Dus niet.quote:
Klopt. In de Eucharistie is Jezus Christus lijfelijk, fysiek en reëel aanwezig. Meerdere malen per dag.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God heeft zich geopenbaard in Jezus Christus. Die at, sliep, sprak, dronk, vierde feest, liep, genas, leed, en stierf onder ons. Vervolgens hebben een hele reeks mensen daar over geschreven, zijn leer onderwezen, en vele anderen hebben daarna ervaren dat diezelfde Jezus nog steeds leeft, en waren zelfs bereid voor Hem te sterven. Zijn leer is goddelijk want het toppunt van moraliteit, want er is geen grotere liefde dan dat je je leven voor een ander geeft. Dus God heeft zich duidelijk geopenbaard, en voor velen is Hij een levende realiteit. Verder zijn de onzichtbare dingen van God zichtbaar in de natuur. Het is dus niet zo dat God zich niet geopenbaard heeft.
Heel veel duidelijke evidentie kan uiteindelijk elke scepsis overstemmen (dat is ook de kern van de stelling van Bayes, bijvoorbeeld).quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus wat is nu de doorslaggevende factor of iemand overtuigd raakt of niet: de bijzonderheid van de gebeurtenis, of de keuze van de persoon die hem aanschouwt om wel of niet te geloven?
Ik vind het ronduit fascinerend hoe je je hier weer uit probeert te praten. Maar goed, zoals ik zei: let's agree to disagree.quote:Dus wat is nu de doorslaggevende factor of iemand overtuigd raakt of niet: de bijzonderheid van de gebeurtenis, of de keuze van de persoon die hem aanschouwt om wel of niet te geloven?
Ik geloof gewoon jouw claims niet. Zien is echt niet automatisch geloven. Verder is het dan nogmaals maar de vraag of je God ook zou willen dienen als je Hem zou hebben gezien. Daar gaat het uiteindelijk om.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Voor mij: de bijzonderheid van de gebeurtenis.
Het is echt niet zo ingewikkeld, Ali. Wat geloof je eerder:
• Een boek waarin staat dat ik een Diplodocus in mijn tuin heb staan.
• Jij ziet die Diplodocus met eigen ogen.
Ik vind het ronduit fascinerend hoe je je hier weer uit probeert te praten. Maar goed, zoals ik zei: let's agree to disagree.
WELKE God, is de vraag.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik geloof gewoon jouw claims niet. Zien is echt niet automatisch geloven. Verder is het dan nogmaals maar de vraag of je God ook zou willen dienen als je Hem zou hebben gezien. Daar gaat het uiteindelijk om.
Jakobus 2:19 U gelooft dat God één is; daar doet u goed aan. Maar ook de demonen geloven dit, en zij sidderen.
En vooral, wie heeft die God dan gemaakt: de mens of een oppergod met al dan niet een Y-chromosoom? We weten het niet?quote:
Daarom is de webcam van onze Afrikaanse prins ook stuk. Hij is niet slechts geïnteresseerd in jouw geloven in zijn bestaan, maar bovenal in jouw toewijding, in jouw keuze om je te bekeren en hem te dienen. Zodat hij je ook volop kan zegenen. Alleen dan zet-ie zijn webcam aan. Tot dan heeft-ie alleen een ton nodig voor z'n privéjet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik geloof gewoon jouw claims niet. Zien is echt niet automatisch geloven. Verder is het dan nogmaals maar de vraag of je God ook zou willen dienen als je Hem zou hebben gezien. Daar gaat het uiteindelijk om.
Jakobus 2:19 U gelooft dat God één is; daar doet u goed aan. Maar ook de demonen geloven dit, en zij sidderen.
God is niet slechts geïnteresseerd in jouw geloven in Zijn bestaan, maar bovenal in jouw toewijding, in jouw keuze om je te bekeren en Hem te dienen. Zodat Hij je ook volop kan zegenen.
Zie ook Magnabosco's "Street Epistemology" op YouTube.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 09:29 schreef Bassie48 het volgende:
Socrates zou het voorgaande als volgt formuleren (althans dat neem ik aan):
Waarom geloof je iets? Wat is moeilijk te geloven? Wanneer weet je iets? Kun je denken wat je wilt? Wanneer moet je twijfelen?
Want Jezus heeft een ton van jou nodig denk je? En een privéjet?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Daarom is de webcam van onze Afrikaanse prins ook stuk. Hij is niet slechts geïnteresseerd in jouw geloven in zijn bestaan, maar bovenal in jouw toewijding, in jouw keuze om je te bekeren en hem te dienen. Zodat hij je ook volop kan zegenen. Alleen dan zet-ie zijn webcam aan. Tot dan heeft-ie alleen een ton nodig voor z'n privéjet.
Nu moet ik de Diplodocus in mijn tuin voeren
quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:38 schreef Haushofer het volgende:
Nu moet ik de Diplodocus in mijn tuin voeren
Ik probeer je gewoon voor te schotelen hoe gekunsteld je excuses klinken waarom God zich niet luid en duidelijk openbaart. Ze komen op mij over als stichtelijke smoezen die net zo raar klinken als de voorbeelden die ik aangeef.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Want Jezus heeft een ton van jou nodig denk je? En een privéjet?
Ik denk dat God vooral mensen naar zich toe wil trekken door middel van zijn karakter. Zijn karakter is geopenbaard in Jezus Christus, die heeft geleden en is gestorven voor de mensheid, en in Zijn wet, die overeenkomt met ons eigen geweten, en de voorwaarden bevat voor rechtvaardigheid.
Je prins is dus al op bezoek geweest, en heeft zijn leven opgeofferd voor zijn geliefde. Ook heeft Hij bewezen dat Hij goed, eerlijk en oprecht is, door niet alleen liefde en rechtvaardigheid te onderwijzen, maar ook de daad bij het woord te voegen.
Daar zijn vele getuigen van geweest. Ik reken mijzelf daar ook toe. Hoewel ik God of Jezus nooit gezien heb, 'zie' ik de werken van God in mijn eigen leven en dat van anderen. Zoals je de wind kan 'zien' als de bomen wuiven, of als een zeilboot erdoor vooruit wordt gestuwd. Die wind ervaar je binnen en buiten jezelf.
God dienen kan alleen authentiek als we Zijn karakter omarmen en willen navolgen, uit liefde, dankbaarheid en respect.
Niet omdat we op een of andere manier gedwongen of gemanipuleerd worden, of omdat God ons op zo’n manier benadert dat we niet meer in staat zijn om te twijfelen, waarbij God zijn macht zou misbruiken om onze vrije wil te omzeilen of te ondermijnen.
Daarom is het idee dat God zich op zo'n manier aan jou moet presenteren dat je wel overtuigd moet raken geen goed uitgangspunt. God als onze Vader wil een zinnige relatie met Zijn kinderen, en daarbij kan er geen sprake zijn van dwang, angst, intimidatie, forcering, manipulatie, of welke andere vorm van niet-liefde dan ook. Ik zou dus eerder zeggen: kijk naar Jezus en Zijn karakter, want dat is God geopenbaard op een manier die het dichtst bij ons mensen staat, waar wij ons het meest mee kunnen identificeren.
6Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
7Als u Mij gekend had, zou u ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu af kent u Hem en hebt u Hem gezien.
8Filippus zei tegen Hem: Heere, laat ons de Vader zien en het is ons genoeg.
9Jezus zei tegen hem: Ben Ik zo'n lange tijd bij u, en kent u Mij niet, Filippus? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; en hoe kunt u dan zeggen: Laat ons de Vader zien?
Jezus liet meer zien dan God. Hij liet medemenselijkheid zien. Al zijn daden zijn een product van naastenliefde.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Want Jezus heeft een ton van jou nodig denk je? En een privéjet?
Ik denk dat God vooral mensen naar zich toe wil trekken door middel van zijn karakter. Zijn karakter is geopenbaard in Jezus Christus, die heeft geleden en is gestorven voor de mensheid, en in Zijn wet, die overeenkomt met ons eigen geweten, en de voorwaarden bevat voor rechtvaardigheid.
Je prins is dus al op bezoek geweest, en heeft zijn leven opgeofferd voor zijn geliefde. Ook heeft Hij bewezen dat Hij goed, eerlijk en oprecht is, door niet alleen liefde en rechtvaardigheid te onderwijzen, maar ook de daad bij het woord te voegen.
Daar zijn vele getuigen van geweest. Ik reken mijzelf daar ook toe. Hoewel ik God of Jezus nooit gezien heb, 'zie' ik de werken van God in mijn eigen leven en dat van anderen. Zoals je de wind kan 'zien' als de bomen wuiven, of als een zeilboot erdoor vooruit wordt gestuwd. Die wind ervaar je binnen en buiten jezelf.
God dienen kan alleen authentiek als we Zijn karakter omarmen en willen navolgen, uit liefde, dankbaarheid en respect.
Niet omdat we op een of andere manier gedwongen of gemanipuleerd worden, of omdat God ons op zo’n manier benadert dat we niet meer in staat zijn om te twijfelen, waarbij God zijn macht zou misbruiken om onze vrije wil te omzeilen of te ondermijnen.
Daarom is het idee dat God zich op zo'n manier aan jou moet presenteren dat je wel overtuigd moet raken geen goed uitgangspunt. God als onze Vader wil een zinnige relatie met Zijn kinderen, en daarbij kan er geen sprake zijn van dwang, angst, intimidatie, forcering, manipulatie, of welke andere vorm van niet-liefde dan ook. Ik zou dus eerder zeggen: kijk naar Jezus en Zijn karakter, want dat is God geopenbaard op een manier die het dichtst bij ons mensen staat, waar wij ons het meest mee kunnen identificeren.
6Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
7Als u Mij gekend had, zou u ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu af kent u Hem en hebt u Hem gezien.
8Filippus zei tegen Hem: Heere, laat ons de Vader zien en het is ons genoeg.
9Jezus zei tegen hem: Ben Ik zo'n lange tijd bij u, en kent u Mij niet, Filippus? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; en hoe kunt u dan zeggen: Laat ons de Vader zien?
Nou, lees de verhalen van 1 en 2 Koningen maar eens, met al die koningen. Of bekijk de namenlijsten in 1 en 2 Kronieken. Ik heb het gevoel dat hier serieus werk is geleverd. Ook de verhalen rond de ballingschap komen vrij echt over.quote:
Ja, of kijk die geslachtsregisters in Genesis eens. Die moeten ook wel echt zijn. Zoiets verzin je niet. Mensen die eeuwen oud worden.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 15:51 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Nou, lees de verhalen van 1 en 2 Koningen maar eens, met al die koningen. Of bekijk de namenlijsten in 1 en 2 Kronieken. Ik heb het gevoel dat hier serieus werk is geleverd. Ook de verhalen rond de ballingschap komen vrij echt over.
Ik heb al die registers nooit uit zitten pluizen. Wel weet ik van die bizarre leeftijden dat zoiets de gewoonte was in het Midden-oosten in die tijd bij heersers. Dat was letterlijk creatief boekhouden. In het NT staat wel veel symboliek. Zo is 40 dagen het symbool van een mensenleven. En zijn de geschenken aan Jezus van magiërs ook symbolen.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 15:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, of kijk die geslachtsregisters in Genesis eens. Die moeten ook wel echt zijn. Zoiets verzin je niet. Mensen die eeuwen oud worden.
Noem je dat nou serieus werk? Is je b.v. wel eens opgevallen hoezeer Lukas en Matteüs met hun geslachtsregisters moeten goochelen om de cijfers goed uit te laten komen? Zoals Matteüs de generaties in precies 3 maal 14 groepen opdeelt en daarin creatief boekhoudt?
Ik denk dat het allemaal wat ingewikkelder in elkaar zit. Het evangelie lijkt mij een compilatie van verschillende mondelinge verhalen die tot één geheel gevormd en van de persoonlijke invloed voorzien zijn van de schrijver en later weer in meer of mindere mate is aangepast door een redactie.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 16:14 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik heb al die registers nooit uit zitten pluizen. Wel weet ik van die bizarre leeftijden dat zoiets de gewoonte was in het Midden-oosten in die tijd bij heersers. Dat was letterlijk creatief boekhouden. In het NT staat wel veel symboliek. Zo is 40 dagen het symbool van een mensenleven. En zijn de geschenken aan Jezus van magiërs ook symbolen.
Daarnaast is het natuurlijk ook de vraag wat in die tijd de gewoonte was bij het schrijven van dit soort verhalen, waarvan de bedoeling was dat ze door het volk werden gelezen. Het uiteindelijke doel is evangelisatie, dat snap ik en dat zal ik ook nooit bestrijden. Maar hoe dat vorm werd gegeven is de vraag. De theologie is er al achter dat de evangeliën niet door de discipelen zelf zijn geschreven. Op zich is dat geen probleem, het gaat om de inhoud. Of nu iemand anders achter de schrijftafel zat, terwijl een apostel het verhaal vertelde of dat een apostel zelf schreef, maakt naar mening niet zo heel veel uit.
Het evangelie volgens Marcus is ongeveer in het jaar 70 geschreven, dat is ruim 30 jaar na het sterven van Jezus. Dat is nog goed te doen wat herinneringen betreft. Waarschijnlijk heeft iemand het opgeschreven nadat hij het verhaal van Marcus had gehoord. Onbekend is of daar enige vorm van symboliek is toegevoegd, om het verhaal aansluitender te maken aan bijvoorbeeld de Joodse geschriften. (Ik roep maar wat hoor, ik bedenk dit zelf).
Dat wordt ook inderdaad zo verteld. En ik was even vergeten dat Marcus geen apostel was. Opmerkelijk is wel dat de schrijver van het evangelie volgens Mattheus het evangelie van Marcus erop na heeft geslagen. Interessant al die achtergronden.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:05 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik denk dat het allemaal wat ingewikkelder in elkaar zit. Het evangelie lijkt mij een compilatie van verschillende mondelinge verhalen die tot één geheel gevormd zijn van de persoonlijke invloed voorzien zijn van de schrijver en later weer in meer of mindere mate is aangepast door een redactie.
Wat betreft Marcus.
Waarschijnlijk heeft Eusebius in de 3e / 4e eeuw na Christus het evangelie toegeschreven aan Marcus. E
Dit zou dan gaan om de Marcus die in Handelingen genoemd wordt. Dat was overigens geen apostel.
Lang is er gezegd dat er nog een verloren gegaan evangelie zou zijn. De Q-bron. En dat dit evangelie is gebruikt als gezamenlijke bron voor Mattheus, Lucas en mogelijk ook Marcus.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:10 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dat wordt ook inderdaad zo verteld. En ik was even vergeten dat Marcus geen apostel was. Opmerkelijk is wel dat de schrijver van het evangelie volgens Mattheus het evangelie van Marcus erop na heeft geslagen. Interessant al die achtergronden.
Het toewijzen van namen aan de evangeliën is dus in een later stadium gebeurd. Ze heetten zo niet in het begin. Er heeft heel wat redactie in de vroeg-christelijke kerk plaatsgevonden blijkbaar.
Wel erg verfrissend dat je er zoveel van afweet. Dit zijn allemaal dingen die ik niet wist.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:02 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Lang is er gezegd dat er nog een verloren gegaan evangelie zou zijn. De Q-bron. En dat dit evangelie is gebruikt als gezamenlijke bron voor Mattheus, Lucas en mogelijk ook Marcus.
Onomstotelijk bewezen is dit echter niet.
Bepaalde ideeën zoals dat de mantel van Jezus van (het onbetaalbare / koninklijke) purper was zouden dan uit deze bron overgenomen kunnen zijn.
Andere ideeën zoals wat er geschreven wordt over het vergeven van zonden zouden overgenomen uit of enigszins aangepast maar wel geïnspireerd kunnen zijn door wat er in de brieven van Paulus staat. (Al is een groot deel hiervan dan ook weer niet authentiek).
Voor wat betreft wat je zegt over de vroeg-christelijke kerk. Ik denk dat dit aanpassen en toevoegen van verhalen over het leven en het lijden van Jezus vooral gebeurde voordat je kon spreken van één kerk. En dat dit dus vooral gebeurde binnen de verschillende geloofsgroepen die onstonden in de diaspora vlak voor en in de jaren na de val van Jeruzalem.
Zij hadden allen hun eigen boeken die als gezag hebbend werden gezien.
Vanaf het moment dat je kunt spreken van 'de kerk' is dit aanpassen denk ik niet zozeer meer gebeurd. Als er mensen zijn die beweren dat de katholieke kerk bewust boeken hebben aangepast of hebben weggelaten uit de canon omdat ze niet in hun straatje passen dan hoort dat naar mijn idee vooral tot complot-denken. Dit even los van de maatstaven waaraan de geschriften voor het opnemen van de canon moesten voldoen.
Dank je.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:25 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Wel erg verfrissend dat je er zoveel van afweet. Dit zijn allemaal dingen. die ik niet wist.
Is God dan geen medemenselijkheid denk je? De bron van medemenselijkheid en liefde? Zo zie ik God juist. God is de bron van het leven, liefde, goedheid, enzovoorts. God is puur en heilig. Zodoende was Jezus dat ook. Daarom zei Hij: 'de Vader is het die de werken in mij doet. Als je mij niet gelooft, geloof me dan om de werken.' Jezus gaf altijd de eer aan de Vader voor alles wat Hij deed. Zoals God in Jezus die zuiverheid van karakter manifesteerde, wil God dat ook in ons doen. Omdat die medemenselijkheid, liefde, het rechtvaardige karakter, het leven aangenaam maakt. In tegenstelling tot de zonde, die voor pijn, leed en de dood zorgt.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 15:19 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Jezus liet meer zien dan God. Hij liet medemenselijkheid zien. Al zijn daden zijn een product van naastenliefde.
Ik interpreteer dit toch anders. Jezus had de zonden van de wereld op zich genomen. Daardoor kwam de toorn, de woede van God over alle zonden van de wereld, van elk mens en door de hele geschiedenis, verleden, heden en toekomst, op Jezus. De woede van een heilige God over alle kwade daden van de hele mensheid, voor al het egoïsme, elke daad en elke gedachte die niet voldoet aan Gods liefde, elke vorm van mishandeling, misbruik, pesten, uitbuiting, enzovoorts. Ik kan mij niet voorstellen hoe groot die woede moet zijn geweest, maar dit moet wel de ultieme grauwheid zijn geweest. Dat was wat Jezus voelde in Gethsemane, en het werd steeds erger, tot Hij uiteindelijk stierf. Dus 'waarom heb je mij verlaten' slaat dan vooral op het feit dat God zich afkeerde van Jezus omdat Jezus de zonden van de hele mensheid op zich had genomen, en Jezus dus niet meer in Gods aanwezigheid kon leven. Dat is wat Jezus voelde: doordat Hij onze zonden op zich nam, keerde God zich van Hem af, en voelde Jezus zich verlaten. Niet omdat Jezus iets verkeerd had gedaan, maar omdat wij van alles verkeerd doen, en Jezus de straf daarvoor in onze plaats heeft gedragen aan het kruis. Wij zijn met onze zonden verantwoordelijk voor het feit dat God Jezus verliet, en niet God of Jezus zelf. Zoals ook wij in werkelijkheid verantwoordelijk zijn voor de dood van Gods zoon, wij hebben in wezen met onze zonden Zijn lichaam doorboord met spijkers en een speer tot Hij stierf, wij zijn er allemaal verantwoordelijk voor dat dit gebeurde, niet God. God heeft vrijwillig de toorn en straf voor onze zonden op zich genomen in Jezus Christus, en Jezus Christus ervaarde dus de afschuwelijke straf die wij eigenlijk verdienen. Dat is de reden dat Hij het uitschreeuwde. Hiermee heeft Hij onze vergeving veiliggesteld.quote:Jezus liet ook zien dat geloven uiteindelijk niet zo belangrijk is. Want hij stierf als een ongelovige. Hij voelde zich immers verlaten door God.
Dit terwijl Jezus Hem trouw bleef tot aan het kruis en zelfs voor Hem stierf. Zoveel liefde tonen kan blijkbaar alleen een mens. God knijpte Hem er tussenuit. Die liet het helaas afweten.
Tenzij dat nieuwe Jeruzalem betrekking heeft op een hemels Jeruzalem en op een nieuwe aarde, zoals we in Openbaring lezen. En dat nog moet komen. Voor God is duizend jaren als een dag.quote:Van al die beloften over de wederkomst en een nieuw Jeruzalem is ook niets terecht gekomen. De generatie waar dit allemaal had moeten gebeuren is al eeuwen dood en het is daar al eeuwen een zooitje.
Ali lijkt mij ook een lieve man maar hij moet streng worden aangepakt om zijn (soms) onuitstaanbare gedrag hier op dit forum. Zijn narcistische manier van discussie voeren kan op sommige momenten belachelijk en irritant zijn. Dit geldt niet alleen voor mij, zeg ik er maar even vlug bij.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 20:12 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dank je.
Ik leer hier ook veel van mensen als Ali, Etto, Bassie Haushofer en anderen. Het is denk ik de hoofdreden waarom ik hier rondneus. Het is fijn dat Etto en Haushofer zich weer laten horen. Af en toe een beetje bonje met Ali, maar dat is in z'n hart wel een goed mens hoor...
Socrates zou hierop vragen:quote:Op zaterdag 4 januari 2025 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Voor God is duizend jaren als een dag.
Ik vind jouw gedrag en dat van anderen ook vaak onuitstaanbaar en heb er geen behoefte aan om aardig te worden gevonden of te worden beoordeeld door mensen die vaak zelf totaal niet aardig en soms zelfs ronduit vals zijn. Ik negeer jullie gewoon als ik jullie beu ben en zou je willen aanraden om hetzelfde te doen.quote:Op zondag 5 januari 2025 06:23 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ali lijkt mij ook een lieve man maar hij moet streng worden aangepakt om zijn (soms) onuitstaanbare gedrag hier op dit forum. Zijn narcistische manier van discussie voeren kan op sommige momenten belachelijk en irritant zijn. Dit geldt niet alleen voor mij, zeg ik er maar even vlug bij.
Maar ja, wie ben ik om een volwassen vent terecht te wijzen op zijn tekortkomingen. Die heb ik natuurlijk ook.
De discussie vindt plaats in het kader van de bijbel, daar hebben Panterjong en ik het immers over. Binnen dat kader is duizend jaren als een dag voor God. We hoeven niet in elke discussie over de inhoud van de bijbel een discussie te beginnen over waarom iemand die bijbel serieus zou nemen of geloven, (of hoe de bijbel tot stand is gekomen zoals sommigen een handje van hebben) of een filosofische discussie over wat we werkelijk weten (vrij weinig). Ik heb daar nu in ieder geval geen behoefte aan. Als jij dat wel hebt, stel ik voor dat je er een topic over opent.quote:Op zondag 5 januari 2025 06:40 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Socrates zou hierop vragen:
Hoe weet je dit? Waarom ben je zeker van wat je weet? Wanneer weet je iets niet zeker? Ben je in staat om iets niet zeker te weten? Als je altijd iets zeker weet, ben je dan wel vrij om te denken? Is twijfel ook een perspectief? Weet je zeker dat je iets weet, of geloof je het? Waarom - denk je - dat je meer weet dan gelooft? Waar begint het weten en eindigt het geloven?
En zo kunnen we nog uren doorgaan met het filosofisch perspectief over het Godsdenken.
Jij als man van de bijbel kent ongetwijfeld de brief van Paulus aan de Galatenquote:Op zondag 5 januari 2025 10:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vind jouw gedrag en dat van anderen ook vaak onuitstaanbaar en heb er geen behoefte aan om aardig te worden gevonden of te worden beoordeeld door mensen die vaak zelf totaal niet aardig en soms zelfs ronduit vals zijn. Ik negeer jullie gewoon als ik jullie beu ben en zou je willen aanraden om hetzelfde te doen.
Ik ben een man van goede wil wan ik zal nooit vals zijn tegen iemand die vals tegen mij spreekt. Ik oogst slechts wat gezaaid is. Kortom, mijn voorstel is "doe het goede en je zal je er prettig bij voelen"quote:Dwaalt niet, God laat niet met Zich spotten. Want wat een mens zaait, zal hij ook oogsten. Want wie op (de akker van) zijn vlees zaait, zal uit zijn vlees verderf oogsten, maar wie op (de akker van) de Geest zaait, zal uit de Geest eeuwig leven oogsten. Laten wij niet moede worden goed te doen, want, wanneer het eenmaal tijd is, zullen wij oogsten, als wij niet verslappen.
Daar heb je gelijk in maar de kwestie is dat jij e.e.a. zodanig formuleert dat het lijkt of alle kennis of 'absolute waarheid' in de bijbel staat. En daar ben ik het dus niet mee eens.quote:Op zondag 5 januari 2025 10:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De discussie vindt plaats in het kader van de bijbel, daar hebben Panterjong en ik het immers over. Binnen dat kader is duizend jaren als een dag voor God. We hoeven niet in elke discussie over de inhoud van de bijbel een discussie te beginnen over waarom iemand die bijbel serieus zou nemen of geloven, (of hoe de bijbel tot stand is gekomen zoals sommigen een handje van hebben) of een filosofische discussie over wat we werkelijk weten (vrij weinig). Ik heb daar nu in ieder geval geen behoefte aan. Als jij dat wel hebt, stel ik voor dat je er een topic over opent.
Die tekst gaat over wat je in dit leven doet en het uiteindeljike loon dat je daarvoor krijgt, het eeuwige leven of eeuwige veroordeling.quote:Op zondag 5 januari 2025 10:58 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Jij als man van de bijbel kent ongetwijfeld de brief van Paulus aan de Galaten
[..]
Ik ben een man van goede wil wan ik zal nooit vals zijn tegen iemand die vals tegen mij spreekt. Ik oogst slechts wat gezaaid is. Kortom, mijn voorstel is "doe het goede en je zal je er prettig bij voelen"
En sorry voor de inderdaad valse opmerkingen mijnerzijds.
1. Ik interpreteer de tekst anders. Ik zie er een boodschap in die toepasbaar is voor het dagelijkse leven, in het bijzonder de relatie met andere mensen.quote:Op zondag 5 januari 2025 11:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die tekst gaat over wat je in dit leven doet en het uiteindeljike loon dat je daarvoor krijgt, het eeuwige leven of eeuwige veroordeling.
Dit heeft niets te maken met hoe een paar willekeurige mensen die moeite hebben met een bepaalde boodschap op een forum zich gedragen.
Bedankt voor je excuses. Ik kan me niet herinneren dat ik valse opmerkingen naar jou heb gemaakt, dus ik heb geen excuses om aan te bieden.
De waarheid is inderdaad meer iets waarnaar we streven om hem te kennen dan dat we hem daadwerkelijk kennen.quote:Op zondag 5 januari 2025 11:06 schreef Bassie48 het volgende:
En trouwens binnen de christelijke kerk is al een paar duizend jaar discussie over de teksten van de bijbel, ook in filosofisch opzicht. "De waarheid" is kennelijk niet zo absoluut te nemen.
Dat mag, maar ik zie niet voldoende elementen of argumenten om die interpretatie te delen. Het probleem dat ik er in zie, is dat je elke kritiek kunt afdoen als het resultaat van iemands eigen acties. Om een extreem voorbeeld te geven ter illustratie: het is een beetje als een vrouw die verkracht wordt, daarvoor naar de rechter gaat, en de rechter zegt 'tja, had je je maar niet zo sexy moeten kleden, dan vraag je erom'. Dit is geen redelijke of waarachtige manier om gedrag te beoordelen. Ik ga echt geen verantwoordelijkheid nemen voor het gedrag dat anderen hier tentoonstellen. Daar zijn zij zelf verantwoordelijk voor, zoals ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen gedrag. Dat is een volwassen benadering van dit soort zaken.quote:Op zondag 5 januari 2025 11:21 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
1. Ik interpreteer de tekst anders. Ik zie er een boodschap in die toepasbaar is voor het dagelijkse leven, in het bijzonder de relatie met andere mensen.
Dat mag. Maar dan vraag ik me af wat je doet in een discussie over religie, aangezien elke religie waarheidsclaims doet. Inclusief de stichters van religies, zoals Jezus Christus, en zodoende ook de aanhangers van die religie. Je kunt mensen niet dwingen om niet te geloven dat wat zij geloven de waarheid is. Zoals jij ook ongetwijfeld allerlei overtuigingen hebt die je voor waarheid aanneemt en als zodanig verkondigt.quote:2. Tja, de boodschap is niet het punt. Iedereen mag van mij geloven wat hij wil. Maar als de boodschapper zijn geloof verkondigt als 'weten', 'kennis' of 'de waarheid' gaan bij mij alle alarmbellen af.
Als je een probleem hebt met iets dat ik heb gezegd en daar excuses voor wil, dan kun je me daar op aanspreken. Dit soort passief-agressieve gedoe is nutteloos.quote:3. Valse opmerkingen blijven een subjectieve aangelegenheid. Objectief gezien kunnen deze opmerkingen herinnerd worden door de boodschapper als hij in staat is tot zelfreflectie en voldoende empathisch vermogen heeft.
Je psychologiseert te veel. Ik doe niet aan gedoe, ik constateer alleen. Als jij weigert naar jezelf te kijken, dan komen we nergens.quote:Op zondag 5 januari 2025 11:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat mag, maar ik zie niet voldoende elementen of argumenten om die interpretatie te delen. Het probleem dat ik er in zie, is dat je elke kritiek kunt afdoen als het resultaat van iemands eigen acties. Om een extreem voorbeeld te geven ter illustratie: het is een beetje als een vrouw die verkracht wordt, daarvoor naar de rechter gaat, en de rechter zegt 'tja, had je je maar niet zo sexy moeten kleden, dan vraag je erom'. Dit is geen redelijke of waarachtige manier om gedrag te beoordelen. Ik ga echt geen verantwoordelijkheid nemen voor het gedrag dat anderen hier tentoonstellen. Daar zijn zij zelf verantwoordelijk voor, zoals ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen gedrag. Dat is een volwassen benadering van dit soort zaken.
[..]
Dat mag. Maar dan vraag ik me af wat je doet in een discussie over religie, aangezien elke religie waarheidsclaims doet. Inclusief de stichters van religies, zoals Jezus Christus, en zodoende ook de aanhangers van die religie. Je kunt mensen niet dwingen om niet te geloven dat wat zij geloven de waarheid is. Zoals jij ook ongetwijfeld allerlei overtuigingen hebt die je voor waarheid aanneemt en als zodanig verkondigt.
[..]
Als je een probleem hebt met iets dat ik heb gezegd en daar excuses voor wil, dan kun je me daar op aanspreken. Dit soort passief-agressieve gedoe is nutteloos.
In het kader van de bijbel duurt een generatie ook gewoon een medeleven. Er staat duidelijk 'deze' generatie wat er op duidt dat het om de tijdsgenoten van Jezus gaat. Tijdens het verschijnen van het evangelie was deze generatie er nog. Er van uitgaande dat zij ongeveer geboren zijn toen Jezus geboren werd waren zij op dat moment bejaard. De toehoorders van het evangelie kregen te horen dat het allemaal plaats zou vinden voordat zij (de tijdsgenoten van Jezus) er niet meer zouden zijn. Dat zou dan dus op zeer korte termijn na de uitgave van Marcus moeten zijn.quote:Op zondag 5 januari 2025 10:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De discussie vindt plaats in het kader van de bijbel, daar hebben Panterjong en ik het immers over. Binnen dat kader is duizend jaren als een dag voor God. We hoeven niet in elke discussie over de inhoud van de bijbel een discussie te beginnen over waarom iemand die bijbel serieus zou nemen of geloven, (of hoe de bijbel tot stand is gekomen zoals sommigen een handje van hebben) of een filosofische discussie over wat we werkelijk weten (vrij weinig). Ik heb daar nu in ieder geval geen behoefte aan. Als jij dat wel hebt, stel ik voor dat je er een topic over opent.
Goed, en dit allemaal binnen de context van de bijbel .... die voor elke gelovige weer een andere betekenis heeft. Want de meeste mensen zijn vrij om te denken en iedereen heeft zijn eigen subjectieve bril op.quote:Op zondag 5 januari 2025 11:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De waarheid is inderdaad meer iets waarnaar we streven om hem te kennen dan dat we hem daadwerkelijk kennen.
Echter is het soort waarheid waar jij het over hebt vooral theoretische kennis over feiten. Dit is een Griekse benadering van 'waarheid'.
In de bijbel is de 'waarheid' een persoon, Jezus Christus.
Johannes 14:6 Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Ook de geboden van God worden 'waarheid' of 'waarachtig' genoemd (afhankelijk van de vertaling):
Psalm 119:151 Maar U, HEERE, bent nabij,
en al Uw geboden zijn waarachtig.
Deze Jezus Christus heeft een bepaald karakter, bepaald gedrag, een bepaalde leer, bepaalde geboden, enzovoorts. De waarheid kennen in het bijbelse kader is dus de persoon Jezus Christus kennen. En via Jezus Christus, God.
Daaruit volgt dat de claims die we over God en de bijbel doen overeen moeten komen met dat karakter van Jezus Christus en in dat licht moeten worden gezien. Dat is slechts een kwestie van consistentie.
Ik ga gewoon door zoals altijd en jou weer negeren, want dit gaat nergens over.quote:Op zondag 5 januari 2025 11:53 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je psychologiseert te veel. Ik doe niet aan gedoe, ik constateer alleen. Als jij weigert naar jezelf te kijken, dan komen we nergens.
Wat ik wil is verder gaan op een normale, prettige manier.
Wat wil jij? 1. Prettig debatteren? 2. Doorgaan met jouw ding? 3. Mij negeren?
Zet je deze reactie ook even onder het bovenstaande bericht van Panterjong? Voor de consistentie.quote:Op zondag 5 januari 2025 11:56 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Goed, en dit allemaal binnen de context van de bijbel .... die voor elke gelovige weer een andere betekenis heeft. Want de meeste mensen zijn vrij om te denken en iedereen heeft zijn eigen subjectieve bril op.
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:44 schreef Haushofer het volgende:
waarom openbaart God, die volgens het Oude Testament oh zo naar menselijke erkenning smacht, zich niet gewoon aan ons op een eenduidige manier? Waarom spiritueel verstoppertje spelen?
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:44 schreef Haushofer het volgende:
Maar als je aanneemt dat alles om je heen betekenis heeft, dan zal het kwaad of het verstoppertje spelen van God ook wel een diepe betekenis hebben.
In het licht van de bijbel gezien vind ik het woord "verstoppertje" die je hier gebruikt wel interessant eigenlijk. In Genesis openbaarde God zich aanvankelijk aan de mens en sprak openlijk met hem, er was direct contact. Dat veranderde op het moment dat de mens zondige en zich ging 'verstoppen' voor God. Vanuit dit verhaal gezien is het de mens die zich verstopt. Sommige joodse stromingen zeggen m.b.t. die verzen dat de mens nog steeds dat verstoppertje aan het spelen is vanwege zijn zondige aard. Het is geen fysiek verstoppertje spelen, maar een dat gebeurt in het bewustzijn.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:24 schreef Haushofer het volgende:
Terwijl het zo simpel blijft: God kan zichzelf gewoon openbaren. Echt waar. Er is geen enkele reden voor dit spirituele verstoppertje.
Dit gaat wel ergens over, namelijk over jou en je ego.quote:Op zondag 5 januari 2025 12:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik ga gewoon door zoals altijd en jou weer negeren, want dit gaat nergens over.
Nee hoor, niet tegen "het geloof" of God in het algemeen, maar tegen fundamentalistisch gedachtengoed.quote:Op zondag 5 januari 2025 12:24 schreef Kerelx het volgende:
Het valt me verder op dat je vraagt dat God zich aan jou openbaart, maar als ik je posts lees dan wil je dat eigenlijk niet, want je ageert in dezelfde posts fel tegen het geloof en God.
Wat een dwingende eis. Hier een bekend gedichtje voor jou:quote:Op zondag 5 januari 2025 12:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zet je deze reactie ook even onder het bovenstaande bericht van Panterjong? Voor de consistentie.
quote:Met ijzeren hand houdt hij de wet,
geen letter mag falen, geen komma vergeten.
Zijn wereld is strak, zijn hart een gebed,
voor zonden die hij nooit zal vergeven
Hij eist van zichzelf, hij eist van de rest,
perfectie, gehoorzaamheid, trouw aan de kern.
Geen ruimte voor vragen, geen ruimte voor twijfel,
alleen het gebod, koud en star
De beste kritiek op deze Q-hypothese is imho nog steeds Mark Goodacre's The Synoptic Problem:quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:02 schreef Panterjong het volgende:
Lang is er gezegd dat er nog een verloren gegaan evangelie zou zijn. De Q-bron. En dat dit evangelie is gebruikt als gezamenlijke bron voor Mattheus, Lucas en mogelijk ook Marcus.
Onomstotelijk bewezen is dit echter niet.
Laat ik mij eens flexibel opstellen. Als met God wordt bedoeld "het onbegrijpelijke, het onbevattelijke van de natuur" dan ga ik mee met de religieuzen een klein eindje mee want tenslotte kan ook de wetenschap (nog?) geen antwoord geven op vragen als: is de tijd oneindig? is het heelal oneindig? hoe is leven ontstaan uit dode materie?, etc. etc.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee hoor, niet tegen "het geloof" of God in het algemeen, maar tegen fundamentalistisch gedachtengoed.
Ook na de zondeval bracht God fysiek tijd door met de mens. Hij wandelde met Henoch, bezocht Ezechiel in een soort van ruimteschip, vocht met Jakob en at pannenkoeken met Abraham. Dit stopte dus niet met de zondeval maar ergens tussen de verhalen van het Oude testament en het nieuwe testament in. Dit gebeurde allemaal fysiek en niet spiritueel of in het bewustzijn.quote:Op zondag 5 januari 2025 12:24 schreef Kerelx het volgende:
[..]
[..]
[..]
In het licht van de bijbel gezien vind ik het woord "verstoppertje" die je hier gebruikt wel interessant eigenlijk. In Genesis openbaarde God zich aanvankelijk aan de mens en sprak openlijk met hem, er was direct contact. Dat veranderde op het moment dat de mens zondige en zich ging 'verstoppen' voor God. Vanuit dit verhaal gezien is het de mens die zich verstopt. Sommige joodse stromingen zeggen m.b.t. die verzen dat de mens nog steeds dat verstoppertje aan het spelen is vanwege zijn zondige aard. Het is geen fysiek verstoppertje spelen, maar een dat gebeurt in het bewustzijn.
Het valt me verder op dat je vraagt dat God zich aan jou openbaart, maar als ik je posts lees dan wil je dat eigenlijk niet, want je ageert in dezelfde posts fel tegen het geloof en God. Dat komt op mij een beetje over alsof je aan Ali_Kannibali vraagt waarom God Zijn deur niet open doet, terwijl je tegelijkertijd de deur aan het dicht timmeren bent, van sloten voorziet en omstanders waarschuwt dat er een Afrikaanse prins in woont.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |