Jaquote:Op vrijdag 27 december 2024 17:47 schreef Mortaxx het volgende:
@:fok-it @:kaneelstokje @:bezsen @:vrijgevochten @:flitsbezorger @:servieskast @:aberkullie @:ama @:solotovski @:flippingcoin @:questular @:coco @:kingroland ook benieuwd naar dat van jullie!
Dat snap ikquote:
Wat leuk dat jij mij gementioned hebt.quote:Op vrijdag 27 december 2024 17:47 schreef Mortaxx het volgende:
@:fok-it @:kaneelstokje @:bezsen @:vrijgevochten @:flitsbezorger @:servieskast @:aberkullie @:ama @:solotovski @:flippingcoin @:questular @:coco @:kingroland ook benieuwd naar dat van jullie!
Ik spaar mooie momenten en die heb ik met jullie wel gehad!quote:Op vrijdag 27 december 2024 17:47 schreef Mortaxx het volgende:
Ja, wel wat ik wilde. Volgend jaar is mijn doel meer.quote:Op vrijdag 27 december 2024 17:47 schreef Mortaxx het volgende:
Ja wel goed gespaard zie ik als ik naar december verleden jaar kijk, ongeveer 1700 p/m. Weinig grotere uitgaven gedaan en geen auto of motor gekocht dit jaar.quote:Op vrijdag 27 december 2024 17:47 schreef Mortaxx het volgende:
1700quote:Op vrijdag 27 december 2024 18:07 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja wel goed gespaard zie ik als ik naar december verleden jaar kijk, ongeveer 1700 p/m. Weinig grotere uitgaven gedaan en geen auto of motor gekocht dit jaar.
Ik kan je aanraden iedere maand al je uitgeven in een excel sheet te zetten. Zie je mooi waar het heengaat en wat er overblijft!quote:Op vrijdag 27 december 2024 17:49 schreef Kaneelstokje het volgende:
Heb het niet bijgehouden maat. Teveel uitgaven aan het huis dit jaar, plus nieuwe fiets, ps5 etc.
Dat is alleen motiverend en leuk als je ook daadwerkelijk iets overhoudt elke maandquote:Op vrijdag 27 december 2024 18:09 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ik kan je aanraden iedere maand al je uitgeven in een excel sheet te zetten. Zie je mooi waar het heengaat en wat er overblijft!
Wow zoveel 😱 goed bezig ouwe palingquote:Op vrijdag 27 december 2024 18:07 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja wel goed gespaard zie ik als ik naar december verleden jaar kijk, ongeveer 1700 p/m. Weinig grotere uitgaven gedaan en geen auto of motor gekocht dit jaar.
Kost me teveel moeite. Maar desalniettemin bedankt voor de tip.quote:Op vrijdag 27 december 2024 18:09 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ik kan je aanraden iedere maand al je uitgeven in een excel sheet te zetten. Zie je mooi waar het heengaat en wat er overblijft!
Ja en juist meer nodig als dat niet het geval is.quote:Op vrijdag 27 december 2024 18:10 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dat is alleen motiverend en leuk als je ook daadwerkelijk iets overhoudt elke maand
Nog +-15 jaar en je investering kan zich terug gaan verdienen.quote:Op vrijdag 27 december 2024 18:12 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Kost me teveel moeite. Maar desalniettemin bedankt voor de tip.
Er wordt gespaard iedere maand, en met de salarisverhoging van vrouwlief recent, en de mijne in januari, kan er iets meer naar de spaarrekening.
Ik ben er juist mee begonnen toen ik merkte dat er meer uitging dan er binnenkwam... en dat heeft wel geholpen om dat om te draaien. Nu doe ik het nog steeds braaf (vrijwel) iedere dag en dan is het ook nauwelijks moeite. Een keertje op vakantie en dat loslaten kost daarna wel even moeite ja...quote:Op vrijdag 27 december 2024 18:10 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dat is alleen motiverend en leuk als je ook daadwerkelijk iets overhoudt elke maand
Inzicht is de sleutel tot succes.quote:Op vrijdag 27 december 2024 18:10 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Bij mij wordt dat percentage elk jaar lager, omdat hetgeen wat ik kan jaarlijks kan sparen redelijk gelijk blijft. Maar het totale saldo wordt elk jaar meer.quote:Op vrijdag 27 december 2024 18:14 schreef zatoichi het volgende:
Toevallig net het overzicht gemaakt; vorig jaar 22 procent, nu 31 procent, dus dat is een behoorlijke groei.
Nee (is het antwoord). Maar had ook geen doel ofzo.quote:Op vrijdag 27 december 2024 17:47 schreef Mortaxx het volgende:
Ik heb begin dit jaar een nieuwe werkgever en mijn vrouw ook dua dat scheelt. Verder gestopt met kinderopvang dus minder kosten daar. De rest is duurder geworden. Met name de boodschappen en wat vaste lasten zoals energie e.d.quote:Op vrijdag 27 december 2024 18:22 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Bij mij wordt dat percentage elk jaar lager, omdat hetgeen wat ik kan jaarlijks kan sparen redelijk gelijk blijft. Maar het totale saldo wordt elk jaar meer.
2019 verhuisd minimaal 3x per jaar op vakantiequote:Op vrijdag 27 december 2024 18:11 schreef nostra het volgende:
Nee, verhuizen is kut en reizen is leuk.
Meerderen tegelijkquote:Op vrijdag 27 december 2024 17:55 schreef vrijgevochten het volgende:
voor je het weet zijn er weer dames om te onderhouden
quote:Op vrijdag 27 december 2024 18:58 schreef investeerdertje het volgende:
Nee. Een dikke 10k aan onverwachte onvergoede medische kosten gehad. Het gespaarde bedrag valt dus wel wat tegen maar niets om je voor te schamen. Spaarquote nu onbekend.
Kijk even of ze wel aftrekbaar zijn, met zoveel kosten kom je al snel boven het drempelbedrag.quote:Op vrijdag 27 december 2024 18:58 schreef investeerdertje het volgende:
Nee. Een dikke 10k aan onverwachte onvergoede medische kosten gehad. Het gespaarde bedrag valt dus wel wat tegen maar niets om je voor te schamen. Spaarquote nu onbekend.
Wanneer je je lasten niet onnodig laat meestijgen met je inkomen is zo'n bedrag na wat jaren werken / promoties maken helemaal zo ondenkbaar niet. Ik heb zat jaren gehad dat ik rond de 2K netto binnenkreeg, dan ben je blij als je daarvan 5-10% kunt sparen. Maar alles wat daar bovenop aan inkomsten erbij komt, daar staan niet persé 1-op-1 uitgaven tegenover. Tenzij je er volledig naar gaat leven natuurlijk.quote:
Ik kan de orginele openingspost zelfs niet meer terugvindenquote:Op vrijdag 27 december 2024 18:54 schreef Bosbeetle het volgende:
Jammer dat het originele topic niet meer in de reeks zit
Iemand heeft het al gesneakreekst, maar ik heb dan maar deel 3 toegevoegd, want schijnbaar is dit al het 3e deel.quote:
Bedankt voor de uitlegquote:Op vrijdag 27 december 2024 19:43 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Wanneer je je lasten niet onnodig laat meestijgen met je inkomen is zo'n bedrag na wat jaren werken / promoties maken helemaal zo ondenkbaar niet. Ik heb zat jaren gehad dat ik rond de 2K netto binnenkreeg, dan ben je blij als je daarvan 5-10% kunt sparen. Maar alles wat daar bovenop aan inkomsten erbij komt, daar staan niet persé 1-op-1 uitgaven tegenover. Tenzij je er volledig naar gaat leven natuurlijk.
Mijn tweelingziel mag al op de deur kloppen maar dat zal nog wel even duren, toch hoop ik dat het voor oktober mag zijn en geen idee wat er voor die tijd gaat gebeuren om het gebied van vrouwelijk schoonquote:
Er zijn al meer delen, ik heb deel 1 geopend en die kan ik niet terug vindenquote:Op vrijdag 27 december 2024 19:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Iemand heeft het al gesneakreekst, maar ik heb dan maar deel 3 toegevoegd, want schijnbaar is dit al het 3e deel.
Ja dat wel, maar het was geen feestjequote:Op vrijdag 27 december 2024 19:26 schreef Seven. het volgende:
[..]klote man, ziet dit er voor 2025 beter uit?
Klopt, er komt iets terug. Maar helaas niet veel in vergelijking met het bedrag.quote:Op vrijdag 27 december 2024 19:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kijk even of ze wel aftrekbaar zijn, met zoveel kosten kom je al snel boven het drempelbedrag.
Wellicht dat er dan toch nog iets van terug kan komen.
Vorig jaar was het nog 10k en 15k. Verschil wordt wel steeds minderquote:Op vrijdag 27 december 2024 21:55 schreef TornadoDK het volgende:
Mijn doel was 5000 nu nog 6000 te gaan wordt krap.
Voor volgende jaar dan maar het doel op 1 euro zetten.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:02 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Vorig jaar was het nog 10k en 15k. Verschil wordt wel steeds minder
quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:15 schreef Hou-m-Nat het volgende:
24k, daarvan 5k in een pensioen lijfrente gestort. Spartaans geleefd dit jaar. Had meer kunnen zijn, maar ook een opleiding betaald en 3k tandartskosten gehad. Dit jaar wat meer leven
quote:Op vrijdag 27 december 2024 21:55 schreef TornadoDK het volgende:
Mijn doel was 5000 nu nog 6000 te gaan wordt krap.
Volgend jaar is het 10de jubileum van dit topicquote:Op vrijdag 27 december 2024 20:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Er zijn al meer delen, ik heb deel 1 geopend en die kan ik niet terug vinden
De eerste is ,ijn eigen reeks ofzo
WGR / Hebben jullie dit jaar gespaard wat beoogd was?
Hoeveel gaat dat schelen dan?quote:Op zaterdag 28 december 2024 10:58 schreef Zwansen het volgende:
Nee, studieschuld afbetaald, laadpaal en zonnepanelen aangeschaft. In totaal was dat zo’n 11k, maar dat gaat mij qua maandlasten wel weer een hoop schelen.
Studieschuld afbetaald omdat ik na 10 jaar (vrijwel) geen rente heb betaald nu wel rente ga betalen (ruim 2%). Scheelt toch zo’n ¤100 per maand.quote:Op zaterdag 28 december 2024 11:10 schreef achtja het volgende:
[..]
Hoeveel gaat dat schelen dan?
Met zonnepanelen hoef je jezelf tegenwoordig niet meer rijk te rekenen. De eerste worden alweer van de daken gehaald, zelf ook gedaan.
En om die laadpaal eruit te krijgen moet je flink wat zonnepanelen hebben.
Kortom, spaargeld op de bank of op je dak.. dan kun je het net zo goed in brand steken.
Was ik maar zo positiefquote:Op zaterdag 28 december 2024 11:18 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Studieschuld afbetaald omdat ik na 10 jaar (vrijwel) geen rente heb betaald nu wel rente ga betalen (ruim 2%). Scheelt toch zo’n ¤100 per maand.
En ik krijg in Q1 een elektrische auto waardoor het enorm loont om thuis te kunnen laden. Mijn stroomprijs thuis is namelijk 24 cent per kWh terwijl ik langs de snelweg en op andere laadpalen heel vaak iets van 50+ cent betaal. Die laadpaal gaat zich dus zeker wel terugverdienen.
En aangezien ik ¤600 korting kreeg als ik samen met de laadpaal ook zonnepanelen zou plaatsen heb ik nog wat zonnepanelen erbij besteld (vrij weinig hoor, iets van 1800Wp). En ja, ook straks zonder salderen is dat nog wel interessant. De terugverdientijd is gewoon wat langer.
Wat klopt er niet aan dan? Bijvoorbeeld als het gaat om de laadpaal; ik betaal nu dus 24 cent per kWh. Ik schat in zo’n 50 kWh per week te moeten laden. Als ik dat altijd thuis kan doen scheelt me dat minstens 20 cent per kWh (en misschien wel 30). Dat is dus minimaal ¤500 per jaar dat ik daardoor bespaar. Laadpaal kost ¤1.700 dus in het vierde jaar is de investering er al uit.quote:
Gooi het lekker in ETF’s (bijvoorbeeld van de S&P500) en vervolgens niet meer naar omkijken.quote:Op zaterdag 28 december 2024 12:20 schreef raptorix het volgende:
Redelijk, ik denk dat ik ongeveer 15% van mijn netto loon heb gespaard. Ik ga deze periode ook kijken waar ik in ga beleggen, ik heb nu een kleine 40K en eigenlijk nog nooit direct aandelen gehad, terwijl ik al 30 jaar hele goede aandelen adviezen geef
Je hebt nooit aandelen gehad? Hoe kan dit, ik had verwacht dat jij al minimaal een miljoen vergaard had daarmee.quote:Op zaterdag 28 december 2024 12:20 schreef raptorix het volgende:
Redelijk, ik denk dat ik ongeveer 15% van mijn netto loon heb gespaard. Ik ga deze periode ook kijken waar ik in ga beleggen, ik heb nu een kleine 40K en eigenlijk nog nooit direct aandelen gehad, terwijl ik al 30 jaar hele goede aandelen adviezen geef
Vorig jaar ook naar gekeken om zonnepanelen te leggen maar vond ik de moeite niet, met een terugverdientijd van zo'n 15 jaar. Maar ben wel benieuwd waarom je ze zelfs van het dak af hebt gehaald? Beter gratis stroom vangen dan een installatie weggooien lijkt me?quote:Op zaterdag 28 december 2024 11:10 schreef achtja het volgende:
[..]
Met zonnepanelen hoef je jezelf tegenwoordig niet meer rijk te rekenen. De eerste worden alweer van de daken gehaald, zelf ook gedaan.
Bullshit. Als je alleen maar in topics komt om onzin te roepen, blijf dan weg.quote:Op zaterdag 28 december 2024 11:10 schreef achtja het volgende:
[..]
En om die laadpaal eruit te krijgen moet je flink wat zonnepanelen hebben.
Kortom, spaargeld op de bank of op je dak.. dan kun je het net zo goed in brand steken.
Nou zoals je ziet krijg ik constant waarschuwingen terwijl ik reageer op een discussie dus ik moet nogal oppassen want er zit iemand in mijn nek te hijgen.quote:Op zondag 29 december 2024 13:07 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Vorig jaar ook naar gekeken om zonnepanelen te leggen maar vond ik de moeite niet, met een terugverdientijd van zo'n 15 jaar. Maar ben wel benieuwd waarom je ze zelfs van het dak af hebt gehaald? Beter gratis stroom vangen dan een installatie weggooien lijkt me?
Maar dan wordt de terugverdientijd toch juist korter, als de stroom in die 15 jaar steeds duurder wordt?quote:Op zondag 29 december 2024 14:06 schreef achtja het volgende:
[..]
Nou zoals je ziet krijg ik constant waarschuwingen terwijl ik reageer op een discussie dus ik moet nogal oppassen want er zit iemand in mijn nek te hijgen.
Terugverdientijd waar in die 15 jaar inflatie van 15 jaar overheen gaat!
Terug ontopic, ik heb niet genoeg gespaard..
Om ruig over te komen.quote:Op zondag 29 december 2024 13:07 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Vorig jaar ook naar gekeken om zonnepanelen te leggen maar vond ik de moeite niet, met een terugverdientijd van zo'n 15 jaar. Maar ben wel benieuwd waarom je ze zelfs van het dak af hebt gehaald? Beter gratis stroom vangen dan een installatie weggooien lijkt me?
Vanwege terugleverkosten!quote:Op zondag 29 december 2024 14:10 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Maar dan wordt de terugverdientijd toch juist korter, als de stroom in die 15 jaar steeds duurder wordt?
En is nog geen antwoord op de vraag waarom je je panelen van het dak af hebt gehaald.
Wat ik wil zeggen is dat er betere mogelijkheden zijn dan zonnepanelen of accu's om te 'sparen' wat je beoogd had!quote:Op zondag 29 december 2024 14:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Om ruig over te komen.
Overigens tvt is door de lage prijzen momenteel wel weer te doen. Maar heel je dak op de bonnefooi volleggen is niet aan te raden. Kunt dat dan beter in een kleine accu stoppen.
Nope, maar ik geef ook het meeste weg, geld doet me bijzonder weinig.quote:Op zondag 29 december 2024 13:05 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je hebt nooit aandelen gehad? Hoe kan dit, ik had verwacht dat jij al minimaal een miljoen vergaard had daarmee.
Flinke tijd! Ben je uitgegaan van ¤0,20/kWh??quote:Op zondag 29 december 2024 13:07 schreef Hyaenidae het volgende:
Vorig jaar ook naar gekeken om zonnepanelen te leggen maar vond ik de moeite niet, met een terugverdientijd van zo'n 15 jaar.
Dan ben je rijk!!quote:Op zondag 29 december 2024 14:48 schreef raptorix het volgende:
maar ik geef ook het meeste weg, geld doet me bijzonder weinig.
Klopt, ik rij geen auto, ga niet graag op vakantie, koop geen horloges of rare dingen, wat ik veel leuker vind is een lekker broodje kopen voor een dakloze.quote:
0,25.quote:Op zondag 29 december 2024 14:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Flinke tijd! Ben je uitgegaan van ¤0,20/kWh??
40%?? En dus zelfs stuk meer?quote:Op zondag 29 december 2024 16:02 schreef miro86 het volgende:
Terug on topic. Ja het is me gelukt. Ik wou zo'n 40% van mijn netto inkomen opzij leggen. Het is een stuk meer geworden, maar ik had ook weinig onvoorziene uitgaven.
Mooi Rene!! Nou hopen dat je volgend jaar wat meer kunt sparen!!!quote:Op zondag 29 december 2024 17:01 schreef Rene het volgende:
zga geen euro. En dat is helemaal prima. Erg veel landen gezien/gereisd en dat was het allemaal waard.
Hij doet aan herinneringen sparenquote:Op zondag 29 december 2024 17:08 schreef achtja het volgende:
[..]
Mooi Rene!! Nou hopen dat je volgend jaar wat meer kunt sparen!!!
Enorm is natuurlijk een zeer relatief begrip. Ik zou het gooien op een prima inkomen en normaal blijven leven. Ik schrik me nog steeds te pletter elke keer dat ik ¤150 aan boodschappen moet afrekenen ook al heb ik geen reden om me daar zorgen over te maken.quote:Op zondag 29 december 2024 16:22 schreef Molo het volgende:
[..]
40%?? En dus zelfs stuk meer?![]()
Nieuwsgierige vraag, heb je dan zo'n enorm inkomen of zo weinig lasten/uitgaven?
Wat voor een belabberde auto had je dan, als die al na 5 jaar uit elkaar valt. En wat was er kapot?quote:Op maandag 30 december 2024 10:12 schreef hvan het volgende:
Begin januari stopte onze 5 jaar oude auto ermee. Ruim 3000 euro reparatie kosten. 6 weken later zo weer hetzelfde probleem. Oftewel auto overleden. Andere auto moeten kopen a 16.000 euro bij moeten leggen.
Een Nissan qashqai uit 2018. Al tijden had ik het vermoeden dat er iets niet goed was. Op weg naar Oostenrijk in Duitsland begon ineens het moterblok lampje te branden en verloor ik vermogen. Bleek de cilinderkop naar de kloten. Boeltje moest gereviseerd worden of een nieuw moterblok. Boel laten reviseren a 3000 euro. 6 weken later weer precies hetzelfde. Plus dat het inmiddels in de auto harder regende dan buiten vanwege lekkage ergens. En nog wat kwalen waarvan ik ernstig aan de kwaliteit van die auto twijfelde. Maar 6 weken later dus weer cilinderkop. Garantie kennen ze niet bij Nissan, ze zeiden doodleuk dat het pech was. Rechtsbijstand er op gezet, zelfs dat hielp niet.quote:Op maandag 30 december 2024 10:18 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wat voor een belabberde auto had je dan, als die al na 5 jaar uit elkaar valt. En wat was er kapot?
Feitelijk wat men hier noemt is wat ze aan het einde van het jaar overhouden na alle uitgaven dat jaar.quote:Op maandag 30 december 2024 12:20 schreef zatoichi het volgende:
Hoe rekenen jullie "sparen"?
Ik zie in dit topic allerlei uitgaven voorbij komen waarvan een deel uit een spaarpot bekostigd zou kunnen worden. Dat is dus geld wat je gedurende het jaar spaart en ook weer eruit haalt wanner nodig.
Rekenen jullie dat tot sparen of is sparen puur het doel om vermogen op te bouwen dus geld waar je in principe van af blijft?
Ik heb meerdere doelen voor spaargeld, denk aan vermogen, vakanties maar ook onverwachte zorgkosten (ik ben chronisch patiënt), onderhoud huis en zelfs schoolkosten/uitjes van de kinderen.
Kortom mijn hele uitgavenpatroon is mede gebasseerd op het vullen van die potjes elk jaar, behalve dan het vermogen daar blijf ik altijd van af en dat vaste bedrag daarvoor gaat dus ook altijd elke maand naar die pot. Mede dankzij die andere potjes waardoor ik dus nooit een maand geen geld heb om vermogen op te bouwen (even op hele grote uitzonderingen nagelaten natuurlijk).
Maar goed, mijn spaarpercentage bestaat dus uit alles wat naar alle potjes gaat en dat zou je kunnen betwisten omdat ik daar ook weer rekening van betaal. Hoe zien jullie dat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |