abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216157526
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 08:54 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Maar is het makkelijker maken om mensen te bekeuren nu echt een argument om een stuk vrijheid in te leveren en weer een verbod in te stellen?
Het makkelijker maken om de veiligheid te waarborgen is inderdaad zeker een zeer goed argument.

Verder kun je stellen dat een vuurwerkverbod vrijheidsbeperkend is, maar vuurwerk afsteken is minstens zo vrijheidbeperkend: de meeste ouderen in alle gemeentes waar ik heb gewoond durven 31 december om 20u niet eens naar de kerk door het vuurwerk. Het is maar welke vrijheid je belangrijker vindt.

Sowieso zou ik niet teveel waarde hechten aan de vrijheid om een hobby uit te oefenen waar jaarlijks mensen aan dood gaan, mensen verminkt worden (ook onschuldige voorbijgangers) en er voor zeer vele miljoenen aan schade is.
pi_216157806
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 22:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wijs in een groep maar aan wie het gooide, dat is het probleem. Ik geef toe, dat probleem blijft bij een algeheel verbod, maar als je het bezit van vuurwerk gaat verbieden is het aanpakken van mensen met vuurwerk in hun handen makkelijker. Vuurwerk bezit en met vuurwerk over straat lopen is nu nooit verboden.
Toen ik jong was waren strijkers nog je-van-het én verboden. Ook als je ze bij je had. Ook toen was handhaven al het probleem. Hoe zie jij dat voor je dan op oudejaarsavond? Er staan wat cakes ergens op straat... al dan niet wel of nog niet afgestoken. Er staan mensen om heen. Wie pak je dan op? Je zult iemand op heterdaad moeten blijven betrappen.

Ja een verbod gaat zorgen dat minder mensen de moeite nemen om vuurwerk in België of Duitsland te halen maar jij weet dondersgoed dat die mensen het probleem niet zijn. Dat zijn de mensen die ook nu al vuurwerk halen dat illegaal is. Verbied je dat dan vinden ze wel iets anders. In Veen e.o. gaan al jaren auto's in brand rond de jaarwisseling en voor die' traditie' is echt geen vuurwerk nodig.

https://www.omroepbrabant(...)brand-en-me-in-actie

[ Bericht 1% gewijzigd door alpeko op 03-01-2025 09:52:19 ]
pi_216157823
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 09:45 schreef alpeko het volgende:

[..]
Toen ik jong was waren strijkers nog je-van-het én verboden. Ook als je ze bij je had. Ook toen was handhaven al het probleem. Hoe zie jij dat voor je dan op oudejaarsavond? Er staan wat cakes ergens op straat... al dan niet wel of nog niet afgestoken. Er staan mensen om heen. Wie pak je dan op? Je zult iemand op heterdaad moeten blijven betrappen.
Cakes afsteken lijkt me geen probleem.
pi_216157839
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 09:10 schreef Hanca het volgende:

Verder kun je stellen dat een vuurwerkverbod vrijheidsbeperkend is, maar vuurwerk afsteken is minstens zo vrijheidbeperkend: de meeste ouderen in alle gemeentes waar ik heb gewoond durven 31 december om 20u niet eens naar de kerk door het vuurwerk. Het is maar welke vrijheid je belangrijker vindt.

Tja en niet gelovigen durven (c.q. mogen) in bepaalde gebieden in Nederland op zondag niet even een schutting plaatsen in de tuin. Het is maar welke vrijheid je belangrijker vindt. Er zijn minstens 52 zondagen per jaar, en slechts één O&N.
pi_216157861
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 09:45 schreef alpeko het volgende:

[..]

Ja een verbod gaat zorgen dat minder mensen de moeite nemen om vuurwerk in België of Duitsland te halen maar jij weet dondersgoed dat die mensen het probleem niet zijn. Dat zijn de mensen die ook nu al vuurwerk halen dat illegaal is. Verbied je dat dan vinden ze wel iets anders. In Veen e.o. gaan al jaren auto in brand en daar is echt geen vuurwerk voor nodig.

https://www.omroepbrabant(...)brand-en-me-in-actie
Ik weet juist enorm goed dat die mensen onderdeel zijn van het probleem. Slachtoffers in ziekenhuizen? Meer door legaal dan door illegaal vuurwerk. Maar ook zonder dat: door alle legale afstekers vallen de illegale minder op, heeft de politie het drukker en kan er dus niet gehandhaafd worden.

En die cake die jij noemt heeft geen pootjes, als met vuurwerk in handen of tas lopen al strafbaar is wordt de pakkans in elk geval vele malen groter.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2025 10:27:14 ]
pi_216157905
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 09:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik wwer juist enorm goed dat die mensen onderdeel zijn van het probleem. Slachtoffers in ziekenhuizen? Meer door legaal dan door illegaal vuurwerk. Maar ook zonder dat: door alle legale afstekers vallen de illegale minder op, heeft de politie het drukker en kan er dus niet gehandhaafd worden.
Dat is een kul argument want al sinds mijn jeugd is er een verbod voor het afsteken van vuurwerk vóór 31 december. Al decennia gebeurt dat al vroeg in december. Vaak op vaste hangplekken. Maar er is geen handhaving. Dan is er dus geen prioriteit en moet je als politie gaan vragen om meer mankracht i.p.v. om een verbod.

quote:
En die cake die jij noemt heeft geen pootjes, als met vuurwerk in handen of tas lopen al strafbaar is wordt de pakkans in elk geval vele malen groter.
Zelfde punt. Je zult moeten handhaven. Ja het zal vast langzaam uitsterven want de brave burger laat het dan maar voor wat het is. Maar wat los je dan daarmee precies op? Dat wat er in het ziekenhuis belandt? Prima als dat je punt van zorg is maar pleit dan ook voor een wintersport verbod bijv. Of e-bikes. Keukentrapjes. Je lost de excessen er niet mee op. Want of die gaan toch wel door (desnoods met iets anders) of die kun je nu al aanpakken maar dat gebeurt gewoonweg niet.

Realiseer vervolgens ook nog dat er zoiets als Cat. I bestaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door alpeko op 03-01-2025 10:04:58 ]
pi_216158067
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 09:59 schreef alpeko het volgende:

[..]
Dat is een kul argument want al sinds mijn jeugd is er een verbod voor het afsteken van vuurwerk vóór 31 december. Al decennia gebeurt dat al vroeg in december. Vaak op vaste hangplekken. Maar er is geen handhaving. Dan is er dus geen prioriteit en moet je als politie gaan vragen om meer mankracht i.p.v. om een verbod.
Als je een probleem in de kiem wilt smoren moet je niet gaan lopen dweilen met de kraan open. Die begrijp jij ook. In de VS zeggen ze ook 'geen verbod op vuurwapens, maar 'meer hardere aanpak van beveiligers en agenten' . Daar los je niets mee op. Geweld trekt namelijk geweld aan en dan krijg je kinderen en volwassenen die 'oorlogspelletjes' willen spelen.

Dus als je een verbod aanlegt op vuurwerk met flinke boetes en de verkooppunten op 0 zet in Nederland dan zet je geleidelijk de kraan dichter met de jaren. Al het andere is gedogen en gedogen is een vrijbrief.
pi_216158084
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:19 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Als je een probleem in de kiem wilt smoren moet je niet gaan lopen dweilen met de kraan open. Die begrijp jij ook.

Dus als je een verbod aanlegt op vuurwerk met flinke boetes en de verkooppunten op 0 zet in Nederland dan zet je geleidelijk de kraan dichter met de jaren. Al het andere is gedogen en gedogen is een vrijbrief.
Voor al het illegale vuurwerk in NL zijn er ook exact 0 verkooppunten in ons land ;)
pi_216158090
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:20 schreef alpeko het volgende:

[..]
Voor al het illegale vuurwerk in NL zijn er ook exact 0 verkooppunten in ons land ;)
Obvious

Legaal vuurwerk heb ik het over; ook verbieden.
pi_216158096
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:21 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Legaal vuurwerk heb ik het over; ook verbieden.
Ja kan, maar met welk doel?
pi_216158137
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:22 schreef alpeko het volgende:

[..]
Ja kan, maar met welk doel?
Minder schade, minder overlast, minder verminkte mensen, minder doden, minder vernietigde natuur, minder hulpverleners die in levensgevaar moeten handelen. Dat doel.
pi_216158140
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:19 schreef Beathoven het volgende:

Aan de andere kant is het beleid al veel strenger geworden en wordt er ook gewoon veel minder geknald dan voorheen. Blijkbaar heeft dat dus ook al fors effect.
In principe is elke knal (buiten carbid) eigenlijk al gewoon compleet verboden en kan daar ook prima op gehandhaafd worden. En een totaalverbod stopt de klootzakken die dingen opblazen met cobra’s vast niet…
pi_216158155
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Minder schade, minder overlast, minder verminkte mensen, minder doden, minder vernietigde natuur, minder hulpverleners die in levensgevaar moeten handelen. Dat doel.
Zie mijn eerdere posts. Wat gaan we daarna verbieden? Ik pleit voor religie! Ook goed voor de nodige mensenlevens.
pi_216158166
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:26 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
In principe is elke knal (buiten carbid) eigenlijk al gewoon compleet verboden en kan daar ook prima op gehandhaafd worden.
Nee, dat kan dus niet. Want je moet als agent pas na de knal kunnen aantonen dat die illegaal was (hoe?) en welke persoon in de groep hem precies af stak. Dat handhaven kan echt alleen in theorie.
pi_216158171
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat kan dus niet. Want je moet als agent pas na de knal kunnen aantonen dat die illegaal was (hoe?) en welke persoon in de groep hem precies af stak. Dat handhaven kan echt alleen in theorie.
Neehee want op alle dagen buiten 31-12 kan dat wel en doet men het ook niet. Waarom niet dan?
pi_216158187
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:27 schreef alpeko het volgende:

[..]
Zie mijn eerdere posts. Wat gaan we daarna verbieden? Ik pleit voor religie!
Laten we het omdraaien: wat gaan we nog meer toestaan als we dit toestaan?

Mijnen leggen op de stoep? Schieten met raketwerpers? Mitrailleur op de auto voor mensen die een hekel hebben aan de file?

Vind jij misschien onzinnige vergelijkingen met vuurwerk, maar ze komen dichter bij dan wat jij er bij sleept.
pi_216158208
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:29 schreef alpeko het volgende:

[..]
Neehee want op alle dagen buiten 31-12 kan dat wel en doet men het ook niet. Waarom niet dan?
Om exact dezelfde reden. Buiten rondlopen met vuurwerk is ook buiten 31 december niet verboden, ze kunnen dus alleen iemand bestaffen die ze vlak voor hun neus bezig zien vuurwerk af te steken. Dat doet niemand voor de ogen van een agent, de mensen die dat wel doen worden echt wel beboet.

Nogmaals: handhaven kan nu echt alleen in theorie, niet in de praktijk. Als ze vuurwerk af zien gaan en daar staat een groepje bij, kunnen ze helemaal niks behalve lief vragen wie dat af stak.
pi_216158212
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:31 schreef Hanca het volgende:
Vind jij misschien onzinnige vergelijkingen met vuurwerk, maar ze komen dichter bij dan wat jij er bij sleept.
Euh nee. Totaal niet. Je slaat de plank nogal mis.
pi_216158239
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Om exact dezelfde reden. Buiten rondlopen met vuurwerk is ook buiten 31 december niet verboden, ze kunnen dus alleen iemand bestaffen die ze vlak voor hun neus bezig zien vuurwerk af te steken. Dat doet niemand voor de ogen van een agent, de mensen die dat wel doen worden echt wel beboet.

Nogmaals: handhaven kan nu echt alleen in theorie, niet in de praktijk. Als ze vuurwerk af zien gaan en daar staat een groepje bij, kunnen ze helemaal niks behalve lief vragen wie dat af stak.
En Cat I ?
pi_216158243
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat kan dus niet. Want je moet als agent pas na de knal kunnen aantonen dat die illegaal was (hoe?)
Vrij simpel, als het harder is dan een knalerwt, is het verboden om te bezitten of af te steken.

quote:
Sinds 1 december 2020 mogen vuurwerkverkopers en consumenten niet meer in het bezit zijn van sommige vuurwerkproducten. U mag deze producten ook niet meer afsteken:

vuurwerk uit de categorie F3. De categorievermelding staat op de vuurwerkverpakking;
knalvuurwerk (zoals rotjes);
knalstrengen (zoals Chinese matten);
losse enkelshotsbuizen (single shots);
babypijlen en losse vuurpijlen
Romeinse kaarsen.
Ofwel bijna alles waar je rottigheid mee uit kan halen mag sinds 2020 niet meer. Alles zwaarder dan dat is al jaren verboden.

quote:
en welke persoon in de groep hem precies af stak. Dat handhaven kan echt alleen in theorie.
In bezit hebben is al verboden, daar is vrij snel achter te komen. Zoals elders al gesteld werd, waarom konden er in het verleden nog wel 7.000 man na oud en nieuw een Halt-traject ingestuurd worden en nu nog maar een fractie? Terwijl in het verleden veel meer mocht. Het zal gewoon amper prioriteit hebben maar het kan prima.
pi_216158258
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:38 schreef alpeko het volgende:

[..]
En Cat I ?
Sterretjes verbieden! Die geven luchtvervuiling en je kon er vroeger rookbommen mee maken.
En denk ook aan hoe knalerwten bejaarden of kleine kinderen kunnen laten schrikken!
  vrijdag 3 januari 2025 @ 10:40:56 #72
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216158267
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:39 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Sterretjes verbieden! Die geven luchtvervuiling en je kon er vroeger rookbommen mee maken.
En denk ook aan hoe knalerwten bejaarden of kleine kinderen kunnen laten schrikken!
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216158305
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja dat kunnen we ook van huisdieren zeggen, of e bikes, of sportwagens, of wielrenners, of kerkgangers.

Niet alles wat niet in je eigen straatje past hoeft meteen verboden te worden, een beetje tolerantie naar elkaar mag wel.
pi_216158306
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:40 schreef Perrin het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Dat is wel het makkelijkste te handhaven. Als de politie je nu op straat ziet lopen dan moeten ze helemaal wachten totdat je iets doet dat niet mag. Dat is geen doen. Als je alles verbiedt, dan los je dat probleem op.

[ Bericht 0% gewijzigd door alpeko op 03-01-2025 10:51:40 ]
  vrijdag 3 januari 2025 @ 10:44:40 #75
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216158310
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:44 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja dat kunnen we ook van huisdieren zeggen, of e bikes, of sportwagens, of wielrenners, of kerkgangers.

Niet alles wat niet in je eigen straatje past hoeft meteen verboden te worden.
Jawel. Alles wat ik stom vind moet verboden. Vervelende andere mensen met hun stomme pleziertjes. Ik walg van ze.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')