken en zoveel mogelijk de DJ's eruit knippen.
Daarom wel blij dat er mensen zijn die dat destijds wél gedaan hebben en dat nu weer uploaden
Duidelijk een kennerquote:Op zondag 1 juni 2025 10:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, wiskop is een aparte kop
Heb toevallig een aantal loopwerken liggen hier waar ik al eens een foto van had geschoten:
Links zie je de wiskop, dan de afspeel- / opnamekop en dan de capstan met pinchroller, die het afspeeltempo van de tape bepaalde. Aan die capstan zit normaal een groot vliegwiel zodat hij zo stabiel mogelijk draait.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Achterzijde met aandrijfmotor en vliegwiel van capstan.
[ afbeelding ]
De wat duurdere decks hadden 2 capstans met 2 pinchrollers en 3 ipv 2 koppen.
De 3e kop wordt gebruikt om je opname direct terug te kunnen luisteren terwijl je opneemt, zodat je kan horen of alle instellingen voor de opname goed staan en de tape in orde is.
De extra capstan zorgde voor een meer soepele tape transport en had als voordeel dat je autoreverse kon toepassen omdat je de tape ook de andere kant op kon laten draaien.
[ afbeelding ]
Voor autoreverse kon de kop vaak 180 graden draaien maar er waren ook wel andere oplossingen met koppen met 4 ipv 2 sporen (ook vaak toegepast in "walkmans") of decks die de hele tape omdraaiden (paar decks van Nakamichi).
Hele tape omdraaien:
Het draaien van zo'n "autoreverse" kop:
Ook gebruikte cassettes kun je nu prima kwijt op Marktplaats.quote:Op zondag 5 januari 2025 21:13 schreef Kanaroe het volgende:
Laatst appte mijn broertje nog een foto van al zijn bandjes met de vraag 'wegdoen of houden?'
Nostalgie zit kennelijk in de familie
Ik maakte trouwens echt veel werk van de hoesjes, met aquarelverf of foto's
Ikzal het mijn broer melden, ik bewaar ze nog evenquote:Op dinsdag 3 juni 2025 07:25 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Ook gebruikte cassettes kun je nu prima kwijt op Marktplaats.
Ja, die tijd is wel een beetje voorbij idd.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 10:02 schreef Eightyone het volgende:
Ik had een mp3-speler die dat kon. Een Creative Muvo. In 2010 is dat al gedaan.
Maar ja, zie die nog maar eens te krijgen.
of die stomme roepie roepie vogelquote:Op zondag 1 juni 2025 21:49 schreef D. het volgende:
[..]
De kunst was sowieso om de nummers op te nemen en de dj's te ontwijken, wat de ene keer beter lukte dan de andere
MidnR was te gek. Ik bleef af en toe in de auto zitten om stukjes af te luisteren. Alleen zou de woke gemeenschap helemaal gek worden als ze het zouden horen.quote:Op zondag 1 juni 2025 00:08 schreef Filosoofert het volgende:
Ik heb ook echt gouden herinneringen aan de nacht programmering op Veronica 538. Als puber met slaapproblemen luisterde ik een periode naar Rick van V(elthuysen), die de nacht aan elkaar lulde. Ook met een hoop vaste luisteraars die inbelden (vrachtwagenchauffeurs en sherry-vrouwtjes) en in mijn herinnering redelijk grof.
Good Times.
Zal eens opzoeken of daar nog iets van te vinden is
Edit
MiddenInDeNachtRick (ook wel MIDNR) was een nachtprogramma van Radio 538 rond diskjockey Rick van Velthuysen, dat van dinsdag tot vrijdag tussen middernacht en 03.00 uur werd uitgezonden.
Ik had een goedkope tapedeck die enkelt type I normal cassettes normaal kon dubben. De toetsen waren mechanisch met een veertje. Dus als je de pauzeknop inhield begon ie met opnemen zodra je hem loslietquote:Op donderdag 5 juni 2025 14:34 schreef StateOfMind het volgende:
Dance, house enzo nam ik altijd op, met uiterst gefocust de vinger op de pauze knop houdend voor als er gepraat werd
TDK SA 90 en TDK SA-X 90 tapes, niks anders.
3FM heeft tijden zaterdagnacht live vanuit de Escape uitgezonden.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:34 schreef StateOfMind het volgende:
Dance, house enzo nam ik altijd op, met uiterst gefocust de vinger op de pauze knop houdend voor als er gepraat werd
TDK SA 90 en TDK SA-X 90 tapes, niks anders.
Met Martijn Krabbéquote:Op donderdag 5 juni 2025 18:34 schreef Jeo_Boden het volgende:
[..]
Ik had een goedkope tapedeck die enkelt type I normal cassettes normaal kon dubben. De toetsen waren mechanisch met een veertje. Dus als je de pauzeknop inhield begon ie met opnemen zodra je hem losliet
Ik nam altijd Tros Dancetrax op. Wat een tijden.
Een van de sympathiekste BNersquote:Op donderdag 5 juni 2025 20:07 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Wat dagen terug geupload:
Tina was kosten die Kondome😱quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:36 schreef Eightyone het volgende:
Het originele artikel waar die foto uit komt (bron: een Tina uit 1993):
[ link | afbeelding ]
Leuk om te horen zeg, vooral de fragmenten met reclameboodschappen en journaal: "6 uur, radionieuwsdienst verzorgd door het ANP"quote:Op dinsdag 29 juli 2025 18:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor de liefhebbers wat fragmenten van mijn tapes (ook al op Radiotrefpunt gepost).
Het is vooral 1992 - 1994 dus de oude FOK! garde, zeg maar
https://pixeldrain.com/u/UZjVkfxM
https://pixeldrain.com/u/MGe36y8D
https://pixeldrain.com/u/rY2z6U2w
https://pixeldrain.com/u/ph864zK9
https://pixeldrain.com/u/ZiWp9DSZ
*gedownload*quote:Op dinsdag 29 juli 2025 18:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor de liefhebbers wat fragmenten van mijn tapes (ook al op Radiotrefpunt gepost).
Het is vooral 1992 - 1994 dus de oude FOK! garde, zeg maar
https://pixeldrain.com/u/UZjVkfxM
https://pixeldrain.com/u/MGe36y8D
https://pixeldrain.com/u/rY2z6U2w
https://pixeldrain.com/u/ph864zK9
https://pixeldrain.com/u/ZiWp9DSZ
Niet even je cassetterecorder voor de PC-speaker gezet en de Play+record button ingedrukt?quote:
De laatste is al 15 jaar weg.quote:Op donderdag 31 juli 2025 16:04 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Niet even je cassetterecorder voor de PC-speaker gezet en de Play+record button ingedrukt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |