Als het slecht gaat met mijn zoon en ik heb de kracht en de macht dan trek ik hem persoonlijk uit de stront. Pas als ik het niet alleen kan dan roep ik de hulp van anderen in. Dit doe ik omdat ik van dat ventje hou. Familie is het belangrijkst daar ga je voor door het vuur.quote:Op maandag 6 januari 2025 10:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
O maar dat bestrijd ik ook niet, het bevestigt juist wat ik zeg: God stuurt constant profeten, boodschappers en getuigen de wereld in om van Zijn bestaan te getuigen. Jezus was daarvan de ultieme versie als God zelf in een mensenlichaam. Wij kunnen over Jezus lezen en ik denk eerlijk gezegd dat niemand zal ontkennen dat de dingen die Jezus zegt met ons resoneren als de hoogste vorm van moraliteit. Dat alleen al kan ons overtuigen.
Dus God maakt zich echt wel kenbaar op allerlei manieren, maar Hij verschijnt niet constant visueel voor mensen nee. Omdat daar goede redenen voor zijn, die ik hierboven al heb genoemd: men zou eigenlijk geen keuze meer hebben, men zou zich om de verkeerde redenen kunnen bekeren (niet uit liefde maar uit angst of een gevoel van dwang), de wonderlijke verschijningen zouden banaal worden waardoor ze al snel niet meer geloofd zouden worden.
Snap ik. Die Afrikaanse prins appte me laatst of hij de Diplodocus in mijn achtertuin mocht zien, maar zo simpel is dat natuurlijk niet.quote:Op maandag 6 januari 2025 09:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Mijn argumenten zijn geen 'excuses', maar weloverwogen verklaringen van een kwestie die misschien simpel lijkt, maar dat in werkelijkheid helemaal niet is.
Nou, dat kwaad worden valt wel mee hoor. Er zijn genoeg Christenen en Christelijke bewegingen die deze acties met een dikke duim omhoog goedkeuren.quote:Op maandag 6 januari 2025 10:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Netanyahu, de hele mensengeschiedenis. Kijk eens hoe kwaad wij over dat soort dingen kunnen worden met ons eigen menselijke rechtvaardigheidsgevoel.
Wat fijn dat die gedachte daaraan het zo enorm fijn en mentaal draaglijk maakt voor degenen die van een afstand toekijken.quote:God identificeert zich met het leed van alle mensen, het zijn zijn schepsels en kinderen.
Arme Jezus die de woede van zichzelf over zich heen kreeg.quote:Jezus kreeg de woede van God over al het kwaad dat mensen in de hele wereldgeschiedenis doen over zich uitgestort. Dat moet een afgrijselijke ervaring zijn geweest.
Kwaad is alleen relatief als je God uit de vergelijking haalt.quote:Op maandag 6 januari 2025 10:11 schreef ems. het volgende:
Kwaad is relatief. Was Jezus dan dus ook selectief in wat hij wel en niet over zich uitgestort kreeg?
Je goochelde een post hiervoor nog Jezus van God los.quote:Op maandag 6 januari 2025 10:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kwaad is alleen relatief als je God uit de vergelijking haalt.
Valt dat niet gewoon in de boodschap van de evangelisten dat als je twijfelt aan de radicale boodschap dat Jezus de messias was, je in goed gezelschap bent? Tenslotte zijn het de demonen, heidenen zoals de magi en b.v. de Romeinse soldaat op het eind die Jezus daadwerkelijk herkennen, maar Zijn eigen familie en discipelen niet. Ook de Emmaüsgangers in het Lukas-evangelie lopen kilometers met Jezus zonder Hem te herkennen.quote:Op maandag 6 januari 2025 10:14 schreef Panterjong het volgende:
Daarom schreeuwde Jezus aan het kruis. Hij stond er alleen voor. Hij deed er alles aan om de aarde mooier te maken, om het koninkrijk Gods te herstellen. Maar God had hem, God heeft ons verlaten.
Sinds ik zelf kinderen heb ervaar ik inderdaad de absurditeit van dit idee van "Goddelijke liefde" nog veel meer. Ik bedoel, als mijn kinderen mij niet zouden erkennen als vader dan zou dat erg jammer zijn, maar als ik daarna zou menen dat de enige rechtvaardige maatregel is om mijn kinderen te vermoorden, dan zou ik als psychopaat te boek staan. En het wordt nog absurder als ik me als vader net zo zou verstoppen als JHWH en me alleen via vage, indirecte aanwijzingen toon en vlak voordat ik m'n kinderen vermoord zou opmerken dat ze alle mogelijkheid hebben gehad mij te herkennen en erkennen.quote:Op maandag 6 januari 2025 10:14 schreef Panterjong het volgende:
Als het slecht gaat met mijn zoon en ik heb de kracht en de macht dan trek ik hem persoonlijk uit de stront.
Gelukkig is het allemaal hypothetisch, maar ik denk dat als je dit zou doen en er zoiets omheen zou bouwen dat veel Christenen aan hun baard plukken en zoiets hebben van "ja-ja-ja.. het is dan wel / niet goed, maar daar heeft ie wel een punt hoor."quote:Op maandag 6 januari 2025 11:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Sinds ik zelf kinderen heb ervaar ik inderdaad de absurditeit van dit idee van "Goddelijke liefde" nog veel meer. Ik bedoel, als mijn kinderen mij niet zouden erkennen als vader dan zou dat erg jammer zijn, maar als ik daarna zou menen dat de enige rechtvaardige maatregel is om mijn kinderen te vermoorden, dan zou ik als psychopaat te boek staan. En het wordt nog absurder als ik me als vader net zo zou verstoppen als JHWH en me alleen via vage, indirecte aanwijzingen toon en vlak voordat ik m'n kinderen vermoord zou opmerken dat ze alle mogelijkheid hebben gehad mij te herkennen en erkennen.
Toch is dat precies wat God doet. Omdat iets als "God is ultiem rechtvaardig en kan het niet door de vingers zien enzo"-argument, waarop apologeten weer een net zo'n analytisch en langdradig metafysisch argument afsteken als bij de simpele vraag waarom God zich niet gewoon openbaart.
En volstrekt onnodig voor een "Almachtige".quote:Op zondag 5 januari 2025 18:24 schreef Panterjong het volgende:
Opeens was dat niet meer genoeg en moest er een mens geofferd worden. Notabene God's eigen zoon of, volgens sommigen, God zelf in de gedaante van een mens. Ik snap het niet...
Geloof je het zelf? Net of die doorns en distels alléén de mens hinderen.quote:Op zondag 5 januari 2025 20:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De gevolgen van Adams zonde (de dood) worden overgegeven op zijn kinderen, dat lijkt inderdaad ook op genetisch niveau te zijn. Zoals ook de planten genetisch veranderden, aangezien die 'doorns en distels' zouden voortbrengen vanaf het moment dat Adam zondigde.
Een beetje zoals dit dus:quote:Op maandag 6 januari 2025 11:53 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Gelukkig is het allemaal hypothetisch, maar ik denk dat als je dit zou doen en er zoiets omheen zou bouwen dat veel Christenen aan hun baard plukken en zoiets hebben van "ja-ja-ja.. het is dan wel / niet goed, maar daar heeft ie wel een punt hoor."
Nam hij ook de zonden van homo's op zn schouders?quote:Op maandag 6 januari 2025 10:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kwaad is alleen relatief als je God uit de vergelijking haalt.
Dat gebeurt nu ook al. Anderen die het als kind meekrijgen kampen dan weer met opgelegde angsten waardoor het uberhaupt haast onmogelijk is die spirituele terreur van je af te werpen. "Want je weet maar nooit of....", zoals die laffe Pascal.quote:Op maandag 6 januari 2025 10:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
O maar dat bestrijd ik ook niet, het bevestigt juist wat ik zeg: God stuurt constant profeten, boodschappers en getuigen de wereld in om van Zijn bestaan te getuigen. Jezus was daarvan de ultieme versie als God zelf in een mensenlichaam. Wij kunnen over Jezus lezen en ik denk eerlijk gezegd dat niemand zal ontkennen dat de dingen die Jezus zegt met ons resoneren als de hoogste vorm van moraliteit. Dat alleen al kan ons overtuigen.
Dus God maakt zich echt wel kenbaar op allerlei manieren, maar Hij verschijnt niet constant visueel voor mensen nee. Omdat daar goede redenen voor zijn, die ik hierboven al heb genoemd: men zou eigenlijk geen keuze meer hebben, men zou zich om de verkeerde redenen kunnen bekeren (niet uit liefde maar uit angst of een gevoel van dwang), de wonderlijke verschijningen zouden banaal worden waardoor ze al snel niet meer geloofd zouden worden.
Alle zonden van alle mensen inderdaad.quote:Op maandag 6 januari 2025 18:27 schreef ems. het volgende:
[..]
Nam hij ook de zonden van homo's op zn schouders?
Nou nee, zo simpel is het niet.quote:En je god heeft ook maar gewoon meningen over goed en kwaad, dus het blijft relatief.
Ik ben het met je eens dat dat geen gezonde basis is om een zinnige relatie op te bouwen. Het is denk ik belangrijk dat kinderen wordt geleerd dat God een goede, liefdevolle, vergevingsgezinde vader is, en geen boze tiran waar je constant voor op je tenen moet lopen. Ik heb genoeg voorbeelden gezien waarbij kinderen dit wel werd geleerd, en die dus niet getraumatiseerd zijn door hun religieuze opvoeding. In tegendeel.quote:Op maandag 6 januari 2025 18:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat gebeurt nu ook al. Anderen die het als kind meekrijgen kampen dan weer met opgelegde angsten waardoor het uberhaupt haast onmogelijk is die spirituele terreur van je af te werpen. "Want je weet maar nooit of....", zoals die laffe Pascal.
De bijbel zegt dat mensen en dieren oorspronkelijk vegetarisch zijn gemaakt:quote:Op maandag 6 januari 2025 12:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Geloof je het zelf? Net of die doorns en distels alléén de mens hinderen.
Hetzelfde geldt voor de "met pijn zult u kinderen baren" straf. Die geldt blijkbaar ook voor veel zoogdieren en zelfs vogels.
Of ga je nu beweren dat "de straf op de zonde", de erfzonde van de mens,blijkbaar ook voor dieren ging gelden? Want ook dieren sterven he? En hee planten ook...
Je moet wel een heel groot gedeelte van je logische verstand (van God gekregen he?) uitschakelen om het scheppingsverhaal letterlijk te willen/kunnen nemen.
Dan heb je me denk ik verkeerd begrepen of ik heb me slecht uitgedrukt.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je goochelde een post hiervoor nog Jezus van God los.
Het probleem met deze voorstelling van zaken is dat God de mens (volwassenen) geschapen heeft met een vrije wil. En God die vrije wil respecteert, anders is het geen vrije wil.quote:Op maandag 6 januari 2025 10:14 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Als het slecht gaat met mijn zoon en ik heb de kracht en de macht dan trek ik hem persoonlijk uit de stront. Pas als ik het niet alleen kan dan roep ik de hulp van anderen in. Dit doe ik omdat ik van dat ventje hou. Familie is het belangrijkst daar ga je voor door het vuur.
Naastenliefde in het algemeen is het gene dat de mensheid nog enigszins staande houdt.
In Jezus de mensenzoon zagen we dit inderdaad, tenminste hoe hij in bepaalde passages wordt voorgesteld door de evangelisten. Als geen ander liet hij zien hoe hij, volgens de evangelisten, volkomen mens was.
Maar zien we dit bij God? Waarom heeft God constant mensen nodig om het vuile werk op te knappen? Het lijkt erop dat God niet meer doet dan een potje kaarten met Elvis. Daarom schreeuwde Jezus aan het kruis. Hij stond er alleen voor. Hij deed er alles aan om de aarde mooier te maken, om het koninkrijk Gods te herstellen. Maar God had hem, God heeft ons verlaten.
Want?quote:Op maandag 6 januari 2025 09:33 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het enige is dat heel dat proces blijkbaar onnodig was.
Jona ging naar de heidenen om te preken in Ninevé. Maar er werden geen wonderen gedaan in Ninevé en God verscheen daar niet. Jezus haalt Jonah juist aan om aan te tonen dat die heidenen in Ninevé zich bekeerden nadat Jona daar alleen gepreekt had, terwijl de Farizeeën, die Jezus wonderen zagen doen, weigerden te geloven.quote:Op maandag 6 januari 2025 09:27 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik denk dat de enige uitzondering Bileam is. Er zijn wel voorbeelden waarin God via via ongelovige mensen benadert. Het verhaal van Jona is het bekendste. Wat betreft Bileam ging het God er dan weer niet om hem te overtuigen gelovig te worden.
Ik kan niet meegaan in deze interpretatie, omdat ik dan een aanzienlijk deel van de bijbel moet afschrijven als pure fantasie of allegorisch, terwijl ik daar geen goede reden voor heb. De bijbel beschrijft immers de hele wereldgeschiedenis, van de creatie tot de dag des oordeels en de schepping van de nieuwe aarde. Als jouw interpretatie dat de teksten zijn bedoeld voor de mensen van die tijd waar zou zijn, zouden de dag des oordeels (en alle gebeurtenissen die daarmee geassocieerd worden) en de nieuwe aarde zoals die beschreven staan helemaal nooit plaatsvinden. Ik kan een kleine lokale gebeurtenis in Jeruzalem niet rijmen met teksten als dat God alle wereldrijken van de aarde vernietigt en Zijn eigen rijk vestigt, dat de hele aarde zal branden, dat er een nieuwe aarde komt waar gerechtigheid heerst, enzovoorts. Ik neem deze teksten serieus genoeg om aan te nemen dat deze dingen nog niet hebben plaatsgevonden en dus nog plaats gaan vinden. Ook wij leven dus nog steeds binnen de chronologie van de wereldgeschiedenis zoals die in de bijbel wordt voorgesteld.quote:Op maandag 6 januari 2025 09:23 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Die eerste optie komt neer op waar ik het over had.
Voor wat betreft de tweede optie. Mijn inziens wordt de val van de tempel behandeld en het wegvoeren van de joden naar de diaspora. Alles dat besproken wordt in het evangelie heeft duidelijk betrekking op die tijd. Van enige profetie die betrekking heeft op andere mensen dan de toehoorders waarvoor het evangelie is geschreven is geen sprake. We hebben het hier inderdaad al eerder over gehad en ik heb dan ook geen zin in ellenlange discussies en uitzettingen. Maar wel bedankt voor je uitgebreide reactie.
De teksten zijn duidelijk geschreven voor de toehoorder op dat moment. Ze zeggen enkel iets over de tijd waarin ze geschreven zijn. Het gaat om gebeurtenissen die toen gebeurd zijn of waarvan verwacht werd dat ze op korte termijn zouden gebeuren.
Het lezen van profetieën, ze plaatsen in deze tijd of komende tijd en ze betrekken op ons is een interpretatie die zorgt voor dwaalleer. Ook Paulus was helemaal niet bezig met kerken waarvan hij geen idee kon hebben dat ze ooit zouden gaan bestaan.
Van waarschijnlijkheid of zelfs onwaarschijnlijkheid is geen sprake. Het is denken in illusies.
Goed, zoals je zegt hoeven we niet ellenlang te discussiëren. We kennen elkaars standpunten.
Misschien kunnen we gewoon een klein gedeelte behandelen. Misschien wil je verder uitzetten wat je zegt over Paulus en dit voorzien van bijbelteksten.
Het is heel simpel of God heeft ons gemaakt en niemand heeft God gemaakt en is de uncreated creator zonder begin en zonder eind zoals de bijbel zegt. Of je gelooft dat we er zijn gekomen door niets en niets brengt voort....niets en een stuk dommer om te geloven dan een almachtige God die buiten tijd en ruimte staat en bovendien een Heilige God. 2de wet van thermodynamica zegt dat energie niet zomaar uit het niets kan ontstaan noch verloren kan gaan en dat zijn natuurlijke wetten waar je niet omheen kan. Dus evolutie is per definitie onmogelijk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:21 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Waarom een God? Welke God? Wie heeft die God dan geschapen, een Oppergod? Wie heeft dan die Oppergod geschapen?
..........
Houd toch eens op met dat domme geouwehoer. Jij kan niet bewijzen dat er een God is, ik kan niet bewijzen dat er geen God is. Wat jij wel kan zeggen is dat je gelooft dat er een God is en ik kan zeggen dat ik er niet in geloof. Al je domme gezwets van jou is zinloos. Je bent een karikatuur van je geloof. Totaal niet serieus te nemen.
'kunnen worden' inderdaad, niet 'worden'. Niet iedereen wordt kwaad van andermans leed of geleden onrecht.quote:Op maandag 6 januari 2025 10:47 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nou, dat kwaad worden valt wel mee hoor. Er zijn genoeg Christenen en Christelijke bewegingen die deze acties met een dikke duim omhoog goedkeuren.
Als iemand die zelf ook best wel geleden heeft, kan het geloof het wel degelijk draaglijker maken ja.quote:Wat fijn dat die gedachte daaraan het zo enorm fijn en mentaal draaglijk maakt voor degenen die van een afstand toekijken.
Dat maakt het niet minder pijnlijk.quote:Arme Jezus die de woede van zichzelf over zich heen kreeg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |