quote:Na de kerstvakantie overlegt de bankenvereniging hierover met het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). Daarin werken maatschappelijke organisaties zoals ouderenorganisaties en de Consumentenbond, maar ook Betaalvereniging Nederland en belangenverenigingen als Koninklijke Horeca Nederland en MKB-Nederland samen.
,,We komen met een integraal advies over hoe je je financiële zaken het beste kunt regelen, mochten er problemen zijn met de betaalinfrastructuur. Dat kan bijvoorbeeld gaan over cashgeld en hoeveel dat zou moeten zijn. Maar ook over het aanhouden van een extra bankrekening of creditcard”, aldus de NVB-woordvoerder tegen het ANP.
Defensieminister
Defensieminister Ruben Brekelmans zei afgelopen zondag in WNL op Zondag dat Nederland zich op alle mogelijke oorlogsscenario’s moet voorbereiden door de Russische dreiging. Ook adviseerde hij om altijd wat contant geld in huis te hebben.
Of mensen al extra spaargeld hebben opgenomen weet de NVB niet. ,,Wij hebben daar geen inzicht in. Maar als iedereen wat geld opneemt van zijn spaarrekening dan zul je dat niet meteen in enorme cijfers zien terugkomen", aldus de woordvoerder.
Hij benadrukt dat banken 'heel goed voorbereid zijn' op allerlei dreigingen zoals cyberaanvallen, waardoor het spaargeld van klanten altijd veilig is. ,,Cyberweerbaarheid is voor banken al jaren een topprioriteit. Banken informeren elkaar over incidenten, analyseren deze gezamenlijk, en delen effectieve tegenmaatregelen", onderstreept de woordvoerder.
De Nederlandsche Bank
In oktober adviseerde De Nederlandsche Bank (DNB) ook al dat je altijd wat cash geld in huis moet hebben voor het geval er een cyberaanval plaatsvindt.
Het advies van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer wordt naar verwachting in het eerste kwartaal gepubliceerd. Een datum is nog niet bekend.
Eerst doen ze zeggen dat het onveilig is om met contant geld te betalen of in bezit te hebben en dan komen ze met het advies om altijd contact geld in bezit te hebben, omdat de cybercriminelen te machtig zijn.quote:In oktober adviseerde De Nederlandsche Bank (DNB) ook al dat je altijd wat cash geld in huis moet hebben voor het geval er een cyberaanval plaatsvindt.
Vuile hoerenloper!quote:Op woensdag 11 december 2024 10:42 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb sowieso altijd wel wat in mijn portemonnee zitten omdat je nog wel eens op plekken komt waar het nodig is.
Afgelopen jaar in Frankrijk gaven meerdere winkels (de bakker o.a.) toch echt de voorkeur aan contant geld. Pinnen kon wel, maar liever niet. Alleen jammer dat de enige pinautomaat in het dorpje de hele 2 weken dat wij er waren defect wasquote:Op woensdag 11 december 2024 10:47 schreef Claudia_x het volgende:
In de afgelopen vijf jaar ben ik maar één keer op een plek geweest waar ik contant geld nodig had. Dat was om toegang te krijgen tot een kasteeltuin in Frankrijk.
Ik kijk reikhalzend uit naar het advies.
Ik heb altijd bij Franse bakkers kunnen pinnen. Daar is nooit moeilijk over gedaan. Maar inderdaad, het vinden van een werkende pinautomaat kan een crime zijn.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:51 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Afgelopen jaar in Frankrijk gaven meerdere winkels (de bakker o.a.) toch echt de voorkeur aan contant geld. Pinnen kon wel, maar liever niet. Alleen jammer dat de enige pinautomaat in het dorpje de hele 2 weken dat wij er waren defect was
Tijdje terug nog in Duitsland, in de zomer, kon ik alleen contant betalen bij restaurant.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:47 schreef Claudia_x het volgende:
In de afgelopen vijf jaar ben ik maar één keer op een plek geweest waar ik contant geld nodig had. Dat was om toegang te krijgen tot een kasteeltuin in Frankrijk.
Ik kijk reikhalzend uit naar het advies.
Was laatst zuipen in Utrecht en daar moest je opeens 50 cent betalen om te mogen pissen. Pinnen kon niet.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:42 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb sowieso altijd wel wat in mijn portemonnee zitten omdat je nog wel eens op plekken komt waar het nodig is.
Goede maat van mij was ooit zo slim om in een stripclub met zijn kaart te betalen. Kreeg hij later vragen over.quote:
Alsof er nog iemand kan hoofdrekenen als het nodig is.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:05 schreef Aether het volgende:
En werken die kassa's nog wel bij een cyberaanval?
Genoeg voor een krat pils natuurlijk. Dan kom je de eerste paar uur wel door.quote:
Fransen en Duitsers hebben een andere historie met inflatie dan Nederlanders.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Tijdje terug nog in Duitsland, in de zomer, kon ik alleen contant betalen bij restaurant.
Geen klein restaurant, goed bekend in een stad waar veel Nederlandse toeristen komen.
Dan zou het advies moeten zijn: zorg dat je minimaal 1 krat Schultenbräu extra buffer aanhoudt.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:07 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Genoeg voor een krat pils natuurlijk. Dan kom je de eerste paar uur wel door.
En dan kun je sowieso al niet meer met pin betalen.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:57 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vraag mij af wat ik met contant zou moeten. Bij de minste verstoring zijn hier de winkels gewoon dicht en daar sta je dan met je papiertjes.
Klopt maar het was echt heel lekker eten daar, beste ice tea er bij die ik ooit heb gehad.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:07 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Fransen en Duitsers hebben een andere historie met inflatie dan Nederlanders.
In Duitsland betaalt men sowieso nog massaal contant, viel me dit jaar ook weer op toen ik daar was.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Tijdje terug nog in Duitsland, in de zomer, kon ik alleen contant betalen bij restaurant.
Geen klein restaurant, goed bekend in een stad waar veel Nederlandse toeristen komen.
Op mijn fietstochten kom ik nog wel eens in cafe's waar je enkel contant kunt betalen. Mijn kapper heeft ook geen pinapparaat.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:56 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Was laatst zuipen in Utrecht en daar moest je opeens 50 cent betalen om te mogen pissen. Pinnen kon niet.
In Groningen hadden ze dat jaren geleden al afgeleerd met barzeiken.
Duitsland is nog heel erg van cash, ik weet niet hoe het nu zit, maar het percentage dat daar digitaal bankierde was het laagste ter wereld.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb altijd bij Franse bakkers kunnen pinnen. Daar is nooit moeilijk over gedaan. Maar inderdaad, het vinden van een werkende pinautomaat kan een crime zijn.
"Wil je er vijf cent bij?" 🤯quote:Op woensdag 11 december 2024 11:06 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Alsof er nog iemand kan hoofdrekenen als het nodig is.
Zie post #23.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Duitsland is nog heel erg van het contante geld, ik weet niet hoe het nu zit, maar het percentage dat daar digitaal bankierde was het laagste ter wereld.
In Zuid-Europa wordt er niet afgerond.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bestaan die 2cent muntjes eigenlijk nog?
In Nederland worden ze sinds 2014 niet meer in omloop gebracht.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bestaan die 2cent muntjes eigenlijk nog?
De banken laten hun beleid door (cyber) criminelen bepalen eerst moest alles met contant geld en toen per pin ondanks dat de banken wisten dat (cyber) criminelen toch altijd krijgen wat ze nodig hebben, want slechts eerlijke mensen vervelen en stelen niet.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:10 schreef suijkerbuijk het volgende:
En lijkt er op dat ze moet willige een crisis aan het veroorzaken zijn.
En de Russen de schuld gaan geven .
Inderdaad, en bij sommige winkels kan je soms niet eens meer met cash betalen. Hallo.quote:Op woensdag 11 december 2024 09:50 schreef Kopiko het volgende:
Ja maar alle pinautomaten zijn óf verwijderd óf geploft
Niet per ongeluk de verkeerde oude sok pakkenquote:Op woensdag 11 december 2024 11:17 schreef Discombobulate het volgende:
Heftig zeg, gelukkig heb ik nog 30k onder m'n bed liggen.
Heb je daar een verklaring voor?quote:Op woensdag 11 december 2024 11:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Duitsland is nog heel erg van cash, ik weet niet hoe het nu zit, maar het percentage dat daar digitaal bankierde was het laagste ter wereld.
Volgens mij erg privacy minded, daarnaast ook deels gewoonte vermoed ik.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je daar een verklaring voor?
Zucht... Lees je onderwerpen wel door voordat je reageert?quote:Op woensdag 11 december 2024 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Moet je daar wekenlang wachten bij de Burger King?quote:Op woensdag 11 december 2024 11:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij erg privacy minded, daarnaast ook deels gewoonte vermoed ik.
Sowieso is Duitsland op sommige zaken nog erg ouderwets, waar wij even burgerzaken binnenlopen voor iets simpels moet je daar weken wachten op een afspraak.
Duitsland, daar gebruiken ze nog geregeld een Fax. Voor zover ik weet, zijn ze daar digitaal redelijk conservatief.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zie post #44 en daarna post #23.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:51 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Duitsland, daar gebruiken ze nog geregeld een Fax. Voor zover ik weet, zijn ze daar digitaal redelijk conservatief.
Ja, ik ben een van de weinig users op dit forum die in de regel hele topics doorleest alvorens te posten. En ik was benieuwd naar de mening van @raptorix .quote:Op woensdag 11 december 2024 11:38 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Zucht... Lees je onderwerpen wel door voordat je reageert?
Niet in een keer; moet in stukjes.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Is dat nog uit de geldautomaat te halen
bij de boer een paar mud aardappelen, wortels en uien halen.. dan kom je de winter wel doorquote:Op woensdag 11 december 2024 10:57 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vraag mij af wat ik met contant zou moeten. Bij de minste verstoring zijn hier de winkels gewoon dicht en daar sta je dan met je papiertjes.
Niet alleen Burger King, ook McDonalds.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Moet je daar wekenlang wachten bij de Burger King?
Dacht zelfs ook nog hier in NL bij Lidl. (Alleen daar).quote:Op woensdag 11 december 2024 11:17 schreef Aether het volgende:
[..]
In Nederland worden ze sinds 2014 niet meer in omloop gebracht.
In o.a. Duitsland krijg je nog tot de cent wisselgeld terug.
Duitsland en Oostenrijk met name moet je nog veel contant betalen ja.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Het is natuurlijk geen zwart wit verhaal. Een paar dagen door kunnen komen zonder toegang tot je bankrekening (of internet) is iets anders dan je hele vermogen in huis houden. Er is een optimum.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Eerst doen ze zeggen dat het onveilig is om met contant geld te betalen of in bezit te hebben en dan komen ze met het advies om altijd contact geld in bezit te hebben, omdat de cybercriminelen te machtig zijn.
Wat een wereld.
Van die bakjes instant noodles.quote:Op woensdag 11 december 2024 13:06 schreef Halcon het volgende:
50 euro voor noodgevallen? Wat doe je tegenwoordig met 50 euro?
Ja, heel veel meer doe je er niet mee. Ik laat het niet aankomen op 50 euro cash in elk geval.quote:Op woensdag 11 december 2024 13:19 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Van die bakjes instant noodles.
Als gamers daar op kunnen overleven waarom normale mensen niet?
Het is ook helemaal geen nieuw advies, een beetje contant geld tot je beschikking hebben plus water, blikvoer, een zaklamp en dergelijke werd altijd al aangeraden. Maar ja, angst verkoopt en dus wordt met graagte een podium geboden aan telkens andere organisaties die oproepen tot "voorbereiding". Ditmaal de Russen, zodra er weer een virus of overstroming opduikt ligt de focus daar weer even op.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:51 schreef theunderdog het volgende:
Ik vind dit echt een onnodige manier van doen. Ben heel erg pro investeren in defensie (West-Europese landen gezamenlijk), maar laat burgers alsjeblieft gewoon hun leven leven. We gaan van naïviteit (bezuinigen op defensie), naar alarmisme.
ik weet niet in welk gat jij woont maar hier zijn gewoon pinautomaten te vinden.quote:Op woensdag 11 december 2024 09:50 schreef Kopiko het volgende:
Die moet vandaag overwerken.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, ik ben een van de weinig users op dit forum die in de regel hele topics doorleest alvorens te posten. En ik was benieuwd naar de mening van @:raptorix .
Zestig stuks van 500?quote:Op woensdag 11 december 2024 11:17 schreef Discombobulate het volgende:
Hier heb je een goed puntquote:Op woensdag 11 december 2024 14:02 schreef Nielsch het volgende:
weet niet hoor, maar als poep echt de ventilator raakt wordt er gewoon geplunderd en gaat niemand meer uren in de rij van de kassachick staan.
Privacy minded, en dat is echt een restant van de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog in de Duitse mindset, Daarnaast is het midden en klein bedrijf is in Duitsland een van de stevige peilers van een draaiende economie geweest.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Da benne marekane, toch?quote:Op woensdag 11 december 2024 14:23 schreef KingRoland het volgende:
Gaat een beetje moeilijk he als de ene geldautomaat na de ander verdwijnt
5 euro op je muilquote:Op woensdag 11 december 2024 12:29 schreef Haags het volgende:
En hoeveel raden ze dan aan om contant in huis te hebben?
Zonder de Amerikanen ligt de NAVO/EU zo op z'n knieën en zijn die euro's toch niks meer waard in het nieuwe roebelsgebied.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:51 schreef theunderdog het volgende:
Ik vind dit echt een onnodige manier van doen. Ben heel erg pro investeren in defensie (West-Europese landen gezamenlijk), maar laat burgers alsjeblieft gewoon hun leven leven. We gaan van naïviteit (bezuinigen op defensie), naar alarmisme.
De "wil van het volk", 28 augustus 2024.quote:Op woensdag 11 december 2024 14:24 schreef Nober het volgende:
[..]
Zonder de Amerikanen ligt de NAVO/EU zo op z'n knieën en zijn die euro's toch niks meer waard in het nieuwe roebelsgebied.
Pijp jij nog even wat langer Trump & Co.quote:Op woensdag 11 december 2024 14:24 schreef Nober het volgende:
[..]
Zonder de Amerikanen ligt de NAVO/EU zo op z'n knieën en zijn die euro's toch niks meer waard in het nieuwe roebelsgebied.
Hangt van het jaartal en de staat af.quote:Op woensdag 11 december 2024 13:41 schreef SpecialK het volgende:
Als alles omvalt accepteren jullie dan zilveren guldens? Ik heb ze inmiddels een beetje opgepoetst.
jaartal? staat? ik wil gewoon dat blik pre-bombardement unox goulashsoep van je kopen want mijn oorlogsrantsoen is op en ik heb honger. Doe niet zo gierig.quote:Op woensdag 11 december 2024 15:21 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Hangt van het jaartal en de staat af.
Dat is nog een lange weg te gaan, maar 20 januari is dichterbij dan je denkt, dus de NPO is aan zet om toe te lichten welke verjaardag dan gevierd wordt. Het OM overigens ook. Ik begrijp je zorg om Trump en Co.quote:Op woensdag 11 december 2024 15:20 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Pijp jij nog even wat langer Trump & Co.
We zouden als Europa ook wat meer op eigen benen kunnen proberen te staan (defensie, big-tech, grondstoffen/accu's etc, etc).
Een 800ml blik kost 4,19 euro bij de AH: dat moet dus lukken voor een zilveren gulden.quote:Op woensdag 11 december 2024 15:23 schreef SpecialK het volgende:
[..]
jaartal? staat? ik wil gewoon dat blik pre-bombardement unox goulashsoep van je kopen want mijn oorlogsrantsoen is op en ik heb honger. Doe niet zo gierig.
Wie betaalt er nu 30.000 euro voor een opblaaspopquote:Op woensdag 11 december 2024 11:17 schreef Discombobulate het volgende:
Je moet ze maar weten te vinden in dat Oekraïne dossier, die plofkippen. Kan je heel Nederland mee bedreigen.quote:Op woensdag 11 december 2024 15:26 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Wie betaalt er nu 30.000 euro voor een opblaaspop
Als de zombies komen heeft zo'n blik soep natuurlijk een compleet andere waarde dan 4,19. Maar ik hoop dat die munten dan ook anders gewaardeerd worden. Fysiek metaal is nl wel prettig transactiemiddel als je aan het mad maxen bent met zijn allen.quote:Op woensdag 11 december 2024 15:25 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Een 800ml blik kost 4,19 euro bij de AH: dat moet dus lukken voor een zilveren gulden.
Mijn vader vertelde me vorige week dat een kennisje 1000 liter water in huis heeft voor als er een probleem ontstaat in de watervoorziening. Hij vroeg mij of wij ook water in huis hadden. Ik zei dat ik het adres heb van een persoon met blijkbaar 1000 liter water in huis...quote:Op woensdag 11 december 2024 14:02 schreef Nielsch het volgende:
weet niet hoor, maar als poep echt de ventilator raakt wordt er gewoon geplunderd en gaat niemand meer uren in de rij van de kassachick staan.
De vraag is of het eigenlijk ouderwets of juist gezond verstand is in deze. Volledige afhankelijkheid van electronische systemen kan op de langere termijn juist problemen veroorzaken.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij erg privacy minded, daarnaast ook deels gewoonte vermoed ik.
Sowieso is Duitsland op sommige zaken nog erg ouderwets, waar wij even burgerzaken binnenlopen voor iets simpels moet je daar weken wachten op een afspraak.
Misschien kun je hem beter vertellen dat soort zaken geheim te houden.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mijn vader vertelde me vorige week dat een kennisje 1000 liter water in huis heeft voor als er een probleem ontstaat in de watervoorziening. Hij vroeg mij of wij ook water in huis hadden. Ik zei dat ik het adres heb van een persoon met blijkbaar 1000 liter water in huis...
Het is de vraag wat dan de beste overlevensstrategie is, want als de bevoorrading stokt is het natuurlijk snel afgelopen. Je moet eigenlijk van te voren al weten waar de distributiecentra zijn.quote:Op woensdag 11 december 2024 14:02 schreef Nielsch het volgende:
Slim dat je bij elke bank ongeveer 200 euro hebt staan op een rekening!quote:Op woensdag 11 december 2024 16:59 schreef Mot2 het volgende:
Ik heb mijn geld verspreid over 3 verschillende banken. Zou het helpen om de lijst met banken uit te breiden ipv cash in huis met het oog op diefstal?
Uiteindelijk maken die allemaal gebruik van hetzelfde visa debit-systeem (of nu soms nog v-pay/Maestro netwerk). En 99% van de pinautomaten communiceert via internet. Als één van beide er uit ligt, heb je niets aan 30 banken.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:59 schreef Mot2 het volgende:
Ik heb mijn geld verspreid over 3 verschillende banken. Zou het helpen om de lijst met banken uit te breiden ipv cash in huis met het oog op diefstal?
In Duitsland ligt een dossier klaar over die plofkrakers waar zelfs de Maccabi supportersvereniging zich voor schaamt.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:31 schreef Jed1Gam het volgende:
Komen ze net op tijd mee, voordat alle pinautomaten uit het straatbeeld verdwijnen.
En dan betaal je elk maand een bedrag om een bankrekening aan te houden.
Daarom moet je ook wapens in huis hebben als je voorraden aanlegtquote:Op woensdag 11 december 2024 19:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Misschien kun je hem beter vertellen dat soort zaken geheim te houden.
En bij de eerste plunderaars horenquote:Op woensdag 11 december 2024 19:26 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is de vraag wat dan de beste overlevensstrategie is, want als de bevoorrading stokt is het natuurlijk snel afgelopen. Je moet eigenlijk van te voren al weten waar de distributiecentra zijn.
Precies, dat is helaas de werkelijkheid. Het is ook zaak om naar een dunner bevolkt en warmer gebied met veel neerslag te gaan indien mogelijk. Bij een ineenstortende maatschappij is het makkelijker overleven met bananenbomen in de buurt dan afhankelijk te moeten zijn van één oogst per jaar.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:50 schreef Oud_student het volgende:
[..]
En bij de eerste plunderaars horen
Vooral de grotere ketens werken niet meer zonder internet. De kassasystemen zijn verbonden met een centrale server ergens in een datacenter.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:57 schreef Glazenmaker het volgende:
nou dat valt mee, ik ga morgen wel een 1000 euro pinen met 50 euro nootjesquote:Op woensdag 11 december 2024 09:50 schreef Kopiko het volgende:
Daar doe je tegenwoordig 4 dagen over als ik me niet vergis.quote:Op woensdag 11 december 2024 20:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou dat valt mee, ik ga morgen wel een 1000 euro pinen met 50 euro nootjes
je zult maar eten willen en niet kunnen pinnen of betalen met je pas
hangt ervan af hoe je de instellingen hebt staanquote:Op woensdag 11 december 2024 20:35 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Daar doe je tegenwoordig 4 dagen over als ik me niet vergis.
Edit: valt nog mee, sommige banken in een dag, de meesten 2 dagen
Dat ligt aan je limieten.quote:Op woensdag 11 december 2024 20:35 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Daar doe je tegenwoordig 4 dagen over als ik me niet vergis.
Edit: valt nog mee, sommige banken in een dag, de meesten 2 dagen
Altijd prachtig dat mensen met het minste verstand van Bitcoin de grootste uitspraken hebben.quote:Op woensdag 11 december 2024 22:50 schreef KingRadler het volgende:
Het is wel lachen als het Internet plat ligt wereldwijd en mensen kunnen niet meer bij hun Bitcoins komen.
Dan kan je beter gouden munten kopen.
Nog geen 3 uur daarvoor kwam hij met deze briljante post:quote:Op donderdag 12 december 2024 06:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Altijd prachtig dat mensen met het minste verstand van Bitcoin de grootste uitspraken hebben.
quote:
In duitsland is dit vrij normaalquote:Op woensdag 11 december 2024 10:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Duitsland loopt over het algemeen qua digitalisering en technologie 25 jaar achter op landen/regio's als Nederland en Scandinavië. Ook qua omgang met geld en betalingsmiddelen. Zo is SEPA 2.0 nog niet eens overal ingevoerd hier. D.w.z.: als je iets op vrijdagmiddag overmaakt is de kans erg groot dat hij pas volgende week dinsdag op de tegenrekening gestort wordt. Ook is iets prehistorisch als de fax nog steeds de norm in Duitse kantoren (verschilt per branche)quote:Op donderdag 12 december 2024 06:55 schreef 111210 het volgende:
[..]
In duitsland is dit vrij normaal
Die limieten zijn voor je al gesteld door je bank hoor. Bij rabobank mag je maar 1250 euro per week (!) pinnen. Zij bepalen wel voor je wanneer en hoeveel je van je eigen geld contant wilt opnemen.quote:
https://www.rabobank.nl/p(...)t-betaalpas-wijzigenquote:Op donderdag 12 december 2024 08:12 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Die limieten zijn voor je al gesteld door je bank hoor. Bij rabobank mag je maar 1250 euro per week (!) pinnen. Zij bepalen wel voor je wanneer en hoeveel je van je eigen geld contant wilt opnemen.
Dit is nog niet zo heel lang, maar klaarblijkelijk is nog niet iedereen op de hoogte.
https://www.spaarrente.nl/faq/hoeveel-kan-ik-pinnen
Ik heb even in mijn eigen rabobank-app gekeken, daar staat een teller hoeveel geld ik deze week heb opgenomen en kan mijn limiet niet hoger zetten dan 1250 idd (per week)quote:Op donderdag 12 december 2024 08:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
https://www.rabobank.nl/p(...)t-betaalpas-wijzigen
I know, aan de ene kant is dit prima maar als je dit als nederlander niet gewend bent kan dit soms vrij onhandig zijn.quote:Op donderdag 12 december 2024 07:21 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Duitsland loopt over het algemeen qua digitalisering en technologie 25 jaar achter op landen/regio's als Nederland en Scandinavië. Ook qua omgang met geld en betalingsmiddelen. Zo is SEPA 2.0 nog niet eens overal ingevoerd hier. D.w.z.: als je iets op vrijdagmiddag overmaakt is de kans erg groot dat hij pas volgende week dinsdag op de tegenrekening gestort wordt. Ook is iets prehistorisch als de fax nog steeds de norm in Duitse kantoren (verschilt per branche)
Vuistregel als jarenlange inwoner van Duitsland: in de Duitse horeca en MKB kan je er beter vanuit gaan dat ze alleen cash accepteren. En als je al bij een MKB'er kan pinnen is de kans groot dat je bedragen van 2 euro oid met pin kan betalen nul en zal het resulteren in hardop gelach en een "nee" van de winkelier.
Edit: niet aan jou persoonlijk gericht, maar de user die je had gequoted
Banken zouden eigenlijk moeten aanraden om een geweer in huis te hebben.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Precies, dat is helaas de werkelijkheid. Het is ook zaak om naar een dunner bevolkt en warmer gebied met veel neerslag te gaan indien mogelijk. Bij een ineenstortende maatschappij is het makkelijker overleven met bananenbomen in de buurt dan afhankelijk te moeten zijn van één oogst per jaar.
In de Sahara Benelux?quote:Op woensdag 11 december 2024 17:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mijn vader vertelde me vorige week dat een kennisje 1000 liter water in huis heeft voor als er een probleem ontstaat in de watervoorziening. Hij vroeg mij of wij ook water in huis hadden. Ik zei dat ik het adres heb van een persoon met blijkbaar 1000 liter water in huis...
De premisse is anders hé, de banken gaan uit van een bankstoring van hooguit 3 dagen.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Banken zouden eigenlijk moeten aanraden om een geweer in huis te hebben.
tuurlijk of een andere manier om geld op te nemen , desnoods handmatig in iedere super , met extra geldkassa in ieder dorpquote:Op donderdag 12 december 2024 16:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De premisse is anders hé, de banken gaan uit van een bankstoring van hooguit 3 dagen.
AH helemaal leegtrekken. En dan?quote:Op donderdag 12 december 2024 16:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
tuurlijk of een andere manier om geld op te nemen , desnoods handmatig in iedere super , met extra geldkassa in ieder dorp
nou nou , kom, kom, kom, tut, tut, tut , niet zo fatalistisch hequote:Op donderdag 12 december 2024 23:30 schreef KingRadler het volgende:
Ik zie het gebeuren dat mensen gaan inbreken bij een supermarkt als er een week lang geen electriciteit is.
Aan cash geld heb je niks aan, als je het niet kan uitgeven.
Dan moet je even contact opnemen met de Rabobank. Ik kan gewoon hogere limieten instellen.quote:Op donderdag 12 december 2024 09:00 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Ik heb even in mijn eigen rabobank-app gekeken, daar staat een teller hoeveel geld ik deze week heb opgenomen en kan mijn limiet niet hoger zetten dan 1250 idd (per week)
ik kan 5000 per dag instellen, wel meer denk ikquote:Op vrijdag 13 december 2024 11:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan moet je even contact opnemen met de Rabobank. Ik kan gewoon hogere limieten instellen.
Dit dus!quote:Op zaterdag 14 december 2024 11:51 schreef mschol het volgende:
hoe moeten wr dan geld opnemen, alle automaten in mijn buurt zijn buiten gebruik
bankfillialen hebben we ook niet meer
Volgens mij roepen deze bedrijven juist al jaren dat je contant geld moet houden. Het zijn de verzekeraars die daar terughoudend in zijn. Zie bijv DNB door de jaren heen:quote:Op woensdag 11 december 2024 10:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Eerst doen ze zeggen dat het onveilig is om met contant geld te betalen of in bezit te hebben en dan komen ze met het advies om altijd contact geld in bezit te hebben, omdat de cybercriminelen te machtig zijn.
Wat een wereld.
Je kunt bij o.a. de Gamma vaak ook rollen muntgeld halen uit zo'n automaat. 1 en 2 euro zijn altijd handig.quote:Op zaterdag 14 december 2024 12:27 schreef raptorix het volgende:
Protip als je dan toch kiest om geld in huis te hebben: Zorg dat je een flinke hoeveelheid wisselgeld hebt, mocht de boel echt kapot gaan dan kan ik je nu al zeggen dat er binnen kortste tijd een tekort aan wisselgeld is bij winkels.
kost wel extraquote:Op zaterdag 14 december 2024 12:28 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Je kunt bij o.a. de Gamma vaak ook rollen muntgeld halen uit zo'n automaat. 1 en 2 euro zijn altijd handig.
Zou kunnen. Maar het is één van de weinige manieren om nog aan wat grotere hoeveelheden muntgeld te komen.quote:
Nou inderdaadquote:Op zaterdag 14 december 2024 11:51 schreef mschol het volgende:
hoe moeten wr dan geld opnemen, alle automaten in mijn buurt zijn buiten gebruik
bankfillialen hebben we ook niet meer
Muntgeldautomaten van Geldmaat zijn geplaatst in veel Gamma en Karwei bouwmarkten.quote:Op zaterdag 14 december 2024 12:28 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Je kunt bij o.a. de Gamma vaak ook rollen muntgeld halen uit zo'n automaat. 1 en 2 euro zijn altijd handig.
wat een dikke onzin dan weerquote:Op zaterdag 14 december 2024 19:27 schreef KingRadler het volgende:
[..]
Muntgeldautomaten van Geldmaat zijn geplaatst in veel Gamma en Karwei bouwmarkten.
Alleen klanten van ABN AMRO, ING, en Rabobank kunnen gebruik maken van deze automaten.
Voorwaarden
Voor ING klanten geldt een minimum van 20 rollen, wat in de praktijk niet altijd realistisch is.
Rabobank klanten kunnen bijvoorbeeld 3 rollen opnemen (0,50¤, 1¤, 2¤) per transactie.
ABN AMRO klanten hebben een minimale transactie van 10 rollen en kunnen maximaal 20 rollen per transactie opnemen.
Muntwaarden en Aantallen
De muntautomaten bevatten rollen met de volgende muntwaarden en aantallen:
50 x 5 cent (2,50 euro)
40 x 10 cent (4 euro)
40 x 20 cent (8 euro)
40 x 50 cent (20 euro)
25 x 1 euro (25 euro)
25 x 2 euro (50 euro)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |