Eens eens eens. Maar als je het wil verfijnen krijg je te maken met majeure uitvoeringskosten.quote:Op maandag 28 april 2025 13:50 schreef Vallon het volgende:
[..]
Klopt en het is ook een beetje een verhullende schijnoplossing.
Imo vooral de energiemaatschappijen op deze wijze helpt met toegezegd overheidsgeld en zo zorgt dat meer armlastige(r) klanten op papier dit jaar 1) hun rekening kunnen voldoen.
Doet het ook goed in marketiering, met: kijk - bedrijf en overheden 2) - wij helpen en had je als hulpbehoevende 'pauper' maar niet (zo)veel energielasten moeten hebben.
* 1) De "korting" op de energierekening wordt verrekend met de (te betalen of achterstallige) factuur.
* 2) Volgend jaar is er dan een onderzoek dat minder huishoudens in de sores zijn geraakt en dus de lasten best wat omhoog kunnen.
Aan de randen van het klokhuisgemiddelde van de in aanmerking komende (hooguit 110.000 van ca 8.3000.000) huishoudens, zijn er die profiteren van het voordeeltje of opnieuw blijven creperen door het nadeeltje.
Iemand met een laag (belastbaar) inkomen en ruim voldoende bestedingsruimte kan een verlichtende bijdrage krijgen. Terwijl een huishouden met meer inkomen en hoge (energie)lasten niet eens in de bedoelde aanmerking komt.
Denk ook aan (hier zijnde) groep energie-investeerders die met EV, WP en ZP, wel het heel erg blondt moeten maken om überhaupt in aanmerking te kunnen komen voor een energiebijdrage.
Iemand die bv (nog) kan salderen, zal net als de groep (gezien inkomen nooddruftige) "bespaarders" en gezien inkomen, niet snel een torenhoge energierekening hebben.
En tout cas, het helpt een kleine groep huishoudens. In de basis is het een klapsigaar uit eigen overheidsdoos dat op termijn niets bijdraagt aan sociale onzekerheid voor/van (ooit goedkope aangesmeerde) energie die bij ieder huishouden onontkoombaar op de mat zal gaan ploffen.
Dynamisch tariefquote:Op maandag 28 april 2025 13:57 schreef Notorious_Roy het volgende:
Overigens draai ik normaliter nooit wassen tussen 16 en 21, ik maak zoveel mogelijk gebruik van daluren. Misschien kunnen ze dat verschil weer wat aantrekkelijker maken.
Ik heb van de 28 kWh die ik tot nu toe heb opgewekt 1,78 kWh terug geleverd, en de rest is naar de auto gegaan. Mijn verbruik momenteel is < 300 watt per uur, dus ik vind het wel prima zo.quote:Op maandag 28 april 2025 13:57 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
ZW
Mijn piekuren zijn tussen 15.00 en 18.00.
Overigens draai ik normaliter nooit wassen tussen 16 en 21, ik maak zoveel mogelijk gebruik van daluren. Misschien kunnen ze dat verschil weer wat aantrekkelijker maken.
Ik zit nog een paar jaar vast en check nadat salderen eraf is wel wat de dynamische contracten doen. Verwacht veel veranderingen nog namelijk.quote:Op maandag 28 april 2025 14:06 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Dynamisch tarief
www.stroomperuur.nl
Yep, verfijnen en grenzen stellen kost inzet en geeft weer andere gevolgen zoals ook onze onstuitbare groeibehoefte aan energie. Het beleid (zoals altijd al is geweest), is de grote groep die niets te kiezen heeft, voor een blok stellen zodat een kleiner aantal mensen kunnen blijven doen wat ze altijd altijd al deden.quote:Op maandag 28 april 2025 14:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens eens eens. Maar als je het wil verfijnen krijg je te maken met majeure uitvoeringskosten.
En we moeten eerlijk en nog even los van de discussie of het er over eens zijn: er is een beleid ingezet dat er minder energie geconsumeerd mag worden, dan is dit de consequentie daarvan. En als je lagere inkomens blijft stimuleren, hoe is werken dan nog lonend?
Op die ene knop drukken, dan verspringt ie.quote:Op maandag 28 april 2025 13:18 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Nee, deze stand zal altijd op 000000 blijven staan. Kan alleen het gebruik aflezen en het actuele vermogen wat er momenteel loopt?
En over 8 maanden? Net zo??quote:Op maandag 28 april 2025 14:08 schreef CoolGuy het volgende:
........... ik vind het wel prima zo.
Ik gebruik mijn eigen stroom, ik haal nauwelijks wat uit het net en ik lever niks terug.
De e-markt gaat giga veranderen.quote:Op maandag 28 april 2025 14:11 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ik zit nog een paar jaar vast en check nadat salderen eraf is wel wat de dynamische contracten doen. Verwacht veel veranderingen nog namelijk.
Weet je wat ik pijnlijk vind (vond)?quote:Op maandag 28 april 2025 14:48 schreef Vallon het volgende:
Werken en naar vermogen bijdragen, is wmb altijd lonend.
Al was het maar voor de eigen/waarde. Hierbij gesteld dat elk mens een onvoorwaardelijk recht zou moeten hebben om voorzien te zijn in de basis(bestaan).
Dat mensen dingen zelf moeten doen die ze niet willen maar wel moeten (ondergaan), is een pijnlijke realiteit van ons bestaan.
Over 8 maanden kost het me nog steeds niks aangezien die stroom door de werkgever betaald wordt. Net als nu, alleen nu kost het mij geen geld en alsnog krijg ik gewoon mijn stroom tarief betaald. Ik vind het wel prima zo.quote:
Doe mij ook zo'n werkgever.....betaalt ie ook de kWh's voor je warmtepomp thuis?quote:Op maandag 28 april 2025 20:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Over 8 maanden kost het me nog steeds niks aangezien die stroom door de werkgever betaald wordt. Net als nu, alleen nu kost het mij geen geld en alsnog krijg ik gewoon mijn stroom tarief betaald. Ik vind het wel prima zo.
Dat noem je een leaseauto. Dat heeft zo ongeveer elke baan tegenwoordig als je niet bij de overheid werkt toch?quote:Op maandag 28 april 2025 20:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Doe mij ook zo'n werkgever.....betaalt ie ook de kWh's voor je warmtepomp thuis?
Ja klopt. Ik wilde E-leaf niet, vanwege de 1-f laadstekker. Heb m'n poot stijf gehouden voor een km-vergoeding.quote:Op maandag 28 april 2025 20:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat noem je een leaseauto. Dat heeft zo ongeveer elke baan tegenwoordig als je niet bij de overheid werkt toch?
Was dat gunstiger?quote:Op maandag 28 april 2025 21:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja klopt. Ik wilde E-leaf niet, vanwege de 1-f laadstekker. Heb m'n poot stijf gehouden voor een km-vergoeding.
Gezien de fiscale bijtelling van een lease auto, wel ja. Maar dan nog: een drie fase thuis aan de muur en dan 1-fase opladen?quote:
Oh het gaat mij in zulke keuzes vooral om wat uit kan hahaquote:Op maandag 28 april 2025 21:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Gezien de fiscale bijtelling van een lease auto, wel ja. Maar dan nog: een drie fase thuis aan de muur en dan 1-fase opladen?
Dat kan. Ik heb nu de keuze gemaakt o.b.v. de techniek (nerd hier he). Rijd wel eens in een auto van de zaak (Jeep) en zou nu daar wel voor kiezen, ongeacht de kosten..quote:Op maandag 28 april 2025 21:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh het gaat mij in zulke keuzes vooral om wat uit kan haha
Altijd nemen: oneensquote:Op maandag 28 april 2025 21:51 schreef capricia het volgende:
Oh wouw. Wij hebben deze situatie. Vanaf waar moet ik terug lezen?
Zonnepanelen en een EV van de zaak voor de deur.
Maar sws qua lease: altijd nemen. Als je van geen lease komt..en je krijgt een leaseauto aangeboden..maakt niet uit,altijd nemen.
Ik begrijp je laatste zin niet.quote:Op maandag 28 april 2025 22:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Altijd nemen: oneens
Maar ev van de zaak. Kw op eigen instel op de paal?
Voor de lease: ja. Tuurlijk.quote:Op maandag 28 april 2025 22:13 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mag je zelf je kwh prijs instellen bij thuis opladen
Aandachtspunten:quote:Op maandag 28 april 2025 21:51 schreef capricia het volgende:
altijd nemen. Als je van geen lease komt..en je krijgt een leaseauto aangeboden..maakt niet uit,altijd nemen.
Bij de leasemaatschappij, iig bmw de grotere cq bekende, kan je meestal een verklaring omtrent veroorzaakte schade vragen die daarmee je instap noclaim van de eigen verzekering bepaalt.quote:Op maandag 28 april 2025 22:30 schreef blomke het volgende:
3) Hoe zit het met de AR-verzekering/noclaim als je weer een eigen auto neemt (vroeg of laat stop je met werken),
Als gesteld een signaal aan de politiek, zijn er flink meer mensen die in aanmerking kwamen voor een bijdrage.quote:bron: nf
Het Tijdelijk Noodfonds Energie is gesloten. Sinds de heropening op dinsdag 22 april zijn er meer dan 210.000 aanvragen binnengekomen. Op basis van berekeningen en ervaringen gebaseerd op voorgaande jaren, verwacht het Noodfonds dat hiermee het volledige beschikbare budget van 56,3 miljoen euro benut zal worden.
"De enorme toestroom van aanvragen in minder dan een week laat zien onder hoeveel financiële druk veel huishoudens momenteel staan en hoeveel behoefte er is aan ondersteuning," aldus een woordvoerder van het Noodfonds. "We begrijpen dat de sluiting teleurstellend is voor huishoudens die nog een aanvraag wilden indienen. Tegelijk hopen we dat de huishoudens die een aanvraag hebben gedaan hiermee enige verlichting en rust ervaren."
Het is geen wettelijke toeslag die een onbeperkt recht zijn.quote:Op dinsdag 29 april 2025 13:28 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Gaan toeslagen tegenwoordig in de vorm van een soort loterij?
Hier de zelfde vraag 😇quote:Op zondag 1 juni 2025 15:16 schreef 2172619626795 het volgende:
Iemand nog tegen interessante aanbiedingen aangelopen?
Inderdaad.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:59 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Ik zou bijna zeggen: voor dat geld ga je niet moeilijk zitten doen met dynamisch.
Ik heb mij aangemeld. Hoe lang duurt het voordat je een aanbod krijgt?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:55 schreef 2172619626795 het volgende:
Lieve mensen, eindelijk is het zo ver!
Vereniging eigen huis heeft een collectief energieaanbod bij Budget energie voor (ongeveer) de volgende tarieven:
2 Jaar vast
¤0,21/kWh & ¤1,19/m3
1 Jaar vast
¤0,20/kWh & ¤1,16/m3
Doe er je voordeel mee!
Zelf heb ik direct 2 jaar afgesloten.
FIFO volgens mij. Er zijn nu 45.000 aanmeldingen en ~20% wordt gemiddeld ook daadwerkelijk een contract.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:52 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Ik heb mij aangemeld. Hoe lang duurt het voordat je een aanbod krijgt?
2 jaar vast is wel aantrekkelijk. Maar is dat wel zo verstandig met zonnepanelen als per januari 2027 het salderen vervalt?
Dus de kans dat je überhaupt mag meedoen is heel klein? Hmm schiet niet op. Wil op korte termijn iets nieuws afsluiten.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:01 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
FIFO volgens mij. Er zijn nu 45.000 aanmeldingen en ~20% wordt gemiddeld ook daadwerkelijk een contract.
Neem maandag via de chat even contact met ze op, wellicht kunnen ze je een indicatie geven.
Nee heb je, ja kun je krijgen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:27 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Dus de kans dat je überhaupt mag meedoen is heel klein? Hmm schiet niet op. Wil op korte termijn iets nieuws afsluiten.
Iquote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:31 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Gewoon inschrijven, contact met hun opnemen en afwachten.
Je verliest er niets mee.
Wat doet de terugleverheffing en hoe hoog is de terugleververgoedingquote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:55 schreef 2172619626795 het volgende:
Lieve mensen, eindelijk is het zo ver!
Vereniging eigen huis heeft een collectief energieaanbod bij Budget energie voor (ongeveer) de volgende tarieven:
2 Jaar vast
¤0,21/kWh & ¤1,19/m3
1 Jaar vast
¤0,20/kWh & ¤1,16/m3
Doe er je voordeel mee!
Zelf heb ik direct 2 jaar afgesloten.
Zelf niets mee van doen, maar heb het even voor je opgezocht:quote:Op zaterdag 7 juni 2025 14:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat doet de terugleverheffing en hoe hoog is de terugleververgoeding
En hoe hoog is de terugleververgoeding?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:00 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Zelf niets mee van doen, maar heb het even voor je opgezocht:
[ afbeelding ]
Maar als ik naar deze prijzen kijk dan is een dynamisch contract ineens weer heel erg interessant. In vergelijking betaal ik dit jaar tot nu toe slechts 13.8 cent per kWh of zelfs 16.2 cent als ik vanaf dec '24 reken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:59 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Ik zou bijna zeggen: voor dat geld ga je niet moeilijk zitten doen met dynamisch.
ja en das gelukkig wel incl de BTWquote:Op woensdag 11 juni 2025 10:06 schreef XLVNB het volgende:
Kreeg net mijn factuur binnen van Frank Energie. Maar klopt het dat je bijna 121% belasting betaalt over je stroom?
| Component | Tarief | Berekening | Bedrag excl. BTW |
| --------------------------------- | ----------------- | ----------------- | ---------------: |
| **Leveringskosten stroom** | ¤ 0,102 per kWh | 661 kWh × 0,102 | **¤ 67,17** |
| **Energiebelasting + ODE** | ¤ 0,12282 per kWh | 661 kWh × 0,12282 | **¤ 81,18** |
Dat is situatie/verbruik afhankelijk, maar er zijn inderdaad situaties waarin dit goed mogelijk is.quote:Op woensdag 11 juni 2025 10:06 schreef XLVNB het volgende:
Kreeg net mijn factuur binnen van Frank Energie. Maar klopt het dat je bijna 121% belasting betaalt over je stroom?
| --------------------------------- | ----------------- | ----------------- | ---------------: |
| **Leveringskosten stroom** | ¤ 0,102 per kWh | 661 kWh × 0,102 | **¤ 67,17** |
| **Energiebelasting + ODE** | ¤ 0,12282 per kWh | 661 kWh × 0,12282 | **¤ 81,18** |
je betaalt een bedrag per kwh aan belasting ja. En als je bedrag vaste leveringskosten gelijk of lager is dan die belasting dan komt je berekening inderdaad zo uit.quote:Op woensdag 11 juni 2025 11:20 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Dus je betaalt gewoon 100% belasting over je stroom?
Nee, een vast tarief. Over dat vaste tarief dan wel weer btw.quote:Op woensdag 11 juni 2025 11:20 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Dus je betaalt gewoon 100% belasting over je stroom?
Nee, dat klopt niet.quote:Op woensdag 11 juni 2025 10:06 schreef XLVNB het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |