Dat doe ik dus niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het probleem is dat je het Russische narratief oplepelt als oorzaak van dit conflict.
Dat is toch ook helder? In het jaar 800 was er Kievan Rus en daarom hoort Oekraïne bij Rusland en is het een verzinsel.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het probleem is dat je het Russische narratief oplepelt als oorzaak van dit conflict.
Lees het artikel even waar naar gerefereerd werd van Helga Salemon. Daar reageerde ik op.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dus omdat anders Poetin z’n kop eraf gaat, moet Oekraïne maar gebied afstaan. Wat is dat voor logica?
Ja, dat soort Russisch narratief doel ik op.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat doe ik dus niet.
Ik heb al tig keer aangegeven dat ik mijn vraagtekens zet bij de vermeende "nazi's" in het oosten van Oekraïne, of de vermeende genocide daar, of Poetin's suggestie dat Zalensky een nazi is.
Maar dat er een probleem is een nogal interventionistisch beleid van de NAVO i.c.m. het continu doorschuiven naar het oosten is mij wel duidelijk. En eigenlijk bijna de hele wereld wel. We (het westen) zullen ons moeten gaan aanpassen aan schuivende machtsverhoudingen.
Voor de zoveelste keer. Er is geen sprake van opschuiven naar het oosten. De landen in kwestie hebben zichzelf gemeld voor lidmaatschap. Niemand is gedwongen. Wat hadden we dan moeten zeggen tegen de Polen, Tsjechen, en de rest? Optiefen, mag niet van moedertje Rusland?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat doe ik dus niet.
Ik heb al tig keer aangegeven dat ik mijn vraagtekens zet bij de vermeende "nazi's" in het oosten van Oekraïne, of de vermeende genocide daar, of Poetin's suggestie dat Zalensky een nazi is.
Maar dat er een probleem is een nogal interventionistisch beleid van de NAVO i.c.m. het continu doorschuiven naar het oosten is mij wel duidelijk. En eigenlijk bijna de hele wereld wel. We (het westen) zullen ons moeten gaan aanpassen aan schuivende machtsverhoudingen.
Zeggen dat hij het niet doet,quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat doe ik dus niet.
[....]
Eerbiedigen van de Boekarest memorandi.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer. Er is geen sprake van opschuiven naar het oosten. De landen in kwestie hebben zichzelf gemeld voor lidmaatschap. Niemand is gedwongen. Wat hadden we dan moeten zeggen tegen de Polen, Tsjechen, en de rest? Optiefen, mag niet van moedertje Rusland?
Degene die het Boedapestmemorandum heeft geschonden is Rusland.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eerbiedigen van de Boekarest memorandi.
Oekraïne was gewoon net een stap te ver. Maar ik zie het ook niet zitten dat het land in Russiche handen valt.
Vertel, wat stond daar dan?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat inderdaad.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer. Er is geen sprake van opschuiven naar het oosten. De landen in kwestie hebben zichzelf gemeld voor lidmaatschap. Niemand is gedwongen. Wat hadden we dan moeten zeggen tegen de Polen, Tsjechen, en de rest? Optiefen, mag niet van moedertje Rusland?
Het zijn soevereine landen, die naar eigen goeddunken een buitenlandbeleid mogen voeren en zelf mogen bepalen bij welke alliantie zij zich aansluiten. Dat Rusland daar anders over denkt met hun Brezjnevdoctrine is hun probleem.
Afghanistan, Joegoslavië en dan ben je er wel. Hoe je dat nogal interventionistisch kan noemen is de mense hier wel een vraagteken.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waarom was Oekraïne een stap te ver? Letland, Estland en Polen grenzen al aan Rusland. Oh en nu is Finland er ook nog bij. Wat levert het Rusland op als Oekraïne niet bij de NAVO zit en andere landen wel?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Oekraïne was gewoon net een stap te ver. Maar ik zie het ook niet zitten dat het land in Russiche handen valt.
Niet vanuit het Russische narratief.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Degene die het Boedapestmemorandum heeft geschonden is Rusland.
Er ligt ook een verdrag uit de jaren 90 waar Rusland in toezegt dat de ex-Warschaupactlanden vrij zijn in bij welke alliantie ze aanhaken.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat Rusland de soevereiniteit van Oekraïne en diens landsgrenzen zou respecteren...
Nog langer geleden was het niet anders hoor. De Praagse Lente bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat inderdaad.
En die landen hebben hun gelijk gevonden in de manier waarop Rusland is omgegaan met Tsjetsjenië, Moldavië, Georgië en tot 3 x aan toe met Oekraïne..
Maar het westen is het probleem
Klopt, en dat past niet in het Russische narratief.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nog langer geleden was het niet anders hoor. De Praagse Lente bijvoorbeeld.
Toen De Gaulle uit de NAVO stapte heb ik geen tanks op de Champs-Élysées gezien. Toen de Britten voor een Brexit stemden hadden wij misschien ook gewoon Westminster moeten bezetten ofzo.
U bewijst met deze reactie juist weer mijn punt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Geen tijd om inhoudelijk te reageren, maar wel tijd om drie alineas vol te pennen waarin je precies niks weet te zeggen.
Misschien kan je dan op z'n minst even aangeven op welke vlakken mijn analogie de plank volgens jou zou misslaan?
Gecombineerd met projecties uit de schaduw van het land omdat Rusland zelf constant uitbreidt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, en dat past niet in het Russische narratief.
Daar wordt niet begrepen dat landen soeverein beslissen over hun eigen koers.
Daarom worden Navo en EU ook gezien als imperialistische grootmachten die oprukken richting Rusland.
En dus wordt Rusland als het slachtoffer gezien en is de oorlog de schuld van het westen.
En dat idee krijg je er niet uit omdat dat Russische denken in de wortel zit verankerd.
Dat roep je wekelijks, maar je maakt dat op geen enkele wijze hard.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Finland en Zweden zijn niet een stap te ver?quote:Oekraïne was gewoon net een stap te ver. Maar ik zie het ook niet zitten dat het land in Russiche handen valt.
Je had geen punt; je had een stelling. Een vrij onnozele stelling om precies te zijn. En om nog preciezer te zijn: een onnozele stelling die je niet van enig gewicht wil (of wellicht kán?) voorzien. Werp anders nog wat meer rookgordijnen op!quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:26 schreef Scjvb het volgende:
[..]
U bewijst met deze reactie juist weer mijn punt.Want net of die zo veelzeggend is en wat toevoegt.
![]()
In referte op uw vraag dus het volgende: het beter volgen van deze discussie, waaronder uiteraard notitie nemen van alle voors en tegens incluis omtrent het Russische narratief en alle westerse acties met pogingen deze oorlog uiteindelijk het hoofd te bieden (op te lossen), doet wonderen voor u.![]()
Fijne avond!
Georgië kiest nu voor deze optie. We gaan zien wat het ze brengt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat roep je wekelijks, maar je maakt dat op geen enkele wijze hard.
[..]
Finland en Zweden zijn niet een stap te ver?
Verder slaat die 'stap te ver' nergens op.
Rusland is al jaren bezig om Oekraïne onder diens vleugel te krijgen.
Daarin heeft Poetin op een gegeven moment zijn geduld verloren en gepoogd dit met een beperkte militaire operatie voor elkaar te krijgen.
En dat liep faliekant mis.
En nu ziet Poetin geen uitweg meer.
En dan rijst de vraag: is Oekraïne een soeverein land dat zelf zijn koers mag varen of had Oekraïne zichzelf in een vazal van Rusland moeten veranderen, zoals Belarus, om de lieve vrede te bewaren...
Volgens mij neig jij naar het laatste.
Nou ja, kiezen?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Georgië kiest nu voor deze optie. We gaan zien wat het ze brengt.
Het is in de chaos onduidelijk wat nou precies het draagvlak van Georgische Droom is. En of die daadwerkelijk een meerderheid van de Georgiërs vertegenwoordigen. Georgische Droom is in ieder geval van pro-Westen gedraaid naar pro-Moskou omdat ze bang zijn voor een nieuwe invasie. En omdat het een corrupte teringpartij is, dat ook.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:44 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Nou ja, kiezen?
Volgens mij is er flink geweld gebruikt want het volk wil duidelijk anders naar ik begrepen heb.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |