Welke smaak vond ie ook niet lekker, van herfstbok?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:50 schreef Sabata het volgende:
Pa gebruikt altijd donker bier omdat dat vaak een zoetere smaak heeft (wel even de smaak testen hic), die vond die smaak ook niet lekker. Was uitstekend als meerdaagse kerstmaaltijd
Ja maar het was echt te bitter gewordenquote:Op zaterdag 4 januari 2025 14:01 schreef Jordy-B het volgende:
Een bokje mag ietsje bitter zijn, maar dat verschilt van merk tot merk.
Iets om de schotel goed te verpesten, is om de een aanbaksels los te schrapen als je als even aan het stoven bent. De aanbaksels als je het vlees en groente aanzet, zijn smaakvol. Als je eenmaal stooft en je hebt koek enzo toegevoegd, waardoor het bindt, is de kans groot dat het weer iets aanbakt. Die aanbaksels wil je niet door de stoof roeren, want die zijn puur bitter.
Verder niet te gek doen met paprikapoeder. Paprikapoeder verbrandt snel en is veel smaakvoller als je dat toevoegt nadat je temperatuur hebt teruggebracht.
Beetje bruine suiker.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 14:51 schreef madeliefff het volgende:
[..]
Ja maar het was echt te bitter geworden
Herfstbok idd, hij vond dat juist donker bier met een zoetere smaak beter complimenteerdequote:Op zaterdag 4 januari 2025 14:50 schreef madeliefff het volgende:
[..]
Welke smaak vond ie ook niet lekker, van herfstbok?
Ah. Weet je welke dat dan is? Ik heb namelijk geen verstand van bierquote:Op zaterdag 4 januari 2025 14:57 schreef Sabata het volgende:
[..]
Herfstbok idd, hij vond dat juist donker bier met een zoetere smaak beter complimenteerde
Meestal pakte hij Heineken Oud Bruin, tot dat eruit ging in het assortiment. Nu Brand Oud Bruin (eerste de beste die we in de dorpswinkel tegen kwamen)quote:Op zaterdag 4 januari 2025 15:14 schreef madeliefff het volgende:
[..]
Ah. Weet je welke dat dan is? Ik heb namelijk geen verstand van bier
Maar dat geeft een totaal andere smaak. Dus als je stoofvlees met bier wil maken, kan je niet het bier vervangen door wijn.quote:Op maandag 6 januari 2025 09:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Stoofvlees maak ik met wijn, niet met bier
Jammer wel , en wat als ik het alleen met water of vleesfond maak? Is het dan saai? Ik heb wel t ontbijtkoek wat de grootste smaakmaker is in t receptquote:Op maandag 6 januari 2025 10:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar dat geeft een totaal andere smaak. Dus als je stoofvlees met bier wil maken, kan je niet het bier vervangen door wijn.
Vleesfond, laurier, kruidnagel, mosterd.quote:Op donderdag 9 januari 2025 19:17 schreef madeliefff het volgende:
[..]
Jammer wel , en wat als ik het alleen met water of vleesfond maak? Is het dan saai? Ik heb wel t ontbijtkoek wat de grootste smaakmaker is in t recept
Vergeet dat recept. Gebruik deze van Jeroen Meus.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:13 schreef madeliefff het volgende:
Ik heb een tijdje terug een stoofvlees recept gemaakt waar herfstbok in gaat maar het werd onwijs bitter.
Wie heeft ervaring ermee en weet hoe ik het recept het beste kan aanpassen om dit te voorkomen?
Moet ik een ander soort bier gebruiken? of liever maar een klein scheutje gebruiken? Ik kan ook wanneer het bijna klaar is wat bier toevoegen maar ook weer niet veel want de saus is dik stroperig door ontbijtkoek en dat doe ik dan teniet. er zit verder genoeg suikers in dus daarmee los ik het ook niet op.
Het recept:
https://www.jumbo.com/rec(...)en-bokbier-1447283-7
Dubbel of quadrupel inderdaad. Geen pils, blond, weisen of trippel. Dat is goed voor andere zaken.quote:Op donderdag 9 januari 2025 19:36 schreef Marsenal het volgende:
Ik zou zelf geen bokbier gebruiken, maar gewoon een dubbel.
Steak n ale piequote:Op woensdag 8 januari 2025 13:26 schreef Troel het volgende:
Hier gaat er of Guinness of een bock van de plaatselijke brouwer door het stoofvlees. En ik prefereer stoofvlees zonder ontbijtkoek of peperkoek.
Hoezo? Persoonlijke preferentie misschien?quote:Op maandag 6 januari 2025 09:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Stoofvlees maak ik met wijn, niet met bier
Krijg gelijk weer trek in varkenswangen. Mooi vlees!quote:Op maandag 13 januari 2025 14:58 schreef Red_85 het volgende:
Hoop dat je hier wat aan hebt. Ik maak dit iedere herfst, winter iedere 2 maanden wel een keer. Of soortgelijk iets zoals varkenswangetjes in rodenbach.
Correct, bovendien heb ik wijn altijd in huis, maar "stoofbier" nietquote:Op maandag 13 januari 2025 15:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoezo? Persoonlijke preferentie misschien?
Oud bruin deed mn oma en doet mn vader ook.quote:Op maandag 13 januari 2025 15:48 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Krijg gelijk weer trek in varkenswangen. Mooi vlees!
Ik gebruik zelf om te stoven altijd Oud Bruin of Westmalle Dubbel. Net wat voorradig is in de lokale supermarkt.
Als je alleen trappist mag gebruiken ben je wel beperkt. Die abt 12 is ook geen trappist maar wel een van de beste om je vlees in te stoven.quote:Op maandag 13 januari 2025 17:46 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
Voeg 2 boterhammen met aan een kant mosterd en aan de andere kant appelstroop toe. Dik besmeren (Eén met de stroop kant naar beneden, en de andere met de mosterd kant) zo bovenop het vlees leggen totdat ze uitelkaar vallen
En gebruik svp een goede trappist en geen goedkoop supermarktbier
Geef je ook wel eens etentjes?quote:Op maandag 13 januari 2025 14:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vergeet dat recept. Gebruik deze van Jeroen Meus.
https://dagelijksekost.vrt.be/gerechten/stoofvlees-friet
Die kan ik inmiddels dromen en is echt werkelijk koningsvoer.
Het bier is wel sleutel tot een goeie pan. Wat zwaarder, zoetig bier is noodzakelijk. Mijn oma gebruikte en vader gebruikt Oud Bruin, ik doe er Westmalle dubbel of St Bernardus Abt12 in. Denk ook wel dat een LaTrappe dubbel of quadrupel lekker zal zijn.
Het bier is je stoofvocht, dus niet maar een klein beetje gebruiken of op het laatste toevoegen.
Pro tips:
- Laat het bier warm zijn zodra je het samenvoegt met het vlees.
- Gebruik 2 pannen, 1 bakpan voor het vlees aanbakken en 1 stoofpan. Bak alleen je uien in de stoofpan op maximaal middel vuur. Blus je bakpan af met het bier wat opwarmt. Veel alcohol verdampt ook waardoor het minder wrang en bitter wordt.
- Als je je uien bakt, vlak voordat ze gaar zijn, doe er 1 of 2 eetlepels meel bij. Wordt je saus iets dikker van.
- eerste half uur als alles in de pan zit, laat de deksel er nog een kwart af. Zo kan de rest van de alcohol verdampen. Dat wrange moet er uit, daaaar wordt het ook bitter van.
Let niet op de prijs overigens, gebruik die biertjes.
Hoop dat je hier wat aan hebt. Ik maak dit iedere herfst, winter iedere 2 maanden wel een keer. Of soortgelijk iets zoals varkenswangetjes in rodenbach.
quote:Op maandag 13 januari 2025 23:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Geef je ook wel eens etentjes?
quote:
quote:
Kwam ooit bij een slager hier en vroeg aan de bediende of ze ook varkenswangen hadden. Reageerde ze meteen: 'Dat is toch vies?!?'.quote:Op maandag 13 januari 2025 23:22 schreef Red_85 het volgende:
Varkenswangen zijn overigens topvleesstukken. Echt zo raar dat dat niet meer wordt gegeten hier. Kalfswang is ook zoiets. Geweldig zoiets.
Die slager zou ik niet vertrouwen. Echte slagers vinden dit namelijk een van de beste stukken vlees die er zijn.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 11:04 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Kwam ooit bij een slager hier en vroeg aan de bediende of ze ook varkenswangen hadden. Reageerde ze meteen: 'Dat is toch vies?!?'.
De slager zelf kwam van achter en zei alleen maar dat ze de varkenswangen door het gehakt draaien. .
Kennissen van ons was een vietnamees dwergvarken aangedraaid maar dat werd een enorm monster van een beest (was dus geen dwergvarken) en zaten daarmee met handen in hun haar, was hun lieve Knorretje maar konden hem niet houden.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 12:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die slager zou ik niet vertrouwen. Echte slagers vinden dit namelijk een van de beste stukken vlees die er zijn.
Ik had in mijn oude woonplaats precies het tegenovergestelde. 2 broers hadden die slagerij en de bedienden achter de toonbank waren hun vrouwen en dochters. Die 2 broers waren letterlijk de halve varkens aan het uitbenen en toen ik vroeg of ze ook wangen hadden. Verschrokken keken ze beide om en vertelde mij 'dat zijn de slagersstukken, dit is ons vlees!? '
Ik raad aan Westmalle Dubbel.quote:
Bedankt voor de tips!quote:Op maandag 13 januari 2025 14:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vergeet dat recept. Gebruik deze van Jeroen Meus.
https://dagelijksekost.vrt.be/gerechten/stoofvlees-friet
Die kan ik inmiddels dromen en is echt werkelijk koningsvoer.
Het bier is wel sleutel tot een goeie pan. Wat zwaarder, zoetig bier is noodzakelijk. Mijn oma gebruikte en vader gebruikt Oud Bruin, ik doe er Westmalle dubbel of St Bernardus Abt12 in. Denk ook wel dat een LaTrappe dubbel of quadrupel lekker zal zijn.
Het bier is je stoofvocht, dus niet maar een klein beetje gebruiken of op het laatste toevoegen.
Pro tips:
- Laat het bier warm zijn zodra je het samenvoegt met het vlees.
- Gebruik 2 pannen, 1 bakpan voor het vlees aanbakken en 1 stoofpan. Bak alleen je uien in de stoofpan op maximaal middel vuur. Blus je bakpan af met het bier wat opwarmt. Veel alcohol verdampt ook waardoor het minder wrang en bitter wordt.
- Als je je uien bakt, vlak voordat ze gaar zijn, doe er 1 of 2 eetlepels meel bij. Wordt je saus iets dikker van.
- eerste half uur als alles in de pan zit, laat de deksel er nog een kwart af. Zo kan de rest van de alcohol verdampen. Dat wrange moet er uit, daaaar wordt het ook bitter van.
Let niet op de prijs overigens, gebruik die biertjes.
Snel een bekende worden dusquote:
Ik smeek jequote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |