Rest hierquote:In heel Nederland zien middelbare scholen dat Paarse Vrijdag tot problemen leidt. Op die dag wordt stilgestaan bij de acceptatie en emancipatie van de lhbti-leerlingen. Scholen zien dat het tegengeluid tijdens Paarse Vrijdag steeds luider wordt, blijkt uit onderzoek van NOS Stories.
Sommige scholen vervangen daarom de dag door een algemene respectdag voor iedereen, een zogenoemde 'Be Yourself-dag', of organiseren zelfs helemaal niets meer. Lhbti-belangenorganisatie COC Nederland vindt dat geen goede ontwikkeling.
Wat is Paarse Vrijdag?
Paarse Vrijdag bestaat sinds 2010. De achterliggende gedachte: lhbti-leerlingen moeten op school kunnen zijn wie ze zijn. Leerlingen en docenten kunnen een paars kledingstuk dragen om te laten zien dat ze solidair zijn met de lhbti-gemeenschap. Ongeveer 1900 bassischolen en 1000 middelbare scholen en mbo's doen dit jaar mee.
Ongeveer 125 middelbare scholen en scholenkoepels, verdeeld over het hele land, lieten aan NOS Stories weten óf ze Paarse Vrijdag vieren en hoe. Ook is gevraagd of de dag problemen veroorzaakt.
Driekwart van de scholen geeft aan dat de dag onenigheid oplevert. Zo worden posters van muren gerukt, plaatsen leerlingen oproepen om juist in het zwart te komen in plaats van het paars of ontstaan er verhitte discussies.
Ook scholieren zien dat er op Paarse Vrijdag tegenacties zijn. Zo'n 1600 jongeren reageerden op een oproep van NOS Stories. Zij vertellen dat er ook weleens regenboogvlaggen in brand worden gestoken, lhbti-leerlingen worden nageroepen of mensen thuisblijven op Paarse Vrijdag.
Aan de andere kant zijn er scholieren die de dag overdreven noemen, omdat er ook al Coming-Outdag is en Pride-maand. Ze vinden dat lhbti'ers niet zo veel aandacht moeten zoeken of zeggen dat ze vanwege hun geloofsovertuiging lhtbi'ers niet accepteren.
Homofobie gaat verder dan dat.quote:Op vrijdag 13 december 2024 19:21 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Gewoon geen zin hebben in die hele regenbogenpoppenkast is meteen "haat"?
En dan net doen alsof ze alleen hun schouders ophalen...quote:Op vrijdag 13 december 2024 22:10 schreef Janneke141 het volgende:
Nee, wat bijzonder is is dat sommige volwassenen bij herhaling een dwang suggereren die helemaal niet bestaat.
En dat komt in het algemeen voor? Volgens mij snap je de vraag niet helemaal.quote:Op vrijdag 13 december 2024 21:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wel als je een hekel hebt aan homo's omdat het homo's zijn.
Natuurlijk bestaat die wel, in de 'communities' die pleiten voor dit soort dingen. Dat uit zich dan in minderen matie in de daadwerkelijke acties.quote:Op vrijdag 13 december 2024 22:10 schreef Janneke141 het volgende:
Nee, wat bijzonder is is dat sommige volwassenen bij herhaling een dwang suggereren die helemaal niet bestaat.
quote:Op vrijdag 13 december 2024 22:10 schreef Janneke141 het volgende:
Dat komt inderdaad in het algemeen voor.quote:Op vrijdag 13 december 2024 23:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En dat komt in het algemeen voor? Volgens mij snap je de vraag niet helemaal.
We hebben in dit land te maken met mensen uit andere werelddelen en culturen waar homoseksualiteit absoluut niet geaccepteerd wordt en dat horen wij te accepteren en te respecteren. Wel goed voor de diversiteit in onze samenleving.quote:Op zaterdag 14 december 2024 00:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Het feit dat dit gedoe geeft, laat alleen maar zien dat er nog een lange weg te gaan is naar acceptatie van de regenboog-gemeenschap.
Helaas lijkt het in delen van het land de laatste jaren zelfs hard de verkeerde kant op de te gaan met die acceptatie...
Ik vind dat een heel bijzondere gedachtengang.quote:Op zaterdag 14 december 2024 00:38 schreef HSG het volgende:
[..]
We hebben in dit land te maken met mensen uit andere werelddelen en culturen waar homoseksualiteit absoluut niet geaccepteerd wordt en dat horen wij te accepteren en te respecteren. Wel goed voor de diversiteit in onze samenleving.
Dag mag jij vinden.quote:Op zaterdag 14 december 2024 00:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik vind dat een heel bijzondere gedachtengang.
Nou nee, in het algemeen juist niet. In bepaalde gemeenschappen wellicht maar algemeen in het land helemaal niet. Al heel lang niet meer. Homoseksueel zijn is compleet normaal en geaccepteerd in het overgrote deel van de samenleving. Ook zijn alle gevechten over rechten inmiddels gevochten en gewonnen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 00:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat komt inderdaad in het algemeen voor.
Deels waar, deels onwaar.quote:Op zaterdag 14 december 2024 00:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Het feit dat dit gedoe geeft, laat alleen maar zien dat er nog een lange weg te gaan is naar acceptatie van de regenboog-gemeenschap.
Helaas lijkt het in delen van het land de laatste jaren zelfs hard de verkeerde kant op de te gaan met die acceptatie...
quote:Op zaterdag 14 december 2024 00:38 schreef HSG het volgende:
[..]
We hebben in dit land te maken met mensen uit andere werelddelen en culturen waar homoseksualiteit absoluut niet geaccepteerd wordt en dat horen wij te accepteren en te respecteren. Wel goed voor de diversiteit in onze samenleving.
Ik nietquote:Op zaterdag 14 december 2024 00:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja?quote:Op zaterdag 14 december 2024 00:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die ziekte zit dan vooral in jouw hoofd. Je verwart een pedofiel met een homo, vermoed ik. Of je zit gewoon in het verkeerde topic.quote:Op zaterdag 14 december 2024 07:33 schreef halfway het volgende:
Ik ben een jaar of 40 geleden betast door zo'n smeerlap toen ik 6 was, later nog een keer tijdens vakantiewerk op mijn 13e.
Ik was er klaar mee en vertrouw ze voor geen meter meer. In mijn optiek is het echt een ziekte
Je bedoelt pedo's?quote:Op zaterdag 14 december 2024 07:33 schreef halfway het volgende:
Ik ben een jaar of 40 geleden betast door zo'n smeerlap toen ik 6 was, later nog een keer tijdens vakantiewerk op mijn 13e.
Ik was er klaar mee en vertrouw ze voor geen meter meer. In mijn optiek is het echt een ziekte
Denk je serieus dat er ooit een eind komt aan die lange weg naar acceptatie? Je mag mij een pessimist noemen maar het komt mij wat naïef over.quote:Op zaterdag 14 december 2024 00:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Ja, je moet en zal het leuk vinden! jij homofoob extremist /squote:Op vrijdag 13 december 2024 19:21 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Gewoon geen zin hebben in die hele regenbogenpoppenkast is meteen "haat"?
Wettelijk gezien is het in orde. Maar gezien het daarbuiten nog altijd vijandig gedrag oproept, is er zeker nog wat om te doen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 00:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nou nee, in het algemeen juist niet. In bepaalde gemeenschappen wellicht maar algemeen in het land helemaal niet. Al heel lang niet meer. Homoseksueel zijn is compleet normaal en geaccepteerd in het overgrote deel van de samenleving. Ook zijn alle gevechten over rechten inmiddels gevochten en gewonnen.
Ah good old cultuurrelativisme is tegenwoordig een rechts ding geworden zo te zien.quote:Op zaterdag 14 december 2024 04:27 schreef the-eye het volgende:
[..]
[..]
Ik niet
We hebben te maken met diverse culturen, de zo bejubelde diversiteit. Het is toch juist raar om zelfs maar te denken dat alles wat die andere culturen meebrengen in ons straatje zou passen, een leuke toevoeging zou zijn? Nog vreemder is het om te denken dat die culturen hun minder leuke kanten thuis zouden laten en alleen hun "feestjes en lekkere hapjes" mee naar hier zouden nemen.
Dus ja..... dat is wel wat diversiteit is; Dat de homohaters een volwaardige en gelijkwaardige stem in het maatschappelijk debat hebben
Zolang religie relevant is niet.quote:Op zaterdag 14 december 2024 08:15 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Denk je serieus dat er ooit een eind komt aan die lange weg naar acceptatie? Je mag mij een pessimist noemen maar het komt mij wat naïef over.
Wat je schrijft is gewoon niet waar.quote:Op zaterdag 14 december 2024 00:49 schreef Montagui het volgende:
[..]
Deels waar, deels onwaar.
Vanuit het overgrote deel van de autochtone bevolking is er volledige acceptatie (uitwassen daargelaten) Dat kan je niet zeggen van onze bevolking die een andere afkomst heeft dan de autochtone.
Je mag je dan afvragen of we niet meer gericht op 'die groep' actie moeten ondernemen, terwijl we die 'andere groep' daar niet mee lastig moeten vallen.
Profiling is key, ook m.b.t. dit probleem. Op 'profiling' mag m.i. geen taboe bestaan.
Daarom is het beter om de rechten van homo's te beperken omdat het anders aanstoot geeft aan mensen uit een ander cultuur. We moeten rekening met ze houden.quote:Op zaterdag 14 december 2024 04:27 schreef the-eye het volgende:
[..]
[..]
Ik niet
We hebben te maken met diverse culturen, de zo bejubelde diversiteit. Het is toch juist raar om zelfs maar te denken dat alles wat die andere culturen meebrengen in ons straatje zou passen, een leuke toevoeging zou zijn? Nog vreemder is het om te denken dat die culturen hun minder leuke kanten thuis zouden laten en alleen hun "feestjes en lekkere hapjes" mee naar hier zouden nemen.
Dus ja..... dat is wel wat diversiteit is; Dat de homohaters een volwaardige en gelijkwaardige stem in het maatschappelijk debat hebben
Ah, het is dus een uiting van xenofobie, over de ruggen van homoseksuelenquote:Op zaterdag 14 december 2024 04:27 schreef the-eye het volgende:
[..]
[..]
Ik niet
Hèt zijn inderdaad lastige tijden voor homofoben.quote:Op zaterdag 14 december 2024 08:02 schreef schommelstoel het volgende:
DE NOS gaat ook lekker door met het er door heen duwen en zielige toon te aan blijven slaan.
Bekijk deze YouTube-video
De like/dislike ratio laat genoeg zien.
Mensen willen dit niet zo geforceerd elke keer door de strot krijgen.
Het is overkomen waaien vanuit Amerika, mooi, laat het dan ook daar.
Niks tegen homo's of lesbo's of wat dan ook, maar stop met dat gepush.
Gelukkig weet ik van mijzelf dat ik geen homofoob ben.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hèt zijn inderdaad lastige tijden voor homofoben.
Maar gelukkig zijn dat allemaal allochtonen.
Ja, bekend excuus van homofoben.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:58 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Gelukkig weet ik van mijzelf dat ik geen homofoob ben.
En dat zal ik mij ook niet laten aanpraten.
En dat weten homo's in mijn omgeving ook, zelfs die worden soms moe van dat elke keer weer pushen van regenboog gedoe.
Altijd leuk als blanke hetero mannen denken de waarheid in pacht te hebben.quote:
Zeg dat eens 5 x tegen jezelf in de spiegel.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:04 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Altijd leuk als blanke hetero mannen denken de waarheid in pacht te hebben.
Altijd die misplaatste moraalridders die zo arrogant zijn in het altijd gelijk denken te hebben.
Man man man, ga eens naar buiten en begeef je eens buiten je comfortzone.
Accepteer jij nou maar eens dat niet iedereen het met jou eens is.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Zeg dat eens 5 x tegen jezelf in de spiegel.
Wat? 😂quote:
Ik heb ook met homos gesproken op mijn vorige werk en die werden ook zat van het regenboog gedoequote:Op zaterdag 14 december 2024 10:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Zeg dat eens 5 x tegen jezelf in de spiegel.
Dat is het letterijk idee van dit soort initiatieven, het mensen opdringen om een bepaalde reactie te bewerkstelligen. In denk dat het in dit geval eigenlijk niet heel verkeerd is, maar we kunnen natuurlijk allemaal erkennen dat opdringen hier de bedoeling is.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:06 schreef Hexagon het volgende:
Inderdaad, je kan dagen door ons land lopen zonder een regenboogvlag te zien hangen of een Transgender of extravagante nicht tegen te komen.
Maar op wonderbaarlijke wijze gaan bepaalde figuren steeds maar gebukt onder de enorme hoeveelheid dingen die ze worden "opgedrongen".
POV: NOS zet een filmpje op YouTube..quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:11 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Accepteer jij nou maar eens dat niet iedereen het met jou eens is.
En dat die gene dan niet meteen fout zijn.
Je doet altijd alsof je wijs en slim bent, maar je bent zelf zo koppig tot bijna het narcistische aan toe.
Man man man.
Leer eens te slikken zeg.
Ik spreek ook wel eens mensen...quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:32 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Ik heb ook met homos gesproken op mijn vorige werk en die werden ook zat van het regenboog gedoe
Mooi tochquote:
Nogmaals, ik accepteer iedereen tot een zekere hoogte.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
POV: NOS zet een filmpje op YouTube..
Schommelstoel: HET WORDT ME DOOR DE NOS DOOR DE STROT GEDUWD!!!11!1!
Tja, die mening mag je hebben, maar dat zegt vooral iets over jouw acceptatie van homoseksualiteit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |