Het stijlfiguur heet op de man spelen.quote:
Ik reageer alleen op wat je zegt. Of het nou voor jou geldt of niet.quote:Op dinsdag 17 december 2024 15:25 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Waarom moet je op de man spelen terwijl dit niet voor mij geldt? Ik mag het niet in het algemeen opnemen voor groepen dat ik niet zelf ben?
Ja, dat is wel een interessante reflex: als je niet principieel tegen het belasten van schenkingen of erfenissen bent, dan MOET je wel een jaloerse sloeber zijn die nooit iets gaat erven en anderen het licht in de ogen niet gunt.quote:Op dinsdag 17 december 2024 15:25 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Waarom moet je op de man spelen terwijl dit niet voor mij geldt? Ik mag het niet in het algemeen opnemen voor groepen dat ik niet zelf ben?
Ik weet niet hoor maar belastinggeld wordt niet rechtstreeks bij iemand op de rekening gestort over het algemeen worden daar dingen mee gedaan die de samenleving draaiende houden.quote:Op dinsdag 17 december 2024 15:27 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Ik reageer alleen op wat je zegt. Of het nou voor jou geldt of niet.
Je vindt dat anderen er dan niets voor hoeven doen.
En dat een rijke tata 1% extra belasting betaald, moet dat natuurlijk gelijk bij mij op de rekening komen als arme sloeber zijnde!!!!quote:Op dinsdag 17 december 2024 15:28 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, dat is wel een interessante reflex: als je niet principieel tegen het belasten van schenkingen of erfenissen bent, dan MOET je wel een jaloerse sloeber zijn die nooit iets gaat erven en anderen het licht in de ogen niet gunt.
Tegen zulke sterke argumenten is natuurlijk geen kruid gewassen.
Oh ik weet niet hoor maar volgens mij krijgen mensen bijstand/uitkering/toeslag toch echt bijgeschreven op de bankrekening.quote:Op dinsdag 17 december 2024 15:29 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor maar belastinggeld wordt niet rechtstreeks bij iemand op de rekening gestort over het algemeen worden daar dingen mee gedaan die de samenleving draaiende houden.
Dat Jantje 5% extra belasting moet betalen, komt het niet gelijk bij Pietje op de rekening. Uitkeringen en toeslagen etc kunnen nog steeds dezelfde hoogte behouden, we zouden dat geld wel anders kunnen inzetten.
Zoals de waard is ...quote:Op dinsdag 17 december 2024 15:28 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, dat is wel een interessante reflex: als je niet principieel tegen het belasten van schenkingen of erfenissen bent, dan MOET je wel een jaloerse sloeber zijn die nooit iets gaat erven en anderen het licht in de ogen niet gunt.
Tegen zulke sterke argumenten is natuurlijk geen kruid gewassen.
Waarom zou het heffen van belasting per definitie geen waarde opleveren? Je lijkt even te vergeten dat een functionerende samenleving en de daarmee geassocieerde omstandigheden, zoals een hoogwaardige (sociale) infrastructuur, noodzakelijk zijn om überhaupt enige vorm van rijkdom te kunnen vergaren.quote:Op dinsdag 17 december 2024 15:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
Waar is er waarde gecreëerd bij die transactie? Het is zero-sum, verschuiving van geld van A naar B, zonder dat er iets wordt toegevoegd.
Je begint op 100%, de overheid neemt 10%, je houdt 90% over.
Die gaan niet omhoog omdat Pietje belasting moet betalen op zijn erfenis.quote:Op dinsdag 17 december 2024 15:33 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Oh ik weet niet hoor maar volgens mij krijgen mensen bijstand/uitkering/toeslag toch echt bijgeschreven op de bankrekening.
Het is zoals elke discussie op internet, Je kan het niet winnen. Het is eigenlijk compleet zinloos en het leidt nergens naar.quote:Op dinsdag 17 december 2024 15:33 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Zoals de waard is ...
Vermoeiend ook, want je kunt geen normaal gesprek meer voeren zonder zulke verwijten. Ik ben als genieter van de hypotheekrente aftrek tegelijk ook tegenstander daarvan, om zo wat te noemen. Maar ja, kennelijk is het niet mogelijk om politiek gezien tegen je directe eigenbelang te zijn ofzo.
Het kan zijn dat minder sterk geopinieerde meelezers er wel wat aan hebben.quote:Op dinsdag 17 december 2024 15:35 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Het is zoals elke discussie op internet, Je kan het niet winnen. Het is eigenlijk compleet zinloos en het leidt nergens naar.
Niet tussen diegene die de transactie doen.quote:Op dinsdag 17 december 2024 15:33 schreef Isdatzo het volgende:
Waarom zou het heffen van belasting per definitie geen waarde opleveren?
Nee die is (allicht) afhankelijk van belasting an sich, niet van specifiek erf-belasting.quote:Op dinsdag 17 december 2024 15:33 schreef Isdatzo het volgende:
Je lijkt even te vergeten dat een functionerende samenleving en de daarmee geassocieerde omstandigheden, zoals een hoogwaardige (sociale) infrastructuur, noodzakelijk zijn om überhaupt enige vorm van rijkdom te kunnen vergaren.
Het kapitaal wat je anders in een koopwoning had gestoken.quote:
Dat klopt. Maar sommigen boeit dat niet zo.quote:[..]
Dat is niet de categorie die in een huurwoning zit meestal.
En die A3 daalt in waarde.
Er zijn nog genoeg mensen met een (oudere) aflossingsvrije hypotheek, waaronder ik, waaronder mijn vorig jaar overleden ouders. Gelukkig met een ruime overwaarde ...... momenteel.quote:[..]
In 30 jaar hoor je tegenwoordig de hypotheek te hebben afbetaald.
De kans dat die onder water staat bij overlijden is niet zo groot als vroeger, toen veel mensen niet aflosten.
Dat beweer ik ook helemaal niet. Integendeel.quote:Op dinsdag 17 december 2024 11:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Of als dat familielid dat aan je geeft.
Maar pas vanaf dat moment is dat jouw bezit.
Daarvoor niet.
En zonder koopwoning had jouw vader gegarandeerd wel meer dan die 10.000 op de bank staan. Tuurlijk hebben eigenwoningbezitters ook nog liquide middelen, zou niet best zijn als dat niet zo is. Maar om nou beiden een stelbedrag van 10.000 toe te dichten en dan de vergelijking te gaan maken ..... nehquote:Op dinsdag 17 december 2024 11:25 schreef Wantie het volgende:
Als beide 10.000 op de bank hebben, dan kan ik bij schoonvader daar inderdaad meteen de erfbelasting van betalen.
Maar ik heb liever de erfenis van mijn vader.
Zij vinden het wél ok, want ontvanger heeft nooit betaald.quote:Op dinsdag 17 december 2024 15:35 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Het is zoals elke discussie op internet, Je kan het niet winnen. Het is eigenlijk compleet zinloos en het leidt nergens naar.
Wat be dus in plaats daarvan over de schutting hebt gegooid aan huurbetalingen.quote:Op dinsdag 17 december 2024 16:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Het kapitaal wat je anders in een koopwoning had gestoken.
[..]
Dat is verder niet relevant voor de discussie.quote:Dat klopt. Maar sommigen boeit dat niet zo.
[..]
Steeds meer welquote:Er zijn nog genoeg mensen met een (oudere) aflossingsvrije hypotheek, waaronder ik, waaronder mijn vorig jaar overleden ouders. Gelukkig met een ruime overwaarde ...... momenteel.
Maar dan nog, 30 jaar, da's lang he. Niet iedereen versterft door ouderdom ..... helaas maar dat is de realiteit.
Nou, het argument was: waarom moeten we belasting betalen over ons familie kapitaal.quote:Op dinsdag 17 december 2024 16:36 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat beweer ik ook helemaal niet. Integendeel.
Maar de discussie ging al eventjes over erfbelasting, dacht ik; dat speelt pas na overlijden, niet 'bij leven' van de overledene.
Hij heeft dankzij de koopwoning veel meer dan die 10.000 op de bank staan, omdat de hypotheek 30 jaar geleden al is afgelost.quote:Op dinsdag 17 december 2024 16:43 schreef r_one het volgende:
[..]
En zonder koopwoning had jouw vader gegarandeerd wel meer dan die 10.000 op de bank staan.
Het huis zal inderdaad verkocht worden als hij komt te overlijden.quote:Tuurlijk hebben eigenwoningbezitters ook nog liquide middelen, zou niet best zijn als dat niet zo is. Maar om nou beiden een stelbedrag van 10.000 toe te dichten en dan de vergelijking te gaan maken ..... neh
Je vader heeft dan wel het grootste deel van zijn vermogen 'in de stenen' zitten en over de WOZ-waarde (minus hypotheek) zal erfbelasting betaald moeten worden. En die is dan flink (in vergelijking met een huurder) en kan doorgaans alleen maar door het huis te verkopen. In zoverre ga ik mee in je redenering![]()
Die vergelijking is mij wat te simplistisch. Zet daar dan tegenover de hypotheekrente, het huurwaardeforfait (minus HRA), de gemeentelijke belastingen, opstalverzekering, kosten/onderhoud/afschrijvingen, etc. etc. etc.quote:Op dinsdag 17 december 2024 17:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat be dus in plaats daarvan over de schutting hebt gegooid aan huurbetalingen.
Ik wel. Zuuneg tot in het oneindige, sociale huurwoning al hun hele leven maar wel een bedrag van 6 cijfers in een kistje of oude sok in de kruipruimte.quote:Ik ken eeerlijk gezegd niemand met een huurwoning die een kapitaal heeft kunnen opbouwen door te huren.
Moet je dus niet met 45 een ongeneeslijke ziekte krijgen.quote:Ik ken wel velen die dat gedaan hebben door te kopen.
Die in 39 jaar tijd hun hypotheek hebben afbetaald, en nu 3-6 ton overwaarde in hun huis hebben zitten als kapitaal.
Mij maak niet wijs dat er vele huurders zijn die tonnen op de bank hebben staan, dankzij hun huurwoning.
[..]
Dat is verder niet relevant voor de discussie.
[..]
Steeds meer wel
En die hebben rond hun 60e de hypotheek afbetaald, en vervolgens een flink kapitaal in stenen.
Dat is veel gebruikelijker dan dat een huurder enkele tonnen op de bank heeft staan.
Dat beweer ik ook niet. En ook zonder uitstel: je hebt 8 maanden de tijd voor de aangifte erfbelasting en dan heeft de BD ook nog tijd nodig om de aanslag op te leggen. Je bent dus zo bijna een jaar verder.quote:Op dinsdag 17 december 2024 17:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hij heeft dankzij de koopwoning veel meer dan die 10.000 op de bank staan, omdat de hypotheek 30 jaar geleden al is afgelost.
Die man betaalt enkel wat voor gas water en licht en wat belastingen.
En onderhoud aan de woning.
[..]
Het huis zal inderdaad verkocht worden als hij komt te overlijden.
Ik zie daar het probleem niet van in.
Voor de afwikkeling kun je uitstel aanvragen bij de belastingdienst.
Dus de verkoop hoeft niet op stel en sprong.
Dan heeft de huurder verkeerde andere keuzes gemaakt. Vaak hád die ook kunnen kopen (en zouden de erfgenamen later mooi kunnen cashen). Keuzes, prioriteiten.quote:Hoedanook: met een koopwoning valt er over het algemeen veel meer te erven dan bij e5 huurwoning.
Want? Alles moet in handen van de staat of multinationals? En wie bezitten dan die aandelen?quote:Op dinsdag 17 december 2024 18:09 schreef 215 het volgende:
Maar goed, zelfs opbouwen van familiekapitaal vind ik een beetje middeleeuws denken eigenlijk.
Niet alles hoeft in handen van de staat, wat jij zelf verdient mag je een redelijk deel van houden maar ik snap totaal niet waarom je moe meeliften op de 'werkzaamheden' van je overgrootvader.quote:Op dinsdag 17 december 2024 18:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Want? Alles moet in handen van de staat of multinationals? En wie bezitten dan die aandelen?
Het komt altijd weer neer op een rare vorm van communisme.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |